21 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

21 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

EYLUL 21 ae e aa aa rlaeaa eee lea e eeaeleeie eeei | iGÜNÜN HABE İÇTE: Valilerin toplantısı | | Trakya umumi müfettişli- | ği mıntakasına dahil Çanak kale, Kırklareli. — Tekirdoğ Edirne — vableri — Edirnede umumi müfettiş İbrahim Ta li beyin riyaseti altında um- umf bir toplantı — yapmağa davet olunmuştur Ru toplantıda — Trakyanın idari, içtimai, iktısadi v yetlari hakkında görüşülecek ve gelece senelerde yapılmsı lazım gelen işler hakk nda kararlar verilecektir Dahiliye memurları Dahiliye Vekâleti memu rları için yeni bir sicil DİZA mnamesi hazırlanmaktadır Bu maksatla — Vekâlet ve di- ger vekâletlerin sicil nizam namelerini gözden geçirmek- tedir. | İktısat - Vekâleti teşkilât projesi İktısat Vekâletince bu de- fa yeniden hazırlanan iş ka- nunu projesi Başvekâlete ve- rilmiştir. Lâyiha tetkik olunmak üz- ere Maliye Vekületi ile Dev let şürasına zdndıvilımqlır_ Benebi pazarlar iktısat Ve- kâületi mallarımızın halini yiıkullmadsıı ve ticari vazi" yeto sokmadan — gönderilm . esini temin için kara ve de- niz nakliyatımız hakkındaki tetkikatına devam etmekte- dir. Muallim mektepleri Bütçesinde taleba kadro- sunun daralması, buna mu. kabil haliazır talebe mevcu dunun fazla olması — dolayı- sile muallim — mekteplerine bu sene tolebe alınmıyacak- — Bulgar komitacısı Memleketimize sığınan dört beş gündenberi İstan bulda bulunan Bulgar ko mitacısı Mihailofun vaziyeti hariciye Vekâletince tetkik olunmaktadır. Mihailofan birkoç güne kadar memleketimizden gi deceği anlaş Imaktadır. Kontenjan kararnamesi Yeni Kontenjan kürarna mesinin KI listesinden istifa de edecek davletler - İktisat Vekâletince — tespit edilmiş Gümrük ve İnhisarlar Vekâl- etine bildirilmiştir. Tiftik ihracatımız. Son günlerde Tifti : ihrac alımız - fazlalaşmıştır. Fiatlar kırk altı — kuürüştön — altmış kuruşa kodar yükselmiştir. Muzur hayvanların itilâfı Zirant Vekâletince yapılan istatistiklere göre geçen se- ne - içinde (5378) Domuz, (68953) kısır hayvan, (68953 kısır kuş öldürülmüştür. Parlâmentolar - konferansı 26 Eylülda — toplanacak parlâmentolar - konferonsına hazırlık devam etmoktedir. RLE Silâh ticareti tahkik — ko- misyonu huzurunda elniteb Arreraft» girketinin Avrupa mümessili M Tomos Hamil- ton. 1933 senesinde Alman. yanın bir hava — kuvvetine sahip olmak azminde bulun- uğunu kendi şirketine bil- dirdiğini beyan etmiştir. Mumajleyh mensup olduğu şirketin, aynı sene — içinde Alman hükümetine 176 tane tayare motoru ile 8 tayare satmış olduğunu da söylemişi tır, M, Hamilton, — muhtelif Alman — devairinde yaptığı mülâkatlar neticesinde, bu devairin, alışveriş hudu- dunu pok öteyo aşan işlerle | alâkadar oldukları kanaatini hasıl etmiştir 1932 de, yapılan — işler 234,000 dolardan ibaret kal. mış iken, 1933 te 1,445,000 dolarlık İş yapılmıştr. Şirketin erkânı, Almanyaya yapılan bu sev- kiyatın Ucari mahiyette ol- duğunu söylemişler ve bu tayarelerden herhangi bi - harp tayaresi ha - Hine konup konmadığı suali. ne de: « Bilmiyoruz. » Ceva- resmi rinin bıni vermişlerdir. Almanya ingiltere müna- sebetleri Deyli Telegraf yazıyor: «ingiltere ıle Almanya ara sındaki ticari münasebetler heyeti umumiyosile gelecek hafta zarfında kabinece tet. kik edilecektir. Alman it- halât tüccarları tarafından hâlâ ödenmiyen borç mikta. rı 1,750,000 İngiliz lirasına baliğ olmaktadır. Bu halden en ziyade mütcessir — olan kumaş fabrikatörleridir. İn- giltero mensucat — satayii mümessilleri — memnuniyeti mucip bir itilâf husul bulup ta, ingiliz ihracat — tacirleri njin alacaklar. emniyet olt- na alınmadıkça Almanyaya on paralık mol satmıyacak- larını söylemişlerdir. ingiliz ticaret - heyeti Londra., 19 (A.A.) — M Kethross'un riyasetinde bu- lunan İngilir iktısat heyeti Berline hareket etmiştir. Daily Telgraf gazetesi bu münasaebetle diyor ki gazetesi İngiltere ile Almanya arasındaki ticori münaseha- tler h»-_v*li umümiyesile, ge- lecek hafta zarfında, nece tetkik edilecektir kabi. AL man ithalât töccarları tara- fından hâlâ ödenmiyen borç miktarı 1,750.000 İngiliz li- rasına baliğ olmaktadır. Tu halden en ziyade mütesasir alan kumaş - fabrikatörleri- jir. İngiltare mensucat se- nayii mümessilleri, memnu- niyeti mucip bir itilâf husul bulup da, İnhiliz ihracat ta- alacakları eirlerinin yet altma alınmadıkça, Al emni- manyaya on para'rık mal sa- tmıyacaklarını - söylemişler- dir. TÜRKDİLİ Köy Kanun u TÜi n SAYFA: 3 katının Güzel Neticeleri. Köylü kardeşler; birazfyforulacağımeğiz. Fa- kat bize eyi ve temiz yaşamak fırsatını veren bu işleri seve seve görmek vazifemizdir Okuyacularımızın. hatırla- rındadır. Bundan yedi sekiz ay evvel vilâyet idare teşki lâtının bütün şefleri kayma- kamlar nahiye mü Jürleri burada valınin riyasetinde toplanmışlardı. Umumi Vil. üyet Meclisi uzaların da ha zır balunduğu 6 toplantıda vilâyetin birçok işleri görüş ülmüş idare bakımından vilâ- yet içinde ahenkli bir çolı- şma tasisi için tedbirler al- ınmıştı. Bu meyanda müdür ve kaymakam beyler idaresine momur bulundukları nahiye ve kazaların içtimsi, iktısadi vaziyetlerine temas eden iz- ahlar yapmışlardır. Bu izah. lardan mühim olarak valimiz in o vakit söylediğiğnutku - da okuyucularımız hatırlaye acaklardır. Balıkesir valisi bu nutkunda bilhassa köy kanunu tamamen tatbiki üzerinde ehemmiyetle tevak. kuf etmiş ve direktifler ver- mişti. İşte o günleri vilâya —na- hiyelerinde ve köylerinde di- kkate değer bir — faaliyet görülmektedirler. Gazetelerde havadis sütu. nlarında köy kanunu tatbi- katı inkişaf ediliyor — gibi umum! bir ifade ile yer bu. lan bu işler acaba nedli Neler yapılmaktadır? Şimdiye kadar müspet ola- rak elde edilen nedir? Biz işte dün bunu tahkik etmek istedik ve öğrendik ki vilâyet metotlu bir çalışma. nın yanında aynı — sualleri (23) madde halinde bütün kazalara, bütün nahiyelere sormuştur. Bu sorğuya ge- len ve gelmekte olan ceva. pların ihtiva ettiği rakama müstenit malümatı — ileride alıp veraceğiz. Şimdilik okuyucularımıza şunları derin memnuniyet- lerle haber verelim . Biz vazifeden yılarmıyız hiç? Kaza kaymakamları ve Nahiye müdürleri kongre halinde Köylerde içtimai yardım K tesis edilmiştir. Köy halkın- dan alil, yoksul olanların ta- rlalarını elbirliği ile sürül. üp durmaktadır. Kağmların kaldırılması için çalışmakt- adır. Balyadan ve Karaca- bey harasındaki — Plevno boğalarından tedarik edilm- iş yüz kadar boğa vilâyet- çe köylere — tevzi edilmek üzere bulunuyor. Köylerde en şayanı dikk- at teşkillerden biri de sağl- di Bilhassa merkez kazamıza merbut bütün köyler sağlık korucularının sıhbi nezaret- inde bulunmaktadır Daha yazalım mı? Köy- lerde küçük sanaflık yapıl- masına ehemmiyet olunmak- tadır. Köy halkının okuması yazması için tedbirler alın- makta, köylere faydalı neş- riyet gönderilmektedir. Bu meyanda her köyde bir tane (Gazinin nutku) bu- lundurulmaktadır. Pilânlı köy odaları planlı hükümet — daireleri tamim olunmaktadır. Birçok köy. lerde evler şimdiden bada. Köylerimizde sıtmanın önünü' nalanmış bulunmaktadır. Köylerimizden: Talar - köy lalmak için bataklıkların kurut. ulması işi başlamak üzere bulunuyor. Umumf helâlar yapılmakt. adır. Köy