27 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

27 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

26-5- 933 BUGÜN İngilterenin Teslihatı | Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL i Üleilterenin hava silâhlanmasına | Lili, tan beri beklenen ve Başve- hi hastalanması yüzünden geciken PE dün yapıldı ve hükümetin seri, > takrirlerine karşı, büyük ek /*t kazanmasına saik oldu. Muhalefet Partisi, hükümetin hava ti programını ciddiyetle tatbik ediğine, hava sanayiinde birta- Aksaklıklar bulunduğuna ve bu işlerin yürümediğine inanı- «| Ve hükümete karşı itimatsızlık Ydiği için vaziyetin tahakkuku Stiyordu. Mister Chamberlnin'in verdiği €e- b açık ve kati idi. İngilterenin ha- vvetlerinin yarın bile vazife ba davet olunduğu takdirde dünya- *n müthiş silahlarından biri oldu- i ltere, bu kud- iftihar edebilir. Dünyanın en *de, | m na Süratli bombardıman tayyareleri İn-|| rededir. Muhafarakârlardan olan Mister|| sil de ilkönce Amele partisi gibi ya işlerinin tahkike mühtaç oldu- : kanaatinde idi, Fakat Hava Nazı- lord Swinton'un mevkiinden çe- &si ve yerine yeni bir nazırın ge ip nesi Mister Çürçili tahkik tek - ve geri almaya sevketmiştir. Çür- * göre hükümet Hava Nazırını de- İirmekie, hava teslihat işinin iste- Wa hızla yörümediğini kabul etmiş İcap eden tedbiri almıştır. şile mebuslar, İngiltere hav Svetinin Alman kuvvetinden geri yoğu üzerinde ısrar ediyorsa da İster Chamberlain bu iddiaya cevap bi ık İngiltere hava kuvvetinin hiç * memleketten geri olmadığını 2- 4 söylemiş ve yeni Hava İhgsley Wood da tayyare ii arttırmak için elinden geleni ya- mı ve sanayi âlemini seferber İ Keceğini anlatmış, bu suretle İngil- hükümeti Parlâmentoda parlak muvaffakiyet daha kazanmıştır. Yele Partisinin hava teslihatına İ 5 derece ehemmiyet vermesi ve hü- ale palm başarmağa en büyük kıymeti iklerini ve bütün İngilterenin si- anma programını ittifak ile teyit ini pek açık gösteriyor. A 4, Yrupa İşlerinin karışıklığı yüzün. MN bahsetmek Cırsatını kaçırdığımız w pemleket Meksikadır. İngiltere Amerika; Mini İstimlâk yüzünden İngiltere ile şında çıkan ihtilâf dolayısile en ayet İngiltere ile diplomatik mü- rini kesen Meksika, bir müd ta beri hir isyanı bastırmak için aktadır. İsyanın elebaşısı Ge- il Cedillo namında bir askerdir. en senenin — ilkteşrinine kadar Mmhurreisi B. Kardenas'ın kabine- de Zirant Nazırlığı yapan bu Ge- iç İ, daha sonra kabineden çekil bes Meral Ne ve muhalefetin başına geçerek ilk atta İsyan bayrağını kaldırmak İ- hazırlanmaya başlamıştı. Zaten Generalin yirmi beş yıldır işi gü- | İsyan çıkarmak için fırsat kolla- | Ve hiç bir fırsatı kaçırmamak- | * Kendisi çok zengin bir adam ol lan kolay kolay taraftar bulu-| hükümetin başına dert âçi- *i, te, 4, Yor me yı Seeral Cedillo'nun ayni zamanda ayn vilâyetlerinin birkaçında hü tiye te karşı hissolunan memnuniyet | $, Üi istismar etmek üzere bulundu. Anlaşılıyor. Şimdiki Meksika hükümeti aleyhin