16 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

16 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

——: 16-8- 939 BUGÜN Sinir Harbinin Yeni Safhası Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL Sz harbi, silâh harbi gibi iki! taraflıdır. Nasıl dövüşen iki taraf da birbirlerini sarsarlarsa, si- harbi açanlar da, başkalarının si- nirlerini yormakla kalmaz, kendi si- nirlerini daha fazla y: , daha fazla hırpalarlar. Kendi sinirlerini daha fazla yormalarının ve daha fazla hai palamalarının sebebi, karşı tarafın sinirleneceğine ve sinir buhranına tutulacağına, daha fazla, akıl ve ba- siretin İcapları dairesinde hareket e- derek sinir harbi açanlara mukabe. Te eder ve uyanık, hazırlıklı davra- narak, kuvvetine kuvvet katacak â milleri kendi tarafına çekerek, müş- terek menfaatle bağlı olduğu unsur- . . . Jarla işbirliği yapar: rşı tarafın I I | sinirini büsbütün bozar! iniilerin | Mihver devletlerinin açtığı sinir harbinde de vaziyet bu merkezdedi Mihvereiler evvelâ Danziz meselesi. ni halledecekmiş gibi hareket ederek bütün dikkati buranın üzerine çek- tiler ve sinir harbini açtılar, Karşı taraf belki de ilk önce sinirlendi. Fakat çok geçmeden sinir buhranını atlatarak bütün kuvvetini silâhlan- mağa, hazırlanmağa verdi ve sinir bahsini sinir harbini açana bıraktı. Sinir harbini açan taraf, günü birinde, yalnız kendisinin sinir buh- ranları İçinde çırpınıp durduğunu ve karşı tarafın her tecavüzü bertaraf edecek. her tedbiri aldığını görerek bu harpte de hüsrana uğradığını an- ladı. Hüsrana uğramakla beraber bunu Belli etmemek de sinir harbini acan- ların ve onunla iş başarmak isteyen. erin kârıdır. Taarruzu İlerliyor Rus - Japon Hududunda Çarpışma Devam Ediyor Hong - Kong, 15 (A.A) — Che- kiai Ajansı bildiriyor: Mukabil taarruza muvaffakıyetle devam eden Çin kıtaları mahalli müdafaa teşekküllerinin yardımiyle Wengmoon civarında kâin Chungs han mmtakası sahillerinde geçende karaya çıkan Japonları geri püskürt- müşlerdir. Japonlar, Çinlilerin tazyiki altın. da harp gemilerine iltica etmek mec buriyetinda kalmışlardır. Yolile ri Burkhardın Hitleri ziyareti verdiğini bildiriyor. Fakat İngiltere hükümetine veya başka bir hükümete Danzig mesele. sinin halline dair hiç bir teklif ve- rilmemiştir ve böyle bir teklif yapıl. mamıştır. Burghard'in ziyareti hak- kında verdiği malümat gizli tutula- caktır. Çünkü bunlar mahrem :nahi- yette sayılmaktadır. Burghard Hitle- ri ziyaretinden evvel Londra ile de, Varşova ile de istişare etmemiz ol. duğu için İngilterenin takip ettiği si- yaset hakkında Her Hitlere söyle. ile bu ziyaretin doğurabileceği neticelerdir, Siâhiyettar mahafil Burghardın, ziyareti hak- kında İngiltereye, Fransaya ve İsveç hükümetine malümat lonyanın da cevaben, Beck ve Smig. Iy - Rydz tarafından söylenen nutuk. | lara hiç bir şey ilâve edemiyeceğini bildirdiğini yazmaktadır. Manchester Guardien, vaziyetin sükünet bulacağına dair ortada hiç bir alâmet gözükmediğini kaydedi- yor. News Chronlele de şöyle yazıyor: İtidal yolunda yapılan telkinler bi. zi ne kadar memnun ederse efsin Hit lerin uzlaşmalara asla riayet etmedi- Onun için bunlar, öbür cephedeki maksatlarının