15 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

15 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

—— 3 BAŞMAKALEDEN MABAAT Azılı Bir Düşman:| Korsanlık (Başı 1 incide) yor. Bu sene kışlık mahsul yetiştir. medik. Çok para eder diye yaz mah. sulüne kuvvet verdik. Pancar, ayçi- çeği her şey fena gitti... | köy muhitinden derin bir teessürle ayrıldım. 50 bin Jira yerine köye 5000 lira irat girince bundan köylü müteessir olacak, hü. kümet müteessir olacak, ham madde. si eksik kalan şeker fabrikasi sıkıntı çekecek, Trakyada ayçiçeğinden yağ| cıkarmak maksadile uyanan ve hem yağma ve hem de posasına hariçte kolayca müşteri bulan yeni yağ sa- nâyii sarsılacak, şehirli halk ta bu- nun derece derece zararını duyacak. Meselâ köye şimdi üç gazete giriyor. muş. Gazeteler beşe çıkacak yerde, belki de bire inecek. Sarsmtısı umumi hayatın her kö- gesine dağılan bu kuraklık düşmeni- na karşı silâhımız yok mu? Manevra. | lardan dönünce bu bana dert oldu: İlğer su denilen nimetin yokluğu mem | lekete bir tek köyde bir senede 45 bin Yiralık bir zarara sebep oluyorsa ve iki, Üç senelik emekleri hiçe indire- biliyorsa bu düşmanla mutlaka pençe leşmek, zararına nihayet vermek lâ- zim... Su, köy için bu kadar büyük bir maddi kıymet olduğuna göre, ku- raklığa karşı yapılacak her masraf, karşılığı ve verimi olan bir masraf demektir. ze * stanbula dönüşte zihnimi ay. İÜ anlak için evvelâ ziraât- çilerle konuştum. Dediler ki: — Meseleye iki zaviyeden bakmak lâzım: Evvelâ su tedarik etmek.. iska suyu varsa ülâ, yoksa arteziyen im- kün: var mı? O da yoksa motör veya yel tertibatile işliyen tulumbalar mas rafını karşdar mı? Bütün bunları her köy için araştırmak icap eder. Fakat bir taraftan da kuraklığı mev- evt bir dert diye kabul ederek kış yaz mahsullerini ona göre tanzim et- mek, kuraklığa göre seçilmiş tohum kullanmak, köylüyü kuraklığa mah- sus ziraat usullerine alıştırmak icap eder, Sonra jcologiara tesadüf ettim. Onlardan fikirler topladım, Neticede bana şu kanaat geldi: Memlekette bir Maden Arama Ens- titüsü var. Memlekete faydalı olmak madenleri art; pürken de her rastgeldiği yere kazma vurmuyor. Mütehaasısları dışardaki alâmetlere göre hükümler veriyorlar, ümitli | noktalarda sondajlar yaparak topra- ğın altındaki emareleri araştırıyor- lar. Ss u, memleket için en kıymetli ve bereketli madendir. Bu milessesenin birçok jeologları var. Birçok yerlerde başka maksatla za- ten sondajlar yapıyorlar. Su denilen madeni aramak ve tetkik etmek te ayni müesseseye vazife diye verilirse memlekette kuraklık düşmanma kar. gı muntazam bir harp başlamış olmaz mı? Şimdi yalnız çete harbi var. Ziraat Vekâleti bir mütehassısın idaresi al- tında şurada burada tetkikler yapı- yor. Bazı vilâyetler sondaj tertibatı | tedarik ediyorlar ve jcologların esas- hı irşadı olmadan araştırmalar yapı- yorlar. Dert o kadar büyüktür ki, b yollardan halline imkân görülemez. Ziraatin makine yoluyla ıslahı için elde geniş tahsisat var, Bu tahsisatın bir kısmınm #u işi için sarfeğilmesi ve memleketin araştırma ve