13 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

13 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Mahkemielerde Mademki Mahküm Edil- dim, O Halde Cezamı Hemen Çekmeliyim?! Dün Sultanahmet sulh birinei ce za mahkemesi iki dilencilik davası . tetkik etti. Birisi Emine isminde genç bir kadındı. Hâkim şahitlerini dinledikten sonra suçu sabit gördü. Kendisini 8 gün müddetle boğazı tok luğuna âmme hizmetlerinde çalış « maya mahküm etti ve; — Seni birkaç gün sonra cezanı çekmek üzere belediyeye göndeririz, şimdi serbestsin, dedi. Emine, hâki- min önünden çekildikten sonra ka- Pı! arasında bekliyor ve mübaşire: — Mademki boğaz tokluğuna ça-| ışacağım, Bugünden itibaren gider çalışırım. Ben cezamı bir gün evvel bitirmek isterim. Zaten de açım hiç olmazsa belediye karnımı doyurur, diyor ve kapıdan ayrılmıyordu. Mü- başir hâkimin emrini zorla kendisi- ne anlattı ve onu koridora çıkardı. Emine hem gidiyor hem de söyleni- yordu: Mevkutf Bir Kadının Ölümü Şüpheli Görüldü Müddeiumumilik, dün tevkifhane- «de ölen mahküm bir kadınm ölümü- nü şüpheli bulmuş ve tahkikata başla | mıştır. Şükran isminde evli bir kadın Ha- bit Şadi ile buluştuğu iddia edilerek iki ay evvel zina suçundan üç aya mahküm olmuştu. Şükran son zaman- larda tevkifhanede kızıl hastalığına a ele aç tür. Şükranımdânnesi dün müddelu- mumiliğe müracaat ederek kızının verilen ilâçla zehirlenmiş olması ib- timalini ileri sürmüştür. Bunun Üze- rine ceset morga kaldırılmıştır. Ve- rilecek rapora göre tahkikata devâm edilecektir. Zina suçlarında iki taraf tan birisi ölünce diğerinin de suçu © düşeceği için suç ortağı Halit Şadi © bundan istifade ederek tevkifhane - » den çıkacaktır. İL Avni Bayer Aleyhine | Açılan Dava Turan barı idare müdürü Ahmet Bekirof tarafından dişçi Avni Bayer aleyhine açılan hakaret davasına dün Beyoğlu birinci sulh ceza mah- kemesinde devam edildi. Mahkeme, suçlu Avni Bayerin yazılı müdafaa- namesinin mahkemeye verilmesi için düne talik olunmuştu. Bu celsede Av- ni Bayer, avukat İrfan Emirle mah- kemeye geldi. Müdafaasının avuka- tı tarafından yapılacağını söyliyerek celsenin talikini istedi, ve yeniden müdafaa şahitleri gösterdi. Mahkeme, bu şahitlerin dinlenme- sinin lüzumu olmadığına karar ver- di ve müdafaanın yapılması için son mühlet olarak dava 22 nisana talik edildi, TAZMİNAT : Müşterisinin Resmini Satan Fotoğrafçı Dün, Sultanahmet sulh birinci ce- 7a mahkemesinde, genç bir bayan ta- rafından bir fotoğrafhane aleyhine açılan şeref ve haysiyet kırıcı neşri- yat ve tozminat davasına devam ©- dildi. Iddiaya göre. bu fotoğrafhane davacının çektirdiği hususi bir res- mi kendisinin müsaadesini almadan kartpostal balinde satışa çıkarmış ve vvitrininde teşhir etmiştir. Bu su retle kocâsiyle arasının açılmasına ve şerefinin kırılmasına sebep olmuş-İdi bulunduğunu söyledi. Mulhiakeme tur. Davacı suçluya ceza verilmekle|bu şahitlerin çağırılması için başka N — beraber kendisinden 10 bin lira da'bir güne bırakıldı. 