20 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

20 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

a 8 Köylere Kadar Doktor Ankara Tıp Fakültesi i 1200 Talebe İle 1941 de İşe Başlıyacak Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — Atatürk, son büyük nutuklarında Sıh hat Vekâletinin çalışmaları hakkın - daki sözlerine şu cümle ile başlamış. Jardı; “Sağlam ve gürbüz nesil Türkiye . pin mayasıdır,, Sıhhat Vekiletimizin bütün teşkilâ ta, birçok bakımlardan takip ettikleri galışma programlarile bu gayeye ulaş mak, “sağlam ve gürbüz nesli,, yarat. mak için çalışıyor. kiyede muhtelif mmtakalardaki vilâ. yetlerde dokuz doğum ve çocuk baki. mevi vardır ve bünların yatak sayısı 220 ye çıkarılmıştır. Buraya müraca, at eden her gebe kadın hastalığını ge- çirinciye kadar eve parasız yatırılır ve bu evler her başvuran annenin ço cuğuna bakar, Son yı içinde doğum evlerine 61148 hasta başvurmuştur. | Bunlardan 5402 si yatırılarak muaye. ne ve tedavi edilmiştir. Bu sene umumi müvazeneye ait beğ 088 Cümhuriyet yılında, bu vekâle-| dispanser gebe kadın ve çocuk mua. te Atatilrkün nutku ve kabinenin programile mühim işler verilmiştir. Bu işler etrafında vekâletin salâhiyet li erkânile görüştüm, Muhtelif mese. #ler hakkında edindiğim malümâtı veriyorum. Vekâlet “ber kazâya bir doktor, «gayesine varmak, vatandaşların sıh. 'batini diplomalı doktorların daimi mü rTakâbesinde bulundurabilmek için doktor adedini ziyadeleştirmiye, bu . nun için de bir yandan Istanbul Tıp Fakültesinin kadrosunu genişletir - ken öbür yandan Ankarada kurula - cak olan yeni Tıp Fakültesinin hazır. kıklarmı bitirmiye çalışmaktadır. Bidayette 200 kişilik olmak Üzere açılan leyli Tıp talebe yurdunun kad. rosu bu sene 1000 e çıkarılmıştır. Her sene bu Fakülte 80.100 arasında me. yun vermektedir. Bu hesaba göre 948 de nfektepten çıkacak hekim sayısı 2000 i bulacaktır. Ankarada kurulacak olan Tıp Fa. kültesinin ana gayesi “köylere kadar hekim,, diye ifade edilebilir. Ankara | Fakültesi 1200 kişilik bir Tıp talebe yurdile 1041 de faaliyete geçebilecek tir, Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâ- Yeti ük teşkilât programmı çizerken bunun baş tarafına “yüksek nüfus si. yaseti,, ni geçirmiş ve nüfüs artımınm temeli olan ana ve çocukların &ıhhat lerini korumak için daha 1925 te An. kara ve Konyada yirmişer yataklı birer doğum ve çocuk bakımevi aç - mıştır. Her sene sıhhat programm- da ayni esas daha çok kuvvetlendiri. Içrek muhafaza edilmiştir. Bugün Tür Kabinede Görüşülenler (Başı 1 incide) Jantıda acele ve mühim işlerin intaç edildiği anlaşılmaktadır. Nelar Görüşüldü ? Ankara, 19 (A-A,) — Icra Vekile. ri Heyeti bügün Başvekil B. Celâl Ba yarm relsliği altında toplanarak, 1 — Usküdar , Kadıköy su şirketi- nin mübayaası mukavelesinin tasdiki, 2 — Izmir telefon şirketinin müba yaasma sit mukavelenin imza sa'Aw. yeti, $ — Avukatlık kanun lâyihası, 4 — Rizenin Hopa kazasınm Frha. x köyündeki simli kurşunla karışık çinko madeni imtiyazının