13 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

13 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

ETER 10 TALİ Ce SAYFADAN MABAAT Türk Hava Kurumunun Ilk Türk Tayyaresi Uçtu Mühendis Salâhaddin Alan (Başı 1 incide) için atılan bu ilk adim, Türk Hava Kurumunun şüphe yok ki, Türk ha- vacılığına yaptığı en büyük hizmet- tir. Bu suretle Türk havalarında Türk mühendisinin kafasından ve Türk işçisinin bileğinden çıkan tayyarele- | rin uçması tatlı bir rüya olmaktan! çıkmış, bir hakikat olmuştur. Türk Hava Kurumunun kıymetli başkanı Fuat Bulca, her Türkün has retle beklediği Türk havacılığının istiklâlini bu suretle cesür ve dira - yetli bir kararla temin etmiş bulun- maktadır. Yabancı tip tayyarelere heplmiz hasetle bakarken, bundan bir sene evvel Fuat Bulca Türk Gençliğini Türk tayyarelerile yetiştirmeğe ka - Tar vermiş ve bu kararını bilâtered- düt tatbik etmiştir. Hava Kurumunun Avrupada ye - tiştirdiği mühendislerden Salâh A - “Yana Türi . tayyaredi yapi tir, Müteşöbbis iş adamlarimızdan 'Nuri Demirağın beşiktaşta tesis et - tiği modern bir atelyede Salâh Alan derhal işe başlamış ve yaptığı tayya relerden birincisi dün muvaffakıyet Mi bir uçuş yaparak Türk mühendis - lerinin Avrupalı arkadaşlarından ge Fİ olmadıklarını ispat etmiştir. Mühendis Salâh Alan, dün muvaf- fakıyetini tebrik eden muhartirimize demiştir ki; — Benim bu yaptığım tayyare mü- him bir şey değildir. Hava kurumu şimdiye kadar Avrupada yirmiye ya- kın tayyare mühendisi yetiştirmiştir. Bu değerli arkadaşlara fırsat verile “To inci senel, riyesi münasebetile 11 vâzifesi verilmiş - | “Teker ızarın önüne geldik. Tay sne yaptığı tayyarenin başında... leri etüt edebilmelerine imkân bırak. miyor. Şimdiye kadar hepimiz bize veri- len vazifeleri mükemmelen başardık. Daha fazlasını versinler, yapalım. Türk Hava kurumuna karşı, orta ğım Nuri Demirağla taahhüde giri- şirkon muvaffakıyetten emin olarak girdim. Sıkıntı çekmedim değil, hs- vacılıkta yetişmiş işçimiz yoktu. Bu| gün atelyede yüz otuza yakın İşçi ye- tişmiştir. Bu arada Türkkuşuna 70 kadar plânör de yaptık, hattâ bu yüz. den taahhüdümüzde biraz geciktik. Belki birçok kimseler bu işten ümit- lerini bile kestiler. Fakat Nuri De- mirağ ve ben hiç bir zaman muvaf- fakıyetten ümidimizi kesmedik. Dün sabah 455 ta Yeşilköye gittik. Tayyare hazırlandı. Saat dokuza doğ- ru motörü çalıştırdık. Motör mun- tazam çalışıyordu. Tayyarenin dü- menlerini filân kontrol etmek için yerde birkaç tur ve ufak zıplamalar yareyi baştah aşağı yeriiden kontrol ettik ve her şeyin muntazam olduğu- na tam bir kanaat getirdikten sonra saat 12,5 ta yalnızca havalandım. Tayyare iki kişilik mektep ve ak- robasi tayyaresidir. Motörü hariç ol- mak üzere bütün tayyare Türkiyede yapılmıştır. Motör Çekoslovak Wal - ter motörüdür. 150 beygir kuvvetindedir. Tayyarenin henüz sürat tecrübele Tİ yapılmamıştır. Fakat sürati takri- ben saatte 185 kilometre olacaktır. Fransada tayyare mühendis mek - tebinde. tahsil ettim. 