İka ynutsuzluk uyandıran âmiller 4,, “di buhran yüzünden alış veriş Mali luğu, kuraklık yüzünden mah hay TİN bozulmasıdır. İktisadi buhra- v va emniyetsizlikle birleşme- ağı, leket için daha çok muzır ola m Meksika hükümeti, isyanı #inak için bütün kuvyetile çalış- İN ve ordunun hükümete gös- Sadakatten istifade ederek mu olmaktadır. Misir Hükümetine Hücum tiny SİTE, 26 (A.A) — Ayan Mecli- ab Kralın nutkuna verilecek ce- , müzakeresi sırasında, âyanda Mengi eiyeti muhafaza eden Vefd “İcum, Pları hükümete şiddetle hü- *derek son yapılan intihabatın Ye üz olduğunu ileri sürmüşlerdir. t te, birçok petrol kuyu: | PRENSES FEVZİYE İran Veliahdi Bir Mısır Prensesiyle Evleniyor ! Daily Thelegraph'ın Kahire muhabiri bildiriyor: Haber aldığı ma göre Kral Farukun en büyük hemşiresi Prenses Fevziye ile İran veliahdi Prens Şahpur Mehmet Rıza arasında bir izdivaç hazırlanmıştır. Prenses Fevziye şıma varacaktır. İranın Mısır elçisi Bay € Şehinşahı temsil etmiştir. Misır yılacağım ve düğünün Tahranda Fakat nikâh ile düğün arasında bi it Sineki, önümüzdeki sonteşrinde 17 ya- müzakerelerde Majeste mahafili, nikâhın Mısırda kı- yapılacağını tahmin ediyorlar. irkaç hafta geçeceği anlaşılıyor. Prenses Fevziye, İranda saray hayatının çok münevver oldu- ğunu görecektir. Veliaht Prens Mehmet Rızanın altı erkek, üç kız kardeşi vardır. Kendisi Avrupada uzun seyahatler yapmış ve birkaç kardeşile birlikte İsviçrede tahsil görmüştür. PRENS MEHMET RIZA “Bir “Hazine Bulundu Paris, 26 (A.A) — Mofetar 20- İ kağında bir evi yıkmakta olan a- | İİ meteler, büyük bir hazine bul İ muşlardır. Bu hazine, on beşinci | Luinin Hassa ahırları nazırına a- | ittir ve iki buçuk milyon frank | ktymetinde. altın sikkeden müs | | rekkeptir. Bulgaristanda Son Parlâmente Toplantısı Sofya, (Hususi) — Yeni Bulgar par lâmentosu, Reis Stoyço Moşanov'un riyaseti altında ve Başvekil B. Köse- ivanov'un ve nazırların ve bütün me busların iştirakile ikinci içtimaını ak detmiştir. İçtimada, kanunu esasinin İdeğiştirilmesi, Meclis talimatnamesi ve matbuat kanunu meseleleri görü- şülmüştür. Muhalif mebuslardan ba- buat hürriyetini müdafaa etmişlerdir. bu sebeple hükümet blokile muhale fet mebusları arasında hararetli mü nakaşalar olmuştur. Müzakereler, hal ka açık bulundurulmuştur. 4 seneden sonra İlk defa olarak açılan Bulgar parlâmentosu toplantısı, Bulgaristan- İda büyük bir alâka ile takip olunmak | tadır. | Milletler Cemiyetinde Cenevre, 26 (A.A) — Bugünden itibaren Guatamala artık Mülletler ce miyeti azasından değildir. Çünkü bu husustaki kararını 25 mayis 1936 ta- rihinde evvelden ihbar mahiyetinde- ki müracaatı üzerinden iki senelik mukarrer mühlet geçmiştir. Umumi sekreterlik Şilinin çekile- ceği hakkında henüz bir müracaat almamıştır. ALMANYA Irki Müsavatsızlık Londra, 26 (Hususi) — Avustur - yada Yahudi aleyhtört kanunların tatbikine başlanmıştır. İlk netice 12 intihardır. İrki müsavatsızlık yüzün den yüzlerce aile yıkılmağı