13 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

——— TURKTCASU HMATIBAL No. 88 RİTA 1d 3 7 S. ALİ ei A A 4 Yazan : M. SIFIR Sadullah Efendiye Nihayet Kavuşuyorum A iyice yaklaştığı zaman şen yüzünden sevinçli ha - berler getirdiğini anladım. Hayvan dan inerken söze başladı: — Sadullah Efendinin çok se - imi var. Köyün bu tarafında bulu nan yüksek girttaki bağının kulü besinde sizi bekliyecek. Buraya bi Saat sürmez. Köyde bir bölük düş- man askeri var. Harman yerinde ta lim ediyorlar. Uzaktan gördüm. Şimdi ortalıkta kimseler yok. Tam fırsattır. Haydi hayvana binin, va kit geçirmeden yola çıkalım. Çoktanberi hayvana binmediğim için, bir gece semerli katır üzerin- de vücudüm çok hırpalanmış ve ze delenmişti. Hayvanı Mustafa yede ğine aldı. Yola koyulduk. Mustafa da, ben de turşu gibi id ü mek değil, âdeta sürünüy Bir buçuk saat sonra bağa geldik. Sadullah Efendiye kavaştum. Ko- €a ihtiyar gözlerinden yaş rek boynuma sarıldı — Ah efendim, dedi zin gelmeni hiç ummüyor. ni bu gamlı ve kasavetli diyara han gi rüzgürlar attı? — Bursaya gelmiştim, ağam so- ni özledim: Elini öpmiye buraları kadar geldim. Sadullah Efendi, biz gelinciye ka dar merkebi ile çıkardığı kilim ve halıları yere yaymış, tertemiz bir örtü üzerinde bize bir de yemek ha- zırlamıştı. Hep beraber oturmuş, Yiyor, görüşüyor, gülüşüyorduk. Yorgunluğum derhal gecmişti. Çünkü bu adam ile buluşmak be. nim için maksada, gayeye yüzde yetmiş Kavuşmak demekti. Yavaş yavaş ziyaret maksadımı açtım. Sa dullah Efendi, yardımını istediğim bu itfühim ve tehlikeli iş karşısı da başım önüne eğdi. Texbihini. kerek'düşünceye daldı. Yüzünde çizgilerden sıkıldığı anlâşılıyordu. Neden acaba? Beni de bir düşün- ce aldı. Birkaç acı dakika geçirdim. Gözlerim ihtiyarın sevimli yüzün- de, kırlaşan biyık ve sakalının çev relediği dudaklarında idi. Oradan çıkacak müjdeyi, vâdi sabırsızlık- la bekliyordum. Nihayet başını kal- dırdı, Gözlerini gözlerime dikti. — Bu işte Beni hatırladığına çok sevindim, dedi. Bana bu yaşımda da millete; memlekete hizmet et- mek şeref ve fırsatını kazandın - yorsun, Benim yardımımın ne de- geri var? pişen çorba kazanının al. tiha bir dal kömür atmak gibi bir Fey. Onu minnetle ve seve seye yapa TıZ. O cihetten #asavet çekme. Be nim demindenberi düşündüğüm, se ni ağirlamak için bir çare bulmak, Köyde asker var. Benim evde düş. manın bir yüzbaşısı yatıyor. Hem de beni gözlüyo. Başıma gelenleri sonra anlatırım ya... Beni milli küv vetler casusu diye hapis mi etmedi» ler, bu ihtiyar halimde dayaklar mı yemedim. Çok şükür habislerin elinden kurtuldum. Köye seni gö- türmek olmaz. Fakat burası çok e- minliktir. Kimse seni burada gör- mez, amma biraz rahatsız olacaksın ne yapalım, tehlikesiz olsun da ra- batsızlığın kusuruna bakmazsın. hmet karnını doyurmuş yo- la çıkmak için izin istemişti Alnından öptüm. Hizmetinden, zah metinden dolayı teşekkür ettim. Bİ zim Mustafahın