1 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

1 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

—— 1.6.0938 TAN Gündelik Gazete YAN'ın hedefi: #yde keriin fikirde, her- olmak, Haberde, temiğ, dürüst, gazetesi o olmıya çalışmaktır. ABONE BEDELİ samimi Balkanlarda Münakaleyi Kolaylaştırmak Lâzım Yazan: M. ZEKERİYA Atinada iken İstanbulla muhabere- de güçlük çektik. Pire ile İstanbul arasında işliyen ne bir Türk ve ne de bir Yunan yolcu vapuru var. İki dost ve müttefik memleketi biribiri. ne denizden yabancı memleketlerin vapurları bağlıyor. Bunlar da hafta. da ancak iki defu posta yapıyorlar. Karadan Atina ile İstanbul ara- Sında işliyen trende yolculuk yap- mak bir işkence, Yolda iki defa, oda gece yarısı aktarma yapmak mecbu- riyeti var. Halbuki Yunanistanla hem dost, hem müttefik bulunuyoruz, İki mem- leketi biribirine bağlıyan daha seri ve daha muntazam nakil vasıtalarına | ya ilede vaziyet aynidir. Bükreşle İstanbul biribirine ancak haftada bir iki defa işliyen posta va- purlarile bağlıdır. Rumanya ile de da ha sıkı temasa ihtiyacımız vardır. Bu bakımdan Prens Bibesko ile ya- pılan anlaşmayı memnuniyetle kar- şılamamak mümkün değildir. Bu an- laşmıya göre Bükreşle İstanbul ara: | sında muntazam tayyare seferleri ter tip edilecektir, Tedricen bu seferler bütün Balkan memleketlerine teşmil edilecektir, O vakit birkaç saat içinde | Atina veya Bükreşe gitmek, bir gün içinde muhabere ötmek #ümkün ola- “aİYoğiluk oncak Sıkı temas İle arlar, Balkan merkezlerini biribirine hava yoluyla bağlamak mevcut olan dost- luk bağlarını kuvvetlendirmi; yacaktır. e yarı- ei epagönlüsi Geçen gün Balkanlardaki propa; Alman ında faaliyetine dair yazdığım fıkra üzerine okuyucularımdan birin den bir mektup oldun, diyor ki: “İstanbulda bulunan bir Alman müessesesi vasıtasile Türkiyeye bir. takım fe imler getiriliyor. Bu filmler bütün sinemalarda, hattâ mekteplerde gösteriliyor. Buna bir diyeceğime yok. Fakat bu filmle be raber Alman gençlik teşkilâtına ait filmlerin de gösterilmesine: ne di yelim?,, Mekteplerimizde böyle bir film gös terilip gösterilmediğini bilmiyorum. Fakat © Yunanistanda o Almanların gençlik teşkilâtı ile pek meşgul ol. duklarını gördüm. Hatti bir mayıs münasebetile Almanyadan Yunan gençlik teşkilâtıne mühim İniktarda hediyeler gönderildiğini söylemişler- di, Eğer bizde de hakikaten Alman gençlik teşkilâtma ait filimler mek- teplere kadar girmişse, bunu ehem- miyeile nazarı dikkate almak lâzım geldiği kanaatindeyim, Karanlıktan Hoşlananlar Aydınlıktan Hoşlananlar Almanlar Avusturyayı işgal ettik- ten sonra, Viyananın meşhur büyük umumi kütüpanesinde bulunan, fa- kat ari prensiplerine uygun olmıyan bütün eserlerin yakılmasına vermişler. Bu kitapları lar, sokaklarda bü rak imha etmişler, Ba kararı tatbikten evvel öğrenen Amerika üniversitelerinden biri ve Boston üniversitesi talebeleri telgraf la müracaat ederek bu kitapları satın almıya hazır bulunduklarını bildir. mişler, Fakat maalesef birkaç neslin irlan hayatını bugünkü nesle nakle-| den hu eserleri kurtarmıya muvaffak