23 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

23 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

İNEGÖLDE : Tütün Eken Köylüler Çok Güçlük Çekiyor İnegöl, (TAN) -- Çevremizde “2i- iral vaziyet-bu yıl pekiyidir. Şimdi ye kadar mahsul hiçbir zarara uğra- "mamıştır. İpekböceği yetiştirme du- rumu da normaldir. Yeni in eki- mine başlanmıştır. Geçen senekin- den daha az tütün ekileceği tahmin ediliyor. Bunun sebebi, sön tütün sa- tışlarının hararetli gitmemesi ve tü-| tünden çiftçinin eline hemen hemen | hiçbir şey geçmemesidir. Bu, şundan ileri geliyor: Çiftçile- rin Ziraat Bankasına, vergi dairele- rine, şuraya, buraya bazı borçları o- Yuyor. Bu alacaklılar. hiç telâş gös- termeden tütün satışını bekliyorlar. TTütünler satılırken de bedelini ara- Jarında paylaşıyorlar ve çiftçinin böğründe kalıyor. Bu vaziyetin üze- rinde durulmek lâzımdır. Bütün borçlarını tütün bedelinden ödet- mektense bir kısmını başka mahsul- lerin pâraşına bırakmak, köylüyü ko ruma bakımından çok iyi bir tedbir olacaktır. A İnegöl, (TAN) — Köy sağlik ku- rucuları teşkilâtı ikmal edilmiştir. İlçemizin köyleri beş mıntakaya ay- rılmiş, her mıntakaya bir sağlık ku- rucusu tayin olunmuştur. İnegöl, (TAN) — Halkevi genç-! İleri, “Devrim Yoleuları,, piyesini üç defa temsil etmişlerdir KONYADA ; Yeni Bir Buz Fabrikası Yapılıyor Konya, (TAN) — Şehrimizde ya- mn buz ihtiyacı, Memleket Hastane- sindeki buz makinesi ile soğuk Hava dolaplarının cüzi Bilisalâlından, €s- ki sistemde kışın bazıflaları kâr ku- yularından ve evkafın buz deposun- da saklanan buzlardan tenin edil! mektedir. Bu, ihtiyaca kâfi gelmedi- ği gibi kısmen de gayrisihhidir. E-| lektrik Şirketi, Aziziye civarında bir buz fabrikası kurmaktadır. Gün- de 1200 kilo buz yapabilecek kabili- yette olan fabrika birkaç güne kadar İasliyele başlıyacaktır, Bundan son- ra belediye, gayrisıhhi buz ve kar. Yarın satılmasını menedecektir, Halkevi Sinema Aldı Konya, (TAN) — Halkevi, sesli ve | seyyar bir sinema makinesi almıştır. Bununla Konyamız ikinc! bir sinema makinesi kazanmış oluyor. Yeni makine, Halkevince hazırla- nacak programa göre, bir Kamyon- Detle köylere gönderilecek ve halka parasız, faydalı filmler gösterilecek. tir. Dalma bu esnada hazır buluna- cak olan Halkevinin bir özası da köy lüye kısa ve özlü konferanslar, öğüt ler verecektir. Sergi Çok Beğenildi Konya, (TAN) — Kız Akşam Sa- mat Okulunun iki yülik mesaisini gösteren sergi açılmıştı Sergi; bir Atatürk köşesi ile dikiş. gamaşır, moda, çiçek salonlarından mürekkepli. Atatı köşesi de, dört salonda çok güzel hazırlanmıştır. Tertipteki modern sistem, renk kompozisyonları, teşhir edilen bütün eserler, bu arada bilhassa şapka, çan ta, deri yastıklar, çiçeklerin tabiileri | talan üç Kişi hakkında son senelerde İle mukayese edilebilecek olması çok mükemmeldir. "Hâkim olan ruh, za- rafetin ve modaya uymanın yalnız a- gır kumaşlarla değil, ucüz kumaşlar. Ja da temin edilebileceğini anlatmak tr ki bunda muvaffakıyet gösteril miştir, Serginin açıldığı ilk gün üç seat Içinde 3093 kişi tarafından ziyaret e- dilmesi, gördüğü muvaffakıyetin bir delilidir. Bir hafta devam edecek o- Jan sergiye civar kazalardan gelen- ler bile vardır. Direktör ve dikiş