21 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

21 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

BUGÜN Birlik ve Beraberlik Silsileleri Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL kdeniz kıyılarından Himalaya. nın enginl: e kadar uzanan ve Sadabat paktı adı verilen ie ve beraberlik silsilesinin en mühim hususiyeti tam İe olmasıdır. Bu muazzam sahada yaşayan millet- lerin hepsi de kardeştir. Hepsi de en sağlam bağlarla birbirine (bağlıdır. Bu silsile kemalini bulmuş ve kavra- yabileceği, kucaklayabileceği o her muhiti kavramış ve kucaklamıştır. Bizim görüşümüze ve İnanıştmı « sa göre Türkiye ile Mısır (o arasında Mısırın güzide Hariciye Nazırı Ab - dültettah Yahya paşanın ziyaretiyle başlayan yeni ve samimi (temaslar, yeni bir birlik ve beraberlik silsilesi- nin nâzımı olacaktır, Mısır ile Türki. ye arasındaki kuvvetli ve samimi bağ lar, bu yeni silsilenin vücut bulma » sında en kuvvetli âmildir. Belki Misir ile Türkiye arasında. Ki birlik ve beraberlik bu yeni kuru. mun sarsılmaz temel taşı sayılabilir. Evvelce anlattığımız gibi 'T yeile Mısır Şarki Akdenizin iki kuvvetli devletidir Akdeniz kıy » ları üzerinde birbirine komşu olan bu iki devletin arasina sikişmiş iki arap ülkesi vardır ki ikiside harp sonundanberi ıztirap, buhran, cidal sahnesi olmaktan bir türlü kurtula - mamışlardır. Bu iki arap ülkesinin Türkiyeye bitişik olan Suriye ve Mi- sıra bitişik olanı da Filistindir. Tür - kiye ile Miswr arasındaki © kuvvetli bağların, samimi dostluğun en ve - rimli safhaya girmesi ve Şarki Ak - denizde tam emniyetin büküm sir - mesi için bu cephede de tam bir bir. lik ve beraherlik cephesi teşkil et - mek lâzımdır. Bu cephenin teşekkül etmesi ve tam bir birlik ve beraber. lik silsilesinin vücut bulması için Su- ilistinin ıztırap, buhran ve Suriye ile Filistin kurtulmadıkça ve istiklâllerine kavuşmadıkça Şarki Akdenizde sükünet tecessüs edemez ve Şarki Akdenizin sulhü tehli - kelerden korunamaz. Türkiyenin bi. tişiğinde bir ıztırap kaynağının ya - $aması Türkiyeyi de rahatsız eder. Mütemadiyen ezilmesi ise yalnız Mi. sırı değil, bütün araplık ve islâmlik âlemini rahatsız ediyor. Kaldı ki bü iki ülkede devam eden © buhranlar yabancı bir takim kaynakların fitne ve fesat çıkarmalarına yahut fitne ve fesadı körüklemelerine yardım et. pan yangmların bir mahiyet alması İ alini dalma gö. zönlnde bulundurmağa lüzum gös - termektedir. Vaziyet bu merkezde olduğuna göre Türkiye ile Mısırın bitişik kom. şuları İle alâkadar olmaları ve bun- ların da huzura kavuşmalarına, mu. kadderatlarını ellerine almalarını yardım etmeleri kadar tabii bir şey tasavvur olunamaz, Bu yardım ve müzaheretin seme- resi çok kiymetli olacaktır, o Çünkü yeni birlik ve beraberlik silsilesi bu #syede vücut hulacak, sulh bu saye. de kuvvetlenecek ve Sadabat paktı ile tekevvün eden birlik ve beraber- lik cephesi ayni mahiyette yeni bir cephe İle iki kat sağlamlanacaktır. Bu bakımdan Türkiye Misir Arasında kuvvetli bir