18 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

18 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Frankistler Barselona Mili Mata Vekilliğine yaklaştılar (Baş tarafı 1 inci sahifede) ralyözlerin ateşine karşı himaye et- mektedir, Askeri mahafil ile hükümet ma- haflli, vaziyetin vehametini gizleme- mektedir. Maamafih bu mahafil, cümhuriyetçi kıtaatın düşmana kar- şı şiddetli bir mukavemet göstermek- te olduğunu ve fazla endişeye kapıl- manın doğru olmadığını ilâve etmek- tedir. Aynı mahafli, Frankistlerin mu- vaffakıyetlerini silâhlarının pek mü- him olan faaliyetine medyun bulun- duklarına işaret etmektedir. Fran- kistler, harb hattına 800 tayyare sevk etmişlerdir. Cümhuriyetçilerin ise bunlara mukabele edecek ancak bir kaç tayyaresi vardır. Frankistlerin topçu kuvveti itiba- rile fafkiyetlerinin nisbeti 1 -6 dır. Endülüs cephesinde hükü- metçilerin muvaffakıyeti Madrid 17 (A.A) — Cümhuriyetçi kıtaat, Endülüs'te yeni bir taarruz etmişlerdir. Bu kıtaat, Granata'nın şimali garbisine 40 kilometre mesâ- fede kâin Tozar muntakasında, Fran- kistlerin hatlarını yarmıştır. Esiramadure cephesi 17 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: Cümhuriyetçi kıtaat, dün Fran- kistlerin bir taarruzunu (ardetmişler ve düşmanın Castuera'nın garbinde kâin Calabar geçidindeki ilk hare ket mevzilerini işgale muvaffak ol- muşlardır, Endülüs cephesi 17 (AA) — Ha- vaş ajansı muhabirinden: Cümhuriyetçiler, dün Jaen eyaleti hududlarında Granata eyaletinde taarruza geçmişlerdir. İleri hareketi, Granata ile Alcala Al Real yolü is tikametinde devam etmektedir, Cüm- huriyetçiler, Granatâ ve Seville'i yekdiğerine rapteden demiryoluna 10 kilometre mesafede bulunmaktadır- lar. Bu harekât neticesinde Cümhuri- yetçilerin mevzileri, Granata'yı sw kıştıran yarım daire şeklini almıştır. İspanya Başvekili son bir teşebbüste bulunacak Londra 17 (AA.) — Daily Herald güzelesinin zannettiğine göre, İspan- ya Başvekili Negrin, dün «gizli bir vazife. ile Barselondan hareket et- miştir. Mumalleyhin dün öğleden sonra Pirene hududunu geçtiği söy- lenmektedir. Daily Herald, şu malü- matı ilâve etmektedir; «Negrin'in nereye gideceği gizli tutulmakta ise de Cümhuriyetçi İs- panya Başvekilinin Parise giderek Fransız hududunun açılması ve Cüm- huriyet ordusunun silâh ve cephane itası suretile takviye edilmesi lehin- de son bir teşebbüste bulunacağı zannedilmektedir. İ Katalonya cephesinde son taarruzdan evvelki ve bugünkü cepheyi gösterir harita Madridde sükün Madrid 17 (A.A.) — Halk, Kata- lonya'daki o Cümhuriyetçi kıtaatın geri çekilmesi haberini sükünetle kar- şilamıştır. Siyasi ve sendikni teşek- küller, Katalonya'ya yardım için her törlü gayretin sarfedilmesini ısrar ile istemektedir. Merkezi mıntakanın kendisine âid halledilecek bir çok meseleleri var- dir. Binaenâleyh iktisadi surette Ka- talonyay& yardım edemez, yapabile- ceği şey, kendisinin harb malzemesi istihsalâtını arttırmak suretile Ka- talonyadan şimdiye kadar görmek- te olduğu yardımı taarruzu daha ileri götürmeğe