5 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

5 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

BS 5.2.5 ... OSBUGÜN İc... .— Açık Şehirler Bombardımanı Ömer Rıza DOĞRUL Yi resistanda, İspanyada ve Uzak Şarkta açik şehirle- rin bombardımanı yüzünden si- vil halkın çektiği ıztırap nihayet yeni bir teşebbüse yol açtı. Teşeb- büs İngiltere tarafından hazırlan- makta ve İngiltere hükümeti, A- vam Kamarasının ittifak ile ver- diği karar dairesinde hareket ct- mektedir. Beynelmilel hukuk, a- gik şehirlerin bombardımanını me neder. Fakat beynelmilel huku- kun birçok kaideleri gibi bu kaide de tamamile ihmal edilmiş ve unu- tulmuş bulunuyor. İngiltere hariciyesinin e yapaca- jı yeni teşebbüsün hedefi, devlet- leri açık şehirleri bombardıman- dan alıkoyacak bir paktın imzası- dır. Bu pakt sayesinde açık şehir- ler bombardıman korkusundan ve felâketinden kurtulmuş olacak, tayyareler de bombalarını ancak harp cephelerinde denemek ve | — kullanmakla iktifa edecektir. İngiltereye bu işte de Fransanın herkesten evvel müzaheret göster- mesi bekleniyor. Fakat İngilterede hüküm süren kanaate göre Alman- ya da bu yolda vukubulacak teşeb- büsleri iyi karşılıyacak ve bu te- şebblisün muvaffak olmasına yar- dım edecektir. Almanyanın coğ- rafya bakımından Avrupanın tam ortasında gibi bulunması, yani bir kaç cepheden tayyare tecavüzleri- le karşılaşmasının muhtemel ol - ması onun son teşebblise müzahe- retini temine kâfi görülmektedir. akat Alman matbuatı henüz bu zannı teyit edecek bir #öz söylememiş bulunuyor. Bilâ- kis Alman gazeteleri içinde pi resmi mahiyette olan girr“lâtişe Korrespondans, b “Ada bu teşeb büsün mab-- “Panyadaki ösilerin , «irmak için vukubulduğumu sürmekte ve bu maksadın in- sani bir maske ile örtüldüğünü an- Ya der Avni Mazmeve göre KAMİE Almanya da böyle bir tektif te bulunmuş ve açık şehirlerin bombardımanının yasak edilmesi- ni istemişti. Fakat o zaman Alman yanın hava kuvveti hiçbir ehem - miyeti haiz olmadığı için Alman teklifi hasıraltı edilmişti. Bugün Almanya hava bakımından en kuvvetli devletler sırasına » girdi- Bi için vaziyet değişmiş ve karşı ta raf insani hisleri coşturacak ma- hiyette olan bu teklifleri ileri stir- miye başlamıştır. Bu mütalealar, Almanyaya açık şehirlerin bomhardımanı aleyhin- de teklif sunulduğu zaman onun bu teklifi reddedeceğini ifade et- mez, Amerika Birleşik Cümhuriyetle- Fi Hariciye Nazırı Mister Cordel Yuli'de bu teşebbüs hakkında mü- Sait mahiyette telâkki edilecek mü talealarda | bulunmuştur. Mister Hall açık şehirleri bombardıman *tmenin nekadar çirkin ve acı bir Fey olduğunu anlattıktan sonra bu teşebbüsü neticelendirmiye yarıya ©ak bir çare bulunabileceğini söy- lemiştir, spanyada harbeden iki ta- rafın noktai nazarı da dik- Kate liyiktir. Cümhuriyet İspan- Yası teşebbüsü çok iyi karşıladığı Ve açik şehirlerin bormbardımanı- Bi İslemediğini anlattığı, hükü- met tayyarelerine intikam hareket lerinden vazgeçerek