16 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

16 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ili yarını şu suretle tatbik etti: En çe. m $ ENCEREMDEN P Türk Tarihinde Havai Taarruzlar Yazan : M. Turhan TAN alon ve tayyare henüz cin ve peri hikâyelerinde saçma sa. pan bir hayal olarak mevcutken Türkler havadan taarruz tecrübele- ri yapmışlar ve mühim muveftakı. yetler elde etmişlerdi. Bunu tarihin ağzından tatlı tatlı dinlemek, bugün yarın başlıyacak hava hjicumlarına karşı korunma tecrübeleri bakımın. dan, zamanında yapılmış bir hare- ket olur sanıyorum. Timurlenk 1398 de *pek tantanalı bir düğün yaptı, Mogol ağlanı HM. | zır Hocanın kızı Tevekkül hanimi aldı, Kendisi o sirada 63, Tevekkül ise ancak on beş yaşındaydı. Fakat bu terüteze güzellik, o dünyalara sığmıyan harp arslanını, Semerkant bahçelerinde alıkoyamadı ve Büyük Cihangir, zifaf odasından çıkar çık. maz ordusunun başına geçti, Hindis- tana doğru yollandı. Onun kılâvüzluğunu yaptığı Türk ordulariyle Hint hükümdarları ku- mandasındaki askerlerin ne suretle garpıştıkları sadedimiz dışındadır. Yalnız şu kadarını söyliyelim ki, Ti-/ murlenk “yenilmemek,, için dünya- ya gelmişti, Hint topraklarında dn daima yeniyor ve daima zafer kaza- pıyordu. Bu suretle bölgeden bölge- ye geçerken Kehmul boğazına ulaş- ti. Bu boğar, gayet büyük kaya yı- Hınlarından teşekkül etmişti, mağlüp orduların kaçak efradından bir kıs. mi da, o kayalar arasındaki mağa. ralara sığınarak, Timurun yürüyü- şünü sendeletmek istiyorlardı. Timur, bu tehlikeli boğazın ağzın- da askerine mola verdi ve mağara- larda barının düşmanlara havadan tafirruz etmeyi kararlaştırdı ve ka. Mekteple Türk Vatandaşı Talebeler Gitmemeleri İçin Masrif Vekâleti ötedenberi her sene Ağustos ayı içinde Gazi Terbi. ye Enstitüsünde yapılmakta olan or-| tamektep muallimliği imtihanını ve| yine bu enstitüdeki bir, se -| pelik ortamektep musllimliği kursu- | nu kaldırmıştır. Bu hususta verilen | karara göre Gazi Terbiye Enstitüsü- | ne girmek istiyenlerle ortamektep muallim muavini olmak istiyenler için ayrı ayrı birer imtihan yapıla. caktır. Ortamektep muall: namesi almak şehadet. istiyenlere (21) Ey- vik askerlerini beşer beşer büyük sepetler içine koyuyor, bu sepetleri müteharrik makaralar vasıtasiyle w- | lülde, Gazi Terbiye Enstitüsüne gir. çurarak kayadan kayaya geçirtiyor- | mek istiyenlere de (25) Eylülde bir du. Makarah iplerle e ve idare | imtihân açılacaktır. olunur birer halondan başka bir şey 5 ; olmıyan bu sepetlerdeki ir e Yeni meslek mektepleri da bulunurken, mağaraları keşfe ça- açılacak hışırlar ve içinde düşman saklı delik | Maarif Vekâleti yurdun muht görünce, orayı yaylım şeklinde ok | köşelerinde; yeniden bazı meslek yağmuruna tutarlardı, mektepleri açmıya karar vermiştir. Düşmanın sindiğine emniyet hasıl Zeno en egr edince de, sepetle: mağaranın ya: kınına İndirip, düşman sığınaklarını ateşe verirlerdi. Muğara ağızlarını çalı çırpı yığarak ateşlemekten iba-| ret Olan bu faafruz sistemi gayet| Muratlı, (TAN) — Muratlı ile Se-| mülessirdi, çünkü sığınaktakilerin | vitler arasında, 37 İnc! Kilometrede.