931 de Türki- yeye geldim, hava kuvvetlerine İlti- bilse neler vücüde getirirler hayret ç- | hak ettim. Bundan bir buçuk sene dersiniz. Yazık ki, hava kuvvetlerin. deki bu arkadaşların vazifeleri ve meşguliyetleri daha benüz yeni tip- erbent Cinaye- tini Orten Esrar Halâ Kalkmadı Polis ve Müddelumumtlik dün de Iki gün evvel Hacı Osman bayırında başlıyan ve İpsalada üç gencin ölü- mile neticelenen facianın tahkikatile meşgul olmuştur. Katil ve maktulle rin hüviyetleri anlaşılmıştır. Yalnız hâdisenin hakiki sesebi etrafındaki sir henüz kalkmamıştır. Mehmet Lütfinin perşembe günü Büyükderede Beyaz parkta katil ve sonradan müktul olan Ali Rıza İbra- him ve Iki kadınla beraber oturduk- ları, sonra da Mehmet Lütfinin kul landığı 2972 numaralı otomobille bu- radan ayrıldıkları anlaşılmaktadır. Burada oturan kadınlar kimlerdi. Po lis ve Müddeiumumilik bunun Nadi- de isminde bir kadın olduğu üzerin- de durmuş ve dün de ikinci kadının Sevim isminde birisi olduğunu öğren miştir. İpsala Müddelumumiliği yap- tığı tahkikat neticesini dün Müddelu- mumiliğe bildirmiştir. Tahkikatı ida- re eden Müddelumumi muâvini Hak- Xi Şükrü dün mezun olduğu için tah- kikat dosyasını bugün tetkik edecek- tir. Morg Mehmet Lütfinin cesedi hakkındaki raporu benüz Müddeiu- mumiliğe vermemiştir. evvel hava kuvvetlerinden ayrıldım. Ve Nuri Demirağla beraber Türkiye de tayyare yapmağa karâr verdik. Beyrut Fransanın En Kuvvetli Bir D md. e enizüssü oluyor a (Başı 1 incide) ol tehdit edebileceği gi- bi icabı takdirinde Yransız Somali. ne de yardıma koşabilir. Suriyeliler eskiden, Fransızların bu gibi askeri tesisatına muhalefet gösterdikleri halde, Fransanın Be - rutta bir deniz üssü vücude getirme- sini memnuniyetle karşılamışlardır. Suriyeliler, bu sayede şarki Akde - nizde Italyan menfaatlerinin artma- sından korunmayı ümit ediyorlar, Dünya Kupası Maçları Paris, 12 (A.A.) — Kolomp sta - dında 65 bin seyirci önünde Fransa — Italya milli takımları arasında ya- pilan dünya kupası futbol maçını I- talyanlar 3—1 kazanmışlardır. Isveç — Küba milli takımları ara- sında yapılan dünya futbol karşılaş- masında İsveç milli takımı 8—0 ga- lip gelmiştir. Çekoslovakya ile Bre- zilya 1 — 1 berabere kalmışlardır. Macarlar da İsviçreyi 2—0 yen - İksdar görülmedik bir şiddet bulmuş ilolması Fransız gazetelerini meşgul et Jmektedir. Fransız matbuatı Almanya- İme etmek siyasetini güdüyor.” Iktısadi Bir Anşlus (Başı 1 incide) çalışıyorlar, Mareşal Goeringin gele cek sonbaharda Macaristanda bir av seyahati yapması ve Macaristanın Na Zİ taraftarı Ziraat Nazırına misafir gitmesi beklenmektedir. Alman gazetelerinin Çekoslovakyaya hücumları Paris, 12 (A.A.) — Çekoslovakyada nahiye intihabatının son safhasının cereyan etmekte olduğu bugün Al- man matbüatının neşriyatı şimdiye nin bu hattı hareketini uzun uzadıya mevzuu bahsediyor. Pöti Parizyen diyor ki: “Çekoslovakyada