28 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

28 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

— 23.4.9358 ŞEYH ŞAMI Ah ii YAZAN .— No: 43 — TAN GençAvarPrensiHemen Silâhına Davranıverdi — Sizin selâhiyetiniz kâfi de- Ül. Yapılacak müzakerede, ya Ba- bu Bike bizzat... ve yahut, büyük o- Bullarından biri bulunmalıdır. Dedi, Heyet erkânı, imamın bu sözle tini Bahu Bikeye bildirdi. Kurnaz , hayatına kastedileceğinden korkarak kendi gelmedi. Bu sefer , Umma - yani, Ömer ismindeki “ğlunu gönderdi. Bu ikinci Avar prensi de Ham- ?at Beyin ordugâhına geldi. Fakat azat Bey, müzakereyi yine tehir *tİ. Günlerce ne prensi gördü, ve Me de görüşmek istedi. z i ük bir endişe i- Sinde idi. Bu sükütun böylece u- “yp gittiğini görünce en büyük “ğlu Ebu Munzala: — İmamın ordugâhına giden kardeşlerine çok iyi muamele edil. ini, çasuslarımız vasıtasile ba - alıyorum. Fakat, imamın daha müzakereye girişmemesinin Sebebini bir türlü anlamıyorum... eşlerini görmek bahanesile Vaziyeti anla. İcap ederse sen De orada kal, Küçükleri muhafaza Dedi, Prens Ebu Munzal (1) kardeş - lerinin, meçhul âkıbetine iştirak et- » ve Hamzat Beyin ordugâhi- iv Sitmek istemedi. Fakat Bahu Bi- öp, ovun bu hareketine fena halde b elendi. Dudaklarını hakaretle Yarak: erk Senin gibi bir ev- diy, olacağına keşki taş doğura Desi, he hakaret, genç pronsin son de- dağıygı me gitti, Çünkü, o korkak > Ahnel Anlıyorum ki, sen, &- kalan son evlâdını da kaybet- gidi, tyorsun. Pekâlâ. işte ben İyorum, Yak İ. Ve yanına yirmi atlı ala « tu ,; Saydan dört kilometre uzak- » Hamzat Beyin karargâhı. Ma, prenslerin uzak bir yere bu olunarak mevkuf tutulmasını, #uretle Bahu Bike'nin elde bu- masını istiyordu ve Hamzat Be- hu, *bu yolda tavsiyede bulunmuş zat Bey, Şamilin bu sözleri- AR ne müsbet ve nede ili bir cevap vermiyerek neti- 9 Süküt ile geçiştirmişti. Simdi en büyük Avar prensinin rm geldiğini haber ver - pa Pekâlâ, kendisini, boş bir ça- Pay, Pisafir edin. Ben de geliyo - miş Ve biraz sonra, kendisi Yük, giira giderek genç prense bü Müzaer nezaket göstermişti. Bir biz Mae up konuştuktan sonra, katmir Tet göstererek çadırı ter- Hür e Mİ yy Krken, genç Prensin yir- Sa sk Üakiş Oradan birez uzaklaşır Zi derhal kırk elli kişi- lik Yümi ize ileri atılmış. O v işi > Üzerine şiddetli bir adaş müdafaaya vakit da Palaz 87 Berilmişlerdi. Si. an duyar duymaz, çadır- fırlayan genç Avar kılıncını çekiş. ateş eden adamla- «Sağa sola sal- $ bir kaç kişiyi Hi fakat, onun üzeri- Bir kılıç darbe- lanmıştı. Bu ar- çük Prens de mizde bar isim, Bumunzay, şekiller ayni akibete uğramışlardı. O tarihte altmış yaşında bir ka- dın olan Babu Bike, oğullarının a- kibetlerini öğrenir öğrenmez, der- hal ortaya atılmıştı. Saçını başını yolarak, üstünü başını paralıyarak halkı müritlerle harbe teşvike başlamıştı. Halkın bir kısmı, kadının bu feryatlarına lâkayit kaldı, Fakat bir kısmı da, Hamzat, Beyin karar- gâhi üzerine atıldı. İmam, oradan