17 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

17 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

TAN Mankermelerde Mahkemeye Düşen Bir Deli Bir Aralık Kanapelerin Altına Saldırdı ve Kaçışanların Endişeli Gözleri Önünde Sefil Bir Pardesü Tımarhanelerdeki delilerin dr- şardakilerden daha ükıllı olduğu, İnkat, yer olmadığı için Mazhar Osmi ıliları tikıp delileri salrverdiği her zaman lâtife ma- kamında söylenir. Buna inanmak, hem zordur, hem de işimize gel- mez. Fakat oradan çıkmış birisi- nin akıllı uslu ve “kitabi” konuş- tuğunu görürsek biraz bucalıyaca- ğrmiz muhakkaktır. Bereket ver- sin deli ağzından çıkan düzgün cümlelerin medlülleri bozuk. Yok- $a hemen Bakırköyüne gidip ken- dimize birer yer temininden başka çare kalmıyacak. Deli ile bir yerde bulunmak bi- le insana haşyet verir. Ya onunla bir evde tek başma oturmak, bir odada, bir yatakta yatmak. bunu değme babayiğitler bile başara- maz. Ya bir kadın?. İşte kocasmdan boşanmak İçin mahkemeye gelmiş olan Binnaz bu noktadan haklı idi. Kanunda kendisine hsk veriyordu. Gayri kabili şifa bir akıl hastalığına tu- tulan karı veya koca aleyhinde boşanma dâvası açılabilirdi. Mütemadiyen titreyen, başını Bir Büyücü 3 Ay Hapis Yatacak Bursanm Kızlar mahallesinden Fatma ile Pembenin büyücülük, ü- fürükçülük yaptıklarını, kurşun dök- tüklârini haber #lan © zabıla bu iki kadını hayli zaman takip ettikten sonra yakalamış, kendilerini adi ye teslim etmiştir. Yapılan muhakemelerinde maz - munlar isnat olunan suçları inkâr €- diyorlardı. Fakat şahitlerden Arup Necmiye: — Kocamdan şüphe ediyordum, dedi, başka kadınlarla görüşüp gö - Tüşmediğini öğrenmek için Fatmaya fal açtırdım. Kocamın benden baş-| kasmı sevmediğini, başka kadınlara gitmediğini söyledi ama.. sonradan önüne doğru eğerek ışıl ışıl gözle- rini relse diken müdesaleyh deli- liğini inkâr ediyordu: — Kim demiş beni deli diye; Ben deli değilim. İsbat etsin deli olduğumu. Kendisine tıbbr adliden gelen ve akıl hastalığının şifa bulmasının imkânsız olduğunu ilmin ağzin- dan bildiren rapora rağmen o: — İsbat etsin deli olduğumu. Yoksa aleyhinde dâva ikame ede- rim.. deyip duruyordu. Hâkim, sekiz yaşındaki çocuğu düşünüyordu. Ana çocuğa kendi- sinin bakacağını ve bunun için kocadan iştirak hissesi filân istö- miyeceğini (söylemişti. ca: — Bay Reis, diyordu, mahkeme aliyenizden hata sudur edeceğini ummam. Fakat dikkat buyurulsun. Çocuğu istemem diyor. — Çocuğu istemem demiyor, is- terim diyor. — İstemem diyor. İsbat etsin be- nim deli olduğumu, Reis son defa olarak taraflara Bozuk Sucuk Satanların Muhakemesi Asliye İkinci ceza mahkemesi dün hıfzıssihha kanununa muhalif ola- Tak sucuk yaptıkları ve Sattıkları id- dia edilen alı dükkân sahibi ile toptan satış yapan sucukçunun mu- hakemelerine devam etti. Suçlularm bazıları belediye okimyahanesinin verdiği raporlara itiraz etüle keme bunlardan bir kısmınm telr. adli tıp işleri müessesesiidö Wiüay& ne ettirilmesine ve bir kısmı için de belediye kımyacılarının şahit sıfatile