27 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

27 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

az 21-10-97 Korsanlığa Karşı Fransa Tarafından Harekete m ———— li — Geçildi Fransız Gemilerine Tecavüz | a ei 7 Hiddet Gösteriyorlar Karşısında Londra, 26 (TAN)— İspanyada harp vaziyeti hakkında alınan en son am öm Madrit cephelerinde az çok faaliyet var- dır. Franconun topçuları şehre tahrip mermileri atmakta, tayya- releri istikşaf yapmakta ve askeri hedefleri bombardıman etmek- tedir. Hükümet, kendi kuvvetlerinin burada bir ileri hare- ket yaptığı ve iki düşman tayyaresinin düşürüldüğünü bildir. mektedir, TAN SON HABERLER (GT , , N İspanya Harbinde . Valensiya hükümeti A ın cephesinde müteaddit 'düşman hü- // kâmet kuvvetleri kumandan- cumlarınm püskürtüldüğünü haber vermektedir. Adilerin umumi karargâhı Astur- İ yada altı bin esir daha alındığını Ve || mühim miktarda harp levazım €- le geçirildiğini anlatıyor. Bu kaynak- lara göre Asturyada normal hayat başlamıştır. Gelecek ayın İlk günle rinde Gijon lin ticaret gemilerine açılacaktır. - Barselonadan verilen bir habere gö re iktisat müşaviri Commorera'nın €- vine bir bomba konmuş ve bombâ amıştır. Madi emniyet müdürü Ispanyol pasaportların vizesini ilga etmiş - tir. İngiltere âmiralliği bir İngiliz tor pito muhribinin bir Alman denizaltı sını batırdığına dair Valansiyadan ve rilen bir haberi kati surette tekzip etmektedir. Fransanın hareketi Fransa hükümeti Fransız vapurlarma karşı meçhul tayyarele- ticaret rin tecavüzüne karşı Balear adaları- || na harp gemileri göndermiye karar vermiş ve göndermiştir. Akdenizde çalışan bütün ticaret vapurları kum panyaları, ticaret gemilerine harp ge miilerinin refakatini istemiştir. Bu - gemsi refakat etmiştir. Fransa hü - kümeti, ticaret gemilerinin herhangi bir taarruza uğramaması için kati tedbirler almaktadır. Daily Telegraph Fransanm İngiliz Siyaseti İle tesanütten ayrılmıyacağı- | ni ve Fransa sefirinin İngiltere hari- ciyesine bu yolda teminat verdiğini yazıyor. Fransa çok sinirli Fransız gazeteleri, Fransanm iki yapuruna karşı vuku bulan taarruz Üzerine aldığı tedbirleri tasvip et - mektedirler, Epogue gazetesine göre, Minorka adasmın vaziyeti en çok asabiyet u- yandiran noktadır, Fransızlarla fn - gilizlerin bu ada karşısmda bir nüma Yiş yapmaları çok İyi olur. Filistinde Serve 'lere Taarruz! Kudüs, 26 (TAN) — Reuter mu - habirinin verdiği malümata göre Fi- listinde kargaşalık devam etmektedir. Bugün Kudüste bir Arap vurulmuş, iki Yahudiye vazife başında ateş e- dilmiş ve bunlardan biri yaralanmış- tar. Gâzze civarında bir yolcu trenine karşı sulkast yapılmıştır. Demiryo - İanun üzerine bir bomba konmuş, fa | kat tren biraz teahhiirle geldiğinden bomba trenin muvasalatinden evvel Patlamıştır. Havas muhsbirinin Bağdattan ha- ber verdiğine göre, eski Başvekil ve Hariciye Nazırı Nuri Salt Paşa tay- Yare ile Bağdada dönmüştür. Nuri Sait Paşa geçen hükümet devrimi ü- #erine Kahireye çekilmiş ve orada İktmeti ihtivar etmisti. Nuri Sait Pa $a, Filistin hâdisezerinin Irakta şid - tli protestolarla karşılandığı ve K- tak siyasetinde bir tebeddülün hazır makta olduğu