mâni olmaktadır. Sosyalist amele enternas- yonalinin bir kararı Brüksel 17 (AA) Sosyalist amele enternasyonalinin icra komite- si, «ikinci enternasyonal» İspanyol cümhuriyeiçilerine malzeme verilmek suretile geniş mikyasta yardım. edil- mesini istiyen bir karar sureti ka- bul etmiştir. Almanyada iki idam Berlin 17 (A.A.) — Divanıbarp ta- rafından vatana hiyanet cürmünden da Heinz Kaschan ile 26 yaşında Gerard Kernsandi, bu sabah başları kesilmek suretile idam edilmişlerdir. B, Ribbentrop Macar Hariciye Nazırı şerefine ziyafet verdi Berlin 17 (A.A.) — Fon Ribbentrop B, Csaky şerefine bir akşam ziyafeti vermiştir. Fon Ribbentrop söylediği nutukta iki memleketi birleştiren dostluk ve takdir bağlarını tesid etmiş, B, Csaky de cevabında bugün olduğu gibi dai- ma da Macaristanla Almanyayı bağ" Jayacak olan ekonomi, kültür ve sem- pati EDİ PAbeirişi. (Akşam )ın edebi romani Tefrika No. 33 YAPRAK AŞISI BURHAN 'CAHID Plâja hâkim Hötel d'Angltere'de iyi bir daireye yerleştik. Burasını misa- firlerini daha ciddi talimin ederek mu- vafık bulmuştum. Çok geçmeden an- Jadım ki müşterilerile ismi arasında münasebet yok. Şehir küçük ve birçok binaları otel, pansiyon ve eğlence yeri, Necmi beyin yüzü gülüyor artık. ... Buranın hayatına uymak için ken- dimi zorlamağa başladım. İsviçre ve İtalyada geçmiş birkaç haftalık saa- detim bir hatıradan ibaret kaldı. Şim- di belki Paristekinden daha yorucu bir hayata atıldım. Deniz, akşam eğlen- eeleri, gece âlemleri biribirini takip ediyor. Neçmi bey hiç bir eğlenceden geri kalmak istemiyor ve ben onu yal. nız bırakmamak için bir paçavra ha. 3inde peşinden sürükleniyorum. Bütün gayretimle kendime, sıhha- time itina ediyorum. Fakat mukave- metim gittikçe kınlıyor. Ona YMeiinun görünmek için kem. | miyacak, usanmıyacak mı? .. Şimdi oyuna da başladık. Montekar- 1oda ilk tecrübesini yaptığımız rulet”'- de kaybettiğimiz zamani sevinmiştik. Bu kayıp bizim için hayırı olmuş- tu. Oyundan elimizi çekmiş, kendi Alemimize dalmıştık. Necmi bey bu- rada oyun hevesine kapıldı. Ambassa- deur'da hemen her gece bakara oynu» yor. Gerçi yüksek değil, fakat bu ip- tilâsı hoşuma gitmiyor. Ben seyredi- yorum. Sıkıldığımı anlayınca bana öteki salonlarda dolaşmamı söylüyor, Bu teklifin neden icap ettiğini an. Jamakta gecikmedim. Bakara merak. sı bir Polonez kadın peyda oldu. Ya- nında kocası, âşığı. Babası olduğunu Aanlıyamadığım bir ihtiyar var, Kadın bir atlet gibi sert ve muntazam vü- cudlü, Kemikli, pembe yüzünde garip bir ifade var. Koyu yeşil gözleri bu pembe yüz ve simsiyah saçlar ara- sında o kadar vahşi görünüyor ki! ilk e zaman eyi tabfif etmektir. | Fena hava şartları, Estramadure'de dolayı ölüme mahküm edilen 23 yaşın-| General Naci Tınaz tayin edildi (Maş tarafı 1 inci sahifede) dahili nizamnameye müteallik tak- ririn müzakeresine gelecek celsede devam edilmek üzere celseye nihayet verildi, Mimarlar arasında beynel- milel bir müsabaka açılacak Ankara 17 (Telefonla) Ebedi Şefimiz Atatürkün anıt. kabri proje- si için mimarlar arasında beynelmilel