4 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

4 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

Nasıl doğdu ? - Nasıl yaşadı? - Nasıl battı? i Ortada — İKİNCİ KISIM — Yazan : Ziya Şakir dört Muhtelif Rivayet Dolaşıyor İr zümre daha vardı ki; bun. lar da vaziyeti büsbütün başka türlü izah ediyorlar: ,77 Neo, ve nede, öteki... Bu işi, bizzat (Tttihatçılar) yaptılar. Çün- Kü; İttihatçılar, Mahmut Şevket yalan bikmış, usanmışlardı. (Ha Âsieirları) bahane ederek, onu İs- tifa etmiye kandırmışlardı.. Mah. Mut Şevket Paşa. aldatıldığını an- İadı. Tekrar iktidar mevkline ge- » bunun intikamı almıya ba. #irlandı... İttihatorar, bunu hisset. Bim Mahmut Şevket Paşayi orta- > a karar verdiler. Fa- at, kurnaz davrandılar. Kendileri ortaya çıkmadılar, Itilâfçılardan darı yeaierden bazı sivri skill. mler ise; ihtimali de ks- İ bul ediyorlar © rek Onlara ettiler, Tttihat | Silarda bütün bunları bildikleri hal da, artık kendilerine hiçbir lüzumu kalmıyan — Mahmut Şevket Pa- 4 tadan ebediyen kurtulmak. bükü Meeti büsbütün kendi ellerine al. | Mak için, hazırlanan bu cinayete © "uüsamaha gösterdiler, diyorlardı. Birdir rivayetin, hangisi vi doğ idiz na bir anda cevap verebilmek | Isin. cinayete takaddiim eden ve kadar da ancak — hâdise (8) Binen yakm elikadarlarından baş i ça, biç kimse tarafından bilineiyen vakanm ; e e 4 | Bu kanlı hâğisenin daha (Tasav Vur devri)nden başlıyarak, katille Tin salben idam edildikleri güne kadar cereyan eden elimize geçen — resmi ve birçok (mahrem) vesaik © teferrüati, o kadar girişli kâtr ki, bünları son hadde ka © 2 Prens Sabahattin Bey alih Paşa, bu davet karşı. smda en küçük bir sadsıntı hissetmemiş: — Bekdeyiniz, hazırlanayım. Be raber gidelim, Diye cevap vermiş. Paşa, harem dairesine geçmiş. Istanbul muhafızlığına gideceğini, refikası sultana haber vermiş ve sonra, komiseri yanma alarak açık bir faytona binmiş... Yola çıkmış lar. Tam İngiliz sefarethanesinin önünden gecerlerken, arabacı, ba. gını damat Salih Paşaya çevirmiş: —Sefarethaneye girivereyim mi? Münasını ifade eden târzda bir işaret etmiş. Paşa bu işarete, açık tan açığa cevap vermiş; — Hayır.. Hayır.. Yoluna devam La Demiş... Pervasızca İstanbul mu hafizlığma gelmiş. Derhal divanı harbe gönderilmiş.. orada sorulan #uallere de gayet sarih cevap vere rek, bu cinayet işinde higbir alâka. sı olmadığını söylemiş, 3 — Fakat. yine Hürriyet ve 1. tilâf fırkasınm efradından ve bu cinayet vakasının müretiplerinden olan Gözlüklü Emin; Muhip, Aziz 'Nuri Beyler; Salih Poşanm ifade. lerini tekzip etmişler.. Cinayet işin. de onun da alâkası olduğunu — İt. tifak ve ısrar ile — iddia eylemiş lerdir. 3 — Hürriyet ve İtilâf fırkasınm ilk müessislerinden olan sabik Da. hiliye Nazırı Reşit Bey, bu cina- yetin vuku bulduğu sıralarda, Av. rupada bulunmakta idi... Cinaye tin failleri; bu meselenin başlangı. 'cmda, Romonyada yapılan ilk mü. zakerelerde Reşit Beyin de alâkası olduğunu iddia ederek, bu satı da böylece işe karıştırmışlardır. — Türriyet ve İtilâf fırka. sınm perişan enkazı üze, rinde saltanat sürmeye kalkışan, meşhur Gümü'cüneli Ismail Beye gelince... Babrâli baskmından son. ra, canmı kurtarmak için, İstanbul muhafızı Cemal Beye: — Memleket; tabi hale avdet kadar, siyasetle UĞrAşmı Gale va bilhassa muhalefet ya a yemin eden bu 28. tn, — din ve namusu Üzerine ver diği yemine reğmen — bu cinayet le alâknar tamamile tespit edilmiş... (Bu faaliyeti ibtilâliyenin az. yı ailesinden olup. ordu ile temas ve münusebette, diğerlerinden zi. yade faaliyet ibraz eylemiş) ol- duğu, — hiş bir ret ve inkâra dabapamı etmiyecek şekile ia hakkuk eylemiştir. Gümülcünel İsmail: Beyin bu mesele ile alâka. sı, cinayetin vukuu skabinde, der. hal firar etmesi ile sabittir. kasmın erkânı asliyesinden Şakir Paşa ile Tokat mebusu Mustafa Sabri Efendinin, ve bahusus fırka deri miralay Sadık Beyin bu me. selede alâkaları katiyyet derecesi ne gelmiş ise de, bunlar resmen tes pit: edilmemiştir. 