4 İten suçlu çinkoğraf Alâettnin mu- bir an evvel mahkümiyetimi bitire- ceğim. Beni neye belediyeye teslim etmiyorsunuz. Bundan sonra Ali isminde bir di- levcilik suçlusu içeriye alındı. Hâ- kim hüviyetini tespit ettikten sonra niçin dilendiğini sordu. All pervasız bir ifade ile cevap verdi: İ — Elbette dilenirim. Karnım aç.| İnsanın karnı başka nasıl doyar? | | Hâkim, Alinin soyadını da sordu Bu sunli de şöyle karşıladı: — Vallahi Bay hâkim, soyadı al -| madım. Bir tane soyadım var. O de evde kaldı. Senin yaşında var,. Ara- bacılık yapıyor. Ali daha birçok ipe sapa gelmez şeyler söylüyor ve şuurundan insanı şüpheye düşürüyordu. Bununla bera- ber doktorlar çalışarak hayatını ka- zanabileceği hakkında rapor vermiş- lerdi, Hâkim, şahitleri dinledi. Ken- disi 10 gün belediye hizmetlerinde boğaz tokluğuna çalışmaya mahküm edildi. AĞIRCEZADA: Silivri Yolunda Geçen Cinayetin Muhakemesi * Dün ağır ceza mahkemesinde bir! öldürme davasına başlandı. Suçlu Si livrinin Bekirli köyünden 19 yaşlı rında Sezai isminde bir gençti. İddin- ya göre, hâdise şöyle olmuştu Sezal üç ay evvel atına binmiş, su- lamaya gidiyormuş, komşularından Fehim, Sezai geçerken yerden aldığı büyücek odunları üstüne atmıya baş- yane Beygiri Geyler Sanil ve odunla gence vurmaya başlamış. O da tabancasını çıkarınca Fehimin bey Te sermiş, Dün dinlenen Ahmet Müştak hâdi- seye böyle şehadet etti. Muhakeme, başka bir güne talik edildi. Ölüme Sebebiyet Davası Dün asliye üçüncü ceza mahkemesi Maslak yolunda otomobille bir jan - darmanın ölümüne sebebiyet vermek hakemesini neticelendirdi. Muhake- meye temyizin ilk mahkümiyeti boz ması üzerine devam ediliyordu. Dün müddelumumi Fehmi iddiası nı söyliyerek suçluya ceza verilme - sini istedi. Muhakeme, karar için baş ka bir güne bırakıldı. Türklüğe Hakaret Suçlusu Dün ağır ceza mahkemesinde bir Türklüğe hakaret davasına başlandı. İ Ortaköyde oturan Zoi, Amanulya, İFevrenya, isminde üç kadın bahçe- lerine giren bir tavuk yüzünden kom şuları Fatma İle kavga etmişler, Fat- mâya hakaret ederken de Türklüğe sövmüşler, Dün mahkemede Atina isminde bir kadın şahit olarak dinlendi. Suçlu - ların böyle bir hakarette bulunmadı- ğını söyledi. Muhakeme başka şahit- İerin çağırılması için başka bir güne bırakıldı. Komünistlik Suçluları Dün ağır ceza mahkemesinde bir komünistlik iddiası tetkik edildi. Da- vanın suçluları şunlardı: tasnifinde idi. Sanat Âleminde : . : “-. Ikinci tarihi . eserler konseri 16 Mart gecesi, Mesut Cemil ve arkadaşları tarafından tertip olunan ve çok büyük bir muvaffakiyetle ba Şarılan alaturka Türk musikisi kon- seri hatırlardadır. Bütün alturka me raklıları, o gecedenberi bu nefis mu- siki ziyafetinin tekerrürünü sabırsız- lıkla beklediler. Nihayet İstanbul be- lediyesi Konservatuvarı, halkın bu! isteğine cevap verdi ve 10 nisan pa-| zar günü akşamı bir Türk musikisi tarihi eserler konseri verileceğini İ- Jân etti, i Programı okuyanlar sevindiler, çünkü, çalınacak parçalar klâsik ala turka musikisinin en tanınmış parça ları olduğu gibi, konsere dahil olan- Jar da, Nuri