18 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e e Sahife 2 Dün AKŞAM 18 Kânunusani 1939 Geceki ve Bu Sahahki Haberler Polonya Ukraynasında ühim bir hâdise Halk Polonya mektebinin cam- larını kırdı, polis ateş etti Karpatlaraltı Ukraynası hududunda Polonya ve Macar kıtaları mühim harekette bulunuyormuş Varşova 17 (A.A.) — Polonya Uk- raynasında kâin Urmanda ciddi bir hâdise olmuştur. Bu civarda bir Uk- rayna çetesi belediye idaresine men- sup bir $oföre taarruz etmiş, şoför de mütecavizlerden birini öldürmüştür. Ukrayna halkı Polonya mektebinin câmlatını kırmıştır. Polis müdahale ederek ateş etmiş ve nümayişçiler- den birkaçını öldürmüştür. Hududda Polonya ve Macar kıtalarının hareketi Prag 17 (A.A.) — Karpatlaraltı Uk» raynasının matbuat bürosu, Karpat- laraltı Ukraynasının şimal ve cenup hududlarında Polonya ve Macar kıta- ları tarafından mühim hareketler ve | tahşidat yapıldığını bildirmektedir. Marodni Prare gazetesi, mühim miktarda Macar kıtalarının memleke. tin içinden Çekoslovakya tarafından son zamanlarda terkedilen mıntaka- lara sevkedildiğini haber vermekte- | dir, Debrecsen gârnizonile Budapeşte ! İtalya, Frankonun muvaffakiyetinden sonra da askerlerini çekmiyecekmiş Diğer bir habere göre ise İtalya İspanyol arazisini işgal etmek niyetinde değilmiş ve Akdenizde statükoyâ riayet edecekmiş Londra 17 (A.A.) — Havas ajansi- nın muhabifi bildiriyör: Salâhiyet- tar Londra mahfilleri / İtelyanların Franko: muzaffer olduğu takdirde bile Romanın Fransaya karşı yaptığı taleblerin tervicine kadar, kuvvetle- rini İspanyada bırakmalarından kork- maktadır. Bu mahfiller, İngiliz hükümetinin bu ayın 15 inde çıkan İnformazione Diplomaticanın makalesinde ileri sü- rülen noktai nazarlar hükkında Ro- madan malümat istemesi mümkün olduğunu ilâve etmektedirler, Devlet şurası Muhtelit encümenin hazırla- dığı namzed listesi bugün umumi heyete veriliyor Ankara 17 (Telefonla) — Devlet şürası reisliği ile beşinci daire reisli- ğine ve on azalığa seçilerek namzed. Jeri tesbit etmek üzere bugün topla- nan mubhtelit encümen müzakeröle- rini bitirmiş ve bazirladığı listeyi umıfmi heyete verilmek üzere riya- set divanına vermiştir. Namzedler lis. tesinin umumi heyete verilmesi muh- temeldir. Namzedier arasında yaptığım ah- kete göre, relsliğe şürayi devlet daire reislerinden B. İsmail Hakkının, be. şinci daire reisliğine, B. Salâhaddinin. seçilmesi kuvvetle muhtemeldir. Aza- hıklare da şüra başmuavinlerinden Talât ve Memduh Dahiliye Vekâleti tetkik heyeti reisi B. Talât başmüfet- tiş Ali Server. Ankara hâkimlerinden Naili, maliye hukuk müşaviri B. Ke- mal, Nafia hukuk müşaviri B. Avni, eski şürayı devlet azâsından B. Edib Cemil ve Nafin teftiş heyeti reisi B. Rüştünün seçilmeleri kuvvetli bir ih- timal dahilindedir. Fihsii konferansında Irak heyetine Başvekil riyaset edecek Bağdad 17 (A.A.) — Resmen bildi- rildiğine göre, Lonâra Filistin konfe- ransındaki Irak heyetine Irak Başve- garnizonunun büyük bir kısmı şimdi Macar - Çekoslovak hududunun muh. telif mmtakalarında tahşid edilmiş bulunmaktadır. Munkacs'da bir nümayiş Budapeşte 17 (A.A.) — Munkacs'de binlerce kişiden mürekkep bir halk kütlesi hazır olduğu haldebu ayın 