2 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

2 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

——— 10 Yıldızdan San Remoya *... YAZAN: S.S. Rıza Tevfik, Ümitlere Bunun için de sabık Şeyhislâm )le arkadaşlarının beklediği cevap ge- cikmiş.. Onlar da merak içinde kal- mışlardı. Hocalar, sabırsızlanıyorlardı.Gün ler geçtikçe öfke ile söyleniyorler- dı: — Acaba cesaret edemiyor mu?. — Herhalde, öyle.. Vaktile Sul tan Selimin, Arap halifesine oyna- dığı oyunun; şimdi de Araplar tara fmdan kendisine oynanacığından korkuyor, belki, . , efendim... Öyleşey hiç? — Olur, a. Vâktile Sültan S Arap halifesi (Mütevekkil) i Mia dan alıp İstanbula getirerek nasil gırtlağına basıp zorla hilâfeti ken disine terkettirdi ise.. Şimdi de Ce- lâle Melik Hüseyin Hazretleri, bizim Ağaya ayni şekilde mukabele etmez mi?, Kısa bir şüküttan sonra, devam * ediyorlardı. — Eğer öyle birşey olursa?. .— Bize ne?, Ne kaybederiz, san- 'ki,. Zaten, onun halife olduğunu bizden başka iğdia eden yok ki. | —E, Melik Hüseyinin daveti. Fer daha hâlâ onu Halife tantma- ga, bu kadar killfete katlanır 217. İ Hem onu, hem bizi davet etmek, az İkitet değil. Bu zat, bizlerin gözle- İrine gaibane âşık olmadı ya?. .— Filhakika öyle... Hele biraz daha sabredelim. Karamanın koyu nu, gonra çıkar oyunu. — Ya, o bu düvete icabet edip te imezse ?. is O zaman, düşünürüz. Muhavere buraya gelince; Mus- İtafa Natık, Muhittin Paşalarla di- ei endişe ve telâş ile kıvranı- — Peer sakın biz de vazgeçmi- iyelim.. Allah bilir burada açlıktan İkrwrana kıvrana vefat ederiz. Hazır şbaşımıza birer kuyruklu yıldız doğ İmuş iken, eğer bundan istifade ede mezsek, çok büyük hamakat etmiş oluruz. Her gün birkaç defa tekerrür €- den bu konuşmalar devam eder- ken, nihayet Vahdettinin cevabı gel mişti. Ve, (efendiler, paşalar ha- geratı) nı da sevinçlere garketmiş- ti. | Dakika fevtetmeden, Kahiredeki ie Beye şu kısa telgraf çekilmiş aiediğimiz cevap, muvafık o- larak gelmiştir. Harekete mühey- yayiz. Bu bapta emirlerinize inti- gardayız. Ferman...) rtesi gün, öğle vaktine doğ- ru Cabir Bey mütebessim bir çehre İle karşılarma dikilmiş; Demişti... etmişti: — Meşum günler çabuk gecer, derler... Hakikaten doğru imiş. Ar- tık size, talihin gülümsediğini teb- şir ederim. Hiceza, pek muhteşem bir surette yolculuk edeceksiniz. Uçüncü mevki yolculuğuna bile canı gönülden razı olanlar, bu müj deyi işitir işitmez sabırsızlıkla ba- ğırmışlardı . — Sebep?.. - Celâletmeap Melik Hazretleri nin mahdumları ve Erdün Emiri, Emir Abdullah Hazretleri de pe- derlerini ziyaret etmek için Hlcaza teşrif buyuruyorlar. Dün geldiler. Yarın da hemen hareket buyura- caklar. Siz, kendilerile beraber gi- deceksiniz. Rıza Tevfik Bey ile Mustafa Na- ; bu büyük müjde karşısm ece karşılıklı bir çiftetelli i zaptedemiyeceklerdi. , hişlerini en mahir aktör- dar saklamak maharetine ma (efendiler hazeratı) nm » işaretile yaptıkları ihtar , temkinlerini güçlükle edebilmişlerdi. , fazla kalamamıştı allak, yarm al 9 da hare- ket edecek olan trenle yola çıkıla - cak. Ona göre hazır bulunun. Fa- kat ondan evvel, Emir Hazretlerile Yeni Yeni Kapılmıştı tanışmanız lâzım. Kendileri, bu ak şam trenile buraya teşrif edecek- ler, ve geceyi burada geçirecekler. Akşam yemeğini de, sizinle bera- ber, otelde yiyecekler. Tam saat se kizde ben buraya otomobil gönde- rir, sizi