July 30, 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

July 30, 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

SPOR Yarışlar Bugün Yapılıyor Rumen Yelkencileri Tehlike Geçirdiler İki Kotradan Hâlâ Haber Alınamadı Deniz Klübü yelkencilerile karşı- | laşmak üzere Istanbula davet edi. len Rumen sporcuları, dün hususi bir vapurla ve Kotralarile Istanbula geldiler, Klübü tarafından merasimle karşılandılar. Fakat, kot rslar yolda şiddetli dırtına yüzünden büyük bir tehlike atlatmışlardır. — Bunlardan kaybolimüş, biri de dördüncüsü * de meç Deniz kisi kalmıştır. Kaybolan yattan dün akşam giç vakte kadar malümat alınamamıştır, ru takip eden ve İstan ye muvaffak olan yatlar» daki sporcularm karada arkadaşlarile buluşmaları cidden heyecanlı olmu tur: Kotralardakiler, hep biribirle- riyle öpüşüyorlar, diğer arkadaşları hakkında malâmat istiyorlardı. Moda Deniz Klübünün iskelesine © çıktıkları zaman ayakta duramıyacak kadar yorgundular. 36 saat deniz üs- © tünde kalmışlardı. Uykusuz ve açtı. lar. Neşelerini (o kaybetmemişlerdi. Gülüyorlardı, fakat konuşamıyorlar- dı, İlk sözleri: — Başımız racak bir yer oldu. Hasır koltuklara “yerleşir 'yerleş- mez yemek istediler mek yedik, ne de uy evvelâ otu- demek dönüyor, gösterin bize, den ayrılmıyor, burundan çıkan her yelkenli onları yerlerinden fırlatı. yordu ve arlenda kalan arkadaşlarını bekliyorlardı. Dalgalarla boğuşarak Yemeğin sonuna doğru sigarâlari- nı yaktılar: imdi artık konuşabil ler ve hikâyelerini şöyle anlattılar: — Petşembe akşamı saat 7,30 da Köstenceden yola çıktık. Altı Kotra © idi. Biribirimizden a; muntazam seyir Yy ğaz istikametinde ilerlemek üzere ta. limat almıştık. İlk yola çıkışım muntazam oldu. Bir müddet böyl © gittik, Fakat karanlık “basinca retlerle biribirimize mevkilerimizi bildirerek seyirdeki intizamı -muha- Hazaya çalıştık. Fakat deniz gittikçe sertleşti. Dalgalar. büyüdü. Ve biz| Karadenizin karanlıkları içinde biri- birimizi kaybettik. Ertesi akşam saat 7 ye doğru haya © bizim tekneler için tehlikeli sayıla. tak kadar şiddet kesbelti. Dalgalar üzerimizden geçiyordu. Güya nöbet- leşe yelken idare ettik.. Fakat yolda motörümüz de bozulduğu için yalaız yelkenlere güvenerek yol almıya mecbur oluyorduk. Hepimiz vazife başında idik. Hiç birimiz yerimizden Böylece Karadeniz ayrılamıyorduk tek ba- ortasında karanlıklar içinde © şirmiza dalgalarla boğuşa, dövüşe bu ğ sobah erkenden Boğaza vardık. Sant 9,30 da Büyükdere önünde idik. Yalnız yelkenle Köstenceden Istan büla bu döğru seyahatilk tecrübe- mizdi. Bizim için hayli aci ve çetin bir tecrübe oldu. Fakat nihayet işte 'büradayız. Ve artık olanları unutabi. iriz. -— Diğer arkadaşlarınız ne oldu? — Biri daha Kösteneöden ayrıldık 2 sonra geri döndü. Bunun çinde eski nazırlardan biri vardı. Bir || bir yarış kotrası idi. Bu deni- “ze dayanamazdı, Varnaya İltica etti. © Denizaltı zabitleri tarafından idate »dilen diğer ikisi şimdi buradadır. ar. Fakat diğer iki geminin nerede İ | | şi zi ! Rumen ekibini teşkil eden âmatör denizcilerden bir grup olduklarını bilmiyoruz. Ve başlarına bir kaza gelmiş olmasından ko:ku- yoruz.,, Gençler yemeklerini bitirdiler. ve