6 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

6 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 B. Deladier Dün Cezaire Geçti (Başı 1 al Daladier'nin sözleri Daladier Tunus radyosü ve Fransız radyolarile neşrolu - anatında demiştir ki: Saat 20,25 ds ve sabahın en er - daha doğ a — bütü Ban ken saat'ndenberi köy kö ru olarak istihkâm İst m, Tunus hudutlarımızın müdafaası aske- ehânın inşa etmeye muvafiak ol hkem hatlı geziyorum. anzara fevkalâdedir. , adier gerek askerin ve ge- alkın şevk ve heyecanımı anlat lan sonra cenup aşiretleri reisle - rinin şu sözlerini kaydediyor: “Bir gün Fransanm bize yine ihtiyacı bâ- bütün kuvvetimizle, bötün a ve bütün sevgimizle gele- Dsladier i “Her tarafla ordurmız, dünyada hiç bir ordunun dunumda kalmıya - cak bir kuvvet ve enerji intibar ve- riyordu. YarınBizerte doğru yoluma de - vam edeceğim. Fakat daha bu ak - şamdan söyliyebilirim ki Fransanın bakiki büyüklüğü şimal Afrikasında ölçülebilir. Fransa her tarafta nizam ve inzibata riayet ettirmiş, fakat ay- nl zamanda dehâsını ve hürriyeti de sevdirmiştir.,, Bütün Fransız gazeteleri seyahat- ten son derece memnundur. Jur: “Fransa hududu, bir metre dahi de- ğişmez., , Figaro Tunus evvel Tunus luların, sonrada Fransızlarındır., diyor, Tumrsta İtalya aleyhine yapılan. tezahürat Roma, 4 (A.A) — Stefani ajansı- mın Tunustan alarak verdiği haber- ere göre, dün Fransız başvekilinin askeri teftişini müteakip büyük te- zahürler yapılmış ve İtalya, Musso- Yini ve Kont Çianoya yuhalar çekil miştir. *“Unlone,, adındski İtalyan gaze- İtesinin idarehanesi basılmış ve cam- Yarı kırılmıştır. Diğer birçok İtalyan idükkânlarmın da camları kırılmış - tır. Bu nümayişler iki saat sürmüş ve polis kaliyen müdahale etmemiş- tir. Bir terzi dükkânrmn eamekinın da asılı duran İtalyan bayrağı ora - dan alınmış ve sokak ortasında ya - kılrmştar. İ Marsüiya, 5(A.A)— Senegalli Hi. lardan mürekkep yeni bir ta- İbur yarın Athos vapurile Djiboutiye İgidecektir. Hitler, Bek'le Dün Görüştü # (Başı 1 incide) ından iThakı fle Ukranya meselesi. »in konuşulacağı da haber verilmek tedir. Beynelmilel vaziyetin mükâ- lemeye mevzu teşkil edeceği ilâve diliyor. Ciano, Varşovaya geliyor Varşova, 5 (A.A) — Pat Ajansı- Roosvelt'in Almanyada Bü hakiki (Başı 1 incide) na İşaret ederek demş$itir ki: ©» “Yapabileceğintiz en ufak hare - ket, mutaarrıza yardım edecek veya ona kuvvet verecek her türlü hareke tin veya her türlü hareketten istin kın önüne geçmektir. B, Roosevelt, bitaraflık kanunu ahkâmının gayri müsavi ve gayri a- dilâne bir surette cereyan edemiye - ceğini beyan etmiş ve şöyle demiştir: “Bu kanun ahkâmı, mutsarmıza hakiki bir yardımda bulunmak ve bu yardımı taarruza uğrarmş olan ta - rsftan esirgemek gibi bir netice de verebilir. Muhafazal hayat gerizesi, bize bu hale meydan vermemiz lü - zumumu fhtar etmelidir... Diktartörlüklere karşı Mister Roosevelt daha sonra mit dafaa