mahküm | dur. Daha bir çok intihar vakalarının olduğu söylenmektedir. RUMANYA Kodreano'nun Suçu Bükreş, 26 (Hususi) — Kodreano- nun muhakemesinin bugünkü celse- sinde müddeiumumi, suçlunun hiya- neti vetaniye cürmünden 25 seneye kadar hapis cezasına çarptırılmasını istemiştir. MEKSİKA Sedilist İsyanı Meksiko, 26 (A.A) — Cedillist'ler den 400 kisi, silâkları ile beraber Santa Maria del Rio'daki askeri ma- kamata teslim olmuşlardır. Diğer Cedillist'ler köprüleri yak-| mak, demiryolları bozmak sureti - le mukavemet hareketinde bulun - 11 | Bugün Pragda neşredilen yarı res- 17 Alman tayyaresi Çek toprakları ü- zerinde ve 16 tayyare de hudut bo- yunca uçmuştur. Alman gazeteleri boyunca askeri tahşidatı üzerinde mu fassal malümat vermekte ve hudut ü- zerinde bu kadar asker yığmanın ba- İrişseverlik ile uygun çlmadığını anla- itiyor. Bu gazeteler İngilterenin bita- raf müşahitler tahkik etmesi liyamgeldiğini, o 2a- man vaziyetteki tehlikenin anlaşıla- cağını izah ediyor. Alman gazeteleri İÇek tayyarelerinin Alman toprakları | üzerinde uçması yüzünden şiddetli| Deşriyat yapmakta ve bu neşriyat Lon | drada endişe ile karşılanmaktadır. Hu duda bitaraf müşahitler göndermek meselesi Londrada münakaşa olunu- yor. Hariciye Müsteşarı Buther mese | lenin bahis mevzuu olduğunu Avam İ Kamarasında söylemiştir. |» Henlayn Daily Mail muhabirine Su İ detler meselesinin sonbahardan ev- vel halli lizimgeldiğini aksi takdirde | meselenin uzaması yüzünden umumi bir harbin çıkması mühtemçi oldu. | Zunu anlatmış ve “hu harpte sağ ka | LEHİSTAN Bek'in Beyanatı Varşova, 26 (Hususi) — Lehistan hariciye nazırı albay Bek bugün be- yanaita bulunarak Avrupanın iki muhasım İdeolojik bluka ayrılma - sının sulh için bir tehlike teşkil et- tiğini bu tehlikeye karşı gelmek lâ- zım geldiğini söylemiştir. Beyanata ehemmiyet veriliyor. İngilterede tayyareciliğe çok eh makta berdevamdırlar. : mi tebliğe göre Alman şikâyetlerinin | vukuu sırasında son beş gün içinde | İ Çeklerin hudut | göndererek vaziyeti | Sovyetlerin Kararı Nevyerk, 26 (Hususi) — Sov- yet Birliğinin Amerika sefiri bu gün beyanatta bulunarak Sovyet Rusyanın bir tecavüze uğradıkla İri takdirde Fransayı ve Çekoslo- vakyayi, mfidafgaya hasır olduğu nu, Sovyet Birliğinin Avrupa ile alâkasını kesmemiş bulunduğunu anlatmıştır. lanlar Afrikaya giderek muz dilen- mek mecburiyetinde kalacaklar” de- miştir, İngiliz Hariciyesinin Garbi Avru- pa dairesi şefi Strang gizli bir vazi- fe ile Paris - Berlin ve Praga hareket etmiştir. Kendisine bu üç hükümet merkezindeki İngiliz mümessillerile İngiliz hükümetinin kararlarını izah edecektir. Bu seyahatte İngilterenin yanlı vesikalardan çekindiğini delil sayıyor ve seyahate büyük bir ehem miyet veriliyor. Roma. 26 (A-A.) — Kont man sefirini kabul etmiştir, ano, Al- Bir Bakışta Dünya Haberleri LİTVANYA Nazi Faaliyeti Londra, 26 (Hususi) — Bugün Me- mel'deki naziler Litvanya hükümeti tarafından tayin olunan velinin