13 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

TUR LE No. 28 z K CASU İN Hesi İngiliz istihbarat heye- ti reisi (Benet) böyle şid - detli tarizlerde bulununca eski Da- hiliye Nazırı Mehmet Ali bunları vesile etti. Reislikten çekildi, ko - misyon da dağıldı. Esasen âzaların- dan hiçbirisi işi üstüne almamıştı. Arada bir uğrıyanlar da, işlerinin çokluğundan, zamanlarının darlı- ından bahsedip kaçıyorlardı. Bü - tün iş Mehmet Aliye kalmıştı, Mehmet Ali istifa etmekle bu iş te kurnazca hareket ediyordu. O - nun istifasının asıl sebebi hiç te Kapiten (Benet) in tarizleri değil- di. Aybaşı yaklaşıyordu. Fırka u- mumi merkezi, bulup buluşturdu - gu yüz elli lirayı ilk hamlede ver- miş, Mehmet Alinin ağzını kapat- mıştı. Bu suretle kapılar açılmış, Güya iş başlamıştı. Fakat maaşlar için lâzım olan paranın henüz on parasi bile tedarik edilemediğini Mehmet Ali öğrenmişti. Halledil - mesine ihtimal de yoktu. Mehmet etmekte bulmuştu. “*Mehmet Altin #stifası, Hürriyet ve İtilâf umumi merkezini, pek ta- bit olarak, telâşa düşürmüştü. Ay başında memurlara para verileme- mekten doğacak rezaleti kimse Yü şünmüyordu. Herkes, İngilizlere karşı pek ayıp oluyor teranesini tutturmuştu. Miralay Sadık aciz i- çinde ellerini uğuşturuyordu. Hoca Mustafa Sabri bir türlü yerinde dur ramıyor, zıpzıp gibi sıçrıyordu. Ho ca Zeynelâbidin: "Yarabbi nedir bu başımıza gelenler; bir türlü şu işin dört ucunu bir yere getire - medik.. diye hayıflanıyordu. Ali İhsan ile Ali Kemal de biribirirleri ne bakarak kıskıs gülüyorlardı.. Bu esnada imdada İspartalı Ke- mal yetişti. Teşkilâtın faaliyetin - den şiküyet ediyor, ve Kapiten (Be net) ile idarehane arasında muha- bere vasıtası olan komisyon işleri uzatıyordu. İhbarlar bu yüzden gecikiyordu... Para temin olunursa bu İşi şahsen idare etmeyi, (Benet) i memnun edecek muvaffakıyetlere varmayı üzerine alıyordu. Miralay Sadığın yüreğine su ser- pildi. Epeyce ferahladı, Arkadaşla- rı ile dahışmıya lüzum görmeden bu mühim vazifeyi doğrudan doğ- ruya İspartalı Kemale verdi. Maa- şını da artırdı. İspartalı Kemalin Miralay Sadığa pek itimadı yoktu... O, Hoca Sabrinin adamı idi. Bu se- beple, hocanın yüzüne istifhamlı bir gözle baktı. Ondan muvafakat ve teminat istemişti. Ve almıştı. Bu İsparta Kemal, artık şah - sen ve resen İdare edeceği ihanet yuvasına büyük bir gururla döndü. Fakat idarehaneye geldiği zaman soğuk bir duşa uğradı; Kapiten (Be net) İn ve polis müdürü Hasan Tah sinin adamları âmirlerinden aldık Tarı emirler üzerine, bir saat evvel idarehaneyi bırakmış, savuşmuş « lardı. İspartah Kemâl apışıp kalmıştı, Adeta felce uğramış gibiydi. Biraz evvel fırka büyükleri karşısında, göğsünü gere gere mesuliyetler al- dığı zaman ker şeyden evvel (Be- net) in adamlarına güvenmişti. On lar olmadan ne yapabilirdi? Oda - sında acı acı düşümüp vaziyetin 18- lahı çarelerini araştırırken, diğer bir kara haber aldı: Buşkâtip kör SIFIRIN MUTAREKE LAR Yazan : M. SIFIR Sait Molla Casusluk DüellosundaKazanıyor Remzi, sakallı Cemtl ile Kadirgalı Hüseyin de vazifelerine artık de - vam