25 Temmuz 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Gönen Sporcularının Ba»ı'fük“ sayahati güzel oldu, — Gönen, (Muhabirimizden)— 17 temmuz salı günü Gönen- den haroket eden lar sabaha karşi leye varmışlar, idmancı - Çanakka- vaktin olmasına rağmmen spor kü- lüpleri mensupları - tarafın- | dan karşılanmışlardır. Çarşamba günü her iki memleket gençleri arasında tanışma temasları yapılınış ve memleketin temaşaya de- ğer — mahülleri Gece — verilen gençler bütün halkını davet Müsamere güzel olmuş va halk üzerinde çok eyi inti- balar yaratmıştır. Zengin pro-| gramın her numarası biribirine rekabet edercesine mütezayit takdirlerin nihay- etsiz alkışlarına mazhar ol- muştur. Çanakkalelilere güz - el bir gece yaşatan Günen gençleri; halkın kcııdıl—-rme. karşı gösterdiği yüksek al- âka — ve misafirseverlikten dolayı çok memnun kalmış- lardır. Perşembe günü mot- örle Maydosa — geçilmiştir. Seyahat programı dahilinde Türk büyüklüğünün tarihi | en büyük abidesi olan harp sahası gezilmiş ve — şehitler abidesine çelençler konmuş- tur. Cuma günü Güçepor kul- übü jile yapılan maç — çok samimi bir hava içinde ge- çmiştir. Her iki tarafta ki- bar vo Türk sportmenliğine yaraşır çok nezih bir oyun göstermiştir. — Futbolcuların canla başla çalışmasına ra- ğmen zalibiyet yapılamamıştır. Maç 2-2 beraberlikle nihayet bulmuştur. Oyunun tafsilâtı | spor haberleri mektubum- dadır.»Gönenliler Çanakkale seyahatinden olarak avdı gezilmiştir. müsamereya Çanakkale etmişlerdir. sayısı çok memnun etmişlerdir. Türk-İran Dastluğu ( Üst tarafı birinci sayfada ) halde Bü yakınlık ve — birlik yi en sanat — suhasında ve içtimal varlıkta medeni. yetin yeni ve parlak bir de- vrinj açacaktır Türk milletinin İran Şahın şahını karşılamakta göster. diği yüksek muhabbet teza hürleri, bu vesile ile söyle- nilen değerli — nutuklar iki milletin yürekten dost ol. duklarını tamamile — ispat etmiştir. Türkiyenin büyük varlığı franlılar için bir sevgi kay- nağıdır; bunun gibi İeanın terakkisi ve yükselmesi de Türk milletini vecde düşü- rür. Bu birlik ve dostluk ufuk. larda parlak bir güneş gibi parlıyarak şarkı umran — ve rofaha götürecektir. O zaman bütün dünya görecektir ki geçmiş zamanların — medeni- yet beşiği olan yerlerde sulh ve selimet, ebedi neşe ve insaniyetin yüksek Meziyet- lori yoniden vücut bulmakta vo böşeriyet, yeniden şarkta yüksek saadet ve bahtiyar- lık seslerini duymaktadır. Bergamada Meydan uharebesi (Üst tarafı birinci sayfada ) Bir muharririmizin dün malümalına müracast ettiği | yaşlı bir zat: kadar olu- leyleklerin — Kırk sene yor. O zamanda böyle kartallarla aynı şekil- de kavgaya — tutuştuklarını eyice hatırlıyorum, demiştir. Bu da gösteriyor ki bu kanlı muharebe ilk dofa cereyan etmiyor. Bergama ovasında topsuz, tüleksiz kanat ve kağalarile çarpışan muhariplerin ku . vyeti hakkındaki şayialara bakılırsa Jeylekler dört yü- zü, kartallar da altı — yüzü bulmakta imiş. Bu savaş neticesinde ka- rtalların muzafferiyeti elde edeceği