31 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

31 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Paris Elçimiz İfimatnamesini Merasimle Verdi Paris, 30 (A.A.) — Türkiyenin ye- ni büyük elçisi" Behiç » Fransız Reisicümhurüna merasimle itimat- namesini verm Türkiye büyük elçisi söylediği nu- i vazlfemin başlangicı Fransız - Türk münasebetlerinde ye- ni bi? devreye tesadtf ediyor. men sup olmakla iftih milletle lerinin bidayetindenberi birbirlerini tanımağa ve takdir etmeğe zaman bulmuştur. Gayretlerim Türk-Fren- sız dostluğunun tarsinini ve iki memleket arasındaki dostluk bağlurı- nın bütün sahalarda sıkılaştırılması nı istihdaf eyliyecektir. Verdiği cevapta Rets run, bilhassa demiştir ki Medeniyetin ve beşeriyetin terak- kisinin korunmasını letlerin istiklâli prensibine bağlı bu- Yunan Fransa ve Türkiye: salhti münhasıran adâlet ve hürriyete müs. tenit bir mefhumla anladıklarını ve bunun idamesini temin için de şeref- lerinin emrettiği her şeyi yapmağa hazır bulunduklarını hatırlattınız. İş- te bu kaygıdır ki, iki milletimizi son aylar içinde birbirine yaklaştırdı ve onları fikir ve ekonomi sahaların. İda aralarında mevcut an'anevi bağ- İlara Fransız - Türk tarihinde yeni İbir fasıl açacak kuvvette başka rabi- İ taların da ilâvesi lâzım gel İlime sevkett iKesikbaş Hikâyesi (Başı 3 üncüde) delikten odaya giriyor ve bunu gö - yen yolcular da korkudan ya akılla, İı kaybediyor, ya bayılıyorlarmış. İllerif de rahatça yolcuyu soyduktan isonra çekilip gidiyormuş. Miralayın attığı tabancalar tesadüf esedi olarak İkendisine isabet etmeyince cesareti artmış, fakat kılıçla yaralanınen tes İlim olmağı mecbur kalmış. | Bu suretle de otelin 13 numaralı İodasındaki kesik baş masalı ortadan kalkmış, Bir kaç zamandır Avrupada do - İlaşan kesikbaş tehdidini önlemek i . şin yapılacak iş miralayı taklit jmekten ibarettir sanırım. b i Romanya Hükümeti de ,Tahkimata Başladı (Başı 1 incide) lavya arasında üç taraflı bir ademi tecavüz mişakı akdinin mutâsavyer olduğu tebarüz ettirilmektediz. Almanya ve Slovakyaya yapılmak. ta olan nakliyatın tahdidi sebebile Macaristan ile Almanya arasindaki şimendifer münakalâtı kesilmiştir. Svetkoviçin beyanatı Belgrad, 30 (Hususi) Hırvat giftçi partisi, son Hırvat - Sırp an- laşmasını tasvip etmiş ve bütün Hır- vatları Kral ve'Yugoslavya için tam sedakatle çalışmağa davet etmiştir Başvekil bugünkü beyanatında, Yugoslavyaya hürriyet vermek için çalıştığını, iktisadi ve kültürel inki- şafı için Yugoslavyanın sulh istedi- ğini söylemiştir. Belgrat, 30 (A.A.) — habiri bildiriyor Yugoslavyanın bir harp takdirinde alacağı bitaraflığın mihver devletle. rine doğru mütemayil bir bitaraflık olacağı hakkında D. N, B. Ajansının neşrettiği bir telgraf hakkında f'kir. leri sorulan salâhiyettar Yugoslev mahfilleri, bu gibi haberlerin ancok salâhiyet ve otoritesi olmıyan kim- #elerden gelebileceği ve nihayet bun ların şahsi düşüncelerden başka bir şey ifade edemiyeceği cevabını ver- miştir. şılıklı mhur Leb- et. Havas mu- Sofya, 30 (Hususi) — Yarı Tesmi gözeteler bugünkü ( neşriyatlarında Bulgaristan tarafından takip