bir az uzaklaşır- Başta (Şamil) olmak üzere mü- ritler, bu muhacımları püskürttü- ler. Ve sonra da, Honzah kasaba- sına girdiler. Bahu Bike, kudurmuş bir kap- lan gibi müritlerin önüne atıldı. Bunlardan birinin yakasına sarı- larak acı sözlerle tahkire başladı... Mürit, bu sözlere tahammül ede- medi. Bahu Bikenin boynuna bir kılıç darbesini indirdi. Bu darbe, bu dessas kadmın lâyık olduğu en haklı bir cezayı vermişti. Va- tan perver bir halkın mukaddera- tına hakim olduğunu idda eden bu kadın şu fani dünyanın saltana- tı için et düşmanlarından aj- dığı parayı, bizzat kendi kanı ve hayatı ile ödemişti. Avar Hanlarının hükümet mer- kezi, böylece müritlerin eline geç- mişti. Hamzat Bey, Han ailesine men- sup kadın ve erkek her kim varsa, hepsinin kılıçtan geçirilmesini is- temişti. Fakat - zaten, küçük prens lerin öldürülmesinden müteessir 0- lan «Şamil, derhal bü Şiddetli ha- reketin önüne geçmiş. Genç Prens Ebu Menzalin henüz on altı yaşın- da - ve, hâmile - olan zevcesi de, hayatımı ancak bu suretle kurtara- bilmişti. (Bu kadın' bir erkek çocuk do- gurmuş. Bu çocuk ta, senelerden sonra, Çarlığın himayesinde Ava- ristan Hanı olmuştur.) H amzat Beyi, ilk defa ola- rak Bahu Bikenin aleyhine teşvik eden Gazi Komuk Hanı As- lân Bey; iki mektup göndermişti. Bu mektubun biri Hamzat Beye hi- taben acı sözlerden mürekkep o lup: (Sen, benim akrabalarımı öldür- dün. Unutma ki, bunların intikamı- ni sende bırâakmıyacağım.) mealin- den ibaretti. Diğer mektup kesesinde kıymetli bir altın saat bulunuyordu. Ve çin- den çıkan kâğıt ta, şu satırları ih- tiva ediyordu: (Teşekkür ederim, Hamzat Bey... Vadinizi, sadıkane Ifa ettiniz. Ne olurdu; bu kötü günlerde (Alla! sizin gibi birçok mert ve cesur a. damlar daha yaratsaydı.. Bundan sonra, siz benim oğlumsunuz. Onun için size bir tavsiyede daha buluna cağım. Şimdi de, Tsudakar kabile- sini yola getiriniz. İcap ederse, ben de size gizlice yardım ederim... Ö- teki mektubuma, sakın gücenmeyi niz. Akrabalık icabatını yapmış ol- mak için yazılmıştır. Beni müşkül vaziyetten kurtarmak için o mektu bu halka ilân ediniz. Fakat siz, ben den düşmanlık ve intikam değil; dalma dostluk bekleyiniz.) Bu iki mektup, artık bir ayağı ça kurda olan Aslan Beyin kalbinde; ” ne derin bir ihtiras yaşadığını gös (Devamı var) Koklatılan İlâçlar İlâçların bazıları da koklatılır. Bunların bir kısmi tabii hallerinde zaten gaz şeklindedir. Kimisi sulu şekilde bulunduğu halde açıkta tu- tulunca tebahhür eder, gaz olur. Bir kısmı da sulu, yahut katı şekil- deyken hararetle ısınmca gaz olur, koklatılır. Tabii halde gaz şeklinde olan i- ı n örneği oksijendir. Onun yürek hastalıklarında böbrek hasta hıklarında, astma çeken hastalardı akciğer hastalıklarında nefes dar- ğına ne kadar iyi geldiğini elbet- te duymuşsunuzdur. Kömür vurma sınadn zehirlenen hastalara pek lü- zumlu bir ilâç olur. Yediklerini çı- ka gebe kadınların rahatsızlık- rını geçirdiği de çoktur. Oksijen