siyasetini izah etmiş ve yakın da buna ait mesajını kongreye gön - dereceğini söylemiş, daha sonra da - hilf siyasetten bahsetmiş ve nutkuna şu şekilde devam etmiştir: “Diktatörlük, Amerikan milleti - nin hiç bir zaman ödeyemiyeceği bir bahaya malolmaktadır. Diktatörlük. ruhi kıymetlere, hoşumuza giden şe- yi söylemekten ibaret olan mukad - des hakka, vicdan hürriyetine, ser - mayenin müsaderesine, çocuşlarımı- zin serbest ve liyakatli insan efradı gibi yetişmiyerek bir makineye esir edilmiş dama taşları gibi yetişmeleri ne şahit olmamıza mal olmaktadır. B. Roosevelt, serbest yaşamanın bir takım fedakârlıklar ihtiyarma de eri olduğuna ehemmiyetle işaret ey lemek suretiyle sözlerine nihayet ver İngilterede memnuniyet Nutuk İngilterede fevkalâde mem- nuniyetle karşılanmıştır. Mister Chamberlaln nutuk dola - yisiyle beyanatta bulunmuş, nutuk - lamlamak ein refaha kavuşu - cağını, gelecek nesiller de buna te - varüs edeceğini söylemiş ve nihayet | Amerika cümhurrelsinin nutkunu şu cümlelerle hülüsa etmiştir: “Areri - ka cümhurreisi insanlığın nizamlı & lerleyişine inandığını ifade etmiştir... | Bütün İngiliz matbuatı da nutku memnuniyetle karşılamıştır. Taymis, Rooseveltin dış siyasetten bahseder- ken bütün Amerikanın reyine tercü- man olduğunu yazıyor. Diğer bütün gazeteler de ayni fikirdedir. Deyli Herald nutkun, liberal medeniyet prensiplerini ilân ettiğini yazıyor. Fransız gazeteleri de memnun Paris gazeteleri de kâmilen mem- nundur. Epok Amerikanın tehlikeye karşı uyanık (olduğunu yazıyor. nım istihbarına nazaran, Romada İtal yan Hariciye Nazırı ile Polonya Bü- yük Elçisi arasında yapılan mülâkat heticesinde İtalya Hariciye Nazırı- nın Varşova seyahati işin Şubatm #kinci yarısı tesbit olunmuştur. danda taklalar kılar, np zıp hop - lar. Kökün bu halini gören insanlar adam mdır, yoksa kök müdür, di- ye şaşakalırlar. Acırlar. Onu bez- lere sararak mukaddes bir cisim di ye saklarlar, Müruru zamanla kök evliya olur, Harabeyi gezip de, turpu da gördüklen sonra eski Elesosda (A- yasulug) köpekleri Kıtmır ile bir mağarada asırlaren uyumuş olsn Jamblikusı Maksimilyanıs ve ar - kadaşları yani, yedi ashabı kehfin, ne biçim uykuya dalmış oldukları» ni anladım. Ayşe kızla, Yatoşun babası, ana- sı ağlıyan Madragorlara hıçkıra - rak bakarken, “Sakm,, zavallı ev- lâdımız olmasın? Yoksa acaba bir ot kökü müdür?,, diye içlerini ki- yan şüphe bir istimdat nidası gibi gözlerinden bağırıyordu. Hakikat o anda onlara ne çetin bir saklambaç oyunu oynuyordu. Onlara “işte ka ranlığı bulunca gizlenirim, Bil ba kayım evlâdın #myım? Yoksa turp muyum?,, diyordu. Madragor gibi bu İşkence İle kıvranıyorlardı. Görüyorduk. He- pimizin içi ez etti. Ovr'a göre, nutuk Cbamberlain'in Romada kullanacağı lisanı adam &- kıllı tâdil edecek, Chamberlain tota- iter devletlere hiç bir fodakârlikta| bulunmak mecburiyetinde kalmıya- caktır. Popüler gazetesi “Bu güzel! nutku alkışlamak