18 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

18 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Gilles G e lm Fethiye, (TAN) — Buradaki cad) deler pek güzel bir şekil almıştır. Yayalara mahsus yolun iki tarafında ki okaliptos ağaçlarının arasından Üç otomobil yanyana geçebilmektedir. Fethiye toprakları, okaliptos ağaçına döri senede on metre boy vefmekte, bütün Fethiyeliler ve köylüleri bü ağaca büyük bir itina göstermekte « dirler. Kasabumıza, yedi kilometre uzak- tan bol içme suyu getirilmiş, bu te- sisat yirmi beş bin Hraya mal olmuş tur. Limanımıza gelen vapurlar da bu sudan almaktadırlar, Fethiyenin haritası yaptırılmış, eni senelik imar plânı da hazırlan - mıştır. Yeni elektrik tesisatı da ya- Pılmıştır. Ay sonuna doğru bundan istifadeye başlanılacaktır. İnhisar Deposundan Sigara Çalındı Yalova, (TAN) — İnhisar idaresi “tütün satış deposundan, yüz seksen Hira değerinde elli beş kilo köylü si- garası çalmmıştır. Polis ve müddel - umumilik tahkikat yapmaktadır. İs - tanbuldan bir inhisar müfettişi de gelmiş, tahkikata başlamıştır. Parti Kongresi Toplandı Yalova, (TAN) — İlçemiz C.H Partisi kaza kongresi, köylerden ge Jen mümessillerin ve İstanbuldan gönderilen müşahitlerin iştirakiyle toplanmış, münakaşalarda bulunul - muştur. Parti başkanlığına belediye dok - toru İrfan, azalığa eczicı Ziver, tüe cardan Mazlum, meclisi umumi aza « #ından Ömer ve muhasebel hususiye memuru Zeki Civelek seçilmişler - dir, « Ketenciliğin Islahına Doğru İzmit, (TAN) — İktisat Vekâleti, yaptırdığı güzel bir keten dokuma tezgâhını buraya göndermiştir. Tez- güh, Halkevine konulmuş, İstanbul - dan gelen Ali Güneş usta, tezgâhı üşletmeğe başlamıştır. 70 santimetre eninde keten bezi dokuyan bu tezgâhtan daha bir çok yaptırılacak ve bunlar, keten istihsal eden köylülere dağıtılacaktır. ——— Ortamektep İhtiyacı Fethiye (Tan) — Burada ortamektep ihtiyacı şiddetle hissedilmektedir. Ço cuk baabları, Maarif Vekâletinin bu yıl orta mektep açmasını pek ziyade temenni etmektedirler, eği Kâğıt fabrikası aşk leme vak'aları görülmüş ve tedbirler Ht - İ İzmitte Siya Ni Ma İzmitteki Fabrikalar Ağustosta İzmit, (TAN) — İkinci kâğıt fabri- kasile Sellüloz fabrikasının inşmatı şok ilerlemiş, çatıları bitirilmiştir. Makinelerin yerlerlen konulmasına başlanılmıştır. 500 amele alabilecek bir Jokanta- da inşa edümektedir. Bütün bu fab- m iptidalarında açılacak | rada 521, Gölcükte 135, Geyvede taz. i , Köylüye Yardım Ediliyor İzmit, (TAN) — Ziraat müdürlü- Bü, elinde bulunan kalbur makinele- rini ve selektörleri, İzmit, Adapazarı, Geyve ve Kandira kazalarında halkin Açılıyorlar |. istifadesine arzetmiştir. Şimdiye ka- dar 538149 kilo tohumluk buğday kalburdan geçirilmiş, 377511 kilo to- humluk da Hâçlanmıştır. Vilâyet mücadele komisyonunun kararına göre bu sene İzmitte550,Ada pazarında 405, Hendekte 383, Kundi- 433 yaban domuzu öldürülecektir, Şap Hastalığı Çıktı İzmit, (TAN) — Kandiradaki hay vanlarda şap hastalığı çıkmış, fakat önlenerek şifa safhasına sokulmuş - tur. Adapazarının Süleymaniye, Tarap zonlar, Kadrizli, Güneşler ve Akme- şe nahiyesinin Dere köylerinde, Ka - rTasunun Taşlı geçit, Taşlı kışla, Yeni- köy, Diyoktar (o köylerindede şap haz edilmiştir. Baytar müdürü Ziya Tan, Hen - dek, Karasu, Kandira