koklatmak için, içerisine otuz İltre kadar gaz konulabilecek mahsus balonlar vardır. Balonun musluğundan çıkan gaz bir lâstik borudan geçerek hastanın burnuna yahut ağzına kadar gelir. Bazıları oksijen gazı nargile gibi, icerisi- ne kokulu bir su konulmuş siseden geçirerek ondan sonra koklatırlar. Balon sika sıkı dolu olunca ilkin gaz kendi kendine çıkar, Fakat son raları elle balonu sıkarak gazı çı karmak lâzım olur. Yalnız, gazın ancak, hasta nefes alırken çıkması» na ve nefes verirken çıkmamasına dikkat etmelidir. Hastanın nefesi pek daralmadığı vakit bu işi yap- mak kolay olursa da, nefes pek sık- laşınca musluğu açıp kapamak, ya- hut balonu sıkıp bırakmak hare- hasta nefesinin âhengine ak hayhca güc olur ve çok dikkate lüzum gösterir. Sişe icinde ilkin sulu olduğu hal de, acıkta bırakılınca gaz şeklini alan ilâcların örneği, ameliyat ya- pılacak hastaları uvutmak için kul lanılan klorform ilâcıdır. Onu kul lanan daima hekim yahut hekime yardım den biri İse de, onun gil açıkla gaz olan eteri cok defn ba- yılan hastalara herkes koklatır. Bunda hiçbir güçlük olmamakla beraber yalnız alev yanında olma- masına dikkat etmek İâzım olur. Bu türlü ilâçları ya açarak, yahut daha iyisi bir men- dil, yahut bez üzerine dökerek koklatırlar. Yalnız astma hastalığı na karşı koklatılan piridin ilâcınm hususi usulü vardır; Bu ilâçtan he kimin münasip gördüğü mikdar bir fincan tabağının Üzerine döküle- rek ülzunca bir müddet - on daki- kadan yarım saate kadar - kokla. bılır, Hararetle gaz şekline giren ilâç- ların bazısı yine astma hastalığına karsı koklatılan tatı i sigaraları tütün sigarası gil se de yaprakları hir tabağın içinde yakarak koklamak ta olur. Su içinde kaynatıldıktan sonra koklanan ilâcları bilirsiniz. Bunla- Tın bazısı hastanın odasında biraz &- zağa bırakılır, koku oradan ye- lir. Fakat en coğu sıcak sicak has- tanın burnuna yaklaştırılarak çıkan buhar koklatılır. Buharın hemen kay bolmaması icin hastanım basına hir havh örterek onun altında ilâcı kok lstmak lâzımdır. Daha iyisi mu. kavvadan bir huni yaparak onun Keniş tnrafını ilâcm Üzerine, tut. mak, küçük deliğini de hastanın burmuna yahut ağzına yaklastır. maktır, Uzumca süren müzmin has. talıklarda mahsus âletlerden birini alarak onu kullanmak en kolayı- dır. Bu türlü iâclardan bazıları da pülverisatör icerisine konularak bo. ğaza, yahut burna sıkılır. Bunu yap makta da bir güclük yoktur. âletlerin huharla işliyenleri, elek, irikle islivenleri de vardır. Koklatılacak ilâçlar için bir de Mâctan bulut yapmak usulü var- dır. Bunda ilâe mahsus bir âlet içe risinde sis gibi gayet ince zerreler haline girerek insanın boğazından akeiğerlerinin icine kadar girer, Meselâ kallait halinde çelik, po- tasyom İyodürü bu usulle verilir. Asılar bile bu usulde yapanlar var dır, Fakat bunların mahsus müesseselerde, en ziyade nefesi yolu hastalıklarına ivi gelen | lir. (GAŞMAKALEDEN MABAT) Yurdumuzda Son Sömürge (Başı 1 