14 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

14 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

14 SONKÂNUN 1938 PAZARTESİ arı » sıyasal Anketlerimiz ULUS çok iyi bir çığır tutturdu. Sır. tt sıra gelen anketlerle, bize Ankara' . mızı tanıtıyor. Şimdiye kadar hepimiz, izı yalnız aylıkları. izlerden — tanırdık mutfak masrafları mızda - biraktıkları Şimdi ise, “Suluhan” , “Hâl” , “Ayak satıcıları,, gibi ticaret kategorilerinin tahlil raporundan anlıyoruz. Yediğimizi içtiğimizi devletin yaptığı tarife kolay « hıkdarı beraber görüp beraber tetkik ediyoruz. Şehir ökonomyası ile ev öko. momyasının ilişiklerini görür — gibi olu . yoruz. Toptancıdan ayak satıcısma kadar, aynı maddeleri sattıkları halde görüş . ler bir değil bazan hattâ taban tabana zıdtır. Hâl'deki esnaftan birine bakılır - sa, toptancılar, tarife kolaylıklarını yal, nız kendilerine yonttukları gibi okka — kilo farkını da müstehliklere yükleti - yorlarmış. Bütün bunlar, bir takım iddialardır. Tabü herkes, kendine göre konuşuyor. Ve tabü, gerçeklik, iddiaların hepsine komşu olmakla beraber iddialardan hiç birinin tam kenı değildir. Anketlerde zaten istenilen, bütün görüşleri, oldu . ğu gibi, yanyana koyup, hüküm verme. yi, bir yandan salâhiyetli kimselere bir yandan da halkın kendistine bırakmak . tır Anketler bize, başka türlü faydalı şeyler de öğretmiştir. Meselâ bütün An kara, günde ancak 500 kilo balık ye . mektedir. Seksen bin nüfus ve ancak 500 kilo balık.. Gülünc, Balıkçı, aklı er, diği kadar bunun sebeblerini de tahlil ediyor Ankara'nın iç yaşayışmı gösteren bu gibi anketler bundan böyle, değişik ko. nular üzerinde yapılacaktır. Yalnız bun- lara bir de “mektub katusu,, takmak ister, Ankara halkı bu anketleri sadece severek okumakla kalmamalı, kendinin olan gazetemizle mektublaşarak, fikir - lerini bildirmelidir. Anketlerimiz, şimdilik mutfak ve bo. gaz meseleleri etrafında dönüyor. Önü. müzde, daha genel konular üzerinde de durulacak va ankaralı'yı bursalı — değil de ankaralı yapan bütün işlere dokunu. Tacaktır. Cenel yaşayışımızın hepimize birden dokunan bütün şartları gözden geçirilecek olursa, ankaralı ile Ankara ve Ankara ile ULUS araşındaki — ilişik iyice anlaşılmış olacaktır. Zaten şehir — şehirli — gazete, bi . ribirlerine o kadar yakın unsurlardır ki, bunlar biribirine ne kadar kaynarsa, o şehirde şehir hayatı o kadar genişlemi © kadar derinleşmiş, o kadar çeşidlen . Mmüştir, Ankaramız, yeni haliyle, henüz çok gençtir. 15 — 20 yılın bu bakımdan faz. la bir verimi olamaz. Pazarları, çarşısı, kahveleri, tiyatro- ları, bayramları, kısaca ökonemill' ve soysal yaşayışıyle bir şehrin kendine bir benlik yapması bütün unsurlar ara - sında yakınlık ve özellik, andan sonra da zaman ister. Anketlerimiz bu yolda bir iki adım ileri gidişi gösteriyorsa, ULUS, istedi . ğini başarmış demektir. BURHAN BELGE — —.—.— Tünel şirketinin yaptı- racağı bina İstanbul, 13 (Telefon) — Tünel gir- eti e meclisi şirketin. hükümetle yaptığı mukavele mucibince Tünel'in Galata kıszmında yapmak mecburiyetin. de bulunduğu bina için Brüksel miymar İar: arasında açtığı müsabaka neticelen- Mmiş ve binanın projelerinin hazırlanma. sına başlanmıştır. Binaya ilkbaharda başlanacaktır. İzmir'de ruam savaşı İzmir, 13 (ALA.) — Vilüyetteki vu am savaşı bit İzmir'de 32, Dikili kazasınra 21 ve diğer yerlerde de 4 b_şyıiv ruamlı oldukları için öldürülmüş. tür. Sahidlerine verilecek tazminat için baytar müdürlüğüne para gelmiştir. Ya- kında dağıtılacaktır. Savaş yapılan ka » zalarda hastalık nişbeti yüzde sekizdir. Önümüzdeki