31 Ocak 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

31 Ocak 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

âye PERİLİ KÖŞK ineği ki gün evvel gezetelerin vu. kunt kısmında camı, çerçe. vesi, tabağı, çanağı kırılan bir ev- den bahsediliyordu. Bir düşman lığa maruz kalındığını akla daha yı kin bulduğumuz bu meseleye kom. Şular bir de çinleri perileri karış. tırımışlar. Haydi “Şark, ötedenberi cin, pe. rİ masallarina inanir diye tanin. mıştır, bu çeşit zabıta vakalarının arkasından birer peri masalı uydu- Tulur,, diyelim, Fakat, ya Avrupa? Bu hususta Şarkı fersah fersah Eeçtiğine şüphe etmeyiniz. Şimdi nakledeceğim hakiki bir veka size bunun canlı örneğini verecektir: Nis ile Montekarlo arasında Eze Namında bir sayfiye yeri vardır. Minimini bir körfezden birden yükselen çamlıkların içine gö mülmüş olan bu güzel köy Kot da. zür'ün en sakin sevimli yerlerin. den biridir. Köyün biraz yanında yine çam ormanlarının yeşil gölge. İlkleri arasnda büyücek, penbe boyalı bir köşk, kapalı pencerele. ri, sım sıki örtülü pancürlariyle herkesin dikkat nazarını celbeder; denize nezareti fevkalâde olan köş- kün yüksek ağaçlı parkında kim- seler yoktur. Yalnız bazı Boğaziçi yalılarının korularmdaki köşkler gibi tepede bir iki odalık bir katlı minimini yine pembe renkte bir şa- lede maliküneyi muhafaza eden bekçi oturur. Bu malikâneyi on üç senedenbe. Tİ ne kira İle tutan, nede satın a. lan olmuş. Sebebi? Büyük köşkte periler varmış; eğer bu peri hikâ. Yesi başka bir yerde dinlen'lmiş olsa muhitin tesirine atfederek e. hemmiyet verilmez. Fakat Kot da. zür gibi zevk ve safa yerinde pe. rilerin, yahut perilere inananların me işi var? Bu hususta merak ede- rek topladığım malümat şu oldu: Ecnebi bir aile —zannederim Cönubi Amerikalı olacak— pembe Köşkü bir sene kira ile tutmuşlar. Ev halkı bir kaç gün sonra bir çok patımdılar işitmişler. Nihayet bir sobahvevinelendisi yetağında ölü olarak bulunmuş... Tabii bu felâ- ketten sonra kalanlar derhal evi İerkedip gitmişler... Ertesi sene villâyı zengin bir Fransız tutmuş Oo Yerleşmişler, dostlarına davetnâmeler gönder. mişler, tatlı bir mevsim geçirmiye Mazırlanırlarken bir gün adamca. Ğızın yetişmiş kızını geniş balko. hun parmaklığında asılı bulmuş Yar... Tahkikat, tetkikat, mehtaplı gecelerde kızın *yapayalnız bal konda denizi temaşası, meseleyi, aşka nit bir hierana bağlamış. Daha ertesi sene hâlâ villâyı kira. ıyabilmek cesaretini gösteren ü. çüncü bir kiracıyı bir sabah (Nis) Yolu üzerinde polisler anadan doğ. ma çırçıplak danseder bir halde bulmuşlar. Nihayet son kiracının maruz kaldığı vaka bütün bu va. kaların üstüne tüy dikmiş civarda bulunanların şehadeti ile sabit ol- duğu üzere balkondan denizi sey- Teden kiracı, birdenbire hücuma Maruz kalmış gibi fırlamış, mev. üm bir kuvvetle mücadeleye baş. , geniş taraçanm üzerinde Kendi kendine boğuşa boğuşa par. Maklğa kadar getirilmiş ve ora. dan yine başkalarının göremedik- bir kuvvet adamcağızı tepe a- ğı bahçeye Lırlatmış.. Ondan sonra artık pembe köşk. te oturmak çecaretini kimse göste, Tememiş; kapıları, pancurları