31 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

31 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

— az 4 PENCEREMDEN Günler veren Yazan : M, Turhan TAN ilâhlı sulh çarpan devlet o devri ve yaşatmakta bulunmuş olan Al. manya idi, O devir Almanyasını ta. rihci Wells şöyle anlatıyor: 1871 den sonraki nesiller son derece çurur İ. © çinde bulunuyorlardı, Bu gurur, ek. seriya vatanseverlik halinde tecelli ediyordu. Hohenzollern sülâlesi men- İaatine olarak mektep, edebiyat ve matbuat sistematik bir kontrol altı. na alınarak bu duygular (o beslendi. “Almânya cihanda her şeyin fevkin. de - Deutschland o überallesin der Welt” sözü bütün vicdanlara biz - man, bir akide olarak aşılandı. Al . manlarm diğer milletler üzerine ir. ki, manevi fikri üstünlüğünü. müna. sebetli münasebetsiz - telkin etme - yen, Almanyanm Hohenzollern ha . nedanı sayesinde dünyaya hâkim o. lacağını talebesine söylemeyen bir mektep muallimi, bir müderris iş - tikbali olmıyan bir adamdı. Öyle bir adamın ya ortadan kalkması, yahut uzlet içinde yaşaması lâzımdı. Al. manların tarih dersleri, tari rifinden ibaret bir teşebbüs devrinde en göze açmış İşitiyor, edebi sözlere rast geliyordu. Öyle mual - limler vardı ki meselâ biyoloji oku - turken ansız dersi bırakarak vatan © muhabbetini ve Hohenrollern hane - danına karşı bağlılığı tasvir eder is. titratlara girişrdi. “İşte bu. telkinler ye aşılarla Al manlar yavaş yavaş Almanyayı ve Alman imparatorun tabiat fevkin - hakkında yeni bir talmitnama hazir in tah-| hazırlıklarını bitirmiş ve toplanan haline | pancarların fabrikaya getirilmesine geldi. Bu teşebbüsün gayesi Hohen - başlanmıştır. Bu sene Uşak Şeker zollern hanedanının istikbalini koru-| Fabrikası da erken çalışacaktır. Uşak maktı, Diğer milletler fikirce, dimağ-| ve Afyon mintâkalarında pancarın ca düşkün göxleriliyor ve Almanla-| toplanmasına ve vagonda teslim ki. rın beşer kitlelerine rehberlik ede -|losunun kirk paradan mübayaasna | rek medeniyete yeni bir sima vere - başlanılmıştır. Pantar rekoltesi eeği iddia olmuyordu, Alman genç-İçen seneye nazâran 25 - 30 nisbetin- Jeri bunları mektep kitaplarında ©-|de fazla olarak tahmin edilmiştir. Bu kuyor, kilisede papasların ağzından) hafta içinde yeni senenin ilk şekeri kitaplarda da ayni| Eskişehir fabrikasından alınacaktır. “eaeeeeaseeeeseeeae Türk - Alman Ticaret İtilâfı —— Hafta Başlanacak Müzakerelere Bu Türkiyo- Almanya tediye ve klering anlaşması bugün bit. miş bulunuyor. İki hükümet a- rasında yeni bir anlaşma yapıl- ması için bu hafta içinde gö. riişmelere başlanacaktır. Berlin- den ihrücat tüccarlarına gelen malümata göre, yeni anlaşma yine klering hlikümlerine göre Yapılacaktır. Permi daireleri de eylâl ve birinciteşrin için ye. niden permi verecek veya ev- velee verilmiş olanların müdde- tini uzatacaktır. s.a.a. Yeni Sene Şeker İstihsali Başlıyor Eskişehir Şeker Fabrikası çalışma A EEE ARTER, i gös Sanat Mektebi Mezunlarına Sermaye Verilecek Maarif Vekâleti sanat mektepleri İncir Kooperatifinde deki tarım satış kooperatifi içtimamm- da hararetli müzakereler olmuştur. Kooperatif har: cir müstahsilleri wi Pvatla sattıkları ve eler Hahn 31-8-939 Icra Dairelerinde Harç