14 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

14 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 ULUS M SONKANUN 1935 PAZARTE 'DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLA Sar p ebişitinin sonucu nasıl ilan o:unacak ? (Başı 1 inci sayılada) bildirebileceklerdir. Fakat komisyon ne. ticeyi resmen önce uluslar dernegi bü . Fosuna, sonca da bütün acun payitahtla. rına bildirecektir. Komisyonun acunun büyük şehirleriyle, bilhassa İstanbul ve Oslo ile derhal muhabere edebilmesi İçin gereken tedbirler alınmıştır. Ayrıca radyo da neticeyi her tarafa ilân edecek- lir, Uluslar Derneğinin Sar için bildirisi Cenevre, 13 (A.A.) — Uluslar den. neği konseyi dün sabah ittifakla ona- dığı bildiriyi, dün akşam Sar halkına hitaben neşretmiştir. Uluslar kurumu - teşekkülündenberi Jik defadır ki bir uluş halkına doğru- (dan doğruya bir bildiri ile hitab etmek- tedir. Konsey, bu bildirisinde Sar halkı- fıdan sükünet ve vakar ile reyini bil- Girmesini istemekte ve sarlıların bun- dan sonra da yakın — kalacaklarını ve konseyce reylerin ayrılması sonucunda n kısa bir zamanda verilecek kararı güvenle bekliyecekleri umudu ızhar e- Tunmaktadır. Bu bildirimin çıkartılmasına sebeb, Sar hükümetinin konseye gönderdiği bir rapordur. Sar hükümeti memleket- #c heyecan olduğunu ve halka plebisit Adaresinin gene konseyin elinde bulun- duğuna ve reylerin belli olmasiyle bu- mun sonucunda verilecek karar arasın- 'da hiç bir Fasıla olmıyacağına dair te- mninat verilmesini istemiştir Plebisit başladı Sarbruk, 13 (ALA.) — Plebisit bu- gabah saat 7,30 da başlamıştır. Büyük bir kalabalık seçim dairelerini doldur- maktadır, Saat ona kadar hiç bir hâdi- Be olmamıştı. Sar'da seçim nasıl geçiyor Sarbruken, 13 (A.LA.) — Plebisit #on günlerde görülen heyecanla taban- tabana zıd bir sükünet içinde cereyan etmektedir. Seçim dairelerinde kalaba- hik o kadar fazladır ki herkesin bugün Teyini kullanabileceğinden şüphe edil- mektedir. Dairelerin içinde müuamele gok düzgün geçmektedir. Dairelerin ö- mnünde müntehibler sıra sıra beklemek- tedir, Ve alman cephesinin beyaz şeıİt- Jeri ile müşterek cephenin kırmızı ye- ritleri derin bir sessizlik içinde karşı karşıya durmaktadır, müntehibler rey pusulalarını bitaraf başkanın gözü ö- hHünde sandığa atmaktadırlar. Sar tramvayları asla şimdiye kadar bu kadar insan taşımamıştır. Müntehib kartını gösteren herkes — tramvaylara bedava binebilmektedir. Sar plebisiti hiç bir hadi- se çıkmadan bitti Sarbruk, 13 (A.A.) — Plebisit tam bir sükünet içinde yapılmıştır. — Snat 16,30 da Sarbruk ve civarı müntehible- rinin yüzde 95 i reylerini kullanmış bu- Tunuyorlardı ve hiç bir hâdise de çık- Mmamıştı. Sar halkının yüzde dok- san yedisi reye iştirak etti Sarbruk, 13 (A.A.) — Plebisit hiç bir hâdise çıkmaksızın bitmiştir. Plebi- #ite müntehiblerin iştitak nisbeti yüz- de 95 ila 97 arasındadır. Plebisit ko- Misyonu salı günü Cenevre'ye gidecek ve Sar meselesinin tetkiki için uluslar kurumu konseyinin emrine amade bu- Tunacaktır. Fransız gazeteleri Berlin'e sokulmuyor Berlin, 13 (A.A.) — Polis fransız gâazetelerinin birçoğunu ve Taymis