dinlenmelerine karar verdi, Konyada Üç Hırsız Tutuldu Konya (TAN) — Trenle buraya Çocuğun kendinden alınacağını anlıyan ko- Alarak Gitti verdi. Kadın: Boşanmak istiyorum, dedi. Koca: — Boşamıyorum, Gelsin, gül gi- bi yaşıyalım, dedi. Ve rels boşan- ma kararını yazdırırken hemen her satırda “hakkı sarihi olduğundan" “mahkemei aliyenin hataya düştü-| ğünden", “mesut yuvasının bozul-| masına gönlünün razı olmadığın dan” bahisle sözü kesti, durdu. Kararın tefhiminden sonra 23-| vallı koca dalgm adımlarla dışarı çikti. Kadın mübaşirin tavsiyesi ile bir müddet daha içerde, bir köşede kaldı. Fakat koca, koridordan bir türlü uzaklaşmıyordu. “Kendisine söz Aydında Bir Çiftçinin Bulduğu Kıy Aydın (TAN) — Germencik nahi- İyesine bağlı Neşetiye köyünde Sö- küller mevkiinde Mehmet Çetine ait incir bahçesinde bulunan tarihi'lâhit hakkında şu tafsilât alınmıştır: Mehmet Çetin çift sürerken sapt. nma bir taş çarpmış, bunu çıkarma- ğa uğraşırken büyük bir lâhit kapa» ğı meydana çıkmıştır. Mehmet Çe- sual soran bir iki meraklıyı elile iterek dolaşıyor, dişleri arasındaki sigarayı çiğniyordu. Bir aralık avu- kat kanapelerinden birine saldırdı. Oradan korkarak kaçışanların hay- retleri arasmda kanepe altmdın sefil bir pardesü çıkardı. Koluna alarak: — Diva edeyim de görsün... diye diye yürüdü, gitti. İK. Eskişehirde Bir Amele i Yaralandı Eskişehir (TAN) — Devlet De » Jmiryolları atelyesinde bir hiç yüzün- İden iki amele arasında çıkan kavgâ kanla neticelenmiş Öğle puzduruman eman Hüma ve Abdullah, yemeklerini yemek ü - zere, tamire gelen vağonlardan biri- İnin içine girmişler, fakat burada yer İkavgasına başlamışlardır. İş bıçağa İdayanmış ve Kadir, Abdullahı yüzü- nün muhtelif yerlerinden çok ağır! surette yaralamış, diğer amele buna mani olamamışlardır. Kadir tevkif edilmiştir. Biga Halkevinde tin, lâhidin etrafını altmış santimet- re kadar kazmış, kapağını açmış, gördüğü bir kurşun mahfazâyı da parçalamıştır. Kurşun mahfaza içinde, parçalan- mış olan tabutun tahta © kırıntıları görülmüştür. Lâhidin baş ucunda bakır bir güğüm, bir tunç şamdan, ayak ucunda iki tabak, güğümün de yakılmış insan kemiği küllerile dol. durulmuş olduğu görülmüştür. Kurşun mahfaza içinde, iskeletin yüzünde 24 ayar altın yaraklar bü- Zonguldakta Bir Amele Hastahan e mada | Zonguldak limanında kömür yükleme faaliyeti Lâhitten iki görünüş 17-4-939 RADYO ANKARA RADYOSU Türkiye | Radyodifüzyen £ Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu i Dalga Uzunluğu 1439 m. 189 Ke. İT A, G. 1974 m. 15105 Kes. 20 Kw. İT A P. $i70m. MS6 Ke. VK» Pazartesi, 17. 4. 1939 1230 Program metli Lâhit 190 Kur 12,35 Türk müziği, 1800 Memleket saat ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 13,16-14. Müzik (Senfonik mü- dik-P1) 1830 Prozram. 18.35 Müzik (Cevat Mem- uh Keman ve Wteretir1 konuşma) Pie Terli misaller, 19,00 Konusma (Dekto- cun saati). 10,18 Türk müziği (Halk tür- külleri ve oyun havaları). Sadi Yaver A- İsman tarafından. 