6 sında Çekler tarafından yapılmış olan taarruzu protesto emek maksa- dile muazzam bir nümayiş yapılmış- tar. Munkacs mebusu B. Vozary, bir nutuk irad ederek bü taarruzun te- kerrürü halinde Macarlar tarafından kanlı bir surette tardedileceğini ve Macarların ancak Karpatlar hattın- da duracaklarını söylemiştir. Hatibin nutku, sık sık «yaşasın Po- lonya, yaşasın Hi yaşasın Musso- linis nidalarile kesilmişlir. Nümayişe iştirak edenler Hitler, Mussolini ve Beck'e telgraflar çekmiş- lerdir. Paris 17 (A.A) — Cenevreden Mâtin gazetesine bildiriliyor; «İngiliz- | Jerin “İtalyanlar için “hazırladıkları bir muhtırada Roma müzakereleri hülâsa edilmekte, Mussolininin hiç bir İspanyol arazisini işgal etmiyece- ğine ve Akdenizde statükonun muha- faza edileceğine dair verdiği neminat hatırlatılmaktadır, Chmberlâin, Avam Kamarasında bu teahhüdlere riayet edileceğini kati bir lisanla beyan edecektir. Bonnet de bu teminatı perşembe günü her iki meclisin huzurunda teyid edecektir.» Mütehassıs yetiştirme Mütehassıs mühendis ve usta- ların beheri için ayda yirmi lira vetilecek ” Ankara 17 (Telefonla) — Birinci sınıf sınai müessese evsafını haiz bu- unmayan bilümum sınai müessese. lerin kullanacakları ecnebi mütehas- sıslara mukabil kanunen vermekle mükellef tutuldukları mütehassıs ye- tiştirme ücretinin miktarı Vekiller Heyetince tesbit edilmiştir, Bu husus- taki kararnameye göre bu kabil mües- seseler çalıştırdıkları mütehassıs mü- hendis ve ustaların beheri için ayda yirmi lira ücret vereceklerdir. Mühen- dis ve mütehassısların sayısı alıdan fazla olduğu takdirde herbiri için ay- da altı lira ücret verilecektir, Kont Ciano Yugoslavyaya hareket etti Roma 17 (A.A) — Kont Ciano, bu gece saat İ2 de Yugoslavyaya hare- ket edecektir, İstanbuldan Ankaraya 8 saatte gidilecek Ankara 17 — Demiryollar idaresi. nin Almanyaya yaptığı siparişler ara- sında 160 yolcu taşıyacak otoraylar da vardır. Bu otoraylar 1940 senesi baş- langıcında gelerek evvelâ İstanbul - Ankara arasında işletilecek ve İstan- buldan Ankaraya 8 saatte gidilebile. Reisicümhur Türk tarih ve dil kurumlarıni yüksek himayelerine aldılar Ankara 17 (A.A.) — Mini kültür inkişafımızda iki mühim esaş olan tarih ve dil inkılâplarımızla ve bu yol» da devam eder ilmi çalışmalarla öte- denberi yakından alâkadar olan Cüm- hurreisi Milli Şefimiz İsmet İnönü, Türk tarih ve dil kurumlarını yüksek himayelerine almışlardır. Yalan havadis Maliye Vekilinin İstifa ede- ceği doğru değil Ankara 17 (A.A.) — Maliye Vekiti- nin istifasına ait vö onu müteakip ba- 71 tayinler ve intihaplar vukua gele- ceğine dair Son Telgraf gazetesinde, bugünlerde mutad Olduğu veçhile, şayia şeklinde yazılan havadisin ya- lan olduğunu bildirmeğe Anadolu ajansı memur edilmiştir. Barem kanunu projesi Projelerin Meclisin tatilinden evvel kanunlaşacağı anlaşılıyor Ankara 17 (Telefonla) — Bütçe encümeni bugün, öğleden evvel ve sonra toplanarak Barem kanunu pro- jelerinin müzakeresine devam etmiş- tir. Encümen yarın (bügün) de topla- narak müzakerede bulunacaktır. Bazı gazetelerin Barem kanunu projelerinin Meclisin kış tatilinden sonra kanunlaştırlacağı yolundaki neşriyatı isabetsiz telâkki olunmakta dır. Projeler