5 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

DİNLENE! ondurmayı sever misiniz?. Ben meyvalısıma bayılırım, Bikin kaymaklıyı sevmem. Hele çu- İ© kulatalı dondurmayı yerken kutupta © bir Habes kızı görmüş gibi olurum. Dondurma diyip geçmiyelim! Yaz * mevsiminin en çok aranan metar- © dır. Bir yerde ekmek bulunmazsa © makarna pişirebilirsiniz. O da yok- ? sa pilâv yersiniz. Lâkin dondurma © yoksa mizah gazetesi yutamazsınız. — Ilstanbulda dondurma kadın yaşı © gibi rakamı belli olmıyan fiyatlarla gutılır. Yedi buçuk kuruştan yirmi © beş kuruşa kadar, Diyelim ki; çal. gır Yerlerdeki fiyatlarda musiki. nin de hakkı vardır. Lâkin yanya- na iki dükkândan birisi on kurusa, öteki on beş kuruşa satarsa bü yüz- de otuz farkın kerametini düşünmi- ye imkân yok! Işin tuhafı halk u. “uza değil pahalıya gidiyor. Rahmetli babam anlatırdı: DE. yarbekirde ikisi bir deve yükü ge len karpuzlar çıkarmış (bilmem şim- di de var mı?) ve bu karpuzları bü- yük palalar'a kesip okka ie sa ar. Jarmış. er zaman karpuzlarda tesa. z düf edildiği gibi, bunlardan biraz hışır çıkanını, karpuzcu şam- dan gibi kullanıp üstüne mum diker © Ve diğer karpuzları aydınlatırmış. © Karpaz almıya gelen köylülerin ” çoğu bu üstüne mum dikilmiş hışır kurpuzdan ister ve bu karpuzun hi- “sir olduğu hakkında manav söz- 8 lerine katiyyen inanmıyarak “hışır MW olsa mum diker, âleme gösterir miy. ?., cevabını verip fikrinde israr * ederlermiş. Bizde de halk böyledir. Ağızlarda bir sözdür dolaşır: “ — Ucuzdar illeti, pahalıdır hik. meti var.,, derler. > Wet ucuzda da vardır, pahalıda da. Lâkin ekseri pahaham hikmeti satıcının tamakârtığıdır. Dondurma yapılırken hiç gördü- nz mü? Bir kaşık şurup o güzel ve nefis hale gelmek için muttasıl dö- püyor ve muttasıl tokmaklanıp ka- © riştırılıyor. Dondurma yapıldığını MW gördükçe şurup olmadığıma şükre. "diyorum, hem dön, hemde da- Yak yel Tahammül edilir şey mi? M Amma dondurma olmıyucak'nışım! olmayıveririm, ucunda ölüm yok , ya! alıkçı bir, kasap iki. Bunlar j kadar cömert adamlara te- © Sadüt etmedim. Bir kilo istersiniz, bir kile bir çeyrek verirler, iki is- İN derseniz mutlaka iki buçuk keser- ler, ” Kaç defa sordum: — Canım! Bunu fazla kesecek Serde bir kere de eksik kessenize! ” e ilümsiyerek cevap veriyorlar: “— Günah değil mi? Bu parçalı. yayım? / 4 Ne diyebiliriz. Ince adamlar, mer. © hametli adamlar, Mümkün olsu ko- 6 koyunu size takımıyla vermeyi © İster amma kıyamaz. ahçekapısında Iş Bankası kar- | şındaki sebilden hiç su ieti- «biz mi? © Yemedinizse tavsiye ederim İçiniz. En temiz Taşdelen suyu. Hemde “büz gibi. Yalnız bir kusuru var, Miktarı az. “Ufak kahve bardakları kadar bar. 'duklarla veriyorlar Ehil ax veren candan verir derler, hoş görmeli. Yine hoş görülecek şeylerden biri Mİ de sebilin parmaklıkları. Ne güzel İ Şeyler hiç dikkat ettiniz mi? Som pirinçten yapılmış mükemmel şeyler. Lâkin gelgelelim, elinizi uzatıp bar. | Hastanelerde Ücret © Dün belediye muhasebe müdürlü- inde, muhasebe müdürü Kemal, mu- vinleri ve baş mürakıbın iştirakile ir toplantı yapılmış, yeni bütçenin İatbik şekli etrafında hazırlanmış 0- esi yünü tekrer toplanılacak ve nelerde ayakta tedavi görenler. 