1035 Türk müziği (Pa- e heyeti — Karınk program). Hakkı Nerman, Peref Kadri, Hasan Gür, Basri Ürler, Hamdi “Tokay. 20,00 Ajans, metso- voleji haberleri, .zirant. borsası (fiyat). 20.18 Türk müziği (Klâsik program). Ankarı radyoru küme heyeti. İdare eden: Mesut Cemlt, (ilter köpekleri). 1— A- cem kizi; 2 - İndim gittim. 3 — Baharın zamant, 4 — Güzel gel aklım aldın. 5 — Gönüller kapıcı. & — Bir sevda geldi ba- srma. 7 — Şuhi etemkir. 8 — Yine ye- siena, © — Yalvarırım İuzum suna, 10— Oyun havam ve devri turan. 2100 Ment- Weket reat ayarı, 21.00 Koruşma. 2115 Eshem, tahvilât, kambiyo-nukut boran (fiyat). 21,25 Neşeli nlâklar-R. 21,30 Fol- lor cevrek santi (Halil Bedi Yönetken). 2145 Müzik (Türk müsli Birli karası). 1 — Mozart (Sabeh şarkısı), 2 — Sehu- bert (ihlamur ağacı) 3 — Veber (Barka- rol), 4 — Mendelssohn (Demire), 5 — Mendelssohn (İlkbahar). 8 — Zeki (Ke- manın). 7 — Zeki (Aşkım). 8 — Hasan Ferit (Bahçe duvar). 9 — Vw Cemal (Ağlama yar). 10 — Cemal Reşit Çayır ince). 11 — A. Adnan Saygın (And), 42,10 Mürik o (Kücük orkestra — Sek Necip Aşkın) İ — Ziehrer( Selemayisler opefe- tinden) vals 2 — Tineke (Kapri İtalyan #erenadı). 8 — J. Strduns (Hayatın zevk- leri, yalsı), 4 — Nosek (Köy hikâyeleri). 8 — Pöderi (Viyana şarkısı), 6 — Von- #raf (Kalbim aşkı basretle bekler). 2900 Müzik (Cazbant—Pl.) 2845-24 Son ajans haberleri ve yarınki program, “Arapkirde Mahkemeler Açıldı Arapkir (TAN) — Dokuz aydan- beri Kemaliyeye bağlanmış olan adl! işler yeniden burada görülmeğe baş- lanılmıştır. Asliye ve sulh mahke - meleri indeten açılmıştır. Hakimliğe Gariantepten Nuri Çağlayan, sorgu hâkimliği vekâletine de yine Antep- ten hakim namzedi Küzım»tayin e - dilmislerdir. ÖLÜM lunmuştur. Lâhit, bir metre 40 santim enin- de, iki metre yetmiş beş santim u- zunluğunda ve bir metre derinliğin- dedir. Etrafı; kadin, erkek resimle- ri, üzüm, İncir, çam yapraklarını gösteren o kabartmularla süslüdür. Kapağı çatı o şeklinde ve köşe düğmelerle süslü, sanduka ile kapak! yivlerle kenetlenmiştir. Kazı esna. sında bir kabartmanin bürnu ve bir tek te kolu zedelenmiştir. 20 santim kadar kapak yivleri de kırılmıştır. Çıkan eşya buraya getirilmiştir. Lâhidin tezyinatı İyoniyen tarzı, tipi de Greko - Römendir. Romalılar devrinden kalma olduğu sanılıyor. Vilâyet jandarma bölük kuman- danıyle masrif mümessili ve halke- inden bir heyet giderek mahallin de tetkikatta bulunmuşlar ve lâhit İmuhafaza altına alınmıştır. esi r gelmekte olan Ömer adında bir köys| lü, kuşağında sakladığı 820 kuruşun! yerinde yeller estiğini görmüş, lâkin! Topkapı sarayı müzesi başmemur muavinlerinden Emin Aksoyun eşi ve öğretmen Nüzrme Aksoyun anasi öğrendim ki kocam başkalarile gö- Füşüyormuş. Falt doğru çıkmadı. Umumi kadınlardan Ağile de: Çalışmalar re il e ei ri Zanguldak (TAN) — Şehrimizin güneşe ve denize karşı olan güzel yerlerinde yapılan lise binasile ame- bir iki saat,burada çalacaktır. Halk. İstanbulun Bebek bahçesini andıran — Dostum gelmiyordu. Fatmaya gala baktırdım. Büyü Jâzun, dedi. Yaptırdım. Fakat tesiri olmadı. Dos- tum yine gelmiyor, dedi. Huriye ismindeki şahit te: — Artık beni arayıp sormiyan dostumun eskisi gibi beni sevmesi için şirinlik muskası yazdırdım. Fay- da vermedi. Ara sıra gelen dostum şimdi ayağını hepten kesti, dedi. Mahkeme Fatmanm suçunu sabıt görerek kendisini 3 ay hapse, 50 Vi- ra para cezasına mahküm etti, Pembe hakkında da beraet kararı verdi. ..