kâfi değildir. Bu gibi sözler bize bir takım vazifeler yüklüyor,, diyor. Berlin ateş püskürüyor Alman gazetelerinin hepside nu- tuk sleyhinde en şiddetli yazıları yazmaktadır. Yarı resmi Diplomati- şe Korespondans gazetesi nutku Ya- nın Almanyayı tanımadığını, söyle - mektedir Alman istihbarat bürosümin Vo- şington muhabiri B. Ruzveltin nut kumu “Hayali metodlar, Ruzveltin reklârm, muhacirlerin yeni sistem ve silâh yarışı için reklâm hizmetini gö- ren masalları, otoriter milli hükü- metin Yevaidine itiraz edilmemekte- dir gibi ünvanlar altında hulâsa et mektedir. Alman muhabiri, ilâve ediyor: Amerika devlet reisinin afzınde nasyonal « Sosyalist ve faşist İtslya- ya karşı yapılması mutataolan it hamlar, saçma birer sahtelikten iba- ret olan mehiyeflerini kaybetmiş de- ğillerdir. Gazeteler, B. Rooseveltin nutkuna şiddetle hücum etmektedirler. Lokal Anzeiger. diyor k “B. Roosevelt, Yahudilerin veya hudilerin ve maliyecilerin dikte et-| tiği bir nutuk saymakta ve Amerika | Son Nutku yük Bir üindid Yahudilerle sıkı irtibatı olan veya- hut son derecede irticakâr bir zihni- yet taşıyan unsurların yardımı ile mevkiini tarsin etmeyi istemekten başka birşey düşünmemektedir. Bundan başka, yarı resmi mahafil, bu nutkun B. Ruzveltin nazariye ba- kımından takbih etmiş olduğu muta arrizane usullerine misal teşkil ede- cek şekilde bir ifadesi olduğunu be- yan etmektedirler. Alman gazetelerinden biri Ane - rika ile Almanya arasındaki müna- sebetleri bilfiil inkrtan uğramış say- maktarır. Romada heyecan var Roma, 5 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: Ruzveltin moi Amerikan siya - setinin diktatörlüklere karsı giteide gayri müsult bir şekil alan bir ist kamette ilerlemesinden endise etmek te olan buradaki siyasi mahafilde derin bir heyecan tevlit etmistir. Bu mahafil, bu nutkum esasen çok fena olan İtalyan - Amerikan münasa - batı üzerinde icra edeceği tesirler - den endişe etmektedirler. Balkanlarda Yeni Siyasi Anlaşma (Başı 1 inside) Kış Faciaları diseyi haber alan Jandarma karako - lu, Mehmedi bulmuş, fakat, Şerife hâlâ bulunamamıştır. Boluda, halk fazla kardan sokağa çıkamıyor Anadoluda kış bütün şiddetile de- vam ediyor. Vilâyetlerden alınan ha- berlerde birçok şehir ve kasaba yol larının karla kapalı olduğu bildiril yor. Boluda kar bu sabah dinmiş, fa- kat şehir içinde de bütün sokaklar karlarla kapalı olduğu için halk ev- lerinden çıkamamışlardır. Ameleler çarşı ile hükümet arasındaki yolu aç- mıya çalışmaktadırlar. o Amasyada kar fasılası zdevam etmekteri!r. Hendekte kızak kullanılıyor Hendek, (Tan muhabirinden) — Kasaba civsrmda karm irtifa bir metreyi bulmustur. Adapazımmdan kalkan hir otobüs bin bir zahmetle postayı buraya kadar şetirebilmiş, fakat Düzce ve Boluva harrket eds- memietir. İki gündenberi Bolu pos- tası gelmemektedir. Bütün nakil va- sıtaları durmustur. Uzak yerlere kı zak'a mifilmektedir. Ereğli limamındaki