edemiyeceklerini söyliyerek savuşmuşlardı. İspartalı Kemal şimdi ne yapa - caktı? İdarehanede pehlivan Kad- ri ile kâtip Hüsnü ve bir hademe- den başka kimseler kalmamıştı. Ha riçte çalışan memurların hiçbirisi- nin iş yapabilecek kabiliyette ol - madıklarım biliyordu. Pehlivan | yarsız Üsküdarda Valide cami çeşme- |dan gülünç bulundu. Fakat ekseriyet Kadri horoz döğüştürmekten vakit | sinden çaldıkları kurşunları satarlar | bu fikri kabul etti. bulup idarehaneye geldiği bile yok- tu. Hem gelse de ne yapabilirdi? Kâtip Hüsnü Bey de masasına da- yanıp şekerleme kestirir gibi görü- nüyordu. Faaliyete başladıklarının ilk günlerinde, içten gelen arzu ve yeni hevesle fırka mensuplarından bazı meraklılar sık sık uğrayıp u - |2348 numaralı otomobil köprü €s-| çünkü fak tefek havadisler getiriyorlar. dı.. Birer birer onların da heves ve neşeleri kaçmış, ayakları kesilmiş- ti. Bu sırada kapı açıldı. Han kah- alana söke dam çayların korkunç bir miktara va- ran yektinunu haber verdi. Arka- sından, ellerini uğuşturarak, reve- ranslar yaparak güler yüzlü bir Rum göründü. O da hanın kiracısı idi, Kunturatın henüz imza edilme- diğini, aylık zamanının geldiğini bildiriyordu. İspartalı Kemal çıl- dıracaktı. iğer tarafta kurnaz Molla, istihbarat komisyonu hav dislerini, hususi zabıta idaresi ha- berlerini, İngiliz Muhipleri Cemi - yeti binasında kurduğu bir şebe- ke vasıtasile günü gününe, hattâ a ati saatine alıyor, kendi aleyhine çevrilmek istenilen dolapları kırıp yakmak için hiçbir fırsatı kaçırmı- yordu. (Benet) bir aralık, hususi zabıta idaresine yardım için biraz para vermek fikrinde bulunmuştu. Molla bunu haber almış ve derhal Rayan vasıtasile tesir yaptırarak (Benet) i bu düşüncesinden vazge- çirtmişti. Müttefikin zabıta komis- yonu reisi Miralay (Ballar) : araya koydu. Polisin, hususi zabıta idare- sine göndermiş olduğu memurları geri aldırtmıya muvaffak oldu. İn- giliz gizli hizmetler teşkilâtı reisi Kaymakam (Korn Vold) a başvur- du. Benet tarafından hususi zabıta, idarehanesine gönderilen memur - ları başka vazifelere tayin ettirdi. Hattâ sakallı Cemilin,. Kadirgalı Hüseyinin bu teşkilâttan çekilme- lerinde bile Molla âmil olmuştu. Han kahvecisi ile kiracının müra- caatlarını bile teşvik etmiş, hazır- lamıştı, Molla bu sahada kimsenin çalış- masına, İngilizlere sokulmasına ta hammül edemiyordu.. Önüne, ne gelirse vurup kırmak, yakıp yık- mak, fakat bu işi rakipsizce, tek başıma yapmak istiyordu. (Devamı var) Vergi Kaçakçılığı Izmir, (TAN) — Burada bir barı POLİSTE: Bir delikanlı Iki kişiyi Birden bıçakladı Arap camiinde oturan Hayrullah isminde biri ile liman idaresi mavna- cılarından Ahmet evvelki gün bir kö pek meselesinden dolayı kavgaya tu- tuşmuşlar, kavga büyümüş ve Hay- rullah bıçağını çekerek Ahmedi göğ sünden yaralamıştır. Hayrullah kav- ga “esnasında araya girmek İstiyen kunduracı Cemal isminde birini de arkasından yaralamıştır. Ciğerci Arkadaşını Vurdu Recep isminde bir seyyar ciğer$i, Sütlüce iskelesinde bir alacak yüzün- den çıkan kavga neticesinde, Yani isminde birini bıçakla sol kalçasın- dan ağır surette yaralamıştır. 