nasil olsa tahakkuk edeceğini ve armudun pişe pise bir gin ağızlarına düşeceğini söyliverek başka cephelerde sinir oynatmak yo- rt mirtepnede yasıvanıar gana peşinden bu ihtimali düşünmüş ol- dukları İçin onlar da dedbif almışlar ve hazırlanmışlardı. Bu yüzden bu cephede sinir buhranları vücude ge- tirmeyi ve her yeri bozğuna uğrat- mayi uman mihverciler, kendine gü- venen ve zerre kadar yılmıyan bir mukavemetle karşılanmışlardır. Bu yüzden sinir harbi, ancak onu açan tarafı hırpalıyan bir mahiyet almaktadır. Fakat sinir harbinin hır. paladığı şey, Yalnız sinir değildir. Bu harbi açanlar, sinirlerile beraber bütün milli kaynaklarını da hırpala- maktadır. Sinirleri bozuk bir fert nasıl doğru dürüst bir iş yapmaktan âciz kalırsa sinirleri hırpalanan bir millet de manevi kuvvetini İsraf et- miş olacağı için silâh başına geçtiği zaman bir İş başarmaktan âciz kalır. Hele tecavüz harbi yapmak için kal. kışan sinirleri bozuk milletler hiçbir iş haşaramazlar. Akıl ve basireti rehber tanıyarak tedbir alanlarsa sinirlerini pek az yıpratmış olacakları için bütün mad- di ve manevi kuvvetlerile varlıkları- Bı korumağa ve tecavüzleri püskürt- meğe muvaffak olurlar. Onun için sinir harbinin yeni saf- bası da eski safhası gibi ancak hüs- rana mahkümdur, Yugoslav Başvekilinin Mussoliniye Telgrafı Roma, 15(AA) — Yugoslavya Başvekili Tşevetkoviç, Mussoliniye gönderdiği bir telgrafta, Yugoslav- ya milletinin, İtalyan - Yugoslav iş birliğini arttırmak ve umumi refah ve beşeriyetin terakkisi uğrunda bir enternasyonal emek birliğinin temi. nini İstihdaf eden gayretleri nhenk- li kılmak için, İtalya ile olan dost- luk münasebetlerini kuvvetlendir. mek, derinleştirmek İstediğini bil. dirmektedir. ———— 8630 Ağaç Yandı Çanakkale, (TAN) — Ayvacığın küçük Çetmi köyü ormanlarında ve Kocataş mevkiinde yangın çıkmış, 80 hektarlık bir sahada 4595 çam, 300 meşe, 300 palamut ve 240 alılat ağacı yanmıştır. Yangın, civar köylülerin yardımi. le ve güçlükle söndürülmüştür. Yan- pna sebep olan aranılmaktadır. Burada 27 mayıstanberi pi; devletlerine / yardımı Bu gemiler, İngilizlerin kiraladık. ları arazinin garbinde Paoar İstika- metinde uzaklaşmışlardır. Sovyet - bapon çarpışmaları Tpekve YOR) ahi gazele! si yazıyor! Hsinking'den: aldığımız malitmata göre, Sovyet - Mogol kıtaatı, No. monhaen etrafında Japon kuvvetle. rine taarruzda devam etmektedir. kanlı çar- pışmalar olmaktadır. e Sovyetlerin Holstein nehrinin sağ ve sol sahille-! rinde mevzilerini tarsin etmek yo. lundaki gayretleri her defasında â-| kim bıraktırılmıştır. 7 ağustos gecesi bin kadar Sovyet desi süngü ile bir taarruzda bu. lunmuşlarsa da 80 ölü verdirilerek ricat ettirilmiştir. Japonya ve mihverciler Tokyo, 15 (A.A.) — İyi malümat alan mabafilden öğrenildiğine göre, antikomintern paktın tarsini kındaki plân yalnız Sovyetler Birli. ğine karşı bir ittifak akdini tazam- mun eylemektedir. hak» Diğer devletlere gelince, bulunan tormül şudur: Japonya esas itibariyle mihver vaadetmekle beraber, bunun şümulü, üç memle.