samimiyeti bir kere daha tebarüz ettiren dostluk ve kardeşlik, dünya sulhü için en değer. Vi kazançlar arasındadır. — mm Metro'da Çarpışma Paris, 20 (A. A.) — Bu sabah Re. Publigue istasyonunda iki metro ka. tarı arasnda fevkalâde nadir olarak tesadüf edilen bir çarpışma hâdisesi Yuükubulmuştur. Nüfusca zayiat olmamıştır. Kat hasarat mühimdir. eği len 6 Madenci Yaralandı Sant Chales “Virginya” 20 (A, A.) — Saint . Charles civarında bir kömür madeninde on altı metre de - tinlikte vukua gelen bir inhidam ne Ücesinde üçü ağır olmak üzere altı Madenci yaralanmıştır. Fa - Çin Hâdiseleri İngilterede DerinBir Teessür Uyandırdı Üçler Paktının Uzak Şarka Teşmili Tondra, 20 (A, A.) — Libera'ler. Avam den Mander, yarın (bugün kamarasında Chamberlaine İİ, Fransız - Sovyet paktının U ta şâmil olacak şekilde tevsi dalı olup olmıyacağını soracaktır. Çünkü paktın bu şekilde teşmili her üç devletin de menfaatlerine hiz met edecektir. Diğer cihetten İngiltere hüküme- | tinin mutasavver İngiliz « Fransız et paktınm Uzakşarka da teşmi. lini derpiş ettiğine dair Alman mat- bustı tarafımdan ısrarla İşaa edilen haberleri resmi mahfeller tekzip et mektedirler. En Kuvvetli Kombinezon Salisburg, 20 (A. A) — Burada bir nutuk söyliyen Herbert Morris - son demiştir ki: — Japonyanın bize yaptığı şeyler Chamberlain'in seleflerini mezarla- rında sıçratacak mahiyettedir, Çinde maruz kaldığımız müşkülât, hariciye nazırlığında bulunduğu zaman Sir john Siman tarafından tatbik edilen kötü rejimin ve 1931 senesindenberi hükümetin takip ettiği harlet siyase- tin neticesidir.” Dünya siyasetinden bahseden ha- tip, sulhü seven bütün hükümetle - rin bir arsya toplanmasını istemiş ve İrihleki konhinazanların dan kiabetlin si olacak ve diktatörlükler duba sa - kin duracaklardır.” ein İstanbulu Telâşa Veren Haber Evvelki Sece Atinada Yapılan Hava Manevrası Evvelki gece Atina radyosunu dinliyenler müthiş bir bembardı. man haberi alarak telâşa düştü- ler. Bu haber Atinada yapılan bir hava manevrasına ait balunu; du, Bu habere dair bugün Atin dan verilen malümatı bildiriyoruz, Atina, 20 (A.A) — Dün gece saat 21 den 23 e kadar hava müdafaa manevraları yapılmıştır. Tehlike işareti verilir verilmez, Atinanın, Pirenin, Falerin ve civar muntakaların bütün halkı kendileri. ne evvelden verilmiş olan talimata katiyen riayet etmiştir. Halk, tarasa- | lardan manevraları seyredebilmiştir. | Hava müdafaa topları körfez istika. metinde eski Faler sahillerindeki zi- yalı hedeflere hakiki eteş yapmış | tır, Körlezde sahilden 12 kilometre Japonlar İngilizleri Tevkif Edemez Londra, 20 (A, A.) — Butler,dün Avam kamarasında beyanatta bulu. narak demiştir ki: — İngiltere hükümeti, japon ma. kamlarına hangi şerait altında olur. $a ölsün İngiliz tebassını tevkif ve. ya hapsetmek hakkını vermemiştir. İngiltere hükümetinin bu hususta ittihaz edeceği tarzı hareket hakkın. .