14 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

14 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

om Çİ bitirmiş bulunuyor. Milliyet buadı alıyo: IATI 5 KURUŞTUR igiltere ve indistan iyük başın büyük kaygusu 0- derler, Büyük Britanya İmpa- orluğunun da bu aralık büyük usu, Hindistan'a verilecek o- başyasanın (kanunuesasi) bi- dir. Hindistan deyip te geçme- Burada üçyüz altmış milyon m yaşıyor. Yüz kadar dil konu- iyor. Her çeşit din ve her biçim tümet vardır. Bir takım hükü- ileri doğrudan doğruya İngiliz ileri çevirmektedir. Bir takım- inn başlarında Hint beyleri var» Bunlar sözde, başı boşturlar. tere ile olan bağları bir and- nadan başka bir şey değildir. tak “başıboş” Hint hükümetle- in İngiltere ile olan geçimleri birine benzemez. Bir takımla da resident adı verilen elçi, vali idir. e Sözün kısası, burası bir İe değil, başlıbaşına bir acun « . İşte bugün İngiltere'nin kar- tığı sorak, o bu karmakarışık #âin için bir başyasa yapmaktır. işin ince yanı şudur ki, hem Bt ulusseverlerinin istediklerini par gibi görünerek, Hindistan'a ina buyrukluk vermek, hem de hdistan'da İngiliz çevrimini pek- irmek gerektir. İşte İngiltere'- de bugün yapmaya çalıştığı bu- İngiltere'nin Hindistan'a vere - ği bu başyasanm eski bir tarihi dır. Büyük İngiliz İmparatorlu- hun her parçası son elli yıl için- pe yavaş, m buyruklu- avuşmak yolunu tutmuş ve takımı da kavuşmuş iken, ara- ti dil, kültür ve soysallık ayrı - Men. ele ır verilmemiştir. Bir İngi- lerin gözlerinde, Hindistan, İm» iratorluğun başka parçalarile be» ber tutulacak bir ülke değil, sa- bir inektir. Ancak genelsâ- Hintlilerin içinde Y ları büyük yardıma tie üzere İngilizler, Hintlilere, indi işlerini kendilerinin görme- uygun bir başyasa vermeyi nışlardır. Bu adağın yerine ge- filmesi icin virmi yıldır çalışılıyor. kaç konferans Londra'da top- dı. Bir kaç komisyon Hindis- 'a gidip (o araştırmalar yaptı. ndi dışişler bakanı olan Sir İlin Simon'un başkanlığı altında den bir komisyonun yazdığı ra- 750 yapraklık bir başlangıç ile beş kaplık (cilt) bitik (kitap) uyor. Bu bitiğin İngiltere'de İn- 'den sonra en çok satılan ve oku- İn bitik olduğu söylendiğine göre, iliz O geneloyunun Hindistan imine karşı olan derin iişikli- fi anlaşılır. Bu kadar araştırmalar. n sonra şimdi bir komisyon Hin- başyasasının ana çizgileri- Bu yasa le kısaltılabilir: | — Hindistan'da doğrudan doğ- İngilizlerin çevirdiği on bir birleşerek bir konfede - iyon yapılacak. “Başı boş” olan int beyleri altmdaki hükömetler- her hangisi isterse, bu konfe- ona girecektir. 2 — Konfederasiyonun dış sıya- ı ve süel (askeri) korunması iliz genel valisinin elinde bulu- aktır. » 3 — Bundan başka, iç işlerinde, el düzeni (umumi asayiş) a2- ları (akalliyetlerin) haklarını, İuşun (devlet) kredisini ve İngil- "nin alım satımını korumak ta iliz valilerinin ellerinde olacak» "Uzun sözün kısası şudur ki po- re kadar iç işleri ve bütün dış ri genel vali ile İngiliz valileri- bırakılıyor. Geri kalan işleri de fintliler göreceklerdir. Bu biçimde başyasayı bile çok ileri gören igilizler vardır. Lord Salisburg ve y Winston Churchill başta ol - * üzere, bu başyasaya karşı 0- ar diyorlar ki, başyasa, başıma ukluk (istiklâl) O gibi şeyler k uluslarıpa yakışmaz. cak sıkı bir çevrim (idare) altın- yaşıyabilirler. Ancak İngiliz ge- oyunun Hindistan'a bir başya- verilmesini istediği anlaşılmak- dır. Gerek © parlâmente, gerek dlar kamarası yasa verilmesini yimıştır, Bunun şaşılacak yeri bur ki Yasa işinde Hintlilerin ne Haklar gen, verilmez, diye bir Sahip ve Başmuharriri : Sirt Meb'usu MAHMUT. 