21 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

“sini de davacı g Kırklarelinde yakalanan biri Bulgar, altısı Türk tebaalı yedi Bulgar casus: Bir Baba, Tazminat İstiyor Sümer Bankın Detferdardaki do- kuma fabrikasının sıkma kazanına Dadaylı Rızayı atarak ölümüne bep olan Ömer İpeğin duruşmasına dün Asliye Birinci Ceza Mahkeme sinde devâm edildi. Celse açılır açıl. maz rels bir istida okudu. Bu isti- dayı Dadayın Zaro nahiyesinin Te- keşin köyünden Arslan Satı veriyor ve: se- — Ölen Rızanın babasıyım. Cebin | den çıkan hesap defterleriyle elbise- lerinin bana verilmesini isterim. Bu suretle oğlumun alacağını, vereceği. ni öğrenmek isterim. Diyordu. Mü- başir dinleyiciler arasında bulunan Satiyı müdahil iskemlesine aldı. Bu istidada yalnız defter ve elbise isten diği için mahkeme istidasını sulh mahkemesine günder: va kendi- yerinden çıkarmıya karar verdi, biraz sonra dosyanın içinden bir istida daha çıktı. Bu is- tidayı da Sati vermişti, ve: — “Omer oğlumu öldürmüştür. Kendisine hem ceza veriniz, hem de bana beş bin lira tazminat alınız., diyordu. Bu istida üzerine mübaşir tekrar Satiyı müdahil yerine geçirdi ve duruşmaya devam edildi. Ilk söz Satinındi. Bir Tehdit idelasi Karaağaçta Kerim Paşa yalısında oturan kasap Selimle Halıcıoğlunda Durmuş Dede mahallesinde Salim © Bey sokağında 28 numaralı evde o. turan Göriceli celep Mehmet Dilâver ve Ömerin alacak meselesinden doğ. müş bir ihuhakemeleri varmış. Mu- hakemeden çıktıktan sonra Dilâver- le Ömer Salimi tehdit etmişler. Sa- Jimi de adliyede vazife gören polise| müracaat ederek! — Bunlar beni tehdit ediyorlar, Uzerlerinde silâh bulunmasından şüp heleniyorum. Yakalanmalarmı iste. rim. Demiş. Polis bunları yakalamış Mehmet Dilâverin üstünde taşınma- # memnu bir sustalı çakı bularak kendisini ve çakısını müjdelumumi- liğe vermiştir. © — Mantardan Zehirlendi Sarayköy, (TAN) — Molla Ahmet © köyünden çiftçi Mehmedin on bir © © yaşındaki oğlu Ali ve dört yaşında- © ki kizı Huriye, tarladan mantar top- hyarak yemişler, o zavallı çocuklar bir saat sonra zehirlenerek ölmüş. > erdir. 1 akıla © Reşadiye Köyünde Bir Hırsızlık Çanakkâle (TAN) — Reşadiye kö- yünde Mehmet oğlu Alinin evine geceleyin. iki hırsız girmiş, karısı. nın on beş altınını çalmıştır. Meh- met oğlu Sait ve Âdil oğlu Mümin olduğu anlaşılan hırsızlar bilâhare Ç tevkif edilmiştir. yurun inşallah! Derken o şu cevabı vermiş: — Gerçi bir şev o söylememeye ahdetmiştim, lâkin insaf edin! Ben bu hamama bu kılıkta mı geldimdi.. © İşinsafa kaldıysa vay haline çıp. lak müşterinin. un muhakeme- Oğlu İçin 1 — Yapılacak şeyi mahkeme bilir, kanun, nizam ne ise onu yapınız. Tazminat istiyorum. Dedi. Tahkikatın genişletilmesi hakkın. da tarafların bir istekleri yoktu. Mürideiumumi iddiasını söyledi. O- len Rıza her vakitki gibi Omer Ipek- |le şakalaşıyormuş. O gün Omer, Ri Zânın takunyesini sıkma dolabına at. mış. Rıza takunyesini almak için ©- gilirken Ömer arkasından, şakadan bir yerine dokunmuş, Pefleksini art. tırmış ve neticede kazana düşmesine