zarar yeküna 1 milyon lira Ereğli, (Tan Muhabirinden) — Pa zartesi gecesi kopan fırtmanın, yal nız Trmanmnmelaki tahribatı bir mil vom Tiradam fazladır. Ereğli, Karadeniz Tnğazmdan 109 | mil mesafededir ve Batasdan Sino- ba kadar 115 mil mesfenin vesine | m emin feaoeilmdır. imanda ofuz kadar gemi lesi bulunması ve Tima- wn haft Ksemesl, elde karayel ve batı Todos Türcürlerma acik olduğu) s— halde bir mendire#i | kulunmaması, bir sempati başlamıştır. Bulgarista- nın iktisaden esarete doğru gitmek- te olduğunu anlıyanlar çoğalmış, memleket siyasetine yeni bir Istika- met vermek lüzumuna inanlar art -| mıştır. | B ü İibarla Bulgar matbuatın - da birkaç aydanberi Bulga- ristanı mütecaviz devletlerin tesirin- den kurtarıp Balkan blokuna sok- mak için yapılan neşriyat dikkate Sayar, Balkan milletlerinin birliği için, başlığı altında yazdığı bir yazıda di- yor ki: “Avustutya ve Çekoslovakya üze rinden geçen silindir, garpfen hücum tehlikesine o maruz kalmaksızın mukavemeti güç bir kuvvetle cenu- bi şarkiye doğru ilerlemektedir. İn- gilterede iktidar mevkiinde bulunan muhafazakârlar Almanyanın cenubi şarki Avrupasına iktisaden hülül et. mesinin tabii olduğunu açıkca söylü- yor, ve bu hülülü yapmağa memur edilen Alman maliye nazırı doktor Funk bu ekonomik istilânın arkasın- dan siyasi istilânm geleceğini itiraf ediyor. Bu müşahedeyi yaparken, şüphe- siz dört ük Avrupa devletinin İerinden birine Balkanlara inme: murat etmiyorum, Fakat Avrupa devletlerinin müdahalesi, Tuna ve Balkan milletlerinin göstereceği ak- sülâmele bağlıdır. Onun içindir ki Tuna ve Kalkan millet ve hükümei- lerinin alacakları vaziyet gayetle mü himdir. Aralarında anlaşmamakla bu istilâ siyasetini kolaylaştırmak, veyahut birleşerek bir cephe o yap- makla hnun önüne geçmek onların elindedir. * calist siyasetile sağdan sol dan gelen cereyanlara karşı memleketin istiklâl ve vahdetini ko- rumağa muvaffak olan Yugoslav baş- vekili Stoyadinoviç, Alman, İtalyan za çin kendisine açık'kart verdiklerini | fariarm yerine sehekidir. Fırtma gecesi Timanda (o Thrakive ve hamle almak üzer 22 gemi hek Wwordn. Gece yerısmdan sonra fir. tmanm baslamasfla hersber bir cok gemilerin imdat ARANKleri çekmive basladröm! dırvduk. Tinive ve Pizci Tm sesine karısın bu düdüklerle bü. tün şehir mwendı ve amansız tnive ramen sahile koşma basladı. 'Ti. pinin iceristede gemilerin rrkları çok uzakta fmişler gibi pek hafif gö rünüyorlardr. Tu varırlardan © bin terlik Kavlan. ikiser bin tonluk Sümer ve Galata ve 1500 tonluk Zonguldak va vurları limanm Buzhane civarında üstüste karava düstüler. Ayni mev- kide Yırman Bandırsir Nikolas No- mikos vapuru da bastan yaralt ola- Tak karava diet, İle hin tonluk <a- dan, 600 tonluk Samsun ve 6000 tomtuk Tan. 1500 tonluk Samsın ve 8000 tonluk İkbal vantrları da Time. nm Gülünç ırmağı civarında ve run kum mevkiinde bir sırada baş tan kara etmislerdir. Millet yaptıra da