29 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

29 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Köy Gezintileri: Gönen Köylerindeî İı | Gela Gönene iki huçuk olan bu şirin ve son saat asrın icaplarını tamamen hazme den 180 evli 1060 nü fuslu köye geldiğiniz zaman da ilk gözünüze — çarpan Cumhuriyet devrinin; — Ulu Önderin yurt içinde yayıl masını istediği işlere başlan- dığını görmek olacaktır. Asmalıdere Gönenin da ğusunda, olan Gökçesu köyünün beş altı kilametre gerisinde ku ve suyu ile meşbur rulan bu. güzel köyün aha- Hisi tamamen çiftçidir. Koca gölle olanalâkası ve ahalisinin çalışkanlığı yüzünden bura da (Kazak faşulyesri) nami- le ün alan fasulye cinsinin en iyisi yetişir. Fenni arıcılık, tavukçuluk her sahada Türk köylüsü: nün başarmak için dev adım larile yürüdüğü her sanal burada kendini göstermek tedir. Yeni harfleri pürüsüz bir surette okuyup yazan genç muhtarlarının — sonsuz çalış ması neticesinde — burada, etraf köylere örnek olacak kadar güzel ve modern bir helâ — ve — köprü — yapıl mıştir. Bilhassa — yine bu genç muhların gayretile ya pılan ilk okulün aldığı şekil cidden şayanı takdirdir. As. malıdere, Bandırma ile Gö- nen arasında, kurulan — bir köydür. Suyu biraz bol ol makla beraber topraklarının Çocuk Haftası İçinde... İkinci yazımda - çocuğun çalışma yollarından ve bu yol için anne, babaya dü şen, vazifelerden balisedece ğgimi söylemiştim... Büyük bir sevinçle ve - ölmez sev- giyle yavrularımızı -papat- yalar gibi donanmış — tatlı yürüyüşlerle kendi bayram larını kutlularken gördük .. Biz de onların neşelerine arkadaş sevinçlerine eş ol duk . Göğüslerimiz kabardı Onların geniş caddelerden nehir gibi akışları kalbimizi heyecanlarla do'durdu Onlar — yarın bizim kedderatımızın sarsılmaz bekçisi olacaklardır Şu halde yapacağımız vazifele ri bilmeliyiz.. Çalışma yolu . Bu yol en nazik yoldur. Eskidenberi anne ve baba- larımız çalışma yolunda en büyük yardımcı şamar ve salireyi vasıta bilirlerdi. Halbu- ki bu asla doğru değildir Birçok mazarratları vardır ki çocuğu sarsar asabı üze- rinde acı roller oynar. Şu halde çocuk döğülmi yecektir. Ayni zamanda yavruyu köhne bir duyguya esir edenler de — vardır ki peri, dev, gibi — hikâyeler çocuğu uykusuzluğa yollar sayıklamağa sevkeder bu gibi yollar dimağda, asapta, kanda, vücudun bilumum hareket lerinde değişiklik husule ge- tirir ki. Çocuk kabiliyetinden düşer. Evvelce de yazmıış mu | mektepleri | dir Şuraya buraya başvurur. l gibi zamanla progremla ol münbit olması — dolayısile burada, her — yokluğu var | etmeğe alışan insanların bu lunması Asmalıdereyi Gö nenin buğday anbarı şekline sokmuştur. İ Suyunun kaba - olduğunu yazdığım bu köyde iyi bir | su bolmak için yine | tarın ve genç idare arka î daşlarının gayretile bir ar- muh tezyen kuyusunun oçılması dola yısile sıhhi — bir kavuşması için teşebbüanla girişi'miştir suya ez olan Asmalıdere köyü, komşu'arı olan çiftliği yedi bin liraya al Eskiden mweraları dıktan sonra meralarını geniş-' letmişler, dolayısile bugün beş altı yüz baş olan hayvan' ndedini binden fazlaya çıkar mak imkânını