| dumandan nefesleri kesilirdi, bitkin | ki demiryolu köprüsünün traversleri bir halde dışarı çıkmıya mecbur 0-| yanmakta olduğu haber alınmış, he- İurlardı ve havadan inen Timurlülâr | men Muratlı istasyonundan bir ame. o vaziyette adamcağızları imha €-| je kolu çıkartılmış, yanan traversler derlerdi. değiştirilip yerlerine yenileri konul. Bizzat Timurlenk bu şekilde, yani | muştur. Böylece, muhtemel bir tren sepete binip uçmak suretiyle (ileri | kazasının önüne geçilmiştir. yürümeyi çok severdi. Keşimi vadi- sine inmeden önce — her türlü teh- like ihtimallerini mühimsemiyerek - beş defa sepete binmiş ve dağları a-| şıp, düzlüğe inmişti. l Tişmir havadan .taarruz usulünü Hindistandan o dönüşünü witenkıp giriştiği Gürcistan seferinde de tat bik etti, kendini aşılmaz sarp dağla- rin tepisinde ve mağaralarında pek emin gören Melik Gürgin üzerine İ- pe bağlı balonlariyle havadan taar- ruz etti, askerlerini — gercekten u- laşılmaz görünen mağarala; methalleri önüne kadar götürdü ve bütün © Gürcistan ordusunu bu havai hücum sayesinde kılıçtan £& girdi, Başka milletlerin de ilk veya or- ta çağlarda bu usulde hareket edip etmediklerini — bilmiyorum. Daha doğrusu Timurun tarihi bir örnek- ten istifade ettiğini gösteren biç bir kayda ben tesadüf etmedim. Ne ya. | zik ki, o dâhiyane buluş, sonraları derece derece olgunlaştırılmamış ve Türkler hava yolu ile taarruz usul. lerini de (nihayet Avrupalılardan ders alıp, öğrenmek zorunda kalmış- Bir Tren Köprüsünün Traversleri Yardı — — Nevyorktan İstanbula 4 Günde Gelen Mektup Nevyorkla İngiltere srasında doğ- ru tayyare postaları başlamıştır. Bu hava postalariyle dün Nevyorklan şehrimizdeki bir dostumuza dört gün | de bir mektup gelmiştir. Evvelce Nevyork ile İstanbul arasında ancak 14 günde gelebiliyordu. Bu sür: posta nakliyatında görülmemiş bir rekordur. S — Sultanahmeddeki Ticaret mektöbinin ihzari kısmı var mıdır, kaç sınıftır, bu İiseden mezun ©- lanlar yüksek iktişat o mektebile, İktisat Fakültesine imtihansız ka- bul olunürler mı, Yüksek iktisat ve ticaret mektehile buna bağlı Ti caret lisesinin Ankaraya nakledil. mek ihtimali var mı, Ticaret lise- sinde tedrisat öğleye kadar midir? G —ı— Ticaret Lisesi ihzert sınıf da dahil olmak üzere 2 sinif. tır. Hr. Samsunda Mülkiye mesunlarından tar. Bay Vefei'yet 2 — Liseden mezun olanlar yal- — Cevabım bugün postaya venimiştir. nız Y. İktisat ve Ticaret mektebi- M.T, T. maa Eczacılık Kongresi Eylül ayı içinde Berlinde toplana. çük olan beynelmilel eczacılık kon- gresinde eczacı mektebi asistanların. dan Resit, hükümetimizi temsile me- mur edilmiştir. imtihan yoktur. yoktur. ne girebilirler. Girmek için ayrıca 3 — Bu müesseselerin