31 Temmuz 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

31 Temmuz 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

31 TEMMUZ Sıhhat bahsi: Lüzumsuz göneş banyası- nun felâketleri. Yazan: İ. üniversitesi doç - entlerinden Dr.A. SÜHEYL Bizim memlekette güneş banyoları — mektepliler ve genç kızlar arasında adeta bir moda hükmünü almıştır. Kendi bünyelerinin muka. vemet derecelerini bilmeden atıldıkları bu tehlike bazan fena neticler — vermektedir. Güneş banyosu diye bir us- ulü sıhhi vardır, Fakat bun- un ilk çıktığı zamanlardaki genişliği kalmamıştır. Şim- di daha mahdut bir sahaya inhisar — etmektedir. Zira şimdiye kadar güneş ban- yosu yüzünden görülen fel. üketler pek çoktur. Aklına gelen güneş banyosu yapıy- or. Görülen en büyük felâ- ketlerden biri de böyle vs- ulsüz güneş banyoları Yapıldıktan akciğer vere minin — başlamasıdır. Ha- tta başka bir şekli maraziye sebep oluyor. Yani — başka UZüvlere intişara sebep ohynr Güneş banyosu, bir imin tavsiyesile ve gös- “Noeğı usulde yapılmalıdır. Nitekim hava pek sıcak ve sıcağın çok hüküm sürdüğü bir gütte olmamak Şartile sı- Tf güneşle va onin inikâa eden şunile tedavi — usulleri Ve sanatoryomlar mhevcuttur. 'ada güneşten sırf tan kemik tüberkülozü vakala- rda hekimin gösterdiği mü- ddet büyük istifadeler edil- mektedir. Bu bir usulü ted- avidir. Zevk için yapılmak- tadır. Deonize girmenin sıhhi şe- rajtinden bir: anyo e& nasında yorulmamak vo uaz- ami yarım saatten fazla kal-| mamaktır. Deniz bonyoların- dan asıl edilecek istifade de budur. Yoksa suatlerce de- nizde yorulup bu — bünyevi müukavemetin nnldığı zama- nları da güneşin çok şiddet- li bir anında kumlar üzerin. de fona bir aksülamel yapa- rak geçirmek adeta büyük bir tehlikeye atılmak de- mektir. Hele yorgun ik- en bu usulü tedaviden ça kinmek çok lâzımdır. Zi- ra yorğunluk esasında be den mükavemeti müvakkat bile olsa kırılmış demektir. Yazın güneşten istifade et- mek için hafıf eler giyinmek ve sabah sı - ğinde güneşte bir az yürü- mek maksada kâfidir. Bun dan edilecek istifade daha çoktur. İnsanı yormıyacak ve rahatsızlık — vermiyecek. bir usul en tabii ve mavafık bir tarzı hareket etmektir. Sırf zevk suretinde yapılac ak banyoya girip çıkarken ve — giyinirken güneşin vücüde aksi kâfi ve muvafı- ktır. Bu ufak — tenbihten vücut büyük bir zindegi ve ruhta büyük bir şetaret hu- sule getirir. Bu gibi bany- olardan edilecek an büyük istifade de bu zindegi va neşedir. aa Amarikada amele — greri San Fransisko, 29 (A.A .| — Tavassut için yeniden sarf- edilen gayretlere — rağmen büyük Okyanusun bütün İi- manlarında grev devam et mektedir. Viskonsinde zabıta ile bir fabrikaya tecavüz eden gr- vojler arasında vukua gelen bir müsademede bir kişi öl- | 40 kişi yarala Nasyonal Sosyalizm | Parçalanıyormı,,?.. Sabık İngiliz lıhılın nazırının bir yazısı, İngilterenin sabık dahiliye , nazırı Sir Herbert Samuel «Pester Llayd» nın 20 tem- maz 934 tarihli sayısında nasyonel sosyalizm