çocuklarına bir he diye almasını söyliyerek on liralık bir kalme uzattım. Elile itti; — Ne çocukların, ne de benim paraya ihtiyacımız yek. Bize para değil, memleketin, milletin selâ - meti ve kurtuluşu lâzım... Onu da sen müjdeledin. Bu hepimize kâfi* Milletin gözlerinden kanlı yaslar a- karken çocuklara yeni elbise mi giy direceğiz? Onlara babalarının sağ- Yağını, selâmetini söylemek yetişir. Hepimizin ayrı ayrı ricaları, 15- yarları bu büyük yürekli, tok gözlü adama bu ufak hediyeyi kabul et- tiremedi. Zorla Mustafa cebine sök tu. Bunun üzerine elimi öptü. Ben de tekrar onun yanaklarından öp- tüm. Alnına da bir kaç damla şük- ran yaşı damlattım. Koca aslan, san ki sabaha kadar yol yorgunluğu çe ken o değildi. Bir keklik çevikliği le sıçradı, uzaklaştı. Kendisini tük dirle takip eden gözlerimin önüt- - den silindi, Fakat ben onun ismini, r . hayalini hatıramın bir köş şimdiye kadar sakladım ve simdi de takdir bilici okuyucularımın önü- ne serdim. Sadullah ağa, Ikindiye doğru; ya Iğk, yorgan ve yiyecek getirmek v gece karanlığından istifade ite dön mek üzere bizden ayrıldı. Bulundu Rumuz yer ıssız, yüksek bir sırtın tepesi idi. Etrafımız: aralarında tek tük çam bulunan sık bir meşe or- mancığı ile çevrilmişti. Uzaklar - dan, düşmanın müdafaa hatlarının bulunduğu Kazancı sırtları görü - nüyordu. Arkamızda bulundu; muz sırtın yaslandığı Uludağı hi yük bir aslan heybeti ile serilmiş yatıyordu. Beraberimde getirdiğim dürbünümü çıkardım. Kazancı sırt larını tetkike başladım. (Devamı var) POLİSTE Diplomasız Dişçilik Zeytinburnunda Beş Kardeşler s0- kağında 1 numaralı evde oturan Bay- burtlu Halit oğlu Niyazi, polise mü- racaat etmiş ve Iki buçuk ay evvel Zeytinburnu, Demirhane caddesin- deki Kulübede oturan çimenin fabri- kası amelesinden Abdullah oğlu Ta- hir Şenerin altin diye kendisine beş lira mukabilinde alüminyom bir diş Kaplaması yaparak dişine taktığını ve Tehirin diplomasız olarak dişçilik yaptı nı iddia etmiş, Tahir yekala- A Yakalanan Kumarbazlar Ortaköy vapur iskelesinde Lütfi âdindaki şahsın bahçeli gazinosunun kapalı kisminda Adil, R Osman ve Karlman adında dört kişinin kv- mar oynadıkları görülmüş, soç üstü ve masanın üzerinde 923 kuruş ile ya kalanmışlardır. Yüzük Çalmış Perapalas oteli sahiplerinden Fe- rit, polise müracaatle otel hademele- Prinden Mehmet Tekin adındeki şah- sın dördüncü katta tuvalet odasına raktığı 30 lira kiymetindeki yüzüğ mü aldığını iddia etmiş, yakalanan suçlunun üzeri aranmış, Iddia olunan zük pantalonunun cebinden zuhür etmiş, Beyoğlu cümhuriyet müddei- umumiliğine verilmiştir. Bir Sandal Devrildi Niğdeli Ali oğlu Osman sandalı i- le Yağkapanından Fenerbahçeye gö türülmek üzere muşamma yüklemiş, Hakat sandalı Haydarpaşa açıklarında devrilerek Yedikule açıklarına ka- i tarılmaştır. Gramofon Çalmış Kasımpaşa Dabağhane meydanı 66 sâyıda oturan Mustafa oğlu Meh. met Köstekli müracaatle ayni evde