olamamışlardır. karanlıktan, diğeri tan hoşlanan, biri dar ve ihtiyar medeniyetin, ve genç bir medeniyetin ifadesi, karar toplamış- ateşler yaka- Moskovalı Sovyet genç kızları, bir gençlik bayramında geçit resmi yaparlarken Sovyet Güzelleri Sovyet Rusya, telâkkileri ifibarile dünyanın içinde ayrı bir dünya gibidir. Bundan dolayı oradaki hayat, oradaki düşünceler herkeste tabii bir tecessüs doğurmaktadır. Aşağıdaki yazıda bu âlemin aşk ve güzel telâkkileri gibi sizi çok alâkadar edecek bir mevzuu bulacaksınız. Yazı, tanınmış İngiliz muharrirlerinden Sidney Meosley'irdir. : Rusyanın hangi afında gezip dolaşsa gü şılıyor. met ediyorlar. Bu ! sagandasının barla bum k safında ça edirler. dün im en güzel, en şık ve en iyi karşılaştık. Bunlar, bizi imseye uğurladıl. olcu arkadaşlarımda rika bunlara Kottarını bana döndü Burası Ertesi gün ayni adam nıma gelerek cennet! dedi asık bir suratla — Meğer, dödi, burası cennet de gilmiş, başka bir yermiş. Bu kızlar kkında yanlış fikirlere düşmü- şüm. Bu kızlar gülümsüyorlar, fa- kat kendilerile şakalaşmak istedi- niz mi, derhal susuyorlar Rusyada yaptığım bütün seyahat lerde en becerikli propaganda kış- İnsanların en büyük kusurları kendilerini bilmemeleri ve tanıma- malarıdır. Sevgi işinde bir insa ve tanıması zaruridir, Fakat çoğumuz bunu yapmayız ve yapmasını bilmeyiz. Aşağıya üç kısımdan mürekkep bir sual listesi koyuyorum. Bu sual leri okuyunuz ve her suale gayet samimi bir surette evet veya hayır şeklinde cevaplarını veriniz, Şu ve ya bu şekilde bir fikriniz olmadı- Zina samimi surette kani bulundu- ğunuz suallere cevap vermeyiniz. Fakat bu pek nadiren vâki olur, Bu sualler niçin tertip edilmiş- tir? Bu sualler sırf kızlara kadın- lara mahsus olmak üzere tertip e- dilmiştir ve her bir kısnun ayrı bir maksadi vardır. Kısım: 1 Birinci kısım sualler kadının ca- zibesine aittir, Bu sunllerin en az beşine ha; cevabını verebilirsi. niz. Erkeklerin çoğu cazip kadın. ları, okumuş kadınları tercih eder- ler. Eğer ikiden fazla suale evet cevabı verebiliyorsanız, kendi ca- zibenize inanıyorsunuz demektir. Üniversitede yanyana yetişen bir Sovyet kızıyle Sovyet genci mı bu idi. Rusların seyyahlar rinde iyi bir tesir bırakmak için yaptıkları başka şeylerde becerik- ze sizlik ve kabalık göze çarptığı hal- de otellerde ve lokantalarda gördü Küm kızlar mükemmeldiler GSÖNÜL İŞLERİ SEVİYOR MUSUNUZ? KİSİM: 1 4 — Para memalslerinde müstakil misiniz? 2 — Züppelikten Iğre. nir misiniz? 3 — Olduğunuzdan faz pm in masum ve basit görün miye çalışır mısınız? 4 — Marhangi bir sa hadakl cehlinizi itirst et mek size zor gelir mi? $ — Erkeklerle, şekilde eğlenmek, onların içtiğimi içmek, aşık hi. küyeler anlatmak gibi hu sunlarda onlar gibi hare- ket ederek müsavi oldu» Dunuzu göstermiye çalı - pir misiniz? Hediye ve Htifatı yen kabul eder mlai tifatın ei diğini raflarda olmakta güçlük çeker mi siniz? Dörtten fazla evet cevabı vermiş- seniz âşk münasebetleriniz flört- ten ileri gidemez. Gösterişli, cakalı, olduğundan fazla görünen kızda, erkek için cin- si cazibe yoktur, Bazı kadınlar da KISIM: 