5 almacak Ücret hakkında görüşü ir. HAFTADA BIR Yazan: B. FELEK DİNLENE! senin kadar düşlinmemiş mi? Hüşü! Düşünmüşler amma içerisine evka- | fin bir de tahta cameklin ilâve edip sebilin parmaklığını kumbara deliği haline getireceğini düşünmemstir. Eğer içmedinizse gidiniz! Oradan bir bardak su içiniz ve o güzel su- yun, o güzel sebilde nekadar güç- Vükle ve ne kadar pahalı içildiğini görünüz. B. FELEK Kızılay Haftası Parlak Müsamerelerle Devam Ediyor Kızılay Haftası münasebetile dün de şehrimizin muhtelif yer- lerinde müsamereler verilmiş, birçok eğlenceler tertip edilmiştir. Bu arada Kızılaya yeniden binlerce âza kaydedilmiştir. Her ta- rafta Kızılaya karşı halktan derin Aksarayda © | Üçüzler Doğdu Konya Aksaraymdan gazetemize yazılıyor : Aratol köyünde Yusuf isminde bir çobanm ikisi kız, biri erkek olarak Üç çocuğu birden dünyaya gelmiştir. Ana ve çocuklar sıhhattedir. Çoban Yusuf, fakir bir adamdır ve altı evlât babasıdır. o Adamcağız, geçinebilecek kadar kazanamadığmı, belki üçüzlerine yardım eder diye be lediyeye | başvurduğunu, fakat Dir netice elde edemediğini söylüyor. Bu altı çocuklu babaya, bilhassa ye. »i doğan üçüzlere yardım edilmesi isabetli bir hareket olacaklır, Bükeler Yaylâsında Hayvan Hırsızlığı Kızılcahamam, (TAN) — Gerede kazasma bağlı Olmuş köyünden Kel Hacı oğullarından Hüseyin oğlu İs- mail, yanıma üç dört kişi daha ala. rak kazamızın Bükeler yaylâsma gel miş, ve orada 15 kadar inek ve ökü- zü önüne katarak alıp götürmüştür. Mal sahibi Ömer oğlu Ahmet işten hüberdar olunca hükümete koşmuş, İsmail jandarmâların takibi üzerine | aldığı hayvanları bırakarak kaçmış- tır. Jandarma İzini takip etmekte- dir. İş Bürosuna | Yeni Müracaatler | Iş kanununun tatbikina devam edi. liken bir çok İşçilerin işlerinden çi- karıldıkları iddinsile iş dairesine baş vurdukları malâmdur. Evvelki gün de bazı işçiler iş daire- si üçüncü mmtaka âmirliğine müra- cdat ederek şikâyetlerde bulunmuş» lardır. Ismi dairece kaydedilmiş olan bu fabrikalarda çalışan bir işçinin müracaatına nazaran kendisi 15 se- nedenberi ayni fabrikada çalışmış ve kolunun birini iş başında kaybetmiş- tir, Kendisine, yapabileceği işler göste. | rilerek çalıştırılmakta olduğunu iddia eden bu işçi dün fabrika tarafından kendisine bilâmilddet mezuniyet ve- rildiğini ileri sürmüştür. Iş dairesi ge- rek bu ve gerek diğer işçilerin şikâ- yetlerini tetkik ve tahkika başlamış- tr, Otobüslere Kırılmaz Camlar Takılacak Otobüs talimatnamesi mucibince 0- tobüslerin camları kırılmaz cinsten 6- lacaktır. Fakat memlekette bu cins| cam mevcut olmadığından müsamaha edilmekte idi. Bir müddettenberi yer. li kırılmaz camlar piyasaya çıkmak. ta olduğundan bir teşrinisvvele kadar | Yu İ İl bir alâka gösterilmektedir. Hafta dolayısile Kızılay Akserey şubesi evvelki akşam Yenikapıda Havuzlu bahçede bir müsamere ver- miştir, Müsamerede zeybek ve mili, oyunlar oynanmış ve Kızılay hakkın. da faydalı sözler söylenmiştir. Kızılay Üsküdar merkezi de Do Hancılar parkında büyük ve eğlen- celi bir müsamere tertip etmiştir. âli samerede Kızılayı temsil eden canlı; tablolar vücude getirilmiş ve Kızıl-* ayın feliket zamanlarında nasıl yar ' dıma koştuğu canlandırılmıştır. Fe-; nerbahçedeki rında toplanmışlar, eğlenceler tertip etmişlerdir. Bu arada, bütün esnaf-; lar Kızılaya âza yazılmışlardır. Fatih! gubesi de bu akşam Şehzadobaşında- | ki Turan tiyatrosunda bir “Kızılay, gecesi tertip etmiştir. Gece yarısına kader sürecek bu müsamerede Kızıl. ay, hakkında temsiller verilecek ve oyünlâr oymanacıktır.” Donanmamızın Seyahati Donanmamızın ağustos sonlarında Rusyaya ve Akdenizdeki dost mem- leketler limanlarına yapacağı seye- hatlere #it hazırtıklara başlanmıştır. Seyahatler iki kafile halinde yapılâ- taktır. Bir kafile Yavuz, Kocatepe ve