ve zavallı leylekler. in çok büyük bir hezimete uğrayacakları kanaati vard- ir. Bugüne kadar leylekler- in pek azının dönmüş olma- sı bu kanaatleri kuvvetlend irmektedir. Aç ve babalar şu birkaç gün zarfında da yuvalarına avdet etmiyecek olursa ya- vrularının açlıktan ve bu sı- cak günlerde — susuzluktan | ölecekleri bütün halkı endi- şeye düşürmüştür. Onun için esnaf ve mahal le sakinleri leylek yavruları> ni mümkün olduğu beslemeğe çalışmakta yuva- larına bağırsak, et vesaire atmaktadır. Hattâ dün çarş- ıdaki bazı dükkânların kir. emitlerine çıkıp kap içinde yavru leyleklere su koyan- lar bile olmuştur. Yine çarşıdakj bazı yuva- lardaki yavrucuklar bitgin bir halde yere indiri şadırvanda yıkanıp, serinle- tildikten ve karınları da do- yurulduktan sonra yuvaları- na bırakılmışlardır. Bu hal belediyemizin de nazarı dikkatini celbetmiş olmalı ki Dün - bir kısım tenzifat bir kaç amelelerinin merdiveni buğlamak tile tırmandıkları erine sure- yuvalara yiyecek şeyler bıraktıkları | görülüyordu. Her ne olursa olsun mu. hakkak olan — şudür ki bu yaz İeylekler hiç te asude bir hayat geçirmediler, Kendilerini kana boyayan ve birçoklarının da telef olm. asına sebep olan böyle bir felâket gören yaz mevsimi asade geçti dedebilir mi? Zavallı hayvancıkların sonb- ahar dönüşü çok her halde gok hazin olacak!. Fıransız Kabinesi ( Üst tarafı birinci sayfada ) | bir kabine buhranına ma - ruz kalacaktır.Bu M. Tardiy- önuün Staviski işini tahkike memur komisyon huzurun- kadar | yekdiğ- | | etmiştir. |Bandırma İskele haytarlığı | | baytarı İhsan bey Kayseri TÜRKDİLİ HUNN AK EENENENA MA MA NN AD NN NN ESERER MA NU CO KU ZC EMAANUAN C KORANENN MANNANURNARA NNN ERRN N “. ıııı-ııııı-ı....,* ŞEHİRVEMÜI—HAKATTA Merınos Mıntakasında tetkikat Ziraat mütehassıslarından altı kişilik bir heyatyakında geliyor. Ziraat Vekâleti mütehass- ıslarından altı zat Merinos mıntakası olan — Bahıkesir, Çanakkoale ve Bursa vilüyet. lerinde tetkikata memur ed- ilmiştir. Haber — aldığımıza göre bu heyet yakında şeh. rimize gelecek vilâyetin bazı mıntakalarını dolaşarak Merinos meselesi üzerinde ve aynı zamanda — hayvan hastalıkları ve bu hastalık- ların izalesi hakkında tetki- katta bulunacaktır. Vilâyet baytar müdürlüğü mütehassıs — heyetin tetki - katına esas olacak malüma- tı ihzar etmektedir. Hayetin vilâyetimiz dahi- linde yapacağı tetkika vilâ. yet baytar müdürü de iştir- ak edecektir. Islah müfettişi Bir müdeettir. Karacabey harasında tetkikat yapmakta olan mıntaka islahi hayva. nat müfettişi Fehmi bey tetkikatını bitirerek — avdet Baytar müdürü İki gün evel Ayvalığa gi- den vilâyet baytar müdürü Bahçet bey şehrimize dön. müştür. Behçet bey Ayvalık ve Altınovada bir meselenin tahkikini yapmıştır. Bandırma iskele muayene mücadele baytarlığına tayin edilmiştir. Bir baytar tayin edilinciye kadar jiskele bay- tarlığı — vazifesi — vokâleten belediye baytarı tarafından görülecektir. Maarif müdürü mezun Vilâyet — maarif müdürü Vasıf bey bir ay izin