2 1 — Kend yen bir adama ketlerinizde ihtiyati 9- labilir misiniz? Geçici dikkat ve it tatmin etme gösterebilir misi- 4 — En samimi zaman ve münasebetlerinizde da hi size zarar verecek Hi. bulunmaktan kendinizi labilir misi « 5 — Lüzum yokken ku surlarınız üzerine dikka. W çekmekten vaya ku - surlarınızdan Bahsetmek ten çekinir misiniz? KISIM: 3 nl vermi- hara 1 — Müphem ve ran- devularda İntizamsız ol manın İyi bir taktik ol. duğunu zanneder m niz? ? — Sevgilinizi ku dirmiya an Çalışır misiniz? 3 — Ciddi bir sevgiye tutulduğunuz halde b. erkeklerle ark ötmekte devam düf ettiğinden dolayı Hhll oldeğunu söyler mi- siniz? ler mix 4 — Nüfuzunuzu artır mak işin küçük yalanlar uydurur musunuz? 5 — Sevgi, sizl Iyi giyinmi, tuvalet yapmıya sevke - der mi? Yoksa, bu hu- susta hiçbir husus! ted daha daha çek almak lüzumunu his setmer misiniz? güzelliklerini meydana vurmaktan ve güzellikleri ile övünmekten zevk duyarlar. Bunlar da erkeklerin ho- şuna gitmez. Şimdi birinci kısım- daki sualleri okuyunuz ve cevap- larınızı veriniz, ol arkadaşımın şakalaşmaya ii madığını söylemesi y. ik birşey, bu bu kızlar! ızlarla f Yeni ahlâkın mevkli çok de di ettim. De arasında erkekler de, kadınlar da vardi. Fakat göze çarpmıyan bir- şey varsa, flörttü. Şayet bir yol cu, gemideki memur kızlardan bi- rine lâf atacak olursa kız anlama- mazlığa geliyor ve işine devam e- diyor. İlk önce kızların yolcu iltifatla- rından artık bıktıkların sanmış- tım. Fakat sonradan işin daha de- rin sebepleri olduğuna inandım. Bu kızlar, tam mânasile işçi sa- yılmak, hayat aşklarla meşgul ol- mak istemediklerini, ayni zaman- da Rusyanın yüksek ahlâklı bir memleket olduğunu göstermek e melindedirler. Bu yüzden aşk işleri tamamile Kısım: 2 Bu kısımdaki suallere evet ce- vabı verebilmek lâzımdır. Barı kızlar, evlenmek maksadi- le sevişirler ve daha ikinci görüş- mede evlenme teklifi yaparlar. Ba- zıları da alçak gönüllü olurlar, er- keğin her iltifatım bir sevgi alâ- meti sayar ve çabuk inanırlar. Bu iki tip kadın da erkeği kaçırır. Sev gide hem üst, hem de kurnaz olmak lâzımdır. Erkek ilk hamle- de kadını fethedeceğine kani ol - mamalıdır. Kısım : 3 Bu kısmın ilk dört sualine hayır cevabı verebilmelidir. O da kaz. lan nüfuz, yahut suni kıskançlık aş kı öldürebilir. Devamlı bir sevgi i- çin doğrudan ayrılmamak lâzim- dır. Kiyafetinize itina sizin için bir kuvvet olabilir, Bunu suiistimal e- dip ifrata varırsanız, hakkınızda fena hüküm verilmesine sebep o- labilirsiniz. imdi, sualleri okuyunuz ve ce- vaplarını veriniz. Yarın da erkeklere ait sual Jis- tesini neşredeceğim, Gönül Doktoru İa İyüktür. Avrupaya kendimizi bulun- 1. Yapi genç Rusyadaki glamdır. Buna ilkön- 5 GÖRÜŞLER Sanat Mektepleri Sergi 4.4,3X Yazan: Sabiha Zekeriya Sertel müşterek , Ankara- kseden Sanat o mekteplerinin meydana getirdikleri ser, da teşhir edildi. Gazetelere İ ufak, tefek havadislere, 5: ret edenlerin mütaleasına göre sergi fevkalâde muvaffak olmuştur. Sanat mektepleri gibi, memleketin kültür hayatına inkişaf veren o mekteplerin meydana getirdiği eserler yalnız