27 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

27 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

8 Kamutay Toplanıyor (Başı 1 incide) Eski Sıhhat Vekili B. Refik Saydam için Ankara, 26 (A.A.) — Ismet Inönü kabinesinde Sıhhiye Vekili bulunan Refik Saydam, ahvali sıhhiyesinin u- zun müddet istirahat ve tedaviyej| muhtaç olması hasebile yeni teşekkül || eden kabinede vazife almamıştır. Veda ziyaretleri Ankara, 26 (Tan muhabirinden) — i sebeplerden dolayı vekâletten ayrılmak mecburiyetinde kalan Inö- hü kabinesinin en eski Vekili Doktor Refik Saydam, bugün Vekâlete ve JAnkaradaki diğer sıhhi müesseselere giderek uzun müddet beraber çalıştı. ğı arkadaşlarma veda etmiştir. Dok- tor Refik Saydam, Sıhhi ve Içtimai Muavenet Vekâletine 10 Mart 1337de milli hükümetin ikinci ve cümhuriye- tin birinci kabinesinde gelmiş bulun- makta idi. Ankarada Cümhuriyet Bayramı hazırlıkları Ankara, 28 (Tan muhabirinden) — Cümhuriyetin 14 üncü yıldönümü mü nasebetile 28, 29 ve 30 ilkteşrin gün- leri Ankarada yapılacak merasimin programı hazırlanmıştır. Buna göre Cümhurreisimiz Ata. türk 29 teşrinievvel cuma günü saat 13 te Büyük Millet Meclisine gelerek kordiplomatiğe mensup zevatm ve hükümet erkânımızın tebriklerini ka. bul edeceklerdir, Müteakiben geçit resmi sahasmı şereflendirecekirdir. Ankara vali ve belediye Reisi Bay Nevzat Tandoğan bugün Ankara Hal kını geçit resmini takibe davet et- miştir, Geçit resmine saat 15 te başlana- caktır. Akşam saat 20,30 da da Tür kiyenin her tarafımda olduğu gibi An karada da toplar atılacak ve cümhü- riyetin ilân olunduğu bu saat Türki. yenin her tarafmda kutlanacaktır. 'Ayni gece sergi evinde Cümhuriyet balosu verilecek, Orduevinde ve Hal. kevinde balolar tertip olunacaktır. 30 Birinciteşrin günü bir heyet Cebecideki Şehitliğe giderek bir ihti- fal töreni yapacaktır. B, Semii Şerefine Bir Kokteylparti 'Ankara, 26 (TAN) — Şehrimize şeref vermiş olan dost ve kardeş İ- ran Hariciye Nazırı B. Semii şerefi- ne, hariciye siyasi müsteşarımız ta- rafmdan bugün 'bir kokteyiparti ve- rildi, Gömün inin Meslek Mektebi Mezunları İmtihan Edilecekler Ankara, 28 (Tan muhabirinden) — "Adliye meslek mektebi müstantik şubesi mezunu olan sorgu hâkimleri- nin hukuk fakültesi mezunu hakkını | kazanmaları için Ankara hulcuk faktil | tesi profesörlerinden mürekkep bir heyet huzurunla imtihanları önümüz- deki hafta içinde yapılacaktır. İstanbul - Londra Otomobil Yolu Budapeşte, 26 (A.A.) — Yol in- gaatı beynelmilel kongresi, dün bu- rada, hemen bütün Avrupa devlet- lerinin iştirakile toplanmış ve Is- tanbul — Londra yolu merkezi Bü- dapeşte olmak üzere, beyenmilel da- imi bir komite teşkiline karar ver- miştir. Kongre Balkanlardaki yol şe Faitini de tetkik edecektir. Istanbul — Londra yolunun Bulga Tistan içindeki kısmı inşa halindedir. inemada görsem bu koca ge nerallerin bu kıyafete girece Zine inanmaz, film için tertip edil- miş olduğuna hükmederdim mu- hakkak. Başka bir grup üstü Miki Mavs, kedi ve köpek resimlerle do Tu mavi önlükler giymiş, Ötekiler ellerinde uzun saplı süpürge taşi- yorlar, Hepsi sanki maskeli baloya hazırlanmış.. Maskeli balo salonu da sokaklar, bütün Nevyork, fakat bilhassa şark ve garp kısımlarını ayıran beşinci cadde.. 