28 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

28 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

k p | | 41 #aksas'ın Büyük Şefim" hakkındaki 10 C. Bayar Beyanatında Dedi ki: TAN “ Dostluğumuz Daimidir ve Daimi Kalacaktır ,, Metaksasın Nutku ' “ Yeni Pakt, Türk - Yunan (Başı 1 incide) Jadığımıza samimi surette kaniim. imzamı koyduktan sonra, çok bü- yük bir devlet adamı olan arkada- Şım Ekselins General Metaksas'a söylediklerimi burada tekrar eder- sem hakiki duygularım olduğu gibi tebarüz eder. Kendisine: “Tebrik ederim, her iki memle- kete gerçekten büyük hizmet edil miştir. Biribirimizi tebrik etmiye Tâyikiz. İmzaladığımız bu muahe- de Balkanlarda esasen teesslis et- miş olan sulhün, emniyetin, bü - yük dostluğun ve ittifakın yeni bir tezahürü olduktan başka bu hududu da aşarak umumi sulba da hizmet edecektir. İşte bu fikir ve zihniyetle, ellerinizi hürmet ve muhabbetle sıkıyorum.,, Dedim. Hakiki duygum ve düşü- nüşüm budur, Içinde bulunmakla çok büyük zevk ve heyecan duyduğum memleketi- nizdeki tezahürsta gelince, mübalâ- asır ifade edebilirim ki bu kadar büyük ve kalpten gelen coşkun teza- hürata ve candan kabule şahit olun- mamıştır, Ve ben ilk görüyorum. Bunu memleketime götüreceğim, memleketime anlatacağım, onlar da hiç şüphesiz heyecanıma ve şükranı- ma iştirak edeceklerdir. Türk — Yunan dostluğu da- imi kalacaktır Çünkü kuvve- tini her iki memleketin esas menfaatlerinden alıyor. Çünkü memleketlerimiz yaşamak ve mesut olmak için lâzım gelen ber türlü evsafı haizdirler. Bir devlet adamı olarak bu dostlu- Bun mütemadiyen taalisine ça- lışmayı birinci derecede emel, zevk ve vazife bileğeğiz. Kıymetli arkadaşım General Me- temeniyatı bizi her zamanki gibi fev kalâde mütehassis ve minnettar et- miştir. Kendilerine arzı şükran ede- rim. Kardeş Yunan milletinin büyük ve birleştirici şefi haşmetli kral haz- retlerine hürmetle tazimlerimi arzet- mek benim için büyük bir saadettir. Bu vazifeyi burada ve bilhassa güzel payitahtınızda ifa etmekten duydu- Hum zevke payan yoktur. Kendisine daimi saadetler diler ve şevket ve a- zametlerinin payidar olmasını te- menni ederim. Sözümü bitirirken ebedi olarak devam edeceğine emin olduğum "Türk — Yunan dostluğu için “Yaşa- sın bu büyük dostluğumuz” derim.,, Atina, 27 (A.A) — Atina Ajansı bildiriyor: Bütün gazeteler, Türkiye Başveki li ile Hariciye Nanrının Yunanista- na gelişlerini selâmlamakta, hudut- tan Atinaya kadar halkın samimi ve hararetli hüsnü kabulünü tebarüz et tirmekte ve esasen Metaksasın Anka rsdan dönüşünde Yunanistanın herta rafından Elen Başvekiline gelen ha- raretli mesajlar ile tasvip edilen "Türk — Elen mütemmim anlaşma- sının bu suretle bir kere daha halkın yüksek tasvibine mazhar olduğunu kaydetmektedir. Başvekil Celâl Bayarın Anadolu Ajansına ve Atina Ajansına vermiş olduğu beyanatları da uzun uzadıya tefsir eden gazeteler, ayni zamanda Türk vekillerinin huduttan Atinaya kadar bütün yolda gördükleri muh- teşem hüsnü kabul ile bütün istas- yonlarda yapılan heyecanlı tezahür Jer hakkında tafsilât vermekte ve Dedeağsç. Gümülcüne, İskeçe, Dıra- ma ve diğer şehirler belediye