31 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

31 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

31 ILKKÂNUN 1931 PAZARTESİ ULUS SAYIFA: 3 Ankarada Dumlupınar nahiye kongresi nahiyesi Cümhuriyet Dumlupınar 28. 12. 934 cuma. rtulk Fırkası Köngresi akşamı Samanpazarında nahiye binasın- da yapılmıştır. Kongre başkanlığına Ca fer Tayyar Öker seçilmiş, kongre dilek. lerinden bir sene içinde olup bitenleri o- cakların çalışma örneğini, fırkamız dev rimile yapılan büyük işleri anlatmış, na- biyenin bir yıllık geliri ve _gıdenm bil dirmiş, geçen sene kongresinde kabul e. dilen bütçenin kati besablarını göster - miş, kongrece onay görülerek 935 sene. si bütçesi anıklanmıştır. ,de bulunan fırka vilayet idare Kongre heyeti reis vekili Bay Mümtaz Ökmen Atatdı elam ve iltifatlarını kongre- ye bildirmit; kongre bu büyük iltifattan dolayı kavanç içinde kalmış, derin saygı- larının Atatürk'ün yüce katına sunulma. 'i dJaştırılmıştır. Bay Mümtaz Ök. men Cümburiyet Halk Fırkaşının ana va. anlatmış ve her ana vasfı üze - vinde uzun izahat vermiştir. Kongre başkanı Bay Cafer Tayyar Öker dil inkılabının kıymet ve ehemmi- yeti hakkında bir söylev vermiş, türk di. linin yabancı kökleri atmasının — büyük bir. kurtuluş olduğunu, türk dilinin bun- dan sonra kuvvetleneceğini ve güzelle . şeceğini anlatmış, soyadı almanım öz türkçenin icablarından olduğunu söyle - miştir. Bu vesile ile kongrede bulunan. lara soyadı verilmiştir. Soyadı alanları ğıya yazıyoruz: "'BL:__ Eczacı Cafer Tayyar Mengün — Atatürk Erkek okulu baş muallimi Mitat. Başyazgan — Avukat Said Bağlum — Kurultay Evrak M. Tev. fik. Kınacı — Tüccardar Bay Mustafa aya — Tüccardan Kara Veli Mahmud Önver — Çukurhan Enver Mustafa Özkan — Nafıa Vekâletinde Tevfik Özbay — Baytar Ali Rıza Ünal — Mezbaha muhasebesinde Tev fik Öztürk — Belediye kantarında Bekir Sami e Dunraç — Ekinci Veli Dimraç 'Tuna — Posta Baş memuru Cevat Aksoy — P. T. M. Nazım Tabrak — Belediye sağlık memuru Abdullah Yazıcı — Yazıcı oğlu Salih tüccardan Gündemir — Maarif Ve. Cahid Küni — Belediyede Ahmed Şükrü Şengül — Manifaturacı Şakir Özdoğan — Maliye mütekaidlerinden Ali Niyazi " ) Albağlar — Maliye Vekâleti Ahmed Hamdi Günal — Urgancı Abdullah ÜUnal — Buğday koruma Me, Ali Ga- Kib. ğ ğ Yağcı — Dahiliye mutemedi Ahmed Hamdi p Kurşunlu — Saraç İbrasim Ayvat — D. D. yollarından Bekir Teyfik. Akıncı — Koyunpazar mahallesinden Galib a Gürel — Tapu Memuru Ahmed Şevki Güngör — Mütekaid kaymakam Sub. hi Uğur — Halk Fırkası Tahsildarı Ce. mal ; Batmaz — Doktor Nazmi Öztürk — P. T. T. İsmet Börekci — Ankara müddeiumum! mu- avini Fund Kadan — Hamamcı zade Husam Sünker — Eczacı İhsan Bulgurlu — Tüccardan Salih IÇ DÜUYUÜMLAR Bakanlar Heyeti Bakanlar Heyeti dün öğleden evel toplanmıştır. Bulgaristan'dan kaçak şeker sokan yeni bir şebeke Kstanbul, 30 (Telefon) — Bulgaris . tandan