evvelce de bildirildiği! gi- bi kış tatilinden evvel kanuniyet kes. bedecektir. Kış tatilinin ayın 27 sinde başlayacağı anlaşılıyor. Şubat maaşı Maaşın ay başından bir gün evvel verilmesine kanunen imkân görülemedi Ankara 17 (A.A.) — Şubat ayının birinci gününün Kurban bayramına ve Kurban bayramının sonuncu gü- nünün de tatile tesadüf etmesi dola- yisile memurların şubat maaşlari beş gün teahhurla tediye edilecektir. Bayram münasebetile ve şubat âyi- na münhasır olmak Üzere maaşın ay başından bir gün evvel verilmesi yo- lunde alâkadar makamlara bazı mü- racaatlar vaki olmuş ise de bu mü- racaatların isafna kanunen imkân görülememiştir. Tramvay şirketi mi- messilleri yarın geliyor Satın alma müzakerelerine başlamak üzere cumartesiye Ankaraya gidecekler Tramvay şirketinin satın alınması için müzakerelere önümüzdeki pazar- tesi gününden itibaren Ankarada baş- lanacaktir. Şirket namına müzakere. lerde murahhas olarak elektrik şirke. ti meclisi idare retsi B. Speslalin riya- setinde direktörlerden B. De Bössi ile hukuk müşaviri B. Klerenden mürek- kep bir heyet bulunacaktır. Heyet ya- rın sabah Brükselden şehrimize gele- cektir, Heyet burada iki gün tramvay şir- ketile temaslarda bulunduktan sonra cumartesi günü Ankâraya hareket edecektir. Heyetin şirket tekliflerini hamilen gelmekte olduğu haber alin- mıştır. Bu suretle geniş salâhiyetle Ankaraya gidecek olan heyet ile kısa zamanda anlaşma yapılacağı zanne. dilmektedir. Otomobil sigortaları Ankara 17 (Telefonla) — Maliye Vekâleti, otomobli! sigortalarından &lı- ncak damga resmi hakkında alâka- darlara bir tamim göndermiştir. Bu tamime göre otomobillerin uğraya- cakları zararlara karşı yapılan her nevi sigortalar nakliyat sigortası sa- yılacak ve ona göre resme tâbi tutu- | Son dakika 20 bin Italyan askeri Tunus hududu civarına gönderildi Italyanlar Tunus hududu boyunca istihkâmlar inşasına başladılar Tunus 18 — Trablusgarpten buraya gelen muhacirlerin verdikleri ma- lümata göre 20,000 İtalyan askeri, Tunus hududu civarında kâim olan Zu- varaya kânunuevvel ile kânunusani iptidalarında karaya ihraç edilmişlerdir. Bu kuvvetler derhal Tunus hududuna gönderilmişlerdir. Bunlar, hudud boyunca istihkâmat inşasına başlamışlardır. İtalyan memurları. Tunus hu- dudundan geçen bütün kervanları sıkı bir nezaret ve tarassud altında bulun. duruyorlar. Paris 18 — Fransanın Atlântik ve Bahrisefid filoları, Şimali Afrika sa- hillerini dolaşmak için dün Brest ve Toulon limanlarından hareket etmişlerdir. Fransa hükümeti, iki senelik mecburi askerlik müddetinin emri ahire ka- dar idamesine karar vermiştir. Bü İngiliz polis kuvvetleri seferber edildi İngilterenin muhtelif şehirlerinde vuku bulan infilâkların failleri aranıyor Londra 18 (A.A.) İngilterede vukubylan son infilâklar neticesinde bütün İngiltere polisi hakiki bir «adam avına» çıkmıştır. Hükümet merkezinin zabıtası ve memleketin her tarafında bulunan gizli memur- lar seferber edilmiştir. Polis bu sul- kasdlerin faillerini araştırmaktadır. Bütün limanlardan yabancı memle- ketlere hareket eden vapurlar araş- tınlmaktadır. Liverpolda İrlândadan gelen vâ- purlar hususi bir kontrole tabi tu- tulmaktadır. hâllerinde,. İrlanda