yalnız cephe- de çalışmalarımı emrettiği halde silerin Salamanka hükümeti na- una söz söylemiye salâhiyettar Zat, tayyare akınlarının tesirli “masi yüzünden bu hattı hareke- Gin litizam edildiğini ileri sürmüş Ye âsi İspanyanın açık şehirleri bombardımandan geri kalmıyaca - ğini anlatmak istemiştir. Çinlilerle Japonların bu teşebbü #ü nasıl karşıladıklarını henüz bil- Miyoruz, Fakat İngiltere hükümeti ile o- va müzaheret eden devletler bu *sebbüsü ciddiyetle hazırladıkları Ve takip ettikleri takdirde pek ha- Şırlı işin muvaffakıyetle başarıl. Bası kuvvetle muhtemeldir. Bu vi kazanılacak muvaffakıyetin Mhl ve medeniyet hesabına bir kazanç teşkil edeceği götürmez, “erene Şimal Kutbünda Buz Adasındaki Heyeti Kurtarmak İçin Tayyare Gönderiliyor Moskova, 4 (Radyo) — Gazeteler, Şimal Kutbundaki Sovyet Him heye. tinden gelen haberleri geniş mikyas- ta neşrediyorlar, Ilim heyetinin, üze rinde bulunduğu buz adası parçalan dığı için heyet avuçiçi kadar bir buz parçasi üzerinde kalmıştır. Fakat Pro fesör Paphnin ve arkadaşları, bütün tehlikelere rağmen bu adacık üzerin de de tetkiklerine devam ediyorlar. Heyetin üzerinde bulunduğu kliğük buz parçası, hizli bir seyirle ve Gro. enland kıyıları boyunca cenuba doğ. ru yürümektedir. Murmanets buz kı- ran gemisi, Papanin grupunun bulun duğu yerden 350 ilâ 400 kilometre me safededir. Taymir buzkıranı, üzerinde üç tay yare ile dün Murmansk'dan hareket etmiştir. Kronştaddaki fabrika işçile. ri, Ermak buzkıranmı tamir etmek ve harekete müheyya bir hale koy. mak üzere gece gündüz çalışmakta. dır, Ermak, ancak sekiz günde hazır İ olabilecektir. Profesör Otto Şmit, Ermak ile ha reket edecektir, Diğer taraftan Mos kovada hazırlanmakta olar iki tayya Te de 7 şubatta tamamile hazırlanmış olacak, bunlar 9 veyahut 10 şubatta Murmansk ve hattâ, doğrudan doğ- ruya Jan Mayen Norveç adasma uça caktır, Jan Mayen adası, tayyareler için deniz üssü vazifesi görecektir, Profesör Papaninden gelen yeni bir telgrafta tehlikeli vaziyetten eser kal madığı bildiriliyor. amam MR ARNAVUTLUK : Kralın Evlenme İşinde Dini Engel Var mı? 'Tiran, 4 (A.A. — Arnavutuk A- jansı): se Budapeştede çıkan Azesimerttö? DANTZİG : “Alman Kanunları Kopye Edilecekmiş Dantzig, 4 (A.A.) — Mahalüeeffizi Şefi .B. Albert Pörster,wrümi bir toplantıda beyanatt8 bulunarak ser. Apponyi ailesine -““Üsup bir Sihsi. | best-çetrii “Danizig'in tamamen na yete atfen“! bir mülâkat neğretiek ayari Bu mülâkatta kralın yakında vu- kubulacak olan evlenmesine dini ve- ya sosyal mahiyette baz engeller mevcut olduğu hildirilmektedir ki, bu iddia tamamen asılsızdır. Arna- (zi olduğunu diinyaya karşı ispat et. mek için, bundan böyle kanunlarını Alman kanunlarına benzeteceğini söy lemiştir. Hatip, bu projenin tatbiki tarihini tasrih etmemiştir. Yalniz Dantzig'in Almanyaya dönmek hususundaki de Yeni Zırhlılar Yaptırmak Kararında Paris, 4 (A.A.) — Bahriye * Nazı- rı, yakında parlâmentonun deniz ve lerin deniz yapılarını