Halil, Münir Nurettin, Kemal Niyazi, Cevdet Kozan, Fahi- re Fersan, Refik Fersan, Dürrü gibi bugünün en güzide okuyucu ve çar| Uıcılarıydı. Konser gecesi, kalabalık bir din- leyici kütlesi, Fransiz tiyatrosu se-| lonlarını doldurmuştu. Bütün dinle- yicilerin yüzünde, konserden çok şey ler beklemerin güzel ve gönüle fe- rah veren emniyet ve sevinci okunu- yordu. Sabne halkın sürekli alkışları a- rasında açıldı. Fakat ne yazık ki, cr» hız alkışlar arasında kapandı.. Konser, dinleyicilerde şu hissi u- yandırdı: Başından sonuna kadar, sanat ve musiki bakımından hiç bir falso yapılmamıştır. Her parça, bilâ istisna güzel çalınmış, güzel okun- muştur. Fakat, buna rağmen dinle- yenleri tamamen memnun edeme- miştir. Bunun sebebini biz, ediyoruz: Dinleyici, her yeni parçadan, ye- ni bir ses, yeni bir renk, yeni bir Âhenk, yeni bir hava beklerken, ay- ni Besin, ayni renk ve ahengin ağır ve sıkıcı monotonluğu içine düşüyor du. Bu işte de kabahat, zannımıza göre, musikide, ve o musikiyi büyük bir kudret ve muvafakiyetle dinleten sanatkârlarda değil, işin. terlip ve şöyle izah Şunu da itiraf etmeli ki, tertip ve İmama pm mik lim saklığa rağmen, sanat inceliği bakı mından belki de derin nuans farkla rı vardı. Fakat, bu farklar o kadar ancak bir musikişinas tam manasile farkına varabilirdi. Tarihi eserler konserlerine karşı tip ve tasnif bakımından dikkatimi- zi çeken bu noktayı işaret etmeden geçemedik. N. iki Eski Sevgili Hınç Almışlar Meşhut suçlara bakan Sultanah- met sulh birinci coza hâkimliğine iki suçlu ve ayni zamanda davacı geti- rilmiştir. Bunlar Burhan ve Zeynep isminde. Bu iki genç, bir müddet beraber yaşamışlar, bir ay evvel de ayrılmışlardır. Cumartesi günü Zey- nep Burhanın Süleymaniyede çalış - tığı dükkâna gitmiş, gürültü yapmı- ya başlamıştır. Burhan bir kürek sa- pi kaptığı gibi Zeynebin kafasına in- dirmiş ve yarmıştır. Zeynep te can acısıyla sokaktan aldığı bir kaya par çasını Burhanın kalasına vurmuş, patlatmıştır. Doktor, her ikisi hakkındada o - Reşit, raporu kati mahiyette görme- diği için iki yaralıyı polise iade et- miştir, ÖLÜM Emlâk Bankası Başmühendisi Bay Cemalettin Üstünay, Vakıflar Ge- nel Direktörü Bay Fahrettin Kiper harici istatistikler şu- TAN İhaber, yalnız adliyecilirimiz nar günlük rapor vermiştir. Hâkim! Bir Vazife Kurbanı Istanbul Adliye muhiti matem # çindedir. Asliye birinci ceza mahke- mesi reisi Sadettin Güre, evvelki ak şam kalp sektesinden ölmüştür. Bu katlarımız arasında değil, bütün va- mesleğinin fatile ölmüştür. Istanbulda ve memleketin diğer birçok yerlerinde, vazifesine düşkün titiz bir mahkeme reisinin üstündeki yük, tahammül haricindedir. Sadet- tinin akıbeti buna bir misaldir. Merhum Sadettin, sâbah dokuzda başlıyarak bazan altıya, yediye ka- dar mahkemeye devam ederdi. Son- ra evine giderken, mühim dava dos- yalarını beraberine alır, gece yarısı- na kadar bunların tetkikile uğraşır. dı. Gündüz mahkemelerle meşgul olabilmek ve hakkı aramak için gecenin bir kısmını dosyalar a- rasında geçirmekten başka