ve Adapazarı mintakalarını teftişe gitmiştir. ge baytar müdürlüğünde, veri bir laboratuvar tesis edil - Ma (TAN) Halkevi Köycüler şubesi, Yarımcada bir sürek avı ter- tp etmiştir. uncusu bugün çıktı. uyBundap voplurie 4 bu meraklı hikâyesini okuyunuz. Cep Kitaplarına Abone Olunuz Bu he ida Vee Gönderiniz. ai : Bir senelik abone bedeli olan 84, Altı aylik abo- ne bedeli olan 44 lirayı gönderiyorum. SENELİK ABONELERE * Kitapları muhafaza için küçük bir kütüphane hediye edilir. Adres; Ankara caddesi Reşit efendi hanr, birin. ci katta Cep Kitapları idarehânesi. Kitaplarımızı müvezzilerden ve kitapçılardan araymız. Si Yılmazsporun Muvaffakıyeti 908 İzmit grup birinciliklerine iş-| Husust muhasebe muhtaç köylü. | rak edilmek üzere her bölgede maç erimize tevzi edilmek üzere tek tes kerlekli pulluklar getirtmiştir. Bun- lar, Ziraat müdürlüğü yasıtasile köy lüye verilmektedir. Beherinin fiyatı 18,5 liradır. Kırşehirde Zelzele Tecrübesi yi " Kırşehirde zelzeleden sonra yapılan yeni evler Kırşehir (Tan) — Zelzele vukuunda hemen ittihaz edilecek tedbirleri ve bütün meurların hangi vazifelere ko- şacaklarını tesbit etmek Üzere vilâ - yetçe bir talimatname hazırlanmış - tar. Bu talimatnamenin ne şekilde tat- bik edildiğini görmek üzere valinin ani bir emri üzerine, geçen gece bu- rada zelzele olmuş gibi bir tecrübe yapılmıştır. Tehlike işareti verilir ves rilmez, bütün zabıta kuvvetleri, me- murlar, doktorlar, hastabakıcılar, yar dım kolları, teçhizatlı amele, mevcut bütün motörlü ve motörsüz nakil va- sıtaları çok kısa bir zamanda, erini. yet âmirliği önünde toplanmışlardır. Toplantı mahalline vali de gel- miş, alâkadarları ienp eden yerlere sevketmiş, ve alınan neticeden dola- yı teşekkürlerini bildirmiştir. Tecrübeyi görmek istiyen merak TEFRİKA Ne. 16 Ay “Vurgun ortada. Sol kplunda Dallı, sağ kolunda Meli. Bir şey için değil, sırf kayıp düşmemek mak- sadile koluna girmişlerdir. Birkaç dakika konuşulmadı. Ya konuşacak mev» zu bulamadılar veya heyecanlarını belli etmemek için ses çıkarmadılar. Zehra bir iki defa kolunu sık- tı. Memnun musun? Demek istediğini bisseti. Çün kü kendi keyfini saklamıyordu. Vurgun söyliyecek bir şey bulamıyordu. Uzağında iken ciltler dolusu soz bulduğu halde, işte şimdi eli kendi kolunu tut- muşken bir fek kelime aklına gelmiyordu. Meli söz açmış olmak için söyledi: ÜREMM” — Şu Sürpagop sırasındaki binaların hali ne ha- zindir. Gündüz olsun, gece olsun, her geçişinde ba- na melankoli verir, Her birinde, her gün dayak yi- yen öksüz bir beslemenin pancar yüzünü görürüm. Ne kadar an'aneci çatılar, dünya değişiyor, onların dökülmüş aşi boyaları, sarkmış pancurlar yerli ye- rinde. — Paraları olsa ne yapacaklarını bilir ama, ol mayınca neylesinler? — Parasız olan, yerini paralıya bırakmalı, — Bravo Meli! Oyle bir içtimai düstur ki biraz kurcalasak zengin olmıyanın yaşamağa hakkı yok gibi bir mina çıkaracağız. — Realite o, fakat ben onu demek istemedim. Paralı bir şirket çıkar bu hazin binaları satın alır, yikar, garajdan tâ Harbiye önüne kadar en modern, kolosal bir şehir parçası kurar. Her iki cephesi gü- neş altında bir parça şehir... — Sizi Mösyö Prosta muavin yapmalı Hanıma» fendi. — Asla! Asla! Ben çalışkan bir insanım, öm- rüm de kısadır, bin yılda