başgösteren uz- laşma ihtimallerinin Berlinin hoşuna gitmediği anlaşılıyor. Hazırladığı şid- det hareketinden vazgeçmeğe mec- bur kalan Almanya Çeklerle Südet Almanları arasında geçimsizliği ida- Figaro gazetesi de şöyle yazıyor : “Çekoslovakya hükümeti Südet Al manlarile anlaşmak için azami bir gayret gösterdiği sırada şimdiye kı dar asla uğramamış olduğu çok çi kin ittihamlara ve hücumlara maruz kalıyor. Acaba Göbelsin oyunu ne- dir? Çünkü Alman matbuatı demek Göbels demektir. Bütün bu şuursuz hücumlar Almanyaya döner ve Al. manyanın omuzlarına ezici mesuliyet ler yükler. Herkesin aklına gelen şu- dur: Acaba Hitler hükümeti güya hi maye eylediği Südet Almanlarının is- tediklerini elde edebilmeleri ihtima- linden korkuyor mu ve bu onun ho- şuna gitmiyor mu?” Çek elçisi Prag'da Paris, I2(A.A) — Çekoslovakya- nın Paris elçisi Osuski bugün Prag- dan Parise dönmüştür. Eczacı Etem Pertev İhtifali Türk Eczacılığının müstahzarcılığı- nın ilk müteşebbislerinden eczacı E- em Pertev merhumun vefatının 12 mun meslektaşları ve sevdikleri, E- yüpteki mezarının başında toplan-| mışlar ve merhumun hatırasını Ve mesleğe hizmetlerini yadetmişlerdiz. | Çankırıda Bir Genç Kız Trenden Düştü Çankırı, 12 (Tan muhabirinden) — Ankara tenezzüh treni Irma İstaş- yonuna gelirken bir vagonun kapı penceresinden bakmakta olan bir genç kız, kapının birdenbire açılıver- mesile dışarı yuvarlanmıştır. Tren derhal durdurulmuştur. Yaralanan genç kız hastaneye kaldırılmıştır. 2 a ei Nohut Rekoltesi İyi İlkbaharın müsait geçtiği mınta- kalarda nohut ekilişi fazla olmuştur. Mahsulün görünüşü çok iyidir. Re- koltenin ziyade olacağı tahmin olun- maktadır. Son hafta içinde şehrimize geçen, senenin kalburlanmış nohutlarından son partiler getirilmektedir. Bu no- hutlar 7,02 kuruşa kadar setilmiş- tır. İspanya tohumu, beyaz ve sarı nohutların stoku kalmamıştır. Dün on iki bin kiloluk bir parti nohut gelmiş ise de henüz satılmamıştır. Kümemameylkk akm Sebze ve Meyva Halind. Halde toptan satılan yaş meyva ve sebzelerin dünkü fiyatları şudur: Bamya 50 - 55 kuruş, sakız kaba- ğı 6-9 kuruş yer fasulyesi 9 - 10 kuruş, çalı fasulyesi 8 - 10 kuruş, syşekadın fasulyesi 13 - 14 kuruş, kır domatesi 25 - 30 kuruş, bakla 1 - 1.50 kuruş, araka 3,50 - 4 kuruş, bezelya 4 - 5 kuruş, semizotu 1 - 1,50 kuruş, dolmalık biber 27 - 30 kuruş, sivri biber 21 - 25 kuruş, yaprak 8-11 kuruş, sarmısak 2,50 - 3 kuruş. Enginar tanesi 2-6 kuruş, patlı- can 10-12 kuruş, hıyar 1,50-4,50 ku- rüş, Pancar demeti 2-3 kuruş, soğan 11,50 kuruş, maydanoz 40-60 san- tim, dereotu 40-60 santim, nane 50-75 santim. Kiraz kilosu 10-18 kuruş, caneri- İği 8-15 kuruş, çilek (Ereğli) 13-25 kuruş, yerli çilek 30-40 kuruş, ka- mişlerdir. 