Tmaztepe torpitolarmdan mürek- kep olarak Rusyaya, ikinci kafile de Zafer, Adatepe ve denizaltı gemile- rinden mürekkep olarak İtalya ve lavya limanlarma gidecekler- 7 Mübadelesi Teklif Etti Ingiltere müzesi askeri müzemize acaatle umumi harpte çekilen re- simler üzerinde mübadele teklif et- mistir, Ingütere müzesi harp Sırsla. rmda bizim cephelerde alınmış 25 bin resim gönderecektir. Askeri müze de Mmgiliz cephelerinde çekilmiş 1500 ka. der resim vardır. Bunlar da Ingiltere- ye gönderilecektir. Peçnek Köyünde Yangın Kızılcahamam, (TAN) — Çamirde reye bağlı Peçnek köyünden Salla- baş oğlu Osmanın evi, bütün eşyası ve ambarmdaki 1500 liralık arpa ve buğdayı ile berâber yanmıştır. Pazarları Gezenler v Çoğalıyor Evvelki günkü yağmurdan sonra dün, hava, sıpsıcak vaziyetine yine büründü. Halk, havanm öğleye ka- dar bulutlu geçmesine rağmen dışa- riya fırladı. Din plâjlar, kırlar, u- mumi bahçeler çok kalabalıktı. Ade- ta şehir içinde sokaklarda kimsecik- , dünkü tatil gününün otobüsler bu cins camla eamlanmış o- Jacaktır. Bir teşrinievvelden sonra 0- tobüslerinde alelâde cam bulunduran: | lar ceza görecektir. vaziyetini bize çok İyi gösteriyor. İstanbullular püzardan pazâra da ol- sa, yazın tadını çıkarmıya çalışıyor. Jar. şı esnafıdaanrala., ; İngiltere Müzesi Resim! * Kızılay Haftası dün, diğer j ç günlere nisbetle daha hara- 4 retle kendini gösterdi. Şeh- # rin birçok yerlerinde binler- ce vatandaş, Kızılay Ku 4 rumuna âza yazıldılar. Re. .. Tİ # ramazan .—... Pazardan Pazara Iskelelerde 5-T-937 am Tifoyu Kökünden Söndürmek İçin Tedbirler Alınacak Birkaç gün evvel tasdikten gelen Belediyenin 937 bütçesi tatbi- ka başlammıştır. Gerek bütçe, gerek Belediyenin beş yıllık çalış- ma programı yapılırken tifo işi gözönünde bulundurulmamıştı. Halbuki Sıhhat Vekâletinin vardığı neticelere göre, tifonun bu yıl İstanbulda salgın bir halde bulunması tamamile beldi sebep- lerden ileri gelmiştir. Tifoyu doğuran ve yayan beldi se- benlerin başlıcaları da çöp, su ve | kanalizasyon işleridir. Sıhhat Vekâ- leti, bu iç mesele hakkında birkaç defa belediyenin nazart dikkatini çök mis, fakat tahsisatsızık yüzünden müshet bir netice verecek bir şey ya- plamamışlı, Fakat bu sene hastalı. ğın salgın bir şekil alması üzerine diğer hizmetlerin geriye birskıla- rak hem 937 bütçesinde, hem beş yıllık çalışma programlarında tifoya taallük eden işlere fazla ehemmiyet verilmesi kararlaştirilmiştır. Bu maksatla çöp, su, kanalizasyon işlerinin nekadar zamanda, kaç pa- ira ile vene gibi vasıtalarla fenni şekle sokulabileceği hakkımda tet. İ kikler, o yapılmaktadır. Bu tet- girer, diğer ikinci ve üçüncü dere- cedeki işler bırakılarak acele ve her ş€ye tercihan yapılacağı için sekiz on günde bitirilerek, ondan sonra j müsbet iernata başlanacaktır, Tramvay Kazaları Çukurbostan civarından Bostaner- ya giden 123 numaralı vatmanm i- dara ettiği 29 numaralı tramvay ara- bası, Halil Tbrahimin yük arabasina çarpmış ve arabada bulunan Nuri ile Nüsret muhtelif yerlerinden ya- ralanmışlardır. Yine vatman Ahmedin idare ettiği24 numaralı tramvay arabası Edirnekâ- pıya giderken Fatihte 60 yaşında Ah mede çarparak yaralamıştır. Yaralı ermesi stertesie Karar maktadır, Kuduz Hastanesi Naklediliyor Çapadaki kuduz hastanesi Küuledi. bindeki eski Ingiliz hastanesi binasi- nâ nakledilecektir. Burada şimdiden hazırlıklara başlanmıştır. Çapada bo- galacak bina üniversite emrine verile- cek ve burada tıp fakültesinin bir pav yonu tesis edilecektir. Kadastro İşleri İlerliyor Şehrimizde Kadastro faaliyeti de- vam etmektedir. 