bitmiyecek bir plân üze- rinde uğraşamam! igülüşmeler) — Ya karşısındaki mezarlığa ne dersin Meli? — Buraya katiyen bina yapmamalı Burası Taksim bahçesinin bir imtidadı olmalı, Çocuk bah- gelerile, havuzlarile, alangle tarhları ve bodur ağıç- İarile bir park. Halk daha geniş neles alır. — Tepebaşını ne yapalım — Siz Tepebaşinın ölçüsünü, cephe manzara- sını bilir misiniz? Tepebaşını Porapalas köşesinden öbür ucuna kadar yikıp dümdüz etmeli ve oraya da modern bir şehir parçası kurmalı, Bunu da bir şir. ket yapmalı. Böyle şeyler artık belediyelerin vazi- feleri dışına çıkmıştır. Garden-Bar denilen o bina güzel Istanbul için ne çirkin bir lekedir. Bereket versin yazın güneş fazla sert değll, biraz daha yak- sa çira gibi tutuşacak. Hele o Tepebaşı tiyatrosu denilen salaş eskisi büsbütün gözler acısı, O iki bina bir başkasmın malı olsaydı, belediye hemen mühen- dislerini, doktorlarını gönderir, yıkar ve ertesi gün övünürdü: Bir harap, mikrop yuvasını yıkıp şehrin lar başladığı sırada Tekirdağ bölge-| sinde'de Çorlu gençleri, Halkspor, | Tekirdağ spor, Yılmazspor . klüpleri Mez maçlar yapılmış, bunlardan e kalan Yılmazsporla - Halk- spor ae yapılan çetin maç ta 2-2 beraberlikle neticelenmiştir. Bu sene geç kalındığından grup birinciliklerine iştirak edilememiştir. Gelecek sene için daha şimdiden ha-| zırlanmaktadırlar, me Be Askere Davet I Fatih Kaymakamlığından: i — 316 - 329 (dahli) doğumlulardan İhenüz sekveksdfmemiz İslim piyadeler-| den yoklama kaçağı, bakaya, saklılar ve Mumarasız, !/ 2 — Bu biler KAH gelmediği Mihdirde 7230 doğumluların piğadelerin - den kura numsreriyle İkmal edilecektir. İbederlri 20 TI. Könün. (79 Cuma günü Aikşuimmna Kadar alınacaktır. 4 — İçtima ve sevk günü 21 İxine'kâ. Bun 930 sabahı saat 9 dadır. İz SİNİR AĞRILARI e BAYGINLIK © BAŞ DÖNMESİ * ÇARPINTI ve SİNİRDEN»ileri'gelen BÜTÜN RAMATSIZLIKLARI İNER'VİN AM ASABI ÖKSÜRÜKLER « JALLI BİR Uınu 'TMİN EDER 8 — Tayin olunan içlima gününde Wükelleflerin şubede bulunmaları meş » Fultur, Gelmipenlerin askeri mahkeme- ye verilecekleri ân olunur lı bir halk kitlesi de orada toplan * mıştır, Vali, halka hitap ederek. hü- kümetin vatandaş hayatile yakından alâkadar olduğunu, zelzele vukuun- da almacak tedbirleri kontrol için bir tecrübe yapıldığını söylemiştir. Garip bir tesadüf eseri olarak, çeye uğramıştır. Tigazda beş köylü - tecrübeden bir kaç saat sonra, 3 sani nün soğuktan dondukları söylenmek ye süren bir zelzele olmuştur. bei #ıhhatine ve estetiğine hizmet ettim, diye, Bari ye- di sekiz liralık tahan boyası alsalar da dış yüzünü boyasalar! (gülüşmeler) Fakat Vurgun gülümsemedi. Düşündü. Bu ka- din şehir işlerile niçin bu derece alâkalı, Adetâ her yer için hazırlanmış bir plânı var. Biraz kurcalamak istedi: — İstiklâl caddesini genişletmeli, — İstiklâl caddesi mi? Edilen iftiraya #iz de İş- #irak etmeyiniz.rica ederim. İstiklâl mukaddes, mu- âzzam bir şeydir. O kelime bir caddeye konmak için o caddenin o ada lâyık olması lâzımdır. O, olsa olsa beşinci sınıf kasabaların bir sokağı olabilir. En doğru adı, Beyoğlu Uzun sokağıdır. Onu genişlet- mek şöyle dursun, sadece asfaltlayıp kondi haline bırakmalıdır. O ne feci sokaktır öyle! Onun yerine Tar'abaşını baştan başa açıp cadde haline sokmalı, Dedim ya, bunlar belediyelerin