4 Sirkeci istasyonunun eski sev- kiyat binaları tarafında duran boş vagonlara geceleri birtakım serse- rilerin toplandıkları (o görülmüştür. Bekçiler ve zabıta bu hususta tedbir almışlardır. 4 Şoför Fethinin idaresindeki J3416 numaralı otobüsle vatman Ali- bin İdaresindeki'tramvay Sirkecide çarpışmış, her ikisi de hasara uğra- mıştır. X Hüseyin ve Ahmet isminde iki ken yakalanmıştır. * İlyas isminde bir hırsız Üskü- darda Nuriye isminde bir kadının e- vinden kurşun boruları çalıp kaçar- ken yakalarimışıtr. 4 Şoför OArtinin idaresindeki tünde Mois isminde birine çarpmış ve yaralamıştır. BELEDİYEDE : Seyyar aşçılık münakaşalara sebep oldu Sehir Meclisi dün toplandı. İstan- bulun imarına tahsis edilen paranın bütçeye hem masraf, hem de irat kay dı kararlaştırıldı. 49500 liralık mun- zam tahsisata dair bütçe encümeni mazbatası kabul edildi (Cümhüriye- tin 15 inci yıldönümünü fevkalâde kutlamak için vilâyet bütçesine mun zam tahsiat konması muvafık, görül- dü. Bundan sonra, yeni belediye zabı- tası talimatnamesinin müzakeresine geçildi. Azadan Bican konservelere Yapılış tarihini gösteren etiketler ko- Bulması hakkındaki mecburiyetin. Sıhhat Vekâleti tarafından hazirlan- makta olan “gıdai maddeler kodeksi,, nin tatbik mevkiine konulmasına ka- dar geri bırakılmasını teklif etti. Ka- bul edildi. Talimatnamenin lokantalar hakkın daki faslı müzakere edildi. Camekân larda çiy veya pişmiş yemek bulun- durulmaması kararlağtı. Bütün lokantalarda aptesane bu- lundurulması hakkında Galip Bahti- yanın tekliti reddedildi. Pişmiş veya pişmemiş maddelerin el ile tutulması tarzındaki tabir bir kısım âza tarafın | Seyyar aşçılık şiddetli ve uzun mü nakaşalara sebebiyet verdi, bir ki- sım âza, bu usulün esasından kaldi-| rılmasını, diğer bir kısım âza yalnız sokaklarda pişirilmesinin yasak edil mesini, fakat (o pişmiş olanların kapalı bir halde | sattırılmasını, sayfiye o yerleriyle | ta- lim © yerlerinde £ buna şiddetle ih- tiyaç bulunduğunu, bazı âza da| X Zeyrek yokuşunda 9 numaralı | sokaklarda koku ve duman nesrine evde oturan ve Halıctoğlunda bir çi-| imkân bırakılmadan seyyar aşçılığın vi fabrikasında çalışan Malatyalı Dur | tamamen serbest bırakılmasını iste yad iye taestrenite KalIr “eneümene bırakılarak toplantıya nihayet verik- DENİZ ve LİMAN : Adalar İçin Vapur Getirilecek Akayın 20 nisanda tatbik edeceği ilkbahar tarifesi hazırlanmıştır. Ye- ni tarifede, 19,45 te Adalara kalkan son vapur, 20,15 e alınmış ve 1845 postası ipka olunmuştur. Akay idaresi, Yürükali plâjı ile A- dalar arasında seferler tesis etmek için İfmir körfezinde işliyen vapur- lardan birini getirtmek kararını ver Pireden Mavna Geldi İstanbul limanındaki vasıta buhra- nı üzerine Pireye ısmarlanan mav - nalardan bir grup daha gelmiş ve te- sellüm edilmiştir. Bunlardan başka bir müteahhide ısmarlanan 20 mavna nın da inşaatı bitirilmiş ve Karade- nizden getirilerek teslim alınmıştır. Liman işletme idaresinin fabrika ve havuzlar müdürlüğüne ısmarladığı saç dubeların inşaatı da yakında