30 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

30 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

30 NİSAN 937 Nesir : Kendimi Yalnız Sanırdım.. Yıllardır hep ağlıyorum, Rözlerim ferini kaybetti; hıç- kırıklarım işitilmiyor... Âdem oğullarından uzak laşmak, kendimi kimsesiz bir diyarda dinlemek istiyorum. İstiyorum ki inliyen — hıç- kırıklarımı sessiz diyarların, benim gibi hayatından bık Miş çocukları dinlesin İıllyoıum ki hıçkırıkları Mın aksini, dün neşe gülüp bu Rün İistiropla kıvranan, dudaklardan duyayim .. Susunuz!.. Bir gönül ağlıyor. . Dinleyin, içli bir ağlayış bu.. Gam ve enini kendine Mihrap yapıp tapan bir gön lün hıçkırıklarına benziyor... Ağlıyorum... Sevinerek ağlıyorum.. Benim gibi ağlıyanlar var diye ., Ağlıyorum ... Yıpranan senelerimle baş Aşa kalarak. . Ağlamak: Kimi, kendini - bir Tanrı Tanıp tapılmadığı için ağ Ar... Kımi, tapılacak bir ilâh lamadığından.... Ağlıyo .. Kumral, uzun saçlımı gök- lere kanat açan mor - servi İi kara gölgesinde kay- itim diye yalnızdım, ken İmi yalnız sanırdım. hmaşım.. Benim gibi ağlıyan da var- | göz, ' Tiş, Ey gönül, çoş, Yaşlarınla kuruyan Ferhatın Mesine su gönder. Ey gönül, yalnız değilsin., | ::ılııılıkıın kurtuldun. ar b Mazinin kara perdesini ;“kbı'ınln pembe ufukları * gerip bikeslikle ağlıyan İtac! Demin senin hıçkirik- Arını işittim.. Onlar bir aşk ağlıyorlar . kizal izleri gördüm.. Aldatıldık.. Diyorlar... yle mi?.. Ağla... Göz yaşların sana heti ;:'b' damla damla kadeh tad: versin... Ağla, . bi tokirıklarının ufuklarda İN .hlll inliyen izler kulak bir senfoni olarak dal ga gelsin . hi öz yaşlarım bana yalnız ,*':'" verdiği — doyulmaz | tattırıyor. Üliyorum.. Üı,.,'""' gibi ağlıyanlar var Aı"Ylııuııı « tkim için yas tutarak.. İlyorum * ı. Z. Meriç Orma sulh hukuk e. hökimliğinden: “"h Zetenizin 21 Nisan 937 Ve 10108 sayılı nösha- 9, | satış ilânında — (35, " 25 ve 30) lira kıy- N b # parça tarlanın “Malide; Vp Bi Meyi A, te mevkiinde ol andırmanın (Soğuk- kilnde olduğu tashi- olunur. AL | içirten | Sovyetlerde Türk Sinema ve tiyatracılık | Belear Sovyetler birliğinde, sine- mada olduğu gibi, tiyatroda da Garbin büyük şaheser: lerine fazla rağbet ediliyor. Sovyetlerin en büyük tiyat- roları Shakespearein “Onl. kinci gece,, sini, Moliörenin birçoak *Sevilla Barberi, ni defalarca temsil etti. Bu arada İngilizler, Sha kespearein eserlerinin sah- neye konuşunda birçok tah- riflerin yapıldığını ileri sür- düler Fakat, büyük eserle- rin tiyatro halkına anlatıl masında bazı değişikliklere başvurulması tabil sayılma hıdır. Sovyet sahnelerinde son olarek temail olunan Fransız romancısı Batzacın “Üvey ana, dır. Büyük Fransız muharri rinin bu eseri, bu süretle, Sovyetler Bir li ğinde ilk defa olarak sahneye ko nmuş oluyor. Sövyetlerde Balzaca kar gı büyük bir sevgi düşünü- lürse bu piyesin şimdiye ka- dar temsil alunmamasına biraz hayret edilir Hakikatten, Sovyetler Bir- Üğinde Balzac çok sevilmek- tedir Büyük Fransız muha rririnin eserleri Rusçaya ter- cüme edilerek milyonlarca basılmıştır. eserlerini, 'Üvey ana, nn temsili hakkında Sovyetlerde yapılan tahlillerde eserin son derece aslına uygun olarak oynan dığı ve kahramanların pek canlı olarak temsil edildiği söyleniyor Balzcın sahneye konan bu