ka. Pânmış... Perili ev, perilere terke. dilmiş. Bu vakaları Nisten Monte karloya müşteri taşıyan otokarla- Yin. taksilerin, hususi arabaların tün şoförleri bilir. (Rulet te Şanslarını tecrübe etmek istiyen. © tarafa bakmazlar. Trende Yoleular arasında bahsi geçer... Mpiânenin sahibi inatçı bir sdam olacak ki köşkü yık. Mam:ş, yalnız hükümete müracaat etmiş, işe zabıta müdahale eylemiş, Parka jandarmalar yerleştirilmiş, drardah bir şey görülmeyince köş n içinde de beklemişler.. Fa. Rİ Este yarısından sonra jandar- ölar tüfekleri ellerinden atarak arakola Hticg eylemişler.. kurp, Sarşımızda elimizin ereceği, #unumuzun vuracağı bir düş pan olsun vazifemizi yapalım, fa ortada düşman yok... demisler Ye bir daha köşkü beklernekten zreçmişler, Bütün bu rivayetlerden bahso. taz Bu bir srada gözümü budak. *sirsemiyen bir arkadaş: ee 7. ESR bu perili villâda bir ge Eeçiririm! Dedi, Bazılarımız vaz öçirmek istedik, bazılarımız: Yazan: ULUNAY * Yaş ? Diyerek bahse bile giriştiler. Nihayet ekseriyet o cüretkâr refikimizin teşebbüsüne arka oldu. Bir otomobil tutuldu. EZE'ye kadar gidildi. Büyük bahçe kapısını çaldık. Beş dakika sonra kıranta bıyıklı, bir adam geldi, ka- Pıyı açmadan sordü: — Ne istiyorsunuz? — Perili yillâ dedikleri köşk bu mudur? Bekçi bilâtereddüt: — Evet! dedi. — Bir bahis tutuştuk. Bir mah- zur yoksa bu arkadaşımız bü gece. Yİ burada geçirecektir. Bunun için size de 50 frank vereceğiz. Bskçi muvafakat etti. Elli frangı peşin aldı. Kapıyı açtı arkadası. mızla birlikte köşke doğru yürü. düler. Biz de yine geldiğimiz ars- ba ile avdet ettik. O aksam Nis belediye gazinosunda büyük bir konser vardı. Konserde hazır bu. lunduktan sonra supe etmek üze. Te (Glasya) ya girdik. Bütün ma- salarda suvare elbiseli kadınlar, İraklı erkekler yiyorlar. içiyorlar. dı. Saat ikiyi geçmişti (Nis) in kozmopolit mevsimcileri yazı krs belli olmıyan bu güzel sehrin bü. tün neşvesiyle mest bir halde etra- fa kahkahalar saçıyorlardı. Biz et. rafımızı seyrediyorduk. e Birden gazinonun kapısı acıldı, cüretkâr dostumuz; fötr şapkasınm altin dan saçları fırça gibi çıkmış, bir halde rengi sapsarı, elbisesi toz içinde İçeri girdi masalara göz gezdirdi, bizi görünce bir seyden tahaffuz edecekmiş gibi yanımıza koştu. Suatler havat fişeği gibi patla. mıya başlarmıstı: — Ne oldu? Davak mi vedin? Yayan mı geldin? Bu ne hal? Aret evvelâ #u süra. hisine saldırdı, üstüste iki bardak su icti, Ondan sonra ger. sona bir duble (Finalo) ısmarladı. Onu da bir hamlede çekti ve şöyle | anlatir “Sizden ayrıldıktan sonra bek- çi ile köşke geldik. Herif cebinden bir anahtar e ün kapı ni açtı içeri girdik. Yol keçeleri u- zanılmış uzun bir koridor geçtik. Bana; — Hangi odayı açayım? Dedi, — Hangisini istersen... Dedim. Bir odanın kapısını açtı. Elek. İrik kapalı bulunduğu için bir pet. rol lâmbası getirdi, yaktı. “Allah tk versin!,, dedi çekildi, gitti. Oda mefruş fakat tozlu idi, Bir ta. rafta geniş bir (şezlongi vardı. Uy. ku baslirirsa oraya uzanacaktım. (Şezlang) un kenarına oturdum. Cebimden Pöti Nisua'yı çıkardım. Okumıya başladım. Mühimce