50-60 kuruş. Askeri Heyetimiz Hatayda teşe dördü Türklere aittir. Dışarda len bu şahıslar kimse, karak yangınları söndür: büs edememesini temin için © mirde havaya 1$ el silâh sıkm (Başı 1 incide) Saat 15.10 da Payastan tekrar ha- röket eden tren saat 16.30 da İsken- ,deruna muvasalat etti, Fransanın Su riye şimal ordusu kumandanı gene- ral Mone ile Sancak valisi Doktor Ab durrahman Melek, hükümet erkin, Antakya, İskenderun ve Kırıkhan halk partisi erkânı, bütün cema ler mümessilleri istasyonda heyeti- mizi bekliyorladı. General trenden alkışlar arasında indi ve ilkönce General Mone tara- fından selâmlandı. İki General bir müddet #amimi surette görüştükten sonra takdim merssimi yapıldı. Gene ralimiz tazim merasimi ifa eden kıta- yı teftiş ettikten sonra General Mo-| ne ile birlikte otomobilde yer! aldılar. 20 kadar urabadan mürekkep © olarak (Türk. Fran-| sız dostluğunu temsil eden slay bu suretle 16,40 da İskenderun istasyo- nunu terketti. İstasyondan şehir dışına kadar An- takya yolunu dolduran her cemaat ve sınıftan kesif bir halk tabakası, Or- generali ve heyeti çoşkun bir surette alkışlıyordu. Generalin otomobili bütün Hatay- da 'Türk kalesi namıyle anılan Bey- lana yaklaştığı zaman, kasaba kena- rında büyük bir intizamla toplanmış canı çılgınlık derecesini bulmuş ve canlı çılgınlık derecesini bulmuş ve “Yaşasın Atatürk ve Yaşasın Gene- ralimiz” seslerini yerler ve gökler a- lamaz olmuştu. 700 metre yüksekli- ğinde olan ve tabistin esasen bin bir rengini ihtiva eden bu güzel Beylan, üzerini “kırk asırlık Türk yurdu esir olamaz” yazılı kırmızı takın, renk renk kadın ve çocuk elbiselerinin ve hazırlanmış buketlerin inzimamiyle cidden güzel bir manzara arzediyor- du, Kilometrelerde mesafe insan kü meleriyle dolu idi, Alkış, yaşa sesleri nin ardı, arkası gelmiyordu. İşte Beylân geçidini geçiyor, Bay- lân sırtını iniyoruz. Aşağıda Amik o- vası bir zümrüt sahası halindedir. A- mik gölü, biraz ötede Asi nehri bu kutlu alayı sabırsızlıkla bekliyor. imdi GM LEG binlerce halk köprüyü tutmuş, ge- nerali görmeden, otomobilden indir- meden geçirmek istemiyor. Davul, zurna, alkış, yaşa sesleri ve köy bay- rakları arasındayız. Büyük ve tarihi bayram günlerine mahsus bir man- zara içindeyiz. Kurbanlar kesiliyor, gözlerden se- vinç yaşları damlıyor, Otomobilimiz Türkün bu göğüs kabartan *ezahürü- nü bozmamak ve heyecan kaynağın- dan uzaklaşmamak istiyor. Bir türlü uzâklaşamıyoruz. Bir kaç kilometre ötede ayni manzara: Köy bayrakla- ri, yine davul, zurna sesleri, güzel köy kostümleri ve “Yaşasın Türkün Büyük Atası, ve “Yaşasın heyeti miz, sesleri... General ve maiyeti, bu cuşu hu- Tuş içinde Antakyaya yaklaşıyor. Bu- rada halkın kesafeti ve coşkunluğu her türlü tahminin, kırk bin nüfus- lu bir şehrin bütün imkânlarının üs- tündedir. Böyle kendiliğinden vuku- bulan tezahüratta değil, mürettep te- zahürlerde bile iki yöz bin nüfuslu şehirler bu manzarayı veremez. De- nilebilir ki bütün Antakya, tek bir fert olmamak şartiyle, heyeti- mizi alkışlıyordu. Otomobillere atı - lan çiçekler artık bir yağmur halini “|tarafından selâmlandı. Evin önünde| İ teisi ve Hazeteviler bülunmuğlardır. refakatindeki