hazırlamışlar: | dır. Gönenin diğer köylerinde | olduğu gibi bu köydede bü 4 tün ahlat ağaçları aşılanmış ve köy sandığı — yararına meyva ağaçları dikilmiştir. Asmalıdere Gönen — köy leri içinde en çok ev'i, nü fuslu bir köy olmak itibari- le. çok yakında kendini ör- | nek köyler arasına sokacağı muhakkaktır. Üç sınıflı olın her yıl 20 2! çocuk yetişürmektedir. Asmalıderede okuma yaz ma bilmiyen. hemen hemen hiç kimse yok gibidir. Salih Vecdi Bora tım. Sağdani çekilir. Soldan çekilir her iki tarafa meyil etmiş olur. Kıymeti olmıyan bir gövde ile uzar. O za man da ağlıyan biz ve yurt | olur Öırelmen. yesine - bağlıdır. istinat eder. Bu — uüsüllerle çocuktaki.. Hâletleri — keş fe çalışır lâzım gelen gidişi tatbike kalkışır. Bünda muva Ffak olacaktır. Olmamasına da imkân yoktur Çocuk terbi Usullerine | Ve fakat anne ve baba., | Alâkalarını öğretmenle ter tir gizlemiyerek geçecek Çocuğun harici — vaziyet- lerini birer birer öğretmene sayacaktır. Ayni. zamanda | öğretmenin çocuğa — tatbik etmek istediği birçok yolları öğrenecek, buldukça çocuğuna tatbik edecektir. Bittabi onların da gaileleri vardır fırsat Zamanla yapmağa çalı şacaklır Eğer anne ve baba lâkayt kalırda öğretmenle temastan kaçar.. Çocuğun — okuldan hariçteki veziyetleriyle alâ kadar olmazlarsa iş çok fe nalaşır.. Çocuk okuldan ayrı- hrayrılmaz dimağ geniş değil- Okulun o günkü programı dimağında yer bulmaz Nihayet olduğu gibi kalır kı hüfiza genişlemez.. Evet çocuğa oyun ve bil hassa yapıcılığa taallük eden oyunlar . Çok faidelidir Yukarıda da zikiredildiği malıdır. Bilmeliyiz ki çocuk rubun ea büyük neşesi, kal bin heyecanıdır... j | kövylünün ı | ğgünkıvrak ve ulusal raksı sü- | ğunu göz önünde Deon TÖRKDİLİ # 6 Eylül ilkokulunun ga ıecıkı mÜsa- | meresi Gece Halkevinde 6 Eylül ilk okulu tarafından çocuk haftası münüsebetile bir mü samere verilmiştir Müsamerede Oğuz Desta mı adlı dört tabloluk tarihi piyes talebe tarafından mu | vaffakiyetle temsil edilmiş tir. Küçük Çifiçiler adında ki ufak temsil ile Martiler, Bir. Çocuğun rüyası, Kır gezintileri. Rondları çok be genilmiştir. İstiklâl Aykut Şeyh Şa mil raksını büyük bir mu vaffakiyetle oynamış, küçü rekli alkışlarla karşılanmış tir. Müsamerede — Valimiz B. Etham Aykutla, Beledi 2 FD Balyanın Boynanlar köyü | muhtarı Ali oğlu Mehmedin | gece yarısı uyumakta oldu sayasına çıkarak Mehmedi ile ateş edip yaraladıktan | ğu evin | muhtar tabanca yaralıyan ve sonra da adamcağızın kafasını bıçak la keserek öldürmekten suç lu ve 13 10 936 tarihin denberi — mevkuf bulunan Mustafa ve cürün iş emeğe | Hüseyin oğlu Mustafayi teşvik ve ikna eden suç ar kadaşları Çapur Hüseyin ile Mehmet oğlu Kara Sü leymanın Ağır Cezada mu hakemeleri devam — etmek ye Reisi B, Naci Kodanaz ve talebe velileri bulunmuş tur, Yavruları — kutlularız. Bu | gece Ali Şuüri ilk okulunun müsameresi vardır —reramaire - Et fiatları düştü Son günlerde şehrimizde et fiatları oldukça yüksel miş ve koyun 45, kuzu 40. dana, sığır ve keçi birinci 30, ikinci * 25, oğlağın da kilosu 20 kuruştan — satıl makta idi Belediye dışardan piyasa- ya fazla miktarda keyun ve