9uncu sene No. 3208 PAZARTESİ 14 IKINCIKANUN 1935 Sarre Plebisiti Dün Yapıldı Netice Salı sabahı saat sekizde bütün dünyaya radyo ile ilân edilecek Plebisit dün sükünet içinde geçmiştir. Almanlar ka- zanacaklarından emin bulunmaktadırlar Sarre'da dün 24 saat için bütün neşriyat tatil edildi SARBRUK, 13 (A. A.) — Dün, lapa lapa yağan kar, yarm da rey sandılları- nı taşıyacak olan kamyonlara, hele köy kısmında engel olacağa benzer. it gi Si olan coşkunluğu rumu, bugün için Sar ülkesinin her be- cağında gazete ile benzerlerinin çıkarıl- masını yasak etmiştir. Plebisit başladı SARBRUK, 13 (A. A.) — Plebisit ba sabah saat 7.30 da başlamıştır. Büyük bir kalabalık intihap dairelerini doldurmak- tadır. Saat ona kadar hiç hir hadise ol- mamıştar, Reyin nisbeti ne olacak? SARREBRUKEN, 13 (A. A.) —Bu gün 550 bin Sarlı kadın ve erkek reyle- rini kullanmak hakkına malik bulunuyor- ler, Plebisit neticesinin ne olacağını ve fırkalardan her birinin toplayacakları re- Yin nisbetini şimdiden kestirmek müm- kün değildir. Tekmil fırkalar büyük bir faaliyet göstermekte ve son kozlarmı oy» Sarre mmtakasını gösterir harita Bamağa hazırlanmaktadırlar. |Uluslar Kurumununun beyannamesi Ecnebi gazeteleri CENEVRE, 13 (A. A.) — Uluslar BERLİN, 13 (A. A.) — Polis Fransız | Kurumu konseyi dün sabah ittifakla ka- gazetelerinin bir çoğunu ve Taymis müs- | .bul etmiş olduğu beyannameyi, dün ak- tesna olmak üzere bütün İngiliz gazetele- | şam Sar halkına hitaben neşretmiştir. rini müsadere etmiştir. Sar plebisiti mü- Uluslar Kurumu teşekkülünden beri nasebetile Berlin halkı evlerini donatmış. | ik defadır ki bir devlet halkına doğru lardır. (Devamı 6 mcı sahilede) erer “e. z » | İnhisarlar | Bakanlığı teşkilâtı i Memurlar için de bir ka- nun projesi hazırlandı kuk, tcaret ve mülkiye mezunu olmak gari koşulmakta ve #tajiyerlik devresi kabul edilmektedir. i Boğaziçi için Yeni vapurlar Marmara adasında tama mile yıkılan o Gündoğdu köyünde fel âketzedeler Marmarada dün de gene üç sarsıntı oldu Sarsıntı mıntakasını dolaşan heyet fe- ma se ZN lâkete uğrayanlar için her tedbiri aldı | Sükümemir” & PX Şirketi Hayriye müdürü- nün izahatı Şirketi Hayriye idaresinin yeni yaptıracağı vapurlar için, bir çok kum- türilmek üzeredir. hususta şunları söy- iştir: Bay Salimin beyanatı .—. “e Tekliflerin ERDEK, 13 (Milliyet) — Uç gün | hususta görüştüm. Bana şunları #öY - | gunu aldık. Bune İP 0 denberi sarsıntı mıntakasında bulu - | ledi: > mir Ban vali Salim ve muhtelif teftiş he - — Heyetler Marmara adalarmda | ierimizi ayın yin ta, yetleri adalarda tetkik ve teftişlerini | icap eden tetkikleri yaptılar. Sarsm- | misine kadar bitir. bitirerek bu gün Balıkesire geçmek | tıdan müteessir olan köylere ve köy- | piş olacağız. Bay Yusuf Ziya üzere Bandırmaya gittiler. Vali ile bu (Devamı Sinci sahifede) şında verilecektir, Bu işin biraz uzama» #1, isteğimize uygun vapur sipariş ede- bilmek endişesinden doğmuştur, Şirket, orta boyda fakat azami sürat temin ©- debilecek kuvvette vapur ısmarlamağı kararlaştırmıştır. Yeni gemiler, ihtiyacı az çok kar- şılayacak, her şeyden önce boğaz Yo Junu kısaltacaktır, Orta boyda, sürat- li bir vapurla, 1000 yolcu alabilen fa- kat ancak 300 yolcu ile kalkan büyük (Devamı 6 mer sahilde) go gh ği Balkan antantı konseyi Halk mesaisine devam ede cektir. Resmimiz kongreden ayrı- Cumhuriyet tetoj Fırkası İstanbul vilâyet kongresi yarın saat on beş- lan encümenlerden birini gösteriye r. Encümenler her gün toplanarak || konsey anacak raporlarını kongreye yetiş tirmeğe çalışıyorlar. tar. söz vardır. Bu Hindistan başyasa- | Gandi Londra'da toplanan birinci 5 8 işinde bu sözün doğruluğu bir | konferansa çağırılmışken gitme - kez daha sezilmektedir. Hakkı al. | miş ve neden gitmediğini soranla. İğ Pvvelce olduğu gibi şimdi de mak için erkli (kuvvetli) olmak VA e ge yeri Türkiyenin en muvaffak kumaşı gerektir. Hindistafi'da 360 mil - | | — Londra'da Hintlilerin yon adam