oturan İsmail oğlu Arif tarafından miş, dilmiştir. Sol Omuz Kemiği Kırıldı larında yatan çöp mall oğlu 20 yaşında Mehmet Kap- lan Maçkada Valde çeşmesinde tek beygirli arabasile inerken hayvan ürkmüş ve Mehmedin ayağı taşa ta- kılarak düşmüş, yük dolu araba da Mehmedin sırtından geçerek sol o- muz kemiğini kırmıştır. Yarıli (Be yoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Yangın Başlangıcı Kulyoneuda Boynuz sokağında 11 numaralı evin altıncı katında oturan 50 yaşlarında Tanaş kızi Harikliya, mangal yakarken sıçrıyan kıvılcımlar kaplamaları tutuşturmak tür, dar sürüklenmiş, orada denizden kur. | Sİ" bugün evinin kapısının Kilidini kır. mak suretile bir gramofon ile 25 plâk çalındığını iddia etmiş, suçlu yakalan ramofon ve plâklar İstirdat e- Bugün saat 11,30 da Şişli çöp ahır amelesinden: İs- MÜTEFERRİK : Vilâyet Dahilinde Kurulacak Iikmektepler İstanbul vilâyetinde yapılacak köy mektepleri için müfettiş İzzet ile'mi- mer Şemsettin, doktor Enver, Şilede kurulacak mektepler üzerinde tetki- katta bulunmak üzere dün Şileye git- s İmişlerdir. Rektör Ankaradan Döndü | Üniversite rektörü Cemil Bilsel Ankaradan dönmüştür. Rektör, An- karada muhtelif meseleler üzerinde e | vekâletle temaslarda bulunmuştur. Trakyada Tetkikat Yapan Ziraat Talebesi Trakyada ve şehrimizde tetkikler yapan Bursa ziraat mektebi talebesi İdün sabah Bursaya dönmüşlerdir. | Talebeler Bursadan orta Anadoluya da gideceklerdir. İstanbul Muallimlerinin Tenezzühü Dün İstanbul muallimleri Şirketi Hayriyenin 74 ve 71 numaralı vapur- larile Çınarcık ve Yalovaya nezzüh yapmışlardır. Tenezzihe 1500 kişi iştirak etmiştir. Vapurlar Yalova dönüşü Boğaza kadar gitmişlerdir. Dün Rumanyadan 150 Seyyah Geldi Dün Romanya bandıralı Daçiya vapurile şehrimize 150 seyyah gel- miştir. Bunlar dün şehrimizde gezin- ti yapmışlar, Eyüp ve müzeleri zi- yaret etmişlerdir. Seyyahlar bi ak- am ayni vapurla gideceklerdir. Küçüklerin Piyano Konseri Dün Saray sinemasında 26 minl- mint yavrudan mürekkep bir küçük- ler heyeti tarafından bir piyano konu Seri uerilmistir. da bulunan se 13 wasları aranın li çocukların her biri büyük bestekârların eserlerinden ayrı ayrı parçalar çalmışlardır. Ba- yan Aşhen tarafından hazırlanan kü- istler vazifelerini hatasız 0- larak yapmış ve alkışlanmıslardır. çük piya: Mısırlı Seyyahlar Bir çok Misirli, alâkadarlara miü- racaat ederek Yalovaya gelmek is - tediklerini bildirmişlerdir. Misırlı - lar bilhassa kaplıcalardan etmek istemekte ve fiyatlar etrafın- da malümat sormaktadırlar, Bu malümat yakında kendilerine bildirilecektir. Seyahatin kolaylaş - tırılması için, Denizbank, İskende - riyeye tekrar vapur işletmek etra- fında tetkikler yapmaktadır. e Bursada Bir Cinayet yet olmuş, Mümin adında biri, bir fabrikada bekçilik eden dün Yaşarı sekiz kurşunla vurarak yaralamıştır. Katil yakalanmıştır. Mümin suçunu saklamamiâktadır. Adliye tahkikata elkoymuştur. —— ZİRAAT