muallimi Mürüv vet İlkiz, moda muallimi Bedriye tabu, çamaşır muallimi Hicret Gö- çen, çiçek muallimi Muazzez İlâh, çalışkan talebeleri ve bu sergi ile Övünseer hakları vardır. sili vermiştir. Yukarda ile civar halkını görüyorsunuz. Bergama halkevi temsil kolu geçenlerde Kozakta bir açık ha resimde, milsamereyi seyreden Kozak köylüleri Çatalca, (TAN) — Terkos suyunu eskisine nazaran bol bol kullanan İs- tanbululardan çoğu, bu suyun/gülden çikârılıp evlerine göndetilmesi için koca bir fabrikanın ve yüzlerce a- melenin çalıştığını bilmezler. Halbü ki, Terkosköyü başlı başına bir âlem- dir ve bu su sayesinde Çatalcanın en iyi köylerinden olmuş, hattâ burada bulunmıyan elektriğe bile kavuşmuş- muştur. Terkos fabrikası, denizden sekiz kilometre ve gölden bin iki yüz ki- lometre uzaktadır. Gölün suyu, ra- kım farkı sayesinde oluklarla fab; kaya akmaktadır. Fabrikada. altı ta- ne 120 şer beygir kuvvetinde; iki ta- ne 100 er beygir ve İk da Der beygir kuvvetinde. makine? vardır. Bunların yaptığı tazyikle günde 37 bin ton su Kâğıthanedeki havuzlara sevkedilebiliyor. Fabrikaya yeni bir bina ilâve edil- miştir. Buraya konulacak makine, ka zan ve borular İngiltereye ismarlan- mış ve mühim kısmı gelmiştir. Bun- lar çalışmıya başladıktan sonra İs- edilecektir. Fabrikalarda bugün, yevmiyeleri İyöz kuruştan aşağı olmamak üzere 350 amele, bir doktor, dört memur çalışmaktadır. Amele ve memurlar &- çin banyo, duş, dispanser daireleri, müteaddit güzel binalar, bir spor sa- BARTINDA Japonyadan Ahmet Erkişe Gelen Mektup Bartından bildiriliyor: El yıl önce Japon sularında ba- tan Ertuğrulun bugüne kadar sağ kalmış olan üç neferinden Ahmet Er- kişe, Japoryadan bir mektup gelmiş- tir. Mektubu felâketzede askerlerimi- zi o zaman İstanbula getirmiş olan | Hiyeyi Japon harp gemisi mürette. batından Yokici Nonaka yazmıştır. İŞimdi 70 yaşında olan bu ihtiyar Ja- Jon sskeri, Ertuğrul faciasından kur- enem EN ANAM gözetelerimizde çıkan haberleri ve resimleri okumuş, Ahmet Erkişi İs. tanbulda arkadaşlık ettiği Ertuğrul mürettebatından birine benzetmiştir. Yokici Nonska,aradan elli sene geç tiği için resmi teşhiste yanılmış ol- ması ihtimalini de mektubunda kay- İdetmektedir. İhtiyar denizci, Ertuğ. fo vapurlarle getirdikleri zaman dört İ Japon arkadaşı ve iki Türk askeri i- le beraber İstanbuda çıkarttıkları bir fotoğrafı da yollamıştır. ve bu Türk- lerden birini Ahmet Erkişe benzet- mişitr, Halbuki fotoğrafın arkasında türkçe şu salırlar vardır: “Dersaadette Neşriyatı Amirede 2- tanbulun su ihtiyacı tamamen temin | - Terkos Gölündeki Tesisat Nasıl Çalışıyor? “Terkos,, Köyü Ve Civarı Kısa Zamanda Elektriğe de Kavuştu hası ve bahçe yapılmış bulunmakta. dır. Bunların bir de radyoları vardır. Fabrikadan denize sekiz kilometrelik bir dekovil h zatılmıştır. Altı de- kovil makinesi işlemektedir. Fabrikanın makineleri, kömürü ve diğer levazımı vapurla getirildiği Ka- raburundan, dekoville fabrikaya sev- kedilmektedir. Elektrik Tesisatına Başlanıyor Çatalca, (TAN) — Kasabamızm plânına ait har lektrik tesisatı yapılması Hra ayrılmış bulunmaktadır. Bunun la işe başlanılması bekleniyor. Karacaköy Muhtarlığı Çatalca, (TAN) — Karacaköy muh tarlığına Bayan Şerifenin 76 rey-ile