reis- lerinin nutuklarını neşretmektedir. Proin gazetesinin hususi muhabiri nin bildirdiğine göre, halkın bu ha- raretli ve samimi hüsnü kabulünden pek ziyade mütehassis olan Başvekil Celâl Bayar, “Bu tezahürleri iki mem leket arasındaki dostluk ve ittifakı tasdik eden hakiki bir halk referan- dumu teşkil eylemektedir.” demiş - tir. Messaje Daten gazetesi diyor ki: “BB. Celâl Bayar ve Rüştü Arasın milletimizle temas halinde olarak ge Birliğinin Şumulünü Ifade Eden Mühim Bir Vesikadır,, Atina, 27 (A.A.) — Atina ajansı bildiriyor. Elen Başvekili B. Metaksas, Tür- kiye Başvekili Celâl Bayar ve Hari- ciye Vekili doktor Tevfik Rüştü A- ras şereflerine bu akşam büyük bir ziyafet vermiş ve bu ziyafeli parlak bir kabul resmi takip etmiştir. Ziyatetin sonlarına doğru Baş- vekil General Metaksas aşağıdaki nutku irat etmiştir; “Bay Başkan, Yunanistan, benim vasıtamla, E- len — Türk dostluğunun hararetli | öncüsü olan dost ve müttefik Türki- ye hükümetinin reisine ve ismi an- tantımız tarihinin her sayfasında yazıh bulunan onun güzide messi arkadaşı Hariciye Vekiline en sami- mi ve en hararetli bir sürete selâm- lıyarak hoş geldiniz der, Bu selâmda İbütün Elen milletinin asil Türk mil- letine karşı duyduğu kardeş sevgi- sini bulmanızı rica ederim. Mesut bir surette katedilmiş ve zengin başarilarla bezenmiş bir yola atfınazar etmek kadar memnuniyet verici pek az şey mevcut bulunduğu kanaatindeyim. Biz Elenler ve Türk ler, menfaat ve hissiyattan mürek - kep çifte temel üzerine sağlam su- relte tesis edilmiş müşterek eserimi- Zİ iftiharla seyredebiliriz. Dostluğumuz, sekiz senelik hayatı esnasında durmadan fazlalaşanı kuv- 'vetinin emreylediği ve hikmet ve si yasetin oolgunlaştırdığı, müteakip merhaleler katetmiştir. Başlangıç teşkil eden 1930 paktı, 1933 paktı ile genişletilmiş ve bir sene sonra İmza- lanan Elen - Türk Entente Cordiale'i bugün yarım adamızı hayırlı gölgesi ile kaplıyan muhteşem binanın, Bal İkan Antantının temellerindeki en mühim unsurlardan biri olmuştur, Yunanistan, Rumanya, Türkiye ve Yugoslavya, bu tarihtenberi, ayni sulh ve terakki azmile mütehassis bu lunan ve tam ve müessir bir ahenk gösteren sıkı ve kuvvetli bir blok teşkil etmişlerdir. Birliğimizi canlan- İdıran zihniyetin yeni bir bürbanı ©- larak, güzel hükümet merkezinize yaptığım ve hatırasını kalbimde dai- ma canlı olarak sakladığım ziyaret » lerimde bana karşı yapılan heyecan lı tezahürleri de kaydeylemeliyim. Bay Başkan, Elen-Türk Birliği yolunda mühim İbir adım daha atmış bulunuyoruz. Memleketlerimiz arasında, 1830 ve 1933 muahedelerine mes'ud bir su -| rette ilâve olunan yeni bir muahede daha aktedilmiştir. Ben, bu muahe- deye, sizin ve B. Arasın imzalarını- Zin yanına imzamı atmış olduğum - dan dolayı kendimi bilhassa bahti « yar addetmekteyim. Bu muahede birliğimizin bariz vas fi olan sulh azmile ve geçenlerde müt tefik devletler arasında vukubulup Antantımızın son toplantısında - ki bu muahede o esnada parafe edil - mişti - teyit olunan noktainazar tea tilerinden doğan şuurlu zihniyetle tasarlanmıştır, Şurasını kuvvetle ve tam bir hulüsla kaydetmek isterim ki, bu metnin