bir makalenin nihayetine gelmiştim. Pencerede bir tıkırtı oldu. Aldır. madım, tıkırtı daha kuvvetle te- kerrür etti, Pencereye doğru bak. tım, evvelâ pancur açıldı. Hem de ksöşeleri kaldırılarak açıldı. Son. ra pencere kanatlarının topuzu döndürüldü, penberede açıldı İ. geriye birisinin gelmesini bekle. dim. Kimse gelmedi. Nası) açıldıy. sa Öylece pencere kanatları, sonra da pancurlar kapandılar. Bu manevra ikinci ve üçüncü pencerelerde de tekerrür etti. Ak dırmadım. Yine gazeteyi okumak. ia devam ettim. Birden oda kapısı vuruldu, Soğukkanlılıkla; — Giriniz! dedim. Ses çıkmadı. Arası beş dakika geçti bir daha vuruldu. Yine: — Giriniz! Dedim.. Yine 888 yok. Bu sefer öyle bir surette vuruldu ki sanki kapının aynası kırılıyor zannettim; yüksek sesle: — Giriniz! Giriniz! Kaç defa söylemeli! Ben öyle nağmelerden korkmam. Cesaretin varsa aç kapı. Yı gir! Sos sada kesildi. Beş on dakika geçti. Uzaktan bir ayak sesi duy- dum. Sağlam adımlarla benim bu- lunduğum odaya gelen koridorda yürüyordu. Ayak sesleri yaklaştı, yaklaştı. Tam odanın'önünde durdu. Bekli. yor, kendi kendime: “Simdi kapıyı açacak girecek? Diyordum. Yine döndü, muntazam adımlarla uzaklaştı. Bir iki dakika sonra ayni manevra tekerrür etti. Dema seferinde yerimden kalka- yavaş yavaş oda kaj leştım. Ayak sesi oda az eri hünde durduğu zaman birdenbire kapınm topuzunu çevirdim; aç. tem. Kimseler yok. Buda bitti. Derken koridorda bir koşmasadır. başladı. Kac kişi dersiniz? Belki yirmi kişi... Gümbür, gümbür ko. Şusuyorlardı. Kanım antiğim zaman beni da. ; : Vali, Şehirde Yapılacak Milyonluk İnşaatın Pek Yakında Başlıyacağını Umuyor ve Tafsilât Veriyor Belediye, son günlerde imar işleri etrafındaki faaliyetini art- turmıştır. Şişli hastanesinin inşası, Eminönü meydanının tan- zimi, Taksimle Ayaspaşa arasında yapılacak yeni caddenin, bu civarın tarzına göre çiçeklendirilmesi de bu faaliyet arasına gir- mektedir. Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar, dün kendisile görüşen bir muharririmize bu faaliyet hakkında su izahatı ver- miştir: Şişli hastanesinin plânları “— Yapacağımız 1000 yataklı Şişli hastanesine alt plânları yakın. da Nafia Vekâletine göndereceğiz.İki uya kadar hastane atının müna. kasaya konulmuş olacağını ümit edi. yorum. Çünkü gerek bu inşaata, ge. rekse Dolmabahçede o yapacağımız stadyom inşaatına sit demir ksa mın tedarikini biz ürerimize alıyo- ruz. Bu itibarla bu İnşaata derhal ta. lip çıkacağı şüphesizdir. Herhalde bu milyonluk İnşaatın ihale edilmiş ve inşaata başlanmış olduğunu gör. mek, beni çok memnun edecektir. Ayaspaşadaki kaskat “Ayaspaşada Mühendis Mektebinin önünde bir kaskat yapılacaktır. Ma. lâm olduğu üzere nakil vasıtaları Mühendis Mektebinin önünde büyük bir kavis çizerek Dolmabahçeye İn. mektedirler. Bu kavisin içinde büyük bir toprak kütlesi, aşağıdan Mühen- dis Mektebini görmiye mâni teşkil etmektedir. Şimdi bu kavisin için. deki tepeyi tesviye ve bura. da güzel bir bahçe tesis etmiye ka. rar vermiş bulunuyoruz. arkadaşlar bu bahçeye ait plân bugün bana verdiler. Plâna göre Mühendis Mek. tebinin önünden