19 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

19 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

t v “landıkt —— 10 (BSAŞMAKALE Hatay İşinde Son Manzara Her Türlü İhtimaller Karşısında Tutacağımız Yollar, İptidadan Çizilmiş Bulunuyor | (Başı 1 incide) ihtimallere göre çizilmiş bulunmaktadır. BU İHTİMALLER ARASIN. DA FRANSA İLE TAM VE SAMİMİ BİR ANLAŞMAYI ÇOK U- ZAK GÖRÜYORUZ. Fransız müstemleke siyasetiri idare eden unsurla- rın dar görüş ufku kolay kolay genişliyemez. Fransadaki merkezi otorite | iyi niyetler beslese bile vaziyete hâkim olmadığım, enerji ve iradesinin buna kâfi gelmediğini birçok tecrübeler göstermiştir. Son dakikada umduğumuz bir mucize olursa memnun olu- ruz. Fakat olmazsa heyecan ve teessür duyacak değiliz. Hâkim bir ihtimal diye bunu zaten bekliyoruz. O zaman da böyle bir ihtimal ne gibi tedbirler alınmasını icap ediyorsa bunlarin vakit ve zamanında alınacağına tam bir gü- ven duyuyoruz. Bu itibarla hâdiselerin yarınına tamamiyle sa- kin ve müsterih bir gözle bakıyoruz. Sabiha Gökçen Bu Sabah Sofyada Olacak (Başı 1 incide) ta tek kişilik tayyaresi ile Bel - prada hareket etmiş ve hava mey danında protokol dairesi reisi B. Belinof, kumandan Macârof ve Türkiye elçiliği yüksek me- murları tarafından uğurlanmış- tır. Belgradda istikbal Belgrad, 18 (Tân muhabirin - den) — Atatürk kızı Sabiha Gök çen, bugün saat 10,30 da Bel - grada gelmiştir. Tayyara meyda nında orta elçimiz Ali Heydar Aktayla refikaları, Yugoslav Ha riciye Nazırı namına teşrifat mü dür muavin! İle askeri ve sivil hava teşkilâtları mümessilleri Türk ataşemiliteri ile bütün elçi lik memurları, Yunan ve Rumen elçileri, Yugoslav ilk kadın tay- yarecisi Bayan Poliç ve çok kala Ahmet Emin YALMAN balık bir halk kütlesi genç tay - Öldürten Kadın Yanola da Malatyadan Getiriliyor (Başı 1 incide) ediyor, beni ve çocuklarımı ölüm- le korkutuyor, seninle alâkamı Kes- Ipsalada istintak hâkimliğinin yap | tığı tahkikata göre, 45 gün kadar evvel Ali Rıza, kendisine müfettiş süsü vererek Ipsalaya gelmiş ve Mu- hittini bularak: t — Arkadaş, sen bü kadından vaz- geç. Akıbet ikimiz için de feci ola- caktır, demiştir. Faciayı örten esrar böylece aydın- sonra, muadelenin birinci olan Hacıosman bayırı fa- meçh “ölası da kendi kendine çözülmekte- İlim edildiği kanaatindedirir. dir: AH Rıza, rakibi Muhittini ortadan kaldırmak için Mehmet Lütfinin ©- tomobilinden serbestçe istilade et - mek istemiştir. Bunun için de bey- nine bir kurşun sıkarak öldürmüş - tür. O sirada Sevimin otomobilde bulunup bulunmadığı meselesi ikin- ci derecede kalmaktadır. Herhangi bir Mşaata meydan ver- memesi için Ali Rızanın otomobile şoförden başka kimseyi almadığı kuv vetli bir tahmin olarak öne sürül - mektedir. Müddelumumilik faciada Yanola- nın rolünü tesbit ettikten sonra bu kadını bulmak İstemiş ve polisin en kuvvetli vasıtalarını