yıl baytarsız kazalarda da rucm savaşı açılacaktır. IÇ DU YU MLAR Vapurculuk şirketinin bu yılki tonajı e Istanbul, 13 (Telefon) — 1935 deki deniz seferleri hakkkıımda ökonomi ba . kanlığı deniz yolları işletme idaresiyle vapurculuk şirketine tobliğatta bulunmuş tur. Bu tebliğe göre vapurculuk şirketi. hissesi yüzde kırk, denizyolları idaresi- nin yüzde altmıştır. Vapurculuk şirke tinin bu seneki tonajı geçen seneden 7714 fazla olarak 29900 dür. Şimdi iki grup mümessilleri toplanacaklar — ve iç koputajda seferleri bu nisbete göre ayı. racaklardır . Vapurculuk şirketinin . yeni aldığı vapurlar İstanbul, 13 (Telefon) — Vapurcu- luk şirketinin yeni aldığı Güneysu, Ak. su vapurlarının tescili için — Ökonomi bakanlığının emri deniz ticaret müdür - lüğüne gelmiştir. Aksu vapuru cu - martesi günü İstanbul'a gelecektir. Bükreş — Moskova ara- snıda seferler İstanbul, 13 (Telefon) — Bükreş' . ten 13 tarihiyle bildirildiğine göre mart ta Bükreş — Moskova sında hava, Odesa — Köstence arasında deniz sefer leri başlıyacaktır . Bulgarlar iş müessesele - rinde yabancıların çıka- rılrnasına karar verdiler İstanbul, 13 (Telefon) — Sofya'dan bildiriliyor: Bulgaristanda gittikçe ar. tan okumuşlar işsizliğinin önüne geç . mek için bütün saanyi ve ticaret mücs « seselerindeki yabancıların çıkarılmasına karar verilmiştir. İş müdürü beyanatında şirket, sana- yi ve ticaret birlikleri mümessilleriyle konuştuğunu ve mümessillerin bu kara. rı beğendiklerini söylemiştir. Şirketi Hayriye yeni vapurlar alıyor İstanbul, 13 (Telefon) — Şirketi Hayriye yeni alacağı vapurlar için ay başında siparişlerini verecektir. İstanbulda bir çocuk tiyatrosu açılıyor İstanbul, 13 (Telefon) — İstanbul şehir tiyatrosunda bir çocuk - tiyatrosu kısmı açılması kararlaştırılmıştır. Bu kı. sırada yalnız çocuk temsilleri verilecek uluslararası çocuk edebiyatının en güzel parçalarından istifade edilecektir. Temsiller Tepebaşı lyatrosunda ve çocukların gidebileceği günlerde — veri- lecektir, Bu temsillerden ya hiç para alınmıyacak veya çocukların ödiyebile- cekleri gayet az bir para alınacaktır. Şehir tiyatrosu bu faydalt karariyle be- raber salı günleri parasız olarak halka ve rilmekte olan temsillerin de zenginleş. tirilmesine karar vermiştir, Ş. Karahisar fırka kongresi Ş. Karahisar, 13 (AA.) — 1L son kânunda toplanan kazamız Fırka ku . rultayı Bay Mustafa Sabuncunun baş . kanlığı altında nizamnamenin gereğince bitirilmiş ve yedi kişi idare heyeti üye. Hiğine altı kişi de vilâyet kurultayı mu. rahhaslığına seçilerek fırka vilâyet baş. kanlığına bildirilmiştir. Balkan ökonomi konseyin B. R, Peker bugün ç a geliyor Istanbul, 13 (Telefon) — C. H. F. Genel Kâtibi Bay Receb Peker bu ak . şamki trenle Ankaraya hareket etti, is. tasyonda Fırka vilayet ve belediye er - kânı tarafından uğurlandı. de tam bir anlaşma elde edildi İstanbul, 13 (Telefon) — Balkan bir ökonomi konseyine iştirak eden türk heyeti reisi Trabzon mebusu Hasan Sa- ka bu akşam Ankara'ya gitmiştir. Gitmeden evel konseyde bütün işle. rin halledildiğini arada tam bir anlaşma olduğunu ve nisanın birinde konseyin Ankara'da toplanacağını söyledi, Sarsıntıda felakete uğra- yanlara yardım Ayvalık, 13 (A.A.) — Marmara ada. ları ve Erdek çevresi yer sarsıntısı fe . lâketzedelerine Ayvalık'tan ikinci parti yardım olarak 150 lira Balıkesir yar « dım komite setine gönderilmiştir. Felâketzedelere devam ediyor. yardım — teberruatı Hava dündenberi biraz ılınmağa yür tuttu. Dün akşam üstü aldığımız bu ve- simde de görüldüğü üzere donun kalma dığını belli eden bulutlarla