sebep olmuştur. Bu biyolojik hâdise vücut o muvazenesinin bozulmasını icap ettirmiş Ruzanın yaklaşılması tehlikeyi mu cip olan makineye takarrübü takdiri &sbabı muhaffefeden sayılarak “Ce-| za Kanununun 455 inci maddesinin | birinci fıkrasına göre ceza verilme. si isteniyordu. Bündan sonra suçlu vekili müda- faasını yaptı ve sözüne başlarken: — Müddelumuminin sözleri ho. kuk edebiyatına pek güzel bir örne olabilir. Fakat hâdiseye temasları doğru değildir. Dedi. Ve müekkilinin lerinin llcalEKROE bildirmiştik. Bulgar ca- suslarını karar tefhim edilirken görüyorsunuz. Sarhoş Kadın Muhakeme Edildi Meşhut suçlara bakan Asliye Dör- düncü Ceza Mahkemesi dün zilzurna sarhoş olarak önüne geleni tokatlı- yan bu arada bekçi Ali Güleri de dö. ven Lea İsminde bir kadının duruş- masını yaptı ve tevkil ett. Hâdise şöyle olmuştur: Lea evvelki gün gece Beyoğlunda bir birahaneye gitmiş saat 2,5 a ka- dar rakı içmiş. Birahancden çıkmış, sokakta rastladığı iki delikanlı ile çatışmış, onlüra hakaret etmiş. Böy- lece sallana sallana imam sokağına kadar gelmiş. Burada önüne gelene lâf almış, tokat atmış ve nihayet bekçi Ali Güler: — Bayan, demiş, sen sarhoşsun, karakola götüreceğim. Madam Len bu teklifi duyunca! — Vay, demiş. Sen benden ha. raç mı itiyorsun çal sana da... Bekçiyi de tokatladıktan sonra po- lis Leâyı yakalamış ve zabıta dokto- tuna muayene ettirefek dün müddei umumiliğe vermiştir. > rken kı, kah. veci İbrahim Akan ve çırağı şahit o- Tarük dinlendiler.Şahit Hakkı da Ma- masumiyetini iddia ederek beraet kârarı verilmesini istedi, Muhakeme karar için başka bir güne bırakıldı. İhtilâs D. Davası Ölen adamları sağ gibi göstererek sahte vesika tanzim etmek, müker- rer maaş vermek suretiyle hazinenin 2341 lira 62 kuruşunu ziminetlerine geçirdikleri iddia edilen Eminönü malmüdürü Hasan, veznedar Kâzup, İzzet Kartal ve İsmail Hakkının mu- hakemelerine Ağırceza Mahkemesin- de devam edildi. Suçluların hepsi gelmişlerdi. Yalnız veznedar Kâzım İ yoktu. Mahkemede hazineyi temsil eden avukat Sami söz alarak: — Veznedar Küzim geçenlerde ayrıca on üç bin lira ihtilâs ettiği için dördüncü sorgu hâkimi tarafın- dan tevkif edilmiştir. Şimdi tevkifa- nede bulunüyor onuu için mahkeme ye gelmemiştir. Dedi. Bundan sonra muhasip Ibrahim Tz- zet şahit sıfatiyle dinlendi. Bazı def- terlerin getirtilerek üzerlerinde tet- kikat yapılmasına lüzum gösterdi. Muhakeme bu defterlerin getirtil- mesi için tâlik edildi. m ee Aydınlıların Demiryollarından Bir Ricası Aydın (TAN) — Yeni tren tarife- sinin tatbikine başlanılması Aydın- Uları çok sevindirmiştir. Aydınlıla- rın devlet demiryolları idaresinden bir dilekleri vardır. Sabaha karşı Saat dörtte Aydından geçen Afyon - Ankara - Haydarpaşa ekspresine ta- kılan eski sistem vagonlarda bu yaz | günlerinde uzun seyahat ve Afyon-| da aktarma çok müşkül olmaktadır. Ana bat vagonları Aziziye tünelin- den geçemedikleri için vagonların Hüzergh imtidadınca eksprese ta» kılması mümkün değilse de, tünelin İ ilerisinde bir istasyondan alınarak İve