bir sırada memleke 18 avdet etmektedir. ka Belçika Buhranı y, Brüksel, 26 (TAN) — Başvekil yn Zeeland'ın istifası Üzerine Bel Sika Kralı Leopold bugün bütün par. Teislerile görüşmüştür. Fakat gö © Yeni Tren Hatlarımız Ankara, 26 (TAN Muha- birinden) — Diyarbekir — | Cizre hattının temel atma merasimi ve Sıvas — Erzu- | | rum hattı üzerindeki Divriği istasyonunun işletmiye açıl ması münasebetiyle Nafıa Vekilimiz Bay Ali Çetinka- yanın Vekâlet umum mü- dürlerinden ve bazı davetli lerden mürekkep bir heyet- le birlikte önümüzdeki ayın 5 veya Gıncı günlerinde mezkür mahallere gidecek- leri haber alınmıştır. Habeşistanda | İ yete rrarpteri Londra, 26 (TAN) — Habeşistan. dan gelen haberlere göre, eskiden Ha beşistanı Milletler Cemiyetinde tem. sil eden ve Avrupada büyük bir şöh- ret kazanan B, Havaryat, Habeşiş tanda çete muharebelerine devam e derek İtalyan kuvvetlerini rahatsız etmektedir. B, Havaryat, müstevli - | lerle döğüşmek üzere diplomatik va. zifesini bırakmış ve memleketine dö nerek kumanda almıştı. miyiz Şehirlerimiz Arasında Zonguldak, 26 (A.A) — Zonguldak | larından Miralay Rojo İngiliz Kralı Parlâmentoyu Dün Açtı Londra, 28 (TAN) — İngiltere Kralr, bugün, kendi saltanat devrinin ilk parlâmentosunu açımıştır, nutkunda, devletlerle münasebetleri. nin dostane olduğunu söylemiş ve || Belçika Kralmı İkinciteşrinde, Ro - Kral manya Kralı İlkbaharda Londraya İdavet ettiğini söylemiştir. Kral, İn. giltere hükümetinin gittikçe | artan İbir kaygı ile İspanya ihtilâfını takip il ett ve İspanya milleti arasında yeniden tesis için ellerinden ge Jeni yapmakta olduklarmı söyliyerek “ademi müdahale siyasetinin tamami le tatbik edilmesinin bu gayeye var- mak için maddeten medar olacağmı,. ilâve etmiştir. Kral daha sonra U - zak Şarktaki vaziyetten bahmede-ei. GEO yonmen zurapları tahfif için takip ettiği siyasete de - vam edeceğini anlatmış ve Hindista- DI ilk fırsatta ziyaret imkânı #ra- dığını söylemiştir. Teslihatın süratli Altı gün süren bir harpten sonra Çin hattı yarıldı Japon Ordusu, Şimdi Çinlilerin Hindenburg Hattının Karşısında! Nevyork, 26 (TAN) — Uzak Şark harbinin son vaziyeti hak. kında alınan haberler şunlardır: Şanghayın Şimali Garbi cephesinde altı gündür devam eden ve Japonlar ile Çinliler arasmda şimdiye kadar vuku bulan mubarebelerin en şiddetlisi sayılan bir | çarpışmadan sonra Japonlar, bir harabeden farksız haldeki Tachang ve Miachang'ı işgal etmişlerdir. Yüzden fazla Japon tayyaresi, bombardımana iştirak etmiştir. Ha vanm müsait olması Japonlarm gouan'ı müdafaa eden Çin kıtala- rmm çember içine alınmaları teh likesini doğurmuştur. Çin kıtalarının muntazam ricate başladıkları bildiriliyor. Çinlilerin yeni müdafsa hatti “Çin Hindenburg hattı,, namile maruftur, Buraar, İs- tihkâmlar silsilesi teşkil etmektedir. Japonlarm bu hatta karşı ilerleme- lerine şimdilik ihtimal verilmiyor. Yeni muharebe merkezinin Şanghay, daki Çin mahallesi olan Chapei ola- cağı tahmin olunmaktadır. Her iki tarafım da son günlerde a- Zır telefat verdiği anlaşılıyor. Çinli lerin kazmış oldukları lâğımlar Ja - ponlarm birçok tanklarını tahrip et- miştir. Diğer bir mühim habere göre