Tahsilâtı Eksiliyor Bunun Sebebi Bazı Alacaklıların Harç Vermemek İçin Hile Yapmaları İmiş, Bir Alacaklı Bu Yüzden Alacağını da Kaybetti Icra harçlarını yükselten kanun İ ağustos 934 se. nesindenberi meriyette bulunmaktadir. Bü kanun kabuledilirken, esbabı mucibesi arasında harçlar yüksek olduğu için, esbap ve vesaiki sübutiyesi ol mıyanların boş yere icra dairelerini cekleri ve neticede de icra azaltacağı gibi, mühim düşüneler vardı, Bu kanun tatbik edilmeden evvel, İstanbul icra dairesi senede 284 bin küsur lira harç parası topluyordu. Yeni kanun yüzde üç, dört ve altıya kadar harç kahnl ettiği için, Istanbul harç varidatının hiç olmazsa senede yarım milyon lirayâ çıkacağı tahmin ediliyordu. Buna rağmen, her sene harç varidatı muntazaman İhimiştir, Geçen seneki icra harcı, ancak 90 bin lira tutmuştur. Bu- na mukabil icralardaki dosya adedi de, azalmış de- &il, bilâkis artmıştır. Alâkadarları, bu hususu ehemmiyetle tetkik et. mişler ve şu neticeye varmışlardır: 25 liraya kadar olan alacaklar, harca tâbi değil dir, Harç vermek istemiyen slacaklılar, meselâ bir borçludan 50 lira alacaklarsa, bunu iki muhtelif icra dairesine müracaat ederek, yirmi beşer liralık alacak şeklinde tahsil ettiriyorlar, Sonra, alacaklı lar borçlularla uyuşarak, İcra veznesine geliyorlar. Borçlu icra veznesine yatıracağı parayı vezneye vermiyor, alacaklı icradaki dosyayı çıkarttırıyor ve üstüne; Tetkikat Yapılıyor Aydın, (TAN) — Ortaklar köyün. Yeni Tefrikamız BEBEK — Alacağımdan feragat ettim. Şerhini verdikten Sonra, imzasını atıyor ve borçlusündan da parayı â- hyor. Bu suretle borçlu fazla tahsil vesaire kartı yermekten kurtuluyor. İşte bu şekillerden dolayı dosya miktarı eskisine nazaran İki misli artıyor ve hasılât ta, düşüyor, Geçenlerde bir borçlu, alacaklısı ile hariçte an- laşmış, beraber icraya gelmiş, alacaklı veznedara, ben borcumdan feragat ettim, parayı sahibine, yani borçluya iade ediniz, demiş ve zaptı imzalamıştır. Borçlu parâyı vezneden aldıktan sonra, cebine in- dirmiş ve muvazaayı da ihmal ederek hemen yoluna devam etmiştir. Alacaklı peşinden koşmuş: — Aman ne yapıyorsun yahu... Yaptığımız iyili- Zin mükâfatı bu mu olacaktır, Şaka Yapma, paraları ver, demiş. Fakat borçlu: — Resmen alacağından vaz geçtin. İca dosya. sında İmzan var, ben seni tanimiyorum, demiştir, Tera memurları bunu görmüşler ve hazineyi aldat- mak İstiyenin nasıl aldandığın güle güle seyret. mişler. Adliye Vekâleti bu isleri ehemmiyetle tetkik et- tirmeğe başlamıştır, o nisbette Tarih Kurumu Madalya Yaptırıyor Türk Tarih Kurumu EYld) içinde Dolmabahçe sarayında toplanacak beynelmilel 18 inci arkeoloji kongre. si münasebetile madalya ve rozet bas tırmaya karar vermiştir. Zarphane Perre datyara rr va TOYOTA e DAHİLİ HABERLER eee ei Havadan Korunma e Mekteplerde de Tedbir Alınıyor Maarif Müdürlüğü, bütün #hekteplere gönderdiği bir ta- mimde, her mektepte hava teh- likesine karşı birer havadan ko. runma komisyonu teşkili Tüzu- munu bildirmiştir. Tamime yö. te, her mektep bu komisyona seçeceği muallimlerin İsimleri. nİ ve yaşlarını bir haftaya ka- dar Maarif İdaresine bildire. cektir, eaeneeeeamamaaaeaa eee eee .. saz. Liman Amelesi Hak İstiyor Liman tahmil