derhal kaybolan arkadaşları hakkın- da malümat almak üzere İstanbula geçtiler. Müsabakalar için tertibat Misafirler arasında Romanyahin tanınmış simaları bulunuyor. Eski Bahriye Nâzirı da madamı İle bera- ber gelmiştir. Otuz müsabık vardır. Rumötler yalnız starbotlarını getir- mişlerdir. Bizde starbot olmadığı için Rumenlerden alacağımız tekne- lerle müsâbakalara iştirak edilecek. tir. Rumenler de bizim şarpilerimizle müsabaka yapacaklardır. Yarışların büyük bir intizam için- de geçmesi için her türlü tertibat a- unmağtır. Deniz Klübü dün akşam misafirler şerefine bir çay vermiştir. Bu akşar için de bir suvâre tertip edilmiştir. Bugün Nerelere 'Moda koyunda: Deniz Klübü yelken müsabakaları sagat 15 de, Beşiktaş havuzunda: Yüzme © şampiyonluk. seçme Gidebilirsiniz ? müsabakaları saat 13 de, Fener stadında: İstanbul atletizm birincilik. leri saat 10 da. Veliefendid; At yarışları saat 15'de; || alesef, alâkadarla, YT UN , Kuru Gürültü Yazan: Naci SADULLAH üseyin Cahit Yalçın evvelâ şu sualleri soruyor: “— Bugünün en mühim meselesi nedir? Uzakşarktaki sarılar - beyaz. lar ihtilâfı mı? Rus - İngiliz ve Fran İsız müzakereleri mi? Danzig patırtı. İsi mı? Yer yüzünden başlı tün gökleri, yıldızları isteyen İtal, yaygaraları mı? Silâhlanma ve iktisadi buhran mı?” Sonra da bu suallere cevap veri- yor: “— Hayır.. Bunlardan hiç birisi değil, En mühi ve İtalyanlara hakikatin sesini işit « tirebilmektedir!” Bu satırları yazan Hüseyin Cahit üstadimiz, taarruza uğrayan Arna - vut delikanlının meşhur hikâyesi. ni bilir sanırım: Almanlar, ve İtal - yanlar, hakikati tıpkı o Arnavut ço. cuğuna döndürdüler: Biçare hakika. ti, dalma, Habeşistan gibi, Arnavut- luk gibi müdafaasız ve o tenha dağ başlarında kıstırıp namusuna taar » ruz ediyorlar: Sonra da, biçarenin cılız sesini gürültüye getirmek için, basıyorlar feryadı. Fakat, bereket ki, hakikatin, se sini bastırmak gayretiyle koparılan kuru gürültüye pabuç bırakan yok. Bana kalı bu kuru gürültüye bı - rakılacak örünen bir tek pabuç İtalya kızmış? * “İtalya, kızmış, Dün gazetelerden birisinde oku- duğum kocaman serlâyhalardan bi - risi şuydu: İtalya kızmşı!” Elbâtte kızdır ya, Bu atan refikimiz, Habeşistan ve Arna serlâvhay vutluk maceralarını unutup ta onu erkek mi samyordu dersiniz? * Ezeli âdetleridir e Dünkü gazetelerde de gözüme hep İtalya battı. nedense, Fakat son aylarda, bu millet te gözümüze batmıyacak vaziyette de- Açlık vurdu nedir, yaz ğil doğrusu: eyinlerine mi “ Oniki ada, halis italyan mali. Diye saçmanyortur, yanıt t8 “— Korsikayı, Cibutiyi, Parisi, Londrayı, Nevyorku isteriz. Meksi « kanın buğdayını, Romanın arpasını, Yunanistanın yulafmı biz yiyece - giz!” diye sayıklıyorlar. Benim bildiğim, şimdiye © kadar yiyebildikleri yalnız iki şey var: — Almanyanın kazığı ile, Cham. berlain'in şemsiyesi! Dün, bizim “Son Telgraf” ceri desinde okuduğuma göre, şimdi de Hatay vilâşetine göz dikmişler. Fa « kat, ben, bu havadise hiç şaşmadım. lâikis, gayet tabii buldum! i, İtalyanların ezeli âdetleri * Daima “hata” ya girerler! * Spor havadisleri arasında okudu- manlılarla Konyalılar arasında bir maç yapılmış. bulunmak fırsatını