geçen yolun alt ta. rafında muazzam bir havuz yapıla- caktır. Havuzun sağ ve sol tarafın. lan geçetek pasajlar, havuzun alt tarafında birleşerek hafif bir merdi. venle aşağıya inecektir. Havuzdan çikacuk sular, merdivenin sağından ve solundan hafif şelâleler şeklinde akacaktır. Merdivenin alt tarafında. cek olan Meyyit yokuşu tevsi edil- miştir. Burada bir refüj) yapıla. cak ve yolun sağ tarafında da hir bahçe meydana getirilecektir. Bu bahçe buradaki askerlik şubesiyir itfaiye binasının yerini de İçine ala. caktır. Taksimle Ayaspaşa arasında açıl. mış bulunan 85 metre genişliğindeki caddenin ortasına yapılacak bahçeye ait plânlarm hazrrlanması da bugün 9ir arkadaşa verildt,,, Gazi Köprüsü işi Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kır- dar dün Gazi Köprüsü meselesile de meşgul olmuş, mahalline giderek be. lediye İle köprü inşaatımı deruhte e. den Hügo Herman şirketi arasmda tahaddüs eden ihtlâfa mevzu olan Darkeleri gözden geçirmiştir. İhtile. fa mevzu olan mesele 1900 liralık bir parke kısmının yeniden inşasıdır Halbuki şirket borulan bu ağaç par. kelerin, aslult bir tabaka üzerine döşenmesi İcap «derken belediyenin gösterdiği lüzum üzerine çimento ta- bakası üzerine döşenmesinden fırla. drklarını ileri sürerek tekrar vap. mek istememektedir. Esasen hâkim olan telâkkiye göre köprünün ağaç parkelerle döşenmesi, eski bir moda. Alır. Bu ağaç parkeler yerine köprü- nün asfalt yapılması, yahut mozayik varke İle döşenmesi icap etmektedir. Bu da hem 50 bin liralık bir masrs. fı, hem de dubaların $ — 6 santim kadar suva batmalarını İcap ettife. cektir. Maamafih o belediye, mahke. menin vereceği karar üzerine müte, ki sette ikinci bir havuz daha bulu. | <bhitten tahsil etmek Üzere şimdilik nacaktır, hirleşeceklerdir. havuzdan ayrılacı Ayrten © yukarki yol, bahçeyi d başında tekrar birleşeteklerdir. Ge. rek bu yolların kıvrım köşelerinde gerekse havuzların başlarında, otur mak için muhtelif kanapeler buluna. | Mintlilerle müslümanlar raktır, İkinet Havuzdan sonra başlı. varak olan merdiven de bahçenin alt tarafından ve Dolmabahçe meyda. nına cıkmış olacaktır. “Plânı yapılan sahaların birisi de | Sishane karakolundaki bahçedir. Kö. *eden İtibaren köprünün başına ine. rin bir süküt karşılıyor; odanın ka- pısıni kapar kapamaz, koşuşma yeniden başlıyordu. Yavaş yavaş bu gürültü bütün evi istilâ eyledi. Yanımdaki, üstümdeki odalarda, katlarda müthiş bir patırdı vardı. Buna aşağı katlardan gelen mut. fak takımlarının “yerlere yuvar. lanma sesleri İnzimam L Herşeye rağmen tahammül edivor. dum... Ev çatırdamıya başladı. Du. varlar sallanıyor gibi idi... Birden bireem A iki eliyle kulak. larını tıkadı. ve devam “Odanın içinde, tâ yanımda, bir kahkaha işittim. Fakat nasıl bir kahkuha?! Çan sesini andıran, şey tani bir kahkaha... Bu kahkaha o. danm her tarafında akisler yaptı. Bilâihtiyar titredim. Kahkahayı bir daha işittim ve bütün cesare. time rağmen korktum. Daha faz. la dayanacak olursam beni boğa. cakları korkusu 6 anda hatirıma geldi. Birden kapıya atıldım, oda. nin ortasındaki avize müthiş bir gürültü ile