15 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIYA 2 'DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR Sar Plebisit bitti Sonucunu bugün öğreneceğiz (Başı | inci sayıfadı Bt bir nüsha çıkarınış ve bunu gece yarı #ından önce evlere dağıtmıştır. Bu nüs- hada, yarın neticenin ilânından sonra halkı işsizliğe davet eden bir yazı var « dır. Müşterek cephe mensuplarının da Ayat suretle hareket etmeleri muhtemel olduğundan salı günü polis kuvvetleri pek mückül vaziyette kalacaklardır. Fe. ner alayları yapmak için bir çok müsa. mde istekleri de vardır. Hükümet ko . misyonunun, karara itaat etmiyenler bakkında polisin müdahaleye mecbur ka hacağından çekinerek, bu müsaadeleri vermesi ihtimali mevcuddur. Tahminler Almanya lehine Sarbrüken, 14 (ALA.) — Almanya'- nen reylerin takriben yüzde seksenini aldığı umumiyetle tahmin olunmakta ve vesmi hiçbir malümat olmamakla bera- ber Hitlerci gazeteler Sar'ın Almanya- ya dönmesini bir emri vaki olarak ya - zıyorlar, Plebisitten sonra Sar'da sükün Sarbrük, 14 (A.A.) — Havas ajan - a1 bildiriyor: Reyler bugün bütün gün tasnif edilecektir. Sandıkların belediye dairesinden kaldırılması, alman - cephe. Binin baz: nümayişlerine sebeb olmuş . tor. Naziler, verilen Giyem Tel temsilini tahkir için belediye tiyatrosuna gitmiş. Terdir. lilhakika Şiller'in bu piyesi umumi. yetle palırdılı tezahürlere sebeb olmak- tadır. Çünkü herkes Giyom Tel'i ulu » sal bir kahraman addetmekle beraber bazılarr onun isyanını yabancı tazyikle- Te karşı ve bazıları da Hitler diktatör . düğ karşı addetmektedirler. Gece yarısı şehirde tam bir wardı, tahminlerin tersine olarak pence. relerde bayrak görülmmiyordu. Sonkklar hemen hemen boştu. Plebisit akşamı bü tün Sar uykuda idi. Deyli Ekspresin Berlin nüshasına göre, bir alman bildirisi plebisitin yüz . de 70 alman cephesi ve yüzde 30 da is. tatliko Jehinde netice verdiğini iddir et- mekte ise de reylerin gizliliği temin edil diği ve hiç bir muhalefet kaydedilme - diği için bu duyum hiç bir esasa dayan. mamaktadır. #ükün Viyanalılar Sar'ın Almanyaya dönmesini istiyorlar Viyana, 14 (A.A.) — Sar'ın Alman. ya'ya dönmesi lehinde dün barı tezahlir ler olmuştur. Rey sandıkları gönderildi Sarbruk, 14 A.A.) — Havas ujansı bildiriyor: Saat 21 de $00 komünist enternas- yonal'i söyliyerek büyük sokaklardan geçmişlerdir. Fakat hiç bir hadise ol- Mmamıştır. . Saat 20 de reyler kapandıktan son- ra başkanlar sandıkları mühürlemiş- ler ve bitaraflarla iki tarafın hazır bu- Tunan mümessilleri mazbataları imza- damışlardır. Saat 21 den itibaren rey sandıkları uluslararası kıtaların korun- malarında kamyonlarla gönderilmeğe başlanmıştır. Plebisitten istikrar mı doğacak ? Bal, 14 (A.A.) — Banka müdürleri M#nutad toplantılarını dün yapmışlardır. Mali mahfeller Sar plebisitinin — sıya- Bal duruma aydınlık - getireceğini ve bundan da ökonomik istikrar doğacağı- mı umud ediyorlar, Fransa bankasının yeni müdürü Bay Tanner altın esası sıyasasına devam edeceğini söylemiştir. Görüşmeler do- ların yakın bir tarihte istikrarı imkâ- nına talik edilmiştir. Bay Montagu Norman, ingiliz lira- gının istikrarı halen münakaşa edilebi- leceğini ve mesclenin Bay Flanden ve Laval'in Londra'yr - ziyaretleri #ında görüşüleceğini söylemiştir. Yapılan görüşmeler, para mesele- sinin yeni bir safhayâ girdiğini gös- esma- termiş ve 1935 yılı içinde yeni bir öko- nomi konferans tertibi teklif edilmiştir. Sar'da hâdiseler Sarburk, 14 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Meçhul bir adam saat 21 buçukta nazi fırkası merkerinin bulunduğu oto- mobil kulübüne bir bomba atmış ve bir kişinin yaralanmasın: eb oln tur. Bu moçhul adam kendisini tut- mamaları için etrala ateş ederek kaç- mağa ba; rirken teessür ve heyecanından ölmüş- tür, KLudvciler'de komünistlerle cephesi taraftarları arasında kavgalar alman olmuşsa da yalnız hafif yaralılar var- dır. İstatükoya taraftar şefler yabancı gazetecilerini