imkân bulmamıştı. Ankarada Temyizde ağırceza iş- lerinde raportör bulunduğu sıralar- da da ayni suretle çalışarak kendini Yıpratmıştı. İşte memlekete ve mesleğe bu şe- kilde vakfedilen ve yıpratılan hayat, birdenbire sönmüştür. tecrübeli bir hâkimini 49 yaşında, yani tam verim vereceği bir sırada Dünkü mahkeme listesinde tam o- tuz dokuz dava vardı. Sadettin, bun- ları hazırlamak için mühim dosyala- rı evine almış, geç yakte kadar ça- lışmış, sonra vazife sevdasının bir kurbanı sıfatile birdenbire ölümle karşılaşmıştır. Olümü hakkında verilen rapor şudur; “Kafa yorgunluğu neticesin- de hâsıl olan hazimsizliğin kalp üze- Ş VE alüni bir ölüme sebep olmuştur... Vatandaşlarının haklarını ince- nine İki el ateş etmiş ve cansız Ye-İ inçe, o kadar sanatkârane idi ki onun |den inceye aramak sevdasile canım veren Sadettin, eşlle üç çocuğuna cenazesini kaldıracak kadar para bi- rakmamıştır. Cenaze Vekâletin ve gelmiyen şahitlerin çağırılması için | gösterilen geniş alâka karşısında, ter | arkadaşlarının yardımile kaldırıla- caktır, Merhum Sadettinin hayatı Sadettin Güre, Abidinin oğludur. 1805 yılında Veliçte doğmuş, Manas- İtır idadisiyle Hukuk Fakültesinde 0- kumuştur, 1327 yılında Hukuk fakül tesinden en iyi derece ile çıkmıştır. Bir müddet Selânik M. U. liği kale- minde ve 1326 yılından 1327 yılına kadar Beyoğlu Hukuk mahkemesin- de ve İlâmatı şeriye dairesinde mü- lâzimeten çalıştıktan sonra 5 'T. evvel 327 tarihinde hâkimlik sınıfına gir- miş, 27 temmuz 933 tarihine kadar sirasiyle Koniçe, Elbistan ve Yalvaç M. U. liklerinde, Gönan ve Erdek re- si âzalığında, Karaman ve Kayseri gm BU AKŞAM MELEK Sinemasında PARİSTE BULU (Fransızca sözlü) Baş rollerde: CLAUDETTE CO MELVYN DOUGLAS -ROBERT YOUNG Türk adliyesi, çok kıymetli ve! sliklerinde, Niğde istinaf mahkeme- | KıymetliBirHâkimimizi Birdenbire Kaybettik cinsyet M. U. liklerinde, Kayseri as- liye ceza relsliğinde, Yozgat ve Konya M. U. İiklerinde bulunmuş ve bu vazifelerde iken gösterdiği da- imi ikdam ve ehliyetinden dolayı iki defa takdirname ile taltif edilmiştir. Ceza ve ceza usulü muhakemeleri kanunları hakkında tetkikatta bulu- nulmak üzere Ankarada toplanan ko misyona âza olarak iştirak etmiş ve 30 temmuz 933 tarihinde terfian Temyiz mahkemesi raportörlüğüne ve 23 haziran 935 tarihinde İstanbul âsliye birinci ceza reisliğine tayin e- dilmiştir. Bu vazifede iken vefat et- miştir, Ani ölümile arkadaşlarını umumi bir teessüre düşüren merhum Sa- dettine dün en kıdemli âza Bay Er- tuğrul Sait vekâlet etmiştir. Dava- lara goç vakte kadar devam edilmiş- tir, Merhumun cenazesi bugün saat 11 de Şehzadebaşında, Veznecilerde, Büyük” Reşitpaşa caddesinde 12 nu- maralı evinden kaldırılarak Fatih camiinde cenaze namazı kılınarak, Edirnekapı haricindeki makberi mah susuna defnedilecektir. ER gollai Rrnuzca «ö İL İlâveten : YAKINDA SÜMER Güzelliğine, sesinin luğu en güzel film ldızı : Misli gö- rülmiyen aşk filmi. Yarın Akşam İ .