sondaj için mütehassıs dairesi olan Maden "Arama ile bir iş birliği yapılması her halde çok hayırlı olur. Ahmet Emin YALMAN Polonya Reisicümhuru Rahatsızlandı Varşova, 14 (A.A.) — Resmi bir membadan bildirildiğine göre, B. İg- nace Mosciki, rahatsiz olduğundan | Riyaseticümhur şatosundaki resmi kabuller tehir edilmiştir. Müşartini- Teyh, gripten muztariptir. j ra, hemen meriyet mevkiine girecek i | söylemek istemediğini anlatarak rels | böylece Nyon konferansı nihayet bul. Nyon Paktı Imzalandı Konferansa riyaset eden B. DELBOS (Başı 1 incideğ konferansta yalnız denizaltı gemileri. in taarruzu meselesinin hallolundu- ğunu hatırlattıktan sonra mümasil meselelerin ykında Cenevre muhitin- de görüşüleceğini söylemiş, daha son. olan paktın ehemmiyetinden bahsede rek, bunun, Akdeniz milletlerinin menfaati çerçevesi içinde kalmadığı. nı, bilâkis bu çerçeveyi aştığını ve beynelmilel büylik denizyollarmın em niyetini sağlamladığını ilâve etmiştir. B. Delbos, Balkan Antantının tekli- fi Üzerine, Fransa ile İngilterenin, İ talyayı Akdenizdeki anlaşmaya işti- rake davet ettiğini kaydederek sözü- nü bitirdikten sonra söz sırası Sov - yet Hariciye komiseri Litvinofa gel - miş, o da İngiltere ile Fransanm Ak. deniz kontrolünü deruhte etmelerine teşekkür ettikten sonra“hiçbir beynel milel mukavele Sovyet Rusyanın, lü- zum gördüğü takdirde, diğer bütün denizlerde olduğu gibi, Akdenizde de bizzat kendi deniz kuvvetlerini bulun durmak hakkını ihlâl edemez,, demiş ve imzalanan anlaşmada İspanyada döğüşen iki tarafı muharip tanıyan hiçbir kayıt bulunmadığını anlatmış- tır. Nihayet Lâtvinof, alman tedbir. ler korsanlığa son vermediği takdirde ileride daha başka tedbirler düştün- mek lâzımgeleceğini izah etmiş ve Is- panya Cümhuriyetinin gemilerini hi maye için tedbir alınmamasını tees- süfle karşıladığını söylemiştir. Balkan Antantı namma Yugoslav delegesi B. Puriç, imzalanan pakt sulhü tersin eden bir âmil sıfatile se- lâmlamıştır. İngiltere Hariciye Nazırı Mister E- den, mukavele hakkında fazla söz ile murahhasları tebrik etmiş ve: “bi- zim İstediğimiz, bütün alâkadar dev. letierin samimi teşriki mesaisidir. Bu da, yaptığımız işi ve sarfettiğimiz gayreti tetviç edecektir, demiş Ve muştur. Eden diyor ki: Bununla beraber Ingiltere Hariciye Nazırı Mister Eden radyo ile de bir nutuk göyliyerek, meçhul tahtelba - hirlerin rastgeldikleri gemileri, insan lık icahatına, beynelmilel deniz anlaş maları ahkâmma zerre kadar ehem- miyet vermeden batırdıklarını izah et miş, bu hâdiselere karşı gelmek üze- re bir konferans toplamanın icap et- tiğini, çünkü korsanlığın devamma ve tehlikenin yayılmasına müsaade edilmemesi lâzımgeldiğini, esasen Ak denizin böyle bir tehlikeye müsaade elmiyecek vaziyette bulunduğunu, ve tehlikeye karşı kollektif hareketin za. | ruri olduğunu anlatmış,ve konferansa | iştirak eden milletlerin gösterdikleri | samimi teşriki mesai sayesinde İki | günde işlerin yoluna konulduğunu söylemiş, daha sonra şu şekilde de-| vam etmiştir: “Yeni anlaşma 1930 tarihli Londra anlaşmasına ve denizaltı