hakkın- da bir yazı — neşretmiştir. Sabık nazır diyar ki: Son sene içinde ve bilhassa son haftalarda — Almanyada vukun gelen şeyler çok eh- eminiyetlidir ve bu, yalnız Alma: için değil, bütün dünya için böyledir. Alman. yada büyük ve yeni bir te- erübe büyük bir gayret jle takip ve tatbik olunmuştur, Şimdi bu tecrübenin hasıla ve neticesi tatbik olunabilir. * Dünyada haeli — faaliyette iki büyük küyvet (cereyan ve hareket) vardır. Ve bun. ların tesir ve aksi tesiri bi zim siyösetimizi tayin eder. Bu kuvvetlerden biri Nasy- onalezim tarih kadar eaki olup aynı irk mensuplarının, yahut aynı memluket halkı- nın müşterek siyasetine da- | Milliyetpervorlik; | yanıyor. sağlam ve kıymetli bir Pa. triotisms, yahut tecavüzkâ- rne bir Militerisme — seklini alabilir, yahut ta iktısadi Antarkie olabilir. Kendini za- man zaman mühtelif meml- eketlerde hiasettiren ve an- cak zamanımızda kudret ve nüfüzuna dikkate şayan bir surette arttıran diğer kuvvet ve csreyan da halk — kütle- leriagin muhtedil bir hay- at standarına kavaşmak için sorfettikleri, bu iki kuvvet ve cereyanda âmjl olan se- sebepler: memnuniyetsizlik halkı bir. memnuniyetsizlik, fakrü — zaruüretten ve işgi- zlikten doğan bir memnu- niyetsizlik vetazyik edon muhittir. Bu iki hareket ve cereyanın hedef ve gayasi ise rahat ve huzür ve em- niyettir. Bu iki hareket ve cereyanda takip ve tatbik edilen metot ahvalin icabı £ na göre içtimal şerajti ted- ricen tadilde muhtelif pr- atik tedbirlerle fanalıklara karşı birer birer taarruz- da ferdi teşebbüslerin tutbi- kile hürriyetin muhafazasın- da —— gönüllü — teşkilâtta yahut devletçe müdahalede, yahut her ikisinin iştirakinde| mündemiçtir. — Bu — molot bazan sanayide devletçe ima- Tâtta temerküz ederek bizim Ingilterede anladığımız ma- mada (Sosyalizm) şeklini alır, yahut tamamile (Komünizm şeklindedir. Bu — harekvetin gşokli ne olursa olsun mute- dil, yahut müfrit, — tatbiki kabil yahut gayri kabil, eyi yahut fena - bir esas hedefi vardır: milyonlarca prole- tarya Jehine — medeniyeti, beşeri zekâya lâyık olacak ve foyizlerinden — herkezin istifadesini mümkân kılacak bir gşekle sokmak uğrunda modern — cihanın mücado- lesi Bu iki cereyan ve hare- keti yekdiğerile — birleştir. mek mümkün olsaydi bunu- nla cihana hükmedecek bir kuvvet meydınl gelirdi. Ma- amafih bu iki kuvvet muted şekilleri ile birleştirilebile cek vasıftadırlar. — Sağlam bir Patriotisme, tadil ve ta- nzim edilmiş — bir içtimaf torakki ile elele verebilir. Fekat Mmüfrit — şekillerinde bu kuvvetler gayri kabili to- vhittir. Almanyada Hitler bu iki kuvveti birbirile birleştirmeyi tecrübe etti. En — ham ve serl bir nasyonalizm — iptidnt ve ve zayıf bir sosyalizm ile bağlanarak — nasyonal - sos yalizm — vücude — getirildi. Bu kombinezon hiç bir vakit ne polıtika ile ne de iktisadi işlerle meşgul — ol- miyan milyonlarca insalar tarafından kabul edildi. Bu inerlar nutukların — tehacü- münden sahoş bir halo ge- lerer ve telkin — sanatiyle