Ankara. ya nakli hususunda kat'i bir karar 4 — Tedrisat akşama kadardır. ri Açıyor rin Ecnebi İlkmekteplere Tebligat Yapıldı Kayseri, Afyon, Sivasta kız enstitü- leri, İstanbul ve Erzurumda inşaat usla okulları, Kastamonu, İzmit, Samsun, Balıkesir, Kars ve Antalya. da Akşam kız sanat mektepleri açı. lacaktır. Bu ders yılında bu mektep ve ens- titülerde tedrisata başlanacaktır. Ecnebi mekteplerde okuyanlar Yabancı ilk ve orta dereceli mek. teplere devam eden ve yabancı tahi- iyetinde bulunan talebelerden Türki. ye Cümhuriyeti vatandaşlığına ge. genlerin kanunen Türk mektepleri. | ne devamları icap ederken yine ya- bancı mekteplere devam $ttikleri ha- ber alınmıştır. devam etmekte oldukları yabancı ilk | mekteplerden bir tasdikname İle â- yırmalarım ve keyfiyetin vekâlete bildirilmesini alâkadarlara tebliğ et- miştir. “Şehir Meclisi Dün Fevkalâde Toplandı Şehir Meclisi, fevkalâde ının ilk toplantısını dün Vali ve Be. lediye, Reisi Lütfi Kırdarin riyase- tinde akdetmiştir. Celse açıldıktan sonra rüzname okunmuştur. Ruzna. mede mevcut bütün meseleler muh. telif encümenlere havale edilmiş, ya- rn tekrar toplanılmak üzere içti. maa nihayet verilmiştir. Eylâlden itibaren tatbik edilecek ölen Barem Kanununa göre maaş va- ziyetleri değişecek memurlara ait Bste dün Şehir Meclisine verilmiş. tir. Belediye muhasebesince yapılan hesaplara göre yeni kanun dolayssi- le, hususi muhasebe memurlarının bir senelik maaş farkı 26 bim, ilk ted risat muallimlerinin ise 56 bin lira tutmaktadır. Bu fark munzam tahsi. sat şeklinde Şehir Meclisinden iste- nilecektir. AN Milli Şef, dün kotra ile Floryada bir gezinti yapmışlardır. Resmimizde Cümhürreisimizi Maarif, Yeni Meslek Ekmek Buhranı Kalmadı Dün Beyoğlu, Fatih, Eyüp ve Topkapı fırınlarında normal şe. kilde rınlarda ekmek çıkarıldığı halde, halkın tehacümünden dolayı fi- ekmek kalmamıştır. Hava manevralarının “dün büş- lıyacağını ve manevralar dola- yasi fırınların kapalı kalmcp. ğın zanneden halk, evlerinde farla ekmek bulundurmak mak. sadiyle fırınlardan mutattan zi- yade ekmek almışlardır. Bu sebeple, fırınlarda evvelki gün olduğu gibi dün de, erken- den ekmek bitmiştir. Manevra- lar esnasında firmlar açık kala. | cağından, halkın lüzumsuz yere endişeye düşmemesi için, hallelere tebligat Fırınlarda ekmek yapılmıştır. kalmadığı hakkında Belediye İktisat miz | dürlüğüne de sikâyetler mıştır, yapıl. Belediyece yaptırılan tahikikatta, Grinların normal şe- halkın hilyatkâr olmak endişe. sinin ökmek büktanmı tevlit et. tiği anlaşılmıştır. Dün bazı semtlerdeki barun larda çıkarılan. ekmeklerin bo- | | zuk ve Belediye çeşmisinden a- | şağı kalitede olduğu haber alın. mıştır, Belediye İktisat Müdürlüğü, sıkı bir kon. bi tutulmasını emret | miştir, Ekomk hakkında yapıla- | cak şiküyetli diye pılması, tedbir alınmasını caktır. doğruca Bele- İltısat Müdürlüğüne ya. | tahkikatı ve binnetice