17 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

17 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

17-4-939 YİL Davulu O Çaldı, Parsayı Bu Aldı imi Süleyman, bâbası Ya- vuzdı rinci vezir olarak Piri paşayı tevarüs eyledi. Rodo - sun fethinden sonra iyi bir muha- rip şöhreti taşıyan Ahmet paşayı ikinci vezirliğe getirdi. Bu adam son derece haristi. Kubbe altına girer girmez Piri paşanın syağını * kaydırmak, birinci vezir olmak i- çin düzen kurmağa koyulmuştu. Hünkâr da Piri paşayı mevki - inden atmak istiyordu. Fa basınm onu eşsiz bir vezir ol lâkki ve bu kanaatle istihdam etti- Bini bildiğinden fikrini açığa vu - ramıyordu. Ayni zamanda Piri pa şayı-sadaret mevkiinden uzaklaş - ırmak istemesi yerine İkinci ve - ziri getirmek için değildi. Kendi gözdesi olen İbrahimi Pirlnin yeri- ne koyacaktı. Ahmet paşa, hünkârm ne dü- şündüğünü sezememişti, Bu se - beple zekâsını seferber ederek sad- Tazamın sleyhinde plânlar kuru - yordu, dolaplar çeviriyordu. Bir iftira, iki Mtira, üç iftira nihayet Kanuniyi de fikrinde kuvvetlen - dirdi, bir gün Piri Mehmet paşayı buzurüna çağırdı: Lala, dedi, pek sevdiğim bir adam var. Ona büyük bir roda bulunmak istiyorum. Ne yapa, dersin? D inen dolapları pek mekte olan ihtiyar vezir hemen yer öptü, şu cevabı verdi; — O bahtiyar kişiye benim ye- Timi ihsan etmekten daha müna - 8ip bir ikram olamaz. Hünkâr mırıldandı: Gi ii? — Ben kocadım padişahım. Ar- tık otürak olmalıyım. O gün Piri paşa iki yüz bin akçe ay- lıkla tekaüt edildi, yerine has oda» başı İbrahim getirildi, Ahmet pa- Şanın da suratı ekşidi. Çünkü böy- le bir muameleyi ummuyordu, ağ- zından hayati bir lokma (alınmış gibi ıztırap duyuyordu. Onun Macaristan harplerinde, Rodosun fethinde büyük hizmet - leri ve emekleri yardı. Usule, kai- deye göre de sadrazamlık kendisi- nin hakkıydı. İbrahimin ona tercih edilmesi yolsuzdu. Hünkâr bunu düşündü ve birinci vezir ile onun birbirini kıskanmaları yü devlet işlerinin müteessir o nı hesapladı, Ahmet paşayı Mısır valiliğine nakletti. hmet, emeline eremediği gün lerdenberi fasit düşünceler Reçiriyordu. Mısıra vali tayin olu- nunca hain bir inşiraha kapıldı, hünkârdan mükemmel bir öç al - mayı ve İbrahimden daha yüksek bir mevki elde etmeyi tasarladı, hızla eksiklerini tamamlayarak yo- la çıktı. O Misirda saltanat kurmayı ta- sarlamıştı, Bu kıtanın tarihini bili- Yordu. Bir çok Türk valiler ora - da kolaylıkla devlet kurmuşlardı. İyi davrandığı takdirde kendinin de Misir sultanı olmasına hiç bir mani görmüyordu. İşte, bu düşünce ile Mısırda ça- ıya koyuldu. Ellerindeki sal - tanatı pek yakında kaybetmiş, fa- kat o saltanatın tadını henüz de - maklarından o giderememiş olan Memlüklerle çarçabuk anlaştı, hü kümdarlık kendisinde ve Mısırın bütün geliri onların elinde bulün- wahede imzaladı. mühim bir Yeni- $eri kuvveti vardı, Kale onların Ahmet, bü cesur askeri da elde etmek için bir çok şebbüslerde bulundu. Para ver- “i, tumarlar dağıtmak vaadinde bu Yundu, tehditler savurdu, bir