tehdit edici hiçbir hes defi yoktur. Hiçbir kimse aleyhine müteveccih değildir. Bu metin, Bal-| kanların nazımı olan muslihane an- laşmalar (oserisinde diğer bir vesikadan (o ibarettir. (OAncak bu muahedenin, sulhün muhafazası hu- susundaki ehemmiyeti yanında, yük sek manevi bir şurnülü de vardır. Bu muahede, Yunanistan İle Türkiye a- Tasındaki bağların ne kadar derin ve sıkı ve iki memleketin, birliklerini her zaman daha ziyade sıkılaştırmak arzularının ne kadar büyük olduğunu bir kere daha isbat eder. Bu muahe- de, müttefiklerimiz ve Romanya ve Yugoslavya İle tem bir mutabakat içinde tahakkuk ettirilmiş olduğun- dan antantımızın dört devleti arasın he bütün noktâlarda' gehiş ve sami- mi teşriki meselde tebarz”ettirir. Yeni muahedemiz hayırlı alâmet- ler içinde doğmaktadır. Son zaman. larda Avrupanın üzrine çöken endişe || başgöstermiştir. Balkan antantını teş havası yerine mesut bir ferahlık dev resi başgöstermistir Balkan antantını teşkil eden devletler gibi “azimkâr sulh devletleri bundan bilhassa mem nun olurlar, Hele Şarki Akdeniz hususun- da Yunanistan ve Türkiye bu mınta kada sulhün resanet buluşunu daima seyniçle karşılarlar. Çünkü bir sulh havası içinde Elen-Türk birliği daha süratli ve daha tamam bir semere verir. | Memleketimizde nasıl ebediyen pâ yidar olacaksa sulhün dünyada da kati olarak hüküm sürmesini hara- retle diliyerek Türk milletinin bü - yük Şefi Atatürkün sıhhatine (dost ve mütlefik Türkiyenin itilâ ve refa hına sizin ve nazik zevcenizin sandet lerine, Türkiye Hariciye Vekilinin ve bütün misafirlerimizin saadetine kadehimi kaldırırım. MR adamlarına karşı gösterilen samimi ve hararetli. tezahürler, bizim için pek tabiidir. Türk — Elen antantı, şarkta ve Balkanlarda daimiliği te- min edilmiş olan bir vaziyetin temel unsurunu teşkil etmektedir. İki mem leket zimamdarları, bugün, üzerinde çalıştıkları eserin inkişaf etmekte ols duğunu görmek ve bu eserin her iki milletin tasvibine istinat eylediğini hisetmekle memnundurlar, Kendisi- nin de söylediği veçhile Türk — E- len yaklaşmasının ilk günleri işçi- inden biri olan B. Celâl Bayar, bu tasvibin gittikçe artan kuvvetini öl. çecek bir vaziyette bulunmaktadır. Bugün öğleden sonra imzalanacak o- Tan Türk — Elen munzam paktı, Baş vekil Metaksas'ın Ankara dönüşün- de bütün Yunanistanda yapılan tas- İvip tezahürlerine vesile teşkil eyle - mişti Halk tarafından Türk Başve- kiline yapılan hüsnü kabul, bu halk tasvibinin ikinci bir tezahürüdür.,, Prola gazetesi diyor ki: “Türk — Elen anlaşmaları, her iki | milletin hakiki ve daimi menfaatle- rini müdrik bulunduklarını bildirir ve bunun birer tezahürünü teşkil ey- ler. n “Yaşıyan bir hakikatin açık ifadeleri Başvekil B. Celâl Bayarın Anado- lu ve Atina ajanslarına verdiği beya || matı tefsir eden Katimerini diyor ki: “Türkiye Başvekilinin sözleri ya- şıyan bir hakikatin ifadeleridir. Çün kü, Yunanistan ve Türkiye, kendi em niyetini pek mükemmel bir tesanüt zihniyeti ile müdafaa eden bir tek devlet, teşkil eylemektedir.., Elefteron Vima diyor ki: “Bugünkü ziyeret Türk zimamdar larının şimdiye kadar Atinaya yaptık ları bütün seyahatlerin