kuzu — gelmekte olduğunu kazalarda da et fiatlarının düşük bulundu bulundu- koyun etlerinde beş kuzu — etlerinde — de yap- ve civar rarak ve kuruş — indirme mıştır tesbit ettiği sonra dünden Belediyenin bu narhtan itibaren piyasada koyunu 40, kuzu da 30 kuruştan — satıl mağa başlanmıştır. Gelenler Gidenler; Zeytincilik işlerini tetkik etmek üzere İzmir mıntıka sına giden zeytin mütehas- tsı B Nizamettin bu tetkik- lerinin neticesini Ziraa Vte- kâületine bildirmek Ankaraya geçmiştir üzere Bizler onların gülüşleriyle gam ve kasşaveti unutarila rız.. Oplar için çırpınan ve çalışanlarız.. Böyle olduğu kâadar, bu çalışma başa git- memelidir. Onlara olan bilgiyi, Tüzumu olan terbiyeyi hayatın doğru yol larının nereler, hangi mec lâzumu ralar olduğunu aşılamalıyiz Yanlız kendi yuvamızın yav rusuna değil, yurdumuzun her yavrusuna yardımcı olmalıyiz. O yavruların ekserisi kanını, canını yurt ve- bayrağına, tarihi sarsan milleti esirge meden döğüşüpte şehit dü: şen kahramanlarımızın biz lere biraktığı — yavrulardır. Ooları da göz önünde tutup | vicdanımızın mülüp onları hükmüne gö- koruyan ce- miyete yardımcı olalım. Bu en büyük biridir. Mehmet All Kayman vazifelerimizden | tedir. Cinayetin geçenki muha kemesinde Müddelumum Sargisi için hazırlıklar yapı- İlyor. Tahlalar dün gelii. İstanbul müstakil ressam- larının Halkevinde bir sergi açacaklarını yazmıştık. Ser gide teşhir edilecek 110 tablo dün İstanbu'dan Hal kevine gönderilmiştir. İçinde çok değerli tablo- lar bulunan reslin sergisinin mayısın beşine doğru açıla cağı umulmaktadır Halkevinde — sergiye hııırlılılııı yıpıımıklıdır Hileli SÖt satılm salılmasına Möy- veriİmiyor. ait | bendlerini B Necmetlin Yeşil Muavini B. Necmettin Yeşil bir saat süren bu dava hak kındaki iddiasını serdederek cinayetin ne suretle ve na- | sıl bir hırsla işlendiğini an- | latmış ve şöyle demiştir: Suçlulardan Mustafa cürmünü hem taammüden ve hem de canavarca bir bis sevkile işlemiştir. Hareketi Ceza kanununun 450 maddesinin 3 ve 4 inci ncü uygundur. — Bu madde ve bendler de idam dan bahsederler. Halbuki suçlu cürmünü iş- lediği wrada 21 yaşını bi tirmemiştir. Ve bu nüfos | kaydile müabittir. Şehrimizde satılmakta ve | yoğurt yapılmak üzere köy- lerden ve mandıralardan ge tirilmekte olan sütler gayri muayyen günlerde sabahları belediye doktorluğunca ve zabıtasınca muayene edil mektedir. Bu muayene neticesinde katkılı ve mahzurlu olduğu görülen sütler menedilmektedir Dünde şehire getirilen sü tlerden 26 sütçünün sütleri muayeneye tâbi — tutulmuş ve hepsinin de halis ve kat- kısız olduğu görülm Eden suçlu mahkâm oldu. Dün saat 15 sıralarında Emsalin umumhanesinde se- rmaya Edremitli Fatma ad- Dında bir kadın- Dinkçiler | mahallesinden Muharrem kı zı Esmaya lisanen hakaret te bulunduğu şikâyet olun m GÜzerine suçlu yakala narak evrakile birlikte ad- | liyeye teslim - edilmiştir Meşhut cütümler mahke mesinde yapılan duruşması sonunda Fatma bir lira pa | ra cezasile üç gün hapse | amahküm olmuştur. hali ile 56 ncı maddenin tayini cezada nazarı itibara alınmasını di lerim. Diğer suçlulardan Süleymanla Çapur