dönüşte yine orada birakilarak, İ halkın eski vagonlardan kurtarıl ması kabildir. Aydınlılar, işte bunu rica etmektedirler. damdan iki tokat yediğini ve fakat kendisini affettiğini söyledikten son- ra hüdiseyi bekçinin şikâyetine uy. gun bir şekilde anlattı. Dğer şahitler de bekçiyi teyit ettiler. Leanın 933 senesinde yine sarhoşluktan bir ay ön gün hapse mahküm olduğu hak- kında hapishane müdürlüğünün tez- keresi okundu. Müddelumumilik bu suçun af kanununun şümulü dahi- linde olup olmadığını tetkike lüzum gösterdiği için muhakeme tâlik edil. di, Arkeoloji Faaliyeti Sultanahmet Hafriyatını Yapan Bakster Londraya Gitti Sultanahmetteki hafriyatı idare etmekte bulunan İngiliz mütohassıst profesör Bakster Londraya gitmiş- tir. Profesör bir muhavririmize: — “Bu sene yaptığımız iş müsbet bir iş değildi. Çünkü lâyıkıyle istih- zeret ve çalışmıya İmkör. bülama- TAN Bu Baba Katil midir? İte #amamile Buklı olabilirdi, Fakst öldü- Okuyucu “Tublatte Kiçbir şey yok ödilemez. Ço- cuğunu öldüren baba belki de çocuğunun ıstırap, Gökmemesi. için bu işi elzem bir hareket telâkki etmiştir. Muhtelif ba- kumlardan tetkik edildiği zaman şu hük- mü w “Bu bubu katil değildir, olamaz." Taksim, Ayyıldız entdesi, Sunu apartıman 8, İmza okunamadı, ından ümit kesitebi- ek mümkündür. Bir insanın k Mir, iyileşmesi Gakiküs hem keridini, dakini biraz daha muztatip kot o insan, rızası olsa bile iv “Hayat en alçak, en menfur Vücutta bile en büyük hürmete lâyık bir kuvvettir.” Ankara Hukuk Fakültesi Ş. F. . “Bu cinayet tamamile psikolojik bir mahiyet ürzetmektedir. Kal baba bir rüyadan bahsetmektedir. Pefkoloji ilmi, rüyaların hakikatle sıkı bir alâkası oldu. | ğunu söyler, Ölen çocuk sağlam ve içinde bulun- duğu cemiyete nâfi bir unsur olmuş ol saydı Jüri babeyi eânilikle ifham etmex- rülen çocuk cmun tamami Jüktur ve Ameriku jürisini kanda v olacaktır Erkek öğretmen okulu Ne. 523 Samim Yeltekin . “Bu baba katildir. İnsanlık, hayatında ona katil diyecek, öldükten söhra da evlât katili diye enscoldtir. Bu babanin vazifesi, çocuğunun hays- anın sonuna kadar fedukârlığını esirge- memesi idi. Çıkmıyan canda Gmit vardır. Eğer babi ineddi müşkülâta katlanmma- mak vaziyetinde olsaydı evlödini mevcâ” bir hüstaneye Baklettirebi. cirret te atfedilemez. Bu adam evli ülkür ve elhayet işlemiştir. İzmir Hatay caddesi Osman Özteler . “Het ne suretle olutta oltun bir baba- Sin evlâdı öldürmesi Babilik yetkeetile ge e zikrettiği « esbabi' mrucibe, lere uygun; görüldüğünden jürice cezayı hafifletici sebeplerden adde- iimesi mürskündür. Bu bebe katildi Çhatar —— mü i 1 — Adim öldürmenin cezamz kalacağı | haller kanunla tesbit edilmiştir. Bu şekil- | Erbaa (TAN) — Burada at yarış ları ve güreşler yapılmış, sekiz - on senedenberi terkedilmiş olan bu bali sporlar halk tarafından rağ. tle karşılanmış, seyir için kasaba ve eğ mş bir çok halk gelmiştir. Yarışlara, Samsundan gönderilen atlar da iştirak etmiştir. o Uç bin metrelik yarışı, Samsunlu baytar İbinbaş. Nahidin Şahan adli atı ka- zanarak 150 lira ikramiye almıştır. Diğer yarışları kazananlara ve gü- reşte galip gelenlere de ikramiyeler verilmiştir. Kastamonulu Murat peb-| | Şocuğunu öldüren babayı kanun dı İdan ve mantık dahi affetmez. ( İn - İmesi pek gür bir diva larımızın Verdikleri Cevapları Neşrediyoruz : lerden hiçbirisine sığmıyan bu öldürme- den dolayı baba ceza görecektir. 