kaçırdığıma bay İn üzüldüm. Zira, İ Konyalılar arasında yapılan maç her Doğrusu, bu maçta Karamanlılarla | halde fevkalâde heyecanlı olmuştur. İ Malüm ya. Her iki taraf ta oyunu ile meşhurdur! * Karabük Cümhuriyet Halk Parti- si Başkanına: “— Teveccühünüze © müteşeki rim. Fakat istediğiniz eserlerim ma. alesef matbu değildir. Mersin, Çukurova Merkez barı şef olonisti Bay Şevkete: '— Bahsettiğiniz mevzuda, bir ta- ne değil, bir çok yazılar yazdım. Ma. hatalarını idrak ettirebilmek © imkânini bulamadım. Fakat ilk fırsatta arzunuzu yerine getirmiye gayret edeceğim. Teşek. kür ederim. mesele, Almanlara| Zuma göre, bir kaç gün evvel, Kara. | 30.717.939 B3>PEKONOMİ << Fransa Ile Yeni Bir Ticaret Anlaşması Imza Ediyoruz Yeni bir ticaret anlaşması yapmak üzere Fransa Ye aramızda Pa çılmış olan müzakereler neticelen- mek üzeredir. Iki taraf heyetleri e- s08 ana hatlar üzerinde mutabık kal- mışlardır. Bir iki gün içinde müzake- re esaslarının parafe edilm mektedir. Yeni Fransiz laşmasile bu sene Fransaya fazla mal nek için icap eden, bütün Üzerinde görüşüldüğünden şmanın iki dost memleket in inkişafına büyük yardımı olacaktır. Türkiye heyetinin, anlaş- manın imzasını müte, Belçika, ve Holandaya ve mümkün olursa Londraya gideceği haber veriliyor. şek yeni anl Almanyaya Yapılacak Satışlar Almanya için dünde piyasamızda mühim satışlar olmuştur. Bin yüz balya tiftik kilosu 106 - 111 kuruş. üç yüz bin kilo kadar kuru bak. ine göre 3,24 - 426 kuruş arasmda natürel nohutlar 6 kuruş. tan, kalburlu nohutlar 7,30 kuruştan yerli sarfiyat için susam 14,20, ke- kuş AL ten tohumu 9,38, ihracat için yemi 5,14 kuruştan satılmıştır. Halk Bankasının Esnafa Yardımı Halk Bankası tarafından esnafa yapılacak: yardımın şekli hakkında verilen karar üzerine Banka umum müdürü şehrimize gelmiş ve yarın biz toplantı yapılması «kararlaştırıl. mıştır. Eshafa kredi açabilmek için karun, bir formül bulmak zarureti vardır; Çünkü banka, esnaf teşekkül lerinin her birinde azanın biribirle. rine müteselsil kefil olabilmelerini istemektedir. Esnaf teşekkülleri ise bu kefaleti daha basit bir şekle sok- turmak için bazı teşebbüslerde bu- lunmüşlardır. Yarınici toplantıda ya- pilacak kredinin mahiyet ve — şekli hakkında kararlar verilmesi beklen. mektedir. BORSA 2 —1— 189 ÇEKLEK Lendrs Nevyork Paris Mitâno Cenevre Amsterdam Berlin, Brüksel Atina Sotya Prag Madrid Varşova Budapeşte Bükres Belgrad Yoxonama Stokholm Moskova 1035 Erzurum $ 10.07 ei, manya ve Italyaya yüz adedi 150 kilo şartile çifti 205 kuruştan mua- mele olmuştu! 3. Hatay Fuara İştirak Ediyor Hatay, İzmir fuarına da iştirak e. decektir. Antakya ticaret odası umu- mi kâtibi Celâl İzmire gitmiştir. Fu. ar komiserliği Hatay için Kültür parkın en güzel bir yerini tahsis etmiştir. İzmirde teşhir edile- cek malların miktar ve nevileri de fazladır. Bu itibarla Hataydan bir çok eşya İzmire gönderilmiştir. emtiasi kimle Amerka İle Ticaretimiz Amerika ile aramızdaki yeni İret anlaşmasının üzerinde kolaylaştırmak maksadile bazı tadilât yapılacağı ve bu hususta Ankarada müzakerelerin hayli ilerlediği bildik İ rilmektedir. (Başı 1 incide) sarfedemez. lacik İngiliz mahsullerini leyh, buralardan mal firmaları zarar görebilir. Onların bu zarirlarını kapatmak Jâzımdır. Bu. nun İçin de hariçle ticari münasebet leri idare eden Ticaret Nezaretine 60 milyon Ingiliz liralık bir kredi açmak lâzımdır. Bu Nezaret, Balkan mem- leketleri ve Türkiye ile iş yapacak firmalara prim verecektir. 