faaliyete geçir- miştir. Evvelâ kadının İstanbulda olduğu ihtimsli üzerinde durulmuş, bir çok kimseler müddelumumlliğe ve polise getirilerek bilgilerine müra | caat edilmiştir. Tahkikatı idare eden müddelumumi muavini Hekkı Şök- rü, dün de müddetumumilikte bazı zabıta âmirlerile temaslar o yapmış, direktifler vermiştir. Zürafa sokağında 15 numarada o- turan Sabahat isminde bir kız evve- lâ müddelumumiliğe, sonra da poli se getirilerek kendisinden bazı şey- ler öğrenilmek istenmiştir. Bununla beraber Yanolanın Malatyada bu- Yunduğu anlaşılınca Malatya müd - delumumiliğine telgrafla bir ihzar emri gönderilmiştir. Fakat gece geç vakte kadar Malatyadan Yanolanın yakalandığı hakkında bir malümat gelmemiştir. Müddeiumuminin beyanatı Müddelumum! B. Hikmet Onat, dün bir muharririmize hâdise hakkın da şunları söylemiştir: '— Hâdise, aşk ve kıskançlık ne - #cesidir. Ali Rızanın eski katısı Ya- nola Muhittinle senelerdenberi uza- Yıp gelen bir münasebet tesis ediyor. Bunu Ali Rıza haber aliyor, muğ - ber oluyor Muhittinin metrukâtı a- rasında Yanoladan gelmiş elli ka - dar mektup çıkmıştır. Yanola, Mu - hittinin Ipsalaya geldikten sonra mu haberesine devam ediyor. Ali Rıza kıskançlık sevkile Muhittini ortadan kaldırmaya karar veriyor ve malüm Türk Köylüleri Zu'um Görüyor gazeteleri, Süriye hükümetinin ar - tık Fransaya değil, kontrol komüsyo nunun mevzuubash 14 numaralı teb- liğine dayanarak Cenevreya müra - caat etmesini tavsiye ediy: dudu dışında ve Suriyeye bağlı Ha- tiğim hakkında kendisine verdiğim (mam nahiyesi hududuna yakın bulu teminatı kabul etmiyor, diyor. ni ların nin bu sabah kayıt mugmelesini ta- il etmeden önce ekalliyet mümessil lerile onbeş dakika kadar müzakere de bulunduğu anlaşılmıştı ye gazeteleri Sancağın Türklere tes-| hiç olmazsa Türkiyede bulun: riye emlâki meselesinin halledilme- sini tavsiye ediyor. Sancak meselesinde Suriye tarafın: | iltizam etmediklerinden şikâyet edi- yorlar. Arap Ajansı, Irak hükümeti- nin bu meselede açıktan açığa Türki yeyi tuttuğunu ve Suriyeye Sancağı Türkiyeye teslim ederek kendisile an laşmasını tavsiye ettiğini bildiriyor. nn Bonne bugün Türkiye büyük elçi- si Suad Davazı kabul ederek uzun| bir mülâkatta bulunmuştur. yareciyi karşılamışlardır Selâm resminden sonra aske- ri bando Türk ve Yugoslav mil H marşlarını çalmış ve Bayan Sabiha Gökçene Yugoslav Baş- vekili ve hariciye naziri namı- na teşrifat müdür muavini, as- keri hava kuvvetleri namına Yugoslavyanın ilk kadın tay- yarecisi Bayan Poliç, sivil ka- va teşkilâtları namına Yugos- lav “A. E. Ro klüp reisi, elçi- mizin eşi Bayan Haydar ve va- tandaşlarımız . namina Bayan Taşyürekli tarafından birer bu- ket verilmiştir. Bayan Sabiha Gökçen, bura- da bulunduğu müddetçe refa- katine memur edilmiş olan ön- yüzbaşı Kosta Hosiç ile tayya- re meydanından elçiliğe git- miş, ve saat 11,45 te saraya gi- derek