22 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

22 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

© damı a —— 22-1-98 ie Berlin Görüşmeleri Ömer Rıza DOĞRUL 'ugoslavya Başvekili ve Ha- riciye Nazırı Dr. Stoyadino- Yiçin, ve daha evvel Berlini ziyaret &den Lehistan Hariciye Nazırı Al- bay Bek'in Berlinde neler konuş- tukları, en çok merak edilen hâdi- seler arasına geçti. Bir kere Yugoslavya İle Alman- ya arasındaki ekonomik münase- betler, bir hayli kuvvetlenmiş bu- lunuyor. İtalya - Habeş harbi sıra- sında zecri tedbirlerin tatbikı do- layısile Yugoslavya - İtalya ticareti durgunluk geçirmiş, bu fırsat AK manyanın işine yaramış, ve İtal Yanın kaybettiğini Almanya kazan- mıştı. Zecri tedbirlerin kalkmasın- dan epeyce zaman sonra Yugoslav- ya ile İtalya arasında pek bulanık mahiyette olan münasebetlerin 15- lahına çalışılmış, bunun neticesi 0- larak, uzun bir husumet devrinden sonra iki taraf arasında dostluk muahedesi İmralanmıştı. Fakat bu vaziyet Yugoslavya ile Almanya 2- rasındaki iktisadi münasebetleri sarsmamış, hatti bu münasebetle rin ilerilemesine mâni olamamıştır. Yugoslavya ile Almanyayı biri- birine yaklaştıran bir âmil de Tu- na havzası meselesidir. Bizzat Dr. Stoyadinoviç, son seyahatinin ari- fesinde yazdığı bir makalede «Al- manya ile iş beraberliği temin e- lunmadıkça Tuna meselesi adı ve- rilen mesele hallolunamaz» demiş- ti. Fakat Tuna meselesinin halli i- çin Avusturya ve Macaristan gibi devletlerin de buna yardım etmele- ri gerekleşir. Yoksa mesele yine ak sak kalır. Avusturya ile Macaris- tan ise geçenlerde İtalyanın iştira- ki ile © Peştede © yaptıkları toplantıda bu meseleye esaslı bir surette temas etmemiş, yahut bu meseleyi (o esasından hallet- mak istediklerini göstermemişler- di. Bu toplantının biricik müsbet neticesi, Avusturya ile Macarista- nın Franko hükümelini tanımayı kararlaştırmaları idi. Franko hükü- metinin bu şekilde tanınması, dahi- Ti harbin mukadder neticesi üzerin- de tesiri haiz olmıyacağı âşikârdır. Çünkü bu tanıma neticesinde Fran- konun davası yeni bir maddi kuv- vet kazanmaz. Habsburglar meselesi : İğer taraftan Almanya ile Yugoslavya arasında görüş briliği temin eden daha başka me- seleler de vardır. Habsburgların saltanat tahtına dönmeleri bunla rın arasındadır. Yugoslavya Habs- burgların Avusturya veya Macaris- tan tahtına dönmelerine muhalif- tir. Çünkü bu dönüşü Avusturyanm yeniden İmparatorluk peşinde koş- ması ve bugünkü statükoyu bozma- #ı için başlangıç saymakta, ayni hânedanın Macaristan tahtına dön- melerini de aşağı yukarı ayni ma- hiyette bulunmaktadır. Almanya da Yabsburgların şuraya veya bü- BUGÜN! | “e... UZAK ŞARKTA: Iemdra, 21 (TAN) — Uzak Şark tan gelen haberlere göre Hankov hü kümeti, vazifelerini yapmamakla suç Yu 9 kişiyi idam etmiştir. Bunlar ara sında bir kolordu kumandanı, bir di yanıharp hâkimi, iki alay kumandanı, bir de posta ve telgraf yüksek memu vu vardır. Isim tasrih edilmemiş olma sına rağmen Cbantung valisi Han fuchu İle general Feng Yuh S'ang'ın idam edilenler arasında bulundukları zannedilmektedir. Diğer taraftan, yine vazifelerini yapmamakla