Hüseynin hareketleri de ceza nunun 450 nci Suçlunun bu Kara Kanu- maddesinin |4 ncü bendlerine temas et- mektedir Ancak bunlar Mustafanın fuline, fiilin ne suretle - işle- | neceğine müteallik talimatı salılmaktan | ve İşlenmesine yaramıyacak vasıtaları tedarık etmek su” | retile iştirak etmişlerdir kanu | mucibince her üç | da cezalandırılmasını | | | nun 65 nci maddesinin 2 nci bendinin de düşünülmesi şar lile ve gösterdiğim madde'er suçunun iste- | rim ., Muhakeme bu dava hak kındaki — şahitlerin celbine ve bazı cihetlerinde tetkiki ne lüzüum - hissederek — tolik | etmiştir Dünkü muhakemede uzun bir müzakereden sonra Müd-| deiumumi Muavini B. Nec mettin Yeşilin talebine uygun olarak Reis B. İsmall Hakkı Tüzemen mahkemenin kara- | rını şöyle bildirmiştir; Cinayeti bizzat işliyen Hü seyin oğlu Mustafa ceza ka nununun 450 nci maddesinin | 4 ncü bendine uygun cürmü | olan ölüm cezası suçlunun | clnayeli — işlediği vakit 21 yaşını bitirmemiş olduğun — Z9 NİSAN 937 — iLiİMiİZDEN HABERLER *Bir__Köy Muhtarının Başını Keserek Öldüren Adam Mahküm Oldu.. Suçlu, 21 yaşını hitirmemiş olduğundan idam cezası 20 senecağır hapse; diğer suçlular da 6 şar sene 8 zer ay ağır hapise mahtüm oldular,. dan 56 ncı madde delâleti le 30 sene ağır hapse ko nulmasına, fakat bu zezayi hafifletici sebepler görüldü. günden SY ncu madde de- Iâletile de bu cezanın 20 müddetle ağır hapse, diğer suçlulardan Çapur Hü seyin ile Kara Süleymanın cürümleri 450 nci madde nin 4 ncü bendine uygun sene olan idam cezası da bunların cürmü işlemeyip suç ortağı bulunduklarından 65 — nci madde delâletile onar sene ağır hapse konulmalarına, fakat bu suçlarında hafifle- tici sebepler görüldüğünden 59 ncu madde delâletile 6 şar sene B zer ay ağır hap- se mahküm edilmişlrdir. Ayvalıkta 23 Nisan Bağramı Ayvalık, — (Hususi) — 23 | Nisan Bayramı kasabamızda canlı tezahüratla kutlulandı- Havanın yağmurlu olmasına rağmen ortaokul ve etrafi ile cumhuriyet alanına kas dar olan sahil caddesi çok erkenden kesif bir kalaba- lıkla dolmuştu. Cumhuriyet alanında söy* lenen — nutuklarla bu gü nün kudsiyeti — kutlulandı: Belediye — yavrulara — şek” erlemeler ikram etti. Gect€ Gazi okulu yavruları tara” fından Halkevinde canlı bif Müsame” re ertesi akşam da tekrar edi di. Küçüklerin gösterdikleri muvaffakıyet — takdire 48 yandır. Arcılar. kulübünün çalış” malerı.. Avcılar Kulübü mesaisinde?” yük bir önemle veproğraml” ilerliyor. Kulübün esaslı & lışmalarını gören mülhakâ' taki avcılar kendilerinin yeni bilgilerden İstilfa etif rilmelerini istemişlerdir. Kulüp bu isteklere şubt açmak suretile cevâf vermiş. — Altınovada, Küf köyde, Bağ yüzünde birer#? ba açmıştır. Bu şubelere hafta muntazaman gi rek mesleki konferanslarY rilmekte, faideli av uıuul talim ettirilmektedir, Kulüp her pazar ıi". müsamere verildi. ler | avlarına giderek muvaff& yetle dönmektedir. — Kulübün soyahati Avcılar kulübü mayıs , larına doğru Bursa Ul seyahati yapmağa karar miştir. Bu seyahat münasebt" Balıkesir - Susuğırlık M* malpaşa Bursa avcılar " lüpleri ziyaret edilece* Seyahat proğramı (4 edilmeğe başlanmıştır..