hususi defteri imzala- mıştır, Bilâhare yine elçiliğe dönerek gazetecileri kabul et- miştir, Bugün saat 13 te Yugoslav hava kuvvetleri namına gene Tal Yankoviç tersfmdun “Ava la dağındaki otelde bir öğle ye- meği verilmiştir. Ziyafet çok samimi bir hava içinde geçmiş ve ziyafet esna- sında general Yankoviç Sabiha Gökçene Yuyoslav askeri tay- yarecilik diplomasını vermiş (Başı 1 inelde) Türkleri tevkif ediyorlar Antakya, 18 (A.A) — Hatay hu- an Hatay köylerinden Türk yazılan Ibedilerek tevkif ve öğrenilmiştir. Süveydiye 17 (A.A) — Büro relsi- tazyik * Antakya 18 (A.A) — Bütün Sur'- & Tie Su Ekoe dö Sti gazetsi, bü ve: Gazeteler, Arap memleketlerinin tir. Yemekten sonra Sabiha Gök- çen Avala Meçhul Asker Âbi- desini ziyaret ederek bir çelenk koymuştur. Elçiliğimizdeki suvare Akşam da elçimiz tarafından sayın Bayan Sabiha Gökçen şe- refine elçilikte bir akşam ye- meği ve onu müteakıp büyük bir suvare verilmiştir. Yemekte Harbiye ve Bahriye Nazırı Ge- neral Mariç, Hariciye Nazır muavini, Yugoslav Hava Kuv- vetleri Komutanı ve muavini, Yunan, Romen, Bulgar sefirleri ve suvârede de bir çok Yugos- Jav hava, Kara, deniz yüksek, er kânile ataşemiliterler, hava &- taşeleri, Balkan sefaretleri er- kün ve Belgrat kibar mahafili mensupları bulunmuşlardır. Türkkuşu Başpilotunun tek başına yaptığı bu Balkan hava turnesi burada büyük bir alâ- ka ve samimi bir sempati uyan- dırmıştır. Yerli matbuat Bayan Sabiha'nın bü seyahati etrafın- da çok dostane makaleler neş- retmektedir. Ezcümle Vreme gazetesi Sa- biha Gükçeni uzun uzadıya öv- mekte ve birinci sayfasında A- tatürkle Sabiha Gökçenin bü- yük resimlerini neşretmektedir. Vali Üstündağ Atinaya Vardı Atina, 18 (A.A.) — Istanbul valisi Muhittin Üstündağ bugün saat 14 te Toskari vapuru ile Pireye gelmiş ve Yunanistandaki ikameti esnasında misafiri olacağı Atina valisi Kodzi - yas ile Atina ve Pre beledye reisleri Azası tarafından karşılanmıştır. Muhittin Ustündan burada altı Bone, Paris Büyük Elçimizle Görüştü Paris, 18 (A.A) — Hariciye Nazı Bir Amele Teşekkülü Azasını Hazır Olmıya Çağırıyor Paris, 18 (A.A.) — Amme hizmel- leri kartelinin merkez komitesi noş- rettiği bir tebliğde, parlâmentonun tatil devresine girmesini şiddetle ten kit etmektedir. Çünkü bu suretle âmme hizmetleri memurlarının ma- aş ve gündeliklerinin artırılması işi| 1939 senesine bırakılmaktadır. Ko- mite ezcümle, bu vaziyet karşısında azası İçin hususi endüstri işçilerinin şimdiye kadar müvaffakiyetle netice lenmiş olan hareket tarzlarım tak «İs, lit etmekten başka yapılacak bir şey olmadığını kaydederek, oazayı ha - zırlanmıya davet etmektedir. bir gizli tarafı kalmıyacaktır. Şoför Mehmedin de otomobilini elde etmek için öldürüldüğü anlaşılı yor.,, Ali Rızanın İpsalaya kaçırdığı 1972 numaralı otomobil ve İpsala müddelumumiliğinin tahkikat evra - kı dün akşam arabanın sahibi Niko- şekilde