'Türlü şaklabanlıklar yapan, gü - Jen, güldüren, şakalaşan, eğlenen ve eğlendiren kumandanlara, general- lere, askerlere baktım baktımda onların adam öldürmek kasdile kar $rlarmdakine bomba atacaklarma, silâh çekeceklerine, yahut attıkları na ve çektiklerine bir türlü inana- | bir tayyare ile Londraya gelmiş ve sağım gelmedi... (Başı 1 cide) Vesika mevcuttur ve dün söylediğimiz mahiyet. tedir, Habip Edip, bundan bütün yakın arkadaşla. rma bahsetmiştir. Ayrıca fotoğraflarını bastır- miştır. Fakat bunun üzerine Nadi, dünyay. kendi- sine dar etmiş, buradaki işinden de çıkartnıya rau- vaffak olmuştur. Başı sıkılan, belki de rnahrum bırakıldığı menfaat hissesine kısmen kayışturu- Jan zavallı adamın böyle bir mektup imza etmesi- ni çok tabii görmek lâzımdır. — Nadinin iddiasma göre, Prniyet San- 2 dığı Direktörü, Nadinin soğuk hava depo- su muamelesile alâkası olmadığını söylemiştir. Bu- rada alika kelimesinin mânasını tayin etmek lâ- zimdir. Muamele elbette Nadi namma yapılmamıştır. Sarahatle yazdığımız gibi, mevhum şirket namma çevrilmiştir. O suretle ki Emniyet Sandığ: bugün karşısında kanuni muhatap bulamıyor, Fakat işi adım adım tertip eden, vadelerinde muameleyi ye nileştiren ve Eniniyet Sandığını, normal ihtiyat- K usulleri ve tetkikleri itibarile katiyen maruz kalmıyacağı bir zarara uğratan adam, Nadidir. Emniyet Sandığı nuhtaçları muhtekirlerin belâ- sından kurtarmak için kurulmuş hayırlı bir mü- essesedir. Böyle bir müessesenin (20) bin liralık tararile neticelenen muamele çok derinden tetkik edilmeğe değer. Alâkadar daireyi, her kim İse, hein sandığın menfaati, hem de umumi hayatımı. zmn temizliği ve dürüstlüğü namma bu Müameley tetkike davet ederiz. — Nadi, dünkü yazımda, çok dikkate de- ğer bir şantaj yapıyor. Diyor ki: “Bana hilcum inkılâba hücumdur. Çünkü ben bu işleri yapmışsam bana müsamaha gösterenler olmuş- tur.,, Nadi bu tabiye ile, işe sirayet edici bir mahi- yet vermeğe ve işi kapatmak ihtyacını uyandırma- ga çalışıyor. > Halbuki vaziyet bir iki gün evvel tahlil ettiği- miz psikolojik bir meseleden ibarettir. Hiç bir da ire için çekinilecek bir nokta yoktur. Kemalizmin ahlâk ve fazileti namma “Nadi” mı kapan- mıyacak, en ince tetkiklerden geçecektir. 4 — Jürnaler ruhlu insanlar için HAKIKAT bir engel değildir, “Nadi” evvelki günkü gazete- sinde benim İstiklâl Mahkemesinde imza ettiğim bir vesikadan bahsetmiştir. Bu söz o kadar çirkin 'bir yalandır ki bunu tavsif için Nadinin küfürbaz- Temizlik Mücadelesi “Nadi,, işi kapanmıyacak ince tetkikler den geçecek TAN hazinesine sahip olamadığıma bir an için te- essür duyuyorum. İstiklâl Mahkeme ZA ei tiğim hiçbir vesika yoktur. Nadinin tasni ettiği sözleri kaleme almam değil, en büyük ölüm teh- likesi karşısında bir saniye bile hatırımdan ge- çirmem tasavvur edilemez, Vatanını ne kadar sev- diğini dalma ispat etmiş olan bir Türk Türkfük tesanüdüne bağlılığım o kadar bü; tür ki Türk umumi hayatının temizliği ve dürüst- lüğü namma daima “Nadi” lerle mücadele halin- de bulundum ve bu mücadelenin icap ettirdiği fe- dskârlık ve feragatten nefsimi hiçbir zaman sa- kınmadım. Elâziz İstiklâl Mahkemesi reisi Bay Mazhar Müfitten ve müddelumumi Bay Avniden rica ediyorum: Benim mahkemede imza ettiğim vesika varsü lütfen malümatlarını ilân etsinler, — Bazı gazeteci arkadaşlar: “Bahsi kapa- 5 yın, çirkin oluyor!” diye tenkit ve tariz- lerde bulunuyorlar. Bu bahsin kapanmasını İste- mek, Türk gâzeteciliğinde kirli ve şüpheli eller bu- lunmasına müsamaha etmek demektir. Soruyo- rum: Böyle bir miisamahaya razı mıdırlar? Hiç şüphe yok ki “Nadi” dünyanın hiçbir gaze | tesinin sahifelerinde