incide) gizlemeye çalışmıştır. Sömürge zih- niyetine sımsıkı sarılmıştır. Ayni Belçikalı şirketin diğer memleket- lerde işlettiği elektrik tesisatında yüz kilometreye bir inkıta düşüyor. Memleketimizdeki (Oinkıta nispeti bundan 22 misil fazladır. lektrik Şirketi, taahhütlerini çiğnemesi ve sömürmek usullerine sarılması dolayısile bize karşı suçlu olmakla “kalmıyor. Bü- tün fen âlemine karşı suçludur. Bu suçun beynelmilel otorite mev- kiinde bulunan, salâhiyet sahibi bir heyet tarafından tespit edilmesinde büyük fayda vardır. Şirketin en ba- İsit fen esaslarına ve beynelmilel ka- bul edilmiş emniyet kaidelerine kar- st işlemiş olduğu suçların bu şekil- de tespit edilmesi, "Türkiyenin her husustaki berrak ve dürüst hareket tarzını ortaya koymaya yeni bir ve- sile olur. Şirket, memleketimizdeki imtiya- zından bir sömürge diye İstifadeye ve milyonlar çekmeye alışmıştır. Ta- ahhütlerini tamamı tamamına yeri. ne getirmek 'vaziyetine sokulunca yaygaralar koparacaktır. Bunu Bel- çikadaki gazeteleri vasıtasile zaten yapiyor. Hariçte de memleketimiz- de ecnebi sermayesi hakkında irat fikirleri bulunduğunu iddiaya cüret edecektir. İşte bunun için salâhiyet sahibi bir heyete hakikati görmek fırsatı verilmelidir. Bu heyet, mukaveleyi ve tesisatı gözden geçirmeli, emniyet tertibatına bakmalı, şebekenin işleyişi hakkında tutulan müşterek zabıtla- rı, şirketle Belçika arasındaki muha- bereye dair elde edilen vesikaları tetkik etmelidir. O zaman şirketin hakiki mahiyeti ortaya , çıkar ve senelerdenberi bu memlekete karşı sömürge zihniyeti ile işlediği suçlardan sonra hakikate aykırı haberler yaymaya, cereyanlar açmaya hiç mecali kalmaz. Ahmet Emin YALMAN —— Keşap Nahiyesinde Giresun, (TAN) — Halkevi köy- cülük kolu, civarımızdaki Keşap na- hiyesine iki âza yollamıştır. Bunlar, köylüleri toplıyarak kendilerile has- bıhalde bulunmuşlar, en ziyade hava tehlikesile buna karşı ittihaz edile. cek tedbirleri anlatmışlardır. Köylünün sıhhati hakkında ya- zılan afişleri de dağıtmışlardır. ÇEKLER Paris NewYork Milâno Cenevre Atina Cenevre Sofya Amsterdam Prag Madrid Berlin Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohama Stokholm Tendra Moskova 150978 — 180317 4.6958 36,746 34432 63,4920 14220 22.1575 i 0,791583 O 0 i | 3.0020 106.0317 215238 27210 308 106.0738 345375 27219 30612 620,13 60 234115 23815 PARALAR Aş Baş piggin © k Fransız Nazırları Londrada Bütün Siyasi Meseleler (Bap 1 incide) suna gidecekler ve akşam yemeğin- de Kralın misafiri olacaklardır. Fran sız Nazırları geceyi şatoda geçirecek vam edilecektir. İngiltere kabinesi, bugün haftalık toplantısını yapmış ve harici vaziye- ti tetkik etmiştir. Bu münasebetle Londra ile Paris tarafından müştereken tesbit edilen müzakere programı sabahleyin na - zırların emrine âmade bulundurul - muştur. Temin edildiğine göre bu kı sa program halihazırdaki bütün dip lomatik işleri ve iki memleketi alâ. kadar eden milli müdafan meselele- rini ihtiva