Çengelburna a- etklarmda battı. Limandaki dier vanurlardan Bo- kir, Tifaz, Anadolu, Sekarya, Yel kenci ve Sule vapurlarile İtalyan bandıralı Libyane #ilehi denize acı Tarak fırtmayı açıkta karşılamışlar. dır. Bü 24 saatYik fırtmanın havzada- ki kömür ocuklarma da zararı de- kumdn, Kazamızın Kandilli mevki fndeki maden kömürü ocakları önün de bulunan kömür harmanı evlerldr Kurtulan tayfalar Ereğlide Ereğlide azgın bir fırtınaya kur- ban giden Millet vapuruna ait dün gelen malümata nazaram boğulanla- rın cesetleri birer birer sahile cika- rilmaktadır. Kazadan bir talih eseri olarak kurtulan güverte lostromosu Ahmet Aydın ile ateşçi Sabri Sarı, Ereğlide tedavi altıma alınmışlardır. Bunlardan Ahmet Aydının başında hafif bir çivi yaran vardır. Her iki ve Macar hariciye nazırlarını Belgra- İ da davet etmiş bulumuyor. Kont Çiyanonun Budapeste seva- hatinde elde ettiği neticeyi biliyo- ruz: Macaristan, Berlin - Roma mih- verine girmistir, Almanya ve İtalya- rın Macaristandan sonra Rumanya ve Yucoslavyayı elde etmek isted'k- leri de kimse icin mechul değildir. Rumanya ve RBulsaristan ise Balkan birliğine dahil müttefiklerimizdir. Demek ki, Balkan birl'Bi eldei bir fmtihan devresine girmek üzeredir. Böyle bir zamanda Bulgaristan da arasına alarak Balkan birliğinin tam bir siyasi ve hattâ askeri birlik vü. cuda retirmesi vukardan olan silindiri Balkan hodrdumda dur durm en büyük âmil olabilir. Münih Konferansı, küçük devlet- kazazede denizcinin. faciaya ait tah- kikatın ikmaline kadar Erejlide ka- lacakları anlaşılmaktadır. Burunla beraber, yarın şehrimize getirilme. leri ihtimali de vardır. Düne kadar, kazazedelerin hâlâ lerin büyük Avrupa devletlerinden hiçbirine güvenmek mümkün olma- dığını gösteren mühim bir ders ol- muştur. Balkan devletleri ancak ken di kuvvetlerine güvenebilirler. 70 milyonn üfuslu bir Balkan birliği ise hiçbir devletin yardımına muhtaç olmıyacak kadar büyük bir kuvvet teşkil eder. Onun için biz. Selânik anlaşmasından sonra “Coğrfi bir birlik gösteren Balkan memleketle- rinin siyasi bir birlikle, bu vahdeti tamamlamalarını görmek isteriz. ümit bekliyen bahtsız aileleri, dün sabah gazetelerde yeni tafsilâtı oku- duktan sonra, son bir ümitle Barzi- lây acentesinin bulunduğu Hovagim yan hanına koşmuşlar ve burada ar- tık hiç bir ümide yer veremiyecek olan feci hakikati (o anlamışlardır. Dün sabahtan öğleye kadar acente- nin bulunduğu hanın ikinci are kadın ve çocukların haçkırıkları dol durmuştur. Hele boğulanlarden a- teşçi Ahmedin karısı iki çocuğu ile dövünürken gayri ihtiyari herkesin gözünden yaş gelmiştir. Barzilay &- contesi, kendi kayıbına rağmen bu bedbahtlara yardımlarda bulunmuya karar vermiştir. Bu arada, bir müddet akıbetinden | endişe edilen ve ayni acenteye men- sup olan Sebat vapurundaki kaptan | ve mürettebatın aileleri de gelmiş ler, bunlara da geminin Amasrada | ve selâmette olduğu cevabı verilmis. | tir. Seferler