olunan haric setin bitaraflığa ve sulhü korumağa istinat ettiğini yazmakta- dırlar. ME Yugoslav: Büyük Elçimiz Belgratta Belgrad, 30 (A.'A.) -— Türkiyenin Yugoslavya nezdindeki ilk büyük el gisi Tevfik Kâmil Belgrada yelmiş- ür. istiyen ve mil-| (Başı 1 incide) Hava Nezaretlerini gayri resmi su. retle ziyaret etmiştir. , Gazetelere Göre Londra gazeteleri, İngi münnsebetlerinde: ler. Taymis, diyor ki “Bu münasebetlerin akibeti Alman yanın yalnız bize karşı değil diğer İbütün milletlere karşı da kuvvet ve | tehdit usullerinden tamamile vazgeç- mesine bağlıdır. Bu vazgeçme key yeti mevzuubahs olan meselelerin hal Mi için konulacak umumi kanunun bir faslını teşkil etmesi lâzımdır. Ayru- payı muhtelif kompartımanlara tak. sim ederek bunlarin bir kısmına kars şı hasım tarafın işine gelen şekilde na metodları kullanmak, diğer bir kısmına karşi da kuvvet istimal Binaenaleyh Almanyanın Pelonyaya karşı kulla- nacağı metod, bu memleketin dünya memleketlerile münasebetleri: mad veren beynelmilel istlâfları mümkün kılacak bir cereyan verip vermediğini gösterecek olan bir me. henk taşı mesabesinde olacaktır.,, Daily Telegraph, yazıyor! “Hali hazırdaki müşkülâtın devam- lı bir şekilde halli hiçbir yerde İngil, teredeki #adar heyecanla selâmlanmı yacaktır. Fakut Hitler Polonyaya ar- zusunu kabul ettirecek Vaziyette bu. Tunduğu müddetçe böyle sureti tesmi yeye yanaşmak imkânı yoktur. Füh- rer eğpr Almanyayı büyütmek tiyle sulh istiyorsa bu vaziyeti ara rında müsavat olan ve iki taraftan birine meyil etmiyen milletlerden mürekkep bir konferansa bildirmesi zımdır. Führer için yapılacak şey Polonya (e araşındaki ihtilâfı uzlaş. ma metodlarına tevdi etmekten iba-, rettir. Harp heyülâsı ancak o zaman ortadan kaybolur. Londra, 30 (A. A) — Hususi su. rette kiralanan bir Alman tayyaresi bu sabah Berlinden Heston hava m: danına gelmiştir. Tayyaredeki yolcu- larin hüviyeli henüz tesbit edileme. miştir. Alman tayyaresi Heston tayyare alanından saat 19 da hareket etmiş- tir. Tayyare meydani makamları, bu tayyare ile Berline dönen yolcular hakkında hiçbir mulümat vermemiş. tir. Londra 30, (A. A) — Revler « jansinın bu sabah bildirdiğine göre| bahset Slovakyada Alman kıtalarına muka. | ger Fremdenblatt,, gazetesi diyor vemet edenler veya bu kıtalara kar- $1 bir cürüm işliyenler Alman aske. Tİ mahkemelerine sevkedilecekler ve | Alman askeri kanunlarına göre ceza göreceklerdir. “Times, ve “Daily Telegraph, gazeteleri yüksek selâhiyetli bir menbadan aldıklarını tebarüz ettir- dikleri bir haberde harp zuhurunda İngiltere hükümetinin Hollandanm bitaraflığına riayet etmeğe karar ver diğini bildirmektedirler, Berlinde İstişar Berlin, 30 (Hususi) — Berlin siya- si mahafili, büyük bir faaliyet gös- termekte ve mühim istişareler yap- maktadır. Haber verildiğine göre, Lehistanın vaziyeti ve aldığı son tedbirler hak. kında Berlin ile Moskova arasında istişareler cereyan etmekte ve Ber- Un vaziyetin her inkişafı hakkında Moskovaya malümat vermektedir. Alman ajansının bildirdiğine gö-| re, Führer, bugün, bir Rayh müdafaa hususi meclisi tesis eden şu kararna- meyi