15 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Ali Haydar Mithat hakkı mahfuzdur,) Siyaset İbresi Londradan| Berline ten sonra cnebi sefiririle temasları muhafaza tmeyi ve dvam eden hâ- diselr esnasında memleket lehine inlerde bulunmayı iş edindim. İngilterö sefiri Sir Gerard Lovteri zaten eskiden tanıyordum. Fransa sefiri B. Courtaut ile de Pariste görüşmüştüm. Bulgar mü messili Keşif Je meşhur ziyafete davet edilmemek hâdisesi çıkınca Bulgaristanın vaziyetten istifade ederek gürültü çıkarmak.. niye tinde göründüğünü. bu yüzden sulhün thlikeye düşebileceğini an- lattım. İnanmak istemedi. Fakat © ukşam Paristen mühim telgraflar aldı. Keşof hâdisesinin Avrupa sulhünü tehlikeye düşürecek ma- hiyette görüldüğünden ehemmi- yetle bahsediliyor, fazla maltimat isteniyordu. Bunun üzerine sefir otelime geldi. Vaziyet hakkındaki görüş ve teşhsimin doğru olduğu- nu tasdik ettikten sonra işin vaba- meti hakkında Sadrazam Kâmil Paşanm dikkatini celbetmemilste di sıralarda ecnebi setirleri 2- rasında en ziyade dikkati Almanya sefiri Fon Bierbercein idi, Vücutça, gösteşiş itibariyle diğer sfirlere hâkim göründüğü gibi fi- kir bakımından da onlardan Üs tündü. Hâdisleri büyük bir dik- katle günü güne takip ediyordu. Bağdatta Fırat nehri üstünde Linç Şirketi hakkmda siyasi bir hâdise çıkmıştı. Bunun hakkında görüşmek üzere Barön “Mareşal his gün bant 0 dasına girdiğim zaman, babamın, siyasi hayatına dair İngilizce neş- bın masasının üze- rinde durduğunu gördüm. Zaten Baron Mareşal, birisiyle bir mese- le hakkında görüşmiye hazırlanın ca o meseleye dair kitap ve vesi- kaları masanm üzerine yığmak #tiyadında idi. Kitabı görünce anladım ki bah- simiz Linç meselesine ait olacak- tır. Babam vaktiyle bu şirketi Bağ- dada çağırmış, kendilerine imti- yaz verilmesine âmil olmuştu. Ki- tapta bu meseleye dair pek çok müelümat vardı. , sofarafa calırdı aron Mareşal, İngilizlerin son hareket tarzını, kitap- taki mulümatın delâletine uygun bulmuyor ve bu işi âlet ederek İn gilizlerle Türklerin arasını açmak fikrini besliyordu. Meşrutiyetin lk günlerinde hal kın İngilizlere gösterdğii sevgi ve dostluk Alman sefirini elbette dü gündürmüştü. Halk, İngiliz sefiri Sir G. Lovterin arabasının hay- vanlarını sökmüşler ve arabayı tâ sefarethaneye kadar çekmişlerdi. İngilizlere karşı bu kadar sevgi gösterilirken, sirf Abdülhamit Al manlara dostluk gösterdi diye Al- manlara karşı bunun aksi şeklide tezahürler ve nümayişler “ yapılı- yordu. Gazetelerde Baron Mare- galin istibdat devrindeki rolü hakkında imalar da eksik olme- miştı. 'ecrübeli sefir bu yüzden hiç bir mesele çıkarmadı. Her- | geye tahammül etti. İdareyi ele a- İanların yüzüne güldü. İngiltere ve Fransanın müşkülât gösterdiği mali ve siyasi meselelerde hükü- mete yardımcı görünmek yolunu tuttu. Dahildeki siyasi mücadele- | lerden tamamiyle uzak kaldı. Böy. lelikle İttihat ve Terakki hükü- metini az zamanda kendi ağı içi- ne dilşiirdü. Zaten İngüterenin, Kâ mil Paşanın şahsına gösterdiği hu- susi dostluk ve bağlılık İttihatçı- ları kızdırmıştı. İngütere ile İtti- hatçıların arasi bu yüzdn gitgide soğudu. Harici siyastin ibresi Ber- line