en ehemmi - yetlisidir. Ayni derecede ehemmiyet li olan bir tek ziyaret daha vardır, o da Elen Başvekilinin Balkan An - tanti konseyinin içtimama riyaset etmek ve Yeni Türk - Elen Paktım parafe eylemek Üzere Ankaraya yap tığı son seyahattir. Bugün imzalan; cak olan munzam anlaşma, iki mem leketi biribirine bağlıyan bundan ev velki diplomatik vesikaların tabi mü temmimidir ve Elen - Türk ittifakı- na, Balkan Antantı çerçevesi dabilin de tam kuvvetini ve bütün tabii ge-|18,42, manda 12,42, malak 13 kuruş) hariciye nazırı B. de Kanya, Irak ha inişliğini vermektedir.,, BULMACA Dünkü bulmacamızın halli 123 4536 789 10 saa - BUĞGUNKU BULMACA 1234567189 10 SOLDAN SAĞA: 1 — İçki yeri İ 2 — Küçük sofa - Su (yabancı dil) 3 — Yıkanmaya yarar bir mevi mebafi madde - Yumurta 4 — Bir elit hastalığı 5 — Başsız kış - Erkek adı & — Aşikür - Yumru 7 — Erkek adı - Bir âza - Maşanın ya- rası, $ — Bir nevi barsak hastalığı - Rmir 9 — Birkaç renkli - Elemiye yarar. 10 — Genişlik - Sorgu edatı - Erkek sd: YUKARIDAN AŞAĞIYA: 1 — Yabani bir.ot 2 — Büyük - Çağlıyan 3 — Yükseğe eşya konmasına mahsus - Dil 4 — Renk - Mülk - Bir şeyin nihayeti 5 — Hayvanın zayıfına denir - İzaz et- mek. s— 7 — Bir sebze 8 — Eserler - Göz rengi 0 — Hatve - Bir âza 10 — En büyük hayvan - Rabit edatı Bir nakliye idaresi Atina Bayram Sevinci İçinde (Başı 1 incide) Yunanlıların Türk dostluğu yalnız İ siyasi menfaat işlirekinden -döğmuğ | sevgi değildir. Burası Türkiyenin bir İğ parçası gibidir. Yunanistan kendisini | Türkiyeye o kadar yakım, o kadar bağ hı buluyor. İki gündenberi, bütün Yunan mat- buntı B. Celfi Bayarın ziyareti vesi. | lesile dostluk hakkında yazılarla dolu İl dur. Sokaklurda ve gazetelerde Türk ve Yunun bayrakları, yanyana bu dostluğu selâmlamaktadır. Ve pihayet bazün saat ide iki memleketin Başvekilleri bu samimi dostluğun meddi bir ifaâesi olan ve iki devleti İİ || biribirine itüfakla bağlıyan vesikayı irzaladılar. Akşam da hu mesut hâdi #yi büyük bir suvarede tesit ettiler, Bi. Celdi Bayar, çok müteheyyiçti. (ği Gördüğü samimi istikbalden duydu- | Eu heyecan yüzünden okunuyurdu. İmza merasimi esnasında — Yanımıza geldi, hatırımızı sordu ve bize ihti- saslarını anlattı: — Ben, dedi, halkın duygurunu an- Iamakia az çok tecribe sahibi oldu- | #umu zannederim. Fakat, bu kadar candan bir hüsnükabulü ilk defs görü | lm İ Tezahürattaki samimiyeti duyma - mak, görmemek mümkün değildi, Hü kümetin de bü tezahüratı hazırlamak ta muvaftakıyeti vardı. Fakat, bu te- zahüratta millet te ve hükümetin nr- | zu ve duygusunun birleştiği görülüyor | BORSALARDA : Mezbahada Kesilen Kasaplık Hayvanlar Evvelki gün şehrimize Anadolu ve | Trakyadan 397 beyaz karaman, 245 dağlıç, 78 kıvırcık, 2552 kuzu, 629 süt kuzusu, 34 oğlak, 183 şark öküzü, 42 öküz, 11 inek, 15.dana, 6 manda ile 12 malak getirilmiş ve Hayvan Borsasında satılarak mezbahaya gön derilmiştir. Karamanın kilosu orta fiyatla ayakta 26,21, dağlıç 26.17, kı vırcık 25,01, kuzu 26,10, süt kuzusu 24,05, oğlak 15, inek ve öküzler 15,58 — 17,50 arasında, danalar tan verilmiştir. tediye reisi, Kırşehir C. H. P. başkanı (Bay 1 incide) Rasathane, üniversite, maden