feshi, 5 — Umum ayakkabıcılar koopera tifi esas mukavelenamesinin tadilâfı, 6 — Balıkesir . Demirkapı mevkiin deki antimuan madeni imtiyazının fes bi, 7 — Nazilli sulama kooperatif! esas mukavelenamesinin tadili, 8 — Ulusal savaşta zafer hatırası olarak B. M. Meclisi birinci devre azalarına verilmiş olan silâhlarin ma kanizmalarının kullanılmaz bir hele İfrağı ve fişeklerinin bulundurulma - ması ve varislerden gayri ellerde bu. Yunursa müsadere edilmesi, 9 — Zirai kombinalar kurumu için Fransa, Yugoslavya ve Macaristan- dan hayvan ve araba mübayaasını da kabul etmiş ve diğer muhtelif işler bakkında kararlar vermiştir. Atatürk Şehrimizde "Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — Cümhurreisimiz Şef Atatürkün yarm (bugün) öğleden sonra İstanbula ha reket etmeleri Iruvvetle muhtemel fir. Başvekilimiz B. Celâl Bayar ile Dahi- iye Vekilimiz B, Şükrü Kaya da Ata — oMürkün maiyetlerinde Istanbula gıde. yene ve tedavilerini yapabilecek hale getirilecek, bu suretle çok faydalı o. lan bu müesseselerin sayısı artırılmış olacaktır. Hususi idare ve belediyeler de Ve- köletin bu hususta faydalı yardımcı. Iarıdır. İstanbul belediyesinin Zeynep Kâmil hastanesinde açtığı 40 ve Sam sun belediyesinin açtığı 10 yataklı doğumevleri mahalli ihtiyaçlarm bir kısmmı mükemmelen karşılamakta” dırlar. Bu sene nüfusu 40,000 den fazla ve geliri müsait olan belediyelerin bu ka bil müesseseler açmalarmı temin için bazı tedbirler de almacaktır. Süt çocukları : Umumi hıfzıssıhha kanununda bil. hassa süt çocukları ayrı bir yer al. mıştır. Başta Istanbul olduğu halde birçok vilâyetlerimiz henliz ana süti. le yaşıyan çocuklar için İrususi ted » birler almıya mecbur tutulmuşlardır. Buralarda hallın toplu bulunduğu semtlerde birer “süt ve mektep çocuk ları bekrmevleri,, ve ayrıca “musye. ne ve milşavere daireleri,, açılmıştır. Geçen yıl bu evlerde 52,TTZ çocuk mu ayene ve tedavi edilmiştir. Ayrıca İs tanbulda Edimekapı sıhhat merkezi. nin evleri dolaşan geziej bemsireleri 2904 aileye sıhhi öğütler vermişlerdir. Geliri müsait ve nilfuzu 10,000 den yukarı olan belediyelerin bütçelerin. de çocuklarm bakımı için ayrılan fa- sıllar tasdik edilmiştir. TAN BAŞMAKALEDEN MABAAT Fransada Görülen Manzara (Bası 1 incide) gazetesinin milli ölçü ile ilâm de- mektir, : E bugünkü dünya biribirile iltisakı olmıyan ayrı ayrı böl melerden ibaret olsaydı, Fransanın dahili (o vaziyetindeki (kararsızlığı Fransaya alt bir mesele diye karşı- lamak caiz olurdu. Fakat öyle değil- dir. Hallerinden hoşnut olmıyan, dün yada mevcut nizamın kendi lehlerine olarak yıkılmasını istiyen bir takım memleketler bugün cihan barışını a- çıktan açığa tehdit ediyorlar. Barış prensipine candan bağlı olan Ameri- ka, bu manzara karşısında, kendi ka- buğuna çekilmeyi tercih etmiştir. Rus ya dahili bir tasfiye işine dalmış, harici işlerde alâkasını ve garp de- mokrasilerile münasebetlerini azalt- mıştır. İspanyada iki nevi ideoloji kavgası, zavallı İspanyolları kurban diye kullanarak