2 — Heba, bu hareketinde mazur görü- lecek vaziyette de değildir. Bugün bu 96- kilde bir hastalığın şifası yoktur. diye kati hüküm vermek; beşikten mezara ka dar uzayan İlim hayatına karşı da, © ço- uğa bakan doktorların işlediği affedilme- lizim (yahut — incelenmeğe değer) olardandır. 3 — Dekter böyle dedi, rüyamda bir ta- ,, | ntdik; bunu öldür de © du kurtulsun, sen de rahat et. diye sik gi tavsiye etti diye lar da bilhassa bunlardan Binaenaleyh; kanun nazarında suçludur mma vicdanen ve mantıkan kabahatelz- dir demek te kanunların vicdan ve man- biktanı mahrum olduklarını iddia etmekle müssvidi Netice: Baba beract etmiyecek, ceza gö- tesektir, Babanın müdafassinın bu cezayı wfitletici sebeplerden sddedilmesi ihl. mali vardır.” Konya: Nafis Memurlarından Hasan Ülgen . “Bu mesele hukuki bakımdan halledil- değildir 1 — Ailenin birleik çocuğu olmusna nazaran babanın kendisinde bir hastalık olduğunda zarnedersek baba esasen cina- yetini daha on yedi yil evvel işlemiştir Simdi İse o cinayetinin mahsulü olanı yav rüsunun izraplarına tahammül edamiye- rek on yedi senedir sürüklediği cesedi or- tadan kaldırmakla ikinci ve daha feet ci- nayeti yapmıştır Bir hasta ne kadar kötü- rüm ve mefüç olursa olsun, yine eemiye- tin malıdır. Ve nüfusta kaydı vardır, Bu babanın ortaya sürdüğü insan! düşünceler ve geceleri rliyasında bir adamdan tazyik gördüğünü söylemesi sırt kendisini mü- defa maksadiledir. 2 — Sonra analar gelk, Baba badan daha çok sk için dışarda 0- 21-6-939 ANKARA RADYOSU Türkiye o Radyodifüzyon (Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 1680 m. o 163 Ker 120 Kw. T.A G isim 18168 Kes 20 Kw. T.A. P. SiTöm 9454 Kez 120 Kw. Çarşamba, 21. 6. 1939 12.30 Program, 235 Türk müziği « PL 13.00 Memleket saat âyarı, ajans ve me- teoroloji haberleri, 13.15 - 14 Müzik (Ka- Pişik program - Pi), 19.00 Program, 19.05 Müzik (Melodi- Ter « PL), 1995 Türk müziği (Fax 4), 20.00 Memleket seat yarı, meteoroloji haberleri, 20.15 Meşel plâklar » R. 30.20 Türk müziği (Müşterek ve solo teğünni) 1 — Reuf Yekta; Kviç peşe 2 — Rauf Yekta: Eviç bestesi (Felkal z01- fü syahin), 3 — Salâhatlin Pınar: Eviç şarkı (Kölbimde açılmış), 5 — Bimen Şe- nin: Segâh şarkı (Sun da içsin yarelinden Aşıkın), & — Ahmet Rasimin: Segâh gı (Benim sen nesin ey dilber), 7 — Eviç ik türküsü (Şahane gürler şahane) — Eviç halk türküsü (Elveda dost deli gönül), © — Leminin: Hicezkör çarkı (Penbelikle imtizaç etmiş tenin), 10 — Os- man Nihudın: Hicszkâr şarkı (Ellere u- zaktan bak). 