almış. tır. Vasıf bey mezuniyetini | Bandırmada geçirecek, ken- disine ilktedrisat müfettişi Zeki boy vekâlet edecek - tir. İlk tedrisat müfetişi Maarif Vakâleti tarafından İstanbulda açılan ticaret ku- rsuna vilâyetimizden ilk ted. risat müfettişi Ali Riza bey Iştirak etmiştir. Yoni sıhhat müdürümüz. Haber aldığımıza göre ye- | ni sıhhat müdürümüz bu ay da M. Şotana şiddetle hücum | etmesinin neticesidir. sonlarına doğru İzmirden şehrimize gelecek ve ay ba- şında vazifeye başlamış - ol. acaktır. Bir hırsız tutuldu. Pazartesi günü Martlı ma- hallesinden Kâzım efendi oğ- Üıı yağcı Mehmet Emin efe- | Şıddetlı Sıcaklar hüküm - sürüyor, Dün şehrimizde hararet dere- tesi kırka kadar yükseldi. Bir hafta evel başlıyan sıcaklar tedricen şiddetini arttırmış bulunmaktadır. Dün şehrimizde çok sıcak bir lodos — esmiş sıcaklık derecesi 40 ka kadar çıkm- ıştır. Bu — derece sıcaklık şimdiye kadar şehrimizde ne görülmüş ne de işitilmiş- | tir. Havanın bu derece sıcak olması şehirde hayatı birde- nbire durdurmuştur. Soğuk meşrubat satan dükkânlar dün dolmuş boşalmış biryok kimseler buz ve kar tedari- kinde müşkülüt çekmişlerd- rdan çok zarar anduğu Bö- ylenmektedir. Or. Osman Oğuz bey hugün gidiyor. Edirne sıhhat müdürlüğü- ne tayin edilen eski sıhhat müdürümüz Dr. Osman Oğuz bey yeni memuriyet yerine gitmek üzere bugün şehri- | mizden ayrılacaktır. Sarbest tabip ve sıhhat müdürü olarak senedir şehrimizde bulunan muhte- rem doktor bu zaman zar. fında birçok güzel işler gör- müş kendisini bütün halka sevdirmiştir. Ösman Oğuz bey dün veda — ziyaretleri yapmış bu meyanda idare hanemize de uğrıyarak voda etmiştir. Muhterem doktora selâ- metler temenni ederiz. Mahkemelerde: Oğul on ada mahküm oldu. Şehrimiz ağır ceza mah- kemesi, oğlu Mehmedi çifte tüfeği ile öldürmekle suçlu Yaylabayır köyünden Tu- zaklı Mustafa ağanın muhak- emesini dün bitirmiş ve kar- arını vermiştir. Avukat Sadık boy karar. dan evel müdafaasını yap mış hâdisenin müdafasi nefis halinde olduğunu iddia ede- rek Mustafa ağanın beraatini istemiştir. Mahkemenin kararına gö- re, meselede şiddetli tahrik görülmüş ve — bu sebepten dolayı Mustafa ağa dört se- ne müddetle ağır — hapsa konulmuştur. Karar ekgori- ndi Paşa cımıı önündeki şa- dırvandan aptest aldığı sıra- da şadırvanın demirinde ası- h duran ceketinden lirası aşırılmıştır. yirmi Mehmet Emin efesdinin şikâyeti üze- rine zabitaen tahkikat yapıl. mış ve hırsizin Gönenli Me- hmet jsminde bir — sabıkalı olduğu anlaşılarak tutulmuş- Ova köyde gürel bir manzara Köylerimizde Faaliyet. Birçok kuılııımııdı küy ıaı'alen köy meydanları yapıldı, yeni yeni mektepler inşa ediliyor. Köy kanununun tatbiki etmek üzere faaliyete geçm- yolunda vilâyetçe alınan ted-. işlerdir. birler şimdiden eyi netjceler vermoğo başlamıştır. Haber — aldığımıza göre, vilâyetin bu husustaki emrine aneli tevfikan köylerin birçoğunda bu meyanda Ova köy, Kar- aman köy, Yakup köy ve — diğar ba - zı ova köylerinde köy tarl- aları, köy meydanları