ka- nun fevkinde salâhiyeti haiz olma- sms tahammül etmiyeceklerini ve ancak Litvanya ile en müsavi şerait dairesinde yaşıyabileceklerini bildir #mişlerdir. İNGİLTEREDE İHTİYAT KADIN TAYYARECİLER emmiyet verilmektedir. Sen günler de bir de ihtiyat kadın tayyarecilik servisi kurulmuştur. Alman Tayyareleri Çek Topraklarında... Zpanyada Bir Sovyetler Birliği Bir Harp Vukuunda Çeklere ve Fransızlara Yardım Edecek Prag, 26 (Hususi) — Dünün en mühim hâdisesi Çek tayyare- lerinin Alman toprakları üzerinde uçtuğuna dair olan haberlerdi. Almanya bu hâdiseleri protesto etmiş ve Prag, dün de haber ver- İdiğimiz gibi, Çek tayyarelerinin huduttan daima üç mil uzaklaş- masını temin ederek Alman şikâyetlerinin önünü almıştır. Bombardmanın Feci Bilâncosu * » 240 Kişi Öldü, Bin Fazla Yaralı Var, 50 Ev Tamamen Yıkıldı Madrid, 26 (A.A.) — Dün Alikan- te müthiş bir bombardımana maruz 1 kalmıştır. 240 kişi ölmüştür. Binden fazla yaralı vardır. 50 bina harap ol- muştur. Aralarında Fransız ve İngiliz konsolosları da buluuan 28 konsolos, Alikant'ın dünkü bombardımanı gibi hâdiselerin tekerrürüne mani olmala rı için hükümetleri nezdinde teşeb- büslerde bulunacaklarını natık bir nota imzalamışlardır. Harp şiddetleniyor Barselona, 26 (A.A.) — Şark cep- hesinde Cümhuriyetçiler Tremp mun- takasında arazi kazanmakta devam e- diyorlar. İsona'nın şimalinde birçok dağları ele geçirmişlerdir. Korbalan mıntukaşında âsi kuvvet ler mühim miktarda tank ve fayyare yardımile ilerliyerek bükümet kuv- vetlerinin şiddetli bir mukavemetin- den sonra Umbriya Kadezoyu zaptet mişlerdir. Ademi Müdahale Tâli Komitesinin Toplantısı Londra, 26 (A.A.) — Ademi müda- hale tâli komitesi, gönüllülerin geri alınması ve kontrol işinin yeniden te sisi plânının tatbik mevkiine konul- ması hakkında müzakerelerde bulun muştur, Müzakerelerde bütün memle ketler heyetleri, geçen hafta hükü- İmetlerine tevdi edilmiş olan projele- rin cevaplarını almış bulundukları halde hazır bulunmuşlardır. Bu projeye göre: Fransız - İspanyol ve İspanyol - Por tekiz budutlarının kapanmasından 30 gün sonra gönüllülerin geri alınma- sına başlarılmıyacak olursa Fransa hükümeti, hareket serbestisini istir- dat etmek hakkına malik olacaktır. Komitenin kararı Londra, 26 (A.A.) — Saat 15te toplanan ademi müdahale tali komi - tesi, Sovyet deleğesi hariç olarak bü tün diğer azanın ittifakı ile Ispan - yadaki yabancı gönüllülerin geri çe - kilmesi ve kontrolün yeniden tesis edilmesi projesini kabul etmiştir. (57 smmm ELE Aşk Dersleri ve Evlenmiye Hazırlık Dersleri Yazan: B. FELEK Gerçi Amerika garabetler memle- ketidir diye şöhret bulmuştur. Lâkin bazan da bu arab: şeylere tesadüf ed diye bir söz vardır. Buna kimsenin i- tiraz ettiği yok, yalnız arasıra gaze- telerde (garson mektebi), (ahçı mek- tebi) falan gibi sözler gördüğümüz zaman hakiki bir irkilme duyarken hattâ sahnelerimizde Xaşk mektebi) bir operet mevzuu olacak kadar ga- rip görüldüğü sıralarda öğreniyoruz