İda japon hükümetinin zihninde şüp- he edilecek hiç bir nokta bırakılma- maştar”” Amirallık makamının sivil lordu Uewellyin, Tientsin civarındaki #ü- oraya “Lowestoft” dan daha ağır bir larm pek derin olmaması yüzünden | Gafenkonun Beyanatı Dün şehrimize gelen dost Roman ya Hariciye Nazırı Gafenko, vapu- run sulonunda kabul ettiği bir mu harririmize, son Atina seyahati et. rafında beyanatta bulunmuş veşun ları söylemiştir: “ — Atina'nın bize gösterdiği hü snükabulün henüz tesiri altındayız. Atina, bizi Ankara'da gösterilen hararetli ve kardeşçe kabulü andıran bir şekilde karşıladı. Öyle ahlıyor um ki, antantın 4 hükümet merke- zinde de müşterek siyasetimize karşı ayni derecede bir bağlılık var. Şimdiki şartlar içinde bu sulhcuya ne siyasete, tam bir anlaşma ve te. sanüt ve istiklâl dairesinde devam etmen merkezinde de bihakkın takdir ed ilmektedir. harp gemisi yollamak imkânı hasıl olmadığını beyan etmiştir. Şuşking, 20 (A:A.) — Çin Ajenaı bildiriyor: Harbiye Nazırı General Heying- şing, son iki ay zarfında askeri has rekâtin ve vaziyetin inkişafı hak- kında aşağıdaki beyanatta bulun. muştur: Bu devre içinde, Japonların fan. liyeti, insan ihtiyatlarının çabuk su. rette tükenmesi ve münakale yolla rının uzaklığı dolayısile, azalmıştır. Japon küvvetleri, yeni ofrat bul. mak hususunda büyük güçlüklerle karşılaşmaktadır. Muhasamata başlandığında 15 mayıs 1939 tarihine kadar, Japon lar, 964.500 insan o kaybetmişler- Japon subayları ve askerleri arasnda bezginlik ve hoşnutsuz- luk başlamış ve Japon milleti gittikçe fazlalaşan harp yükünün altında ezilmekte bulunmuştur. Nisan ayı içinde Çinde 827 çar. pışma olmuş, 53.843 düşman askeri ölmüş, 1066 kişi esir edilmiştir. Çin. liler ganaim olarak 775 at, 2013 tü- fek, 99 makineli tüfek, 25 sahra to- pu, 171 tank ve zırhlı otomobil ve 68.934 kurşun elde etmiştir. Ayni ay içinde, Çinliler, 104 ka- sabayı geri almış, Japonların elip- deki mıntakalarda 90 kilometre ray ve 110 kilometre yol tahrip etmiş, 52 tayyare düşürmüş ve 11 harp ge- misinin hasara uğratmıştır. Mayıs ayı zarfında ise, 838 çar. mesafeye kadar her türlü seyrüsefer yasak edilmiştir. | girmiye razı olmuştur. * muştır. Almanya, Macaristana «itmiştir. Macaristan bu teklifi zerine Nüziler Mecaristanda Bili HADİSELE g Japonya, mihver devletlerinin askeri bir ittifak akdi için yaptıkları teklife cevap vermiştir. Al. manya ve İtalya Çinin istilâsında maddeten ve manen yardım etmek şartiyle Japonya ittifaka Macaristanla Almanya arasında” yeni bir iMilâf çık. dini ve mihverle askeri bir ittifak O yapmasını teklif parlâmentoda mevcut Nazilerin faaliyeti ü- pışma olmuş, Japonlardan 51,991 ki. şi ölmüş, 486 kişi esir edilmiştir. bir gümrük birliği ak. reddetmiştir. Bunun ü. faaliyete - geçmişlerdir. « TN Tamamiyle sulh eielleri besled iğimizin ve tamamiyle müttehit ve mütesanit olduğumuzun herkesçe bilinmesi faydalıdır. lüzumu dört hükümet Çinliler 836 at, 1587 tüfek, 183 ma. kineli tüfek, 13 top, 272 tank ve bir milyon küsür kurşun ganaim alınış- Çinde Japon Zayiatı Harbin Başındanberi Japonlar Bir Milyona Yakın ' Hatay vilâyet 