Ankara ha. üslenmişti. Ziraat Bakanlığı mete- oroloji enstitüsünden aldığımız malü . mata göre, son 24 saat içinde yurdun Trakya, Ege mmtakalarında yağış de . vam etmiştir. Diğer mıntakalarda ha . va bulutlu geçmiştir. En son yağış 63 milimetre olarak edremitte ölçülmüştür. Trakya, Ege mıntakalarının diğer yer- lerine 8 - 47 milimetre arasında yağış olmuştur. Gece ve gündüz suhunetleri orta Ana dolu ve doğu Anadolusundan maada yerlerde hep sıfırın üstünde - kalmıştır. Bu gece en düşük suhunet sıfırın altın- da olmak üzere Kars'ta 33, Erzurum'da 20, Kastamonu'da 16, Sıvas'ta 15, An - kara'da 10 derece olarak kaydedilmiş. tir. En yüksek gündüz suhunetleri sıfı. yım üstünde 16 derece olmak üzere An- talya, Adana'da kaydedilmiştir. Buğday kanunundaki bir. buçuk aylık tecil Buğdayı koruma vesmi kanunu izah. namesine göre fabrikatörlere verilen bir buçuk aylık tecil müsaadesi satış - için değirmenlerde un üğüttüren tacirlerden iskeledeki mağaza ve depolarında satmağa mecbur olanla. ra da teşmil edilmesi Maliye Bakınlığın. ca Defterdarlıklara tamim edilmi; Maliye bakanlığı, kanunun değiştiri . len şekline göre hazırladığı kadroları peyderpey valiliklere bildirmektedir. unlarını kasaba ve Gümrük ve İnhisarlar Ba- kanlığının bir bildirisi Gümrük ve inhisarlar bakanlığı güm. rük komisyoncusu, maiyet memuru ve tüccar müstahdemleri hakkında gümrük lere bir tamim yapmıştır. Bu tamime göre komisyoncu maiyet memuru ve tüc car müstahdemlerinin ellerinde mevcud karneleri yenileriyle değiştirilecek, de - ğiştirme muamelesi gümrükler — genel müdürlüğünce yapılacaktır. len vesaiki — göndererek ne almıyanların erki karneleri alı. nacaktır. “Yeniden kabul edilecekler de aynı muameleye tâbi olacaklardır. Amerikadan gelecek mal ların bedeli nasıl ödenecek? Amerika hükümetinin altın Terketmiş olması ve altın esasına bağlı akidlerin kambiyo dolar jle ödenmesi esa sının kabul ve bir kararla tesbit edilmiş bulunması bakımından bu memleketten gelen mal bedellerinin doların altın ve. ya kambiyo olarak tefrika tâbi tutulma, ması lâzım geldiği Maliye Bakanlığınca alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Yakalanan kaçakçılar Ayın birinden dokuzuna kadargüm- rvük muhafaza teşkilâtı tarafından — biri ölü, beşi yaralı 38 kaçakçı ve biri ölü 12 «i kaçakçı hayvanı yakalanmış ve 124 kilo gümrük ve 57 kilo inhisar kaçağı, 3 kilo 20 gram afyon, iki yunan tahvi- İâtı ve iki tabanca ele geçirilmiştir. esastnı Karaköse'de soğuklar Karaköse, 13 (A.A.) — Dayanılını yacak kadar kuru soğuklar devam edi - yor. Cuma günü Çay nahiyesinde bir yolcu, yola giderken soğuktan donarak ölmüştür. Yollarda hayvan telefatı ol . muştur. İnhisarlar memur - ları kanunu gite projesi Gümrük ve inhisarlar bakanlığı teş- kilât kanun projesinden başka bir me. murlar kanun projesi hazırlamıştır. Bu projede memurların nasıl alınacağı na. sıl terfi ettirileceği müfettişlerin nasıl terfi ve derecelerinin nasıl teselsül ede. ceği hakkında hükümler olduğu gibi memur ve müfettişlerin barem derecele. ri de tesbit edilmektedir. Lâyihaya gö . ve: müfettişlik için hukuk ticaret ve mülkiye mezunu olmak şart koşulmak. ta ve stajiyerlik devresi kabul edilmek - tedir. x , Aydın'da deve güreşlerinde birinci gelen deve ve seyirciler(Yazısı memleket postasınua) SAYIFA 3 Balıkesir ve Havalisinde Yer sarsıntısından zarar gören lere yapılacak yardım hakkında Bakacalar Heyeli kararı (Başr 1 inci sayıfada) Halkın bit edildi v zararları ve acil ihtiyacları erbal alınması gereke irler kararlaştırıldı ve halk uya yapabilecekleri