bir müsabaka açılacaktır. Hükümetin anıt - kabri inşa masrafları karşılığı olarak Meclisten 5 milyon lira tahsi- sat istiyeceği anlaşılmaktadır. Anıt - kabrin yapılacağı 906 rakamlı Rasat tepesi hazineye ait bulunmaktadır. Bu tepeyi istasyona bağlayacak bü- yük bir şose yapılacaktır. Diğer taraftan Meçhul Asker âbi- desinin de anıt - kâbri civarında yâ- pılacağı öğrenilmiştir. Japonyanın cevabı İngiliz ve Amerikan notala- rına verilecek cevabın muh- teviyatı anlaşıldı Tokyo 17 (A.A) — Domel ajansının haber aldığına göre, Japonyanın İn- giliz ve Amerikan notalarına vereceği cevap, hülâsa olarak aşağıdaki nokta- ları ihtiva edecektir: 1 — Japonya Uzak Şak meseleleri- nin bir enternasyonal konferans önü- ne çıkarılmasına katiyen muhaliftir, 2 — Japonya, aşağıdaki şartların alâkadar devletler tarafından kabü- lü takdirinde, doğrudan doğruya mü- zakeröye hazırdır: A — Çinin yarı.müstemleke statü- sünün İlgası ve Şark ırklarına men- sup herkese oturma serbestisinin itâsı suretile Şark ırklarının mutlak hürriyetinin esas prensip olarak bu devletler tarafından kabulü, B. — Mevcut ekonomik blokların Sasliyesi ve gümrük eetlerinin ilgası suretlie dünya ticaretinde tam bir serbestinin kabulü. GC. — İptidai maddelere ve mil müdafaaya lüzumlu maddelere ser- bes kavuşma imkânlarının verilmesi suretile servet kaynaklarının hakka- niyet üzere tevzi, Maverayı Şeria Başvekili İngiliz müstemlekât Nazırile görüştü Londra 17 (A.A.) — Maverayi Şeria Başvekili ve Maverâyi Şeria'nın Pilis- tin konferansındaki mümessili 'Tev- fik paşa Ebülhüda, dün Müstemlekât Nazırı B. Malcon Macdonald'ın nez- dine giderek mumsaileyh ile memleke- tini alâkadar eden meseleler hâkkın- da 90 dakikalık bir görüşme yapmış- tır, beyin bu kadınla alâkadar olmak iste- diğini ve onunla tanışmak için baka- rayâ devam ettiğini nihâyet anladım. Ve kadın bu alâkaya hiç de Tikayıd değil. * Şimidi imâsanın etrafında Saatlerce nöbet bekliyorum. #.. Gece saat ikiyi geçti. Salonlar ten- halaştı. Necmi bey hâlâ oyuna devam eği. yor. Bu gece şansı da var. Kazanıyor. Fakat benim artık ayakta duracak ha. 4m kalmadı. Bir aralık sokuldum. Vaktin geciktiğini söyledim. Bâşını kâğıdlardan ayırmıyarak mırıldandı; — Sen istersen git. Dizlerim titredi, gözlerim karardı. Ne yaptığımı bilmeden uzanan par. maklarımı önündeki kâğıdları alıp fır. lattı. İki gün otelden çıkmadan başımın ucunda beni bekliyor. O geceden hâlâ bahsetmiyoruz. Bir hastabakıcı gibi yanımdan ayrılma. dan ilâçlarım, yiyeceklerimle oluyor, İlk gece gelen doktor bir kriz geçirdiğimi söyledi, Bugün bir müte. hassis geldi ve uzun bir muayeneden sonra derhal bir klinik tedavisine baş- Jamamısı lüzumlu gördü. Tavsiye ettiği kliniklerin Pariste İİ LR azuka Artık Parise Gidi ham aram en (Baş tarafı 1 inci sahifede) Şüphe etmiyorum ki, genel direk- törlük bu Yazifesini bütün memleket gençliğine şamil ve seyyan bir surette ifa edecektir ve yine şüphe etmiyorum ki, seyyan kelimesinin ifade et- tiği mânaya dikkat etmişsinizdir. Memleketimizdeki sporun geçirdiği