aldırırm. Demiş, gitmişti. akşam; Emir Abdullahın e migafir kaldığı otelin husu- si bir salonunda, mükellef bir yo- mek masasi etrafında; sabık Şey- hislâm Mustafa Sabri, sabık âyan Âzam Zeynelâbidin, ve Vasfi Efendi lerle, Rıza Tevfik Beyin; Emir Hazretlerine takdim merasimi icra edilmişti. Mustafa Natık ve Muhit- tin Paşalar, ikinci smıf, Kürt Zey- nelâbidin ile diğerleri de üçüncü #t nıf zevsttan addedildikleri için, bunlar getirimemişlerdi. Ziyafet, neşeli geçmişti. Emir Hazretleri, pederlerinin sahavetin- den, cömertliğinden bahsederek: — Eğer sizler ârzu huyurursa- . nız, pederim hepinize ayrı ayrı ve ” gereflerinizle mütenasip birer me- muriyet verir. Demişti... Bu, (yem borusu Yidi.. Topçu ve süvari hayvanları, (yem borsu) çaldığı zaman, derhal ku- laklarını nasıl dikerlerse, efendiler hazeratı da derhal öylece kulakla- rını dikmişler. Bu sözlerin altında” ki (Hüve) nin mânasmı, ârifane bir surette anlayıvermişlerdi, — Nitekim; Emir Hazretlerinin ellerini, eteklerini öpüp arzı şükran ettikten sonrü, otel kapısında bek- liyen büyük bir otomobile dolarak memnun ve şâdan avdet ederlerken sabırsızlıktan çatlamak haline ge- len Rıza Tevfik Bey dayanamamış: — Arif olan.. çabu k anlar. Cizi biz. cızbiz Demişti, Negelerine pâyan olmıyan hoca- lardan biri: — Ne demek, o filosof?. Gene ak İma bir zevzeklik geldi, Diye mukabele etmişti. Rıza Tev fik Bey, içi içine sığamıyarak ce- vap vermişti; — Zevzeklik mi?. Ben size veci- ze söylüyorum, vecize... Sanki, E- mir Hazretlerinin ne demek istedi- Gini anlamadınız mı?.. — Boşboğazlık etme. Hele sab- ret, Belki konuştuklarımızı şoför anlar. — Viz gelir bana hocam. Müm- kün olsa, şimdi elime bir meçafon alıp, şu andaki hissiyatımı dünya ya karşı ilân etmek isterim... Emir Hazretleri, mübarek ve muhterem pederlerinin cömertliğinden.. eğer İstersen bize parlak birer memuri. yet vereceğinden, O kağar gevrek bir Yisan ile bahsetti ki... Yani, bu pe demektir?. Artık siz, her dava- dan ve herkesten ümidinizi kesin, Varlıklarmızı bize raptedin: demek tir Vâkıa, buna mükemmel bir ol. ta derler, Fakat o kadar cazip bir olta ki,, Sizleri, bilmem.. Fakat ben bu oltanın zokasını, büyük bir işti. ha ve memnuniyetle yulmıya hazı. rom... Rıza Tevfik Bey; şu anda fıkır fikır kaynıyan hislerini, daha bir hayli serh ve İzah edecekti. Fakat (Etendiler Hazeratı), onü güçlükle susturabilmişlerdi. (Arkası var) . | Yeni Sovyet ... Elçisi Yeni bir vazifeye tayin edildiğini dün haber verdiğimiz Sovyet Rusya. nın Ankara elçisi B. Karskinin yeri. ne, dost memleketin eski Ankara bü. yük elçisi ve şimdiki Parla büyük el- çisi B. Suriçin tayin edileceğine kuv- vetle ihtimal veriliyor. İN Yunanistanda Yetişen Pamuklar Bü sene Yynanistanın pamukları erken yetişmiştir. Pamuk tohumları- nın ayrılması da bitmek üzere bulü- nuyor, Makedonya, garbi Trakya, Tsaiya ve adalarda yetişen miktar 69-70 milyon okka tahmin olunmak- tadır. TAN BAŞMAKALEDEN MABAAT Atatürk Son Nutkile Yeni Devir Açmıştır (Başı 1 incide) meyli hükümetlerin ve milletlerin kendi Kendilerini aldatmalarmın ve ileri hareketin hızını kaybederek kır. tast şekiller içinde yollarını kaybet melerinin başlıca salkidir. tatürkün nutkunda bü usulün en küçük bir yoktur. Nu- tukta yüksek ölçüler kullanılmıştır. Umumi hayatımızm her bâdisesine bu ölçülere göre bakılmış ve her nok- sn serbestçe tenkit edilmiştir. Nu- tuk