yapıl- mış, sıhhi ve fenni inşası için fanliyeto geçilmi- ştir. Köy tarlaları köylerde bulunan çift adedine göre meselâ bir köyde yüz çift varsa o köv için yüz dö nüm köy tarlas: hal ine getirilmektedir. — Bazı köyler — bu miktardan fazla da yapmaktadırlar, Bu tarlalar — köylü tarafından ekilecek, biçilecek ve vari- datı köyün sıhbi, diğer sarfedilecektir. Köylerde mektep mohap | zirai ve | mühim ihtiyaçlarına | Bu köylerde — yapılacak mektepler maarif idaresinin plânına uygun ve beş dersh- olacak ve bütün — köyün mektep ihtivacını karşılayacaktır. Karaman köyde iki üç ay evel inşasına başlanan mek- | tep bitmek üzeredir. .“r-klnp biri zemin olmak üzere iki kattır ve beş oda- hıdır. Zemin kattaki odalar da icabında — dershune olarak | kullan:labilecek bir haldedir. Mektebin yapılmasında köy | ibtiyar heyetinin ve bütün köylünün — olduğu — kadar mualliminin de büyük bir —şeref hissesi — var- i dır. — Müallim ve — köylü vücude getirdikleri bu irfan | abidesile cidden iftihar eda- Pebilirler. Bu zamanda av yapılmaz! Memnujyet müddeti henüz bitmediği halde bazı avcıla- Balıklı ve Oya köyleri halkı rın avlandıkları gazetemize köylerde birer Jirter mektep inşa Gazi Enstitüsü taleheleri dün şeh- Kati baba dön Ağır coz- İimizde — tetkikat yaptılar.| Üzmirin en kuvvetli takımı Garbi * Anadoluda tetkik seyahati yapmak üzere şeh- rimize gelen Gazi Terbiye Eastitüsü talebeleri tetkikle. rine devam etmektedirler. Ta-| lebeler dün toplu bir halde şehrin görülecek yerlerinden başlıcalarını görmüşler bu meyanda orta ve ilk mek ebleri, Zağnus Paşa ca Karaisabey ederek not almışlardır. Kafile reisi muallim Şina- si Hüsnü bey dün akşam üzeri vali beyi makamında ziyaret etmiştir. Talebeler — seyahatlerine dovam etmek üzere bugün bisikletlerle Balyaya gidec- eklerdir. Talebeler şehir ve kasabalardan ziyade yolları üzerinde bulunan köylerde dararak köylünün yaşayış ve üâdetlerini tetkik edecok- lardir. Binadan düşen amelolor. Evelki gün hükümet cad- desinde Emniyet müdürü be- yin oturduğu evin cephe kısmında yapılan tamiratta çalışan iki amele iskelenin kırılmasile dört motre aşağ- ıda kaldırım üzerine düşm- üşlerdir. Düşme neticesinda ameleden birinin beli incilm- b i gelecekleri türbesini ziya. | | haber veri lış_ukl—ulır Spor: Altaylılar yakında geliyor. Alluylılnn.ı şehrimize gel. mek üzere müracaatta bu- lunduklarını - evelce — haber vermiştik. Altaylıların bu ar. zusu esas — itibarile kubul | edilmiş ve ne gibi şeraitle kondilerinden sorulmuş ve bu defa cevap alınmıştır. Haber aldığımıza — göre günü honüz malüm olmam- akla beraber Altaylılar İdm. | anbirliği ile maç yapmak üzero pok yakında şehrimize geleceklerdir. Küçüklerin maçı İdmangücü ikinci takımı Idmanyurdu ikinci takımına bir maç teklif etmiş ve bu teklif Yurt tarafından kabul edilmiştir. Yurt - Güç küç- üklerin maçı bu cuma Ko- lordu - Ayvalık final maçın- dan evel yapılacaktır. —TT üN ırı Yuntaş' .ıııııııı * — Hilâliahmeri tnutmal! : iş-diğeri hiçbir şey olma. : mgîır,_