tekâmül safhasının takdirkârıyız. Ancak hoşumuza gitmiyen noktalar da vardır ve bunlar memleket gençli- ği arasında sevgi vücuda getirmek lâ- zım iken bazı ahvalde kendilerini bir- birlerinden uzaklaşlırmağa sebeb teş- kil ediyor. Seyyan ve muhabbet ke limesini bu maksadla kullanmış olu- yorum, Ümid ediyorum ki, sizin muh- terem ellerinize tevdi edilen memle- ket gençliğinin beden terbiyesi ve be- den kültürü bütün milletin arzu et- tiği derecede terakki ve tekâmül gös- terecektir ve bütün memleketle bera- ber gençliğimiz sizin hizmetlerinizi takdirle karşılayacaktır. Buna maz- hariyetinizi temenni ederve hepinizi tebrik ederim, Genel direktörün izahatı Ankara 17 (AA) — Başbakanın böyanatından sonra Beden terbiyesi genei direktörü tümgeneral Cemil “Tahir "Taner, işe başladığı tarihten (Baş tarafı 1 inci sahifede) sile bu siparişte müteahhid vazifesini üzerine alarak vapurları başka tez- mukavele buna göre yapılmıştı, Yeni vapurlar birer ikişer gelmeye başlamış ve beğenilmiştir. Fakat Uk gelenlerden daha büyük olan Etrüsk vapurunda iş değişmiştir. Vapur 13,5 mil sürat temin edememiş ve ilk sefe- tedkik ve tahkiklerden sonra bu gemiyi inşa eden tezgâhların böyle büyük gemiler inşa edecek kadar kudrete malik olmadığı anlaşılmıştır. Bir taraftan da Almanyaya bu va purlar haricinde yeniden gemiler si- pariş edilmiş bulunuyor, Bu vaziyet karşısında (Odâkadar makamların müşterek arzularile bir heyetin Al manyaye sipariş edilen vapurlar me- selesini tedkik etmesi muvafık görül- müştür. Heyetin tedkikleri neticesinde ©f- kârı umumiye vapur meselesi hak- kında tenvir edilecektir. Heyet dün Etrüsk vapurunun seferini tehir et- miştir. Hakikate uymayan haberler Ankara 17 (A.A) Almanyada yaptırılarak memleketimize getirilen vapurlardan bazısının mukarver şart- name ve mukavelenameye uygun olmadıkları yolunda ileri sürülmüş iddiaları tedkik maksadile hir komis- sile dostumuzun tedavi edildiği teli rede, Jenevde bir klinik hatırıma gel di. Oraya gidersem yalnız vücudüm tedavi görecek değil, sinirlerim de sü- künet bulacak. Deauville'e geldiğimizin on ikinci günü perişan bir hâlde gene İsviçreye döndük. sa» Jenevin güzel, bahçelik bir köşesin- de Florissant'da geniş bir bahçe için- deki Clinigue General'a yerleştim. Mü- tehassıs doktorları var, Ve bütün-ser- visi soeur'ler yapıyor, Yirmi yataklı bir hastane. Ses yok, beyaz keten başlıklı socurler güvercin gibi dolaşıp hizmet ediyorlar. Necmi bey kliniğe yakın bir pansiyona yer- Jeşti. Burada bir profesör beni uzun uza- dıya muayene etti, Birçok süsler sor- du. Ve ciddi bir tedaviye ihtiyacım olduğunu söyledi. Bunu ben de hisset- miyor değildim. -Son seyahat ve son an beş günün çok yorucu hayatı beni altüst etmişti. Sıcak ve soğuk su duşlar! başladı. Necmi bey günün birçok saatlerini yanımda geçiriyor. Odanın geniş blı balkonu var. Ye- şil ve büyük bahçeyi görüyor. İstira- hat zamanlarımı bu balkondaki uzun gühlarda yaptıracağını bildirmiş ve | rinde sürati 7 mile düşmüştür. Esaslı | l Spor ve beden terbiyesine vereceğimiz