çarpışıyor. Uzak Şarkta dört yüz milyon insanın var- lığını boğazlamak için pervasızca bir tecavüz devam ediyor. Buna karşı İngilterenin yanında ne reye gittiği belli olan, milli gidişine uzunca bir zaman için hâkim bulu- nan kuvvetli, istikrarlı bir Fransa bulunamaması, dünyanın sulh cephe- si Için en büyük noksan ve zâftır. iz bu noksanı kendi sahamızda da acı bir surette duyuyoruz. Ortada müspet ve yaratıcı gayelere Jdoğru, tam bir milli birlik içinde İler- İyien, acı tecrübeden aldığı dersleri pek güzel tatbik eden bir Türkiye var. Bu Türkiyeyi hariçte meşgul e den We bütün kuvvetini müspet işle- re vermesine engel olan müşküller, bir tek kaynaktan geliyor: Fransa- dan... Eğer Fransada söz anlıyan, ne İs- tediğini bilen, işleri durup düşünmi- ye vakit bulan bir hükümet mevcut olsaydı, Hatay davamız hakkında candan bir anlaşmıya varmak işten bile dej Bu bizimle Fran- sayt olarak bağlardı ve yaklaştırırdı. Fransadaki hükümet buhranı yü- zünden Milletler Cemiyeti toplantısı geri kalmıştır. Bu toplantı birkaç gün içinde yapılacaktır. Hatay işinde bir takım Fransız me- murlarının dar görüşlerinden doğan çetin vaziyet, derhal > |muhtaç bir iş diye yeni Fransız kabi- Sahtekârlık (Başı 1 incide) Kırıkhan, 19 (Hususi) — Eşkiya Koçoya muhalif vaziyet alanların tes gil muamelelerine mümkün olduğu kadar müşkülât çıkartması ve hattâ, bu gibi adamların Aktepe mmtakasın da bile ikametlerine mümanaat göste rilmesi, nahiye müdürü ile nüfub me muruna emredimiştir. İskenderun, 19 (Hususi) — Isken. i mahkemesi şer'i kadılı if Hazinedar tayin edil miştir. Iskenderun Bidayet mahkeme si müddelumumisi Cincin Hikmet te yüksek mahkeme müsteşarlığma geti rilmiştir. Antakya, 19 (Hususi) — Halep nü fusunda kayrtir ve ötedenberi Halep $e oturan Abdülgani adir birinin hiç. bir tahkikata lüzum görülmeden bir saat zarfında nüfusa kayıt edilerek tesçil müameles iikmal edilmiştir. Bi lâhars anlaşıldığına göre bu zatı Ak. tepe nahiye müdürlüğüne tayin et - mek için Halepten sureti mahsuseda getirtilmiştir. Hatayda nüfus kaydi bulunmıyan Rum katoliklerinden An. tuvan Rusye namında birinin de yine hiçbir tahkikata lüzum görülmeden muamelesi yapılmıştır. İntihabat cetvelleri Antakya, 19 (Hususi) — Kirk se, kiz saat zarfmân intihap cetvellerinin kaymakamlığı verilmesi muhtarlara tebliğ edilmiştir. ecklerdir. Başvekilin Tetkikeri Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — Başvekilimiz B. Celâl Bayar bugün (dün) Türk Hava Kurumu umumi merkezine giderek bir müddet meşşul olmuş ve faaliyet etrafmda Kurum reisi B, Fuat Bulcadan izahat almış. tur. nesinin karşısına çıkacaktır. Öyle ü- mit etmek istiyoruz ki, yeni kabine, bugüne kadar yapılan büyük hata- larda israr etmiyecek, Türkiye ile tan ve açik bir anlaşmıya varmakta- ki menfaati ve dostluk bağlarının ta- mamile çözülmesine sebep olabileğek bir vaziyetteki mahzurları nihayet görecek, kavrıyacaktır. Gerek Fran- sunun hakiki menfaatleri, gerek umu- mi barış cephesinin ahengi ve gerek Yakın Şarktaki