intibabından sonra ilçeba; gö düğü lüzum üzerine ikinci bir inti- hap yapılı cut 196 rey ştır. Bayan Şerife, mev- tekrar muhtarlığa se çilmiştir. Çatalca, (TAN) — Terkos fabrikasi işçi ve memurları, Kırşehir; zelzele felâketzedeleri için 160 küsur lira vermişler ve bunu, Boyalık Kızılay şubesine teslim etmişlerdir. İşçi ve memürlar, aylıklarının yüzde yarı- mını HilâMahmere vermeyi de taah- hüt eylemişlerdir. irana CL İİ ç 7 R KÜÇÜK HABERLER ti Bergama — Nafiz Özgeliğin ve fatiyle açılan belediye reisliğine seyle tüccara Hasen Çelebi oğlu seçilmişti X Balikesir Dursunbey be- lediyeri, kasabanin halihazır harita sım yuplırmıya karar vermiştir. # Balikesir — Dursunbey İnhi- surlar memuru Hakkı, odacım Kep- sütlü Cemalettin ile kavga etmiş ve nden ağır su- 74 Mahmut efendiler Ile dört nefer Japonyalının resimleri tersim olun- muşlur.,, » Bu satırlardan, Ahmet Erkişin grupta resmi olmadığı anlaşılmakta- ir, Yokici Nonaka, arkadaşının Japon gazetelerinde çıkan son resmini has- retle gördüğünü ilâve etmiştir. Bu arada son çektirdiği bir resmini mektubün içinde yollamıştır. Bu mektup, türkçe tercümesi” İle beraber “Tokyo söfarethanemizin *İ rul felâketzedelerini Hiyeyi ve Kon. | gönderilmiş ve Ahmet Erkişe veril. miştir. Ahmet Erkiş te cevap yaza- caktır. Zonguldak Hattında Yeni İstasyon Bartın, (TAN) — Ankara - Zon- guldak hattının Çaycuma ile Filyos istasyonları arasında bulunan ve ka- zamızı demiryoluna bağlıyan Kokak sakiri şahanci bahriyeden Yeniçeş-| su durağında bir istasyon binası ya- meli Besim Bey ve Üsküdarlı Ali Ri. ! pılması kararlaştırılmıştır. arar arr arar ar ar af Limanda Batan Gemileri Çıkarmak Lâzım Karadeniz. Kreğlisi (TAN) — Gar- be müteveccih velimana hâkim hi- lâl şeklinde bir Sırtın üzerinde kuru- hu olan 1400 evli-ve 6400 nüfuslu ka- sabamız, Zonguldağın bir sayfiyesi hâline! gelmiş buluhmaktâdir. Alpa lı ve Başviran Cuma adında İki na- hiyesi, 120 de köyü clan kazamız içinde çalışmalar göze Çarpıyorsa da daha büyük bimmetlere ihtiyaç vardır. Bugün de Karadeniz coşunca iyi ve hemen hemen yegüne ilticagâh teşkil eden Ereğli limanı, umumi! harpte batırılmış olan vapur enkazı ile doludur. Bunlar çikerilip liman temizlendiği ve asri bir hale getiril diği halde, Ereğlinin büyük bir ihra cat ve ithalât merkezi olacağına şüp he yoktur. Bugünkü halde halkımızın ekse- risi, maden kömürü ocaklarında ame lelikle meşguldür. Kimanımızın di- şında ve on mil kadar uzakta olan Çamlı ve Kandilli kömür ocakları senede 300 bin ton kömür ihraç et- mektedir, Arazi mümbit değil se de meyva yetiştirmiye elverişlidir. Bil- hassa çilekçilik son yıllarda inkişaf etmiş ve yıllık ihracat 500 bin kilo- yu bulmuştur. Limanımızın Cenup tarafında de- nize dökülen Gülünç deresi civarı bu adla anılan güzel bir mesire olup İs- tanbulun Kâğıthanesini hatırlatmak ta ve civardan gelen m er bu- ranın güzelliğinden istifade etmek- tedir, A MARAŞTA : Belediye, Sıhhi ve Temiz Su Getirtecek Maraş, (TAN) — Şehrimi: çok bol ise de Kireçlidir. Belediye, te miz ve sıhhi içme suyu getirimiye çalışmaktadır. Cezaevi müdürü Reşit 'Tekinayın şehir ortasında, “Şükürdere,, mevki- inde buldüğu ve senelerce metruk, toprak altımda kaldığı anlaşılan mem ba suyu, ihtiyacın bir