Türkiyeye şeker kaçakçılığı ya- pan bir şebeke daha meydana çıkmıştır. Kaçak olarak- Türkiyeye getirilen ve şimdiye kadar tesbit edilen şekerin mik. darı 235 tondur. Tahkikata başlanmıştır. Bir kuduz köpek yirmi kişiyi ısırdı. İstanbul, 30 (Telefon) — Eskişehir - de küçük bir kuduz köpek - tarafından ısırılan 20 kişi tedavi edilmek üzere İs- tanbula getirilmiştir. İngiliz murahhasları İngiltere hükümeti yeni ticaret an. laşması müzakeresine başlanması için murahhaslarını tayin etmiş ve isimlerini hükümetimize bildirmiştir. Murahhas- lar Ankarada bulunmaktadırlar, Umumi meclis seçimleri yenileniyor Kadınlarımızın da iştirakini te- min edebilmek için umumi meclis seçimlerinin yenilenmesi hakkın- daki kanun resmi gazetede çıkmış ve İçeri İşleri Bakanlığı kanunu vilayetlere bildirmiştir. Meclisi u- mumi seçimi saylav seçiminden birkaç gün sonra yapılacaktır. İtalya ile kliring müddeti uzatıldı » Ökonomi Bakanlığı ye- niden yapılacak kliring uzlaşması- na esasş olmak üzere Maliye Ba. kanlığından bazı malümat iste- Miştir. Sıvas hukuk hâkimliği Sıvas asliye hukuk hâkimliğine eski Samsun asliye hukuk reisi B. Celal tayin edilmiştir. Bay Kurdoğlu Faik Atina'ya gitti Ökonomi Bakanlığı müsteşarı Bay Kurdoğlu Faik Atina'ya git- mek üzere dün akşam - İstanbula hareket etmiştir. Tâbiüyetimize alınanlar ve çıkarılanlar Resmi izin almaksızın yabancı devlet tâbiiyetine geçmiş bulunan (265) şahıs tâbiiyetimizden çıka- rılmış ve hicret ve iltica suretiyle memleketimize gelen 2746 şahıs tâbiiyetimize kabul edilmiştir. Yeşilöz — Fevzi Özemek — Dişçi Sıdkı Sönmez — Bay Talat Barlaş — İhya Tiryaki — Bolediye hesab İ. Mü Hasan Tüzün — Devlet Şurâsı Me, Asim Tondoğaç — Muammer oğlu Munm- mer Sargın — Tüfekçi Raşid. Bu akşamki balo | Hilaliahmer Ankara merkezi ta- rafından Ankara Sergievinde yıl- başı için tertib olunan balo bu ak- şam verilecektir. Öğrendiğimize göre Sergievinin bütün salonları mükemmel suret- te tefriş edilmiş ve dün akşama kadar tedarik edilen 500 kadar koltuk sergi evine taşınmıştır. Bu büyük salonda aileler için birçok köşeler hazırlanmış; on dört kişi- lik bir cazbandın en son dans ha- valarını çalması için nota getirti- lip provalar yapılmıştır. Bundan başka lokanta olarak ayrılan - bir başka salonda da bir başka caz- band çalacaktır. Gene öğrendiğimize göre bilet- lerin üzerindeki numaralarla pi- yango çekilecektir. Piyangoda ve- rilmek üzere birçok ulusal mües- seseler gayet değerli eşyayı Hila- Hiahmere hediye etmişlerdir. Balonun büfesi ile lokantasın- da yiyecek ve içecek fiatları ina- nılmıyacak kadar ucuzdur. Mese- la likörler 25 kuruş, dondurması, meyvası da dahil olduğu halde 5 türlü supe yüz yirmi kuruştur. Sa- lata, karışık meyva, dondurma, Timonata, çay, kahve 25 kuruş, Orman çiftliği birasının şişesi 78 kuruştur. Bu fevkalâde geceyi bütün An- karalıların Sergievinde geçirecek- leri