sükün ve istikrar, Fransanın bu işte nihayet dürüst ve samimi bir yol tutup tutmıyacağına bağlıdır. Ahmet Emin YALMAN Amerikada : Faşizm (Başı 1 inelde) Londra, 19 (A.A) — Finan$ mah- fillerinde pek de asılsız olmıyarak İdönen bir şaylaya göre, Londrada İ- İtalyaya borç verilmesi için müzake- İreler cereyan etmektedir. “Financial Nevs,, gazetesi, bu mü- zakerelerin bir ay evvel İtalyan - A- merikan, Banger Giannini'nin bir dos tu vasıtasile başladığını teyit edi - yor. Giannini, birkaç ay evvel İtal- yan bonolarının Amerikada Ameri- ka dövizi ile mübadelesi teşebbüsün- de bulunmuş, fakat bu teşebbüs akim kalmıştır. Bu liberal gazete diyor ki: “Plân İtalyaya, çek kabulü muka- bilinde kredi verecek bir bangerler grupunun teşekkülünü derpiş etmek tedir, Bu kredilerin miktarı hakkın- da hiç malümat mevcut değilse de, 500 ilâ 700 bin İngiliz lirası mik- tarında olacağı zannedilmektedir. İ- talya, tediyelerin, İngiliz - İtalyan ta- kas anlaşmasından müstakil olarak, vadesinde İngiliz lirası olarak öden- mesini taahhüt edecektir. Gazete bununla beraber, müzakere lerin neticeleneceğini farzetmiye yer ılmadığını ilâve etmektedir Ucuzluk Mücadelesi (Başı 1 incide) sonra giyecek maddeleri üzerinde de durulacaktır. Bilhassa aylık geliri 100 liradan aşağı olan sınıfın ehem- miyetli masraflarından birinin de ek bise olduğunu düşünen hükümet, şimdiden tedbirler almıya büşlamış- | tar. İktisat Vekâleti, mensucat fabri - Kalarının müdürlerini Ankaraya ça- ğırmıştır, Fabriks müdürleri, Vekâ- letin alâkalı memürlarile birlikte iki gündenberi çalışmaktadırlar. Bu ça- lışmaların daha bir hafta kadar sü- İreceği, neticede fabrikaların çıkardı- hı bezlerin, bazı masraflardan karşi- hklı fedakârlık yaparak daha ucuza satılması imkânlarının tesbit edile - ceği anlaşılmaktadır. Bu toplantılarda bilhassa bez fiyat | İlarının indirilmesi ve dokuma fabri- kalarının pamuk piyasasına müdaha leleri mevzuubahis edilmiştir. Top - lantılara yarın da devam olunacaktır. | Et ucuzluğu için Et fiyatlarında yapılacak ucuzlu-| ğun tatbik tarzına alt hazırlıklar ve talimatnameler İstanbul belediyesi ik sat müdürü Asım Süreyya, Anka- radan şehrimize döndükten sonra ta- karrür edecektir. Söylenildiğine gö re, etlerin her nevi ayrıca birkaç kıs- ma ayrıldığından her biri üzerinde ayrı ayrı etütler yapılarak fiyatlar tesbit olunacaktır. Yalnız 1 marttan sonra et fiyatlarında takarrür eden ucuzluğun temini hususunda toptan jci ve perakendeci esnafın yolsuzluk yaptığı anlaşılırsa, belediye o zaman işe tamamile müdahale edecek ve w te narh koyacaktır. Süt meselesi Hükümetin, hayatı ucuzlatmak yo- Yunda aldığı karardan sonra ele alı- nan maddeler hakkında, birer birer fiili harekete geçilecektir. Etin ucuz- latılmasından sonra, süt, ekmek işle-| ri de halledilecektir. Hükümet, yi- yecek maddelerini ucuzlatma tedbir- lerini alırken, alâkadar kimseleri An karaya davet ederek fikirlerini ala - caktır. Yakında, süt ve ekmek tâcir- lerinin de Ankaraya çağırılması