tet-|| kik ve arama enstitüsü ilim heyetle-|| İri tetkiklerine devam ediyorlar. İ Adana, 27 (TAN) — Adananın Bah || çe kazasının şimal köylerinde bugün bir zelzele hissedildi. Toprak çökün- tüleri ve bazı binalarda çatlaklıklar oldu. Zelzele mıntakasının buraya inmiş olması ihtimsli karşısında, halk korku ve telâş içindedir. Ankara, 27 (Tan Muhabirinden) Bugün burada saat 1245 te hafif bir zelzele oldu. Sarsıntı kısa sürdü. || Şehirde hissedilmedi. İki köy halkı biribirine girdi || Kırşehir, 27 (TAN Muhabirin. den) — Bugün Mucur kazasına bağ-| h Acloz ve Kepez köylüleri arasında || bir su meselesinden münazaa çıktı | İli köy halkı silâhla biribirlerine gir diler, Kepez köyünden Halil İbrahim yaralanarak öldü. İ Jandarmanın müdâhalesiyle hüdi-! se bertaraf edildi. Halil İbrahimin kimin kurşunu ile öldüğü tahkik edi liyor. Kirşehir, 27 (Tan muhabirinden) — Kırşehir vilâyeti dahilinde ve köyle rindeki hasarata ve insan kaybına ait || bilânço şudur: 140 ölü, 94 yaralı vardır. 2608 ev tamamen, 1026 ev kismen yıkılmış: | tır. 2323 evin divarları çatlamıştır. |İİ Keskinde zelzeleden birçok köyler harap oldu İl | Keskin. 27 (TAN) — Son zelzele Keskin kazasında da büyük tahribat | yapmıştır, Cebruilli, Konursarılar, Takazlı Göçbeyli, Cirit obası, Efendi Çamura batmaz, Tavaözü, Hayali, Karakoyunlu köyleri tamamen ha - rap olmuştur. Doğanay köyündeki evlerin yüzde 98 1, Cörmi müminli köyünde yüzde 80 1, Cefalhı köyünde yüzde 40 1 harap olmuştur. Takazlı köyünde 4 ölü, S-ağır yaralı, Do- ğanay köyünde iki yaral, Halıtlı da bir ağır yaralı vardır. Birçok hayvan telef olmuştur. Feliketzede köylüle- re 100 çadır dağıtıleşıştır. Kırşehirlilerin teşekkürü Ankara, 27 (A.A) — Kirşehir be Kırşehir Halkevi başkanı, Kırşehir Kınlay başkam ve Kırşehir Çocuk Esirgeme Kurumu Başkam imzalari le aşağıdaki telgraf alınmıştır. Vilâyetimiz muhitindeki yer sar- sıntısı dolayısile Kırşehir o halkının "maruz kaldığı acı felâketlerden mü- tevellit kederlerimize iştirâk ve sız. kıyan kalblerimizi teselli ve nakdi yardımların da ibzal etmekte olan kurumların ve bütün yurttaşların gösterdikleri büyük alâkalardan do- layı, Kirşehir halkı pek çok sevinç duymuş ve büyük milletimizin, yüce atamızın varlığına dayanarak bü &- lemli günleri de atlatacağına emin olarak teşekkürlerinin bütün ku -| rumlara ve yurttaşlara iblâğını Ana- dolu ajansından dilemiştir. Felâketzedelere yardım için bir komisyon toplanıyor Zelzele mıntakasındaki felüketze- delere yardım yapmak üzere, bugün vilâyette büyük bir komisyon topla- / lanacaktır. Komisyona vali ve bele » diye reisi Muhittin Üstündağ bâş- kanlık edecektir. Şehrimizdeki yar- dımlar devam etmektedir. Dünde Kınlay Eminönü şubesine muhtelif vatandaşlar tarafından 210 lira yatı rılmıştır. Kızılay Eminönü kaza ko- İlunun açtığı yardım listesi günden- güne kaburmaktadır. Teberruda bu- Iunacak vatandaşların, parayı mak- buz mukabilinde yatırmaları hatır « Tatılmaktadır. Kadıköy kız ortaokul talebesi de, aralarında topladıkları 56 tirayı dün | Ankara Kızılay merkezine gönder - İmişlerdir. Çatalenda da bir yardım komisyonu kurulmuştur. Çakıl