karşılamak ü- zere donanmanın takviyesi için yeni bir takviye plânı verecektir. Öğrenildiğine göre Nazır, 1938 de- niz programının 35 bin tonluk iki zırhlı ile takviye edilmesini ve 1939 da ayni hacimde diğer iki zırhlının tezgâhlara konmasını lüzumlu addet- mektedir, Kabineye Yine İtimat Paris, 4 (A.A.) — Parlâmenle bu sabah toplanmış ve harici siyaset hak kındaki susl takrirlerinin müzakere- sine 18 Şubatta devam edilmek üze- re li Şubatta başlanmasına karar Parlâmento bundan sonra el kal- dırmak suretile ve hemen tam bir ittifakla hükümete itimat beyan et- BÜYÜK DEVLETLERİN y me MM meye NŞN 128... a m. Açık Şehirlerin FİLİSTİN: Bombardımanı Bir Çete Mağarası | Meselesi Berhava Edildi Londra, 4 (TAN) — İngilterenin, açık şehirleri bombardımandan ko- Kudüs, 4 (A.A) — Askeri kıtaat| rumak için beynelmilel bir anlaşma- Cenin mıntakasında tethşiçiler aley-| y. temin yolundaki mutasavver te- hindeki mücadelesini takibe devam şebbüsü bugün birçok muhitlerde mü ederek asilere melce hizmetini gören | taloalarla » Amerika bir mağarayı dinamitle berhava ©t-| Hariciye Nazırı Mister Huli Ameri. maliye encümenlerine,, diğer devlet | vutlukta, muhtelif dinlere mensup) gin arzusunun tahakkuku zamazımm kimselerin evlenmesine mâni olan İ heniz gelmemiş olduğunu beyan et dini — -eeyal âyette hiçbir ha | kigtir. nun mevcut değildir. ALMANYA: Müstemleke İşinde Londrada Bir Karar | Kuvvet Kazardlar Londra, 4 (A.A.) — Iyi haber a-) Budapeşte, 4 (A.A) — Maarif müs lan mebhfiller, Almanyaya müstemle| teşarı, Partinin müfrit sağ cenah gru ke meselesinde yapılacak imtiyezlar| pu İle çıkan ihtilâflar üzerine istifa . —o— MACARİSTAN : Müfrit Sağcılar miştir. Bütün. kasabalar belediye reisleri- we şüpheli eşham derhal haber verme) leri için talimat verilmiştir. Kudüs, 4 (A.A.) — Harp divanı, 27 Kânunuevvelde bir arap otobüsü. ne ateş etmiş olan bir Yahudi polis muavinini ölüm cezasına mahküm etmiştir. ROMANYA: Seçim Meselesi Bükreş, 4 (A.A.) — Bazı ei ka hükümetinin gayri muhariplerin bombardıman edilmelerini şiddetle! takbih etmekte olduğunu beyan et- miştir. Mumalleyh, bu takbihin Frankistler tarafından bir Amerikan hastahane treninin bombardımanına ait olmadığını, söyliyeceği sözlerin Ispanyadaki Iki tarafa ve Çinde Ja- ponlara raci olacağını söylemiştir. B. Hull sözüne şu suretle devam etmiş- tir: Bu gibi hâdiseler, bütün medeni memleketlerin teessüfle karşılıyacak. ları hâdiselerdir- Bu hâdiseler, insani hakkında Mmgiltere hükümetinin nok tai nazarmı bildirmesi için İngiltere. nin Berlin sefiri Sir Neville Hender. son'a hariciye nezaretince emir veril diğini beyan etmektedirler, ——— İRAN: İngiltereye Yeni Protesto Verildi Cenevre, 4 (A.A) — İran hüküme- ir «den B. İvady'nin yerine, hükümet “Mili birlik, partisi reisliğine seçil- miştir. Başvekil B. Daranyi, partinin şefi olarak kalacaktır. Bununla be- raber, kendisi bulunamadığı zarman- lar yerine vazife görmek üzere Mas- rif Nazırı B. Homan