27 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

27 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Yıldızdan San Remoya YAZAN: S5. S5. No, 67 Vahdettin Şehislâmın Teklifini Kabul Etmişti Mustafa Sabri “Efendi, derhal Maltayn bir mektup yazımıştı. Da- vet meselesi hakkındaki düşünce - #ini, Vahdettine şöylece anlatmıştı: (Acizane İstidlâlime göre, Hicaz kralı, zatışahanelerini eiyevm ha- We tanımak fikrinde değildir. Ve bu davet te, kendi tarafından zatı- gahanenize gösterilen bir himaye mahiyetindedir. Daha beş sene evvel, saltanatı geniyenin âdela bir valisi maka- munda olan bir zatın davetini ka- bul ederek onun ayağma gitmek. Ve onun uzun müddet misafirliği- ni kabul etmek.. Vâkıa, çok tehli- keli birşeydir. Ancak şu var ki; cmahirane hareket edilirse, bu fır- sattan çok güzel istifade edilebi- lir, Bu istifadenin hasıl temin edi « lebileceği meselesine gelince.. Da- vet, kabul edilmeli; ve Hicaza gi- dilmelidir. Birkaç gün orada sü- teta bir misafir şeklinde ikamet © Gilmekle beraber, el altından bir çare bulunarak, bütün ölemi islâ- ma hitaben bir beyanname neşre- dilmelidir... Takdir buyurursunuz ki; Hicazda tabı ve neşredilecek bir beyanname, (Hilâfet) in hâlen uhdenizde bulunduğuna dair âle- mi İslâma kati kanaat verecek. ayni zamanda; hilâfete gözdik- miş olan Hicaz kralına da bir em- rivâki yapılmış olarak, teşebbüsle rinin önüne bir set çekilecektir. Bu mMülâhazalara binaen, bu dnvete icabet zaruridir. Tasvip buyurulduğu takdirde diiniz; Zeynelâbidin Efendi dâi- nizle burada bulunan ehil ve kâ- mil bendezânmızdan bir iki zatile daha evvel Mekkeye giderim. Hem yukarıda arzettiğim meselenin giz Hioe zeminini ihzar ederim. Hem de, zatı şahanenize lâyik bir istikbal merasimi yapılması için bütün gay retimi sarfeylerim. Bu arizeme âcilen cevap bekle - rim, ferman...) V ahdettin; üç gün sonra bu mektubu almıştı. O zams- na kadar, Hicaz Kralmm davetini kabul edip etmemekte hentiz müte reddit bir vaziyette olduğu için; şimdi sabık Şeyhislâimınn bu mek tubundaki (âkılâne mutağeslar) a pek memnün kalmıştı. Derhal, (ka bul) kararmı vermisti. O geceyi, parlak hülyalarla geçirmişti. Hat tâ Zeki Beyle başbaşa vererek; — Ben, koskoca bir halifeyim. O, ne taraftan baksan bir (şerif) tir, Benim bulunduğum yerde, o- nün hiç bir kıymeti olamaz. Acaba, hilâfet merkezimin Hicaza naklini ilân ettikten sonra, Kral Hüseyini iskat ederek (Halife) sıfatile, Hi- caz Krallığını da ele geçiremez mi im ,. Diye, bir hayli müzakerelere gi- rişmişti. Vahdettin; ertesi gün, Mustafa Sabri Bfendiye şu kısa cevabı gön dermişti: (Mütaleanız. gayet omusiptir. Zeynelâbidin Efendi ile, diğer mü- nasip birkaç zatı alarak derhal ha Teket ediniz. Ve orada da icabı veç hile işe girişiniz. Yakında, bizde hareketimizi bildiririz. Istikbal