ve tahliye amelesi den bir kısmının kazanç vergisinin çokluğundan dolayı işlerini bıraktık. ları, fakat liman işletmesi umum mü. dürlüğü muavininin riyasetinde top- lanan bir komisyonun meseleyi tet- kik ettiğini ve amele lehinde verilen karar üzerine amelenin işe başladığı yazılmıştı. Dün matbaamıza gelen bir kısım amele, hâdisenin böyle olmadığım, kazanç vergisine itiraz etmediklerini ve bu vergiyi ötedenberi veregelmek.. te olduklarını söylemişler ve: “— Biz vergimizi maalmemnuniye vermekteyiz ve veririz. Liman işlet. mesi ile aramızdaki ihtilâf vergi me- selesi değil, amele İstihkakının tari. fede yazılı olan şekilden aykırı ola. rak verilmesidir, Liman idaresi bize KE le çeker e YE AA de şeyler gibi görmeğe bşladı. Bizzat | lamiktadır. Bu tallmataameye göre Han let İmektedir. Biz bünaTağman İslerimizi imparator: “Almanya, — parlak bir) Sanat mekteplerinde iki buçuk sene çok para geçtiği iddia edilmiştir. Bu. Madalyanın bir tarafinda Atatür. bırakmış değiliz. İşlerini bırakanlar na sebep olarak da, kooneratif idöre zırh içindedir. Medeniyetçe âşağı | staj yapmak ülere'stafYerler dina, ve fikirleri, niyetleri şüpheli millet. | caktır. Bu müddetin hitamında stağ- © lerle dolu bir âlemde o, yavuz silâh. | yerler mensup oldukları sanat meki © mi sallayan ilâhi, ulvi bir millettir jtebi tedris heyeti karşısında bir im. © diyordu. “Almanyanın dünyaya hökim ol. | vaffak olan stajyerler asıl kadroya ması lâzım geldiği ve harbin zaruri | eçTileceklerdir. bir şey olduğu fikrinin Alman ka © mine metodik bir tarzda telkin edi Ânın tekevvün ve devam etmesinde rol alanlardan olup şöyle (demişti: “Daimi bir sulh, hülyadır, ve bu hül, ya, güzel bir şey dahi değildir. Çün- — Kü Allahın vücude getirdiği şu âlem. de nizamın, intizamın deyamını te. © min elen unsurların biri (o harptir. Harp ortadan kalkarsa dünya - dur. un sular gibi - atalette kalacak ve maddeciler elinde mahvolacaktır.,, “Dinsiz hir adam olan felezof Ni.| letasehe) de dindar feld mareşal birliği göstermeyi vazife ta. yor ve şu hükmüyle ona İştirek e diyordu: “Eğer beşeriyet barp etme Yİ unutursa ondan çok şeyler değil, hattâ az bir şey (o beklemek sadece hülyadan ve gülünç bir histen iba - ret kalır. Bugüne kadar hiç bir şey keşfedilmemiştir ki bir büyük harp dar, muharebe meydanlarında do- ğan haşin enerji kadar, kinden neşet eden derin “gayri şahsiyet” kadar, öldürmekten ve hissif (kalmaktan mütevellit idrâk kadar, düşman im. ha edilirken sarfedilen emekten mü- tevellit heyecan kadar her türlü 21 » yaa, kendi hayatımızın ve hemmevi » mizin hayatının zıyama karşı duyu. Tan vakur kayrisızlık kadar, bir zel - zeleye mlişabih surette ruhların sar- silması kadar harekete saik © olsun. Bunların hepsi öyle teestüirlerdir ki canlılığı azalan milletlerde bunlara tesadüf olunmaz.” Sanki Her Hitler, veya Göebbels konuşuyor, değil mi Fakat bu telkinler - zamanımızda olduğu gibi. başka milletlerin kulağına da gidi . — yer ve onları endişeye düşürliyordu, Bu sebeple silâhh sulh devri hızla — bir harp devrine istihale etmek isti. “dadını aldı. Yarın bu istidadın nasıl inkişaf sanat mekteplerinden mezun olan mesi Büyük Harpten evvelki silâhlı | gençelere, eğer İsterse