3 — Bu memleketlere geniş mik- yasta kredi açmak lâzımdır, Bu kre. dl için de hükümet, Avam Kama. rasından selâhiyet almıştır, B' tedbirler kârarlaştıklan son. ra Balkan devletleri ve Tür- kiye ile müzakereye girişilmiştir. Bu müzakereler neticesinde Ro- manyaya 5,500,000 Ingiliz liralık bir kredi açılmıştır. Bu kredi 20 senede ödenecek, ve senede yüzde 5 faizle işliyecektir. Romanya bu krediye mukabil İngiltereden 750 bin Ingiliz Wiralık pamuk ve yün, 160 bin İngi- liz lirslık yol inşaatına mahsus ma. kireler, 1 milyon İngiliz liralık ecza ve sıhhiye levazımı, geri kalan para ile harp malzemesi alacaktır. Yunanistana açılan kredi 2,000,000 Ingiliz lirasıdır. Yunanistan bu para ile Ingiltereden harp malzemesi ala- caktır. İngilterenin evvelce Tü:kiyeye aç- ığı 16,000,000 İngiliz liralık kredi. den maada yeni bir kredi açması i- çin cereyan eden müzakereler henüz bitmemiştir. Yalnız bu kredinin $0 milyon Ingiliz lirasına çıkarılacağı tahmin edilmektedir. Ingiltere, bugün müttefikleri sâ- yılan bu üç devlet müzakere halin. de iken, mihver devletleri Bulgaris- tan ve Yugoslavyayı kazanmıya ça-| lışmışlardır. Bulgar Başvekili Köse İvanofun son Berlin ziyaretinden san- Binaena- | Balkanlarda İngiliz Siyaseti Jra, Bulgaristanla Yugoslavya ara- sında bir gümrük birliği tesisi ve Slav devleti olarak kül halinde mih. vere girmeleri bahis mevzuu olmuş- tur, Fakat şimdiye kadar bu teşeb. büsün müsbet netice verdiğini gös. teren bir emare yoktur. Bilâkis bu mülâkattarı sonra, gerek Yugoslavya ve gerek Bulgaristan İngilterenin Balkan memleketlerine açmıya karar verdiği 160 milyon Ingiliz liralık kre- diden Istifade için Londraya murah- haslar göndermişlerdir. Londradan gelen haberlere göre de Ingiltere bu iki hükümete de kredi açmıya ka. rar vermiştir. Yugoslavya ve Bulgaristanın In- İ gtere ile iktısadi münasebetlerini İ arttırmak istemeleri, mihverden u. zaklaşmak İçin çare aradıklarını gös. teren bir delildir. İngiliz diplomasisi bu haleti ruhiyeden istifade ederek bu devletlerle esaslı ve şümullü bir anlaşma yapmıya muvaffak olursa, Balkanların sulh cephesine kazanıl. ması kolaylaşmış olacaktır, alnız İngiltere, diplomatik fa- 2 aliyetlerde olduğu gibi ikti. sadi yardım kararlarında da gayet İbati yürümektedir. Hattâ biraz da | müttefiklerine karşı bile eti sıkı dav- İranmaktadır. Nitekim Romanya da, Yunanistan da, kendilerine açılan kredinin azlığından ve bu kredilerin hemen de barp malzemesine inhisa. rından müştekidirler. Gerek bu memleketlerin ve gerek Yugoslavya, Bulgaristan ve Türkiye. pin ihtiyacı, yalnız harp malzemesi almak için kredi bulmak değil, iktı- sadi münasebetlerini normal vaziyete #okâcok siki ticari ve iktisadi tetas- lardır. İngilteteden en ziyade bu sa. hada yardım beklenmektedir ve Bal kanları tamamen mihverin elinden kurtarmak için bundan başka çare yoktur.