TALEBESİ TRAKYADAN GELDİ : TAN Karaköyden Taksim zam ve Modern Bir sünden Taksime uzanacak Bu yol meydanda tabi zemine in- tıbak ettirildikten sonra ekserisi e- hemmiyetsiz olan bir takım evlerin üstünden uzun bir viyadük şeklinde geçecek, sonra kismen tünel halinde ve kismen de büyük binaların bir kismı ortasından geçerek Taksime varacaktır. Yapı ve Yollar Kanununda değişiklik yapıldı İmar plânının kolaylıkla tatbik e dilmesini temin için yapı ve yollar kanunda yeni bazı değişiklikler ya- te. | Pilmiştır. Bu değişikliklere göre, be- lediye imar plânının tatbiki sırssin- da yeniden açılacak veya genişleti- lecek caddelerle, meydan, umumi batı çe, yeşil sahalara'lâzım olan yerler- den başka bunların etrafında imsr plânına göre yapılacak binaların arz derinliklerine kadar olan mahalleri de istimlâk edebilecektir. Bu:suretle yapılacak istimlâkler- den kalacak arsaları birleştirmiye ve plâna göre ifraz muamelesi yapıldık- tan sonra bir plâna uygun tesisat cude getirilmek şartile, bunlari sat- mıya belediye salâhiyettar olacaktır. Belediye arsaları tevhit ve plâna gö- re müstakilen veya şayian İfraz vo tevzi edebilecektir. Jhasebile kullanılmıya müsait bulunmı yan binalar belediyece istimlâk ©- lunâcaktır. Yangın yerlerinde sahipleri tara- fından henüz bina yapılmıyan ve biz kısmı yola giden arsaları belediye şü- yulandırarak satabilecektir. Plânın süratle tatbikini temin için, hükümet belediyede yalmız şüyuların izalesine ait davalara bakmak üzere bir hâkim bulunduracaktır. Fazla katların istimlâki Yine bu kanuna göre Belediye, plâ nın tatbiki icabı mevcut binaların fazla olan katlarını ve yaya kaldirim larının genişletilmesi için, mevcut bi naların zemin katlarından lüzumu kadar yer istimlâk ederek portik yol yapmaya salâhiyettar kılınmıştır. Yol masraflarının temini meselesi- ne gelince, 15 metreye kadar olan istifade |» Bursa, (TAN) — Tuzpazarında, bir | yolların bedelleri gayri menkul kıy- | metin yüzde üçünü geçmemek üzere o sokaktaki gayri menkullerin cephe tullerine göre tevzi olunarak malsa- hiplerinden alınacaktır. Kanalizasyon boru kanallarının pa rasida gayrimenkuller kiymetinin Bir hafta evvel ziraat tetkikleri yapmak üzere Trakyaya giden Bur- üzere iken İsa Ziraat mektebi son sınıf talebesi şehrimize dönmüş ve dün Yalova kendileri tarafından söndürülmüş-|va giderek Baltacı çifdliklerini gezmişler ve öğleden sonra Bursaya git. |lınacak karar, Maarif ve Maliye Ve- mişlerdir. Istanbulun Müstakbel Şekli Yapı Kanununda Değişiklik Yapıldı Kadar Bazı Binaların Altın- dan, Bazılarının Üstünden Geçmek Üzere Muazr- Hava Yolu İnşa Edilecek Yakında tatbik edilmiye başlanacak olan şehir plânının en enteresan hususiyetlerinden birisini de Karaköy Köprü. olan asri yol teşkil edecektir, yüzde ikisini geçmemek şartile 9 sokakteki gayri menkuilere tevzi olunacak ve bu paralar, mal sahiple- rinden müsavi taksitlere taksim edi- lerek ön