bi- tecektir. *# Galata ve Sirkeci rihtimlarında yapılan inşaat bitirilmiştir. Rıhtım - lar her iki tarafta da bir metreden fazla yükseltilmişler ve etraflarına parmaklık gevrilmiştir. Denizbank müdürlüğü, rıhtımların asri vessitle techizi için hazırlıkla - ra başlamıştır. Bunun için yakında Avrupaya vinç siparişleri yapılaruk- tar. X Denizbanka bağlı müesseselerin levazım servislerinin de birleştiril - mesi ve müdürlüğüne Fatinin tayini kararlaştırılmıştır. Levazım müdür müuavinliklerine de İbrahim ve Mu - 'âmmer tayin olunmuşlardır. Deniz - bark işletme kısmı müdürlüğü mua-! vinliğine, Galatasarayın eski kaptanı maruf futbolcu Nihat ve Denizbank neşriyat müdürlüğüne de Eşref Şefik tayin olunmuşlardır. işletenlerin vergi kaçakçılığı yaptık- ları hakkındaki ihber doğru çıkmış- tır. Bu bar müstahdemleri için ce- za « olarak 80 bin İlira kazanç vergi- | köyünde, Pazaryolunda bir yangın si tahakkuk ettirilmiştir. Ayrıca bar | olmuş, bitişik iki evin çatıları yan - sahiplerinin kazanç vergisi de cezalı İdıktan sonra ateş söndürülmüştür. olarak tesbit edilecektir. Yangın sarraf İspironun 32 numa- Dün Geceki Ya Dün gece saat 21 sularında Kadı- di, Çocuk Bayramı l 23 Nisan Milli ve Çocuk Bayra- mında yapılacak merasim programı hazırlanmaktadır. Bu programa göre, sabah saat 10 da Beyazıt ve Taksim meydanların- da bir toplenti olacak daha evvel o- kullarda muallimler talebeye konfe- ranslar verecektir. O gün mektep- lerde müsamereler tertip edilecek ve bu müsamerelerde monologlar söyle- necek, rond yapılacaktır. Öğleden sonra Beyazıt meydanın- da memleketimizde ilk defa olmak üzere bir açık hava müsameresi ve-| rilecektir. Bu müsamere için Beya- adın muhtelif yerlerine hoparlörler konulacaktır. 4 Otomobil ve otobüslere dağıl- maz cam takılması için alınan karar üzerine piyasada bu çeşit camlar a- ranmış ve bulunamamıştı. Son gün- lerde piyasaya bu camlardan getiril miş ve otomobil ve otobüslere takıl- mıya başlanmıştır. İ (dir. Evkaf bu bina için 70 bin Jira is- YERLİ HABERLER TURİZM : Memlekette Otel sıkıntısı Hissediliyor Memlekette turizm hareketleri ya- ratmak için ne gibi tedbirler alınma» sılâzım gediği hakkında tetkikler ya- pan komisyon mühim neticelere var- mıştır. Türkiyede, seyyahların barı- nabileceği otel olmadığı gibi, vatan- daşların da yatıp kalkabileceği otel yoktur. Yapılan istatistiklerde birçok vilâyet ve kaza merkezlerimizde ra- hat oteller mevcut olmadığı görül - müştür. Yapılan bir istatistiğe göre en faz- la otel İstanbuldadır. Sayısı 173 tür. Bu rakamın kazalara taksimi ile çı- kan nispet şudur: Üsküdar 5, Bakır. köy 2, Adalarda 16, Beyoğlunda 48. Sanyerde 10, Fatihte 2, Eminönünde 82, Kadıköyünde 8, Beşiktaş ve Bey- koz kazalarında hiç otel yoktur. İkinci olarak İzmir geliyor. İzmir- de 56 otel vardır. Biri Karşıyakada 55 i şehirdedir. Bayraklıda hiç otel yoktur. Bursada 43 otel vardır. An - karada 41 otel wardır: Biri Yenişehir- dedir. 