umulmaktadır. C. H. F. Adapazarı kaza kongresi Perşembe günü gecesi C. H, F. kaza koöngresi toplanmış ve eski idare heyetinin raporu - ittifakla kabul edilerek yeni heyete aşağı- daki kişiler ittifakla seçilmişler- dir: Bayan Lamıa Derdkesen, Bay Asım Arca, Bay M. Sipahi, B. Galib Doğancı, B. Dr. Süleyman, B. Y. Özkaya. Vilayet kongresinde eyi sonla- ra bağlanması için, teklif edilen dilekler üyelerin içten gelen ateş- H sözleriyle de anlatılmıştır. Bun- ların en başlıcası sunlardır: Okurunun sayısı ile uyacak bir orta okül binasının temini ve ya- kında yıkılmaya yüz tutan şimdiki çürük binadan çocukların bir an evel kurtarılması. Çoktandır bakımsız kalan ve eyice tamire ihtiyac gösteren ilk okul binalarımın bir an evel işe yarar şekle konulması. Evkafa aid olup aylardanbet dir yaptırılmıyan çark köprüsü- nün bir an evel işe yarar şekle ko- nularak o civardaki ondan fazla köyün kaza ile bağlılıklarının ba- şarılması. Çeltik ekiminin ve to- humlarının düzeltilmesi, Zonguldak'ta seçim işleri Zonguldak, 30 (A.A.) — Yeni saylav seçimi hazırlıkları ilerle- mekte ve ikinci müntehibleri ayır- mak için vilayetin her tarafında çalışılmaktadır. İki gün sonra fır- ka namzetleri bildirilecektir. Fır- kaya kadın üye kaydı devam edi- yor. Trabzon'da saylav seçimi işleri 'Trabzon, 30 (A.A.) — Saylav seçi. mi işleri hızle ilerlemektedir. C. H. F. kasındaki yoklamadan sonra ikinci mün- tehibler birlikle seçilmiştir. İkinci seçi. ciler arasında yirmiden fazla fırkacı ka- din. vardır. Trabzon'da soğuklar Trabzon, 30 A.A.) — Havalar — 30- Bumuş ve kardan Erzurum yolu otamo. billere kapanmıştır. Zonguldak'ta yoksullara yardım Zonguldak, 30 (A.A.) — Çocuk esir. geme kurumu okulara devam eden yar. duma muhtaç 250 çocuğa her gün sıcak yemek vermeğe başlamıştır. Kurum dere yılı başında 129 çocuğun ders le- vazımını almıştır Aydın elektriğe kavuşuyor Aydm, 30 (A.A.) — Aydında elektrik tesisatı yapılması için be- lediyenin hazırladığı proje Bayın- dırlık Bakanlığınca onanmıştır. Tesisatın yapılması için yakında münakasa açılacaktır. Kastamonu'da fırka kongre Kastamonu, 30 (A.A) — Fırka vila- yet kongresi her yılkinden çok — Ffazla murahhasın iştirakile ve samimi bir ha- va içinde çalışmasını bitirmiş ve birlik. e vilayet idare heyetini seçmiştir. Bu- gün ilk toplantısını yapacak olan vila- yet idare heyeti başkan seçimini yapa. caktır. Ürgübde peçe kalkıyor Ürgüb, 30 (A.A) — Ürgübün her iş bölümüne bağlı yurddaşları dün gece belediye salonunda toplanarak kadınla- yımıza bütün yaşayışta birlik ve ortak- hik haklarının verilmesinden dolayı se- vinderini izhar etmişler ve bu yasayı beğılkyon bürüürelmle vayyi'ne coy kunlukla andıktan sonra bu erginliğe değeri olan kadınlarımızın ak ve temiz alınlarını örten peçenin bir daha kullanıl. mamasını kararlaştırmışlardır, Fakir çocukları giydirelim Yılbaşından ötürü