işi değil, Kredifon- siyelerin işidir. Memleketim değil mi? Elbette ulâ- kadar olurum. Nedir şü Sipahi ocağının manzara- s1? Teneke mahallesinin hırpahi kadınlarına benzi- yor, elli kuruşluk kireç alsalar da yüzünü gözünü temizleseler. Daha doğrusu burasını bir şirkete ver- meli de modern bir hale sokmalı, İşte, bakınız, bu böyle mi olmalı, Mektebin önündeki bu güzelimsi Atatürk heykeli böyle avuç içi yerde mi durmalı Karşı sıradaki evlerden birkaçı yıkılarak burası güzel bir Subay Meydanı olamaz mı? Meydanın et- rafına bir şirket tarafından binalar kurdurulamaz mu? Vurgun sözünü kesmeseydi daha söyliyecekti. Yapı ve belediye işlerinden söz açılır açılmaz bül- bül kesiliyordu. — Sizi tanımiyanlar sanırlar ki siz bir iş ada- mi - şirketçisiniz. — Kadın olan şirketçi olamaz mı? Vüzgun tuhaf bir şüpheye düştü: Acaba bele- dlye fencilerinden birisile mi sevişiyor? Öyle ya, bu işler hakkında o kadar çok bilgisi, fikri var ki... Dallı şaka etti: İlgazda Kar Fırtınası Kastamonu, (Hususi) — Tgazda kar fırtınası, bütün şiddetile devam | muayene gören ve henüz askerlik yap - etmektedir. Üç gündür, Ilgazdan ge-| mıyan yabancı piyade smıfna mensup çebilmek mümkün olamamıştır. Fırtınanın şiddeti yüzünden Yol-| 214449 Gi e Yar kapanmış, posta nakliyatı da sek |fus cüzdanlarile birlikte şubede bulun « Cezalılar Çağırlıyor Beyoğlu. Yabancı Askerlik Şubesi pe İletiğindeni Yoklama kaçağı olarak şubemizde cezalı İslâma versin 316 - 333 doğumlu mükelleflerin askere sevkedilmek üzere malarının ve 18. Haziran 930 dan evvel seker edilmişlerden bedel vermek isi — Yenlerin 21.11659 akşamına kadar mü- rücaat etmeleri İlân olunur. — Hadi bumlar içni bir şirket kuralım. — Hiç gülme Zeri! Neden kurulmasın. Yeter ki karşımızda iş bilenleri görelim, Fakat bir kurma. mağa kalkışınız, bakınız ne zörluklarla karşılaşır. sınız. — Şirket sermaye ister hanımefendi. — Oyle demeyiniz Gstad. Sermaye bulmak ko- Jay. Böyle bir şirket sermayeden önce nüfuz ve ar- ka ister. En büyük sermaye bu. — Oyleyse biz böyle bir şirketi bir milyon yıl daha kuramayız!, O'nel Meli birdenbire kolunu sıktı ve pek hafif bir sesle fısildadı: — Bünü sonra konuşuruz. Vurgun bü hüsus! görünüşten bir firperti hiş- setti, fakat kendisine karşı ilk defa gizli davran şından ini, yoksa... — Ben evime geldim! Dedi Dallı, El çantasından bir kâğıt lira çıkarıp gösterdi: — Demir anahtar kapılar için. Köğt anahtar da kapıcılar için, Bu kapıcılar âlemi öyle bir âlemdir ki üstad, siz bunu tetkik etmelisiniz. " Karabıyıklı, Karakaşlı, esmer kapıcı don paça denecek bir pijama taklidi kıyafetile, gözlerini oğuş- turarak kapıyı açtı. Bir eli kapının mandalında, öbür eli, scik avuç halinde kâğıdını bekliyor. Sun selâm- lar. Kapi kapahdı. Ikisi de birdenbire gözgöze gel- di. Bu gözgöze geliş bizbize kaldık mı demekti, biz de evlerimize dönebiliriz mi demekti? Bu sefer Vurgun Melinin koluna girdi. Bir da- kika önce uyanan merakını bemen gidermek İsti- yordu. — Şimdi serbestçe şehirellik edebiliriz. — Ben şehircilik etmiyorum, işten bahsedi- yorum. Bunu #onra konuşuruz demekten maksa- dım da bu idi, Şehir beni hiç alâkalandırmaz, ben şehir içinde yapılabilecek kazançlı işleri düşünü- yorum. — İş adamı tabirini değiştirmeli, iş kadını de- meli (Devamı var)