kolaylaşlıra. İktısat Vekili Geliyor İktisat Vekil Hüğnü Çakır bugün Ankaradan şehrimize gelecektir. Ve- kil, mıntaka sanayi tetkikler > yapacaktır. müdürlüğünde Bü tetkikler, pamuklu ve yünlü mensucatın ucuz latılması için bir mliddettenberi ya- pümakta ölün araştırmalar alâka- dardır. Sene başına kadar bütün bu gibi irilecektir. SORUNUZ, CEYAP VERELİM —————— İktisat vekületine bağlı iken tedri- sat öğleye kadar yapılırdı -Fakab şimdi mektep Masrit Vekâletine bağlıdır. r * Ecnebi tabüyetini haiz, Türkçe bilmez, sekiz sınıfir liseyi ikmal etmiş bir genç İstanbulda tahsilini ne suretle ikmal edebilir, ecnebi tahiiyetinde olması mek teplere girmesine mani midir? C — Evvelâ Türkçeyi öğrenmek şarttır. Türkçe öğrenildikten sonra imtihanla liseye girilir, lise ikmal edildikten sonra da yüksek tahsil yapılır, mektabe grmek için ecne- bi tabilyetinde olmanın hiç bir te- siri yoktur. * S — Ziraat Bankasında on yıl memurluk yapan “bir ayi işleri tetkik edilerek neti- memurun çocuğu, devlet memurlarının ç6- cukları gibi lisede pürasız okutu. Tur mu? C — Bu husustaki madde tecil edilmiştir. Değil devlet memurları çocuklarının, imtihansız hiç bir talebenin leyli ve meccani sına imkân yektür. okümü- S Z Konya askeri okulunun ? üncü sınıfına girmek için hangi derslerden imtihan yapılır, kayıd muamelesi ne zaman başlar? C — Askeri orta okulların ikin- ci ve Üçüncü smıfına girmek iste. yen muadeleti tasdikli hususi ©- kullarla, tahsili orta derecede olan hususi ve resmi meslek . okulları refikaları Bayan İnönü ve çocuklarile birlikte kotrada görüyorsunuz. amam m m a a 16 8.939 HABERLER e HU On İki Yaşında Antalya — Serikin Kozan köyün. de bir cinayet işlenilmiştir. Hâdise şöyle olmuştur: İsmail oğlu 55 yaşlarında Osman Hatip, metresi Ümmühanın başka ba badan olma kızını kendi oğluna al. mak istemiştir. Bu maksatla müstak- bel damattan para da alinriştır. Fa- kat düğün zamanı yaklaştığı halde bir hazırlık yapılmadığından Osman | Hatip bundan şikâyet etmiş, Ümmü. han da: — Ben kızımı vermiyorum. Aldı- ğım paraları da geri vermiyorum, demiş ve arada kavga çıkmıştır. Nihayet: — Alğak bunak, seni-öldüreyim ide,gör: , 4 Üç Bin Kişi Redyo Ücreti Vermedi Telsiz Kanununun 37 inei madde- sine göre radyo sahiplerinin Hazitan sonuna kadar taksitlerini vermeleri Tâzımdır. Bu müddet işinde pâraları- nı vermiyenlerin Temmuz sonuna ka dar yüzde yirmi zammiyle bu parayı ödemeleri icap etmektedir. Bu müd. det on beş Ağustosa kadar uzatılmış- tı, Dün müddet bitmiştir. Bugünden itibaren radyo , paralarını vermiyen. İl lerin bir listesi hazırlanarak mensup oldukları ceza mahkemelerine vsrile- cekler ve ruhsatiyeleri de iptal olu. nrcaktır, İstanbulda Haziranda pars- larını vermemiş dört bin radyo sahi bi vardir. Bunlardan bir kısmı son bir buçuk ay içinde zemlariyle bera. ber paralarını ödemişlerdir.. Henüz abone ücreti vermemiş olan 3,000 radyo sahibi vardır. —— İnönü