imzalamıştır: “Enternasyonal gerginliğin devamı müddetince, idare ve ekonominin muntazam bir tarzda tedviri için a- şağıdaki hususatı emrediyorum: Rayh müdafaa konseyi, Rayhın müdafaası nazırlar meclisini teşkil eden devamlı bir komiteye ink:lâp etmiştir. Rayb müdafaası nazırlar meclisi, aşağıdaki dalmi âzadan mü- rekkeptir: Ri Goering, ikinci reis: Hess, Rayh idaresi umumi komiseri; Rayh ekonomisi umumi komiseri, Başvekâ let dairesi şefi, asker! kuvvetler şef- leri, reis, bu nazırlar meclisine başka | âza nasbetmeğe ve müşavir âza al mağa salâhiyettardır.” İngiliz Başvekili Chamberlain'in dün Avam kamarasında yaptığı be- Fransada bir kısım ihtiyatları silâh altına davet eden ilânlar sokaklara yapıştırılıyor... Kıtasına sevkolunan bir İngiliz ihtiyatı yanatı “İngiltere, Başvekilinin dilile, me. selelerin müzakere yolu ile halledi- leceği ümidini izhar ediyor. Alman- ya 1938 teşrinievvelinden 1939 mar. tına kadar müzakerelere Azami sa- bır ve hevesle iştirak etmiştir. Po. lonya, Hitlerin 25 mart 1909 tekli- #inisbirdenbire reddetmek suretiyle ayağına gelen talli tepti. Polonya- nın bu hattı hareketine saik Tagilte. renin beklenmedik müzahereti oldu. Bu işin nasıl inkişaf ettiği malüm- dur. Chamberlain, Polonya meselesinin müstacel mahiyetini kabul ediyor ve bunun dalma sulh y bileceğini söylüyor, bu fikri biz de memnuniyetle karşılıyoruz. Esasen son sulh şansları Varşova hükümeti tarafından Alman teklifle rinin reddi suretiyle imha olunmuş- tu, Varşova hâlâ uysalsızlıkta israr ediyor. Bu vaziyete tahammül edi. lemez. Hususile ki, yeni bir Avrupa nizamına giden yolu kapamaktı Almanyanın istikbalde kurmak iste- diği hakiki sulhe bir mania teşkil et. mektedir. » Polonyanm hattı hareketi, Cham- berlain'in de dediği gibi, Alman ve İngiliz hükümetlerini ayni derece de meşgul eden büyük hedeflere karşı da engel olmaktadır. İşte bu noktai nazardandır ki, İngilterenin Büyük Haypten evvelki çember si. yasetine avdet etmiş olmasına müte- | essirdir. Polonyanın her gün daha fazla taşkınlıklarla Almanyaya kar. şı okuduğu meydan bütün Avrupa nın çekmesi lâzım gelen bir yüktü Bu bakımdan İngiliz Başvekilinin nutku gerginliğin hafiflemesi husu- sunda müsbet hiç bir şey ihtiva et. miyor. Buhran devam ediyor.., Fransadaki Vaziyet Paris, 30 (Hususi) — Fransa hü » TAN Ingiltere, Son Teklifede Cevap Verdi Almanya Hâdiseler Dolayısile Rusya Ile İstişare Halinde “ İl mevzuu bahseden “Hambur- ;| Fransız milletini müttehid olarak bu. 31.8.9393 kümeti askeri tedbirleri tamamla - makla meşguldür. Askeri makamlar bütün radyo meşriyatına vazıyet et- miş ve bütün istasyonlar askeri ma. kamat tarafından verilen bültenleri okumuştur. M. Bonnet Moskova Fransız sefi. rini kabul etmiş ve kendisiyle uzun uzadıya konuşmuştur. Gazeteler, İngiltere ile Almanya arasındaki muhaberelerden bahset - mekte ve neticeyi o beklemek lâzım geldiğini söylemektedir. Fransız ordusunda gönüllü sfatile hizmet etmiş olan Arogonne Garibal. dienleri neşrettikleri beyannamede şöyle demektedirler; | Vabim bir şekil alan beynelmilel vaziyet karşısında Garibadienler a. sırlık düşmanları ile üçüncü