me Tâsiminin parlak olmasma, çok gayret gösteriniz.) V ahdettinden bu cevap gelin ceye kadar, Mısırda da epey ce mühim bâdiselr cereyan etmiş ti, Günlün birinde Pehlivan Kadri: (Cemaatin merkezi) ittihaz edilen Otele gelmiş; sabık Evkaf Nazırı Vasfi Hocanın odasına girerek: — Yahu!.. Nedir bu hal?, Biri yer, öteki bakar, Hep kıyamet ondan ko par... Hocafendiler Hazeratı, vakti le yemediler, içmediler.. Ellerine geçen dünyalıkları araba tekerleği gibi kızıl beşibirliklere tebdil etti- rerek, kemerlerine dizdiler, Şimdi burada birer birer çıkarıyorlar. O cânım altınları, kıtır katır yiyorlar, 1937 - 38 Baş mahsulü halis MM Geceleri de gacoları başlarına top- layıp, yorganı başlarna çekerek, horul horul uyuyorlar... Allah ver sin.. Kimsenin yediğinde içtiğinde değiliz. Elâlemin gacolarnda da gözümüz yok... Yok amma, nihe- yet, biz de can sahibiyiz. Onlar, tatlısı, tuzlusu, turşusu İle tıka ba- sa karmlarını doyurup, minderlere yangelerek tatlı tatlı geviş getirir- lerken, bizim mideler açlıktan ka- ım kazım kazmıyor.. Boş barsak- larda bando mızıkalar çalınıyor. Dişlerimizin etlerini emmekten, diş etlerimizde kan kalmadı? Dört gündür kursağıma bir katra rakı damlamadı. Bu hale, can dayanır m:?, Biz buraya, sürmeli gözlü Mr sırlıların, kırmızı dipli ba'mumlari- he davet edilerek gelmedik. Ne halt yedikse, beraber yedikten sonra; belimizin ortasma (güüüt!) diye bir tekme yedik.. Ancemaatin, bu- raya neşfettik... Buna kim sebep oldu?.. Sen. Ben. Hepimiz. Ma- demki, hepimiz birden bu kelâyı bârânı başımıza, getirdik. Şu hal- de; tırhalli, hep bir halli olmalıyız... Vaktile hepiniz benim sırtımı sıva diniz.. — Aman pehlivan, koş. Bu işi senden başkası hakedemez. Diye, azgın bir boğa gibi en be- lâl işlere saldırdnız.. Beni zorla bir siyaset kahramanı yapimız.. Eğer siz olmasaydımız, Eyüpte kah vecilik etmek.. Elallndan namu- sumla şöylece bir kumarhane işlet mek, neme yetmiyordu, benim... Halbuki bu fedakârlıklarımı birden bire unutuverdiniz. Beni, içi geç miş bir karpuz gibi, bir tarafa atı- verdiniz. Ne yiyip, ne içtiğimi sor- mayı aklınıza bile getirmiyorsu- nuz... Yalnız benim mi?. Peşinize takıp ta buraya sürüklediğiniz bir alay enayiye de, bir tutam-enfiye kadar ehemmiyet vermiyorsunuz. Sadece mübarek nefislerinizi düşü- nüyorsunuz... Yoook hocam. Bu, böyle olmaz. Burada.. fert yok, ce- miyet var... Ya, hep beraber doya- cağız; yahut, hep beraber aç kala cağız... Hocafendilere maltim olsun ki.. Vallahi. Billâhi.. Artık kafam kızmaya başladı. Günün birinde, yumrukları yağlıyacağım.. Evvelâ, ensesi kalın Zeynelâbidin Hocadan başlıyacağım, belindeki kemeri #5 küp alacağım... Amma, sonra?.. di yeceksin... Sonrasma, Allah kerim.. Diye bağırmıya başlamıstı, Böyle bağırmaktan maksadı da; karşıda, Mistafa Natık Pağanm