Ja- ponlar Şanghay - Nankin demiryolu nu Nanhsiang'da kesmiye muvaffak olmuşlardır. Hattı kesmekten maksat İ Çisitarin riaatina mâni olmaktır. Bugün 100,000 Çinlinin Japonlara teslim oldukları şayi olmuş ise de bu şayianm aslı çıkmamıştır. Şimali Çine gelince; Çinliler Ho - manda, Japonları geri çevirdiklerini terakkilerine, ticaret ve sanayideki | bildirmektedirler. Seyyar Çin kıtala Selâha işaret eden Kral daha sonra | Ti Hopei eyaleti cenubundaki Oukio dahili siyasete geçerek bunun teşri Progrümından bahsetmiştir. Prog - ramda sivil halkı tayyare taarruzla rmdan himaye etmek, işsizlere &i * dat vermek, sıhhati koruma servisle” rini genişletmek, mesken şeraitini 18- lah etmek, cezs kanunlermı tadil et- mek meseleleri vardır, Muhelefet namına Mister nutkunu tenkit etmiş ve müspet bir #6Yi ihtiva etmediğini söylemiş, Mis Adana bugünden itibaren telefonla | ter Chamberlain'in hastalığına meb- konuşmaya açılmıştır. Dİ, Sir John Saymon cevap vermiştir. Son demi Müdahale Komitesi dün yine toplandı, fakat toplantısından evvel | ufuklarmı kaplıyan kara bulutlar dağılma- mış, hattâ bu kara bulutlar ara- sından bir tek ışık bile süzülme. mişti, Uğradığı felçler yüzünden eler tutar yeri kalmamış olan âde- mi müdahaleye verilen son fırsat ta boşuna gitmiş gibidir. Çünkü geçen hafta sonundanberi Ispan- yadaki gönüllüleri sembolik bir su- rette geri alma işini başarmak ve gerçekleştirmek için vuku bulan teşebbüs ve müzakerelerin bir me- tee vermiyeceği suklanmamakta - dır, Dmek ki, daha evvelden tah- min olunduğu gihi Ademi Müda - hale komitesi, bir meseleyi hallet- mekten âciz olduğunu bir kere da- ha ispat etmiş, ve yasama hakkı nr haiz olmadığını tekrar göster” miştir. Ademi Müdahale komitesinin, bir İş başaramıyacağını söylemek, ma - lâmu ilâm kabilindendi. Ona veri- len son fırsat, hakikatte General Franco'ya ve maiyetindeki yaban- & kuvvetlere verilmiş milhim bir mühletti. Onlar da bu mühletten istifade etmektedirler. Akdenizde Korsanlık: meler yeni kabinenin teşkili ile celenmemiş bulunuyor. demi Müdahale komitesinin baştanbaşa meflüç varlığı Atlee|' tepesini istirdat etmişlerdir. Bir habe ge göre Şansiye girmiş olan Japonlar çekilmekte ve Çin kıtaları burada büyük bir faaliyet göstermektedir. Çin gazeteleri bu haberleri teyit ede rek Nizngigekon geçidinin Japonlar dan kurtarılmış olduğunu bildirmek- tedir. Japon — Çin ihtilâfnı tetkik ede- cek olan dokuzlar konferansı, Belçi- ka kabine buhranı yüzünden 3 ikin- citeşrine bırakılmıştır. Japonya hü- kümeti daveti kabul «dip etmemek i- Mareşal Şang - Kay - Şek ve karısı Dr. Şaht İstifa Eti Berlin. 26 (TAN) — Reufer mu. habiri bildiriyor: Almanya Iktısat Nazırınn istifa ettiği haber veril mektedir, Bugün Almanya kabine- #i toplanarak bu istifayı komuş- muştur, Daha sonra Her Hitler, 4 senelik iktisat plinnm tatbikini üzerine alan General Göringi kabul etmiştir. Doktor Şahtım iktısadi iç- tihatları, Nazilerin Iktısadi siyase- tine uymadığı için bir müddetten- beri istifası mevzuubahisti, Anla- şilan bu uygunsuzluk son günler- de azami hadde varmıştır, İçin henüz karar vermemiştir. Japon kabinesi verilecek cevabm kati met- nini kararlaştırmak için bugün top- lanmıştır. ; .