koparak yere düştü. E. ğer kararımı bir saniye geciktir. miş olsaydım avizenin başımı par. çalıyacağında şüphe yoktu. Kor doru nasıl geçtim? Kapıya nasıl vardım? Yalnız kapının sürgüsünü çekerken kapinın yan duvarma büyücek bir saksı atıldı ve parça parça oldu. Hedefin kafam oldu. ğunda şüphe yoktu. Yolun üstüne kendimi attım deli gibi Nis istika. metine doğru koşmıya başladım. Ancak Vilfranş'ta bir araba bula. bildim... İşte gördüğüm... gelmedi. Buna benzer diğer bir er de Pa. risin göbeğinde elin mevcuttur. Le Mersie sokağında 67 numarayı herkes bilir. Fakat bunun menakı. bini de anlatacak olursam uykum kaçacak, burada kesmeyi tercih 6 divarum. aştıktan sonra aşağıdaki havuzur yes Sular bu bkvunda “tekrar kendi. parasiyle, bozulan parkeleri yeniden döseyerek 15 güne kadar köprüyü nakil vasılalarına açacak Hindistanda Karışıklık Londra, 30 (A.A) — Rangoon'da arasında kargaşalık çıkmıştır. Polis, 250 kişi tevkif etmiştir, Kayseriye Şişli Hastanesinin Plâm'Zelzele Mıntakasından Nafiaya Gönderiliyor 14 Kişilik Bir Kafile Daha Geldi İngiltere Harbiye Nezareti, Yeniden 800 Tonluk Gıda Maddesi Gönderdi Kayseri, 30 (A. A.) — Dün sa.lmak üzere 50.000 pengö tahsis eyle. bah saat 9 da felâket mıntakasından | miştir, şehrimize biri yaralı olmak üzere Beyrutta İbrahim Şakir tarafın İ4 yurttaşımız gelmiş ve Talasa yer.|dan hareketinrz felâketzedeleri için leştirilmiştir. 1200 Suriye lirası, Kemal Haşim 15, Bugüne kadar Kayseride iskân e-İimekli Albay Ahmet Necip 25, dok. dilmiş olan felâketzede sayısı 1007İtor Mustafa İzzettin 25. Bayar Sa- yi bulmuştur. * Amasya, 30 (A. A.) — Bugün Sı| ra Siret de 25 Mısır liram teberrü eylemişlerdir. Yine Beyrutta İbrahim ftr 500, vas transit deposundan felâketzede-İbir "Türk vatandaşı 50 ve Muzaffer lere tevzi olunmak üzere 2747 kilo mühtelif yiyecek maddesi ile 324 ki. lo sabun ve bir sandık eşya gelmiş. tir. Amasyada bulunan felâketzedeler. den 6 erkek ve bir kız çocuk Ankara Çocuk Esirgeme Kurumuna gönde. rilmiştir. # Sıvasta, Şarki Karahisarda ve A. masyada hafif ve orta şiddette zel zeleler kaydedilmiştir. İngilterenin yeni yardımı Ankara, 30 (A.A) — Aldığımız malümata göre, hareketiarz felâket. zedeleri için İngiliz milleti ve hükü- meti tarafından yapılmış olan geniş mikyasteki yardımlara ilâveten bu defa da İngiliz Harbiye Nezareti ta. rafından 800 ton mevaddı gıdaiye gönderilmiştir. Dost memleket Har. biye Nezaretinin felâketzedeler için gösterdiği ba yakın sika muhitlmiz. de büyük bir sempati ile karşılan. muştar. Kösteneeden bildirildiğine göre. Köstencede mukim vatandaşlarla vek daşlarımız ve hayırsever zevat tara. findan hareketiarz felâketzedelerine bir yardım olmak üzere 62.700 Ley teberrü olunmuştur. Rangon yardım komitesi reisi Ah- met İbrahim, Cümhurreisi İsmet İn. ünü'ye gönderdiği bir telgrafta ha. reketlarz felâketzedeleri için Rangon halkı tarafından 1700 İegiliz Yirası teberrü edilmiş olduğunu bildirmiş. Üsküpten haber verildiğine göre hareketiarz felâketzedeleri için ye. niden 13.350 dinar ile muhtelif eşya teberrü olunmuştur. Budapasteden bildirildiğine nazs. ran, Budapeşte beledivesi bareketi- arz felâketzedelerine bir yardım ol KARARI İY ANAR TÜRKİYE CÜMMURİYETİ ZİRAAT BANKASI Kuruluş Tarihi: 1883 Sermavesi: 1v0,000,600 Türk Lirası Şube ve Ajans adedi: 268 Zirat ve ticari her nevi banka müunmeleleri İKRAMİYE lira VERİYOR. Ziraat Rankasında kümbaralı ve ihbarsız tasarruf besaplarmda en a 50 Lirası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre ikramiye dağıtılacaktır. 