manyatize olarak nasyonal- izmi sooyalizme — bağlıyan rabitanın sahti olup uzuri — ve — hakkt olma- diğini — bilmediler. Patriotisme sevkile ve iç- timaf — memnuniyetsiliklerd- en kurtulmak ümidile halk kütleleri hitlere — koştular. Bir müddet için parlok bir muvaflakıyet göründü. * * Almanyadan başka hiç bir yerde hususi — şerait bu iki kuvvetli- böyle büyük bir hudut ye şümulile ve böyle bir kuüdretle jinkişaf ettirm- emiştir. Yüz soneden fazla bir pr- pagandadan sonra Almanlar nihayet sıkıca birleşmiş ve yüksek derecede — vatanpor- ver bir millet olmuştu. Dö- rt göneolik bir harpte Alma- nlar öskeri kabiliyet, mu- kavemet kudreti ve payole. rine erişilmez bir cesaret ve fedakârlık hususlarında tar- iha yegâne bir misal verm. işlerdir. Fakat netice tama- mi bir izmihlâl oldu. Çünkü Alman adamları bir takım politika hatalarile — askeri, iktisadi ve müanovi kuvyet- lerin Almanya aleyhine bir- leşmesine sebep oldular Ni- hayet iş teslimiyete, mosul- iyet ve avokıbının — cebren kabülünae, kolonilerden Tera- Bata, o vakit için silâhların- dan tecerrüde, bütun eyale- tlerinin düşman tarafından işguline müncor — oldu. Bundan mütevellit GESCEB) aksülâmel çok şedit ve ocı nur. Su, hava ve muhtelif meyva ve hayvanatı ehliyesile meşhur bulunan Balıkesir-Kütahya şimendifer hattı üzerinde Dursunbey kazasında iİlk defa açılacak olan panayır 10 ağustos 934 euma günü başlıyarak 14 ağustos 934 salı günü hitam bulacaktır. 1— Panayır mahalli kasaba1 n şimalinde saz çayırı mevkiinde olup mebzu len memba suyu ve hayvanatı eh ye için hudayi nabit mühim miktarda ve meccanen taze çayır bulunmaktadır 2 — Eşyayt ticariyo satıcıları ve sanat erbabı için belediye — torafından sureti mahsusada ve mükemmel surette ihzar ve imal ettirilen binalarla açık olarak vorilecek olan mahaller fevkalâde ucuz ücrellerle verilecektir. 3 — İlk defa olarak küşat edilecek olan panayır mahallinde satıcı ve alı- cıların istirahatleri için tertibatı lâzıme alınmış ve her suretlu min edilmekle beraber getirecekleri hayvan ve emtianın hüsnü için muhtelif suretlerde muhafaza tortibatı alınmıştır. 4 — İşbu panayıra iştirak edecok olan zevatı kiramın kanuni wergiden başka hiçbir masraf ihtiyar etmiyerek bilcümle işlerini kemali suhu- let ve emniyetle göreceklerinden çok memnun ve müstefit olacakları ilân olu- ihtiyaçları - te- muhafazası rüsum ve L BN N GD BULAK LT ZEIS İKON Dünyada birinciliği ka- zanan — « ZEİSİKON » fotoğraf makinelerinin 934 otomatik modelle- İ— ——— rini makine, sehpa ve çantanlarını «ŞAH MEH MET MAHDUMU HÜ - SEYİN AVNİ ticaret - hanesinde arayınız. nutuklar ne sürüm ne ka- idi. Kaybolan prestijin tekrur| ZANÇ n0 işe ve ne de ücret ihyası ve milli itibarın iad- | temin etmez. esi emel olmuşlur, Aynı za- zamanda 6 milyon işsiz var dı. Bunlara memnuniyetbahş bir yardan yapılımı yordu.İstikbale ait hir ümit ve teselli yok idi. Orta sınıfa mensup halkın büyük bir kısını hemen bütün varlığı- ni İnflatjon ile kaybetmiş- ti. Vatanperverlik en - son hadlde varmıştı. — Hitler gel- bua iki mefhumu birleştirdi fakat şimdi zincir kopuyor. 