—. İ YAZAN: ÖMER önünde türlü türlü konuşmaların devamı sırasmda Nyon anlaşma - sındanberi kökü kırılmış sanılan yeniden başgösterdi. Ve- rilen malümata göre tabilyeti mec- hul tayyareler Fransız vapurlarını bombalara tuttular, vapurlardan biri de batmış bulunuyor. Fransa hükümeti bu çeşit hâdi- selere karşı gelmek için Balear 8 dalarma bir zırhir göndermek ve bu suretle Fransa ile Afrika ara - sındaki muvasala hatlarını koru” mak llzumunu hissetmiştir. Hâdise, Akdenizde emniyetin hü- lâ sağlamlanamadığını göstermek bakımından mühim olduğu gibi em niyetsizliğin ikide birde geri tepe- ceğini göstermek bakımından da mühimdir. Buna karşı gelmenin biricik çaresi, hastalığın kökünü kırmaktı, Fakat hiçbir kimsede de bu isi başarmıya cesaret bulun - matlığı açıkça görülüyor. Hattâ bu Yüzden, ademi müdahaleye veri len son fırsatı, korsanlığa da ve- rilmiş bir fırsat saymak yanlış ol- MAZ, RA DOĞRUL !Belçikada Buhran; B elçika Başvekili M, Van Ze- eland'ın istifasile Belçika buhranı başgösterdi.Buh rann sebebi, Belçika milli banka. sını hareketlerinde >. lenen karışıklıklardır. Bu yi bankanın 7000 sterline il masraflarının senetleri tetkik edil. mekte idi. Reklâm işlerine sarfolunan bu para, muhalif gazetelere göre, daha başka yerlere harcedilmiştir. Yapılan tetkikler neticesinde Baş- vekilin zimmeti ibra olunmuş, fa- kat banka müdürüne karşı takibat yapılması takarrür etmiş ve bu müdüre bir ay mezuniyet verilmiş ve M. Van Zeeland, parlâmentoda kuvvetli itimat reyi almıştı, Fakat muhaliflerin, bilhassa Bel gika faşistleri sayılan Rexist'lerin mütemadi dedikoduları ve hükü- met aleyhindeki manevmları kar. şısımda iktidar mevkilni hiçbir sui. istimal için vasıta olarak kullan - madığını göstermek istiyen kabine istifasını vermek lüzumunu hisset. Fırsatın Iflâsı miş ve İktidar mevkiinden çekilmiş tir, Mısırda Kanunuesasi Buhranı: ssırdan gelen haberlere gö- re Majeste Kral Faruğun tahta geçmesindenberi ikinci defa kanunu esasi buhranı vuku bul - maktadır. Buhranların birincisi kralm te- tevvüçlinü müteakıp Nahas Pasa- nın teşkil ettiği yeni kabinede Ma- arif Nazırlığna tayin olunan xa tin, kral tarafından itiraz ile kar- Şılanması üzerine başlamış ve bu itirazın bertaraf olması ile nihayet bulmuştu. Buhranların, bugün haber veri. len ikineisi, kralın başmabeyincisi vaziyetinde olan ve kral ile hükü- met arasındaki irtibatı temin eden memurun, hilkümetle istişare olun- maksızın doğrudan doğruya kral tarafından tayini ile tahaddüs et- | miştir. Bu buhranın nasıl neticele. | neceği henüz belli değildir. Diğer taraftan Mrwrda birtakım karısık. lıklar çöze çarpmaktadır. Mısır Üniversitesi talebesi ile Ezher ta- lebesi hükümete müzahsret ve nyu haleft ansusan'a ayrılığa Jüsmüş- lerdir. Bu yüzden birtakım kavga- kın inanmayın! ELE Balıklar Hakkında! Uzundur balıkların hikâyesi, Hep- sini buraya sığdıramam, Balık baştan kokar, derler a! Sa- Karnından kokar; başına vurur ufuneti, Balık zokayı yutmasa ele avuca sığacak şey değildir. Lâkin insan oğ- lunun elinden ne kaçar, At kuyruğu- nu biribirine ilmikler; ucuna yirmi paralik kurşun takar, atar