zevatı hamil olan oto- mobiller bu çılgınca tezahürat ara - sında saat 17,40 ta Antakya beledi - yesinin önüne vardılar. General o noktadan itibaren ihtiram vaziyetin- de kendisini selâmlıyan askeri kıtayı teftiş ederek ikametine tahsis edil - miş olan kaymakam Süreyya Hale - fin evine girdi. Kapıda kaymakam dır. biriken halk kendini tütamıyordu. | General müteaddit defalar dişarı çıkmağa ve halkı selâmlabağa mec- bur kaldı. | Dışarıda evvelâ İstiklâl, sonra O - nuncu yl marşı çalınirken, evvelâ Malk Partisi erkânı ve sonra Fransız #skeri erkânı Generale takdim edildi- ler. Kapı önüne dizilmiş olan kız ta lebe kendisine buket verdiler. Gene ral küçük kızların hatırlarını sordu. | Şu sırada helk dışarda çılgınca teza hüratına devam ettiği için General tekrar bahçeye çıkarak çok mütehas sis ve müteşekkir olduğunu bildirdi ve İstirahat etmelerini ısrarla rica et leri dır. »tizam içinde dağıldı. Fransız heyeti de geldi Antakya, 12 (A.A) — Anadolu A- Jansının hususi muhabiri bildiriyor: Heyetimizle müzukere edecek olen Orgeneral Hutzinger'in başkanlığı al tındaki Fransız askeri heyeti bu #k- şam saat 21 de tayyare ile Antakya- ya gelmiştir. Orgeneralin beyanatı Antakya, 12 (A.A) — Anadolu A- jansının hususi muhabiri bildiriyor: Orgeneral Asım Gündüz, muvasa- atlarını müteakıp yapmak lütfund bulundukları beyanatta bu fevkalâde terahüratın kendisinde çok büyük yik du generali Monenin göster- ik kabul ve musmeleden do- | layı ayrıca mütehassis olduğunu söy- lemişlerdir. Heyetimiz şerefine ziyafet Antakya, 12 (A.A.) — Anadolu a jansının hususi muhabiri bildiriyor da heyetimiz şerefine bir ziyafet ve- Hilmiştir. Bu ziyafette "Halk Partisi (8 erkâniyle Van; Kaymakam. Derediye'İ üi Türk askerleri Hataya mı gidecek? Şark Ajansı 8 Haziran” tarihile Şamdan aldığı şu haberi neşret- mektedir: Haber verildiğine göre, hir Fran sız ve bir Türk taburu yakında Ha- taya gelecekler ve inzibatı temin etmek vazifesini alacaklarılır. Şim- diden birçok Türk zabiti İskende- runa muvasalât etmiş ve Hatayın #skeri kumandanı Binbaşı Kole'nin erkânı harbiyesile temasa geçmiş bulunmaktadır. Şamın diplomatik mahefilinden sızan haberlere göre yakında Pa- rise gidecek olan Suriye Basvekili, Ankaraya da uğrıyacak ve Türk hü kümetile temâsa geçerek Türkiye - Suriye münasebatı hakkında bir anlsama akdine çalışacaktır. Tahrikâtçıların yeni bir | su'kasti Artakya,, 12 (AA) — Anadolu A- jahsının hususi muhabiri bildiriyor Son dakikada aldığım malümats göre, vaziyeti karıştırmak ve dünya efkârıni yanlış yola sevketmekte menfaati olanlar Reyhaniyenin Ay-| almıştı: Işte Orgeneral Asım Gündüz ve Çankırı, (Hususi) — Son zelzele harap olmuştu, Şimdi yer sarsıntıla- Çankırıda Imar F aaliyetleri çılar vasıtasile bu köyde sekiz evi 2-|da re rı sona ermiş olduğundan her ta; Ajansının hususi muhabiri bilö” yor: lük aleyhinde suiistimal etwiş * İskenderun jandarma kum. yüzbaşı Münir, eski Antakya darma kumandanı