sanede tahsil olunacaktır. Yi ne bu kanuna göre, ileri imar plânı- nin tatbikına bir kolaylık olmak üze- re Belediyeler Bankası tahvil çıkara caktır, Haliç yakasının müstakbel şekli Şehrin müstakbel imar plânı tat- bik mevkiine konulunca Beyoğlu ya- kasında ancak mevzii imar İşleri ya- pılarak şehrin bu kısmının güzelleşti rilmesine çalışılacağını yazmıştık. Beyoğlunda yalnız Haliç kıyısın- denizden yukarıya doğru uzak, geniş saha tarla kaidesine uydurularak İ- mar olunacaktır. Yani Beyoğlu yaka sının Haliç cihetindeki bütün binalar yıktırılacak ve buralarda yeni sis- tem mahalleler tesis ve yepyeni yol- lar açılacaktır. “Ancak bir sürü köhne ve ahşap ev- lerin bulunduğu bu sahanın hep bir- den olduğu gibi istimlâk edilmesi maddi müşkülât doğuracağı cihetle bu iş imar plânının heyeti umumiye si tatbik mevkiine konulduğundan i- tibaren tedrici surette yapılacak ve her söris öeki bir mahalle ortadan kal Beyoğlu yakasının bu kısmına alt yapılacak imar programının 25 veya 50 yılda ikmal edilmesi düşünülmek- tedir, Plânın bu kısmı tahakkuk ettikten sonra Haliç kıyısından Beyoğlu sirt- larına doğru geniş yollar ve yeşillik ler arasında modern ve yeknesak tip te evler kurulmuş olacaktır. Dün Floryada dan Tepebaşına, Karaköye, hülâsa| ——— 136-938 Ankaradan Telefon ve Telgrafla Vekillerimizin Yurt Seyahatleri Ankara 12 (TAN muhabirinden) — Millet Meclisinin yaz tatilini müten- kıp bütün vekillerin memleket dahi- linde seyahate çıkacakları ve her Ve- kilin kendi Vekâletini alâkadar eden işler hakkında tetkiklerde bulunaca- ğı bildirilmektedir. Bu arada Maarif Vekili Saffet Arıkanın Van dan Erzuruma, Dahiliye Vekili Şük- rü Kayanın Şark vilâyetlerine, Güm- rük ve İnhisarlar Vekili Rana Tarha- nın cenup, İktisat Vekilinin de garp vilâyetlerine gidecekleri ve Nafia Ve kili Ali Çetinkayanın bilhassa sulama programına dahil mıntakaları ziyaret ve tetkiklerde bulunacakları ilâve e- dilmektedir. Yeni Tütün ve Tütün İnhisarı Lâyihası Ankara, 12 (Tan muhabirinden) — B. M. Meclisince tasvip edilen tütün ve tütün inhisarı kanun lâylbalarını eski kanundan ayırdeden başlıca va- Sıf, tütünü bir inhisar maddesi olarak değil, milli bir mahsul ve ihraç ma- tar olarak görmesi ve bu bakımlar- dan hükümler koymasıdır. Tohum işi a — Tütün tohumunun ihracı mem nuiyetine ilâveten yabancı tütün to humu İthalinin de milli mahsulün vasıflarını koruma bakimindan mu- rakabeye ve mezuniyete tâbi tutmak b — Bir yere mahsus olan tütün tohumu veya fidesinin başka bir ye- re nakli suretile tütün cinslerinin bozulmasına mâni olacak tedbir ve müeyyideler, & — Tütün tohumu islah ve istifa- sı için enstitüler vücude getirmek, fenni ve zirai tetkik ve tecrübelerde bulunmak ve bu suretle elde edilecek tohumları çiftçiye parasız dağıtmak, ç — Yabanci memleketlerin zevk ve taleplerine uygun tütün cinsleri yetiştirmek hususunda tedbirler al ve ora- Ekim gp Teras ıyttütun yelişmiyecek