odösmde içtima eden, (efendiler hazeratı) ne korkutmaktı. ehliyan Kadri, tahmininde aldanmamıştı. Onun bü teh ditkâr sözlerini işiten (efendiler hazeratı) nm renkleri sararıp, elle Ti titremiye baslamıstı. Zeynelâbi. din Hoca, başmı iki tarafa salir yarak: — Hasbinallah... Diye mırıldanmıştı. Mustafa Sabri Efendi, — Nâdan İle çıkma yola. Başma getirir, türlü belâ... Diye bir vecize yumurtlamıştı. Mustafa Natık Paşa, yumrukla- rını srkip dişlerini gıcırdatarak; — O pehlivansa, ben de pehliva- nım... Müsaade buyrulursa, şu he- rifi yakasından tutup dışarı ata - yım. Diye, parlak bir Donkişotluk tas Yamıştı.. Fakat; hocalarin Muhittin Paşa, Feyzi Efendi, Kürt Zeytelâbidin, ve diğerleri buna razı olmamışlar- dr; — Aman Paşam.. Bu herifin ne çamur olduğunu bilmez misin ?, Bi- zi Mısır halkıma rezil eder. Uymayı niz, şuna, Diye yalvarmışlardr.. En doğru sözü, Şaban ağa söylemişti. Başımı önlüne eğerek hafif bir sesle: — Zaten, rezil olmadık neremiz kaldı. Demişti, (Arkası var) BULMACA Dünkü bulmacanın hal edilmiş şekli! 123456789 10 ço Paaamyş m 5 BUGUNKU BULMACA 123456759 10 TAN TOPLANTILAR e DAVETLER e Beşiktaş Halkevinde Yapılacak Merasim Beşiktaş Halkevi Cumhuriyetin on dördüncü yıldönümü kutlulama prog- ramı şudur: 1 — 29 Birinciteşrin 1937 Cuma günü akşımı Beşiktaş Halkevi Ge - nel toplantı salonunda bir konser ve- rilecek üyelerimizden Doktor Btem | Akif Battalğil tarafından Cümburi - yet hakkında söylev verilecektir. Gös terit kolumuz tarafından kahraman Piyesi temsil edilecektir. 2 — 30 Birinciteşrin 1937 cumar- tesi akşamı Halkevi kurağında üyele- rimiz için parasız bir balo tertip edil- / miştir, 3 — 31 Birinciteşrin 1937 Pazar * SOLDAN SAGA: 1 Kiraya vermek 2 — Ameli mandalık — beylere verilen lâkap Eskiden 3 — Bir ilim 4 — Birdenbire — İplik iplik olan Deâç 5 — Yok etmek. 8 — Tascelip — Taallüku olan —| Kurum 7 — Sorgu — İşaret 8 — Lâtife — Soğuk madde — | 9 — İdam et! — Bir nevi bahis tu-| tutuşma 10 — İskân — Peygamber adı © YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Anadoluda bir kasabamız 2 — Dikkat — Nota 3 — Koku 4 — Çok iyi — Deri 5 — Tat — Evin bölümleri. 6 — İleri zaman — Geri veriş 7 — Işık vasıtası 8 — işçi — Ters 9 — Rabrta edatı — Sayı İ 10 — Üstüne eşya konur — Med vi yemek, > — (Hikâyeden Mabaat) ENAYİ (Başı 6 merda) Güneş ufukta batmak Üzereydi. Küçüğü annesile babası dönmeden evine götürebilecek vekit var dö- mekti, Onu kucağıma aldım ve yola ko- günü akşamı Halkevimiz Genel top- lantı salonunda Evimiz Dil, Tarih, E- debiyat komitesi Başkanı Muzaffer German tarafından Cümhuriyetin yük sek başarıları hakkında bir söylev verilecek. Evimiz Gösterit grubu t8- rTafmdan İstiklâl piyesi temsil edile- cektir, . Eminönü Halkevinde Camhuriyetin ondördüncü yıldö - mümü Evimizde aşağıdaki program