dış memleketle: rin hepsinde fakir çocukları - sevindir- mek için oyuncak armağan ediliyor. Çocuk esirgeme kurumu giydirilmesi, doyurulması hepimize bore olan fakir türk yavruları için yardım, üşüyenleri giydirmek için eski çamaşırlarmızı is- tiyor. Vakit geçirmeyiniz. Eski çama- şırlarınız birçok yavruları ve yavrulu anneleri soğuğun amansız tesirinden, ölümden kurtaracaktır. Ankara Radyosu Dün akşam Ankara rtadyosunun Zi. raat Vekâleti saatinde baytar Muzaffer Özkan, hayvanı balımından, ölümüne den ve hayvaalarıt memleket ihracatmm. da büyük bir yer tuttuğundan bahsetti. izhmer saatinde de; 'Kâzım Namij gen hilâliahmerinden bahs ederek büyük savaş içinde genclik teş- kilatının hilaliahmere nasıl yardımı dokunduğunu ve bizde de bu teşekkü- lün olmasımın yarının savaşlarında işe yarıyacağını anlattı. Bundan sonra mü- zik programına geçildi; sanatkâr Çe- katovski, piyanoda Ulvi Cemalin refa- kı Birigğ'in “Ben seninim,, şarkısını türkçe ve Tosti'sin “ülkü,, sünü ve Molodistin “Kader,, ve Helmüt'un “Ge- ce, şarkılarile bir de italyan halk şat- kısr söylendi ve ajans haberleri verile- Tek programa nihayet verildi. Bu akşamki program şudur: Hil Türk dili araştırma kurumu saatl Musiki: Bethoven — Sönate Keman: Necded Remzi Piyano: Ferhunde Ulvi Gülme saati Dans musikisi Musiki: Sehubert — Moments muslcaux Piyano: Ferhunde Ulvi Haberler Hayır sever yurddaşlar Sümer Bank Müdürü Bay İlhami Na« fiz 26 parça yeni eşya, İnönlü okulu nas mına 34 parça eşya, Cümhuriyet okulu sınıf 1 namına 10 parça eşya, sınıf 2 na. mına 14 parça, sınıf $ namıma 8 parça eşya, Yeni hayat okulu namına S0 par- ga eşya, Çocuk Esirgeme Kurumu Genel met kezine bağışlamışlardır. Genel merkez bu hayır seven Bay İlhami Nafiz ve okull çocuklarına açık teşekkürlerini sunar, Samsun bir yıkımdan kurtuldu. Samsun ( Özel bildiricimizden) —E- vet Samsun bir yıkımdan kurtuldu ve bu kurtuluşu da doğrudan doğruya itfe. iyemize borcludur. Üç gece evelisi, Kökçü mahallesinin Üst yanındaki tek katlı ve tahta evlerden gıkan bir yangın ondan fazla çatıyı kül . lere çevirdikten sonra aşağı doğru iler lemeğe başlamışken, tam çağında yetk şen itfaiye, bu kısımdaki sokakların darm lığına ve yeni açılmış lağımların bir ba- taklık yapmasına rağmen ilkin büyük bir güçlükle su tazyikini temin — etmiş ve hortumlarını birbirine iliştirerek özlü bir basınla (gayretle) yangının önüne geç miştir. Bu yangında açıkta kalan kirk kadar zavallı, belediyemiz tarafından hanlara yerleştirilerek yiyecek ve içecekleri ve- rilmiştir. Vilayet makamının (Hilaliahmer) ge- nel özeğinden istediği yardım gelir ge mez bunların başlarını sokacak barakala: rım yapılmasına başlanacaktır. Yükümünü (vazifesini) söz götürmez bir dikkatle başaran - itfaiyeye - vilayet makamı bir takdir yazısı göndermiş ve dün belediye başkapı tarafından kendi. lerine tebliğ olunmuştur. F. KAYNAR