6 — Cinayet tertibatmın mühim bir kısımı bizzat ve kendi ikamet. gâhmda idare eden Pertev Tevfik Bey de bir zamanlar Hürriyet ve itilâf fırkasının Divanyolu şubesi- Bi idare etmiştir. 7 — Cinayetle filen alâkadar olanlar, ve bizzat katiller; Hlürri- yet ve Itilâf fırkasınm yabancıfa- rı değillerdir. Vâkıa bunlar, fr kanm mümtaz birer şahsiyeti sa- yılamazlar. Nitekim, cinayetin ön baş mürettibi katillerden To pal Tevfik, vaktile birer (İttihat gı) iken, sonraları (cemiyet) ten ayrılmışlar; (Hürriy ve Itilâf fırkası) mın kapıla'inda kendile- ön kısmet aramaya başlamışlar. 8 — Görülüyor ki; — O tarih. te, ortada (Hürriyet ve İtilâf fır kası) namile bir teşekkül mevcut olmamakla beraber — bu fırkanın asli erkânmden bazı z€vattan dö- küntülerine varıncaya kadar mub- telif şahsiyetler; Mehmut Şevket Paşanm katli hâdisesinde alâka- dar göörünmüşlerdir. (Arkası Var) İİ ve kadar devam öden borsada İİ fazla mal yüztinden öğleden son- | rada satışlar yapılmıştır, Gelen mallarm hepsi müşteri bulmuş. fakat, piyasa gevşek olarak ka- İ panmıştır. Beyaz mallar 5,30 | kuruştan, ekstra ekstra Polat. ttar 6.17.5 ve ekstralar 6,14 ku- raştan verilmiştir. 3 — 4 çav- İ darlılar 6,10, sıra malları 5.85 sert buğdaylar 5.25 kuruş tut muştur. Çavdarlar 5.35 ve arpa- | tar 4.06 — 4.075 kuruşa satıl | mıştır. Bir müdrletenberi piya- | sada hiç mal satmıyan Ziraat Bankası dn eski stoklarmdan sa- Bu Hafta 2 Bin Çift Balık Satıldı Havaların dalma değişmekte ol. ması balıkçılarımızm açıklarda avlan malarma mâni olmaktadır. Bununla beraber müsait hava bulundukça ba. ık tutulmakta ve limnimizda bekli. yen Italyan ve Yıman genvlerine sa. tılmaktadır, Son hafta içinde satılan balık 25 bin çift kadardır. Kıyı sıla rmâs kolyos tutulmaktadır. Boğaz içinde muhtelif koylarda da balıkçı. ların faaliyeti eksik değildir. Mev sim dolayısile balık fiyatları b'raz yükselmistir. Cinslerine göre, kilosu 15 — 200 kuruşa kadar satılmakta. dır. Karadeniz ve Çanakkaleden ba. lık gelmemektedir. MahsulününKıymeti 26 Milyon Lira Pamuk yetiştirmeye elverişli olan ikl'mlerimizde pamuk ziraa- tinin inkişafı için alman tedbirler çok iyi neticeler vermiye başla” mıştır, Ziraat Vekâletinin pamuk istasyonlarında yaptırdığı tet- kik ve tecrübelere dayanarak tatbikat sahasına geçrilen yeni ve iyi cins pamuklardan mahsul alınmaktadır. Mili endüstrimzin dış pazarların istediği malları yetiştirmesi yurdu. muzun ihracat bakımından da kıy. metini yükseltecek ve her sene Tür kiyeye milyonlar (getirecektir. Beş yılık pamuk programının çok esaslı olarak hazırlanmış olduğu bu seneki İİİ mahsulün verim ve kalite nisbeti ile de anlaşılmaktadır. Yurt içinde mevcut bütün doku. mâ ve İplik fabrikalarınm tam ekiple çalıştıkları takdirde 24-30 m.m. uzun luğundaki pamuk ihtiyaçları takriben 18203 ton ve bundan aşağı uzunlukta ki pamuk ihtiyaçları ise 7444 tondur. Bu sene yurtta 24.30 mm. uzunlu. ğunda 20 bin ton ve bundan aşağı u. zunlukta ise 40 bin ton pamuk istih. sal olunacağı tahmin olunmaktadır. Bu rakamların açik ifadesinden. daha bu seneden iibaren yurtta ça. Tışacak bütün dokuma fabrikalarınm muhtelif uzunluktaki pamuk ihtiyaç ları tatmin edildikten başka ihraç e. dilmiye hazır 34.263.000 kilo pamuk elde edileceği meydana çıkar, Bu yılm umumi pamuk istihsalât bugün kısmen düşük olan pamuk s8 tış fintlarma göre