| ketin müşterek menfaatini tehdit! edeh hâdiseler takdirinde, yapılacak müzakerelerde tesbit edilecektir. Başvekilin talebi üzerine bu plâ- ni Hariciye. Nazırı Arita tanzim ey- lemiştir. Önümüzdeki cuma günü dikleri, ancık Mister Chamberlain ile Lord Halifaksın nutuklarına ve umumi beyanalına İstinat etmekle. Gir, İngiltere hükümeti Danzig mezeler Bildir. Bu vaziyet, yapılacak her kuy ğini hatırlamamız lâzımdır. Bu tel kinleri Berlinden geldiğine nazaran, nihsi hamleyi yapmak üzere bir gös- eriş ricatı suretinde telâkki etmek gerektir. Xidusiz yazıcısı GE-aYyM Mesele vet tehdidine karşı derhal mukave- met etmektedir. 'Lehistanın vaziyeti de geçen 6 A. ğustosta Mareşal Smigli « Rydz tara. fından izah olunan vaziyettir. Mare. şal Lehistanın hiç bir tecavüz emeli beslemediğini, fakat doğrudan doğ- ruya veya bilvasıta yapılacak her te. cavüze mukavemet edeceğini söyle- | raişti. İngiliz gazetelerine göre Bugünkü “Taymis, diyor ki: İngiliz hükümetinin vaziyeti kati. yen sarihtir. Eğer Polonyalılar için kabul edilir muslihane bir tesviye Sureti bulunabilirse bundan Polonya nın dostları herkesten ziyade mem. nun olur. Fakat Polonya, Danzig sta- tüsünün bir taraflı olarak değiştiril. mesi teşebbüsüüne karşı gelmek mec buriyetinde kalırsa İngiltere derhal mütearrız aleyhinde Polonyanın yar- dımına koşacaktır. İngilterenin Po. lonya hakkında esasen şüphe götür- miyen taahhütleri, ihtiyatkâr garan- ti yerine kati bir ittifak şeklinde tan zim edilmiye başlanmışır. Times, Polonyanın İtalyaya müra- caat ederek | tavassutunu istediğine dâir çıkan haberleri tekzip etmekte ile meşguldür: Ocuvre gazetesi yazıyor: Hepimiz biliriz ki, ne biz nede Al. manlar Danzig için ölmiyeceğiz. E- ğer ölürsek, hem biz, hem de onlar, bunun sebebi Hitlerin vaktiyle o kü ize Meselesini Sulh al Etmek İçin Bürkhard, Hitlerle Yaptığı Görüşmeye Dair İngiltereye Gizli Malümat Verdi - Polonyada Bir Nazi Bir R Leh Polisini Oldürdü Londra, 15 (Hususi) — Matbuat ile siyasi mahafilin bu- gün en mühim mevzuu Danzigdeki milletler cemiyeti komise- Rus - Japon Harbi ve Sulh Cephesi Moskova Müzakereleri Ve Sovyetlerin Bir Teklifi Londra, 15 (A.A) — Daily Tele graph diyor ki: “Öyle haber aldık ki, İngiliz hü- İkümetine dün akşam Moskovadan rakkisi hakkında bir rapor gelmiştir. Bu müzakereler müsait bir hava i- çinde cereyan ettiğe benziyor. Fakat intibaımız şudur ki, Sovyet heyeti murahhasâst anlaşma etastnın İrgil tere ve Fransa farafından derpiş o- dildiğinden daha geniş hatlar Üze- rinde araştırılmasını teklif eylemiş ir. Söylenildiğine Sovyetler göre, bun harbi takdırınde İngütere ve! Fransanın nasıl bir hattı hareket it- tihaz edeceklerini de müzakere et- mek arzusundadır, Bu gazete, Moskovadaki Frönsız ve İngiliz murahhaslarma yeni tali. mat gönderileceğini yazıyor. İngiliz kara ordusu manevraları dar şiddetle tenkit ettiği ikinci ViL helm'in. siyasetini aynen ele almış olmasıdır. Hem de daha kötü şartlar altında,. Çünkü bugün 1914 te oldu. ğu gibi ne İngilterenin vaziyetinden, »e de Rusyanın ve hattâ Amerika- nin kararından şüphe edilemez. Eğer yarın Hitlerin. iradesiyle ve Museo. lininin muvafakatiyle bütün Av- irupa yeni bir harbe atılırsa, Danzig için değil, boşuboşuna ölmüş olacak- tor. Bu ise mânasızlığın son perdesi olur. Bir Leh polisi öldürüldü Varşova, 15 (A.A.) — Kaloviç ci- varında kâin Szarlejde bir Leh - Al. man hâdisesinin. cereyan ettiği res- men bildirilmektedir. Londra, 15 (A.A.) — Eylülde kars ordusunun Yapacağı büyük manev- raların hazırlıkları faaliyetle de. vam etmektedir. Umumi Harptenbe- ri, İngilterede bu kadar asker top. landığı görülmemiştir. Dün sabahtanberi Orta Ingiltere- de mühim manevralar olmaktadir. Kıteatın süratle nakli ve mühim kuvvetlerin gizlenerek ( yürüyebil. meleri meselesi bilhassa bu manev. ralarda tetkik olunmaktadır. Süveyş takviye ediliyor Kahire, 15 (Hususi) — Hindistan. dan gelen (6000) şeker Süveyş mın. iskasına © yerleşmiş ve müdafâayı takviye etmiştir. —— ——. Yunanistanda Bir Kaza Genel Kurmay müzakerelerinin te-| Birliği, bir Avrupa harbine mütesl. lik meselelerden başka bir Rus - Ja Alman ekalliyetine mensup ve Po.| Selânik, 15 (A. A) — Kavaklı ci Jonyada “Yungdeutsche Partei, is.|varında motörlü bir alay manevra mindeki Nazi teşekkülü âzasından| yaparken arabalardan biri devrilmiş Paul Kautta isminde biri Martin A-|ve beş asker ölmüştür. Dört asker damezik isminde mevküf Polonyalı İde yaralanmıştır. Mesuliyetlerin tes- diğer bir Naziye refâkat etmekte o-|biti için tahkikat açılmıştır. “FELEK Sivrisinek, Karasinek, Eşekarısı Yazan: B. FELEK ünyaya meydan oktruz da şü üç damla kadar böcek bize dünyayı zindan eder, değil mi? — Gerçi anlamıyana davul zurna az gelir ama, anlıyana, yani hassas kimselere sivri sinek saz gibi gelir. Ne rahat bırakır, ne huzur. Konduğu yeri ateş gibi yakar. Üs- telik bir de ısıtma mikrobu hediye eder. E, böyle işgüzar böcek feyzyap olmaz da ne olur? Son günlerde Cihangir bir sivrisinek istilâsına Halk şikâyet eder durur, Bir mahkeme olup da insanlarla sivrisinekler mürafan olsalar, sivri. sinek iğnesi yememiş bir hâkim vâl- lahi yüzümüze güler ve: — Yahu! Sıkılmıyor musunuz, şu ufacık hayvandan şikâyet etmiyel Bunun nesinden korkuyorsunuz! der, der ama gel de bana sor, Ben büyükten ziyade küçükten korkarım. İnsan küçlik görür de ted. birsiz davranır! Bütün bunların ne- ticesi olarak sivrisineklerle aramız- da harp ilân edilmiştir, Tel, cibinlik şeklinde istihkâmlar, Filit ve emsali şeklinde boğucu gazlar, mazot şek- linde yakıcı maddelerle geniş bir siv- risihek mücadelesine girişmiş bulu- İ nuyoruz. Bu yetmiyor gibi bir de karasinek belâsile başımız derde sap. lanmıştır. En rahat zamanında adamın bar- nuna konup rahatsiz etmesi gibi say- gisızlıktan sarfınazar, mikrop taşi- ması ve her türlü muzahrafata konup / kalkarak tekrar en temiz yerlerimizi kendine piyasa Yeri yapması bunun da hakkında idam kararı verilmesini mucip olmuştur. Sinek kâğıtları, Fi- Witler, teller, ve yüz binlerce sinek avcıları bunları imha ile meşguldür. Fakat bir tek eksildiğini gören yok! Kötü şey öyledir, bereketli olur. Son zamanlarda Osmaniye Bele. diyesi bir de (esek arısı) mücadelesi; ne girişmiş. Bu kasabada esek arıları etleri, ciğerleri, yemişleri başlamı alka bir taraftan mad. deten zarar veren bu haşerat, diğer taraftan da onları sokup o muztarip ettiği için Belediye bunların tanesini on paraya satın alacağını ilân etmiş ve bu yüzden 56 bin arı toplanarak imha olunmuş. Şimdi bir tek eşek