döndü. Baron Mareşalın vaziytten İsti- Dönüyör fade etmeyi bilmesinin ve karşı- sında ona denk olacak bir sefir Avni Bayer Aleyhine 'Açılan Hakaret Davası bulunmamasının bu siyaset deği- | şikliğinde pek çok tesiri olmuştur. ; (Arkası Var) ÜNİVERSİTEDE : Rektör, Dün Tıp Talebesine Bir Çay Verdi Üniversite Rektörü Profesör Cemil Bilsel, üçüncü çayını dün Tıp Fakül tesinde pek iyi derece ile geçmiş olan talebelere vermşitir. Çayda 206 yenç. ten başka Tıp Dekanı Nurettin Ali de bulunmuştur. Toplantıda talebeden bazıları şunları istemişlerdir: 1--P,C, N. sınıfı kaldırılmalı ve birçok dersleirn teferrüatı okutulma- malı; bunun yerine talebenin stajı mümkün mertebe çoğaltılmalıdır. Yurt talebelerile Askeri Tıbbiy talebeleri de asistanlığa alınmalıdır. 2 — Yabımcı dil mektebi yerine ser best lisan kursları kurulmalıdır. 3 — Birinci doktorayı teşkil eden İdört dersten ikisinin imtihanı şubat- ta, diğer ikisinin imtihanı Haziranda yapılmalıdır. Tıp ıstılahları meselesi halledilmelidir. 3 —'Tıp Fakültesinin Şişlideki dershanesinin hali ıslah edilmelidir. Küçük bir odada yüzlerce talebe üst üste ders okuyamıyor. 4 — Kitap meselesi balledilmeli- dir. Bir kısım kitaplar henüz çıkma- mıştır. $ — Ecnebi pofresörler, yanlarında serelerdenberi yabancı lâboratuvar, anma Çankayalı ya ME LE Ve MV dir yerlerine Türk gençleri yetiştiril. medi. Yerlerine Türk gençlerini koy- manın çareleri bulunmalıdır. 6- iptidaidir. Bunun yerine yeni bir kon ferans salonu yapılması lâzımdır. 7 — Talebeler tarafından verilmek üzere bir konferans serisi tertip olun- malıdır. 8 — Hasekide Bulaşık hastalıklar kovuşundaki hastalar yer yatağında yatıyor. Gebe kadınları taşıyan ara- baların tekerlekleri bozuktur ve de- mirdendir. 9 — Mezun olurken talebeler şaha- detnameyi kâtipten bir broşür alır gi bi alıyorlar. Şahadetnamelerin mera- simle verilmesi usulünün konmasını istiyoruz. Rektörün Cevapları Talebelerin bu dileklerine Rektör Cemil Bilsel hülâsaten şu cevapları vermiştir: “P, CN. sınıfının lâğvını ve staj müddetinin arttırılmasını Profesörler Meclisinin ruznamesine koyacağım. Askeri talebe ile yurt talebelerinin en çalışkanlarından yüzde $ « 10 u- nun her sene Üniversiteye asistan 0- larak bırakılması için yaptığımız mü- racaataSağlık Bakanlığı müspet cevâp verdi, | Bugünkü konferans salonu çok | Davacı Bekirof ve suçlu mwıslardır. latmıştar: ”— Diş tabibi Avni Bayer, vaka gecesi bir arkadaşı ile bara geldi, Evvelâ iki viski içtiler, Biraz sonra arkadaşı dışarı çıktı, ve elinde bir konyak şişesi olduğu halde döndü, Malsahibinin emri üserine (o Avni Bayerin masasına gittim, Barasınm bir Türk müessesesi olduğunu, vergisini, me memurlarının aylığın ancak müşterilerine sattığı içkiden kazanacağı para ile ödiyebile ceğini söyledim ve dışardan getirdikleri kon yağı burada içmemelerini rica ettim o sözün paraya geçer, fazla konuşma!,, dedi ve bir çok küfürler savurdu, Ben hiç ses çıkarma dem, Yalnır, malsabibinin emri ile Avni Ba UİRİTUR PALİALADA ABRİRMİMLREİ, ASKİ dı Avni Bayer, pusulayı görünce, banu benden bildi ve yanma çağırttı, Dövmiye kalkıştı, başıma vurmak özere bir sandal a yakaladı, fakat tuttum, Savurduğu