henüz düzelmedi Karaya oturan on geminin kurta- rılması İçin gemi kurtarma Şirketi- Bin Hora tahlisiye gemisinden sonrs | Alemdar gemisi de gönderilmiştir. | Deniz Bankın Eye vapuru dün ak- şam saat 16da, iki gün teahhürle Ilmanımıza gelmiştir. Gineysu vapı- ru da yine fki gün teahhlrle yerin gelebilecektir. Fırtına yüzünden İs tanbuldan Karadenize kalkacak pos» taların intizam da kaybolmuştur. Mutat Karadeniz postusına gitmesi icap eden Aksu vapurunun hareket saati bir gün tehir edilmistir. Vapur dün yerine bugün kalkacaktır. Hüseyin Cahit Yalçın Hüseyin Cahit Yalçın Peyami Safa Peyami Safa Faik Sabri Duran Faik Sabri Duran | Paik Sabri Duran Agâh Sırrı Levent Behçet Yazar Yaşar Nabi vağak idil Yaşar Nabi Yaşar Nabi” De 2 Fehmi Baldaş Fehmi Baldaş İ. Fahri Sertelli M. Turhan Tan Burhan Cahit Burhan Cahit, Burhan Cahit” Burhan Cahit Burhan Cahit Reşat Nuri Güntekin Ömer Rıza Doğrul Hâmit Aksoy !Salih Murat M, Sami Karayel Fikret Adil Zeki Bakiçelebioğlu Zekt Bakiçelebloğlu Hami Danişment, Reşat Nuri Günte- kin, Nurullah Ataç, Süha Delibaşı BASILMAK Hüseyin Cahit Yalçın Hüseyin Cahit Yalçın Yaşar Nabi Hamdi Varoğlu İ Nahit Sırrı Sadi Kırımi Ankara garı gazino binası üst palı zarf usulle eksiltmeye konmuş lirler, 3 — Eksiltme 18.1.939 tarihindi ca yapılacaktır. yon reisliğine tevdi etmiş olmaları A — 2490 sayılı kanun ahkâmı teminatı. — 61-199 Kiralık Ap. Maçka - Teşvikiye caddesi 6 ve 7 şer odalı 2 inci ve 3 üncü lar, banyo, odası, mutbak 0/5 Beşli havadar denize nazır. 1 (6 ta müracaat. SAĞLIĞINIZI .) KORUYUNUZ | KANZU MEYVA TUZU En hoş ve tabii meyva w lerinden yapılmıştır Taklit edilmesi kabil olma yan bir fen harikasıdır. İNGİLİZ KANZUK EC: BEYOĞLU İSTANBUL “GÜNÜN KİTAPLARI İngiltere tarihi (Birinci cilt Fransa tarihi (birinci cilt) Türk inkılâbına bakışlar Büyük Avrupa anketi Hayvanlar âlemi (ikinci bası) Büyük devletler coğrafyası (dördüneli bası) Akdenizde bir yaz gezintisi Servetifünun Edebiyatı Edebiyatçılarımız ve Türk ede- hat (Klovio) Goril avcıları (Ballatin'den) Fen bilgisinin faydaları Kılıç Aslan Deli Petro | : ; İ & Büyük Dil kılavuzu TA OLANLAR Fransa tarihi (ikinci cil& İngiltere tarihi (İkinci cilt) Define adası (Stvenson'dan) Mercan adası (Jül Vern'den) Anadolu Atalar sözü KANAAT KİTABEVİ katındaki salonlarda £ yaptırılacak sert ağaçtan cilâlı lâmbri ve doğrama işleri vahidi fiyat üzerinden ks- tur. 1 — Bu işlerin muhammen bedeli 9500 liradır. 2 — İstekliler bu işe ait şartname vesair evrakı Devlet Demiryol larının Ankara ve Sirkeci veznelerinden 48 kuruş mukabilinde alabi - le çarşamba günü saat 15 de Ankara da D. D. yolları Yol dairesinde toplanacak Merkez birinci komisyonun- 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin teklif mektubu ile bir likle aşağıda yazı teminat ve vesalki ayni gün seat 14 e kadar Komis- lâzımdır. ına uygun 712.50 liralık muvukksf B — Bu kanunun tayin ettiği vesikalar. (5309) (9503)