topraklarından İngilterenin çekilmesi hakkında ge- çen gün -İrlândada yapıştırılmış olan bevannamelezin asıl olduğu müştür. Londra 18 — Dün Londrada ve Bir- minghâm şehrinde yeni esrarengiz İn- filâklar olmuştur, Birminghamda atılan bomba ile tel- siz istasyonu direği havaya uçurulmuş- tur. Bu sulkasdleri, gizli Irlanda ko- mitesinin yaptığına şüphe kalmamış- Şehrin kalabalık ma. | tır. Maliye memurlukları (Milletler cemiyeti konseyi görük Bu vazifelere ancak lise mezunları tayin edilecek Ankara 17 (Telefonla) — Majiye Vekâleti, 20 - 25 Vira asli maaşlı ve 60 - 75 lira ücretli maliye memurluk- Jarıma tayin edileceklerin en aşağı li- se mezunu olmalarını ve açi- lacak Omüsabeka O imtihanlarında muvaffak olmalarını şart koşmuştur. İ imtihanlar her sene 15 eylül ve 15 şubatta yapılacaktır. , Daktiloluklara alınacak olanlar da memurin kanununun beşinci o mad- desindeki evsaf ve şartları haiz olmü- Jarı icap eder. Komisyonculuk Belediye ve mahalli idarelerde de memnu Ankara 17 (Telefona) — Dev- let mübayaatında komisyonculuğun memnüiyeti hakkındaki karar mec- lisi idareler ve belediyelere de şamil- dir. Dahiliye Vekâleti, bu hususta alâkadarlara göndereceği tâmimi ha- zırlamaktadır. Çin - Japon meselesi ile Suriye i işini müzakere ediyor Çenevre 17 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti konseyi, Çinin arzusunu kabul ederek bugün öğleden sonra Çin'- Japon ihtilâfı meselesini tedkik ede” cektir. Wellington Koo, Çinin vaziyeti hakkında izahat verecektir, Konsey, Suriye ve Lübnan mesele- lerini de müzakere edecektir. Fran- sız murahhasının Fransanın Suriye- de takib ettiği siyaset hakkında mâ lümat vermesi de mümkündür. Vatandaşlık kanunu Ankara 18 — Dahiliye Vekâleti tas biiyet kanununu değiştiren vatandaş- lık kanunu namile bir kanun projesi hazırlamaktadır. Belediye reis muavini B. Rauf Sivasa tayin edildi Belediye reis muavinlerinden B. Ra- uf Demirtaş Sivas vilâyeti idare he- yeti azalığına tayin edilmiş ve keyfi- yet vilâyete tebliğ edilmiştir. iskandinav devletleri Almanyanın vaziyetinden endişe etmeğe başlamışlar Üniversiteye girecekler imtihan edilecek Üniversiteye girmek istiyen lise mezunlarının bir de deneme imtiha- nına tabi tutulmaları düşünülmek- tedir. Bu düşüncenin ne zaman ve ne şeklide tatbik edileceki Vekâletin Üniversite ile yapacağı temaslardan sonra belli olacaktır. Paris 11 (A.A.) — Jour - Echode Paris gazetesine Cenevreden bildirili- yor: Milletler Cemiyetinin İskandinav« larla bitaraflardan müteşekkil gru- punda derin bir endişe hüküm sür mektedir. İsveç, Almanyanın deniz kuvvetlerini artırmak hususunda vers diği karardanberi Baltık ve Şimal de- nizlerinde hasıl olacak vaziyeti endişe ile beklemektedir. Danimarkalılar, Almanyanın Schleswig'e doğru sark- masından, Hollandalılar ise Alman matbuatırın aleyhlerinde yaptığı şid- ğa iü iz Li yili Dün geceki yangınlar Dün gece Üsküdar ve Kadıköyün- de iki yangın başlangıcı olmuştu, Kadıköyünde Caferağa mahallesin | de Oyakimyana aid 10 numaralı evin bacası tutuşmuşsa da itfaiye tarafın- dan söndürülmüştür. Üsküdarda OSelâmsızda Maşukun bakkal dükkürndün yangın çıkmış, derhal yetişen ilfaiye tarafından ate- şin büyümesine meydan verilmeden