suçlu 16 kişinin azledi diği haber verilmektedir. Bunlarm a rasında da yüksek mevkide bulunan kimseler bulunduğu anlaşılıyor. Tien—Sinde Ingilizlerle Japonlar arasında az kaldı. çarpışmaya yol aç ması beklenen hâdise, Japonların iddi asmeca, yanlış bir tercüme yüzünden İleri gelmiştir. Neşrolunan resmi teb liğ, İngiliz mmtakasına tecavüz ihti mâlini inanmaz bir hâdise olarak tavsif etmektedir. (FİLİSTİN: İ Arap Çeteleri . Mücadeleyi | Şiddetlendirdi Kudüs, 21 (A.A.) — Tethiş hareke ti, tazyikine şiddetle devam etmekte dir. Kudüs harp divanı, silâh taşımak tan suçlu bir ihtilâlei hakkmda ıdam ketleri müfett Rassel 6 de birini tevkif etmiştir. Araplar Filistinin taksimi projesi. ne karsı muhalefet politikasma de - vam etmektedirler, Arap yüksek ko. initesi, Ormsky deklarasyonunun tet kikinden sonra, Filistin'in taksim'ne dayanan her türlü projelere kati su. rette muhalif olduğunu teyit etmiş. tir. na tamamen Fayet ed'lmesi tehindeki Bludan konferansı tarafından yapı . lan Arap ittihadı temennilerini kabul Bununla beraber, komite tarafın - dan neşredilen beyanamede, Ingilizle rin, mukaddes yerlerin ve Yahudi hal kı ile diğer Filistin ekaltiyetlerin men faatleri meselelerini münasip veçhile müzakereye âmâde olduğunu bildir . mektedir. ALMANYA: “Berlin ve Belgrat Yaya dönüp tahta oturmalarını, An- | şelusa engel gördüğü için muhale- fetle karşılıyor. İhtimal ki iki tarafın da komü- nizmden endişe etmeleri, bu görüş ini takviye eden âmiller ara- sındadır. < Fakat bütün bu siyasi ve iktısa- di âmiller, Yugoslavya X Fransa dostluğunu ve bu memlekete kar- N bağlılığım zaafa uğratacak veya Sürütecek mahiyette olmadığı gibi onun küçük i leti olan Romanya ve Çekoslovak» Ya ile bağlılığını bzoncak mahiyet- te değildir. Lehistan ile Almanya: ehistan ile Almanya arasın- L da konuşulan en mühim me selenin (Dançig) olduğu şüphe gö- türmez, Hür şehir olan Dançig'de hüküm süren Milliyetçi Sosyalist Partinin hedefi, şehrin bir an ev- vel Almanyaya ilhakıdır. Büna gelen engellerin en mühimmi yine iktısadidir. Çünkü şehir Al- manyaya büsbütün bağlandığı tak- dirde Lehistan ticareti sayesinde kavuştuğu refahtan mahrum kala €ak ve bu mahrumiyet ona çok pa- halıya mal olacaktır. ın diğer iki dev | | Arasında Görüşmeler Mün'h 21 (A.A) Yugoslavya Başvekili Doktor Stoyadinoviç, bu sa bah hususi trenle Düseldorftan bura ya gelmiştir. Berlin, 21 (A.A.) — Yarı resmi İ Carrespondunce Palitigue et Diploma İ tigue gazetesi, Çekoslovak efkârr w- İ umumiyesinde bir “istihale,den bah | setmektedir, Gazete Prag'n. kollektif emniyet İ politikası denilen ittifaklar politikası İm artık memleketlörin » emniyetini İ temine kâfi olmadığı anlamıya baş İ ladığımı memnuniyetle kaydetmekte - dir. KISA HABERLER ! * Ermeni, Katolik petriği B. Agop yan Parise gitmiştir, Kendisine orada muhtelif tezahürat yapılacaktır, * Moskovada geçen sene T35M48 çöcük doğmuş, 16,182 boşanma va kası kaydedilmiştir. “Kanadada birkaç gün evvel yanan mektepte talebeden 47 kişinin öldüğü tasbit edilmiştir. i Komite, Arapların istiklâj hukuku - Hankov Hükümeti Vazifelerini Yapmıyan 9 Kişiyi ipe Çekti Bugün 10 