4 Asker Kaybettiler tır. 11 Japon gemisi batırılmış, 24| tayyare tahrip edilmiş, 66 kilomet. re ray ve 107 kilometre yol kulla- nılmaz hale getirilmiştir. Çin Harbiye Nazırı, beyanatını bi- tirirken şunları da ilâve etmiştir: Milli mukavemetin ikinci safha. sının başlangıcındanberi, Çin milli ordusu, gerek kemmiyet ve gerek keyfiyet itibariyle çok yükselmiştir. Bundan başka, Gerilla kuvvetleri de gittikçe daha büyük muvaffakı. yet ile ve daha geniş mikyasta ola. rak muntazam ordu ile semereli iş- birliği yapmaktadır. —a gin Amerika Sivil Havacılığa Ehemmiyet Veriyor Vaşington, 20 (A.A.) — Mebusan meclisi dün sivil tayyarecilik bire. sunda 15.000 tayarre p'lotüna an- trenman yaptırmak salâhiyetini ve- ren bir kanun lâyihası kabul etmiş. tir. Daha evvel âyan meclisi tarafin- dan kâbul edilmiş olan “bu proje, imza edilmek üzere Roosevelt'e gön- derilmiştir. Kanunda bu sene 5.675.000 dolar ve gelecek dört senönin beheri için azami 7 milyon dolarlık tahsisat ve. rilmesi derpiş edilmektedir. zerine meclisin dağılması ihtimali vardır, Macaristan istiklâlini kayhetmektense, krallığın iadesini tercih et mektedir. Hwilerin yaz içinde Budapeşteyi ziyaret e derek Macaristanı elde etmeğe çalışacağı söyleniyor. Moskovada cereyan eden İngi herelerinin mevzuu genişletilmiştir. İngiltere Bal- tık devletlerinin bütünlüğünü garanti etmeyi ka- bul etmiye temayül göstermiştir. Buna mukabil Uzak Şarkta Sovyet Rusya, İngiltere be Fransa ||| ile beraber hareket etmeyi kabul edecekti Teşkilât Kanunu Antakya, Vilâyetin Merkezi Olacak Ankara, 20 (Tan Muhabirinden) —| Halay teşkilât kanun lâyihasını hazırlamak üzere Dahiliye Vekâ - leti müsteşarı Nazif Erginin reis liğindeki Vekâlet mümessillerin - den mürekkep komisyon çalışma. larma devam etmektedir. Hazırla” nan lâyiha esaslarına göre her vi. lâyetimizde bulunması icap eden Hatayda bütün organizasyonlar da bulunacaktır, Vilâyetin merkezi Antakya ola - cak, İskenderun, Beylan, Reyha » niye, Kırıkhan kaza merkezleri o- larak idare edileceklerdir. Bu ka- “FELE Hamam Lâfları! Yazan: B. FELEK Hamama giren terler. Diye söylenmiş bir söz vardır, Mı - sir koçanı gibi maksatsız ve kiymet. siz olmasına rağmen kimbilir kaç se. nedir dimdik ayakta durür, hattâ bu seferki gibi gelip benim yazımın içi- ne de .... girer; Hamam anasiyle, suyu ile, sabu. nu ile, kesesiyle, oyunu, nalını, kub. besi, halveti, göbek taşı, kurnası, kül. hanı, havlusu, tası, tarağı, tellâğı, na- tarı ile başlı bi bir âlemdir. Hat. tâ soğukluğu ile biraz da (o mizaha müşabeheti vardı — İyi kocanın karısı kurna ba - şinda belli olur. Diye bir söz vardır. İyi kocalar için güç imtihan. Sim. di kalkıp ta hamamlara mümeyyiz - ler mi gönderecekler, Olacak şey değil. Ben Avrupada da hamam gör - düm, Asyada da. Lâkin bizdeki şe - İc teşrifatı hamama az rast gel - dim, Peştede Zicini hamamı diye şaba- ne bir müessese vardır. Girerken a- dama evvelâ ayaklarını yıkatırlar. İstirahat salonlarında gürültü e- dilmemesini rica eden