defa ©- larak çarpışmağa hazırdırlar, Umu- mi seferberlik halinde Garibaldienler ceketlerinin altında kırmızı gömlek. lerini giyenler ve bu suretle Fransız halkına. ayni düşüncelerle hareket et- tiklerini “ve hürriyete btiğlu bulun. duklarını göstermek tedirler, “Populalre,, gazetesi komünist &. yandan Marcel Cachin'in bir mektu- bunu neşretmektedir. Cachin bu mek tubunda şöyle demektedir: “Bu vahim anlarda komünist ps: tisi, Hitler Fransaya taarruz ettiği takdirde karşısında memleketin em. niyetini müdafaa etmek iç'n başta komünistler olduğu halde bütün lacağını beyan etmektedir... Bu satırlardan sonra Leon Blum şu tefsirlerde bulunmaktadır" “Bu resmi beyanat ile Alman - Sovyet paktını telif etmek işi kor nislere glddir. Fakat bu beyana'ın Fransadan ziyade hariçte bilinmesi faydalıdır. Romaya Göre Sulh Roma, 30 (Hususi) — Popolo d'T- talia gazetesi, bizzat Sinyor Musso- lini tarafından yazıldığı tahmin olu- nan bir makalede, Sinyor Mussoli- ni'ye sulhü kurtarmak için vukubu- lan müracaatlar tebarüz ettirildik- ten sonra, istenen sulhün mahiyeti İ hakkında bir şey söylenmediği. böy- le bir sulhün ise, ancak harpten Ke çınmayı iade edeceği ve sinir buhr ranlarını bir müddet için ie ği anlatılıyor ve daha sonra $9Y deniyor: » “Avrupanın bütün derdi Versay- dır. Versay, Avrupayı muztarip €- den çürük diştir. Ve bu çürük diş, çıkarılmadıkça Avrupa rahat etmi yecektir. Onun için Versay, kâmilen ortadan kalkmalıdır. O kalktıktan sonra, bütün ihtilâf sebeplerini izale etmek kolaylaşır. Yoksa, sulh bu- gün için kı mizrilicik alür yarın tekerriir eder, pey En mahfillerinde ha. sıl olan intibaa göre, vaziyet vehim, 'akat ümilsiz değildir. Londra ve din kabine) ami hiç bir şeyin tamamiyle mahvolamıyacağı kanaati umümldir. Tablatiyle vaziyet hakkında malâ. mattar olen Mussolini ile mesai ar kadaşları hariç olmak Üzere, siyasi mahfillerde kimse Hitlerin cevabi notasının metni hakkında bir şey bil. memektedir. Bununla beraber Hitle. ileri arasında temes ke- çi Hududa 4 Yerden Tecavüz Edildi Silâh Altı (Başı 1 incide) ziyetin âmir olduğu tedafüi, aske. İri tedbirlerle emniyetini takviye et- riki mesai arzusu, reisiclimhur Mos- Jeicki'nin Roosevelte vermiş olduğu cevapta ifade edilmiştir. Bu arm Po. lonya siyasetinin temayüllerini hak- kiyle tavsif etmektedir. Varşovanın siyasi mahafilinde bu jtebliğde bahsedilen askeri tedhirle - rin evvelee ittihaz edilmiş olan ted. İ birler mahiyetinde olduğu beyan e - dilmektedir.” Varşova hükümeti umumi sefer- berlik ilâm haberini şiddetle etmektedir. Halbuki, Berl dilen yarı resmi bir tebliğde, Polon- yanın sldığı yeni tedbirler umumi bir seferberlik gibi gösterilmekte ve bu yüzden vaziyetin vahim bir hale geldiği ve bunun da İngiltere tara- fından Polonyaya verilen yardım te- inatının bir neticesi olduğu iddia edilmektedir. Tethişçiler Tutuldu Polonya hükümeti, Alman ekalli- tlerine karşı cebir ve tazyik tat- ik edildiğine dair verilen haberle. ri tekzip ederk Polonyada yaşıyan Alman ekalliyetinin Almanyadaki ekalliyetin vaziyetinden on defa iyi olduğunu izah etmektedir. Alman tayyarelerinin Polonya