gemilerine ait protokola istinat ediyor. Konfe- ransa iştirak eden bütün devletler bü protokolu imzalamış bulunmakta. dırlar. Akdenizde korsanlık yapan tah - telbahirler bütün bu ahkâmı çiğniye rek rastgeldikleri gemilere saldırmış- lar ve sebep oldukları insani ıztırap. lara zerre kadar ehemmiyet verme- mişlerdir. Binaenaleyh anlaşma ahkâ mı mucibince korsanlığı son verile - eek ve mütmarızlar imha edilecek- tir. İtalya red cevabı verdi En son haberlere göre, Italya hü- TAN Tarih kurultayı to (Bası 1 inelde) Mebusu Ismail Müştak Mayakon, Ku rum üyelerinden Kültür Kurulu Baş- kanı Ihsan Sungu ve Bayan Mesih Gürer tarafından karşılanmış, Tokat- liyan otelinde hazırlanan dairelerine isal edilmiştir. Profesör Pittard “Irklar ve tarih”, “Türkiyenin yeni çehresi, ezerlerin- den başka, Isvigre kafatasları Üzerin- deki büyük etüdü, Balkan yarım ada. sı antrepplojisi üzerinde fik ehemmi- yetli tetkikleri ve 1928 senesinde A- nadoludaki seyahati neticesinde Adi- yamanda yaptığı keşfe dair etüdü ve muhtelif antropoloji mecmualarnda- ki birçok ilmi tetkikleri ile elhanşü- mul bir göhret ve mevki sahibi olmuş bir âlimdir. Profesör, Bükreste top- Li anan ve reisi olduğu Paris Enternas e yonal Antropoloji Enstitüsünün 17 in R ci beynelmilel Antropoloji . Arkeolo- , B. Pittard ji - Prehistorik kongresinde bulun -| çırmak İstemem. 1928 yılında yaptı. muş, oradan İkinci Türk Tarih Ku-| m antropolojik tetkikat sırasında rultaymın çalışmalarma iştirak ot.| birçok yeni geyler keşfettim. Türkle mek üzere memleketimize gelmiştir. | TİR tarihi, insanlığın doğumile bera- Muhterem profesör, Ikinci Türk| ber başlar, Türkler muhtelif yerler. planıyor i nin sağlamlığını ve | ihtiyar çiftçiler, kadınlar ve çocuk - Tarih Kurultayında “Neolotik devir- de küçük Asya ile Avrupa arasındaki münasebetler,, mevzulu ilmi mühim bir konferans verecektir. Gazetemize beyanatı Bu değerli âlim, dün bir muharriri. mizi kabul ederek gazetemize şu be- yanatta bulunmuştur: “— Türk topraklarında bulunmak la çok memnunuz. Türkiye aleyhinde bazı Avrupalı ağızlarda söylenen hu- rafelerin boşluğunu ve hiçliğini, mem Jeketinize yaptığım seya- hatler neticesinde bir defa daha an- lamış oldum. Türkiyede yaptığım tet kikler ve incelemeler sonunda Türki- yenin ivazsız ve karşılıksız dostu Ol- dum, Türkiyenin iyi günlerinde her kes dost görünebilir. Merifet kara günlerde de bu sevgiyi beslemekte - dir. Işte ben, gerek Balkan harbinde ve gerek Büyük Harp esnasmda memleketiniz hakkında Pariste ve Cenevrede birçok konferanslar ver- dim. Ben bununla ancak övünebili- rim. 1928 senesinde «lfabe üzerinde inkılâp yaptığınız sıralarda Türkiye- ye tekrar gelmiştim. Bu arada Ana- dolu içerilerine kadar seyahatimi u- zattım. Türk inkılâmın ne demek ol. duğunu, nasıl başarıldığmı © zaman hayretle gördüm. Birçok köylülere misafir olduk, Gezdiğimiz yerlerde lar hep birden seferber olmuş yeni Türk harflerini öğreniyorlardı. An - karaya döndüğüm zaman, © günkü Maarif Vekili, gördüklerimi bir kon- feransla bildirmemi istemişti. Ben bunu çok geniş bir