4k Sert haşin merhametsiz, rica ve niyaz tanımıyan ik- tısadi hakikatler siyasilerin emirlerine ram — olmazlar. | Almanyada — ittihaz edilen sert tedbirler kisa — bir an için — vâkıa kolaylıklar bah- şedebilir. Fakat az zaman sonra jişler yine berbat olur. azla iş mavcut olsun - ol- masın fazla işçi istihdam etmesini iş sahibine —emre- tmekle işsizliğe çare bu Junmaz. — Mahrümiyeti caiz olmuyan brm mandeler jtha lini — menetmekle — paranın kiymeti — dajima — muhafaza edilmez. Geçen sene Alma- nyada ticaret — eanlanmış, imalât imahsus — derecede artmış ve işsizlik — azılmış mali vaziyeti — düzelmiş ve para takviye edilmiş olsaydı itün HH0 OE İ Daimi Vilâyet encümeninden: Azami miktarı Kilo 17000 25000 kuru çayır otu yulaf Vilâyet damızlık ayğırlarının bir senelik iaşesi için balâdaki miktarda ve şartnameleri mucib- ince mübayaa edilecek kuru çayır otu ve yulaf 16 - agustos - 934 tarihine müsadif perşembe günü saat onbeşte ihale edilmek üzere yirmi gün müddetle aleni münaksaya vazedilmiştir. Talip olanların ticaret odası vesikasile yüzde yedibuçuk nispetinde teminatı muvakkate ma- kbuz veya mektubile yevmi mezkürda ve vakti muayyeninde ve şeraitj öğrenmek istiye- nlerin daha evel encümeni vilâyete gelmeleri ilân olunur. kakiki bir refah saadete ka- vuşmüş ve — bünün — tesiri memleketin her — tarafında rahat bir hayatın tecelisi ile hisedilmiş olsaydı rejimin şimdi içinde sarsıldığı buh- ran vukua — gelmezdi. Fakat bu netjice elde — edilmiştir. Bu muvaffakıyetsizlikte di- ğer sebeplerin de — tesiri olmuştur: birçok şuurlu protes tan ve Katoliklerin hüküme- tin dint sahadaki — tetbirleri karşısında duydukları tere- ddüt ve endişe, Yahudi ale- yhtarlığının dahil ve hariç- teki aksi tesirleri, idare me. wkiindeki zevatlın yekdiğe- rine karşı — duydukları kin ve haset, istirkap ve kıska- nçlık.... Bunlar gimdilik meydanı aleniyete çıkan zâf mam- dalarından bir kaçıdır. Her halda şumuhakkaktırki, bü. tün dünyada nefretle karşı- Tanan son Alman — hâdiseleri vahşiyane — harekât, toptan idamlar hnotı dullloî ot- meyip şüphesi ı ı 4 — 144 ——— ——— delâlet eden ahvaldir. En ziyade içtimat terakki için alâkadar olan insanlar. in Militarisme için bir geyle- ri kalmaz dahilde mukabil taahhüt ve yardım fikri ha- rice zit olen ve harbi düşü- nen bir fikir ile elele verm- ez. Bir sahadaki terakki di- ğer sahadaki aksülümel ile birleştirilemez. İleri aynı ta- rakki ve irtica hareketlerini birleştirmek tecrübesi daima akim kulmağa mahkümdur. —a Bir takor kırıldı Berlin, 26 (A A.) — Alın &n tayarecilorinden Ditmar bundan üç gün evel — Volf Ritin rekorunu 360 kilome- tre katetmek suretile kırm- ıştır. Yelkenli tayare rekoru- nu yeniden kırmıştır. Fulda yakınında kâja Veserkuptan hareket etmiş olan Ditmar 6 saat 25 dakika sonra Çe. koslavakyadan hareket nok - tıpındın 375 kilometre me- inmiştir. â