— — -2 Konyada Kalp Para Konya, (TAN) — Leblebi satmak için Yalvaçtan geldiğini söyliyen Mehmet adında biri, kalp bir 50 ku- Tüşlük sürmek İsterken tutulmuştur. Konya, (TAN) — Memleket has tanesinde bir okuma odası ve kütüm hane tesisine karar verilmiştir. * Konya, (TAN) — C. H. Partisi umumi sekrete konferanslardan beşincisi profesör Müller tarafından türkçe olarak (Al- man folkloru” mevzuu ile verilmiştir. | Alacada Ağaç Sevgisi Alaca (TAN) — Burada ağaç bay- ramı yapılmış, on bin fidan dikil - miştir. ——...rm 0 Belediye Alacada iskân edilen 90 hane muhacire ellişer fidan vermiş şose kenarlarına ve parka akasyalar diktirtmeğe başlamıştır. Mektebin bahçesine de 500 fidan dikilmiştir. nce tertip edilen| ortalığı velveleye vermemiş, Konya istasyonunda meseleyi polise bildir - miştir. Örnerin kompartıman arka - daşı olan üç kişi araştırmağa baş - lanılmış, burilardan © Abdurrahman Özerdoğanın üzerinde çalınan para bulunmuş ve kendisi tevkif edilmiş- İtir. Diğer iki kişi, istasyondan ara - | baya atlamış ve şehrimize gelmişler, İfakat hemen faaliyete geçmişler, Bakırcı Mehmedin o çekmecesinden 300 lira çalmışlardır. Bunlar da yakalanmış, birinin Kayserili olup İstanbula Kadıköy nüfusunda kayit- li Mehmet Akyar, diğerinin de Üs- küplü Osman Mutlu oldukları anla- şılmıştır. Anlaşılar diğer cihet de üçünün Anadoluda bir barsızlık ve dolandırı- cılık turnesine çıkmış oldukları, İs- tanbul, Ankara ve İzmirde epeyce meşhur bulundukları ve içlerinden İMehmet Akyarın bir haylice zengin dur. ———— Manisada Otobüs Seferleri Manisa, (TAN) — Belediye; şeh- rimizin uzak semtlerini biribirine bağlamak maksadile otobüs servisle» ri ihdasına karar vermiştir. Şimdilik İüç otobüs alacak ve bunları Kari İköy — İstasyon, Topçu kışlası — Ak» mescit arasında İşletecektir. Haziran- dan itibaren başlayacak seferler rağ- bet görürse hatlar ve otobüs adedi fazlalaştırılacaktır, İ isinin idaresinde iyi çalışmalar gös İtermektedir. Resim muallimi Kev - ser tarafından idare edilen kadınla- ra mahsus yağlı boya, ayrica Fran - sızca ve Bayan Kadriyenin idaresin- de biçki kursları açılmıştır Bunların İyüze yakın müdavimi vardır. Esnaf çırak ve kalfaları için de gece dersleri verilmeğe başlanılmış, altmıştan fazla genç yazı öğrenmiş - tir. Muntazam şekilde faydalı konfe- ranslar da verilmektedir. Von — Köylerde Radyo Merakı Biga (TAN) — Köylerimizi rad - yo merakı sarmış, bir kısım köy odas ları için radyo alınmıştır. En son ©- larak Hoşoba köyü.de son model bir radyo tedarik etmiştir. Geceleri köy odasında toplanan halk, radyo neşriyatından istifade et- mekte ve memnun olmaktadır. © Manisa Muallimlerinin