görülmemiş şekilde çamur- lar saçıyor. Buna tulumbacı küfürü diyemiyece- | gim, çünkü eski günlerin bir nevi sporcusu de- mek olan tulumbacılara hakaret etmiş olmaktan korkarım, Ancak ben bahsin bu cihetinden mesul tutulamam. Çünkü “Nadi" nin terbiye ve seciye- sinden mesul değilim, F akat kendi yaptığım mücadele, umumi ha- yatın temizliğine alâkası olan her Türk vatandaşının, mesleğini dürüst ve berrak görmek istiyen her Eüzetecinin sevinçle karşılaması ve benimsemesi lâzım gelen bir temizlik mücadelesi- dir, Kemelizmin yüksek ahlâki kıymetleri ve fazi- letleri namina bir mücadeledir. Oyle ümit ediyo- rum ki, mesele gazete sahifelerinde kalmıyacak- tır. Fırkada, Basın haysiyet divanmda, Cümhürl- yet mahkemelerinde bütün hesapları sonuna ka- dur görülecektir, İ Kemalizm bir demokrasi rejimidir, Her demok- rasi rejiminde vatandaşların hususi menfaatlerini umumi menfaat çerçevesi içinde görmeleri, urmn- mi menfaatin aleti olan bir gazeteyi ve siyasi nü- fuzu gizli ve Kirli menfaatlere vasıta yapmamaları için mücadelelere girişmek lâzımdır. Bunlarm ra- hatsızlıklarını. göze slmak bir zarurettir, MEY “Ispanya işi Yeni safhada (Başı 1 incide) Birincisi; o Sembolik ( çeklime - nin İspanyada her iki taraf çekilmenin İspanyada her iki taraf nezdinde bulunan yabancı gönüllüle rin umumi yekünu nisbetinde yp, ması, ikincisi: İsparyadaki bütün yabancı muhariplerin çekilmesinden sonra muhariplik hakkınm tanınma- sı; üçüncüsü: Bütün meselenin bir bütün olarak ele alınması ve ballolun mağıdir, Sovyet Murahhası Rusyanın, İs- punyada döğüşen iki taraf için muha riplik hakkınm tanınması için, bütün yabancıların keti surette çekilmeleri ve âsilere yeni kuvvetler gönderilme diğinin katiyetle ispatı Jâzırıgeldiği- »i söyliyerek yeniden herhangi yar- dımın vukuuna karşi gelmek için kon trolün hemen takviyesi lâzımgeldi - ğini, ve bütün ademi müdahale âza - sının İspanyadaki iki tarafa hernan gi yardımda bulunmuıyacaklarma iair kati taahhütlerde bulunmaları ge - rekleştiğini anlatmış daha sonra İtal yanın İspanyada ancak kırk bin mu - baribi bulunduğuna dair Fransa ile İngiltereye yaptığı tebliği mevzuubah setmiş ve şu sözleri söyleriiştir: “Italya, İspanyada yalnız kırk bin muharibi bulunduğunu söylem skle ya | bancı gönüllüler hakkmda tahkikat yapacak komisyonları şimdiden tesir altnda bulundurmak ve bunları ha kikati daha başka türlü gösterme - mek için tazyik altında bulundurmak istemiştir. Sovyet Rusya tam ve ka- miştir. manya İle İtalya bu meseloye dair | #idilmiştir, verdikleri cevaplarda iki yüzlülük -| ten ayrılmamışlardır. Nitekim daha | üç gün evvel, Francoya yardım için Kadix'e yeniden askeri kuvvetler ih- vaç olunmuştur.,, “Almanyanm Londra sefiri bugün toplantıya iştirak etmiştir. lerdir. Misafirlerimiz kendilerini karşılı - yanlara teşekkür ettikten sonra hep ti çekilmiye taraftar olduğu halde Al | birlikte otomobille Perapalas oteline General Şikityu, biraz sonra vilâ- yete giderek vali B. Muhittin Ustün- dağı ve müteakiben de Istanbul Ku- mandan vekilini makamlarında ziyâ- ret etmiştir, Biraz sonra evvelâ vali ve sonra da İstanbul Kumandan ve- kili Perapalas oteline giderek, Gene- ral Şikityunun ziyaretini iade etmiş- Yunan ve Yugoslav Erkâniharp reis) eri Ankarada Başvekilimizle beraber (Başı 1 incide) sanesi erkânı tarafından karşılan- mıştır, Bir müfreze askerimiz, misafirlere ihtiram resmini ifa et Romanya erkânıharbiye reisi Ge- neral Şikityu, dün