etmektedir. İttihaz edilen kararların bütün na zirlar tarafından tamamile tasvip e İdildiği kuvvetle tahmin edilmekte - dir. Südetlerin teşebbüsü neticesin - de Çekoslovakyada hâsıl olan vaziyet burada ciddi endişeler tevlit etmi- ye devam etmektedir. Tahmin edildi ğine göre Prag mümessili vasıtasile kabineye bu işin aldığı son şekil hak kında malümat verilmiştir. Diğer el hetten Lord Halifaks arkadaşlarına dün Fransa sefiri ve Avenol ile yap- tığı mülâkatlar hakkında izahat ver- ması Habeşistan meselesile İtalyan İhâkimiyeti hakkında müzakerede bu lunacak olan meclisin yakında skte- deceği içtima ile tabiatile sıkı bir su- rette alâkadar addedilmektedir. Hor Belişanın seyahati esnasında edindiği intibaları kabineye bildirdi- ği tahmin edilmektedir. Askeri iş birliği yolunda Gazeteler, İngiltere - Fransa rica- li arasında konuşulacak meselelerle meşguldür. ! Deyli Meyl gazetesinin yazdığına göre, Fransız - İngiliz askeri teşriki mesaisi neticesi olarak Majino hattı boyuncü depolar inşa edilecek ve bu depolara İngiliz harp levazımı stok edilecektiğ; iis4 N Ayni gazete, İngilterenin yakında | Almanya ile tekrar temasa gelmek İniyetinde olduğunu da yazmaktadır. Londra, 27 (A.A.) — Bir suale ce- vap veren bahriye nazırı B. Hor Bel şa şimdilik Akdenizdeki bütün İngi- liz kuvvetleri ve müstahkem mevki. leri için bir başkumandan tayinine ihtiyaç olmadığını bildirmiştir. Fransız gazetelerine göre Paris gazetelerinden Matin Lon. dra mülâkatından bahsederken diyor kiz “Ingiltere (o Başvekili Chamber. lain'in dörtler paktına teveccühü ol. duğu söyleniyor. Fakat hakikat şu - dur ki, Ingiltere Başvekili plâncı de- Bil, realisttir. Şakuli veya amudi ake lar veya daireler onca hiçbir şey i- fade etmez. Onun istediği Avrupa daki siyasi rekabetlerin & ünet bul - masıdır. Bu, ister ikiler ister üçler, dörtler veya beşler paktı ile elde edil sin, hiçbir ehemmiyeti yoktur... İlerdir. Görüşmelere Cuma' günü de-| miştir. Avenolün Londrada bulun “| Gözden Geçirilecek Moskovanın kanaati Moskova, 27 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Jurnal dö Mosku, Avrupa tinde karfaşilık başlı dığı makalede Ingiliz İlaşmasının Avrupünın umu; yetinde fena bir tesir hasıl ettiğini İ ve İngilterenin müstakil Avrupa dey letlerinin mütaarrızlar tarafından yutulmasını terviç ettiğine kani olan bu devletlerin tehlikeyi kendilerin - den uzaklaştırmak için her türlü ma nevralâra tevessül ettiklerini yazı - yor. Bu gâzete, yakında yapılacak olan Fransız Italyan müzakerelerinin de Avrupa siyasetinde bir dönüm nok- tası teşkil etdemiyeceğini kaydedi - yor. İngiliz - Fransız müzakereleri hakkında da şöyle diyor: “Fransız nazırlarının da Londra seyahatine çıktıkları bu andaki şart- lar da Avrupanın umumi kargaşa - hk vaziyetine bir delildir. Onlar gö- rüşe dursunlar, mutaarrızlar Ser - güzeştlerine devam ediyorlar, Garp Avrupasında tek bir devlet yoktur ki siyaseti kollektif emniyet ve Millet- ler