memnuniyetle ka- bul etmiş ve hislerimi söylemiştini. Türk tarihinin ehemmiyeti Zaten kongrede de söyliyeceğim & İ ma, mademki sordunuz, bu fırsatı ka | m e —— kümeti Nyon paktına iştirak için vu- ku bulan davete cevap vermiş ve İs- tenen şekilde devriye işine iştiraki ka bul etmiyeceği, Italyanm ancak tem müsavat dairesinde umumi devriye vazifesine iştirak edeceğini, binaen aleyh yalnız Adriyatik denizinin ken- disine tahsisini kabul etmiyerek Ak- denizle alâkası dolayısile tam müse- vat dairesinde muamele görmek iste- diğini bildirmiştir. Italya, ikinci derecede bir devlet vaziyetine indirilmiş olmaktan müle- essir olduğu gibi itilâfın Italya harici yesine tebliğinden önce neşrinden do Jayı da miiteessirdir. Italyanm Almanya ile müşavereler yaptığı haber veriliyor. Akdenizde mücadele başladı Londra, 14 (TAN) — Ingiltere kü kümeti Akdenizde devriye ve kontrol vazifelerini deruhte edecek filoya Hiti hak etmek üzere bugün Cairo hafif kruvazörl ile bir filo klâvuzundan ve sekiz torpido muhribinden müteşek- kil sekizinci muhrip filosunu Akdeni ze sevkedilmek üzere hazırlamıştır. Bunlar hareket etmek üzeredir. Bu filonun Akdenize müvasalati ile bu denizdeki muhriplerin sayısı kırka va | racaktır. Diğer taraftan Fransada Audaci- sux, Fantasgue, Terrible muhribleri 4le Cyelone, Mistral, Sirroceo, Tyhon, Aleyon ve Tornado torpidoları bu sa- bah Akdenize hareket etmişlerdir. Tahtelbahir yakalandı mı? Belgrad, 14 (A.A.) — Selânikten Politiea gazetesine gelen bir habere göre, bir Ingiliz harp gemisi, bir de- de, muhtelif isimler taşıdılar, Bugün kül bir çok nesiller menşelerini Türk- lerde aramalıdır. Bugünkü Avrupa nım avcı ve balıkçı olduğu bir devir. de Türkler ilk defa olarak hayvanla- ri ehlileştirdiler. Buğday ve saire hu- bubatı bularak ziraat yapmıya başla. dılar, Işte bu, ilk medeniyettir, Mes leklerin doğuşu ancak zirai faaliyetle başlar, Medeniyeti kurduktan sonra | | Türkler ilk medeniyeti bu #üretle Kurduktan sonra Avrupaya geçtiler. İşte en büyük sosyal inkılâp budur. Türkler, medeniyetin temelini attılar ve dünya üzerinde en büyük rolü oy. nadılar.,, Bükreş kongresinde İ Profesör Pittard, Bükreş kongresi hakkında da şunları söylemişti “- Bükreşte toplanan Beynelmilel Antropoloji Kongresi, Profesör B: yan Afeti tanımamıza vesile old: Genç bayan profesörünüzün Bükreş- teki muvaffakıyeti sonsuzdur. Ken- disi iki konferans verdi. Her iki teb. | liği de dünyanın dört tarafından ge- | len âlimler *tarafından “heyrenlıkie Karşılandı, O kadar ki, bu muvaifa- Kıyet Üzerine iki sene sonra toplana- cak olan beynelmilel kongrenin Tür- kiyede inikadmâ karar verildi. Bük - reş kongresi kabul ettiği bir kararla Türk Tarih Cemiyetinin mesaisini teksif etmesini istedi. Ben buradaki Tarih Kongresinde “Neolotik devrin- de Avrupa ile ön Asya arasındaki mü nasebet,, mevzuu Üzerinde konuşuca- ğım.,, Ege muallimleri Tamir, 14 (TAN) — Türk Tarih Kurultayında O bülünmak (o üzere| 30 kişilik bir muallim heyeti bura- dan İstanbula hareket ediyor. nizaltı Golos açıklarında bir Sovyet petrol gemisi