Kampını Teftiş Türkkuşu başmüfettişi Savmi İn. önü kampındaki çalışmalata nezaret etmek üzere dün İnönüne gitmiştir. talebesi, girmek istedikleri sınıftan bir önceki sınıfın bütün derslerin- den ve askerlik dersinden imtihan edilerek bu #mıflara kabul edilir. ler, Kayıd muamelesi Temmuzüu birinden itibaren başlar. Deha faz- la malümat almak için bulundu unuz mahallin âskerlik Şubesine müracaat ediniz, * $ — Orta mektep mezunuyum. Büyükdere orman mektebine gir. mek istiyorum. C — Büyükderede orman mek» tebi yoktur. İstanbul belediyesine bağlı meyve enstitüsü ve fidanlığı vardır. Buraya ilk tahsilini bitiren köy çocuklarından 40 talebe alınır, Tedrisat geceleri bir saat konferans şeklindedir. Talebe gündüz 35 ku- ruş yevmiye ile tarlalarda çalışır. i Serikte Ihtiyar Bir Adam Metresini Vurdu Bir Çocuk da Muhtelif Yerlerinden Biçaklıyarak Arkadaşını Öldürdü tihin sakalını çekmiş, gırtlağım sik- mıştır. Osman Hatip te duvardan tü- feğini alıp Ümmühanı öldürmüştür. Büraya getirilen Osma nHatip, va- kayı mahkemede yukarıdaki şekilde anlatmış ve bir celsede bitirilen mu. | hakeme sonunda 12 sene ağır hapse mahküm edilmiştir. Birecik, (T. lah oğlu 12 yaşında Ali, Bekir oğlu ayni yaşta Şakirle kavga ş veŞa kiri bir kaç yerinden biçaklamıştır. Şekir, kaldırıldığı hastanede ölmüş tür. Küçük katil Ali Mahkemeye şu Abdul alta Kızılcahamam Dağı Ses Vermiye Başladı Kızılcahamam, (TAN) — Kasaba. nın etrafını çevreliyen dağlardan ce- nupta bulunanın sicak su hamamına yakın kısmında korkunç sesler işiti- miş, dehşetli bir taraksyı müteakip dağın zirvesinden büyük taşlar kopa- rak yuvarlanmış, ayni zamanda taş ve toprak yığınları akmıya başlamış- tır. Oralarda bulunanlar, etrafa ka- çışmışlar, insanca bir kaza vuku bul. mamıştır. Evvelce de syni yerde, en küçük bir sarsıntı bile hissedilmeden, bü- yük taşlar yuvarlandığı ve topraklar aktığı için, bu halin tekerürü birâz endişe uyandırmıştır. TE Trabzonda Bir Fabrika Yandı Trabzon, 15 (TAN) — Bugün sa at 10 da Soğan pazarmdeki şekerle. me fabrikasının üst katında yangın çıkmış ve güçlükle söndürülebilmiş- 4ir. Zarar ve ziyan belli değildir. Bi- na sigortasızdır. amaaa TAKVİM ve HAVA 16 Ağustos 1939 ÇARŞAMBA İ İsimmay oo Günsi © Hire Arabi: 1988 Rumi: 1938 Recep: 1 Ağurter: 3 Güreş 541 — Oğle: 1218 İkindi: 10.08 — Akşam: 1009 Yat: 2081 — İredki 317 Hava Vaziyeti Yeğilköy meteoroloji istasyonundan uh- pan malümata göre hava yurdun Karâ- denizin şark kiyıları fe Doğu Anndoluda yağışı, Trakya, imal kısımları we Orta Anadoluda bulutlu, diğer bölge- İerde açık geçmiş, rüzgârlar butün bölge larda sima istikametten, Marmara have tası ile Fzede or'a kuvvette, diğer yerler- de hafi? olarak esmiştir. Dün İstanbulda huya cok bulutlu gee- miş, Tüzdür simslden saniyede $ - 7 metre Saat 14 ia hava tazyiki buzla esenistir. 1015 8 milibar idi. Sühümet en yüksek RM ". düşük 19.2 santigrat olurak kayde- dilmiştir.