18 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İtalya, Fransa ile arasındaki ihtilâf halledilmedikçe İspan- yadaki askerini'çekmiyecek Polonya Ukraynasında ha ile polis arasında çarpışm. Sene 21 — No, 7277 — Piati her yerde 5 kuruş — - ÇARŞAMBA 18 Kânunusani 1939 «Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: Milli Müdafaa Vekilliğine General Naci Tınaz tayin edildi General Kâzım Özalp, tayyare kaçakçılığı muhakemesinin selâmetle cereyanını temin maksadile istifa etti Ebedi Şef Atatürkün anıd -kabirlerinin Rasad tepesinde inşası Parti grupunca kabul edildi Ankara 17 (A.A.) — Milli Müdafaa Vekili Kâzım Özalp Vekâlet vazifesin- den istifa etmiş ve Milli Müdafan Ve- kâletine Bursa mebusu emekli gene- ral Naci Tınazın tayini yüksek tasdi- ka iktiran etmiştir: Ankara 17 (A.A) —C.H.P.B.M, M. grupu bügün (17/1/939) Trabzon saylavı Hasan - Sakanın - reisliğinde toplandı i — Tik'defa söz alarak kürsüye ge- len Başvekilimiz Celil-Bayar aşağıda- ki beyanatta bulundu Geçen celsede İspanya mubhariple- rine-tâyyare teslimi maksadile yapı- lân siparişi Türkiye hükümeti nami- nâ göstermek için teşebbüs edilen sah- tekârlık cürmünün ne suretle cereyan ettiğine dair izahat verilirken hatip- lerden birisi, Milli Müdafaa Vekâleti. Bin evrak ve mühürlerini taklid süre» tile teşebbüs edilen bu sahtekârlık si üzerinde adliyece yapılan reyanını temin için Mili Müdafâs Vekilinin çekilmesi lüzumündan bâh- selmişti, MİNİ Müdafaa Vekili arka- zeneral Özalp sırf mahkeme- nin selâmetle cereyanını temin etmek maksadı ile istifa etmiştir. Başvekil, bunu müteakip Şunları söyledi: «Şunu da ilâve etmek mecburiye- tirdeyim ki, Milli Müdafaa işleri hak- kında madde tasrih ederek herhangi bir iddiada bulunmak veya sual tev- aynen atın tam bir serbesti içinde c6- * Mülli Müdafaa Vekili general Naci Tınaz cih etmek istiyen bir arkadaşımız var- sa kapı açıktır. Ona doğrudan doğ- ruya ben muhatabım veyahut yeni Vekil arkadaşımız tetkikatını yapa- rak lâzımgelen cevabı vermeye hazır- Başvekilin beyanatından sonra, Te- isin davetine rağınen, mevzu üzerin- Frankistler Barselona yaklaştılar Hükümetçiler Endülüste Frankocula- rın hatlarını yardıklarını bildirdiler tamamile kaplamış olup acınacak | Barselon 17 (A.A.) — Havas ajan. 8ı muhabirinden: Frankistlerin tayyareleri, Tarra- gone - Barselon şosesini mütemadi- yen bombardıman etmekte ve zap- (edilmiş araziden gelen mülteciler bü şose boyunen Barselonaya doğru kaçmaktadırlar. Muvakkat bir mel- ce ,.bulma çin yavaş yavaş ilerle- mekte olan bu insan kütlesi, yolu bir manzara arzetmektedir. - Bunlar- dan bir kısımı yaya olarak gitmekte- dir. Bazıları da arabalara ve kam- yonlara binmişlerdir. Kamyonlara (yerleştirilmiş olan tayyare dafil toplar, bu mültecileri Frankist tayyarelerin bombardıman- larına veya bu tİayyarelerdeki mit- (Devamı 6 ncı sahifede) | İ | Belediyenin yeni otobüsleri, İstanbul sokaklarına de söz alan olmadığından ruznameye geçildi. 