21.00 Konuşma, 21,15 Müzik (Opera âryaları — PL), 2145 Haftalik pasta kutumu, 22.00 Müzik (Küçük orkes- tra - Şef: Necip Aşkın), 1 Kul (Macar marş, 2 — Keler Bela (Ren nehri kıyılarında), 3 — Fried Walter (Rüya) keman solo ve orkestra için, $ — Bela Vollgraf (Kalbim aşkin dölü, ağır sala), 5 — Schleder: Dinle keman ne söylüyor İ (Tango), 6 — Hans Thaler; Kukuk (Pol- ka), 7 — Robert Etol; Praterde ağaçlar tekrar çiçek açıyor, & — Victor Aubert: Göbekliler resmigeçidi, 9 — Leopold: Ma- cnr fantezisi, 23 Son ajana haberleri, zira- af, esham, tahvilât, kambiyo - mukut bor- sası (Fiat), 23.20 Müzik (Cazband - Pl), 2458 - 94 Yarınki program. ÇAN & ASKERLİK İŞLERİ Kama) Şubeye Davet Eminönü Askerlik Şubesinden: Şubemizde kayıtlı olup ikramiye almak». tup evde kalan ve yavruslle beraber bu- lunan, her türlü zahmeti çeken anadır. On yedi senedir bu imeşukkatlere katlanan z0- vallı ana daha kim bilir ne kadar da ka lnacietı, Ana kadar tahammül göstere- miyen bir babanın şefkatinden birlelik ev- TEtihir ördürmesini etmek benen doğru değildir. Bu babayı alletmek mu- vafıkı adâlet olamaz. Çünkü cinayet yap” mağa müstait bir kimsedir. Cemiyet için- Ku bulması muhtemet olan ben- de önhü manlasina, dme miahilin Bursa Sahaflar çarşısında Baatçi Kâmil Erbaada Güreş ve Koşu Müsabakaları Yapıldı Uvan, başta birinciliği kazanmıştır. Niksarlı sporculardan otuzu dâ, Erbaa gençleri tarafından vaki da- vet üzerine gelerek, bu müsabaka- larda bulunmuşlardır. Her iki kasa- > gençleri arasındaki futbol maçi- , bire karşı dörtle Erbaalılar kâ- b ksarlılar şerefine hal- kevi bahçesinde bir akşam yemeği verilmiştir. Gece sinema binasında Niksarlı gençler (Şeriat cası) komedisini mu- yaffakıyetle temsil etmişlerdir. a —— miştir, Bakstar, DE hususta peni tir Hafriyat dolayısiyle Sultanah- | met camilnin bir tehlikeye maruz kalacağı hakkında söylenen sözler tamâmen yersizdir. Böyle bir tehli- ke hiç bir suretle melhuz değildir. Hattâ Türk mimarlarından İleri ge- lenlerinin bu mevzu üzerinde “ikir dım, Londraya gidişim tamamen hu. susi mahiyettedir. Sent - Andrews Üniversitesi tara- fından kıymetli Adliye Vekiliniz Fet hi Okyara doktorluk ünvanının tev- cih edilmesi üzerine kendisine bu ünvanın merasimi mâhsusa ile tebliğ edileceğini bildirmek ve merasimin programını izah etmek üzere İstan. bula gelmiştim. Fethi Okyara Lon- drada iltihak edeceğim ve beraber- ce Ekose gideceğiz. Merasimden son- ra tekrar İstanbula dönerek mesai. mize devam edeceğim,,, Demiştir. Profesör Bakster şehrimizde bu- tunduğu müddet içinde belediye, ev- kaf ve müzeler müdürlüklerinde te- maslarda bulunmuş ve hafriyatın ileri götürülmesi için yapılacak işler hakkında lâztim gelen izahati ver. ve mütalğalarını aldıkten sonra İşe başlamıştım. Hattâ bu mimarların raporuyla da böyle bir tehlikenin mülâhaza edilemiyeceği sabittir. Whittemore'un faaliyeti Ayasofya mozayiklerini meydana çıkarmakta olan profesör Whitte. more kendisiyle görüşen bir muhar-| ririmize demiştir ki: — “Bu sırada Amerikalı bir mü. tehassıs grupla berâber Ayasofyanın yalnber ve cenup galerisinde çalışı- yorum. Cenup galerisi üzerindeki tet kiklerimize devam ediyorvzki, bu tetkikler hemen hemen bitmiş gibi- dir. Şimdi