kü lerin bir tanesini bile burada saymak İ tan utanırım, İşte bunun için kendisinden davacıyı, Suçlunun sözleri Hâkim B, Osman Nuri, bundan son ra, suçluya ne diyeceğini sormuştur. isi Bayer, şunları söylemiştir: — Bu, mürettep bir yalandır, Kendisi 0 akşam Türklüğe hakeret etti, banu md iyoye haber veriler Bu husustaki tahkikat MÜTEFERRİK : Türk Köyünü Tetkik | EdenViyanalGazeteci Elizabet, memleketine dönmüştür. lunmuştur. Bu tetkikleri hakkında V muharririmize söylemiştir... Beyoğlu birinci sulh ceza mahke. İ mesi, dün bir hakaret davasına baş- lamıştır. Davacı, Londra barı memur İlarından Ahmet Bekiroftur, Suçlu da İ diş tabibi Avni Bayerdir. Dün, mah- kemede davacı ve suçlu hazır bulun. Ahmet Bekirof, davasını şöyle an- Dört aydanberi Anadoluda tetkik- ler yapan Avusturyalı kadın gazeteci dün şehrimizden geçerek Viyanalı meslektaşımız, Türk köylüsü ve Türk İ köyü hakkında esaslı tetkiklerde bu. | yana gazetelerinde mâkaleler yaza- caktır. İyi intibalarla döndüğünü, her tarafta hüsnü kabul gördüğünü bir Bayan Elizabet, biçrok köy ve kaabssların tablolarını da kendi eliyle yapmıştır. Avni Bayer, mahkemede devam ediyor, Her iki davanın birleştirilme sini isterim!,, Ahmet Eekirof, Türklüğü tahkir iddiasma karşı şu mukabelede bulun muştur: mamış Kırımlı bir Türküm, Vatanımın is tklâl davasında ben de Üzerime düşen va siteyi yaptım, Türklüğe hakaret, kendime hakaret olur, Bunun için de insanın deli olması Yzmmadariı, Avni Bayer, vaka gecesi cazban- dm zeybek havası çaldığını, Bekiro. fun bunu vesile ederek Türklüğe ha- karete bulunduğunu tekrarlamıştır. Bunun üzerine söz alan davacı, Avni Bayerin caza “çiftetelli,, çaldırmak istediğini, fakat, bu havanm barlar- da çalınması menedildiği için arzusu. nun yerine getirilmediğini söylemiş İ ve şunları ilâve etmiştir ”— Ber, bunu kendisine anlattım, Kerdı, külresi,. Bardan, sılnekanı. de diken. sana yanım kaç bucak olduğunu anlarım, dedi, İBirâz sonra da beni karakoldan çağırdılar, Vaziyeti böylece anlattım Zaten, Avni Bayeri Beyoğlundaki bütün berlar tanırlar, Hepsinde buna benzer va kaları vardır, Haksız olduğu samanlarda, ötekine, berikine bu çeşit iftiralar savurur, Benim sleyhimde de böyle bir şey uydurdu, yalandır:., Mahkeme, Avni Bayerin Bekirof sleyhine müddelumımiliğe bir mü - racaati olup olmadığını sordurmak ve şahitleri dinlemek üzere davayı bu ayın 28 ine talik etmiştir. | BELEDİYEDE | Gene Sağdan Yürüme Tecrübeleri Yapılıyor Yayaların ana caddelerde yolun yal nız sağ taraflarını takip etmeleri için evvelki akşam Istiklâl caddesinde bir tecrübe yapılmıştır. Kati karar ikin- ci terübeden sonra verilecektir. Tünel Ücretleri İnecek Tünel ücreti olarak birinci mev- kide üç kürüş otuz para, ikinci mev. kide yüz para almması pahalı görü- müştür. Belediye, ücretlerin bugünkü iktisadi şartlara göre indirilmesi İçin teşebbüslere girişmiştir, Hâdiseleri ! l l l i ea Resimleri | 1 — Unkapanmda, anacade üzerinde bir 1. ğım süzgeci tıkanmıştır. Bu yüzden biriken su- Jar caddenin bir kenar: göl haline getirmiştir. Civar sakinlerinin müteaddit müracaatlarına rağmen, iki gündür, bu süzgeci açtırmak mim. kün olamamıştır. Zine