3 — Bu celsenin rüznamesinde Ebe- di Şetimiz Atatürk için yaptırılacak anıt - kabir meselesi mevcuttu, Mü- zakere açıldı. İlk öz alarak Parti ko- misyonunun mâzbata-muhârriri kür- siye geldi ve komisyorun mesaisi ve tedikikatı neticesinde vanlar karar- ları izah etti.” Müteakiben bir kaç hatip, tedkik komisyonu raporu hak- kında bâzı istizahde bulundular ve komisyonun anıt < kabir için teklif et- tiği yerden başka yerler hakkında beya natta bulundular ve mütgaddid tâk- rirler verdiler. Söz alan hatipler, mü- talânlarını bitirdikten sonra, verilen tekliflerden evvelâ eski B. M. Meclisi binasının bulunduğu yere aid takrir reye kondu ve reddedildi. İkinci ola rak anıtın Kale üzerinde yapılmasını isteyen takrir reye arzolundu, umumi heyet, bü teklifi de büyük bir ekseri- yetle reddetti, Çankayanın anıt - kabir yeri ola- rak intihabına dair verilmiş olan tak- rir de pek az rey aldı, Nihayet tedkik komisyonunun raporundaki ekseriyet kararı ile teklif edilen Rasat tepesi Arıt - kabir yeri olmak üzere itlifa- kâ yakın bir ekseriyetle kabul olundu. Bundan sonra encümerilerin mesal- sins dair ruznamede mevcut olan (Devamı 6 mci sahifede) »»bikkatlenr; Hâkimin verdiği ders Şehrimizde bir hâkim, yolda su döktüğü için yakalanıp huzuruna çıkarılan bir köylüyü şu esbabı mu- cibe ile cezadan muaf tutmuş; «Bele. diye, İstanbulde kâjt derecede - helâ yapmamış olduğu için, saruret gören bu hemşeri mazutdur. Hüküm âdilâne, munsijane, realile- ye uygun... Lâkin bu deri: «Eh, ma- dem ki...» diye halkımızın sokakları meşru helâ sayması şeklinde bir neti. ce vermemelidir. Bilâkis, ders, Bele- diyeye ve Evkafadır: İlk önce cami helâlarını ıslahtan başlayıp ve yeni- lerini de açıp arlık hiçbir hâkimi böyle bir hüktim veremiyecek vaziye- te getirmeli. Spor ve beden terbiyesi! vereceğimiz istikamel Başvekil, beden terbiyesi istişare heyetinin dü toplantısında bu mevzu üzerinde beyanatta bulu “Memleket gençliğinin kültürü bütün milletin arzu ettiği derecede terakki ve tekâmül gösterecektir ,, Ankara Vi. (A.A) — Beden terbi- yesi kanununun hususi maddesi mu- cibince “genel direktörlüğün çalışma progtamile bu husustaki bütçesini ve diğer muhtelif işleri hakkında müs zakere ve kararlar almak üzer teşkil edilen beden terbiyesi istişare heyeti bu gün saat 10,30 da Türk Hava ku- rumu genel merkez binasındaki Sa londa Başbakan Çelâl: Bayar : huzu- rile ilk toplantısını yapmıştır. Başba- kan Celâl Bayar riyaset mevkiine ge- çerek: müzakereyi açmış ve şu beya- natta bulunmuştur: — Hükümetin spora ve beden ters biyesine nasıl bir veçhe ve istikamet vereceğini - Türkiye B. M. Meclisinde hükümet namına söylediğim prog- ramda izah-etmiştim. Bu izah netice- si olarak ta elimizde olan kanunu B. M. Meclisi bize vermiştir. Bu kanu- nün hükümleri dairesinde memleke- timizde sporu genişletmek, - tekâmül ettirmek arzusundayız ve vazifemiz budur. (Devamı 6 ıncı sahifede) Bir heyet alınan yeni vapurları tedkik ediyo Heyetin tedkikleri neticesinde efkârıumumiye 20765 — İdare: 20681 oldu, bir çok yaralı var — Müdür: 20497 beden terbiyesi ve bede tenvir edilecekti Etrüsk vapuru Dün bir gazete Almanyaya wmar- lanan yeni vapurlar meselesini ted- kik etmek üzere bir heyetin şehrimiz. | de çalışmağa baladığını yazıyordu. | Bu havadisin esası şudur: Deniz ticaret filomuzun noksanlığı ve Almanyadan dâ bir haylı alacak bulunduğu göz önünde tutularak 65- ki Denizyolları idaresine on milyon uygun olacağına göre: liralık vapur alınmasına karar ve mişti, Alman Krup inşaat müess£ sile yapılan temaslar sonunda gemiler sipariş edilmişti. Fakat İ müessesesi o zaman bu gemileri di tezgâhlarında inşa edemi, çünkü Almanya için “harb inşasile meşgul olduğunu ve dol: (Devamı 6 ncı sahifede)