3 üncü mmtaka mü- » dürlüğü tarafından kadastrosu yapıl. İ makta olan yerlerin kısmı azamı ik. i mal edilmiştir. Bu meyanda Lâleli, i Aksaray, Beyazıt civarmda tesbiti ya !pılmadık mahalle Kalmamıştır. Şimdi ;de Sofular mahallesinin kadastrosu- “nun tanzimine başlanmıştır. | Nişan Atarken ı o Delikanlıyı i o Yaralamış Kızıltoprakta oturan Maraşlı İh- san adında bir genç, dün demiryolu İcivarından geçiyormuş. O sırada Gaz şirketi müfettişlerinden Nurinin kı- İz 19 yaşında Sevinç adında bir &ız, İlüifekle nişan atıyormuş. Bu esnada (kurşunlardan birisi İhsana restla- mış, sdamcağızı yaralamıştır, Nişan- cı genç kız hakkında tahkikat yapıl- maktadır. Vatman hakkımda tahkikat yapıl. i Bir Vapur Tehlike Geçirdi Dün, Kadıköy Fenerbahçe stadm- daki futbol maçlarma giden seyirci- lerden bir çoğu tehlike geçirmişler. dir. Bunlardan iki binden fazla yol- cunun bindiği Maltepe vapuru Köp- rüye yaklaştığı zaman bir tarufa yat mış ve İçine su girmiye başlamıştır. Telâşa düşen yolcularm sağa, sola kaymalarmdan tehlike artmış, uzun çalışmalardan sonra muvazene W- min (edilmiştir. Vapur, Kadı. köyünden kalkışından ancak kırk beş dakika sonra Köprüye yanaşılabil. miştir, Vapurun bu vaziyetini haber âlan deniz ticaret müdürlüğü işe el koymuştur. Çünkü vapurun istiap haddinden çok fazla yolcu aldığı an. laşılmaktadır. Bilhassa bundan son- fa pazar günleri deniz ticaret direk. törlüğü Akay ve Şirketi Hayriye va purlarmı sıkı kontrollerde bulundu- racaktır. Makbuz Vermemiş Nimet adında bir kiz, makbuzsuz iane toplamak suçundan yakalana- rak adliyeye verilmiştir. Ecnebi İşçi Çalıştırılmış Taksimde Elmadağında Emlâk cad desinde Bay Halil, yaptırdığı apart- manda İstefo, Civan ve Miço adi: 3 Bulgar tebaası çalıştırmak suretile küçük sanatler kanununu muhalif harekette bulunulduğu iddia edil. miştir. Polis bu üç ecnebiyi yakala. miş ve tahkikata başlamıştır. Beynelmilel Ticaret Odaları Berlinde toplanan beynelmilel tica... ret odaları kongresi dün bitmiştir. . . Ruhsatiyesiz . . Dükkân Açanlar Belediye, dünden itibaren pazar günü açık bulunan bütün dükkânla- rın ruhsatiyelerini tetkike başlamış- tar. Ruhsatiyeleri değiştirilmiyenler- den ceza alınacaktır. Bundan başka, belediye, bir tali- matname hazırlamış ve bir temmuz- dan itibaren helvacı, şekerlemeci dükkânlarınm bazı sıhhi tesisat yap. malarını bu talimname ile karar. laştırmıştı. Bu hususta da kontrolle- re başlanacaktır. Bir çok yerlerin henüz lâzım gelen tesisatı yapmadıkları görüldüğünden bu gibi yerler dalmi encümen Kara- rile kapatılacak ve tesisatları nok- san olanlara da bir müddet daha İmühlet verilecektir. emmuz 557 Pazartesi nmkküükdmikizzmmil | Yeşilköy meteoruloji enstitüsün- İ den aldığımız malümata göre, bugün | yurdumuzun cenup doğu mmtakası ile Karadeniz kıyıları ve orta Ana- dolunun şark kısımları kapalı ve (| mevzii yağışlı, Trakya, cenup, Koca eli, Ege, doğu Anadolu mıntakuları bulutlu olacaktır. Rüzgârm doğu A- nadoluda şarki, ce: nup doğusu mm- takasında da gardi istikamet orta kuvvette esmesi muhtemeldir, Dünkü Hava Dün hava öğleye kadar kapalı, > Bugünkü Hava: DEĞİŞİK İİTini ay OGün:31 Hinr:61 | Arabi 1356 Rumi 1353 | İİ Rebitlâhır: 26 © Haziran: 22 İ| Güneş: 4,34 — Öğle 1218 | İkindi: 16,18 — Akşam: 19,44 İ Yatsı: 21,46 — İmsük 5| sonra açık geçmiştir. Rüzgür şimal” den saatte 20 kilometre kuvvetle €3- miştir. Barometre 759, en çok arcak- lık 25. enaz19du.