kendisile görüşen bir muharririmize demiştir ki: | « — Istanbula tekrar geldiğimden İdolayı çok memnunum, Bu vesile ile Türk dostlarımı ve meslekdaşlarımı görmek fırsatmı bulduğuma ayrıca memnunum. ,, Romanya erkâniharbiye o heyeti dün akşamki ekspresin arkasına hağ lanan hususi bir vagonla Ankaraya gitmiştir. aziz Ankarada Ankara, 26 (A.A.) — Şehrimizde bulunan Yugoslav, Yunan Genelkur- may heyetlerinden bir kısmı fabrika. ları görmek Üzere bugün hususi tren- le Kırıkkale ve Kayseriye gitmi: dir. İdığı cihetle mezkür tahvillerden do- 21-10-937 5 gg Günde yalnız bir defa Diş macunu ile dişlerinizi temizlerseniz, ömrünüz Bi müddetince dişleriniz sağlam ve inci gibi parlak ve beyaz kalır. Dişleriniz çürümez, diş etleriniz kanamaz. Tüp 7.5, dört misli 12.5, en büyük 20 kuruştur. m LL 3 ULUS 29 ilk teşrin Cumhuriyet bayramırıda yeni makinesinde 28 büyük sayfa çıkıyor Mİ ma yerinde tahkik edecek, size en doğru habe ri en çabuk bir şekilde verecektir. hergün 12 sayfa çıkacak ve size hergün bir Magazin Sayfası, bir küçük hikâye, günün en canlı hâdiseleri etrafında muhtelif makaleler verecektir. Spor hareketleriyle yakından alâ- kadar olacak, bütün memleket sporunun ve dünya spor âleminin en sadık bir aynası ola- caktır. zengin memleket röportajları verecektir. Bir- çok muharrirleri bu maksadla yurdun mühim bir kısmını karış karış dolaşmışlar ve güzel re» simlerle süslenmiş enteresan bir röportaj silsi- lesi hazırlamışlardır. 29 ilkteşrinden itibaren bu röportajları neşre başlıyoruz. da hergün göreceğiniz sütunlardan bazılarının isimlerini sayıyoruz: Ankara: güzel başşehi- rimiz » Günün içinden « Dış icmal - Hâdiseler peşinden - Komşu memleketlerde - Ankara rö- portajları - İstanbul röportajları - Gazete hulâ“ saları - Sıhhatimiz - Spor * Kamutay içinden »« Dilimizi düzeltelim -. ULUS ULUS. Çocuklar için en İYİ gıda ana sütüdür, fakat her hangi bir se- beple bu sütten mahrum kalan BAŞ DI$ NEZLE çocuklara verilecek en iyi ve mii» ni K kemmel gıda Amerikada mü. ei Ol EMAN tehassıs doktorlar nezdinde hâzır RA ye pg VE BUTUN AĞRILARI timi torlarm» h GM EMME Vel Vİ a S.M. A, PAİR ETİLİ. Markalı Vitaminli Süttür, Fazla tafsilât İsteyenlere mec- canen literatür gönderilir. Gala- ta posla kutusu 1255 Her eGZANEĞE SAĞLI. yy —————— Beyoğlu birinci sulh hukuk hâkim iliğinden: Ernest Sehmid vekili Az - riel Hazanm verdiği istida ile Ana- En mutedil dolu Demiryolu Şirketine ait üçünü fiyatlarla tertip F, harfli 115.814 ve 117.002 - en mükemmel 119.403 - 123.069 ve 140.578 numa Empermeabi ralı kuponsuz ve her biri beş yüz 1s- Pardesiller viçre franklık iki bin beş yüz Taviçre frangı kıymeti itiharisindeki tahvil ile yine şirketin G. harfli kuponsuz 168.266 numaralı ve İtibari 2500 İs- viçre franklık tahvil! hamil olduğu- nu ve bu tahvilleri yanlışlıkla yakıl. 'üccar Terzi İT İstiklâl cad. No. 405 Tel: 40450 layı başkalarına her türlü tediyatın memnuiyetini isteyerek banka mek- tubu vermiş ve müddel vekilinin ta- lebi vesaik münderecatı İle anlaşıl - mış olduğundan ticaret kanununun dört yüz otuz yedinci maddesi hilk- mine tevfikan İşbu tahvillere ait te- KAYIP: Gaziosnanpaşa orta okü- lundan aldığım 1210 No. tasdikna « meyi kaybettim. Yenisini alacağım - dan hükmll yoktur. em e — tebliğine ve gazetelerle dahi ilânma diyattan şirketin memnuiyetine ve karar suretinin şirkete (tezkere ile 6—10-.937 günlemecinde karar ve rilmekle keyfiyet ilân olunur. (1170) gara