borçlanma su. sulh devrinin en mühim vâkıfsıdır. | retile bir miktar sermaye ve mensup | © Feld mareşal Fon Moltke de o vâkı. oldukları sanat şubesine ait aletler de verecektir, olan İlk tedrisat kadrosunun birinci kısmı ikmal edilerek edilmek üzere Vekâlete gönderilmiş. han geçireceklerdir. İmtihanda Ayni talimatnameye göre Vekâlet Lil ee İlk Tedrisat Kadrosu Maarif idaresinde hüzirlanmakta | tetkik've tasdik musraflarının çokluğu ve sermaye #2 olduğu için yüksek faiz ödendiği, r, içlimada hazır bulunan Aydın mebusları mesele ile-alâkadar olmuş. lar ve tetkikata başlamışlardır. İlkmekteplerde İkmal İmfihanları İstanbuldaki ilk mekteplerde lise ve orta mektepler gibi 1 Eylülde k&- yıt mitamelesine, yirmi beş eylülde de tedrisata başlanacaktır. İlk mek. teplerin ikmal imtihanlarının tedri. sat başladığı gün başlaması katarlaş- tırılmış ve alâkadarlara tebliğ edil tir. SUAL S — Ankara Devlet Konserva. lerinden birine girmek istiyorum. Girme şartları nelerdir? Devlet Konservatuvarına 1. Hangi şubeye girmek İste « diğini bildirir bir istida, 2. Tahsil derecesini gösterir ve- sika. 3. Nüfus tezkeresi yahut tas » dikli sureti (perasız yatılılar. için Türk tâbliyetinde olmak şarttır.) 4, Aşı kâğıdı ve sıhhat raporu 5. Hüsnühal vesikası, 6. 4,5x6 boyunda 6 fotoğraf 7. Noterlikten tasdikli taahhüt. name ve kefaletname (yatısız tele. beden istenilmez). Müzik kısmı kabul şartları: Piyano ve bütün orkestra sazla rı içli mak (yatısız telebe ilk tahsilini bitirmeden de kabul edilir), 2. Müzikal bir kulağa sahip'ol. mak, 3. Çalacağı sazm tuvarısın müzik veya temsil şubele için istenilen vesikalar şün. 1. En az ilkmektep mezunu ol. teabettirdiği miştir. SORUNUZ, CEVAP VERELİM uzvi hususiyetlere malik olmak 4, İlk sınıf yaş hadleri: Kontrabas için, nefesli ve vur. ma sazlar için en az 12, en çok 18, Kompozisiyon: Armoni sınıfı: 1. En az ortaokul mezunu ol. mak, 2. Müzik nazariyatı ve pratik armaonide kâfi derecede bilgili ol - mak. 3. Herhangi bir müzik enstrü - manını, tercihan piyanoyu yeter derecede çalmak, 4, Kompozisiyona olduğunu İspat etmek. Şan kısmı (opera muganniliği, koro muganniliği, konser mugan « niliği) (sonuncu yatısızdır): 1. En az ortaokulu bitirmiş ol. mak. Doğrudan doğruya koro mü - - ganniliği mesleğine talip olanla rın ilkmektep mezunu olmaları da kâfidir. 2. Müzikal bir kulağa sahip ol. mak, 3. Sesi güzel olmak. 4, Yaş haddi: kızlar için en az 16, en çok 20, erkekler için en âz kabiliyetli 17, en çok 21. Fevkalâde bir ses ve müzik 1s. tidadına sahip olanm en çok yaş haddinin üstünde yahut en küçük yaş haddinin bir altında olması ca- İz ve en az İlkmekjep mezunu ol - ması kâfi görülebilir. 5. Konuşma, işitme, görme, U- zuvlarında ve vücutlarının teşek « külâtında hiç bir arıza olmamak. Temsil şubesi: 1. Enaz ortao. kul mezunu olmak. 2. Yaş haddi; en az 16,en çok 21 dir. (Fevkalâde bir temsil ka - biliyetine malik bulunanlar en çok yaş haddinin üstünde de (olsalar kabul edilebilirler.) 3. Konuşma, işitme, görme u- zuvlarinda ve vücut teşekkülâlın. da bir arıza olmamak. 