verdiği Universite Rektörünün Tıp ptalebesine üçüncü çay ziyafetinde bulunanlar, | ”— Ben, kanma yabancı bir kan karış duğunu, i kez teşkilât: Ziya Öniş Tetkiklere Başladı Ziya Oniş, dün, tetkiklerine başla - mıştır. Umum müdür, ilk defa liman işletme idaresine ve denizyollarma gitmiş, müdürleri ile görüşmüştür. Yeni muhasebe teşkilâtı için hazırla ban plân da kendisine verilmiştir. Bu iş yakında keti şekil alacaktır. Yusuf Ziya Oniş, dün kendisile görüşen bir muharririmize, yepyeni bir teşkilât kurulacağı için esaslı tetkiklere ve hazırlıklara ihtiyaç ol- umum müdür muavinliğine seçilen Tahir Kevkebin İstanbul mer idare etmesi *htimali bulunduğunu söyliyerek demiştir ki: “.— Denizbank merkezi Anka. rada olmakla beraber, Istanbulda da kuvvetli bir merkez kurulması her halde lüzumlu olacaktır. Bu gün gezdiğim müesseseler, vaziyet- leri hakkında birer rapor hazıri- yarak vereceklerdir. Teşkilât sıra. sında bu raporlardan istifade ede- ceğiz. Yeni işletme grupları için tesbit edilecek esaslar, bu tetkikle- rin neticesinde ortaya konabilecek tir, Bu işleri, 10—15 gilin zarfında bitireceğiz ve iki ay içindede Is. tanbuldaki işletmeleri (faaliyete getireceğiz... Umum müdür, yeni teşkilâtta hiç bir memurun açıkta kalmıyacağını ilâve etmiştir. B. Yusuf Ziya Öniş, bugün Tahlisiye idaresinde meggul olacaktır. pinine “Kitap Sergisi” Kapandı Beyoğlu halkevinin açtığı kitap ser gisi, dün kapanmıştır. Sergiyi, 27300 kişi gezmiştir. Tenzilâttan istifade ederek kitap satım almak üzere halk evinden kart alanların #aymı 1500 dür, Ziyaretçiler, edebi, ilmi eserlere karş: büyük alâka göstermişlerdir. DENİZ VE LİMAN : aeg e e ma Salapurya Battı İnebolulu Ahmedin idaresindeki bir salapurya, İsveç bandıralı Bağ- dat vapurundan 55 balya kâğıt al- mış, Köprü gözünden geçerken sula. rm tesirile bodoslamasından bindir. miş ve batmıştır, Içindeki kâğıtlar, gümrük muhafaza teşkilât ve liman işletmesi memurları tarafndan de- nizden toplanmıştır. Otuan Vapurlar Kurtuldu Karadeniz sahillerinde karaya otu. ran Sinop ve Tavilzade vapurları kur tarılmıştır, Sinop vapuru dün, yanm da Gemi Kurtarma şirketinin Hura vapuru olduğu halde getirilniş ve Büyükdereye demirlemiştir, 2 Et 10 Kuuş İnecek Gıda maddelerinin ucuzlatılması etrafındaki tetkiklere Ankarada de- vam edilmektedir. Bu işle uğraşan komisyon etin ucuzlatılması etrafın- daki çalışmalarını yarın bitirecek ve hazırlanacak rapor Başvekâlele veri- lecektir. Şimdiden varılan neticeye göre etin kilosunda on kuruş kadar bir ucuzluk temin edilmesi mümkün olacaktır. Tayinler : Emniyet İşlerinde Ankara Emniyet Müdürlüğü Amirle rinden Hamdi, ayni vilâyet birinci, Şök rü ikinci, Mustafa dördüncü gabe mü dür muavinliklerine, Giresun emniyet Tüğüne Gömüşdane müdürü AN Günes, umum müdürlük gefle rinden Baki tayin edilmiştir, | BİRKAÇ SATIRLA €hircilik mütehasamı Prost, şubatmı yirmi beşinde şehrimize gelerektir. . alata köprüsünün iki tarafındaki dört kule yakmda yıktırılacak ve yerleri . öd Ziraat Batifasılir Göinde ki yaya kaldırımmap bir misli geniş letilmesi kararlaştırılmığdır, Denizbank Umum Müdürü Yusuf Ank a Telefon ve Telgrafla Atatürkün Şeref