ha- ric Üzere bütün ingiliz gazetele- 'i üsadere etmiştir. — Sar plebisiti evlerini münasebetiyle Berlin Halkı donatmışlardır z e lalü Ü di a S Sar durumu Komite gazetelerin çıkma masına karar verdi ' Sarbruk, 13 (ALA.) — Dün, lapa lapa | yağan kar, yarın da rey sandıklarını | taşıyacak olan kamyonlara, — hele köy kısmınmda engel olacağa benzemektedir. Gitgide artmakta — olan coşkunluğu yütıştırmak kaygusu ile, Sar hükümet kurumu, bugün için Sar ülkesinin her bucağında gazeteler ve her nevi mat- buanın çıkarılmasını yasak etmiştir. Sar işi ve italyan gazeteleri Roma, 13 (A.A.) — Bütün italyan gezeteleri Sar plebisitinden uzun uza- dıya bahsetmektedir. Katolik gazeteler statükonun muhafazasının — katolikler için eyi olacağını yazmaktadırlar. İngiliz gazeteleri, Sar'ın Alman- ya'ya dönmesini barış için buluyorlar Londra, 13 (A.LA.) — Bütün ingiliz matbuatı plebisitin. Almanya lehinde sonuclanmasiyle Sar işinin acun barışı- nan menfaatına uygun olarak halledile- ceği düşüncesinde bulunmaktadır. Amerika Sar'ın Almanya'ya dönmesini istiyor Vaşington, 13 (A.LA.) — Amerika hükümeti Avrupa işlerine karışmamak arzusunda bulunmakla beraber Sar Al- manya'ya dönerse acun üzerindeki bu- lutların biraz dağılacağı düşüncesinde. dir. Gene aynı düşünce iledir ki Ame rika hükümeti macar » yugoslav anlaş. amamazlığının hallini, fransız - italyan anlaşmasının yapılmasını kıvancla kar. şılamıştı. Amerika hükümeti bilhassa, Sar işi halledildikten sonra silahsızlan- ma işinin Almanya'nın da iştirakiyle tekrar ele almabilmesine imkân gör- mektedir. Bay Ruzvelt silah yarışının önüne geçmek ve aynı zamanda deniz silahla- rr işini de halletmek için silahsızlanma konferansının toplanmasını çok — iate- mektedir. Alman gazeteleri amudlu Berlin, 13 (A.A.) — Sıyasal meha- fil, Sar müşterek cephesinin faaliyetle- rinde muvaffak olamıyacağını ve Sar: n Almanya'ya dönmesinin — Almanya için ulusal bir mesele olduğunu ve bu mesele üzerinde bir iç sıyasa yapılmı yacağı kanaatındadır. Sıyasal mehafil, Sar'ın Almanya'ya dönmesi lehine verilecek reyletin en aşağı yüzde seksen olacağını oranla- maktadır. Gazeteler Sar plebisitinin a- €un için olan büyük ehemmiyetini te- barüz ettirmektedir. Fransız gazetelerine göre.. Paris, 13 (A.A.) — Pransız gazetele- ri, Sar'da alman cephesinin manevi taz- yikinin hâkim olduğunu, maamafih al- man cephesinin buy tazyiki cezaya çar- pılmıyacak bir şekilde yaptığını yaz- maktadır. Sar'da fırkaların faaliyeti Sarbruken, 13 (A.A.) — Bugün 550 bin sarlı kadın ve erkek reylerini kul- lanmak hakkıma malik — bulunuyorlar, Plebisit sonucunun ne olacağını ve tır- kalardan her birinin toplıyacakları re- yin nisbetini şimdiden kestirmek müm- kün değildir. Bütün fırkalar büyük bir faaliyet göstermekte ve son kozlarını oynamaya hazırlanmaktadırlar. Sar işi ve Roma, 13 (A.A.) — Vobeservatore Romano gazetesi, papalık — makamının Sar meselesi önündeki durumunun bi- taraflık olduğunu ve Vatikan'ın vere- bildiği hükümlerin tamamen dint ma- hiyette bulunduğunu teyid eylemekte- dir. Almanlar Sar'daki azlıktan kor- kuyorlar > Berlin, 13 (A.A.) — Havas Ajansı bildiriyor: Burada plebisitin Almanya lehinde sonuclanacağında hiç kimsenin şüphe- si yoktur. Ancak statükonun korunma- 81 için kuvvetli bir ekalliyetin İşi karış tırmasından ve konseyi Sar'r ikiye böl- meğe teşvik etmesinden korkulmakta- dır. FRANSA'DA Bay Flandenin bir söylevi Paris, 13 (ALA.) — Bay FPlanden Radyodaki söylevinde, “amacının ulusu ve ökonomisini tabrib ve kurumları ba- tırmak tehdidinde bulunan iki tehlike- den kurtarmak,, olduğunu bildirmiş hü- kümetin beyannamesinde yazılı vaidle- Tinin yerine getirilmiş olduğunu batır- lattıktan sonra demiştir ki: “— Bir taraftan Marsilya suikasti ile kötü bir şekil alan harb tehlikeleri bertaraf olurken, dieğr taraftan yeni yıl barış ufku Üzerine açılmış bulunu- yoruz. Dünkü Roma anlaşması ve ya- zınki Londra görüşmeleri ancak buru pekiştirmek içindir. Başbakan tenkidlerden bahsederek tasarladığı icraatını zayıflatmamak hak- kındaki kati kararını bildirmiş ve şu suüretle devam etmiştir: — Açıktan yapılan sanayi anlaşma. ları, mevcud ve gizlice aktedilen anlaş. malardan daha az tehlikelidir. Ökonomi bazı sanayilerin kartelize edilmiş fiat- harının kurumlandırılmamış sanayiler- de sefaleti, işsizliği doğuran pahalılı- ga kurban olmamalıdır. Ökonomi hür- tiyetine riayet, ne sermayenin saye kar- şı rüchanı, ne de tasarruf sahibleri ser- mayesinin ulusun — ökonomik kurumu idare iddiası ile karıştırılmamalıdır. Her şeyden önce hükümetin, çıkarıl- mış istikrazların değerlerini düşürmek- #izin ve ulusal ökonomi kururmlarını yıkar uzun vadeli faizlerin yükselmesi- ni mucib olmaksızın, bütçe ve hazine ihtiyaclarını tatmin etmesi gerektir.,, Bay Flanden, ilk safta bulunan es- ham sahiblerinin salim ve amelj iskon- to. ve avanslarla her an para tedarik e- debilmeleri gerekliğine işaret etmiş ve daha sonunda demiştir ki: “—- Sonuca hiç bir enflasyon olmak- sızın varılacak ve frankın durluğu ko- runacaktır. Hükümetin ieraatı, güveni iadeye ve bütüa fransızları teşebbüsle- re yöneltmek içindir., Başbakan, adliye projesiyle başlıyan uluş islahatından bahsederek — demiştir ki: "— Kanun, genel müfettişlik ihdası sayesinde adliyeye tam istiklal verecek- tir. Bu müfettiş, tayin ve terfilere me- mur olacak ve istinaf ve temyiz mah- kemelerinin yüksek hâkimleri taratın- dan seçilecektir. : Adliye denkleşmeleri fazla skandal kaydetti. Ve bu denkleşmeler de yanlış tevil edildi, Tiksinti ve hiddet. içinde olan halk suçluları” aramaktadır. «Hâ: kimlerin bu suçları ortaya çıkarmakta iktidarsızlıkları bize şu dersi veriyor: Suçlu meselesinden Önce, adliyenin tensiki usulleri meselesi vardır. Adli- yeyi sıyasal nüfuzlardan — kurtarmak mevzuu bahistir. Uluş, yakında hazırlr- yacağı diğer bir ımlahat projesiyle de meclis için nizamnamesini — değiştire- cektir., Bay Flanden, son olarak, dışarı sıya. sadan bahsetmiş, Bay Laval ile birlikte barış ve ulusların biribirine yakınlaş- ması sıyasasına devam edeceğini söy- Temiş ve şu suretle devam etmiştir: “— Biliyorüm ki, barışı — korumak için kuvvetli olmak gerektir. Ve buna ihtimam edeceğim, Fakat, gene biliyo- rum ki, ulusşlararası münasebetlerde an- laşmayı sever ve realist olmak :_enlnir._ Başbakan son söz olarak, sefalet ve işsizliğe karşı savaşmaya devam ede- ceğini söylemiş ve ne şahst ve ne de fırka farkr olmaksızın bütün üstün dü- şünüşlere baş vuracağını bildirmiştir. AVUSTURYA'DA Bay Şuşnig'in dileği Viyana, 13 (A.A.) — Avusturya a. jansının bildirdiğine göre Başbakan B. Şuşnig Avusturya — ricaliyle gizli bir konuşma sırasında Paris ile Roma arâ- sındaki anlaşmanın Paris ile Berlin a- rasında da bir anlaşmaya yol açması dileğinde bulunmuştur MACARİSTAN'DA Bay Yevtiç sıyasasını anlatıyor Budapeşte, 13 (A.A.) — Yugoslav- ya Başbakanı Bay Yevtiç, Pesti Naplo gazetesine beyanatta bulunarak, hattâ en kötü durumların bile nezaket ve gü- ven gösterilirse ıyıleş:bı eceğini göy- faatleri bir tarafa brrakarak iki tarafın müşterek menfaatlerini mek için barışa uygun anlayış ve ve- rimli bir beraber çalışmadır inkişaf ettir- İTALYA'DA İtalya uluslararası demir saç karteline girdi Roma, 13 (A.A.) — Başlıca ülkele- Tin demir sanayi saç ithalat ve ihracat- gılarıyla yapılan konuşmalar sonucun- da, İtalya uluslarârası demir saç karte- line kabul edilmiştir. Taymis'in Milano muhabiri tevkif edildi Roma, 13 ÇALA.) — Taymis gazete- sinin Milano muhabiri dün gece tev- kif edilmiş ve hapsolunmuştur. Soh'hl belli değildir. İSVİÇRE'DE Almanya'nın Uluslar Derneğine dönmesi Cehevre, 13 (A.A.) — Sir Saymen ile Eden fransız dışarı işler bakanı Bay La val ile görüştükleri sırada Almanya'nın biran evel uluslar kurumuna dönmesi bhususunda ihtiyatı elden feda edecek gi bi gözükmemişlerdir. Roma anlaşmala- rınm Avrupa'ya tcalluk eden sonucla . riyle doğu andlaşmasının yâpılması ve Almanya'nın Cenevre'ye dönmesi işi B. Flanden ile B. Laval'in ay sonunda Lon dra'ya yapacakları 2iyarctte urun uza, dıya tetkik olunacaktır. Marsilya suikasdi suçluları Cenevre, 13 (A.A.) — Marsilya sul. kasdı suçluları hakkındaki macar muhtu- rü olan Bay Eden'e tevdi edilmek Üzere uluslar kurumu genel kâtibliğine verilmiştir, Bay Eden'in taporu gelecek hafta hazır olacak ve orta Avrupa hak . kımdaki Roma anlaşmalarının tatbikini kolaylaştırmak için bu devrenin nih yetinden önce işin berkitilmesine çalısı. lacaktır. .— Saylav seçimine doğru (Bağr | inci sayılada) üzere ikinci müntehiblerin seçi- mine başlanmıştır. Bolu'da ikinci müntehibler tesbit edildi Bolu, 13 (A.A.) — Saylav se- çiminde esas olan ikinci müntehib namzetleri için yapılan fırka yok- lamaları bitti. Vilayet — sınırları içinde 555 ikinci müntehib tesbit edilmiştir. Bunlardan yüzde on sekizi kadındır. Seçime yarın baş- lanmak üzere anıklar yapıldı. Vi- lâyet adına yedi saylav çıkacak- tır. İzmir'de ikinci müntehib seçimleri başladı İzmir, 13 (A.A.) — İzmir ka- zasiyle mülhakatında ikinci seç- meler başlamıştır. Vatandaşlar ha- vanın yağmurlu ve fırtınalı olma- sma rağmen reylerini kullanmağa başlamışlardır. Seçim ayın on se- kizinci günü akşamı bitecektir. Karaköse'de saylav seçimi hazırlıkları Kırıköıe, 13 (A.A.) — Saylav seçimi için Vali Bay İmadın baş- kanlığında toplanan teftiş heyeti ateşli bir çalışmadan sonra bütün hazırlıklarını bitirmiştir. 