1935 senesi umumi nüfus sayımı- nın meslekler Yakamına göre. Türki: yede otelcilik, han, pansiyon, gazi- o, kahve ovebar | işletmelerinde 256680 erkek, 532 kadın çalışmakta - dır MÜTEFERRİK £ BirMebusumuzu Kaybettik Bolu Saylaw mütekait Albay Os-| man Korkut evvelki gün İzmirde've- fat etmiştir. Cenazesi.bugün Bucada- evinden kaldırılarak gömülecek- tir. Osman Körkut geçen Pazar günü saylavlığa seçilmişti, Kendisi İzmir. üzerine Ankaraya gelecekti. Evvelki gün Vali ile vedalaşmıya giderken, Yolbedesteninden geçtiği sırada bir- denbire üzerine fenalık gelmiş, yere düşüp ölmüştür. Merhum milli mücadelede Samsun cephesi komutanı olarak mühim hiz- metler görmüştü. Sirkeci Meydanı Açılıyor Sirkeci istasyonunda araba iskele- si yanındaki barakaların yıkılmasına başlanmıştır. Garın methalinde, polis ve jandar- ma ve yollama memurluklarının. iş gal ettikleri kısım yakında tahliye e- dilecek ve buradaki bürolar, Vagon - W'nin eski işgal ettiği binaya taşına caktır, 15 gün sonra bu kısımlar ve köşedeki kapalı gazino binası da yık- tırılacaktır. İstasyonun Ankara cad- desine çıkan dörtyol ağzı köşesinden başlıyan adanın da istimlâk edilerek açılması için tetkikler yapılmaktadır. Bu adanın istimlâk için 44 bin lira sarfı icap etmektedir. Bu istimlâkin de belediye tarafın- dan yapılması istenmektedir. İstasyon ile deniz arasında bulu- nan camlin de yıkılması icap etmekte 4 Şehzadebaşında yapılacak kon- servatuvar binasının projesinde icap eden değişiklik bitirilmek üzeredir. İnşaat yakında münakasaya konula- caktır. 4 Belediye renkli şişeler içinde gazöz, su ve emsali maddelerin satışı- nı yasak etmiştir. Bu karar Haziran birde tatbik olunacaktır. eşimi ge Smm, Kombinalar İcin Gelen Makineler Ziraat Vekâleti tarafından kombi- naler için sipariş edilerek şehrimize getirilmiş olan ziraat makinelerinden altı tane biçer ve harman yapan ma- kine Adana ziraat ve makinist mekte bine ve bir tanesi de Bursa ziraat Tah evinin üçüncü katından Meryem- ana kendinin parlamasile çıkmış- tır. Bu evde Mihal isminde biri kira- cı olarak oturuyordu. Ateş büyümüş, yanındaki Bayan Saadetin 34 numa- ralı evinin çatısını da tutuşturmuş, kir den söndürülmüştür. i 13-14-98 Ankaradan Telefon ve Telgrafla pi Adliyeciler Arasında Tayin | ve Terfiler | Ankara, 12 (Tanmuhabirinden) © Adliye Vekâleti, hâkimler arasi da yeni bazı tayin ve nakiller yağ mıştır bunları bildiriyorum: Tokat kadastro hâkimliğine Er2i ram mahkemesi eski reisi Hüsnü rel, Adana hukuk hâkimliğine Ağ na sulh hâkimi İsmail Hakkı Gö türk, Midyat hâkimliğine Amasfii hâkimi Refik Yalım, Ankara sor” hâkimliğine Bitlis azası Necati YIK maz, Konya sulh hâkimliğine Muğl eski müddelumumlisi Şadi Çelik, Af 'dana sulh hâkimliğine Behisni bâki“ mi Nâzım Kutlar, Tarsus cezâ hâkim” liğine Hadim müddeiniumisi Hass*| Demircan, Çankırı Asliye ceza Bİ kimliğine Çankırı azası Sadık Şim “| şek, Mudanya müddeiumumiliği$ Tarsus müddeiumumisi Basri kan, dokuzuncu derece Karacaböf hukuk hâkimliğine terflan o yer bi kuk hâkimi Sadi Erten, İstanbul mi hâkimliğine Hasan Tunca, Muğla müddelumuzl muavinliğine Konya müddelumuni muavini Celâl Yüksel, Çankırı sulj! bâkimliğine Ankara icra memuru Sf” biha Taşçıoğlu, Ankara