torpillemek üzere iken bu denizaltıyı yakalayıp zaptetmiştir. Denizaltının Ingiliz harp gemisinin toplarının tehdidi altında stop etmiş ve bütün mürettebatınm esir edilmiş olduğu rivayet edilmektedir. Politica gazetesi muhabiri, bu de nizaltının tabiiyeti hakkımda hiçbir şey söylememektedir. Londra, 14 (A.A) Amirallik dairesi, bir Ingiliz harp gemisinin Go- los açıklarında bir Sovyet petrol ge- misini torpillemek Üzere bulunan bir | denizaltıyı yakalamış olduğuna dair bir Yüğoslav gazetesinde intişar et - miş olan haberden ademi malümat beyan etmektedir. Buna benzer bir haber bu sabah Londrada da şayi olmuştur. Bu ha - berde bu harp gemisinin Malaya zırh. usı olduğu ilâve edilmekte idi, Hal- buki bü zırhlı, Mondrosta demirlemi ve Amirallik dairesine yalnız oraya vusüllünü iş'ar ederek hiçbir hâdise den bahsetmemiştir. Londra, 14 (A.A.) — “Malaia,, In- giliz zırhlısı, selânik'ten Mondrosa git mek üzere emir almıştır. Ankarada Bir Koru Yapılıyor Ankara, 14 (TAN) — Yenişebir- deki su deposu ve civarmın bir koru haline getiriknesine karar verilmiş- tir. Bütün hazırlıklar bitirilmiş ve 10 binlerce ağaç ısmarlanmışlır, Tesi - sata bugünlerde başlanacaktır. Ko - ru, Ankaranın en güzel yerinde ve en az 15-9-9)7 Bir bahar sabahı kadar güzel! Çünkü her şey- den evvel sabah, öğle ve akşam günde 3 defa RADYOLIN Kullanarak dişleri- göz kamaştıran par- laklığını kazandı i»)ASİN Bütün diş ve diş etleri ârızalarmı gidi başka ağız kokusunu izale eder, 8! k ropları temizliyerek sıhhatin ve güzelliğin nası olan ağzı bir konca gibi güzelleştirir. Sabah, öğleveakşam günde 3 defâ eza 5 mer Çalışamıyor, Devasız Bir Derde Uğramış Gibi Meyustur ral “ Düşünmüyer ki biriki kağe NEVROZİIN obu'bu yarım bep eğresle silis ağıtlarından korlatıya kâfi gelasiii 1 Bütün ağrı, sızı ve sancıları derhal dindirir, Soğuk algınlıklarma, romatizmaya, baş ve diş ağrılarına, nezleye, sinir, adale ve bel ağrfİ kırıklığa karşı billiassa müessirdir. icabında günde 3 kaşe alınabilir. ViROZANI Antivirüsle Tedavi Kan çıbanları, el ve ayak parmaklarınm arasındaki kaşıntılar, dola” ma, meme iltihabı ve çatlaklar, fegmonlar, yanıklar, tıraş yaralâ” ergenlikler, koltuk alti çıbanları. Tedavisini en erken ve en emin bir sürette temin eder. Şark ispenciyari lâbratuvarı ISTANBUL İstanbul Sıhhi müesseseler arttırmf ve eksiltme komisyonundan: Tstenbul Leyli Tıp tâlebe yürdü talebesi için almacek 1000 det W” ket açık eksiltmeye konmuştur. 1 — Eksiltme: Cağaloğlunda İstanbul Sıhhat ve İçtimai Muavene” dürlüğü binasmdaki Komisyonda 29—9—987 Çarşamba günü sasi da yapılacaktır. 2 — Muhammen Fiat: Bir adet kasket için 115 kuruştur. 3 — Muvekkat Garanti: 86 Jira 25 kuruştur. 4 — İstekliler şartname ve nimuneyi hergün Çemberlitaş ©İ Fuatpaşa türbesi karşısında Leyli Tıp talebe yurdu merkezinde lirler, 5 — Isteklilerin cari seneye alt Ticaret odası vesikası, mir Yagi ie 2490 sayıl güzel mesiresi olacaktır. nunda yazılı belgeler ve bu işe yeter muvakkat garanti makbu? gi Banka mektuplariyle | birlikte beli gün O ve saatte Komisyo” meleri, (6094)