kısmını karşi- Tamaktadır. Maraş, (TAN) — Bağlara göç başlamıştır. Hemen herkesin bağı ol- duğu için şehir gittikçe tenhalaşa - caktır, Trahomla Mücadele Teşkilâtı Maraş, (TAN) — Mevcut trahom hastanesine ilâveten, trahom m dele reisi Nuri Ayberkin gayreti şehrimiz.haricindeki Devecili m: lesinde bir göz bakımevi açılmıştır. Küşat edildiği Marttan beri yüz- lerce hastanın tedavi olunduğu bu müessese, mesafenin £ uzaklığından doleyı trahöm hastanesine hergün gelinememesi mahzurunu kaldırd için hastaların çok işine yaramıştır. * BERGAMADA : Kozakta Açık Hava Temsili Verildi Bergama, (TAN) — Halkevi tem- sil kolu, gençleri Kozağe gitmişler, orada bir açık hava temsili vermiş- lerdir. Kozağın bütün köylerinden gelen balk, temsili seyretmiştir. Bunların arasında kadınların büyük ekseriye teşkil ettiği görülmüştür. Kozakta Otel Yapılıyor Bergama, (TAN) — Güzel bir me- sire ve hava tebdili yeri olan Ko- zak çamlıklarından istifadeyi kolay- aştırıp arttırmak için, her türlü kon İoru havi asri bir otel yaplırılmıya başlanılmıştır. X Bergama, (TAN) — İlkmektep- lerde imtihanlar bitmi tır. ir. Ortamek tepte imtihan bitince sergi açılacak- (Başı 6 ncrda) — Vampirlerden, böyle evlenip çoluk çocuk sahibi olanlar, çoktur. Ben de sormıya mecbür kalmış- tun: — Peki, o akraba, kasabın vam- pir olduğunu nereden anlamış? Yaşlı kadın, bir sır söyler gibi sesini yavaşlatmıştı; — Vampirler, başlarını yukarı» ya kaldıramazlarmış! * Birkaç gün sonra; halânın vam- pir hikâyesini kayınpedere anlat- mıştım; o, derhal vakaya aşina çık b: — O sırada, ben de Priştinede idim. Zaten halayı da, oradan tanı- mz. Bu vaka, haftalarca, aylarca dillerde dolaştı. Bir gün, bir tesa- Kasabı öldüren” #kroba, vaktiyle kasabın aldığı kadın: seviyormuş, askerden dönüp te sevgilisini ev- lenmiş göFüğöe, kasabı ortada kal- 'dırımak istemiş... Belki bü, bir Ti- vayetti. Fakat muhakkak ki vam- pirden daha çok akla yakındı. Şu var ki-o zamanda, vampire İnanan lar, hakikate bel bağlıyanlardan daha çok fazla idi, a Varapirin,- körküriçluğuna ben de inanmıştım. Karıma: — Vampir, elmiyzlım, dedim. Çünkü, elektrik süpürgesini gör dükçe, çiftlik yanaşması ile kasa- bın kanli hayalleri gözlerimin önü ne gelecekti. Karım da, ayni şeyi düşünmüş olmalıydı; hiç itiraz etmedi: düfle vakanın içyüzünü öğrendim. - — Peki, almıyalım. Baş, diş, nezle, grip, romatizma, Nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarmızı derhal keser. İcabında günde üç kaşe alınabilir. Gm KARI MN HR MER mn HE — Haydarpaşa Lisesi Satınalma Kurumundan : Haydarpaşa lisesi pansiyon talebesinin Mayıs 939 gayesine kadar 188,000 parça çamaşırının yıkattırılması kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme 30/6/938 Perşembe günü saat 11 de İstanbul Kül tür direktörlüğü binası içinde liseler muhasebeciliğinde toplanacak olan komisyonda yapılacaktır. Tahmin bedeli 6970 ve ilk teminat 523 liradır. İstekliler şartnameyi okulda görebilirler. İsteklilerin cari sene Ticaret Odası vesikasından maada çamaşır yıkâ- yıcı ve çamaşır makineleri ve teferruatının yevmiye 6000 parça çamaşır yıkayabilecek ve kurutabilecek kudrette olduğuna dair ayrıca Ticaret O dası vesikası fbraz etmeleri mecburidir. Bu vesikaların teminat