Bibi kutlanacaktır, Bu toplantılarımı Za İştirak etmek istiyenlerin hazırla” nan davetiyeleri evimizin Cağaloğ - lundaki merkez bürosundan almala- YI ries olunur. Program: 28.10,937 Perşembe Alayköşkün - de: Saat (20,30) da 1 — Konferans: Naki Tezel, 2 — Gösterit: (Şehirli Kiz) Göslerit şube- 8i, amatörleri 29.10.93T Cuma Merkezde: Saat (16) da Tören 1 — İstiklâl marşı: Halkevi orkes- trası, 2 — Konferans: Halkevi Baş- kanı Agâh Sırrı Levend, 3 — Konfe- Tans: Üniversite Felsefe Şubesinden Sevim Levend, 4 — Konser: Halkevi orkestrası, gece saat 22 de balo Alayköşkünde: Saat (16) da 1 — Konferans: Mediha Muzaffer Baysal, 2 — Gösterit: (Şehirli kız) Güsterit Şub. amatörleri, gece sat (20,30) dn 1 — Konferans: Nusret Sefa Coş- kun, 2 — Gösterit; (Şehirli Kız) gös terit şubesi amatörleri, 30.10.937 Cumartesi Fransız Tiyet- rosunda saat (9) da: Mıntakamız ilkokullarındaki fakir çocuklara (Çocuk müsaineresi) Alayköşkünde: saat (16) da 1 — Konferans: İstanbul Erkek sesinden Ağiz Kaylan 2 — Gösterit: (Şehirli Kız) gösterit şubesi amatör- yuldum. Ayni merdivenlerden çık- tım ve çocuğu güzelce bir yere yer- İeştirdim. Çekmeceler, komüdinler, dolaplar hâlâ bıraktığımız gibi kar- mâ karışık duruyordu. on defa çöcuğu öptüm ve: — Adyö, ktiçilğüm, diyerek merdivene yürüdüm, Fakat tam tu sırda sokak ka- pisında kulağıma bir gürültü geldi, ve arkasından iri yarı bir siluet pey dahlandı. Anlaşdan bu, küçüğün ba — Indat!.. Hırsız var!,, Kaçmak istedim. Fakat nerede... Herif bütün yolü kaplamıştı. Ker- peten gibi kollarile beni yakaladı. Çabaladım, beni alıp yere çarptı. Iş te bakm, yüzümde hâlâ o yara izle- ri duruyor. Hülâsa işte böyle Mösyö, kimbi- lir kaç &ya veya yıla mahküm ola- çağım, Bu birşey değil. O günden beri Şamorrayı görmedim. Şimdi asıl gücüme giden buradakilerin ve bütün tanıdıklarım benim bu ha- reketimle alay etmeleri ve bâna: — Vay enayi, sersem! demeleri- dir. Faik Rerçmen ea | Elektriksiz Kalan Cadde | Karaköy elektrik şebekesindeki ta mirat (o bitmediğinden Karaköyden Voyvoda öaddesinin yarısma kadar olan kısımda elektrik tenviratı kesil. miştir. Bu mımtaka, iki akşamdanbe- Tİ karanlık İçindedir. | leri. . Ortaköy Fıkaraperver Cemiyetinin Yardımı Ortaköy fikaraperver cemiyeti, © Akay İşletmesinden | | GE Bugünkü program: ÖĞLE NEŞRİYATI : Saat 12,30 Pliikla Türk musikisi, 12,50 Havadis, 13,05 Muhtelif plâk neşriyatı, 14,00 Son, AKŞAM NESRİYATI Saat 18,30 Prâkla dans müsikisi, 19/00 Konferans: Doktor AM Şükrü (İştahsız socuklar ve yedirmek çareleri), — 19,30 Radyo lonik komedi; Misafir, 20,00 Ah met Kemal ve arkadaşları (tarafından Türk musikisi ve balk © şarkıları, 20,30 Örer Rıza tarafından o arapça söylev, 20,45 Nezihe ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları (Saat a» yarı). 