işle- başlattırıldı. — Adalardaki manzara çok fecidir. Halkın yiyecekle- ri ve eşyası enkaz altında kalmış ve kabili sükna ev kalmamıştır. Plânsız köylerin yerine atiyen sıhhi şartlara uygun plânlı köyler yapmak ve batak- lık kenarında bulunan sıtmalı bir kö- yün de yerini değiştirmek lâzım gele- cektir. İlk ve acil yapılacak iş yıkılan evlerin enkazından istifade etmek ve hükümetten çivi ve kısmen tahta veril, mek suretiyle bu kış günlerinde lelâ . ketzedelerin hayatlarını -koruyabilecek barakalar yapmak olacaktır. Köylerde Nbu barakaların yapılmasına halk kısmen başlamıştır. Fakat yaptıkları sıhhi ve muntazam olmadığından bunların bir örnekte ve sıhhi şartlara göre yapılma. sı gerekli görülmüş ve her köye us. talır — gönderilmesi ve barakaların sıhhate uyguün olarak yapılması için tedbirler — alınmış ve halka da — öğüt. ler — verilmiştir. Hilaliahmerden, as. keriden, vilâyet idarci —hususiyesinden 335 çadır gelmiş ve bunlar tevzi edil - miştir. Halk bu çadırlardan çok istifa - de etmekle beraber kış şiddetli olunca kadın ve çocukların ve hastaların uzumn müddet bu çadırlarda barınmalarına imkân görülmediğinden barakaların 'da hemen yapılması elzem görülmüş ve ona göre tedbirler alınmıştır. Ancak mahal. li tedbirler ve yardımlarla barakaların derhal yapılması mümkün değildir. Herkes kışt geçirmek için başını so, kacak bir yer hazırlamak kaygusunda . dar, Hükümet merkezinden bir heyetin kendilerini görmeğe ve muavenetler apmaya gelmiş olması halk üzerinde le karşılanan bir tesir yap. if surette de « vam ctmekte ise de yeni çöküntüler yok tur. Heyecan azalmıştır. Şimdiye kadar yapılan iaşe yardımı hulâsası şudur : $.250 ekmek, 75 çuval un, 20 san - dık gşeker, bir sandık çay, iki çuval pi « rinç, iki çaval sabun, bir çuval nohut, bir çuval fasulya, 35 sığır, 25 kilo su « cuk, on tencke kavurmadan ibarettir. Vilâyetin merkez ve mülhakatında felâketzedelerin tehvini ihtiyacları için Hitâliahmer namına ianeler toplanmak, tadır. Erdek kaymakamı ve Marmara nahiyesi müdürü ile memurini sıhhiye. nin ve Hilâliahmer heyetinin Marmara adalarının her bicindeki felâketzedele . rin yardımlarına koşmaları ve ihtiyaçla. Tna aid levazımın sevki için kazanın emrinde denise mukavemetli bir motö- rün bulundurulması çok gereklidir. Ada lar halkının kısmı azamı balıkçı, maden ve taş ocaklarının işçileridir, bunlar ia- selerini yevmiyeleriyle temin eden kim. selerdir. Harketi arx dolayısiyle köyler. de bulunan değirmenler ve fırınlar da kâmilen yıkılmıştır. Hilâliahmerce bu noktanın bilhassa temini İâzım ve zaru. ti bulunduğunu arzeyleriz. 3. — Müşterek - telgrafınızı vekilede okudum, verilen kararı ediyorum: Balıkesir ve havalisi yec sarsıntısı za rarları hakkında Duahiliyeden tevdi edi. len rapor İcra Vekillerince okundu. İu. şaata istenilen on bin liranın hemen va- Ki emrine verilmesi, raporda lüzum gös- terilen iaşc ihtiyacının Hilâliahmerce ayrıca temini müzakere edilmiştir. Bu maksatla Hilâliahmerin sarfiyatı Büyük Millet Meclisinden tahsisat olarak ta « Teb olunacaktır . Felaketzedelere Hilâliah - — - mer 2000 lira gönderdi Marmara nahiyesiyle Erdek ve havalisinde yer sarsın! muz tarib olanlara yardım olmak üze- re Hilâliahmer Cemiyeti yeniden iki bin lira göndermiştir. General Said Akbaytuğan Şehrimize evelki gün gelen ordu mü- fettişlerinden — Gencral — Ali Sııiı Atatürk; Akbaytuğan soyadını vermiş- lerdir. Temiz ve asil doğmuş intan ma- nasını taşıyan bu adla Atatürk, değerli kumandanımıza yeni bir iltifatta bulun. muşlardrı. rin ifasına arsıntısı b tebliğ ee » d lll mesizen heyetl - —