Mihran v& rıkhan jandarma düssamet işten uzaklaştırılmı” | Kayıt muameleleri devam ed Antakya, 12 (A.A) — Anadol” Jansının hususi muhabiri bildiri Kayıt muameleleri her taraf*9 vam ediyor. Mühim hiçbir hâdise * dedilmemiştir. Evvelki terkeden Süveydiye Türk müt dedilmemiştir. j Antakya, 12 (A.A) — Anadol jansının hususi muhabiri bildiri Türk unsuru üzerine yapılân daki delegelere bir gevşeklik ârif ta ve az kayıt yapmaktadır. Bunun Ankerin “Cenevrede? detine intizaren vakit kazanmıyf tuf olduğunu zannediyorum. yonun halkı asayişi bozm kümete karşı koymiya tebliği kâfi görmüyormuş gibi siye bürosu şefi vazife ve salât bir intiba ve ihtisas hâsıl eylediğini, |aşarak halka hitaben bir nutuk lemiş vet bizce kıymeti yoktur, netice bi vereceğimiz karara | bağlıdır» miştir, Na Diğer taraftan Mayısın bes” Türklerin yaralanmasile neticel&” ü lilkh Bu gece Türkiye könosolosluğun -| e Tarla aahiyesindeki tea Sunun reisi ve tezahüratı teşçi etmek istem A Çölden getirilen bedevilerle Beri Şamdan ve Halepten alelâcale ©* dilen Ermeniler 24 saat içinde DÜ merasimi ikmal edilerek kaydef leri zaman Türk cemaati müm lerinin bütün Hirazlarına kar! İzim hükümet memurlarına mız vardır” cevabını veren kom” delegeleri şimdi Hatay Türkünü? misiz olmadığını görerek kendin! raz toplamış olan ayni hükü: murlarının temine çalıştıkları dü, bozmak ve Türk listesini baltali için ellerinden geleni yapmays miş görünüyorlar. Ajansının hususi muhabiri yor: Tamamen yalan ve tahrih Kıtılmasının menedildiği hal lanmıştır. Türk konsolosları hakkınd” Antakya, 12 (A-A.) — Arsf graf ajansı Türkiyenin Suriye, İhan ve Hatay konsoloslarının * ranci köyüne gönderdikleri kundak-| ta bir toplantı yaparak bunun 99 seri Kont dö Martel nezdinde büste bulunduklarını ve günü? ni temayül ve direktifleri mu©” Hataydaki yeni idari tedbirler kında görüştüklerini Yalnız Antakya konsolosu sihhi beple ailesini götürmek için B gitmiş, bir gece dahi kalmada” “y müştür. Konsolos resmi hiç masta bulunmamış, Martelle memiştir. Antakya, 2 (A.A) — A jansının hususi muhabiri bild Arap telgraf ajansı Isken” dan aldığı kaydile şu haberi yor: Burada dolaşan bazı sayialifj Türk hudut karakolu kaldi”. yerine Hataylı polis karakolU ta imar faaliyeti başlamıştır. Resim, | me olunacaktır. Bu haber d€ Çankırıdan bir manzarayı gösteriyor. dır. 13-6-938 Yanan evi vermişlerdir. evinden İşlerine nihayet verilen memurlar Antakya, 12 (A.A) — Ana" Vazife ve salâhiyetlerini kumandan! gin hür tekrar vazifelerine başism!$ Hiçbir tarafta hiçbir hâdise kalktığındanberi tesci) bürolâ' Ekseri bürolar erken kapan” teşvik “Türk - Fransız anlaşma diseye sahne olan tahrikât 1 bül müme? ler mağ . k listesi wleyhinde kaydı te irin Suriye gazeteleri Hatay giremiyecek Antakya, 12 (AA) — Al t yapan bülün Suriy€ n Hatayda satılmasını”. verilen yanlış haber Suriye Fransız fevkalâde yazmak BE Hatay - Türkiye hudud” halkacakmış (1) Payas ile Iskenderun ari”, 4