arısı kalmamış. Ne süzel tedbir. Tâkin dikkat etmeli! Arıların para ettiğini gören arıkgözler, vaktile Di- yarbakırda Relediye kırk paraya ak- İren satın aldığı zaman yaptıkları gi. bi Osmaniyede de esek arısı yetiştir. meye başlarlarsa Belediyenin serma. vesi biter, esek arısı bitmez. haşerenin bize verdiği ezi- nüvorum da insanin ne 78“ wıf şey olduğunu hasretle müsahede edivorum. Lâkin bilmem kendisi be zanfınn farkında mı? Türkkuşunun Çalışmaları Ankara, 15 (A.A) — Aldığımız malümata nazaran Türkkuşu plânör tarafları uğramış. yemiye, lan polis memuru Victor Szwegil'e Vazifeleri başında ölen beş aske. | ve motörlü : tayyare kamplarındaki Beşler Komitesinin tasvibine 4170-| ve asıl İtalyanın Polonyaya tavas. #abancasile ateş ederek öldürmüştür. | re, büyük cenaze merasimi yapıla. lunacak plân işte budur. sut teklifinde bulunduğunu ve Po- Katil Kautta yakalanmıştır. caktır. him mümessili, * meselesi en mühim noktayı Kont Jordananın kabineden atılması mihver , devletleri tarafından derin memnuniyetle karşı- landı. Fakat Frankonun, bir harp çıktığı takdirde mihver devletlerile teşriki mesai edip etmiyeceği Gg ibansada için için yeni mücadeleler o vukubulmakta dır. İspanyollar içinde bir zümre var ki, Frankoya ta- rajtar olmakla beraber, İspanyanın mihver devletle. rine bağlanmasına aleyhtardır, Bu cereyanın en mü. «ski Hariciye Nazırı Kont idi, General Franko, yeni teşkil ettiği kabinede Kont Jurdana'ya yer vermemekle, mihver lehtarı bir siya. set takip edeceğini göstermiştir. Jurdana teşkil etmektedir. Ve- rilen malümata göre General Franko, bir harp İÇYÜZ çıktığı takdirde mihvere lehdar bir siyaset takip etmekle beraber bilfül harbe iştirak etmekten çe- hiriecektir. General Frankonun alâkadar devlet. ler sefirlerine bunu anlattığı da ilâve edilmektedir. va mütehassıslariyle rargâhında bir kurs porlar, inilessir olacaktır, Romanyanın seçme pilotlarından bir kısmı hususi bir surette Londraya gitmişlerdir. Bunlar Romanyanın ha- tiği meselelerini tetkik etmekte makiadırlar, Bu pilotlar, Londraya yakın tayyare ka- lotları Londruda yapılan son hava manevralarına İşti- rak etmişler ve bilhassa gece uçuşlarına ve akınlarına ehemmiyet vermişlerdir, Bu pilotların verecekleri ra- Rumen hava kuvvetlerinin T *- birlikte gece uçuşları, hava tak. ve egzersizler yap takip etmektedirler, Rumen pi- taktiği üzerinde çalışmalara hararetle devam edil mekte ve bu çalışmalardan alınan parlak neticeler de şu suretle tesbit olunmaktadır: Etimesut motörlü tayyare kam. pında bugüne kadar 8152 uçuş ya- pılmış ve liseli amat n 50 si lanmağa başlamışlardır. Bu 50 genç- ten 12 si turizm pilot sahadetname- sinden başkaca askeri bröve hazır. lik uçuşlarını yaparak kamptan bu- gün ayrılmışlardır. , İnönü plânüircülük kampında bu- güne kadar 21869 uçuş yapılmış ve bu müddet zarfında 207 gence (A) brevesi, 62 gence (B) plânör pilotu brevesi * varilmiştir. o Önümüzdeki günler içinde yüksek yelken uçuşu (C) brevesi uçuşlarına başlanacak. tar. Hararetle çalışmalarına devsm e den her iki kampta yapılmış olan 30021 uçuşta en küçük bir âriza dahi olmadığı memnuniyetle öğre. nilmiştir. kendi başlarına motörlü tayyare kul. . i