Cemiyeti paktı prensiplerini ta- rımamazlık yüzünden çıkmaza gir. miş bulunmasın. Sovyetler Birliği, buyün Avrupa- da mevcut karışıklığı kendi kudre - tini zayıflatamıyacağına ve harici si yasetini de idmeye mâni olamıyaca ık emin adım- larla kendi kendine çizdiği yolda yü rümekte devam edecektir... Sulh için emin yol Vaşington, 27 (A:A.) — Iyi haber alan mahfeller, Borah, Nay ve Lafo- let gibi bazı öyan azasının gayretine rağmı ssa İngiltere ve Fran - sanın Italya 'ile ünlaşmak istedikleri şu sirada Amerika hükümetinin İs< pariyaya gidecek ölün silâhlara Ko nan ambargonun kalkmasına karşı ittibaz ettiği tarzi hareketi değiştire ceğini zannstmemektedirler. Ameri ku tarafından takip edilen ademi mü dahale siyasetinde yapılacak bir de- işiklik İngiltere ve Fransa hükü - #hetlerinin maruz kaldıkları müşkü- lâtı artıracaktır. Iki büyük Avrupa demokrasisi arasındaki yakınlık A- merikan siyasi mahfellerince Avrü- pada sulhün- idamesi için en emin bir zaman telâkki edilmektedir. | gina katiyen kani o Türkofis Reis Muavini İktısat Vekâleti Türkofis Reis Mu avini Celâl şehrimize gelmiştir. Ce- lâl dünden itibaren Türkofiste alâka klarla temaslara başlamıştır. Umum müdür müavini bilhassa (takas olacak, son çıkan kararname hükümlerine göre yapılan ve yapılacak işlerin İşekli hakkında tetkikler yapacaktır. işleriyle yakından meşgul Nafa Teknik Okulu Müdürlüğünden : 1 — Kapalı zarf usulile eksiltmeye konulan iş: İstanbul — Beşiktaş Yıl- dızda bulunan Teknik Okulu Tedrisat binasında yapılacak tâdilâta müte- allik inşaattır. 2 — Keşif bedeli 10369 Ira 43 kuruştur. Eksiltmeden iki Saat evveline kadar okuldan alınacak irsaliye ile Yüksek Mühendis Mektebi muhase» besine yatırılacak olan ilk teminat 777 lira 71 kuruştur. 3 — Metraj, keşif hülâsası plân ve projeler fenni şartname Eksiltme şartnamesi ve teferruatı okulda görülebilir, 4 — Eksiltme 105.938 tarihine rastlıyan Salı günü saat 15 de suyunda Yüksek Mühendis Mektebi eksiltme komisyonunda yapılacaktır. 5 — İsteklilerin teklif mektuplarını eksiltme saatinden bi ne kadar Yüksek Mühendis Mektebi muhasebesinde başkanlığına makbuz mukabili vermeleri lâzımdır. gecikmeler kabul edilmez. 6 — Eksiltmeye girebilmek için Nafıa Vekâletindeh alınmış v “10,000, lira tutarında Betonarme bina inşuatı yaptığına dair mü lik vesikası ve cari sene Ticüret Odası belgeleri bulunmak lâzımdır. Gümüş- Muhasebeciliğinde toplanacak olan ir saat evveli. toplanan komisyon Postada vaki olacak e enaz teahhit- Jandarma Genel Komutanlığı Ankara Satınalma Komisyonundan : 1 — Bir metresine iki yüz doksan kuruş fiat bi girgin; reden yedi bin metreye kadar vasıf ve örneğine Uygun kı kumaş 5—5—938 Perşembe günü alınacaktır. 2 — Şartnamesi parasız komisyondan alınabilecek ola; ye girmek isteyenlerin “1522” bira , sesde yazı belgeleri içilen Altı bin met. ışlık elbiselik saat onda kapalı zart usuliyle satın n bu eksiltme. elli kuruşluk ilk teminat ve şartna, £ see pata çün mi