de bu kararını tatbik ediyor. Yanola yakalanınca, hâdisenin hiç — â nün İdaresinde şehrimize getirilmiş TAN gün kalacak ve belediye teşkilâtla - Bir Suçlu Mahkemede Çıldırdı (Başı 1 incide) ettirmeye karar verdi. Bir mübaşir le bir jandarma Mehmedi tabibiadil- lerim odasına getirdi. O şöyle bağır rıyordu: — Doktorlar, çıldırmış değilim. Tevkifanede günde bir çift tâyin yi- ye yiye sinirlerim bozuldu. Benim için: “30 kuruşluk bir dolma kalem çaldı” diyorlar. Halbuki ben çalma- dım. Ben, anamdan babamdan on > cak bir firengi miras aldım, Ben, İz mirde duvarlara sinema İlânları ya- pıştırarak hayatımı namusumla ka - zanırdım. Sonra sahnelerde Şar! tak Edi yapardım, Bir de komik elbisem vardı. Onu tevkifanede 10 liraya sat tım. Allah aşkına beni tevkifaneden kurtarınız. Mehmet burları büyük bir beye - canla söyledi. Sonra, birden sustu ve derin bir nefes aldı.. Bir şeyler arar gibi, odanın içine göz gezdirdi. Koş- tu, könarda duran bir iskemleyi kap &. Bir kadın kucaklar gibi, kucağına aldı. Birden asabiyeti geçmişti. Bir kahkaha attı, Sonra, yine “Marinei- la” şarkısını söylemeğe başlıyarak dansetti. Arasıra şarkıya fasıla veri yor, ıslıkla saksofon tal yapıyor- du. Stoyadinoviç Mussolini Ile de Görüşecek (Bap 1 incide) poktai nazar mutabakatı müşahede eylediklerini kaydetmektedir. Kont Ciâno, Mussolininin bulun - makta olduğu Reccione'ye gitmiştir. | Roma da endişe ediyor Paris, 18 (Hususi) — Tatil müdde- tini geçirmek üzere İtalyaya gittiği bildirilen Yugoslavya Raşvekili ve Hariciye Nazırı Doktor Stoyadino- Viç'in © İtalya”HHi ye Nâzırı Kont Ciano ile mülükatı Paris mehafili ta- rafından büyük bir ehemmiyetle tas! kip olunmakta ve gazeteler bu hâdi- se dolayısile bir çok neşriyat yapmak tadir. Fransız siyasi mehafiline gö- re, mülâkat esnasında umumi vazi- yet tetkik olunmuş ve 1937 Belgrat itilâfından doğan iş beraberliği siya- setinin tanzimine eheminiyet veril. miştir, Fransız gezetelerinin siyasi muharrirleri ise şu mütaleaları yürü tüyorlar” Epok'ta James Donadieu, diyor ki: “İtalya, Avrupanın o Cenubunda Yugoslavyanın ehemmiyetini tama - miyle takdir etmektedir. Roma ve Belgrat hükümetirinin Cenubu Şar- kiye doğru yapılan Alman tazyikine karşı müşterek bir sed teşkil etmele- Epeyce dans etti. Yorulmuştu. Is rinde biz ancak fayda görebiliriz. kemleyi Bir kenara bıraktı. Yüzü - Aksiyon Fransez gazetesinde Le nün terlerini silerek, doktorların ye: fişe : i nina yaklaştı. Yalvarır bir senle: Almanyanın Avusturyada cebir ” Dökterlar. dedi ben serseri de, |Kullânarak Cenuba doğru bir köprü #ilim. Benim kafamı anamdan, ba: | bağ: temin etmiş olmasından maksat bamdan aldığım firengi mikrobu ke |bu hövelide İtalyan ve Yugoslav nü miriyor. Beni tedavi ettiriniz. fuzunu inkişaf ettirmek olduğunu ta Bunun üzerine, tabibladıl Salih |savVur etmiye imkân var mıdır? Bo Haşim ve Enver Karan Mehmedi mu | nu düşünmek, Almanyanın ölçü ile ayene ettiler. Bir rapor tanzim etti- |bareket ettiğine inanmak olur. Hal ler. Müayene neticesinde, Mehme - |buki Almanya'da en eksik olan şey din, cezasının hafifletilmesini icap | ölçüdür... diyor. ettirecek derecede, akıl hastası oldu- Övr gaztesinde Madam Tabouwis, ğu tesbit edildi. şöyle yazıyor: İ Mahkeme bu rapora göre, kararı- | “Almanya, Roma için olduğu ka dar Belgrat için de en endişe verici bir komşu olmuştur. Milâno, 16 (A.A) an — A) man kültür cemiyetinin bir toplar sında nutuk söyliyen propaganda nazırı Alfieri ezcümle demiştir ki: “Roma—Berlin mihverini. bir.poli, Tika kombinezonu gibi değil, fakat ta rihi bir hâdise gibi telâkki etmeli- dir. Bu mihverin hedefi, milletler ara- #ında adalet ve manevi müsavat €sa sı üzerine müesses İş birliği tesisi - dir.,, nı verecekti Bir Kadın Asılacak Manisa, (TAN) — İlyaserlar köyün de, Kaymbiraderi Abdullakile gayri meşru surette sevişmiye devam için, askrden yeni gelen kocası Ali Osma- Bı uykuda iken bastırıp Abdullah İle beraber boğmaktan suçlu Fatmanın muhakemesi bitmiştir. Fatma idama, yaşı küçük olan Ab- nın temelatma merasiminde Baf | ölmüştür. İların teşebbü 19-6-938 Nafıa Vekili Nafıa Fen Okulunu Gezdi Evvelki gün şehrimize gelen Ni? Vekili Ali eÇtinkaya, dün şehrim de bazı tetkiklerde bulunmuştur li Çetinkaya, sabahleyin Nufıa mektebini ziyaret etmiş, falebe yısı, yeni tedri hanlar üzerinde mektep müdürüğ den malümat almıştır. Vekil, öğleden sonra da yanında Nafıa müdürü old de Yeşilköye giderek devlet hava! ları istasyonunda bir saat kadar gul olmuştur. Bu arada, iste yeni kurulacak hangarlarlı a5 yol üzerinde izahat almış ve yenii) mirler vermiştir. Kimya fabrikasının temel at merasimi geri kaldı İzmitte kurulacak olan yeni kit fabrikasının temelatma merasimi temmuza tehir edilmiştir. Fat vasi âl Bayar ile iktisat veklli bulunacaktır. ————— BALIKESİRDE Bir Çocuk Kudurd! ve Öldü Balıkesir, (TAN) — Çağış sine bağlı Aslıhan Tepecik köyü Aziz oğlu Osman adındaki çocuk" köpk tarafından ısırıldıktan 20 sonra kudurmuş, ve memleket bi nesine getirilmiştir. Tedavisi #©ğ miş olan çocuk feci Istıraplar İ$'İ Bir Çoban Yaralandi Balıkesr, (TAN) — Sındır! Mahmudiye köyünden Yahya “ 16 yaşında Cevdet isminde bir € sürüsünü otlattığı esnada bir bö bulmuş, karıştırırken patlıyan ba ellerinden ve yüzünden ağı” te yaralanmasına sebep almuşt * İzmir, 'TAN) — Bazı hev ile burada bir © sevenler cemiyeti teşkil edilme” zeredir. ğe” X İzmir “(FAN) — Vilayeti meclisi azasından ve Bergams diye reisi Nafiz Özçelik, Berg ölmüştür. da Alman — Italyan dostluğü. ii ci bir politika kombinezonu neti“ dullah 15 sene ağır hapse mahküm €- dilmişlerdir Alman büyük elçisi B. Von Ma - kenzen de bir nutuk söylemiş ve © İğil, fakat politik bir umde old "tebarüz ettirmiştir, 5 tir. rmın mesaisini tetkik eyliyecektir. IKUMBADA CAN KURTARIR