hükümeti halktan ayrı tutan es- niyeti ve canlı gayeleri kırtasi usullerin ölü kaideleri yüzün- den feda eden memur kafasını öldür. müş, gömmüştür. Yarn için yeni bir devrin prensiplerini ve esatlarmı kurmuştur. Atatlirk müspet tenkit duygusu na ve canlı hayatla ve onun icapla» rile temas halinde kalmak ihtiyacına se kadar kıymet verdiğini unutulmaz birkaç sözle ifade etmiştir. Şef demiştir ki: “Devlet idaresinde- ki ana programımımz, C. H. Par. tisinin programıdır. Bunun pron - sipleri idare ve siyasette bizi aydım- latan ana hatlardır. Fakat bu pren- İ sipleri gökten indiği sanılan kitapla İ rm dogmslarile asla bir tutmamalı. dır, Biz ilhamlarımızı gökten ve gö ipten değil, doğrudan doğruya ha- yattan #lmiş bulunuyoruz... Atatürkün nutku umumi hayatın her şubesine ait o münakaşalar İçin zengin bir kaynaktır. Nutkun delâ- let ettiği yeni prensip ve hamlelerin her biri üstünde de sırasile duraca- ğiz ve nutuktan aldığımız ışıkla e- saslı memleket işlerine bakacağız. Ahmet Emin YALMAN Konjonktür Servisi Başvekâlette (Başı 1 incide) hareket tarzı hakkmda dikkate değer bir ölçüdür. Könjonktür servisinin vazifesi ista tistiklerin ve diğer müspet malüma- tın yardrmile iktisadi ve içtimai cere yan ve istidatları ölçmektir. Bunu ya parken bütün ürizi amillerin tesiri bir tarafa bırakılarak asıl hâkim olan meyil ve istidatlar tebarüz ettirilir. Diyelim ki, bir iktısadi istatistik filân nevi ihracatm aylarca düşkün kaldr- ği gösterdi. Konjonktür bu görü- nüşe aldanmaz. İşin içinde mevsim filân gibi bir arızi tesir varsa bunu ayrırı. Böylece hâkim istidatları or- taya kiyar. Celâl Bayar, memleketin nsbzmın nasıl attığını ölçmek maksadile kuru lan İstatistik umum müdürlüğünün Başvekâlete bağlı olduğunu düşün mllş ve bu statistiklerden mânalar çıkararak umum gidiş ve istidatları ölçen konjonktür servisini de yanma almayı tabii bulmuştur. Servis, böy- lece bir kumandana erkânmharbiye sinin gördüğü vazifeyi görecektir. Başvekil devlet İşlerinin umumi gi- işi hakkında tedbir alırken fenni hir pusulaya göre yolunu tayin etmek im künmı bulmuş olacaktır. Bu sayede memleket hesabma temin edilecek menfaat kapalı gözle veya faraziye ve nazariyelerin tesiri altnda yürü - memek, his veya hususi menfaat yü- ründen uyandırılabilecek cereyanla - rm tesirine kapılmamaktır. Celâl Bayar bu dikkate değer ted- biri almakla, ne gibi usullerle ve ne yolda bir zihniyetle çalısmıya hazır landığımı canli bir surette ortaya koy muş oluyor. mimik İhraç Edilen Nohutlar Geçen hafta piyasalarımıza gelen nohutlerdan mühim bir kısmı Mar- silya, Pire ve İtalya piyasalarma sa- tılmiştır. Son satılan parti beş yüz tonu bulmuş ve yüklenip ihraç edil- miştir, Mersin, Marmara havzası ile Sam sun mmtakasında son hafta içinde 15 bin ton arpa satılmıştır. Bu arpalarm ör için yüklendiği haber verilmek- tedir, Büylik | BULMACA Dünkü bulmacanın hal edilmiş şekli 123 4567T89 10 » e laa BUGUNKU BULMACA 123456789 10 » SOLDAN SAGA: 1 — Çök kazalı bir yol 2 — Emir sigası - böcek - kıt. 3 — Vaktinden evvel çıkan. 4 — Birafı sü - zaman ölçüsü. 5 — Terazide vardır - eğri. 6 — Su - çokluktan kinaye (Argo) 7 — Bir leniz - çiftin biri. 8 — Eski bir rütbe lâkabı. 9 —Beytin yarısı. 10 — Söylenmez - katı - ilâve. e YUKARDAN AŞAGI; 1 — Bir komşu başvelkil. 2 — Rahat - girilir. 3 — Bir çeşit yumurta. 4 — Lâkırdı - sonsuz. 