akıntıya, Artık talihine ne çıkarsa: Lüfer mi istersiniz? Mercan mı, karagöz mü, kefal mı, uskumru mu, kolyoz mu, palamut mu, torik mi? Hayvanlara nisbi birer zekâ Ove- rirsek balığa pay düşmez. Çünkü; gözüne bakınız: Ne aptal, ne bön ba- İ kışı vardır! Koskoca vücatte sipsivri İbir kafa! Zekâyı neresine koysun hil. kat?! Suda iken kendini tam emniyette sanan, her önüne gelen yemi yutmı- ya bakan balık, sudan çıkınca nasil çırpınır değil mi? Lükin gelgelelim! Lüferin ıskarası. na, uskumrunun dolmasına, levreğin mayonezine, mercanın haşlamasna, iskorpitin çorbasma, kefalın dondur» masma ve kalkanın tavasına doyum, olmaz. Ancak balığım da mevsimi vardır, Yazm uskumru yiyeceğinize Okeçi- boynuzu yeyiniz daha iyi edersiniz, (Lüferde yeni yeni tatlanmıya baş- Lyor) Onun için yemişler gibi balıks lar da senenin kimi aylarında yenir, kimisinde yenmez. Balıkta dikkat edilecek iki nokta vardır. Birincisi z0kayı yuttu mu, hemen çekip ateşe koymalı, Suda bırakırsa nız oltayı keser, tuttuktan sonra dü | bırakmıya gelmez; kokar. Balığın kokmuşu zehirdir. Adamı öldürür, Ne balığı olursa olsun! Küçük, orta, büyük, Beyaz etli, kırmızı etli, siyalı vg iN yerken dikkat etmeli, Yoksa bir ince kılçık adamı yolcu e der. Balıklar hakkında en güzel dar. bimesel şudur: i Büyük balık, küçük balığı yutar, Omun için eğer balık iseniz büyük balıklardan korkabifiriniz. Balık de- Zilseniz aldırmayın! Sudan çıkamaz, Yalnız siz peygamber saffeti göste- rip denize düşmemiye çalışmalısmızI B. FELEK | Türk - Elen Başvekilleri Arasında. Ankara, 28 (A.A.) — Elen Baş- vekili ekselâna Metaksas ile Başve- kil Celâl Bayar arasında aşağıdaki telgraflar testi olunmuştur: Ekselâns B. Bayar, Başvekil, ANKARA larından uzaklaşırken ökse m ve mlittelik Türk hükü. metine ve Türk milletine unutulması hüsnü kabullerinden dolayı bir kere das ba teşekkür etmek isterim. Ekselâns Reisicümhur netdinde, gösterdiği bütüm lâtufkârlikları karşı en vefakâr hissi. yatma ve derin şükranıma tercüman el. manız dilerim. Türk milletinin şahsımda Elen mille. tine gönderdiği kardeş selimin: Elen milletine bildireceğim. Bayan Bayar'a refikamm hallsane se. Ikmlarım ve benim derin bürmetlerimi bildirmenizi en samimi ve en kalbi e. Imlarımı kabul buyurmanısı rica ede Tim, Başvekil Metaksas Ekselâns B. Metaksas Başvekil, ATİNA Ekselânsmızm göndermek lütfunda bulundukları nazik mesajlarından ziya. desiyle mütehassis olarak, en hararet. li teşekkürlerimin kabulünü rica ederim. Bütün Türk milleti, muhterem şahsi. yetinizle bu derece asil bir surette tem- sil edilen dost ve kardeş millete karya samimi ve kalbi dostluğunu gönder. mekle memmun olmuştur. Nazik sözlerinizi kendilerine derhal vi dirdiğim Bay Reisicümhur, ekselinseni. #A teşekkürlerini bildirmeğe ve sizinle tanışmakla ve yörüşmekle hasiöten mem, nun. kaldıklarını bir kere daha söyle. meye beni memur etmiştir. Aziz dostum ve muhterem Başvekil, mızla beraber, en halirsne seli 7! ve hürmetlerimizi Bayan biklirmenizi sizden rica ederiz. Bay Başvekil, çok dos: lar ve hâdiseler vuku bulmaktadır. ma itimat bayurmanızı ham eyle. rim Cell Bayar Refikam ve ben, derin mirmettarlığı. © e vefakârle.