16 son- kânunda ikinci müntehib seçimi- ne başlanacak ve üç günde -bite- cektir. Hususi muhasebenin tahsilâtı bu yıl geçen yıllara nisbetle çok fazladır. SOVYETLER BİRLİĞİNDE gee Musikimiz hakkında profesörünün bir yazısi Moskova, 13 (A.A.) — Tas ajanl bildiriyor: “Sovyet sanatı,, mecmuasil da “yeni bir kültür membaları, namı 8 tında neşrettiği bir makalede » profe Veprik diyor ki: " — Türk halk şarkıları büyük alâka ile karşılanmıya lâyıktır ve muhil kaktır ki bu şarkılar yeni bir türk © sikisinin vücude getirilmesi için bir miü zeme teşkil edecektir. Ben şahsen, İstanbul konservatuvsfi tarafından derleren halk şarkılarını te kike fırgat buldum. Ve düşüncem, tüfl musikisine has ahenktar dili bulmak Âi türk kompozitörlerinin bu şar! d meram ve ahenklerin bariz — vasıflar! hareket noktası olarak almalarının çö ehemmiyeti haiz bulunduğudur. Genc türk kampozitörleri, muhakl surette, Avrupa tekniğine fazla d ük göstermek devresini de geçeceklet dir. Bugünkü muhtelil Avrupa mu: mektebleri hakkındaki tetkik yoksı Bu büyük bir tehlike teşkil etmekte V bu hal genc sanatkârlarını her mezhep ten müteessir olup hepsinden birer pal Ça almıya yani eclectizme'e ve ancak lecek nesillerde semere verebilecek val tinden evel bir tekâmül göstermeye ni “epigonisme,, © götürebilecek bir mi hiytte bulunmaktadır. 'Türk kompozitörleri eğer yalnız ulh sal çerçeveler içinde kalırlarsa hata miş olurlar, çünkü böyle bir - vazi; türk musikisinin inkişaf ve terakkisli engel teşkil etmiş olur. Filhakika, islâm kültürüne ve din! merasimine asid bulunan — yeknasak V mağmum melodiler — yeni Türkiye'ni mantalitesiyle ahenkli değildir. — Yeni Türkiye yeni hayatla ahenkli yeni bil musikiye muhtactır. Bu yeni türk m sikisi çok kuwvetli ihtimalle ezasl, halk musikisi membalarından alacaktıfı Fakat arzu olunur ki yeni türk kompo” zitörleri halk melodilerinin makamla na benimscemekle kalmasınlar ve bu v lodilere dayanarak yeni bir musiki dili bulmaya çalışsınlar. Sovyet ökonomi durumu Moskova, 13 ÇALA.) — Komiserlef meclisi başkan muavini Bay Kuybişe! Moskova mıntakası Sovyet meclisinde iç ökonomi durumu ile dış durumu hak kında uzun ve mühim bir söylev söyler miş ve rejimin aldığı tedbirlerden bü- kümet adına sitayişle bahseylemiştir. — EEE Riyaseticümhur orkes- trası konserleri Riyaseticümhur Orkestrasınm Mu siki Muallim Mektebinde 1934 — 1935 yılında vereceği konserler için evi dağıtılmış olan kartlar bugünden i! ven hükümsüzdür. Bundan — sonra konser için ayrı kart dağıtılacaktır. Koft serlere gelmek istiyenler kartlarını al mak üzere pazartesi ile çarşamba gü leri arasında Musiki Muallim Mektebi- ne ve Akba kütüphanesine müracı edebilirler. Ankara Radyosu BUGÜNKÜ PROGRAM j Türk dili araştırma kurumu saati. Müusiki: Teganni: K. Çekatowski Piyano: Ulvi Cemal Çocukları esirgeme kurumu saati. Dans musikisi * Musiki: 10 dakika fransız kafe . konseri 10 ,, — Viyana musikisi Haberler. — İstanbul radyosu Saat 18 18,30 19,30 19,40 Almanca Dans musikısi Haberler d Viyolonist İskender, Kiarü€ Hayrullah Sololar Ses müsikisi plâk Stütyo Sigan orkeştrası Son haberler Radyo orkestrası Radvo laz ve tango örkestiğ” 20,10 20,30 21,15 21,30 22