5 — Soyadı - sual, 6 — Ele konan boya - 7 — Tohumluk, 8 — Fırlatır - akıl. 9 — Nota - edat -nota. 10 — Ayrılmak. Liman İdaresinin Bu Yıl Yapacağı İşler Liman işletme idaresi müdürü Raufi, yarm akşam Ankaraya gide- cek, İktisat Vekâletile idarenin 934 şenesine ait çalışma programı Üze- rinde temaslarda bulunacaktır, Liman işletmesi müdürü, Trabzon iman işletmeşine sit yeni kadro ve bütçelerle yolcu salonuna ait ihale ka arın da Ankaraya götürecek, bun- ları tasdik ettirecektir, Yeni salon inşaatı Galata rıhtımı üzerinde Merkez ve Çinili Rihtım hanları arasmda yapı- Iacak olan yeni yoleu salonu bugün fhale edilecektir. 300 bin Hiralık bir taahhtit işi olan bu insaat için yerli ve ecnebi birçok büyük firmalar, tek- M£ ve Projeler hazırlamışlardır. uzaklaşma, için olm; ıl lr eketler Çalişma tedretimiz ermiyor; alimizden hiçtir temiz iş çmeyor ve herşey bizde haisizlik, oğr doğuruyor, İşte burada VALIDOL imdodimiza yerişiri Om bir kare tecrübe ediniz. Kandinsde yeni bir çalma serkinin vyemdiğım göreceksiniz VAUDOR demin, tobiet ve hap belinde her eczorade bulunur. LR EN Bakımsızlıktan çürüyen dişlerin difteri, bademcik, kızamık, enflo- enza, ve hattâ zatürrleye yol açtık- ları, iltihab yapan diş etlerile kök- lerinde mide humması, apandisit, nevrasteni, sıtma ve romatizma yap- tığı fennen anlaşılmıştır. Temiz a- Ziz ve sağlam dişler umumi vücut sağlığnm en birinci şartı olmuştur. Binzenaleyh dişlerinizi her gün kabil olduğu kadar fazla - lâakal 3 defn » (Radyolin) diş macunile fırçalıyarak #ıhhatinizi garanti edebilirsiniz ve etmelisiniz. Bu suretle mikrobları imha ederek dişlerinizi korumuş o- #ursunuz. 2.11-937 5 EDER ELEM ERE ERE EE A VEE, Sabah, öğle ve akşam Her yemekten sonra mutlaka günde 3 defa dişleri niçin temizlemek lâzımdır. Çünkü unutmayınız ki Bütün tehlikelere karşı sıhhatinizi koru Sabah, öğle ve akşam her yemekten sonra günde 3 defa dişlerinizi fırçalavınız. NEOKA Bazan ufak bir tecrübe GL insana mühim şeyler kazandırır. Başınız ağrıyorsa Derhal bir kaşe SEFALİ ölmz... NEZLE, GRİP BAŞ ve DİŞ ağrılarına karşı E Eczanelerden 1 tik ” 12 lik ambalâj- larını arayınız. mm IMİNA GRİP - NEZLE - NEVRALJİ BAŞ ve DİŞ ağrıları - ARTRİTİZM Diploma Konk Resim Şubesinin diploma konkuru uru Başlıyor Güzel San'atlar Akademisi Direktörlüğünden: 8—11—937 tarihinde başlıyacaktır. Alâkadarlarm 5—11. 937 tarihine kadar Akademi İdaresine müracaat” ları, (7376) TÜRK TiCARET BANKASI Anonim Şirketi Birektörlüğünden: kamız gişeleri yeni bir iş'ara kadar muhterem müşterileri- mize öl maada hergün saat 9,30 dan 12 ye ve li den 16 ya kadar Cumartesi günleri 9,30 dan 11 e kadar açık bulundurula- enktir. İstanbul Otelciler ve Hancılar Cemiyetinden: İdare heyetimizin nısfını tebdil için 2—11—937 salı günü seçim ya pılacaktır. Cemiyet mensuplarının tayin olunan günde saat ondan on al tıya kadar Sirkeci Hüdavendigir caddesindeki Cemiyet idare merkezin hüviyet cüzdanlarile birlikte gelerek reylerini kullanmaları rica olunur 4 TÜRKİYE EKONOMİ ve POLİTİKASI Yazan: Hikmet Kıvılcımlı. En- düstri, toprak, sulh davalar nın memleket davası olarak tet- kiki. 10 kuruş. KAYIP: 2608 sicil numaralı ehliy timi kaybettim. Yenisini çıkaracağı dan eskisinin hükmü yoktur. Pap köprü Hamalbası Şerbetane 8oki 256 Ahmet oğlu Murat KAYIP: Tastik mühürümü kaybı tim. Yenisini alacağımdan eskisin hükmü yoktur. Şükrü Bulgurcuoğ