hududuna yeniden dört muhtelif ci- hetten tecavüz ettikleri haber veri - liyor. Diğer taraftan Almanya Polon ya hududunun bir çok noktalarında Alman ve Polonyalı hudut muha - in devletlerle ihlâs dairesinde teş -| Polonya, Birkaç Sınıfı na Alıyor Jfızları arasında yeni müsademelef İvukua gelmektedir. İ Slovakyanin Alman askerleri tr tarafından protesto edilmiştir. Po- lonya hükümeti, bu hareketi tam mânasile kendini tehdit mânasında telâkki etmektedir. Diğer taraftan, Katoviç'de üç Ak man tethişçi teşkilâtı meydana çıka- rılmıştır. Katoviç'deki teşkilâtın ba- şinda bulunan Leh tebaasndan Bi- schen tevkif edilmiştir. Diğer iki teşkilâttan biri Poznanda, diğeri Lotzda meydana çıkarılmıştır. Bvn- ların işgal ettikleri binalarda maki- neli tüfekler, rövolverler ve ekrezit bulunmuştur. Berlinden bildirildiğine göre, Ma- rlenburg'dan saat 10.20 de kalkan ve Polonya koridorundan geçerek Danzig ve Berline gidecek olan sürat katarının geçmesine bugün Polonya- lar mâni olmuş ve ne lokomotif ve ne de mürettebat vermemişlerdir. Po lonyalıların bu hareketi, şarki Prus- ya ile Almanyanın diğer kısmı ara- sındakf mıntakalara imtiyaz veren 1921 Paris muahedesinin hükümleri- ne avkırıdır. Binaenaleyh Polonya merkür mu. ahedeyi ve bu mushede hükümleri- nin tatbikına sit Alman - Polonya taahhütlerini ihlâl etmiştir. Miralay Beck. Fransa sefirine dün İ hükümetin verdiği mühim kararlar hakkında malümat vermiştir. * Litvanya hududu boyunda Leh kı talarının tahşit edilmesi dolavısile Litvanyanin Polonya aleyhtarı bir tarzı bareket ittihaz ettiğine dair o- lan haberleri Litvanya resmen tekzip etmektedir. Sandıklı Köylerini Sandıklıdan yazılıyor: Halkevi bisikletçilerinden altı ki. silik bir kafile, köylerde spora karşı heves uyandırmak üzere bir geziye çıkmışlardır. Bisi Ba: Arapkir (TAN) — Kaymakam E- e Köksalın tiyesetinde, Belediye ye Halkevi başkanlariyle köycülük olu başkanı orta okul müdürü Ta. #tmeden müzakerelerin bir veya İki gün daha devam edebilece- 8i tahmin edilmektedir. Din * ib Ser taraftan cuma gününden- eren, İtalyada hiç kimseye kah- VE Batılmıyacak, yalnız ordu efradı” mâ ahsis olunacaktır. 3 eylül pazar gününden itibaren, zahür vey köprüleri yıkmadığı ve Danzig ei silâha müracaattan gay. bütün umumi mahaller saat 11 de mış olacaktır. Fi bi şekilde halti imkânsızlığı te-; | Gezen Sporcular Jssğas, Resil köylerine gitmişler, ge. ceyi Kalındras köyünde geçirmişler, İertesi gün de Karasandıklı, Ürküt, Kovazı, Dodurga, Başkuyucak, Üle- ciler ve Koçhisar köylerine gitmiş. lerdir. Resimde bu sporcu gençler görülmektedirle; akm e e Arapkir Köylerinde Tetkikat Arapkir köylerinde köylülerle hasbihal İhir Üstünelin ve musllimlerin de bulunduğu bir heyet, Mutmur nahi- İyesi köylerini gezmiş, köylülerin İdertleriyle meşgul olmuştur. Bu geceden itibaren de mağara- lar vitrinlerindeki lâmbalar ve he- yali ilânlar söndürülecektir. Bu su- retle şehrin karartılması tedbirleri bitmiş olmaktadır. * Atina, 30 (A.A) — Rewter muhâ- İbiri bildiriyor: Yunanistanda oturan kırk beş ys- şından genç Almanlar silâh altına çağrıldıklarından, Almanyaya dön mektedir.