seçilmiştir. B. Tasnadi Nagy'nin intihabı ve Homan'a verilen vazife müfrit sağ İcenah grupunun hükümet partisin- İdeki nüfuzunu kuvvetlendirdiğine İdelil olarak telâkki edilmektedir. —————————— — nın İranın, hükümranlık haklarına ti, Milletler Cemiyeti umumi kâtibi | muhalif hareketlerde bulunduklarını B. Âvenol'a, İranın Bahreyn adaları- na müteallik olarak Tahrandaki İn- Biliz elçisine yeni bir protestoname verdiğini, bunda İngiliz memurları- SİNGAPUR MANEVRALARI ; Japonyanın Uzak Şarkta giriştiği istilâ ve genişleme geçirmiş bulunuyor. İngilizler Singapur deniz üssünün takviyesine Şimdi de oralarda İngilterenin Hint filosu büyük bir deniz manevı sebetle Singapurdan yepyeni bir resim veriyoruz; Bu, işaret etmiş olduğunu bildirmiştir. Protestonmmede İranın bu adalar üzerindeki meşru haklarına işaret e- dilmiştir. De hareketi, hükümetin yeni bir secimde ekseriyet | mülâhazalara muhaliftir ve askeri j temini için matbunt kanununu değiş | sevkülceyşe müteallik hiç bir mülâ- tireceğin! haber veriyorlar, —eaaseaeaeesen KISA HABERLER | X Yunan hükümeti, Relgratta dai- İ $ mi bir Yunan mahsulât sergisi tesis $ ml j 2 * Avusturyada mecbur! hizmet o- $ larak bir sehelik etlâbsiz askerlik $ veritesi ihdas edilmiştir. ? # Paris 4 — Kalay levha karteli. sin konferansı, fiyatların indiriime- sine karar yermiştir. İngiliz ana kralicesinin kardeşi Lord Aihlone, Kral İbnlesuudu ziya- ret edecektir. X Tahistanda bir komünist merke- zi keşfolunmuş, 17 kişi tevkif edil miştir. - —measasanaz üea eee! İngiltereyi doludizgin harekete büyük ehemmiyet veriyorlar, rast yapmaktadır. Bu müna- Singapurdaki modern tayyare limanıdır. baza ile'bunları muhik göstermiye imkân yoktur. B. Hull, bu gibi hâdi- selere bir nihayet verebilecek herhan &i bir çarenin bulunacağı ünidini iz- har i Londra gazetelerinden Deyli Te. legraph'a göre Fransa ile Ingiltere bu iş üzerinde mutabık kalmışlardır. Gerçi harbi insanileştirmek imkân. sızdır. Fakat batan gemiden birşeyler 'kurtarılabilmesi muhtemeldir, <ON DAKİKA: Bir Kamyonet Uçurumdan Yuvarlandı İzmir, 4 (Tan muhabirinden) — Demirci . Salihli yolunda bir kamyo net kayalardan aşağı yuvarlandı, bir genç kız da ağır surette yaralanarak hastaneye kaldırıldı. Ege Bölgesindeki Seylâp Felâketi Izmir, 4 (Tan muhabirinden ) — Aydm ovası su altındadır. Bir köprü yıkıldı, hayvanlar boğulmaktan kur. tulmak için dağlara kaçıyorlar. Nü. fus zayiatı yoktur. Zarar 500 bin (i. ra tahmin ediliyor. Atatürk Filmi Bursa, 4 (Tan muhabirinden) — Atatürkün şehrimize şeref verdiği gün parti tarafından aldırılan sesli film bu gece sinemada gösterildi, ye niden sevinç tezahtratma vesile ol. du. ELEK Allaha Kalsa İdi! (Yazan: B. Felek) Çinlilerin kendilerine mahsus bir- takım seneleri varmış ki, devridaim olarak döner ve on iki isim alırlar. mış. Bu isimleri aşağıya yazıyorum: Sıçan, öküz, kaplan, tavşan, ejder, yılan, at, koyun, maymun, tavuk, do- muz, köpek. Bu isimler tıpkı bizim aylar gibi