mevfi mıntakaların tayin ve ilânı verbüra- larda ekimin men'i salâhiyeti. - Irma⣠yatakları kara sular, bataklıklar gi- bi , - b — Tütün cinslerinin ıstıfası ve haricin göstereceği arzuya göre, cins ler elde etmek ve tütün ekiminden tacire arzına kadar muhtelif işleri ni fenni icaplarına göre wlah ve mah sulün ihraç kabiliyet ve kıymetini artıracak çareleri aramak Üzere fen ni müesseseler vücude getirmek, & — İyi fide ve tütün yetiştiren, iyi denk yapan çiftçiyr arasında mü Bir Genç Boğuldu Dün Florya plâjının Solaryom kis- mında Yuntof adında, 22 yaşında bir genç boğulmuştur. Vaka şöyle olmuştur: Yuntof plâjda yüzerken biraz faz- laca açılmış, onu takip eden arkadaş ları kendisinin birden kaybolduğu- nu görmüşlerdir. Denizde yapılan bü- tün araştırmalar hiç bir netice ver- memiş, fakat bu sırada oradan geçen bir motör tesadüfen pek o kadar de- rin olmıyan bir yerde kendisini gör- müştür. Yuntof çıkarılmış ve derhal cankurtarana haber verilmişse de, za ten çok fena vaziyette olan Yüntof cankurtaran gelinceye kadar ölmüş- tür. Zabıta tahkikata elkoymuş ve ken disinin Kuledibinde oturduğu anlaşıl miştir. Çırağan Sarayının Tamiri ir aralık tamir ettirilmesi düşü- nülen Çırağan sarayı hakkında fikri sorulan şehircilik mütehassısı Prost, verdiği cevapta, bu hususta harcani- lacak paranın, sarayın yeniden ya- pılması masrafına denk olacağını bil- dirmiştir. Ayrıca mütehassıs, dahili tezyinat- taki hususiyetler bakımından tamira- tın esasen imkânsız olduğunu da kaydetmektedir. Bu cevap üzerine, belediye ve mü- zeler müdürlüğü, kati bir karsr ve mek üzere tetkikler yapmaktadır. A- kâletlerine bildirilecektir. sabakalar tertip ederek kazananla - ra mükâfatlar vermek, ç — İdarenin ve fenni milessese * nin memurları münasip zamanlard8 tütün ekilen yerleri gezip çiftçi ve. çocuklarına ameli ve nazar! bilgileri ' vermek piyasa talepleri hakkında da kendilerini tenvir etmek, ! d — Tütün hastalıklarıle mücade le usullerini bulup yaymak, Tütün denklenmesi 4 a — Tütün ekicisi ile alıcısı ara * sındaki münasebetleri tanzim eden ve tütün ticaretinde ahlâk ve dürüst lüğü ve karşılıklı itimadı tesis ede” cek zabıtları ihtiva eden 2508 sayılı (Arkan: Sayfa 4, sütun 4 del aaa TAKVİM ve HAVA 13 Haziran 1938 PAZARINI Sınaay Gün: 30 Hizar: 30 Arabi: 1357 Rumi 1359 Rebitilâkır: 19 Mayast $1 Güneş: 4.08 — Öğle: 28 İkindi: 16,14 — Akşam: 1941 301 YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilköy Meteoroloji İstasyonundan af” nan malümata göre yurtta hava Orta A” nadoluda ve Karadeniz'n gark könelerinöğ Bulutlu ve mevzil yağışlı geçmis, diğer bö” gelerde hava bulutlu geçmiştir. Kargir! umumiyetle şimal istikamette orsa kuvet” te, Egede kuvveti'ce esmiştir. Dün İst bulda hava az bulutu geçmis, rüzcür “ li şarkide 6 ile 8 metre arasında sürrt” esmiştir. Sant 14 te hava tazyiki 7611 geline” sühümet en yüksek 254 ve en düsi santigrat olarak kaydedilmistir.