bek- lenmektedir. wOnümüzdeki tiki Yürtia birçok maddelerin fiyatı, bugünkü | nisbetlerden daha ucuz bir vâzi yete getirilmiş olacaktır. Hükümetin ucuzlatmıya karar verdiği maddeler, fiyatlar inince, daha çok isthilâk e- dilecek, netice itibarile alış veriş ha yatı ve hacmi genişliyecektir. Uzak Şarkta Vahim Hadiseler (Başı 1 incide) Japon sansürünün Mançster Gardi. yan gazetesine gönderilen telgrafla- rı durdurması hâdisesi ile meşgul ol- maktadır. Harp safhasına gelince, Lunay $a- hasmda 8on derece şiddetli muhare beler vuku bulmaktadır. Japonlar, şimalden ve cenuptan demiryolü bo- yunca ilerlemektedirler. Diğer taraf tan Japonlar Pangtsi yolunda gerili- yorlar ve Çinlilerin Vuhu üzerindeki tazyiki gittikçe artıyor. Jüponyanın Çindeki,Çinin Tokyoda ki sefirleri geri alınmış bulunuyor. Fakat iki tarafın diğer sefaret me - Japon Hariciye Nazırlığı namına söz söyliyen bir zat, bunu tefsir ederek, iki tarafın sefirlerini geri çağırmak- la beraber, arada resmen münasebet inkıtaı bulunmadığını söylemiştir. Bu yüzden iki taraf memleketlerinde bi- irer maslahatgüzar bulunmaktadır. Almanyanın Çin ile Japonya ara-| sında Sulh tavassutunda bulunduğu bir tebliğ ile tesbit ediliyor. Tebliğe göre, Almanya kendisine dost olan iki memlekete hizmetlerini arzetmiş- tir. Japonya, bu hizmetleri memnu- niyetle karşılamış, fakat Çin reddet- miştir, Galatasara uhammen miktarı Kilo Amasya elması 2000 Mmebolu » 3000 murlari yerli yerlerinde kalmışlardır. | yı Lisesi Alım Satım Komisyonundan : Baş, diş, nezle, grip, romatizma, ve bütün ağrılarınızı derhal keser. İcabinda günde üç kaşe almabilir. Türk Endüstri ve Teci Anonim Şirketinden : i 12,13, 14 ve 15 Sonkümum 1988 tarihlerinde Cümhuriyet, Tan, ve Akşam gazetelerile İzmitten Istanbula nakledilecek şekerlerin ilân edi. len münakasası 1988 senesi içinde İzmitten İstanbulu şeker getirtme mek vaziyetinin hâdis olmasi mümasebetile münakasanın yapılmasm . dan sarfınazar edilmiştir. Devlet Demiryolları”ve limanları işletme U. Idaresi İlânları Muhammen bedeli 7860 lira olan 65500 kilo 14 ve 20 rn/m lik yuvar. lak demir 27.—1—938 Perşembe günü saat 15 de Haydarpaşada Gar bi- nâsı dahilindeki Komisyon tarafından kapalı zarf usuliyle satm alma- caktır, Bu işe girmek isteyenlerin 589 1/2 liralık muvakkat teminat ve kanı nun tayin ettiği vesaik ve resmi gazetenin 1—7—037 gün 3645 No.lu nüshasında intişar etmiş olan talimatname dahilinde alınmış vesika ve teklifleri muhtevi zarfların ayni gün saat 14 on dörde kadar Haydarpe- İ şada gar binası dahilindeki Komisyon Reisliğine vermeler lâzımdır. Bu işe ait şartnameler Komisyondan parasız olarak dağıtılmaktadır. (151), ... İdaremizin Haydarpaşa İmanına bir sene zarfında gelecek olan ve de- niz merakibinden supalana ve supalandan vinçle veya arka ile vagonlara tahmil edilmesi icap eden tahminen 64693 ton maden kömürü ile 7197 ton kok kömürünün tahmil ve tahliye isi 31. 1. 