Verdiği Nişan Töreni B. Refik Âmirin Kızı Dün Nişanlandı Ankara, 14 (Tan muhabirinden) — Hariciye Vekâleti hususi kalem di - rektörü Refik Amir Kocamazın kızı Hatiçe Kocamazla Türkofis raportör lerinden Meclis ikinci reisi B, Hasan Sakünm yeğeni Nadir Enver Yelken. cinin nişanlanma töreni bugün Anka rada Hariciye köşkünde yapılmıştır. Büylik Önder Atatürk, bu törene $6- ref vermek lütfunda bulunmuşlar ve Şefimiz coşkun alkışlarla karşılar - mıştır. Nişanlı gençlere iltifat eden Büyük Onder, Hariciye köşkünde bir müddet kalarak yeni nişanlıların #a adetini bir kat daha artırmışlardır. Törende hemen bütün vekiller, vekâr letlerin ileri gelenleri, şehrimizdeki ecnebi sefirler, kordiplomatiğe men sup birçok zevat, güzide simalar ba- er bulunmuştur. Gençlerin nisan töreni çok parlak ve samimi bir ha- va içinde geç vakte kadar devam ol. TAN — Yeni nişanlıları ve ailele rini tebrik eder, sönmez saadetler di. leriz. İngiliz Maliyecilerinin Ankarada Temasları Ankara, 14 (Tan muhabirinden) — İngiltere müstemlekât nezareti sabık daimi müsteşarı Sir John Maffey ile Maliye Nezareti mütehassıslarından mühendis M. Klerk bu sabah gehrimi ze geldiler, Ingiliz maliyecileri Türk İngiliz iktisadi iş birliği hakkında bu rada tetkikler yapacaklardır. Bu ziyaretler esnasında şubatın 25 inde Londraya gidecek olan milli ban kalarımızın umum müdürleri ile Lon druda yapılacak görüşmelerin esas ları üzerinde konuşulacaktır. Müte - hassıslar Arıkarada bir hafta kadar kaldıktan sonra Karabüke gidecek - ler, sonra Anadolunun bazi yerlerin- de küçük bir tetkik seyahati yapacak UR mellenmidehnerma inletila İraftiri olduğu ve Karabük civarında * yeni fabrikalardan bazıları ile ıslah İ edilecek Imanların bazılarile de alâ » kadarlarla mutabik kalmak tasavvr runda oldukları anlaşılmaktadır. Türkiye »- İsviçre Ankara, 14 (Tan muhabirinden) — Türkiye . İsviçre ticaret munhedesi- ni hazırlamak üzere geleceğini yazdı ğımız Isviçre heyeti bu ayın 24 ünde şehrimizde olacaktır, Memlekete Getirilecek Ölçü Aletleri İçin Ankara, 14 (Tan muhabirinden) — Ölçüler nizamnamesinin değişen do. İ kuzuncu maddesine göre memlekete getirilecek ölçü, tartı aletleri yal - nız Ankara, İstanbul, izmir, Mersin Samsun, Trabzon, Zonguldak güm rüklerinden geçirilebilecektir. Yeni Kamutay Binası Ankara, 14 (Tan muhabirinden) — Ankaranın devlet mahallesinde yapı lacak olan büyük Kamutay binasının projelerini tetkik edecek heyet bu ak şam şehrimize gelmiştir. Heyet üç ki şiden mürekkeptir. Bunlardan biri Ho landalı, biri İsviçreli, biri de Mgitizdir Heyet azası müsabakaya iştirak of- miyen milletlerden çağırılmıştır. TAKVİM ve HAVA 15 İkincikânun 1938 CUMARTESİ Iinday Gün3i Kasım:69 Rumi; 1343 İkincikânan: 2 124 1704 YURTTA HAVA VAZİYETİ Yurdumuzun şark mımtakaları kapalı v€ yağmurlu, orta Anadolu sisli, Karadeniğ kıyıları çok bulutlu, diği bulutla geçmiştir, Rüzgürlar Trakya, Ba ve cenubi Anadoluda şimalden orta kuvvet te esmiş, erta ve şarki Anadoluda saki almastar, Dün İstanbulda hava kısmen bulutlu gef miş, rüzgâr şimalden saniyede bir ile İKİ metre hızla esmiştir, Hararet en çok 8.5 v8 İ en az 43 santinrat olarak kaydedilmietir. e