neti- <e elde edemedi ve onlar: hünkâ * T& sadık kalmaktan syıramadı. mak istedi. İbrahim Ömer adlı bir şeyhin getirdiği seksen bin — Yazan'- M. Turhan TAN nin verdiği on bin Mem - isinin ve altı bin kölenin başına geçti, Kahire kale- sini muhasara altına aldı. Yeniçeriler, bugün bile Mısır köylerinde masal' gibi hikâye olu- mup dura emsalsiz bir şecaetle kaleden fırladılar, Türke yakışan bir hamasetle bu yüz bin kişilik orduya saldırdılar, bir günde dört bin kişi öldürdüler. Lâkin çokluğa galebe edemiyerek yine kaleye ço- kildiler. Onları oradan çikarmak imkânsız görünüyordu. Celâlettin adlı biri Ahmet paşanın yanına ge- lerek o mümkün olmayan bir işin nasıl başarılacağını öğretti, Celâlettin, kale içine giden giz- H bir su yolu haber vermişti. Ah - met paşa hemen muhbiri klâvuz yap fı, kaleye bir gece baskınında bulun du ve zavaliz yeniçeriler, odaların- da bastırılarak son neferine kadar öldürüldü. A Mısır Ahmedindi ve İs- tanbulda olama » yan hain vezir, Kahirede sultanlı- ğını ilân ediyordu. Sikke kestir - , namına hutbe © ol suştu, üç vezirden mürekkep bir vükelâ heyeti kurmuştu, Mısırı Memlük « lerden seçtiği valilere taksim et - mişti, ferih ve fahur hükümet sü- rüyordu. Fakat, Yavuzun Mısırda bırak» tığı Türk kusu, Ahmedin başı- na toplananların da yüreklerinden İlk hırsla, ilk ka- i zenci adı Ionduktan sonra herkesin içi endişe yayılmıştı. İstanbulun bu #- şi affetmiyeceği ve Mısırın altüst Bu korkunun ilk mümessili Ah met sultanın (İ) (vezirlerinden Mehmet bey oldu. Bu adam bir hareketle kendini padişaha sevdir- meyi düşündü, gizli o hazırlıklar aptı ve Mısır sultanı Ahmet han hazretlerini bir gün hamamda bas tırdı. Sabik Osmanlı veziri, hün- kârm adını haykırarsk hamama hücum edildiğini duyunca traşını | lak hama - | mun üstüne çıktı, oradan atına b mek imkânını buldu, kaleye kaçtı. Lâkin Mehmet beyin kumanda et tiği müfesze de onunla bizlikte ka- leye girebilmişti ve orada bir harp başlamak “üzereydi. M €hmet bey, sultan hazretle « rinin iç kaleye kapanması ve Memlükleri yardıma çağırması halinde işin sarpa saracağını anla- dı, hazinelerin yağma edilebilece- ğini lân ettirdi. Bu ilân, on binler- ce kişinin kaleye hücum etmesini temin etti, Mısır sultanı hazretleri de kaçmak zorunda kaldı, yirmi #adık adarm ile çöle düştü ve Beni Bekir öşiretine sığındı. Bu âşiret onun Kahireye giri- şini kolaylaştırmıştı. Lâkin Mehmet beyin İstanbuldan gelecek tehli - keyi anlatarak verdiği öğüt ve üç ile yaptığı bir nümayiş üzerine âşiret şeyhi, kaçak sultanı zincire vurdu, Meh- met beye gönderdi, o da hemen ka- fasını kestirip İstanbula yolladı, Ahmet paşa, bir gün beylik zevki sürmüş ve bu zevk uğrunda kel - lesini feda etmişti. Mehmet bey İse ilkin padişaha, sonrada Ahmede karşı yaptığı ihanetle milyonlar sahibi olmuştu. İşte davulu baş - kası çalarken parsanın başkaları tarafından foplanmasi bu şekilde olur!,, bin mükemmel süvari , Samsun Memleket Hastanesinin elisi Samsun Memleket Hastanesi Samsun, (TAN) — Memleket has-| miş, 40.436 hastaya da poliklinik toda anesinin eksikleri yavaş yavaş ta -İvisi yapılmış, 10,745 rontgen mua - mamlanmaktadır. Son 15 yıl içinde) yenesi icra olunmuştur. Geçen ay ye- hastanede 92.790 yurttaş tedavi edil-| ni bir rontgen cihazı satın alınmıştır. Karın Ve Kalça Eriten Hareket pışık olmak üzere dümdüz yere ya- tınız. Ayak uçlarınızı' bitişik tutup | bacaklarınızı karnınıza amut vazi- yette yukarı uzatınız. 