938 tarihine müsadif pazar tesi günü saat 11 de Haydarpaşa gar binası dahilinde birinci işletme ko- misyonu tarafından kapalı zarf usülile ihale edilecektir. Bir senelik ma- don.wa kok kömürünün tahmil wa tahliyesi işin 15442 lira 50 kuruş ma. hammen bedel konmuştur. 1158 lira 27 kuruş muvakkat teminat ile kanunun tayin ettiği ve Resmi Gazetenin 7. 5. 936 tarih ve 3297 numaralı veya 1. 7. 937 tarih ve 3645 numaralı nüshasında intişar etmişolan talimatname dairesinde alınmış vesika ve teklifleri ayni gün ve saat 10 a kadar komisyon rels- liğine vermek lâzımdır. Bu işe ait şartnameler, Haydarpaşada liman başmüfettişliği tarafndan parasız olarak verilir. (274) Uskildar icra Tuğundan; Mahcuz olup au iğ mi Bir hastabakıcı; Bu - Biocel - li rar verilen bir çift at ve bir yük ara Cild unsuru bası 28.1.938 tarihinin cuma günü sa at 10 Usküdar Atpazarmda birinci Bir Mucize Gibi Teni Güzelleştirdi artırması İcra kılmacak muhammen kıymetin ©; 75 şini bulmadığı takdir de. ikinci artırmaya (bırakılarak 311.988 pazartesi günü ayni saat ve yerde ikinci arttırması icra kılmaca. ğmdan talip olanların mezkür gün ve satlerde mahallinde hazır buluna - cak memura müracatları ilân olunur, SATIŞ İLANI Hali tasfiyede bulunan M. Karuana ve şeriki kollektif şirketinin Galata - da tersane caddesinde 17 No, lu mağı zada mevcut kırtasiye emvalile Tünel hanı sokağı civarmda kâin matbaa İ makina alât ve edevat ve malzemesi. nin açık arttırma suretile ve toptan | satılması Istanbul asliye birinci hu - | kuk mahkemesinin kararı 1 izasm - dan olduğundan satış günü olarak ta yin edilen 24 ve 25 ve 26 me günle. rine müsadif pazartesi salı ve çarşam ba gürleri sabahleyin saat ondan on ikiye kadar mahallelerinde satılaca - fından talip olanların şirke - tin oOmerkezi olan (o salifüzzi - ikir 17 No.ju mağuzada tas fiye memuru Bay Burhaneddine mü. racaat olunması ilân olunur, Hali tas fiyede bulunan M, Karuana ve şeriki kollektif şirketi tasfiye memuru Bür. haneddin. Tesiri âdeta aihirli oldu. Bir kaç gin zarfında yüzümdeki küçük gizgi ve buruşuklukların kaybols duğunu gördüm ve İki üç hafta sonra kendimi âdeta on yağ gençleşmiş buldum. Bir doktor demişti ki, “Biocel" cevheri bir Viyana İniversitesi profesörü. nün bilyük keşfidir. Bu cevher, şimdi penbe rengindeki Tokalon kremi terkibinde mevcuttur, BU | kremi her akşam yatmadan | evvel kullanmız. Sabahları 8 | - Muhammen fiyatı İlk teminatı Kuruş lira K. 20 20 12 Galatasaray Lisesinin mayıs 988 sonuna kadar ihtiyacı olan yukarıda cinsi muhammen ve ilk teminatı yazılr elmaların 4—2 —93$ cuma günü saat 16 da Istanbul Kültür Direktörlüğü binasmda Liseler muhasebesinde toplanan komisyonda açık eksiltmesi yapılacaktır. Bu işe girecekler, şartnameyi görmek Üzere okul idaresine ve ticaret odasınm yeni sene vesika ve tem'nat mektuplarile belli gün ve saatte ko. misyona gelmeleri, “340, söle sim eelie beyaz rengindeki Tokalon kre | mini sürünüz. İki kremin tesiri ile en esmer ve çirkin bir tene bile yeni bir canlılık ve genel. verir, Cildi beyazlatıp tazeleş” tirir ve bütün buruşukluklar dan kurtarır. j ğ