yaşamakla beraber, bu | ac yoğunmalayına bakmak tadını H E R EK E dağmık adam yığını, siyasal bir | © Hintliler, istedikleri hakları el- erk değildir. Sonra Hintliler kendi | de etmek için daha pek çok uğra- fabrikasında yapılır aralarında © anlaşamamışlardır. ar, SAGLAM, ŞIK, UCUZ Terre EE Gandi'nin bir sözünü unutmamalı. A. Şükrü ESMER Milliyetin yeni adıdır 4 24318. Yazı işleri müdürü » 24319 ve Matban : 24310 Tel:( W Vapurcular arasında Denizyollarını paylaşmak için toplantı yapılıyor Ökonomi bakanlığından emir geldi, yeni vaziyette neler yapılacak? şirketi ile denizyolları idaresi arasın da, şubattan itibaren muteber tutul. Geçen yıl, 22,186 tonajla || çalışan vapurculuk şirketi, son aldığı yeni ge milerle bu miktarı“29,900 tonaja yüke seltmiştir. Son vaziyete nazaran, her iki de- niz müessesesi mümessillerimin bir t0p- lantı yapmaları ve bu nişbetler üzerin- de bütün yıl işliyecekleri hatları ayır. maları icap etmektedir. Fakat, denizyolları idaresi bazı nok: talar etrafında itirazlarda bulunduğu i- çin, hat bölümü işi, ökoncmi bakanlı İı deniz ve hava müsteşarı Bay Sadul- lah Göneyin reialik edeceği bir komis- Bay Sadullah dilecektir. Bay Ayet Altuğ, deniz ticaret müdü- Oğrendiğimize göre, Bay Sadullah | rü Buy Müfit Necdet Deniz, vapurcu- Göney şehri İuk şirketi umumi müdürü Bay Musta. tir, Bu komisyonda kabotaj müdürü (Devamı 6 mer sahifede) Soyadı için hazırlanan son talimatname geldi Dün yapılan tebligat bütün tered- ” dütleri ortadan kaldırıyor Kaymakamlar bir top lantı yapacaklar me soy adı mıntakasını tadır: Köyler, kasabalar, : Bir çok nüfus daireleri bulunan her nüfus dairesi ayrı bir sy adı mınta - kasi sayılmaktadır. Bundan dolayı 1s- tanbulda her nahiye bir soy adı mm- takasıdır. Şehir dışı köylerde birer soy adı mıntakasıdır. Soy adı işleri, nü - fus işleri bakımından üç bölüğe ayrı » lir. Yerli, yabaner, misafir. Yerliler, kendi #0y adı mıntaka « sında soy adı alırlar, Yabancılar: Ya- bancı kaydinin bulunduğu yer (soy adı mmtakasına ) bağlıdırlar. Misafirler: Nüfua keyitlerinin bu handuğu söy adı mmtakasma bağlı» dırlar. Once başka birisi tarafmdan alın» mış bulunan bir soy admı takmakta ısrar eden bu ada (Âk, Gök, Büyük kü- çük, Artık, Yetkin) gibi bir sıfat ve- ya (man, men, li, a, çe,) gibi türkçe bir ek veya (er, alp, tekin, ataman) gibi önüne veya sonuna bir isim ko - yarak bunda bir değişiklik yaparlar. Alman isimler, nüfus ve belediye- lerce herkesin göreceği bir yere asi- hır, Soy adı almıyanlar, nüfus idarele- rince gözden geçirilir ve listesi vilâyet ve ka; lara bildirilir. Bunla. ra onlar tarafından ad konur. Vali ve kaymakamlar her üç ayda soy adı yazımı için rapor gönderirler. Soy adı talimatnamesini birlikte tatbik etmek üzere o kaymakamların bir toplantı yapmaları düşünülmek - tedir. Öz dilden yazı örnekleri: ANKARADA. Her yerde, her büyük kent aranıp sürünüyor... Yalnız burda tam gövenç, tam inan görünüyor! Burda her duygu kılıç: bilenmiş, anık, yalın.. . Ankara yükselmeyi hak etmiş bir ak alm! * Parlıyor, gülümsüyor bulutlarla baş başa... Öyle ki: basacakken kaldırımda bir taşa O da devrim hızile çarpacakmış sanarak İstersiniz onu da dinlemek için durmak... Neniz varsa kir ve pas; hepsi orda yanıyor! Orda gönül, baş, sinir esenle dağlanıyor... Gönderin bütün bütün yaşamaktan bıkmışı, Ölmezlik bağışlasın Ankara'nın bakışı! Bir verem gönül gitse, dersiniz: “Dönen, o mu?,, “Bedbinler”! Açık size Bozkır sanatoryomu! Onda her canın yeri, değeri, tutarı var; Orda o ilk zamanları var: Ayakta kış, başta yaz, kanda bahar oluyor; Orda her şey, her insan hep yoktan varoluyor! Bir akşam ayrılıktan günün bağrı yanıyor; Orda adam coşuyor, seviyor, inanıyor! Yaşamak denmez buna inansız sürün sürün Ey acun ulusları! Gelin ona yüz sürün! B.K. ÇAĞLAR