köy halkı, 18 lira teberru etmek suretile diğer Çatalen köylerine örnek olmuş lardır. İzmirde de halkı yardıma da- vet için, vilâyetçe bir beyanname ne$ reredilmiştir. Her tarafta teberru - lar başlamıştır. Zonguldakta da, yar dım için toplanan komisyon şimdiye kadar iki bin lira teberru kabul e*- miştir. Halkın alâkası devam etmek tedir. * Ankara, 27 (A.A.) — Macaristan riciye nazırı B. Tevfik Essüveydi, | Kırşehir Mıntakasında Bir Zelzele Daha Oldu YARDIM LİSTESİ Kırşehir feliketzedeleri için açtığı” | | İ miz yardım listesine iştirtik eden ve yardımlarını dün kinrehanemize ya- Öl | tiran okuyucularımızın isimleri aşa Öl hiplerin ka rin seçilm yanında birer de inzibat bürosu rulmuştur. Fakat, intihap bül isi muvafakat etmedikçe, inzibat roları silâhlı kuvvet kullanamı” caklardır. İntihabı ihlâl edenler İvakkaten tevkif edileceklerdir. Suriye hariciye , Cabiri, Afganistan hariciye MR” 7 Yayz Muhammet Han, Mısır b nazırı B. Abdel Fattah Yehiğ hariciye nazırı vekili B. Adİ€ kenderun şancağı seçim kom ikinci reisi B. Secretan, Kırşe? gi #elesi dolayıslle hariciye vekili fik Rüştü Arasa taziye çekmişler ve hariciye Vekâlet li Şükrü Saraçoğlu bu vaben Cümhuriyet hüküm“ şekkürlerini bildirmiştir. Hadadır; (YEDİNCİ LİSTE) | 1145 9 2000 Dünkü yekân Galatada Voyvoda hanında Tehsin Gümrükçüoğlu ans sigorta şirketi müs dürü Tahsin Gök ve şürekâsili Alyans sigorta şirketi Ha-| yim Maravant Alyans sizorta girketi Al- bert Moel Yasırcılarda No. 72 şekerci Hasan Nazmi | Hasırcilerda No. 43 Ad Ereanı | Mudarya Ahmet Rüştü ço- ği cuk yurdu talebeleri (p0s- ta ile) Bayramiç foto İsmail Hak- kı (posa ile) Tahtakale Menaşe hanındi avukat Marko Nahun Mühendis kimyager Mehmet Mirel İstanbul Alacahamam boyf tüccarı Anavi ve mahdum) lari Balatta 35 inci okul talebeleri 10 00 500 sw 20 Fuat 00 00 24 4B 1201 0k Yekün İ didi emel ler, Seli, Kayalak Balakın İm atayda Seçü (Başı 1 incide) Bu bürolara komisyon | âzalı dan birer kişi riyaset etmekte, maatlerden birer âza da iştirak mektedir. Büroların vazifesi, birinci mür i ve ikinci müntebij ir, Ayrıca her bül Bazı müfsitlerin “Sancak dairelerinin tezkeresini taşımışf seçime giremiyecekler,, proparandaları üzerine kontrol yeti reisliği, buna Tüzum ol nı, Sancak halkından bulundü ispat edecek herhangi bir nın kâfi geldiğini ilân etmiştir. isbat, şahadetle de olabilecektir. hile karışırsa, bürelardaki reislerinin itiraz hakları tan tar, vekili Hataylıların hitaraf komis; lan itimatları büyüktür. ———— Hariçten Az Limon Geliyor Piyasamıza son hafta içinde âz limon getirilmiştir. Limon yatı arlmakta henüz düşmemiştir. İtalyadan len 504 tanelik sandıklar 850 tan aşağı verilmemektedir. limonlarının da 504 tanelik ©” sandığı 800-050 kuruş arasınd? Yerli limonlar arasında fiyat ©& mesi olmamıştır. 360 lık sand 630.—650 kuruş arasında ve 39” büyük limonların sandığı 630 *“ tan satılmıştır. olduğundan fi Amerika maslahatgüzar! Vekâletine bir mektup gö Amerika hariciye nazırı “© 54 bulunan Amerikan büyük mına Kirşehir zelzeleşinde taziyede bulunmuştur. Ispanya maslahatgüzarı d9 ye Vekâletine gelerek bü tessür ve taziyelerini bild Li