21,15 Orkestra, 22,15 Ajans ve borsa haberleri ve ertesi günün progra- mu. 32,0 Plâkla sololar, opera ve ope- ret parçaları, 23,00 Son. » Günün Prograw Ozü HAFİF KONSERLER 8.45: Paris kısı dalgası: Plâk musikisi, 7,10 Berlin ka dalgası: Karryvk musiki (8.15: Devamı) 5.20 Paris kısa dalgası: Plüik. 10,30: Keza, 11,50: Keza. 13: Lille. den konser nakli, 13 Berlin kısa dalgası: Hafif musiki (14,15: Devam). 9,20 Paris kıza dalgası: Plâk, 10,90: Keza, 11.50: Ke #8. 13: Lülle'den konser nakli, 13 Berlin kısa dalgası: Hafif musiki. (14,15: Deva- mi) 13,16 Bükreş: Oğle konseri (Plâkla) 14,30: Plâk, 14,15 Paris kısa dalgası: Kon | ser, 15,35 Roma krs dalgası: Hafif mu- siki konseri, sopran. 16,50 Paris kısa dal- yası: Orkestra, piyano (Mozart, Sehu- sana, Arrisu, Ravel, 18,02 Bükreş : Ro- sen musikisi. 19,30 Peşte: Taragota âleti (Çizan orkestrası refakatile. 20 Milâro, Fiorans: Karışık musiki, 20 Berlin kısa dalgası; Yeni filmlerden karışık parçalar. 20,10 Lâypzim: Yeni eğlenceli masiki, 20. 20 Varşova: Koro konseri, 21 Prag, Brü- no: Fok orkestrasi ÇAstrcil) 21.40 Prag kına dalgası: Hafif mesiki. 21.45 Peşte: Unutulmuş Macar besteleri (Dohnanyi idaresinde). 23 Varşova: Orkestrası 23-05 Prag ksa dalgası: Askeri bando. 23,15 Roma orta ve kma dalgaları: Sopran Marçerit Kota'nm iştirakile konser. OPERALAR, OPERETLER 11 Berlin kısa dalgası: (Tuhaf evjiler) isimli musikili raâyo skeçi. 16.30 Berlin kıa dalgası: Karışık musikisi. 20,15 Ber- Yin kısa dalgası: Karışık musikisi, 20,18 Bükreş: Plik musikisi, 21,25 Prag, Brino veatire: Dvorak'm (Prens) isimli opera- #1, 21.45 Berlin kısa dalçanı; Operetler. den mürekkep büyük konser. 22 Milâno, Florans: Gowrnod'nun (Faust) opere DANS MUSIKISI 12 Berlin kısa dalensız Valemasikisi 18: Peşte. 2245 Bükreş: Piâkla kabare musikisi, 24,05: Lâypzig. MUHTELAF 19,30 Roma kısı dalgası: Arapça ve Tumca sözlü, musikili peogrsm. —— —————— ber sene olduğu gibi bu seneki Cum- buriyet Buyrammda da Ortaköy ilk okullarmdaki anasız, babasız elli yok sul yavruyu baştan ayağa kadır gi- yindirecektir. . Adliyeden bir davet C. Müddetumumiliğinden: İstanbul da bulunduğu anlaşılan İzmir M.U. Muavinlerinden Şevki Sümer'in he-| men memuriyetimize miracaat etme si, 25 İlkteşrin 1997 Pazartesi günü açık arttırması yapılacağı ilân edi- len muhtelif cins müstamel eşyanın satışı görülen lüzum üzerine 10 Ikinciteşrin 1937 Çarşamba günü saat 14 de bırakıldığı ilân olunur.(7287) Jderei hususi; Eskişehir Vilâyeti Encümeninden : yeye ait Nafia, Kültür, Hususi Muhasebe, Hastane Deya- irile Talebe Pansiyonu, fik Mektepler ve Kütüphane ihtiyacı için 166,5 ton Sömikok kömürü gartnamesi mucibince açık eksiltmeye konmuştur. Beher tonunan bedeli 25 liradır. Muvakkat teminat 855 liradır. İhale 15—11—937 tarihine müsadif Pazartesi günü saat 15 de Makamı Vilâ- yette toplanacak Daimi Encümen tarafmdan yapılacaktır. (7277) vaklara gidecektir. mıştır. ŞİRKETİ HARİYEDEN: Cümhuriyet Bayramımız münasebetile mutat seferlerimize ilâveten : 1 — 28/10/937 Perşembe günü 78 ve 123 numaralı seferler- le 13,30 da Köprüden Harem ve Salacığa olan sefer fazla ola- rak yapılacak, 72 ve 105 numaralı seferler yapılmıyacaktır. 