4 Aaaet 1000 Liralık, 4.009 Gr 4 “ 500 . 2000 4 » 250 . 1.000. “4 109 . 4,000 109 7 . 8.000 2 * . 4.800 1. ” . 3.200 . DIKKAT: Hesaplarındaki paralar bir sene İçinde 50 liradan asağı düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde © 20 fazlasiyle verilecektir Kuralar senede 4 defa, 1 Eylül 1 Birincikânun, 1 Mart ve i Haziran tarihlerinde cekilecektir. Emin de 50 Türk lirası teberrü et- mişlerdir. Yurt içinden yardımlar Ankara, 30 (A.A.) — Hareketlarz felâketzedelerine eşya ve gıda mad. desi olarak yapılmakta olan teber- rüat etrafında bugün aldığımız ha- berler Konyadan Kızılay Kurumuna yeniden gönderilen 2042 lira Kon. yanın bugüne kadar yapmış olduğu yardım 17.342 liraya varmıştır. Konyanın vilâyet itibarile teber- #Miatı ise 42426 Jiradır. Çanakkelede merk-zde 8706, Bi gada 4328, Ezinede 2323, Bayramiç. te 1981, Geliboluda 1776, Ayvücıkta 17671, Eceabütta 725, Yenicede 514, Lâpsekide 622, Bozcaadıda 335, İm- rorda 254 lira, Erenköy nahiyesinde 446 ve Kitazlı nahiyesinde de 87 B- ra toplanmıştır. Böylece vilâyetin nakdi teberrüat yekünu 24005 lirayı bulmuştur. Bundan bâşka 8000 parça eşya ile 7574 kilo da yiyecek gönderilmiştir. Nevşehirde düne kadar yapılmış olan teberrünt yekünu 3316 lirayı bulmuş ve 70 denk içinde de mubtö- Mf eşya gönderilmiştir. Edirnenin teberrüatı dır. "D. Grupu Sekizinci Resim Sergisini Açıyor Şubatın üçüncü evmartesi günü Beyoğlu Halkevinde 12 sanatkârdan mürekkep “D,, grupü sekizinci resim sergisini açacaktır. Sergi, desenleri ibtiva etmektedir. Ve Arif Kaptan, Abidin Dino, Bedri Rahmi, Cemal Kollu, Elif Nesei, Eren Eyüboğlu, E& ref Üren, Halil Dikmen, Nurullah 35.000 Tira- Berk, Zühtü Müridoğlu, Zeki Faik İzer, Salih Urallı,nın eserleri teşhir olunacaktır. Sergi on gün kadar açık bulunda- rulacaktır. Herkes serbestçe gezebi. lecektir. İzmirde Heyelân İzmir, 30 (A.A) — Sinekli mınta. kasında bir müddettenberi hafifçe başlıyan heyelân dün ilerleyişini art. tırmış, Vezir ve Osmanağa sularının ana borularından birini patlatmıştır. Civarı kaplıyan suların arzettiği teh. likenin önüne geçmek için Belediye suyu derhal membaından kestirmiş ve ihtiyati bir tedbir olarak $ü basan mıntakadaki evlerden ikisini de tah. liye ettirmiştir. Borunun süratle ta. mirine çalışılmaktadır. Limanda Tetkikat munakalât Vekâleti müsteşar mu. avini Mahmut Nedim şehrimize gel miş, limanlar umum müdürlüğünde Mahmut Ne tetkikata baslamıştır. dim daha ziyade Den manlar umum müdür : Ver bazı pürüzlü işleri gözden geçi vecektir. 130.19 20411 6.515 29.105 60.195 220558 0.965 1713 1338 32 0905 1065 30.7025 308773 ESRAM VE TANVILÂT Erşan! 105 Sıvm-Ernirum V vo İş Bankas Nama Peşin © 8.50