makbu£ veya banka mektubile birlikte 2490 sayılı kanunda yazılı tarlfat dalre- sinde hazırlanacak teklif mektuplarının dış zarfına konularak eksiltme” den bir saat evveline kadar komisyon başkanlığına makbuz mukabilinde verilmesi lâzımidif, Postada VEKT olan gecikmeler kabul edilmez. “(8852 İstanbul Üniversitesi Rektörlüğünden : Ünversitede Roma hukuku, cezs hukuku ve devletler umumi! hukur ku, umumi iktisat ve Iktısat doktrinleri tarihi, fizyoloji, mikrobiyoloji: histoloji, hayati kimya, sinir hastalıkları, umumi kimya, heyet, tecrü fizik, orta zaman garp tarihi doçentlikleri açıktır. Talimatname mucibin- ce ilkteşrin 1938 ayı başında imtihanları yapılacağından isteklileri" rektörlüğe başvurmaları. (3708) ——— m Üsküdar Müddeiumumiliğind. Üsküdar Cezaevi mahküm ve mevkuflarının Haziran 938 tarihinde” 31 Mayıs 939 tarihine kadar bir sene zarfında verilecek ekmeğin kap” lı zarf ile eksiltmeye konulduğu 22-6-938 Çarşamba günü saat 13 Ol” rak tayin ve olveçhile ilân edilmesi bildirilmiş iken Tan ve Cümh gazetelerinde ihale günü ve saati ilân edilmediği görülmüş olmasından bi? zarure İhalenin bir hafta sonra 20-6-928 saat 10 na bırakılmasına verilmiştir. Muhammen bedel 8760lira olup yüzde 7,5 ğu hesabile m” vakkat teminat 657 liradır. Fazla izahat almak isteyen taliplerin tatil gö” ve saatleri hariç olmak üzere hergün Üsküdar Cezaevi Müdürlüğüne m racaatla şartnameyi görebilecekleri ilân olunur. M. M. Vekâleti Hava Müsteşarlığından: |“. Hava müstoşarlığının göstereceği yerde çalıştırılmak üzere “210 “ 165., lira aylık ücretle bir'mimar alınacaktır. İsteklilerin aşağıdaki 7# ılı evraklarile Ankarada M. M. Vekâleti Hava müsteşarlığına, bulda Hava Aktarma anbarı müdürlüğüne müracaat etmeleri. Talip fazla çıktığı takdirde müsabaka imtihanına tâbi tutulacaklar! * ân olunur. , 1 — Türk olmak 2 — Mimarlık diplomasını haiz bulunmak 3 — Askerliğini bitirmiş ve diğer Vekâletlerle ilgili olmamak 4 — Ecnâbi kadın ile evli bulunmamak 5 — Sağlık durumu yerinde olmak. 8 — Hüsnü hizmet ve hüsnü hal vesikaların: hâmil bulunmak. 7 — Üç adet vesika fotoğrafı. (1925) (3716) Gaziantep Nafıa Müdürlüğünden : 1 — Eksiltmeye konulan iş: Geçen sene İhale olunan İslâhiye memur evlerinden bu seneye bırakılan 48231 lira 99 kuruş bedeli altı memur evi inşaatıdır. ö 2 — Mezkür inşaat 10/6/8938 tarihinden itibaren 21 gün müddetle”. hakasaya konularak eksiltmesi 1 Temmuz 938 tarihine rastlıyan Curl Eg nü saat 16 da Gayisntep nafta müdürlüğünde müteşekkil; eksiltme #9 yonunca kapalı zer? usulile yapılacaktır, 3 — İstekliler eksiltme şartnamesi, mukavele projesi, bayındırlık “|, İK İm a fenni Şartname ve projeyi nafıa müdürlüğüne müra©*” 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin 3617 lira 40 kuruşluk Mi vakkat teminat vermesi ve elinde Nafıa Vekâletince verilmiş yapi müteahhitlik vesikası bulunması şarttır. gi $ — İstekliler 2490 sayılı kanunun ikinel ve üçüncü maddelerini” “. zılı vesikalar ve muvakkat teminat makbuzu veya Banka kefsl”* ii tuplarile birlikte kanunun tarifat ve şartnamedeki şeraite * tams! sö “en m gi” Td gun ve noksansız olarak teklif mektuplarını havi kapalı zarfları iple si tinden bir saat evvel komisyon relsliğine vermeleri ilân olunur.