2 — 29/10/937 Cuma günü akşamı Elektrikle donatılmış 71 numaralı vapur saat 19 da Rumeli Kavağından hareketle baş- hca Anadolu ve Rumeli iskelelerine uğrıyarak Köprüye gele- cektir. Aynı vapur gece yarısından sonra saat 1 de Köprüden kalkarak yine Anadolu ve Rumeli iskelelerine uğrıyarak Ka- 3 — Fazla tafsilâtlı ilânlarımız Köprü ve iskelelerde asıl- MORiNA BALIK YAĞI HASAN 21-10-937 «> SONBAHAR GELDİ - ve kış yaklaşıyor Elbiseye dair ihtiyaçlarmızı şimdiden Galatada meşhur EKSELSYOR Büyük elbise mağazasında Her yerden UCUZ ve TE- MİNATLI alabilirsiniz. Şu cetvelden bir fikir edi- nebilirsiniz. ERKEKLERE 75“ PARDESÜLER. 13 PARDESULER Erpen 181 MUŞAMBALAREZ... 11 (ADINLARA ANTOLAR yünü PARDESÜLE Rabat 151 AUŞAMBALAR::... 101 AUŞANBALARI:K. 23 ZOCUKLARA PARDESÜLER Gatrün7 MUŞAMBALAR 7i;.. 6: Erkeklere ısmarlama KOSTÜMLERİ en iyi kumaşlardan iki prova ile 281 TAKSITLE dahi muamele vardır. GALATADA KARAKÖY EKSELSYOR Mağazasında satılmaktadır. Liradan Konya Asliye Hukuk Hâkimliğin. den: Konyanın Bordabaşı mahalle 4 sinden Hasan Hüseyin kızı Hatice ta rafmdan Mersinde Mahmudiye ma « İhallesinde 208 numaralı hanede Ab- İ dullah oğlu Yusuf aleybine ikame 0- İunan ihtar davası üzerine ikamelgü hr meçhul olduğu anlaşılan müddet aleyh mezbur Yusufa dava arzuhal! sureti ve davetiye varaknsı İstanbu da çıkan (TAN) gazetesinin 25 Tan 93T tarih ve 785 numaralı V temmuz Sö7.fariı ye 809 numara nüshalarile ilânen tebliğ edildiği hal de on gün içinde esas davaya bir gül na cevap vermediği gibi tayin olu nan muhakeme gününde dahi mah kemeye gelmediğinden davacının tü lebile gıyabında muhakeme icrasma ve giyap kararının ilânın tebliğine vrf İ muhakemenin 611.937 tarihine mü | sadif cumartesi günü suat dokuzu ta likine mahkemece karar verilmiş ol masina mebni müddenaleyh Yusufun zikri geçen gün ve saatte Konya &sl| ye hukuk mahkemesine gelmesi 18 zumu ve İlân tarihinden itibaren be; gün içinde itiraz etmediği ve muhak me günü dahi mahkemeye gelmediğ| takdirde bir daha mahkemeye kabu Jedilmiyeceği gıyap kararı ibbarnam:! sinin tebliği makamına kalm olma) üzere ilân olunur. Çalışma kudretimir erafıyor Gimizden hiçbir hemiz iy çikmiyor ve barşey bizde hakuzuk, öğr değuruyor. Işte bvroda VALIDOL imdedımıza yetişir! Onu bir kere terrübe edir. Kendinizde yeni bir çalışma zevkinin uyandığını görecekeniz. VALIDOL darsin. tablet ve Bop Mimle der sezenade. bulurür. Deposu ve subelerinde