ki Amerika Kolej ve Üniversitelerin de talebeye aşk dersleri veriliyormuş. Evet! Kız ve erkek talebey aşk ders- leri gösteriliyormuş. Amerikalı gençler Avrupalılardan daha (realist) oldukları için aşk de- nilen en mühim insanlık işinin bir e- şek davası veya Vaterlo muharebesin den daha az, mühim olmadığını dü- şünerek ve Amerikadaki izdivaçların ekserisinde muvaffakiyet olmadığını görerek mekteplerinden kendilerine (aşk ve İzdivaca hazırlık) dersleri ve- rilmesini istemişlerdir. Gençlerin bu isteği Amerikada iyi kabul görmüş ol malı ki orada mevcut olan 672 kolej ve üniversiteden 200 den fazlasına iz divaca hazırlık dersleri konmuştur. İzdivaca hazırlık dersi nedir? Bu derslerin ekserisi bizce pek a- çık saçık denecek şekildedir. Orada aile bütçesinden en açık cinsi fizyolo İciyaya kadar olan mevzular mütalea edilmektedir. Amerika dershanelerin de şimdi ekseri okşamalardan, kur (yani âşıkdaşlık) yapmadan, bir ko- ca seçme sanatından, bal ayından, eş- lik vazifelerinden doğumların fenni kontrolünden, gebelikten ve lohusa- lıktan bahsedilmekte ve bunlar üze rinde açık münakaşalar yapılmakta- dır. Gülmiyelim, Amerikalılar talâkın çokluğunu görerek bunun evlilik de- nen şeyi bilmemektön ileri gi i- ne karar vermişler ve gençlere bu ma lümatı mektepte vermeye başlamışlar dır. Amerikanın Kolumbiya hilinde Şefens Kolejde izi üzerine iki senelik bir tecrübe devre- si geçiren bir genç kız bu yolda ken- disi” Corulan suallere şu cevabı ver mişue: — Şu üç mevzuun ehemmiyetli şe kilde incelenmesi lâzımgeldiği kana» atindeyim: Bütçe, şahsi intibak, cin- siyet meseleleri, Pek çok genç kızlar paranın kıymetini ve bir çiftin mas- rafı ne olduğunu bilmezler. Büyük bir kısmı şahsi inlibakın izdivaç mu vaffakıyetinde ne büyük â oldu. ğunu takdir edemezler ve nihayet kıs mı âzamı da cinsi meseleler hakkın- da kâfi malümata sahip değildirler, Kızlar arasında büyük rağbet gö- ren bu kurslar erkekleri de bigâne bı rakmamakta ve onlar da iyi bir koca olmanın yolunu öğrenmeye çalışmak tadırlar. Gelelim işin nâzik tarafına: Bu kadar kıvrak ve cazip mevzu- ları mütalea eden bu dersin acaba gençler üzerine ahlâki zararları olu. yor mu?. Amerikalılara nazaran her genç kı zın bir erkek dostu vardır. Öğrendik lerini veya öğrenmekte olduklarını o- nun üzerinde tatbik etmektedirler, , | Yapılan istatistiklere göre gençler bu yolda pek ileri gitmiyorlar. İleri gi- denler oluyorsa da bunların nisbeti yüzde 25 i geçmiyormuş. Amerikalı ra göre de bu kadar fire çok değil. miş, Bana sorarsanız, Vallahi şu yazdık. larım hep mantıki ve makul seyler amma bence bu bir ateş ve barut me. selesidir. Onun için bu malümatı bir sıkı kontrolden geçirmeden gençlere vermekte zarar olsa gerektir. Amma: — Amerikalılar kadar medeni ol. mak istemiyor muyuz?. İstiyoruz. Her cephede o kadar ile rileyelim de aşk dersleri de tedabüle kalsın. Pek geri kaldığımızı görürsek akşam dershaneleri açar ikmale ka. lanları yetiştiririz.