Çinli Tien—Sin'deki İn giliz mmtakasına girerek Mançuride General Litunun evine gitmişler ve Generali görmek istemişlerdir. Gene râlin Hankovda olduğunu öğrenince derhal karşılarındakilere tabancalar İa ateş elmişler ve Generalin bir yi genini, öldürmüşler, diğerini ağır sü rette yaralamışlardır, Başka bir kişi de hafif yaralanmıştır. Çin hükümeti bugün neşrettiği res mi bir tebliğinde Çin hükümetinin hep kendini müdafaa vaziyetinde kal zdığını ve Japonların Çine tecavliz ederek Çin yurdunu işgal ettiğini ve parçaladığını ve birtakım teşkilât vü cude getirmiye uğraştığını, fakat Çi nin kendini silâhla korumıya çalıştı ğını anlatmıştır.,, “Müstakbel hâdiseler her ne olursa olsun, Çin hükümeti elinden. geldiği kadar mülki ve idari istiklâlini sonu na kadar müdafaa edecek ve bu pren siplere uymıyan her türlü sulh şart larını kati olarak reddedecektir. (İTALYA: İngiltereden Borç Para Alamadı Londra, 21 (A.A.) — Londrada bir Italyan bankerile İngiliz banka. ları arasında yapıldığı bildirilen “kre di müzakerelerinin akim kaldığı bildi riliyor. Tki gün evvel bü müzakereleri ha. ber veren Financial Nevs güzetesi di yor ki: “Şimdi öğreniyoruz ki, bu. gayret- ler tamamen akim . kalmıştır. Bazı bankalar, yapılan teklifleri tetkike â. made olmakla beraber, salâhiyettar mahfillerin bu hussuta gayri müsait bir hattı hareket takındıklarma hiç şüphe yoktur. Financial Times gazetesi de, iki memleket arasmda samimi münase. betler teessils ettiği takdirde Italya nın gerek Londrada, gerek başka yerlerde mühim krediler bulabilece- gini yazıyor.,, Rusyadan da Petrol Alamıyor Roma, 21 (A.A.) — Italya, Sov. yetler Birliğine karşı malt taahhütle rini dalma ifa ettiği halde Sovyetler birliği petrol vermesi için imza etti ği kontratlara birkaç aydanberi ria. yet etmemektedir. Holandanın ğ Ço —amamı Kraliçe Ağlıyor Habeş İmparatoriçesi ve Negüsün karısı birkaç gün önce Hillstine gitmek özere In giltereden aycmıştır, İmparatoriçe Man nen, zevcinden ayrılırken acı acı ağlamıştır, Resimde göz yaşlarını silerken görüyoruz, eee İlk Sovyet Parlâmentosunda Geçenlerde açılan ilk Sovyet parldinente subda Azerbaycanlı bir mebus, Adliye ko miterinin varilesinden arlini istemiştir. Sebep olarak. komiserin satranç oynadığını, spor yaptığımı, böylelikle dikkatini israf ettiğini ileri sürmüştür, Resimde adliye komiseri Krilenko'yu görüyoruz, YUGOSLAVYA: “Kadınlar Bir Sanat Sergisi Açtılar Belgrat, 21 (A.A.) Dilin Valide Kra Hiçe Mari ile birkaç nazırm ve Bel. grattaki kliçük itilâf devletlerinin diplomatik mümessilleri önlinde kü- çük itilâf devletlerinin sanatkâr ka. dınları eserlerinin sergisi merasimle Holanda veliahdi Prenses Jülyana bugünlerde doğurmak üzeredir. Bir kaç gin önce birkaç Felemenkli bir leylek satm almışlar ve saraya bir telgraf çektikten sonra leyleği de bir sepete koyarak saraya göndermişler. dir. Hareket, hüsnü niyete bağışlanmakla beraber biraz kahaca sayılmış ve galiba Kraliçe Wilhelmina da bu hareketten « hoşlanmamıştır. var ki leylek kısmet getirici olarak telâkki edilmektedir. Su da FRANSA: Rusyaya Karşı ISert Neşriyat Yapılıyor Paris, 21 (A.A.) — Gazeteler, Mo- lotofun