An- karayı değil, bütün memleketi alâka dar eder, Herkes bu sergileri gör- mek için Ankaraya gidemez. Fakat, dağ peygambere gitmezse, peygam- ber dağa gider. Bu gibi sergileri, bun Varın hakli mümkün olanlarını, sey- yar sergiler halinde memlekette do- laştırmanın faydası, tasavvur edile- miyecek kadar büyüktür. Bugün pro- pagandanın, tenvir ve terbiyenin en İbüyük vasıtaları radyo, sinema, ve kitap neşriyatı kadar, seyyar sergi- lerdir. Seyyar sergiler memleketin daha geri kalmış köşelerine kültür ve irfan götürdüğü gibi, memleketi» mizin her noktasına gizlenen sanat 6- serlerini biribirimize tanıtarak ara- mızdaki rabıtayı kovvetlendirir. Kü- tahyanm çinilerini görmek için her- kes Kütahyaya gidemez, fakat Kütah yanın çinileri memleketin dört tara- fina götürülebilir. rr, sulh âleminde kuv vetli bir kültür yuyımına vasıta ol- duğu gibi, bugün hattâ harp sahala- rında bile propaganda için kullanılan en kuvvetli vasıtadır. Bu ar sa- nat sergilerini Avrupada dolaştırma- »ın temin edeceği fayda İse, neşrede. ğimiz yüzlerce kitaptan daba b ; tanıt- mak için kitap ve broşür yoluyla gi- diş, biraz uzun bir yoldur. Bunun da faydası büyliktür. fakat sahası dar- dır. Avrupada Türkiye ile alâkadar olanlar azdır. Bu kitapları okuyanla- rın miktarı da büyük bir yekün teşkil etmez, Fakat seyyar sergi herkesin gözüne hitap eder. Sokaktan: süslü kamyonlar içinde geçen harikulâde Şark eserlerini görmeden geçecek bir tek Avrupalı yoktur, Elimizde bu ka- dar kuvvetli, bütün dünyayı alâka- dar edecek kıymetli eserler ken, bunları seyyar sergilerle Avru- paya tanıtmak fırsatından niçin İs- tifade etmiyelim. niz var- Avrupada, Amerikada aleyhimize yapılan propagandaları, kültür ve te- rakkinin en mükemmel delillerle tek zip edebiliriz. hususi ve dahili mah Yabancılar için bu yolda h imkân yoktur, B ugünkü Rusyayı bu bakım- dan dünyanın en temiz ah- 1k memleketi saymak icap eder. Gevşek evlilikler sırası geçmitşir. Daha birkaç sene evvel bir Rus delikanlısı ile bir Rus kı- zının üç beş kuruşluk masrafla ev lenip bedava ayrıldıkları söyleni- yordu. Bugün bundan eser kalma- mıştır. Mahkı rek buna ayrıca kani kemeye kendiliğimden gi* mi. hakemleri dinlememe hiçbir kimse müdahale etmemişti, NX Leningradda, Londrada imiş gibi serbest serbest dolaşıyordum. Fa- kat burada gördüğüm ette kalıyor. ç bir tamamile mahkeme, İngilterede gördüğüm mahkemele- re benzemiyordu. Kili kadar sami. in kimi oturmuş, kimi ayakta idi, Kimi konuşuyordu. Hâkimin yaka lığı ve boyunbağı vardı. Fakat yardımcısı bunları takmaya lüzum görmemişti. Üçüncü yardımcı bir kadındı ve hepsi de masanın etrafınd ksekçe bir oturmuşlardı. ç diği zaman her kes sustu. Dinleyicilerin hepsi de oturdular ve soluk almadan dinle- diler. Suçlu, başını uyordu. Karşısında bir asker vaziyet e tı. Ortalığı kaplayan süküt o kadar derindi ki, bir idam hükmü ile kar. şılaşacağımı sandım. Meğer suçlu nun suçu karısının nafakasını ver. memekmiş. Bu İse, Rusyada kor. kunç bir cürümdür. uçlu, karısını terkettiği ya. erme na verdiğini ve karısının bütün LArkası: Sayfa 6, sütür 4 te)