2 — 1 inel numaradaki esas vazi- İyette yatarken bacaklarınızı yarım | daire çizecek şekilde kaldırarak ken- dinize doğru çekiniz. Bacaklarınızla gövdeniz arasında âdeta bir zaviyei hadde olsun. Sonra bacaklarınızı ev- İvelâ sağa doğru gergin (o uzatınız. Sonra da ayni vaziyette sola uzatı-| nız. Yine 1 ipei vaziyete geliniz ve İbu hareketi süratli olmak üzere on defa tekrarlayınız. Bacaklarınızı ha- İreket ettirdiğiniz esnada gövdenizin ve kallarınızın tamamen yere yapı şık olmasına dikkat ediniz. 3 — Bacaklarınız bitişik olmak ü- zere diz kapaklarınızla yere daya- mıp kollarınızı yanlarınıza indirerek dümdüz durunuz; birbirine muvazi olmak üzere iki kolunuzu sağ tarafa uzatırken $ol kalçanızın üzerine otu- | rumuz. 4 — Ayni vaziyette oturduğunuz İ esnada sol kolunuzu geri fırlatıp ye- ro dayanırken bacaklarınız bir İne yapışık olmak üzere evvelâ saj sonra da yukarı uzatıniz. 5 — Yine diz kapaklarınız bitişik olmak üzere yere dayanarak kolla-| pınızı yanlarınıza indirip ayni hare- ketleri sol tarafa tatbik ediniz. 6 — Ellerinizle ayak bileklerinizi tutarak yere oturunuz. Sağ diz kâ- pağınızı büküp parmak ucuyla yere temas ederken sol kalçanız üzerine tamamen oturarak e yalnız, | 1 yere temas ei- tirmek üzere yere yatınız. Eller &- İ yak bileklerini tuttukları esnada ko- İun çok gergin olması lâzımdır. Tek- rar doğrulup yine yalnız ayak bilek- aşını “emaamieeeeaememaeaeeeeemeneaeaaşeeekeeieeeeeeeeayeş SAC MODASI u resimde, yepyeni bir saç mo ya kadife parçası başa sarılm B dası görüyorüz. Kalın bir ipekli ve- 15, saçların ön kısmındaki buklelerin srasmdan hafifçe sarkmıştır. Çok zarif bir görünüşü vardır. Çocukları Si İlerinizi (oOtutarak Ooturunuz ove bu hareketleri süratli olmak Üzere on defa tekrarlayınız... Ev Kadını Için Pratik Tavsiyeler 1 — KÜFLENMİŞ DERİ ÇANTA VE VALİZLERİN TEMİZLENME-| , Sİ: Bir fanilâ parçasına vazelin sü-İğ rerek derinin küflenmiş (yerlerini ovmalı, Bundan sonra da kuru ve temiz fanilâ parçasiyle parlatıp açık hava vo güneşe terketmeli. Deri €ş- yanın arasıra ayakkabı gibi cilâ sü- rerek parlatılması korunmasına yar- dım eder. Bilhassa uzun zaman kul lanılmıyacak ve bir yere kaldırıla- cak deri eşyayı cilâlayıp parlatmalı- dır ve asla rutubetli yerde tutma- malıdır. 2 — MUTFAKTA KULL LASTİK ELDİVENLERİN FAZASI: Eldivenleri kullandık. sonra, elden çıkarmayıp iyice bunlu $u ile yıkamalı ve durulama- kı. Sonra da eldiveni bileğinden tu- tup parmaklarını ters o çıkarmalı. Kuruduktan sonra içine ve dış tara-; fına talk pudrası sürmeli, Bu suretle hem yapışmaz, hem de| her defasında eldivenin ayrı israfı) kullanılır, şa | Moda Haberleri | 1 pal, 2 — Düz kumaş üzerine el işle- meleri, 2 — Kumaşlar: Düz çizgili, ekos- şe, diyagonal. Biçimler; Yakalar düz ka-! 