—. ZEVKLİ - EĞLENCELİ - ŞEN ve NEFİS bir komedi ŞALIM LBERT ürik akşam SARA ARŞIN MAL ALAN Türkçe sözlü ve şarkılı Şark opereti 13-4-938 —7? TOPLANTILAR © DAVETLER 0| Bugün: Türkiye Tp Encümeni bu akşam 18,30 da Eibba Odanda topları General Profesör Doktor Tevtik Sağl, Doktar Osman Şerstettin Çelik tera ilmi tebliğlerde bulunulacaktır. 4 Du akşam #ast 18 de Şebi ri Hulkevinde öğretmen İlhami Cebeci Çi fından “İçtimal Coğrafya, mevzulü konferans verilecektir. il Şişli Halkevinde Koro deriledi #5) mıştır. 16 yaşından yukarı kız ve 18 dan yukarı olan erkekler kaydediii” başlanmıştır. * Abdillhak Hümldin ölüm yıldörü münasebetiyle bugün Beşiktaş Halkevi İbir toplantı yapılacak, üstadın hayatı VE serleri hakkında Muzetfer German bif ferans verecektir. Bunu, Eşberden bir P çarun temsili takip edecektir. & Burün Beyoğlu Helkevinde BÜSÜ Sair Abdülhak Hümldin Alim yıl dönüÜ mühsvebetiyle bir ihtifal yapılacaklır. Hafta içinde: #k 1b Nisanda başlamak ve üç ay deri etmek Üzere Eminönü Halkevinde bir SW nografi kursu açılacaktır. Kurs e Salı ve Cuma günleri saat 18 le 19 Si dır, Orta tahsili bitirmiş olanlar caktır, gir | a Şehrimizdeki Kocaelili genel” re mahsus talebe yurdunun genişie” mesi kararlaştırılmıştır. İG Cehevreli'dlim profesör Bittar! in eşi Bayan Pittard bugün saat 15” i İstanbul Kız Lisesinde bir konferâf İ verecek, talebe ile bir: hasbihal 7 İpacaktır. Y Sima WİLLİAM POWELL | ve 1936 . 1937 müsabakasında altın heykel mükâfatını kaza nan yıldız LUİSE RAİNER tarafından emsalsiz bir tarzda yaratılan ÇARIN CASUSU Pası vorayın Krert rs Ml aşk macerası gözleriniz önünde canlanacaktır. FOX JURNAL SİNEMASINDA emel hik LEEİİ . Aşkm,hissin en gü- zel romanı. Büyük yıldızın en nefis şarkıları, İs- panyol havaları ve rakısları. SİNEMA SINDA Yerlerinizi evvelden tutunuz. Ayrıca: Paramount dünya havadisleri Numerolu biletleri evvelden aldırınız. Cenap Şehabettin, Kemal, Salâhat! ve ğ |besi Direktörü Bay Hüsamettin Ki- tin, Bekir, doktor Hikmet, Süleyman Telefon : 40868 Zeki, şair Nâzım Hikmet, İhsan, Ha- san, Basri, , Muhakemeye gizli olarak devam e- didi ve başka güne talik edildi. ——— tazminat alınmasını istiyordu. Mu - hakeme, bu fotoğrafın getirtilmesi için kalmıştı. Dün suçlu mahkemeye bir fotoğraf verdi. Davacı çoğaltıla- rak satılan fotoğrafın bu olmadığını satılan fotoğrafları gören iki de şahi- perin büyük hemşireleri, Bakırköy emrazı akliye hastanesi ve Darülâ- ceze göz mütehassıs Bay doktor Ah met Cevdet Uğur'un kayın validesi ve tüccardan Bay Halil Kâmil'in valide- Bayan FATMA SABİHA rahmeti rahmana kavuşmuştur. Ce- hazesi bugün Teşvikiyede Emlâk 60- kağında 34 numaralı apartımandan kaldırılarak namazı öğleyin Teşviki. ye cmiinde kılınacak ve Karacaah- metteki sile makberesine defnedile- cektir. Merhume salihatı nisvandan “ idi. Allah gariki rahmet eylesin. Sp Yarın Akşam İPEMK Sinemasında Baştan aşağı HEYECAN - MERAKLI - MUTİŞ ve MUAZZAM sahnelerle dolu, FRANSIZCA SÖZLÜ SİLAH KUVVETİ HAYATINIZDA HATIRASINI hiçbir zaman unutamıyacağı" nız bir ŞAHESER Baş rollerde : | er Tracy - Franchof Tone - Gladis George 4