levhalar ası - hıdır, 25, 30, 35 derece sıcaklığında bü- yük havuzlarda halk dinlenir. Böyle havuzlardan birinin içinde © uyuyan ve gazete okuyana rast geldim. Hamamın içinde berberi, mani - kürü, pedikürü vardır. Hamam için. de müşteriden başka bir şey görün » İmer. Ne tellâk vardır, ne natır, İster- seniz bir masajcı arayabilirsiniz. Avrupanın başka yerlerinde biz- deki gibi kurnalı hamam görmedim. Bize gelince, daha kapıdan: —.Buyurun beyim! Diye hafif Anadolu kırması bir nâzik edalı lâf. lar başlar. Soyunduğunuzdan ( giyindiğinize nr peşinizde giden ıslak bir hiz » met isticali ister istemez refakatiniz- dedir. Bizim hamamların Avrupada sih- hi olduklarına dair bir rivayet var dır. Lâkin bu rivayet bilmem onların bugünkü hallerine ne dereceye uy « gundur. Doğruyu söylemek lâzım gelire bizim hamamlarda Avrupa hamam. ları derecesinde temizliğe riay, dildiğine kali değilim. Nitekim, Kumkapıda oturan mü - tekait Riza Demokrat ismindeki bir kariimiz hamamların pisliğinden ve içeriye fino köpeklerine kadar her nevi pis mahlükların getirildiğinden, şikmaların, havluların, U peşkirlerin yıkanmadığından şikâyet etmekte - dir, Okuyucumun hamamlar hakkın - daki şikâyetlerini buraya dizebilsem kimse hamama gitmez. Haydi size bir haj zalara bağlı olmak üzere 10 - 12 nahiye ve 400 e yakın köy bulu - nacaktır, Bu suretle teşekkül e - decek takriben 350 bin o nüfuslu Antakya vilâyeti, nüfus sayısı i- tibariyle Trabzondan sonra mem- leketimizin en kalabalık olacaktır. Hatayın her türlü işlerini anava - tanla ahenktar bir şekilde yürüt- mek ve bu suretle yurdun bu par. vilâyeti çasının bütüm ihtiyaçlarını en © min bir şekilde karşılamak için Vekâletler kendilerini alâkadar e. den işler üzerinde meşgul bulun - maktadırlar, * - Sovyet müza- KE SA Ağ ŞA <a eg gg AŞ YA MM gg ŞE SAN ŞAMAMA ınlatayım: Belki mal göz çıkarmaz, Adamcağızın birisi hamama gidip yıkanır ve çıkarken: — Vay gümüş saatim çalındı! Ya. hut: — Vay elmas yüzüğüm yek ol - du! Diye feryat ederek hamamcıları tehdit eder ve sükütunu pahalıya sa. tarak onlardan bir hayli para çeker. miş. İstanbulun bemen bütün ha » mamlarında tatbik ettiği bu kazançlı usul ile nihayet her tarafta tanış © © hale gelmiş ki; hangi hamama gitse kendisine yer göstermez ve içe- riye sokmaz olmuşlar. Adamcağız, nihayet günün birin. de cidden yıkanmağa mecbur bir hale gelmiş ve en çok tanıdığı hamam lardan birine giderek: — Allah rızası için! Bırakın da »m! Vallahi bir şey kayboldu Diye rica etmiş. Hamamcılar da bu söz üzerine kabul etmişler ve bu İrrsatı ganimet bilerek herifin bütün elbiselerini saklayıp bohçada yalnız diviti ile kuşağını bırakmışlar. Herif yıkanmış, odasına — gelmiş, istirahat etmiş, kurulanmış ve giyi mek için bohçayı açıp divitile kuşa. ğı görünce işi çakmış. Hiç ses çıkar - muyıp kuşağı sarmış, divitini de he. line sokmuş. Anadan üryan kapıdan dışarıya davranmış. Hamamcılar cid diyeti bozmadan: — Güle güle efendim! Yine bu (Lütfen sayfayı çeviriniz) ezmeye e NA