3 — Mantolar: Beden sıkı, aşağı doğru hafif kloş. 4 — Ceketler: Spor kıyafetlerde bedene intibak etmiş, akşam kıya- fetlerinde bol ve boyu da kalçadan aşağı. 5 — Bütün etekliklerde geniş ve zengin plise. 6 — Renkler: Esas renkler: Ef tün, mavi. yeşil Tavsiyeler: nirlilikten ve Hırçınlıkfan Kurtarmalıyız Bazı çocuklar, diğer çocuklardan daha hırçın olurlar. Bus nun sebebi, ya çocuğun sinirli ebeveynden doğmuş olmasıdır, yahut da muhitin ve çocuğa yapılan muamelenin tesiridir. Ço- cukta başlıca sinir alâmetleri şunlardır: Çocuk en ufak bir se- bepter. hırçınlaşır, korkar yahut da ağlar. Bazi çocuklarda bu sinir, korkulması lâzım olmayan şeylerden korkmak, yahut da büyük hypochondriac'lerde olduğu gibi bir yerlerinin ağ- rıdığını hissetmek, hasta olduklarını o zannetmekle eder. " £ 4 Bahar Kıyafeti gen m ve düz yünlü kumaştan ilmiş klâsik bir tayyör. İçindeki blüz ipek pikeden olup önü düğmeli yelek biçimindedir. Organtin veya kolah dantal- den yapılmış pliseli bir yakas vardır. Bu- nun da üzerinde geniş krep #atı vardır. Biüzen kollarının ucu dantel organlin de ceketten dışarı a ir, Siyak ayakkabi ve on seki sırda giyilen şapkayı ahdiran siyi ve beyaz eldivenle bu kiyafet, mevsimin en çık kıyafetidir.. CRRRA tezahür | Bazan da çocuğa spozmoz adaleleri takallüs eder; hattâ İçocuklar, gözlerini çipilleştirir, o - muzlarını silkerler, o mütemadiyen öksürürler, sinir gıcıkları gelir Bütün bu gibi sinir ârazını gör. dükten sonra çocuğun bu hareketleri yapmamasını temine çalışmalı, ak - si takdirde çocuk büyüdüğü zaman bunlar itiyat halinde kendisinde ka- nır, Vaziyetin en acı tarafı çocuğun i bir ebeveynden doğması ve bu sinirli ebeveyn muhitinde büyü- mesidir. Alınacak Tedbirler lardaki sinirin tezahürü olduğundan ve her birisi- De göre ayrı muamele yapılması lâ- zım geldiğinden burada tatbik edi - eğ umumi bir kaideden bahsede- eceğiz. Yalnız her türlü siniri can bulduracak bir kaç tedbir söyli- yeceğiz: 1 — Çocuğun indeki kimseler asla #inir, heyecan göstermemeli. Sakin, yu- muşsk hareket etmeli, 2 — Çocuğun bulunduğu Yerde sinirli- Viğinden bahsetmeme 3 — Çocuğa madiyen hırçın, sinirli nel kendi yaşındaki çocuklar. ia oynamağa kışa bir müddet için müsa- İsde eteneli, fakat urun zaman bu çocuk» İliria berber bulundurmamalı, 5 — Çocuğun bulunduğu muhlü de- #istirmeli, 8 — Mektep yaşında bir çocuksa, bir müddet için çalıştırmak ve mektebe gös türmeği tatil etmeli ve çocuğu başka bir yere götürerek seki muhitini ve meltebie ni unütturmalı, 7 — Çocuğun uykusunun muntazam ole masıni temin etmeli, uyku vakitlerini kate iyetle tesbit etmeli, 8 — Çocuğun gıdasına da ehemmiyet vertneli, sevmediği şeyleri, tasla yedirme- Be çalışmayıp, mugaddi, fakat verdiği şey» leri vermeli ve çocuğun yemeğinin nevini sık sık değiştirmeli, gelir bazi ahi