Sovyet meclisindeki beyanatı ni şiddetle mevzuu bahis eylemekte - dir. Epoke gazetesi diyor ki: “Sovyetler Birliği, Fransanm dahi. Hi işlerine bu karışması ile Fransada yaşıyan beyaz Ruslarm istifade ettik leri iltica hukukundan bazı değişiklik ler yapılmasını istemektedir. Bu tarz da değ'ştirmeler belki kabildir. Fakat bu takdirde vazifesi harp ve ihtilâl çıkarmak olanların da Fransada ika- | metlerine artık göz yumulmıyacak » tar. Petit Peris'en diyor ki: “Sovyetler Birliği Fransaya acı bir ders vermiş tir, Fransa, çok kolay bir tarzda Ingil terenin arkasından gitmiş ve bu su. retle nüfuzunun büyük bir kısmını kaybetmiştir. Ocuvre gazetesi diyor ki: “ Sovyetler Birliği, pek fazla ve a- zametli bir tavır takmmıştır. Sovyet ler Birliğinden ricamız, Fransız Sov yet paktının Fransız müdafilerinin vaziyetini güçleştirmemeleridir. Kamünist Hümanite, manşetinde, Molotofun nutkunu tebarüz ettirmek te ve “Fransada Sovyet aleyhtarı tet hişçilerin faaliyeti Fransız — Sovyet paktı ile tezat halindedir., demekte . dir. Fransa - Almanya Berlin, 21 (A.A.) — Fransa . Al. manya İomitesinin ikinci reisi B. Deb rinon dün Berline gelmiş ve öğleden sonra B. Göring tarafından kabul ©. dilmiştir. l — — RUSYA: Jurnalcıların i Takip Edilmesi İsteniliyor Londra, 21 (Moskovadan haber ve riliyor) — Pravda gazetesine göre, Rusyada yapılan son tasfiye ve temiz | leme hareket: dolayısile yolsuzluk ihti | mallerini bertaraf etmek için kuvvetli idari tedbirler alınmıştır. Gazeteye göre, son temizleme hareketi birçok masum insaslarn da hayat, hürriyet ve şöhretlerine mal olmuştur. Makale muharriri başkalarını düş man gibi göstererek kendilerine mev ki ve şöhret temin etmek istiyenlere karşı takibat yapılmasını istemekte. dir. İNSİLTERE : Van Zeeland Raporu ve Beşler Konferansı | Londra, 21 (A.A.) — Van Zeelan- dın raporu, bügün İngiltere Başve- kili Chamberlsin ve Fransa Başve. kili Chautemps'a tevdi edilmiştir. Daily Herald bu münasebetle di- yor ki; “B, Van Zesland, pek muhtemel 0. lerek, Ingütere, Fransa, Almanya, L talya ve Amerika arasında bir beşler konferansı toplanmasını ve Almanya ile İtalyanın para güçlüklerini yene bilmeleri için bususi bir sermaye va zolunmasmı teklif eyliyecektir. Hava Bayramı Kaldı Londra, 21 (A.A.) — Hendonda| ber sene yapılmakta olan hava bay-| ramı bu sene Hava Nazırı tarafmdan | kaldırılmıştır. Buna sebep olarak,| simdiki çok kuvvetli tayyarelerin top Tu olarak ucuşlarma Hendon tayya. re meydanmın ne cesamet, nede wevki itibarile müsait olmadığı gös. terilivor. AMERİKA: “Bir Hava Manzarası Vaşington. 21 (A-A.) — Kara or. dusuna mensup Ultra modem bir bombardıman tayyare filosu 1 şubat- tan itibaren Kaliforniyadan Havai adalarma nakledilecektir, Bu tayya. Yürü Yavrum Yürü! (Yazan: B. Felek) Bilmem farkında mısınız? Bugün- lerde bize sokakta yürümesini öğre- tiyorlar. Kalabalık caddelerimizde a- kan yayalara şöyle bir nazar edenler böyle bir derse ne kadar miihtaç ol. duğumuzu derhal farkederler. Hele akşam üzerleri o eââânım (1) Beyoğ- lunun bir buçuk karış piyade kaldı- rımlarının üstü hapahap karşılaşıp ne taraftan