ufak kubbe üzerinde çalışi- yoruz. Burada Meryem Ana ile oğ- İuna ait gayet nefis bir mozayik mey. dana çıkarmıstık. Çalışmalarımız yalnız mozayikleri meydana çıkarmaktan ibaret 'değil- dir, yarım kubbeden yere kadar du- varları da temizliyoruz. Bu duvarlar mermer mozayiklerle kaplıdır. Bu desenler Opus Sectile'dir. Bu moza- yikler üzerinde çalışmak çok ince bir iştir. Bazıları bizim biraz yavaş çalış. tığımızı söylüyorlardı. Halbuki biz bugün için değil ileriki nesiller için | çalışıyoruz. Biz istiyoruz ki bina a- yakta durdukça mozayikler de iyice muhsfaza edilebilsin. Bunun için fazla itinaya mecburuz, bu da süra- timizi azaltıyor. Bu bina şimdi edilmektedir. Mozayiklerin üstünün badana edi! mesi çok iyi olmuştur, çünkü bu ba- çok iyi muhafaza İdana mozayikleri bozulmaktan vi. kaye etmiştir. Üstünden bu muha- fazayı slmakla beraber tenni terti- bat ile mozayikleri konsolide etmi- ye çalışıyoruz. Halk bizim çalışmamızı takdis e. diyor ve alâka duyuyor, bunun için de çok müteşekkirim. Hükümet te müze İdaresi de bu iş üzerinde bi- aimle mutabıktır, ia olan şehit ailelerinin veya yetimlerinin yanlarında bulunan resmi senet maaş cüz- dani ve on senelik almış olanların yalnız hüfus cüzdanlarile bugünden itibaren W0 gün İçinde şubemiz hesap memurluğuna amire cnmtları ilim lerine m EZ Zonguldakta Bir İdam Zonguldak (TAN) — Bir ârkada- smı“değinmende öldürmekten suçlu Ereğlinin Ömerler köyünden o Ah- met oğlu Durmuş idam edilmiştir. İstanbul Dördüncü İcra Memurlu- Fundan: Tepebaşında Yaşmak sıyıran cad- desinde Çadık o Apartımanında (11) No.dâ iken bulunamıyan ve hali ha- nr ikametgâh adresi meçhul bulu- nan ölü Nazif karısı Lizaya Galatada Arabeamii Baş İmamı Nureddin Işık- ya 21 - 6 - 933 tarihli bir kıt'a em- re muharrer senetle olan bihasebil- verase (420) lira borcunuzdan dola- Yı, dairemizin 38/416 sayılı dosyasi- İe hakkınızda haciz yolile yapılan takib neticesinde tanzim edilen öde- me emrinin, mübaşir meşruhatına göre yukarıda mezkür adreste bu- İunmadığınız gibi hali hazır ikamet- gühinız da meçhul bulunduğundan tebellüğ edilememiş ve zabıta tah- kikatından da mezkür yeri terkedip hali hazır ikametgâh adresiniz meç- hul bulunduğundan, ödeme emrinin bir ay müddetle ilânen tebliğine İs- tanbul icra hâkimliğince karar ve- rilmiştir. Yukarda yazı borç ve masrafları işbu ilânın neşri tarihinden itibaren bir ay içinde ödemeniz ve borcun ta- mamina veya bir kısmına veyahut alacaklının takibat arası hakkına dalr bir itirazınız varsa yine bu bir ay İçinde istida ile veya şifahen icra dairesine bildirmeniz ve bildirmedi- ğiniz takdirde ayni müddet İçinde ie- ra ve İflâs kanununun 74 üncü mad- | esi wacibince mal beyanda bu- | lurmamız İâzımdır. Beyanda bulun- mazsanız hapisle tazvik olunacağınız ve hakikate muhalif beyanda bulun. duğunuz takdirde hapisle: cezalandı- Fılacağınız, borcu ödemez ve itiraz etmezseniz hakkınızda ceki İşraya devam edileceği ödeme emri yerine ilânen ihtar ve tebliğ olunur. lie Oyuklu Traş Bıçağı Mia 4 kişidiyorki: ML Mİİ LİALANİ