kıymetlendirecek ve çiğit tutarı da ilâve edilecek olur. sa takriben 25 milyon lira gibi bir rakam elde olunur, Son senelerin istihsalâtı Uzun ve fenni tecrübelerden sonra yurdun muhtelif bölgelerinde vasıf. larmı bozmadan yet'ştirilebilen pa. muk çeşitlerinin çiftçiye temin ettiği faydalar sayesinde son senelerde pa. muk istihsalâtımızda bariz bir yük seklik görtilmektedir. Aşağıdaki cet. vel keyfiyet hakkında bir fikir vere. Kışlık Eller Böyle elleri morarıp şişen çocuk- larm umumi hallerine dikkat eder- Kışlık e bu kadarla kalsa bile yi ne çirkin bir şey olduğu halde, üs tüne bir de şiddetij kaşınma biner. yük her kim olursa olsun, kanı ok- sijen bakımından frkara olur, on- dan dolayı biraz soğuk tesir edin- ©, kan elleri besliyemez. eller mo- rarır, şişer ve yarılır. bilir, Ekilen saha Alman mahsul Hektar 158116 162140 197080 hümlarile, Adana. İçel. Malatya, EL axğ. Diyarbakır. Urfa, Maraş. Gazi. antep, İzmir. Manisa ve Antalya vi. lâyetlerile Nazilli ve İznik kazaları nın eski ve bozulmuş açık kozalı pa muk tohumlukları tamamen değişti. rilmiştir, Tohum meselesi halledilir. ken bir yandan da pamuk maliyet fi yatlarmın düşürülmesi çareleri ara. nılmıştır. Bu hususta Adana, Nazilli ve Sakarya vadisinde kurulmuş olan ziraat vekiletine ait pamuk Üretme ve ıslah istasyonları bircok fenni tec rübelere gir'smielerdir. Buralada a. Iman neticeler çiftçilere gösterilmek- tedir. En uygun zirsat metotlarmı ve pamuk ekiminde makine kullanılma. sın iktısadi faydalarmı ameli olarak çiftçiye gösterip öğretmek Üzere bu yal 73 giftei ile devlet ortakçılığı ya pılmıştır. Bu şekildeki beraberce ça. lışma sayesinde, ortaklar pamuk © kiminin en verimli metotlarını ve makine kullanılmasından elde olunan kârı ve bu makineleri kullanmasını bizzat çalışmak suretile öğrenmişler dir. Ayrıca, bu sistem dahilinde elde olunacak fazla gelir keselerine gir. miş olacağından fenni ziraat usulle. rinin verimli neticelerini kulakla de- gil, fakat göz ve el ile görerek takdir edeceklerdir. Bir Ayda Mezbahada Kesilen Hayvanlar Geçen ay mezbahada 37523 kara. 3754 dağlıç, 2385 kıvırcık, 205 l. beş oğlak, 1554 öküz. Türk Borcu 18,50 Liraya Yükseldi Borsamızda dünkü muameleler 84 olmuştur. Ünitürk 18,45 liradan açıl mış 18,550 liraya kadar yükseldikten sonra 18,45 lirada kapanmıstır. Pa ris borsasında ise, Unitürk 279 frank tan muamele görmüştür. Anadolu tahvilleri 40,35 liradan ve Anadolu mümessilleri 40 liradan satılmıştır. Condra borsası bir sterling karşılğı. ni 147.32 fank ve 5.004 dolar göster migtir. Şu halde frank ve dolar da bir miktar düşüklük görülmektedir. Merkez Bankası bir sterline 625 — 128 kurüş fiyat vermiştir. Beer Karışık İpek Kumaşlar Tera Vekilleri heyetince, kabul edi len yeni bir kararnameye göre, 1937 meli yılı iptidal maddeler tenzilât cet velinde bükümlü ve büktimsüz ipek. ten karışık olarak yapılan kumaşlar için yüzde altmış nisbetinde iptidal madde tenzilâtı yapılması kararlaş, muştır, Bozöyük'e Cins Boğalar Getirildi Bozöylik (TAN) — Karacabey ba rasından bir mütehassis ile vilâyet baytarı Osman Özkut tarafından zi- raat Vekâleti hesabma Balys ve Ka- rabigadan satın alınan 35 cins boğa getirilmiştir. Bunlar köylere dağıt. lacaktır. Hayvan neslinin sslahr yolunda, mız baytarı Şerif Altınay büyük gay ret sarfediyorlar, BORSA 3—1—038 rAkaLAaR 624— 629— 12— Krom lsveç Altan Bankno ÇEKLER Açılış Kapann 02550 628 0,1997. 08004 23,5418 23,5675 152022 15214 4,7136 47175 87137. 6744 3.4988 3,4502 630480 64, — 1,4363 14375 221650 207792 42255 2288 18,7490 15,76 1064 1,9480 42158 42192 4.0160 40194 106,70$ 10688 344925 3452 2.7485 2.7487 204225 234025 3.1013 4,1037