biribirlerine yol verecekle- rini bilmiyen avarelerle dolduğu za- manlar acele işiniz olup oradan geç- miye mecbur kalmamanızı temenni ediniz. Çünkü yüz metrelik yeri mut- laka bir çeyrekten evvel alamazsınız, Doğrusu ben bu manzaraları gö- rünce içim hün olur; yüreğim sızlar, Yolda neden bu kadar fena yürüdü. ğümüzü düşünerek müteessir olurum. Beyoğlunun o saatlerinde kendini bilen aileler o mahşerin içine düşme- mek İçin sokağa çıkmaz, çıkarlarsa tramvay veya araba ile gelip geçer- ler. Biribirinin omüzunu veya tepesi- ni görmekten hoşlananların fena bir tesadüfle bir araya gelmesinden do- ğan bu acaip kalabalık artık hadden aşırı hale gelmiş olmalı ki nihayet, polis işe karışarak bize: — Sağdan yürü? diye ihtarda bu- lunmıya başladı. Avrupada yayalara böyle ihtarda bulunmazlar. Halk ne taraftan gidile- ceğini bilir ve taş çatlasa bu usulü de ğiştirmez. Bizde ise bu ihtarı alanlar hafif tertip yadırgıyor ve biraz İlerleyip 16 polisin gözlinden kaçınca tekrar sağını solunu kaybediyor. Söz ara» m yıllardanberi gidip geldiğimiz bu yolda bir taraftan gitmenin me- deni insan İçin en iptidai bir edep olduğunu hatırlamayışımız ve niha- yet bunu bize polis memurlarının ha- tırlatması, hattâ bu ihtara rağınen yine yol üstünde durup gelen geçeni izaç edecek şekilde yarenlikler etmie- miz hakikaten düşündükçe adamı mahcup edecek bir şeydir değil mi? Bu tedbirleri tatbik edenlerle gö- rüştüm, Onlar da bana bu tedbiri #- Kilarak aldrktarını, Gakat, rek“ yoğda yürümeyi öğrenmemizin vakti gel diğini yüzüme söyleyiverdiler. Sıkıldım, terledim ve... bemen 80- kağa fırladım. Başladım 8ol taraf. tan yürümeye! Allah cezasını versin alışmışız, ne çare! CENEVRE : İsviçre ve Fransa Beraber Yürüyecekmiş Paris, 21 (TAN) — Petit Parisien gâzelesi, İngiltere ve Fransanın Mik letler Cemiyetel konseyinde yapma. lari beklenen beyanattan artık bah sedilmez olduğunu anlattıktan sonra gelecek hafta başında Cenevreye git mek üzere Londradan hareket ede cek olan Mister Edenin M. Delbos'la görüşeceğini söylüyor. Ocuvre gazetesine göre, Paris ile Londra, Milletler Cemiyetinde her mühim meseleyi geciktirmek istiye- ceklerdir, Fakat Isviçre Hariciye na zrı M. Motta'nın Milletler Cemiyeti paktının 18 me: maddesine hücum etmesi beklenmektedir, Bununla be. raber Milletler Cemiyetini ıslah me- selesinin gelecek assamble içtimama bırakılması kuvvetle muhtemeldir. Tepedelen DefinesiAranıyor Sofya, 21 (Hususi) — Atinadan gelen haberlere göre, vaktile Osman- hlarm Yanya valisi olan meşhur Te. pedelenli Ali Paşanm hazinesini Bul. mak üzere bazı Yunanlılar araştırma İlar yapmıya başlamışlardır. Ali Paşa nın definesi Tsalyada Trikala kasaba sı civarmda aranmaktadır, Tarihi ri vayetlere göre, bu define 245 sendik dolusu altından ibarettir ve güya bu civarda bir yere 1522 senesinde gö. mülmüştür. a şam ve Talebelerimiz Atinada Atina, 21 (A.A.) — Atina ajansı bildiriyor: Antikite'leri ve Elen yük sek tedris endiistri müesseselerini gezmek üzere buraya gelen İstanbul Üniversitesi ve Robert College Türk talebeleri, Atinalı arkadaşları tara. reler vapuria taşmacaktır. fmdan hararetle karşılanmıştır.