bittikçe yenisi başlamak üzere dev rediyormuş. Gelen haberlere göre birkaç gün evvel Çin senesinin birincisi olan Si- çan yılı bitmiş, öküz senesi başlamış. Çinliler bu isimden bir mukavemet mânası çıkarıp falihayır addediyor- larmış. İş senelerin isimlerine kak dıysa vay gele başlarına! (Maamafih geçeni senenin de biçare Çinliler için hakikat ismine uygun kötü bir yıl ole duğunu kabul etmemek te haksızlık olur.) Eğer Çinliler başlarına örülmekte olan çorabı bertaraf etmek için sene- lerin isimlerine ve bu isimlerin med- Tüllerine güveniyorlarsa halleri ha « raptır, Maruf bir fıkrayı burada, bu mü- nasebetle yazmadan geçemiyeceğim? Başımıza musallat olan belâları de- fetmek için kendimiz çalışmayıp işi Allaha ve maneviyata bırakmak fik. rinde olanların kulağında küpe ok sun, Birinin karısı kocasını mahalle ca- milinin müezzinile aldatırmış. Hâdi- se o kadar açığa vurulmuş ki, en son duyması anane icabı olan koca da ka- rısının hiyanetini öğrenmiş. Hattâ iş daha ileri giderek delikanlı yaşında- ki oğlunun kulağına çalınmış. Çocuk, anasının kötülüğünden ve babasının vurdum o duymazlığından dolayı pek muazzep oluyormuş. Ni- hayet dayanamayıp işi babasına aç- maş — Baba! Anamın müezzinle olan münasebetinden bahsediyorlar. Her. kesin ağzında. Sen de artık kocalık hakkını kullansan! Falan demiş am- ma sulh ve sükün taraftarı olan #- dam: — Ben onları Allaha havale ettim. Allahtan bulsun. Sen tınma! diye İşi savuştururmuş, Çocuk bir müddet daha bekledik- ten sonra bir gece müezzinin yatsı ezanı okuduğundan istifade ederek arkasından minareye çıkmış ve heri» fin haberi olmadan ayağını çekince başaşağı minareden atmış. Tenha bir yerde vukungelen hâdi- seyi ancak ertesi günü öğrenen halk arasında vaka hemen şüyu bulmuş: — Müezzin minareden düşüp öl müş! diye haber ağızdan ağıza dolaş» miş. Çocuk ta, güya işitmiş gibi koşa- rak babasına gitmiş: — Baba! İşittin mi müezzinin ba- şına gelenleri? — Ne ölmüş? — Ne olacak? Minareden düşmüş ölmüş, — Ya! evlâdım ben sana Allahtan bulun demedim mi idi? Bak... Daha sözünü bitirmeden çocuk eği- lip babasının kulağına: — Ah baba! Eğer iş Allaha kalsay- dı, müezzin daha çok ezan okurdu, bereket ki, ben ayağını çeldim... des ir ol hikâyet! Türk Hava Kurumuna Bir Arsa Teberrüü Akhisar, 4 (Tan muhabirinden) — Şehir meclisinde Türk Hava kuru- muna şube binası yaptırılmak üzere bir arsa temini görüşülüyordu. Aza- dan B. İbrahim Kolsoğlu, 400 metre- lik bir arsa teberrü etmek suretile hamiyet gösterdi. İzmirde Bir Cinayet İzmir, 4 (Tan muhabirinden) — Servilimescit mahallesinde Haci Ali #okağında oturan Hasan oğlu Salih kıskançlıkla karısı Muzaffori taban- ca İle ağır surette yaralamıştır. Mecdi parkı civarında da ş0- för Reşat isminde biri, sarhoş olduğu halde elindeki bıçakla oynarken. sol memesi üzerinden ağırca yaralanmış tar, Erzincanda Hava İyi Erzincan, 4 (Tan muhabirinden) — Soğuklar geçti. Havalar güneşlidir. Böyle giderse ekim yapılabilecektir.