meydanları temiz tatulmağa ve köylerin çeşme ve pınar başlarında bataklık bulundurulmamıya itina ed - ilmektedir. Umumi gübrelik köylerden uzak bulundurulmaktadır. Köylerde yol faaliyetleri bilhassa son günlerde artm- ştır. Köyden hükümet mor- kezine giden yollarde köyü komşu köylere bağlıyan yollar da köyün içindeki yollar ve kaldırımlarda bu satırların intişar ettiği — dakik dehi muhakkak hummali bir | çalışma vardır. Birkaç gün sonra bütün bu güzel işlerin rakamları nt dahi size göndereceğiz. Doğrusu bütün bu güzol işlere çalışan nahiye müdü- lerini, kazalarımızın değerli kaymakamların; onların ba- şında bu işleri büyük bir dikkatle — takip eden ve durmadan — yol — gösteren köylerimizin ve köylerde ot uran halkımızın refah ve sa adeti için çalışan — valimizi takdir etmek, tebrik etmek vazifedir. Köylü kardaşlar! Biraz yorulacağız,dara dü - şeceğir. Fakat bize eyi ve rda | tomiz yaşamak fırsatını ver en bu işleri seve sava görm- Vek vazifemizdir. Çoluğumuz — çocuğumuz! yurdumuza sevgili cümhuri- Byetimize ve Gezi babamıza ka- rşı büyük vazifemizdir. Biz vazife başında yılarım- ıyız hiç? yemeK K Bd M L N hye!elm 'en: Edincik. Avusturyanın iJaponya İstiklâlı | Yeni misak mı Meselesi Yaptı? Viyana, 18 ÇA A.) — Baş- ı Tokyo, 19 (A.A.) — Ha- vekil M. Şuşing Genevreden | Ticiyo — nezaretinin sakili buraya gelmiştir. Mumaileyh| Kölümı — hükümetin — harp Genevredeki Avasturya he- | aleyhine olarak -İngiltere yetinin hattıhareketi hak- kında beyanatta bulunmuş- tür. Avusturya mutlak otor- şinin hiç bir milli iktısadi- yat için faydalı olmıyacağı iddiasında bulunmaktadır, Binaenaleyh A vusturya iki cıhetli muahedeler sistemi. ni ve Streza konferansının zihniyeti dairesine girebile cek diğer çareleri kullan- mayı düşünmekte ve bu sa- yede terakki edeceğini ümit eylemektedir" Cenevredeki müzakoreler Avusturya istiklâlinin temi- ni ve Avusturyanın — dahili işlerine müdahelo edilmem- esi meseoleleride bahsolmuştur mevzau M, Şuşing muhtelif Avrupa| payitahtlarını ziyaret etme- sinin mümkün ve muvafık olacağını söylemiştir Yapurda — İsyan Navyork, 18 (A.A.) — Ama rika kupası için yapılan da- niz yarışlarında İngiliz ban- dıralı Endeavour yatı Ame- bandıralı Rainbov yatını yarım mil mesafe ile geçmiş ve birinci gelmiştir. rika Bndeavour yatı. 30 millik yavaş © fasini 218 dekıka 44 saniyede Roinbov — yatı ise 220 dakıka, 53 saniyede almıştır Bugükü — yarış için yapılacak — yedi — yarıştan ikinciyi — teşkil etmektedir. Cumartosj günkü yarış hiçe ÜY Mili “ktısat ve Tasarraf cemiyeti sayılmıştır ve Amerika ile yeni misak- lar yaptığı haberini teksip etmiş ve demiştir ki: — Japonya — Vaşington muahedesini yapmağa karar vermiştir. ve gelecek sene yapılacak olan denin konfe- ranslarının akamete uğra- ması ihtimaline karşı ha- zırlanmakta — değildir. Harbin, 19 (A.A.) — Yim- ku vapurunda bulunan Man. çürili muhafızlar Lahassu- sunun 20 mil şimalinde iken isyan etmişlerdir. — Bu yer Sungar nehrindedir. Muhafı- zlar gemiyi zaptedip yağma etmişler beş Japon, iki Kor. alı ve bir Çinliyı öldürerek bir çok yolcuları denize at- mışlardır. Yolcular denize atılmışlardır.Yolculardan ço. gu da yaralanmıştır. — Âsiler büyük mikyasta afyon alıp gitmişlerdir" Patlıyan hambalar Havana, 19 (A.A.) — Dün şehrin muhtelif noktaların. da 36 kadar bomba — patla- miştir. Yalnız kişi yara- lanmış ve zarar, ziyan ol - mamış isede vaziyet gergin- dir. --- YURTDAŞ Bu cümhuriyet bayra. mında yerli mallarımızın resmi geçidi Ankara ye ni sergi evinde gapılaca. ktır. Kışlık ihtiyaçlarını- z ucuz ve sağlam yerli mallarımızla bu sergiden ledarik et! Hu