Seyahatleri Manisa, (TAN) — Şehrimiz mual- limleri on beş günde bir yaptıkları gezintilerinin dördüncüsünü Akhisa- ra yapmışlardır. Maarif müdürünün riyaseti altında yapılan bu gezintiye (Turgutlu, Salihli, Alaşehir, Akhisar, Kırkağaç, Soma müallimleri de işti- rak etmiştir. Muallimler Gazi ilk o- kulunda misafir edilmişler ve akşa- ma kadar “Coğrafyanın tedrisi usu- lü” hakkında müzakere ve münâka- şalarda bulunduktan sonra yerlerine dönmüşlerdir. © hastanesi ve iskele başında yeni yapılan büyük Gümrük binası Zon- guldağı bir kat daha süslemiştir. Deniz kenarındaki Belediyenin 4s- kele bahçe ve gazinosu bir nisandan itibaren yıllığı bin liraya kiraya ve rilmiştir. Şehir bandosu her akşam. Manisada Bisiklet Müsabakaları Mânlsa, (TAN) — Uç hafta devam etmek üzere tertip edilen bi mukavemet yarışları başlamiştir çükler arasında 7 kilometre yapılan birinci yarışa 6 X etmiş, birinciliği Cevdet Aksoy, elliği, Süleyman kazanmıştır. Bü- yükler arasındaki -15 kilometrelik müsabakaya 3 kişi girmiş, birinciliği Yıldırımspordan İsmail, 16 dakika- dal İkinciliği Ahmet 16.5 ' dakikada kazanmışlardır. A Nağmeden... Şiir ve aşktan örülmüş eşsiz bir senfoni Şafağa Dönüş Yakinda LÂLE'de Nefis bir Aşk Macerası Müessir bir Fedakârlık Romanı Seven bir kadm meraklı hikâyesi HERBERT MARSHALL BARBARA STANWYCK İgünleri dinlenip eğlenmektedirler. İ Belediye, bir sebze fubrikası yaptırtmaya başlamıştır. canen sinema göstermektedir. Çocuklara Yardım Alaca (TAN) — Merkez fılmağa başlanılmıştır. bu güzel yerde akşamları ve pazar hali ile buz ilk o - kulurdaki 50 fakir talebeye, hayır - jsever halkımız tarafından beş ay - İdanberi öğle yemeği verilmektedir. | Yine bunların himmetiyle 23 nisan bayramı için yavrulara elbise yaptı- Bayan Seher müptelâ olduğu kan- serden kurtulamıyarak © ölmüştür. Cenazesi bugün Kadıköyünde Alt- yolağzında Karadut sokağındaki e- vinden kaldırılarak Gazi Osmanağa Halkevi, kendi sinemasında halka | camiinde namazı kılındıktan sonra ve talebeye haftada bir, iki defa mec ahmede götürülecektir. e AE ARR TL CA Şafağa Dönüş Çigan müziklerinden ateş alan bir film İİ Yakında LÂLE'de V san — —— Muhabere ve Münakale İşi 1 — Kalıpları, cürüf, çimento, rilmek üzere 780,000 adet cürüf tulduktan sonra Silâhtar anbarma delle açık eksiltmeye konmuştur. 3 — Bu iye alt şartname, muküö' nin Levazım müdürlüğünde parasi 4 — Muvakkat teminat “146,25, tur, SON Çarşamba Akşamı Vekâleti İs tanbul Elektrik leri Umum Müdürlüğünden : su ve elektriği Idare tarafından ve tuğlasının Silâhtarda imâli ve kuru- teslimi işi 1950 lira muhammen be 2 — Eksiltme 26/4/939 Çarşamba günü saat 15 de İdarenin Tünel başında Metro han binasının 5 inci katında toplanacak arttırma wv” eksiltme komisyonunda yapılacaktır. wele prolesi ve fenni şirtname idare iz olarak tevzi edilmektedir. ,, yüz kırk altı lira yirmi beş kuruş 5 — İsteklilerin muvakkat teminatları ve sair kanuni belgelerile ilân edilen gün ve saatte komisyonda hazır bulunmaları. (2406) seli ie ili PUSE MELEK'te