istikamet itibaren geçer gul olduğu. aşa » rinde izahalta bulunmuştur Genel direktörlük kadrosu ve mu vakkat bütçesi, tesçil vaziyet hakkında bölge! len malümat, mütsh sında yapılan anket, altı yet programı, kış sporları için yap lan muvakkat ve müstacel yardım- lar, güreşçilerimizin yapacakları nebi temaslarına hazırlık olarak An- karadaki çalışmalar, futbol hakem kursları, civar ki de yapilan ted- kikler, genel direktörlük tarafından neşrine başlanan Beden terbiyesi ve Spor adlı Yocemua, kanunun tat- bikalına müteollik hazırlanacak ta mat ve nizamnameler, kanunun İsti- şare heyetine verdiği vazifeler. Milli Şefimiz İsmet İnönüne tazim ve bağlılık Bü İzahattar sonra İstişare heye tini” Milli Şef Cümhurreisi: İsmet İnönürie tezim ve bağlılıklarının ârzı teklifi ittifakla kabul edilerek çar- şamba günü saat 10 da ve gene Türk Hava Kurumu genel merkezinde top- lanmak üzere toplantıya son veri miştir. 205 Bir heyet alınan vapurları tedkik ediyor yon teşkil edilmiştir. Bu komisyon, mezkür iddislara bil- hassa mevzu Leşkil eden «Etrüsk> va- püru hakkında İstanbulda tedkikata başlamıştır. Teşkil maksadı bundan ibaret olan komisyona 17/1/939 tarihli Son Post& gazetesinde bunun haricinde atfedi- | len iştigal ve tedkik mevzularımın ha- kikate uygun olmadığını beyana Ana» dolu ajansı mezundur. Mısır kredi fonsiye keşidesi Kahire 17 (A.A.) — Yüzde 3 faizl ve ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tah. villerinin 1671/939 tarihindeki keşi. desinde: 1903 senesi tahvillerinden 433.260 numara 50,000, 1911 senesi tahvil- lerinden 296,209 numaraya 100,000 frank kazanmışlardır. İngilterenin Japonyaya ver- diği nota Amerikaya bildirildi Vaşington 17 (A.A.) — Hariciye Nazırı Hull, matbuat konferansında İngilterenin Tokyoya tevdi ettiği no- tanın bir süretini almış olduğunu söy» lemiş, fakat notanın metni hakkında malümat vermemiştir. İngiliz notası gönderilmeden evvel de İngiltere ile Amerika arasında bü hususta istişareler yapılıp yapılmadı. ğme dair sorulan suale cevaben Hull, şahsen bu istişarelerin yapıldığına dair malümatı olmadığını pr ie miz yüzlü bir kadın. Boş kaldığı za- manlar beni yalnız bırakmıyor. Bir gü balkonda uzandığım zaman gene geldi. Ona, karşıdaki çıplak dağlan sor. dum: — Salev dağları, dedi. Fransiz hu- dudu, Ve anlattı: — Bahçenin karşı tarafı bir uçuru- ma gider, Aşağıdan tren ve nehir ge- çer, Nehrin öte tarafı Fransız toprağı» dır. O gündenberi karşıki çıplak dağla- Ta nefretle bakıyorum. sö Hastanenin bahçesine her hafta bir armonik çalan fakir bir adam geliyor. O kadar sanatkâr ruhu var ki hasta ir» sanların hoşlanacakları musikiyi çok iyi biliyor. Öyle hazin parçalar çalı- yor ki. Bugün Necmi bey pek geç geldi, Gözlerinde yorgunluk var, Nerede olduğunu ve niçin yorgun göründüğünü sormadım. Yalnız doktorun arasıra şehirde dolaşmama müsaade ettiğini söy- ledim., Verdiğim heberin bekledi- gim tesiri yapmadığını gördüm. Öy- le umuyordumı ki bu müsaade ile alâkadar olacak ve beni gezdirmek Bana bakan için me zamaAnlar gelmesi münasib