icra momus”İ luğuna Sındırgı müddetumumisi ruh Yoro; Kağızman müddeium: liğine Garzan müddeumumisi İİ Hakkı Alaca; Tarsus müddelumum liğine İncesu müddelumumisi Tay Yasa; İzmir icra memurluğuna Muğ' la müddeiumumi muavini Hikme Eğinlioğlu, Zonguldak aza muav ğine Kuruçay sorgu hâkimi Hürrefi Barım, Gümüşhacıköy müddetumu! muavinliğine Araç sorgu hâkimi NE rettin Ertürk, Boğazlıyan müddelf” mumi muavinliğine Ilgaz sorgu hâkf mi Kurban Karşı, Konya müddetu” mumi muavinliğine Konya aza mus vini Şefik Özbilge, Burhaniye müdâf) iamumi hüaviiliğine. Tekirdağı h kirdağı hâkim muâvinliğine Ordu ra memürü "Sabiha Erden, 'Amasji müddetumumi o muavihliğine Ud sorgu hâkimi Zerrin Akgün, Urfa #€f gu hâkimliğine Alanya sorgu hâki Nuri Bayer, İzmir aza muavinliği” İzmir icra memuru Atiye Ertun$ Üye sorgu hâkim vekilliğine 'Tarsf sorgü hâkim vekili Kâmil Özer ta” yin olunmuşlardır. Fahri Konsolosluklarımız Ankara, 12 (Tan mühabirinden) “ Yeni Zelândanın merkezi olan Auk land şehrinde fahri bir konsolosi ihdası ve bu konsolosluğa da oradiğ mukim dava vekili Bay Govel'in 8 yini, Birmingam fahri konsolosumüfi Frak Solker'in ölümü üzerine yeri Stanley'in tayini vekiller heyetini tasdikine iktiran etmiştir. İzmir Fuarı İçin Ankara, 12 (Tan muhabirinden) Bu yaz İzmir enternasyonal iştirak edeceklere verilmek üzere 101 bin liralık döviz kabul edilmiştir. , Vali Ankaradan Geliyor Ankara, 12 (Tan muhabirinden) İstanbul vali ve belediye reisi B. M” hittin Üstündağ bu akşam İstanbul” 3 temiştir. Yeni Tenzilâtlı Tarife İstanbul — Lüleburgaz — asfaltın- dan sonra başlıyan kamyon ve demir yolu rekabeti gün geçtikçe şiddetini artırmaktadır. Bunu nazarı dikkate alan 9 uncu işletme müdürlüğü ten- zilâtlı tarifenin projesini hazırlamış- tır. Vekâlet tarifeyi bugünler içinde tasdik edip gönderecektir. Tenzilât tatbik olunduktan sonra kamyon nak Tiyatının duracağı muhakkak görül mektedir. Çünkü tüccar, malının, niyet bakımından, demiryoluyla nak lini daha iyi görmektedir. X Viyanada bulunmakta olan İk- tısat Vekili Şakir Kesebilir, ayın on yedisinde şehrimize dönecek ayni gün Ankaraya gidecektir. İktısat Ve- kili ayın on sekizinde açılacak olan Ziraat kongresinde bulunacaktır. 4 Bu sene Rumanya Türklerinden 25 bin göçmen getirilecektir. Şehri- mize gelen iskân umum müdürü dok tor Cevdet dün iskân müdürlüğüne giderek meşgul olmuştur. Bu sene de bütçeye bu işler için 3,5 milyon lira tahsisat konulmuştur. hareket etti, TAKVİM ve HAVA 13 Nisan 1938 ÇARŞAMBA 4 üncü ay Arabi: 1957 Sefer: 12 Güner B.M — Öğle İlçindi: 15,58 — Akşam: Yatsı: 20:21 — İmeğikz YURTTA HAVA VAZİYETİ Yurdun Trakya ve Kocaeli ve Eye lerinde hava Kapalı ve yağışlı, Cent Orta Anadolu #le Karadeniz kıyıları kapalı ve mevzii yağışlı, diğer bölge gok bulutlu geçmis, rüzgârlar Ege ve Anadolunun Garp kısmında Şimali, bölgelerde Cenubi istikametten ortü vette ermiştir. gi Dün İstanbulda hava keps geçmi gâr Şimali Şarklderı saniyede 6 A 8 re buzla esmiştir. # Sant 14 te barometre 761,8 milimetre Hararet en çok 10,3 ve en az 7 sentirif larak kaydedilmiştir. o w