sinden evvel, gene Sovyet |ler Birliğinde Vahtangov ti- yatrosu Balzacın “İnsanlık komedyası, manlarının hepsini birer bi rer söhneye koymak istemi şti. Fakat bunlara çok uğ- sırasındaki - ro- pek az oldu. Bu müşkülât şundan ileri | geliyor: Balzacın romanlarında esaş olan şey yaşattığı kahraman: ların devrine ait âdetler falandır. Bunlar — eserlerde uzun uzun tosvir edilmiştir. | Halbuki roman tiyatro pi yesi haline konuldu muydu, tabil, tasvir kısmı tamamile Datılıyor Yalnız, romancının tasvir ettiğine göre aktörler geydiriliyor, onlara roman- da tasvir olunan hâreketler veriliyor Bütün diğer kısım lerı temsil Turgenyev, bu nun temsilini görmüş. Bu tecrübeden sonra ar tak Balzacın sahneye koymağa çalışmak- tansa doğrudan doğruya ti- yatro eserinin temsil edil mesi düşünüldü. Fakat, Bal romanlarını stluğu 20 nisan. tarihli Utro ga zetesine Petkö Stoyanofun | yazdığı makaleden şun!'arı alıyoruz: Bütün iç güçlüklere rağ- men, halkımız, iki — sayın Türk mümessilinin Bulgarls- ziyaretini hakiki kıy- metile takdir etmelidir. Türkiye Başbakanının ve dışbakanının Sofyayi ziya- retleri ikincidir; bu da Tür kiye tarafından sulh politi kasında Bulgaristanın ehem- miyeti hakkile takdir edil diğine alâmettir. Bu — aynı zamanda şuna alâmettir ki Balkanlarda fanl ve mühim suretiyle, Türkiyenin ehemmiyetine, gerek resmi Bulgar hükümeti, gerekse Bulgar kamoyu tarafından hakiki kıymeti verilmelidir Bugüön, milletlerarası em organize Bizim bu sulh, müvazi tanı unsur niyet prensipiyle edilen sulh devridir için Balkanlarda, milif istiklâlimize bir seyir almaktadır. Balkanlar yabancının âle ti olmaktan çıkmalı ve ken di mukadderatına — hâkim olmalıdır Şunu da — ilâve edelim ki yalnız — zayıflar değil, kuvvetliler de başka larıma âlet olabilirler. Balkan milletlerinin biri birlerine nazaran ehemmi yetleri şüphe götürmez Bu poletikadır, bu istik baldir. Türkiyenin komşulu- ğu, tarihi mazi ve — bizzat kendi istikbalimiz elbirliği- mizi organize etmeyi bize emretmektedir. Bulgar — Türk dostluğu, nun serbestçe teşkilâtlanmış öncüleri adına biz, Türkiye başbakaniyle 8. Rüştü Arası muhabbetle selâmlarken | teşkilâtlı sulh lehinde müş | raşıldığı halde muvaffakiyet | bıraktığı | terek eserin, iyi komşulu ğun ve dostluğun vereceği iyi neticelerden emin bulu 1172 cinslik bağ ka Yonu. Soövyetler Birliğinin bazı mıntakaları, ve bu meyan- | da en ön safta Kafyasva. bağcılık ve bağcılığa mer- but diğer sanatlar için bi- rinci sınıf arazi teşkil eyle- mektedir. Bununla beraber, alâkadar Sovyet makamları bağcılığın gerek keyfiyet ba kımından daha ziyede ipki- şafı için büyük gayretler sarfetmekten bir dakika ge ri durmamaktadır. Bu meyanda “Magaraç, | bağcılık ilmi tetkikler istas: zacın o büyük şahserlerine | mukabil çok iyi tiyatro pi yesleri yoktur. En muvaffak eseri ancak bu 'Üvey ana, dir. *“Üvey ana. hakikaten, Balzacın tiyatroda bir şah: eseridir. Rus edibi Zürgen yanu, müsmir faaliyeti ile en başta gelmektedir. Kırı mın cenup sahillerinde kâin o'an bu bir buçuk hektarlık istasyonda 1172 cinslik bir | bağ kolleksiyonu vücuda ge | tirilmiştir. Burada, Sovyet ler birliğinin muhtelif mın takaları ve dünyanın tanın: miş bütün yerlerine ait kü tüklerle tanınmış bağ mü tehassısı Miçürin ile talebe | lerinin islâh yoluyle yeniden yev, bunun temsilini görmüş | | mevcut bulunmaktadır ve çok beğenerek - tesir al tında kalmışlı “Kırlarda bir ay, eserinde bu tesir görü lür. buldukları bir çok cinsler Bir buçuk sene içinde “Magara,, şimal ve uzak ( şark mıntakaları da - dahil SAYFA: 3 İngiltere Kralının Taç | İngiltere İogiltere kralı altıncı Jor- | Jun 12 mayısta Vestminister kilisesinde taç geymesi mü nasebetiyle yapılacak olan ve büyük bir kısmı bin yıl- lık bir ananeye dayanan tö renlerin cereyanını, cihan kamoyu, bundan yirmi beş yıl evvel kral beşinci Corc ve kraliçe Marinin taç giy mesinde tasavvur bile edil mesine imkân olmiyan bir ölçüde takip edebilecektir O gün, seremoninin dakikasından itibaren bütün teferruatini, yeni kralın yal- nız yüzlerce milyonu bulan tebaası değil, bütün medeni dünya radyo vasıtasiyle öğ- renecek, işitecek ve gözü önünde canlandırabilecektir. Bu törenlerin, mahiyet taşıyan ilk kısmı, eski devirlerle nisbetle biraz iki saatten - fazla cektir Bunun için, İngiliz - dilini bilenler törenlerin her &f hasını adım adım takip ede ceklerdir. İngilizce bilmi yenler ise, koro müziğin fevkalâdeliği sayasinde bu tarihi törenin büyüklük ve haşmeti hakkında bir. fikir edinebilecekdir Ancak, Ves tminster kilisesindeki t a ç geyme töreni esnasında ce reyan edecek şey'eri anla yakilmek için, bu törenin dini cıbetleri hakkında, iyi den iyi malümat sahibi ol- mak gerektir. Bu itibarla, Britanya hükümetinin emri yle Londradaki müzik müe- #sseselerinden - Navelle bası mevinin hazırlayıp neşret miş olduğu reemi proğrama müracaat edilmesi çok fay dalı olacaktır Dini tören, daha kral ve kraliçe kiliseye gelmeden Vestminster dekaniyle koro nun kiliseye geldiğine işaret olan uzun bir dua - ile baş lamaktadır. Ve bunun arka sından bir müddet sonra, Vestminster mektebi talebe sinin korosu kral ve kralı- çesinin vürudunu selâmlıyan bir parçayı terennüm ede | cek ve bu esnada da kral ve kraliçe “tiyatro, adı ve- rilen ve hükümdarlara mah- sut olan sahneye doğru iler liyeceklerdir. Kral Corc ile kraliçe Elizabet kendilerine ayrılmış olan ve seremoni nin asıl cereyan edeceği bu yere vardıkları zaman, ora da hazır bulunanlar, müzi sürmiye olmak üzere, Sovyerler Bir liğinin muhtelif yerlerine 220 bin sap yollanmıştır. Esas itibariyle bağcılığın yapıldığı mıntakalar haddi- nin şimalinde hususi fidan beleri mükemmel neticeler | vermiştir. Bu suretle, bu tec rübelerin muvaffakiyetle ne ticelenmesi üzerine, bu sene zarfında, Moskovanın 300 kilometre şimali şarkisinde kâin İvanova şehri civarın | da, ilk defa olarak bu ka | dar şimalde, ilk dört hek- tarlık bağ dikilecektir. Bu | bağın verimi üzerine de ge lecek seneler içinde, bittabi bağ mikdarı mütemadi su rette arttırılacaktır. ilk | dini bir | Â ——— İngiltere Bilbaoda perişan daha kısaltılmış olduğu için | kal bir âhenkle kral ve kra- | liçeyi “yaşa,, diye alkışlıya caklardır Bundan sonra sıra, hükümdarların tanıtılmala gelecektir. Kenterburi | peskoposu ve yüksek paye liler 'biribirleri arkasına ve yeni rına şimale, cenuba, doğu ve ba tıya doğru vaziyet almış | bulunacaklardır. Tam bu wı- rada, kral da tahtının basa- mağında ve ayakta olduğu halde, imilletine bu dört is tikameti gösterecektir — SONU VAR çocuklarını himaye (Baştarafı birinci sayfada) | kleri, — Milislerin, muhtelif cephelerde mavrzilerini dü- zeltmeğe muvaffak olduk ları ve Zazga hattımı yar mağa muvaffak olan düş- manın büyük zaylata uğra _llılı bildirilmektedir. Valânsiya, 29 (AA ) Emin bir menbadan alınan fakat henüz yen bazı haberlere göre, pa zar günü Gırnatada mühim | hâdiseler cereyan etmiştir. teeyyüd etmi- General Frankoya karşı ax | keri bir isyan başladığı zan nedilmektedir. — Gırnatanın birçok mahallelerinde tüfek sesleri işitilmiş bundan son ra uçan İZ tayare şehrin bu mahallesini bombardı man etmiştir. Londra, 29(A.A ) Tali aekeri eksperler komitesi dün İspanyadaki ecnebi gö nüllülerinin geri çağrılma meselesini tetkik - etmiştir. Sen Jan Doloz, 29 (Radyo)| — Bask kuvvetlerinin mağ- | lâbiyeti büyük ve mühim- | dir. Bütün kuvvetler Bilbao önüne çekilmişlerdir Mola kuvvetleri ilerlemek tedirler. Doranga mevkli henüöz sukut etmemiştir. Bu- rası mühim yolların telâki gâbıdır. Burada büyük Na polyon büyük müşkülâta tesadüf etmişti Markinyayı — işgal olan asi kuvvetler, nistleri takip “etmektedir. Birçok köylüler tevkif edil miştir. Elde edilen ganalm de çoktur. etmiş Elleriyo ve Vega. esirler için kamp haline getirilmiş- tir, Burgos, 29 (Radyo) Biskay cephesi taarruzunun başladığı günden — bugüne kadar asilerin eline düşen esir miktarı beş bin tahmin DK K MKMK KH komü- | Geyme Merasimi.. Waden ocaklarımı derlet- Teştiriyor. Londra, 29 (Radyo) İngiliz Maliye Nazırı Avam kamarasında beyanatta bu- lunarak: İngiliz. madenleri ve ocakları devletleştirilecektir. İngiliz hükümeti, bütün ma den ocaklarının — idaresini üzerine — alacak ve maden ocakları sahiplerine 6 mil- yar 500 milyon İngiliz lira- sı tazminat — verecektir. Bu mübim para, seneden sene- ye taksitle tediye edilecek- tir. Demiştir. Madrit Dün Şiddetli Top Ateşine Tutuldu.. bir Halde bulunan İspanyol etmeğe karar verdi. edilmektedir Valansiya, 29 (Radyol Asi Balear ve Kanarya kro vazörleri Boryani İimanını bombardıman etmişler ve ba- | zı yelkenlileri batırmışlardır San Sebastiyen, 29 (Radyo) | — General Mola kuvvetleri Melsagoyu işgal etmiştir. Bu rası mühim bir yerdir. Asi lerin ellerine birçok mühim mat ve 150 kamyan düş Müştür. Salamanka, 29 (Radyo) Sabık parti liderlerinden Jil Robles, Frankonun bütün fırkaların birleştirilmesi emri üzerine siyasetle iştigalden tamamen vazgeçmiştir. Diğer rüesadan Antonya Brikotea da Monarşist parli sini feshetmiştir. loıimdı'hıiılıılılı DARMd 20 (Aadyo) — Taç geyme merasimi dola- yisile Londrada kalabalık gitlikçe artmaktadır Dün kral Jorj, Vindsor sarayından motörbot ile bir gezinti yapmış ve halk ta rafından şiddetle alkışlan mıştır ingilterenin Paris sefirliliği Paris, 29 (Radyo) B. De boxs, İngilterenin yeni Pa riş sefiri Sir Erik Fipsi ka bul etmiştir. İngiliz sefiri itimatname sini vermiştir. Yarın sefir, B. Delbos vesair hariciye er kânile birlikte B. Lebruna itimatnamelerini rermen ve recektir. | Emniyet müdürlüğünden: 25 4 937 Pazartesi günü sokakta bir mikdar para bu- lanarak dairemize teslim ed- ilmiştir. | — Sahibinin müdüriyetimize müracaatı ilân olunur SAA NB NBENDE BU SĞCDUK K DENEK BK MK ğAlev Kamçıları ROMAN - YAZAN: Muammer Gözalan Gazetemizde Tefrika Edilen Bu Eser Yakında Kitap Halinde Çıkıyor.