4. Seçim smavı: Aranılan belli başlı vasıflar: a) Düzgün ve serbest konuşma, gördüğü veya okuduğu bir şeyi anlatma kudreti; b) Okuduğu veya gördüğü bir tiyatro piyesi içerisinden seçilecek bir rolü yapabilmek; iz Ankara devlet konservatuvarı; kün büstü diğer tarafında da bir Bü | memleketlerine avdet eden bir kısım sembolü vardır. Bin rozet ve 500 sma arkadaşlarımızdır ki, bu ber 2a- dalya basılmaktadır. ——o Tramvay Altında Kaldı Dün sabah Sirkecide on beş yasın. da bir çocuğun sağ ayağının kesilme- si ile neticelenen bir tramvay kaza. sı olmuştur. Şişhanede Tavcı Bey sokağında o. turan Avramın oğlu Nesim vatman İbrahimin idaresindeki Beşiktaş « Fa.. tih tramvayı ile Sirkeciden geçerken araba durmadan atlamak İstemiş, fakat muvaffak olmamış, düşmüş. tür, Biletçinin verdiği tehlike işare. ti üzerine tramvay durmuş isede, Nesimin sağ ayağı romorkun teker- lekleri altında kesilmiştir. Jise, yüksek ve ihtisas devrelerine ayrılmıştır. Mezunlar devlet artis. ti olarak bareme dahil olacaklar- dir, Devlet konservatuvarma gir - mek isteyenlerden © yukarıdâki şartları haiz olanlar, 1 eylül 1939 tarihine kadar bütün vesikalarını noksansız olarak Konservatuvar direktörlüğüne vermelidirler. Kabul imtihanları, 1 eylül 1939 tarihinden 8 eylül 1939 o tarhi . nekadar Ankarada Devlet Konservatuvarında (o ve 15 eylül 1939 dan 23 eylül 1939 tarihine ka. dar İstanbulda Galatasaray lise - sinde yapılacaktır. Taliplerin verecekleri istideda bu iki yerden hangisinde imtihana girmek istediklerini açıkça yazma- ları lâzımdır. Konservatuvarm bütün şubele. rinin ihzari birinci sınıf talebeleri şubat ve haziran aylarının fik haf. talarında eleme (imtihanına tâbi tutulurlar. Bu imtihanların her - hangi birinde muvaffak olamıyan- ların Konservatuvarla derhal alâ- kaları kesilir. > man vaki olmaktadır ve bunların sa» yıları dâ on beşi geçmemektedir. Biz 226 ameleyiz, hepimiz de çalışıyoruz ve idareden istihkakımızın tamamen verilmesini rica ediyoruz, demişler- dir. kekeleme Pencereden Sokağa Düştü Salmatomrukta Han sokağında oturan Alinin kızı 15 yaşında Kadri. ye evin ikinci kat penceresinden $0- kağa bakarken muvazenesini kaybe- derek sokağa düşmüştür. Muhtelif yerlerinden yaralanan Kadriye Ha. şeki hastahanesine kaldırılmıştır. “ Rumelikavağında Mektep Rumelikavağındaki ilk mektep bi- nası ciheti askeriyeye ait olduğu için Maarif idaresi burada yeni bir mek- tep binası yaptırmağa karar vermiş. tir. İhale edilen İl ilk mektep bina- sından birincisi burada yapılacak. tar. TAKVİM ve HAVA 31 Ağustos 1939 PERŞEMBE 8incimy (OGönsi (OHıznr 118 Arabi: 1858 Rum: 1354 Ağustos: 18 nu 18.18 336 3.56 — Aksama Yatsı: 20.22 — İmsâk: — Hava Vaziyeti Yöşilköy meteoroloji istasyonundan ah“ nan malümata göre, yurtta Ege böl gesinin cenup kısımları ile cenup doğu" sunda açık, Egenin şimal kısımları e Trakya, Koeseli bölgelerinde ve orta A“ nadolu İle Karadenizin garp taraflarında çok bulutlu ve mevzii yağıslı, diğer yer” lerde bulutlu geçmiş, rüzgârlar cenup 40” dusu bölgelerinde, Akdeniz kıyılarınd* gerbi, diğer mıntakalarda şimal istika” metten orta kuvvette, Egede küvvetlief esmiştir. Dün İstanbulda hava çok bulutlu ve ya” tışlı geçmiş, rüzgür şimeli serkiden sani” | 3-8 metre hızla esmiştir. Saat 14 d* hava tazyik: 1014 milibar idi, Söhunet # 24.4 ve en düşük 184 santigrat 9 Yarak kaydedimiztir.