toplıyarak — plebisit tat- biki tarzını protesto etmişlerdir. Bunlardan Maks Bravn demiştir ki: "Polis vazifesini çok fena yapmış- tır. Hakikatte polis yöktu ve seçime mari asayiş servisi nezaret etti.,, Bravn alman cephesine bağlı bu- lunan sıhhiye ve itfaiye teşkilatının galışma tarzını da tenkid ederek Al- manya sarlılarının Hitler için rey ver- meğe yemin ettiklerini söylemiştir. Bu şartlar içinde, istatliko şefleri dünkü reyin serbest ve gizli addedile- miyeceğini alenen bildirmişlerdir. Bravn uluşlar derneği nezdinde teşebbüslerde — bulunulduğunu — söyle- miştir. Pfordt, Hitler aleyhtarlarının - s0- funa kadar mücadele edeceklerini ulus- lararası matbuatına temin etmiş ve: “— İlan ediyoruz ki, uluslararası kurumlar insan hürriyetini müdafaa etmedikleri takdirde, hazırlanan esace- ti kabul etmektense daha ileri çarelere kadar gideceğir.,, demiştir. Almanya kazanırsa aleyhtar- lar Hollandaya göçecek Lahey, 14 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Sar plebisiti neticesi Almanyaya müsaid çıktığı takdirde, hükümet Sar mültecilerinin Holanda'ya girmesine müsaade edecektir. Hükümetçe istenilmiyecekler bun- dan müstesnadır. Fon Papen'in sözleri Bern, 14 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Rey vermek için ailesile Sar'a gelen Almanya'nın Viyana elçisi Fon Papen İsviçre telgraf ajansmna be- yanatta bulunarak, bu plebisitin vere- ceği neticeye göre Avrupada- ya barış veya savaş fikirlerini beslemiş olaca- gını söylemiş ve fakat netice hakkın- da tahminlerde bulunmaktan sakın- mıştır. Bununla beraber eski başbakan plobi; kay- detmiş ve neticenin Avrupa barışı le- hine olarak Fransa ile Almanya ara- sında yeni münasebetler doğmasına yardım edebileceğini söylemiştir. beraber tin İstisnai ehemmiyetini Alman matbuatı “zafer!,, diyor Berlin, 14 ÇALA.) — Alman duyum- lanma bürosu bildiriyor : Alman matbuatı, Almanya'nın Sar plebisitindeki zaferini şimdiden kaydet- mektedir. Gazeteler hükümet ve plel sit komisyonlarının dürenin korunması için aldıkları tedbirleri bir dereceye kadar haklı göstermektedirler. Bay Hitler Berchtesgaden'de Tahat etmektedir. Neticeyi salı günü ©- rada öğrenecektir. Dışartişler bakanı Fon Nayrat'ın bugün Bavyera Alplarına giderek ple- bisitin doğurabileceği neticeler hak- kında Bay Hitler'le görüşmesi muhte- meldir. Resm? mahfeller uluslar derneği konseyinin hafta sonundan önce kara- rınt vereceğini ve Almanya konseye iştiraki reddetmiş olmakla beraber, Ce- mevre'deki alman konsolosunun icabın- da görüşmelerde bulunabileceğini um- maktadırlar. Bilindiği gibi, Sat'ın Almanyaya bağlanması balinde çıkacak başlıca me- seleler, madenlerin tesellümü, frank yerine markın konulması ve — Sar öko- nomi rejiminin alman ökonomi siste- İNGİLTERE'DE Ingiliz kabinesi Roma anlaş- masını görüşecek Londra, 14 (A.A.) — Roma anlaş . malarından çıkan neticeleri görüşmek üzere fevkalâde toplanmıya davet olu « liz kabinesi bu mühim toplantı. sınt bu akşam yapacaktır , Bay Saymen Londra'ya döndü Londra, 14 (A.A.) — Bay Son Say- men bugünkü toplantısında hazır bulun mak üzere düa Lon Cznevreye ne zaman d Ni değildir . mine karışıklık olmadan mescleleridir. Almanyanm Fransadan ticaret mu- ahedesinde hiç olmazea muvakkat bir zaman için bazı değişiklikler istiyece- ği sarılmaktadır. Almanya'nın Sar top- Yakları ürerinde hükimiyetini tekrar tesis eden bir kanun neşredilecektir. Para ve diğer bazı ökonomik tedbirler hâakkinda da bazı metinler hazırlan: makta olduğu bildiriliyor. Bu kanun- lar, Sar'ın Almanyaya bağlandığı ilan edildiği gün meriyete girecektir. Yarı resmi mahfeller, Bay H neticenin ilanından sonra bir söyliyeceğini zannetmektedirler. uydurulması Sar Almanya'ya dönerse ücretleri inecek mi? Sarbruk, 14 A.-A.) — Havas bildiriyor: Noynkirhen — fahrikalarının, — Sar Almanyaya bağlandığı takdirde ücret. lerin indirileceği hakkındaki ilanı dün bu örneğin başka yerlerde takib edil- mesinden korkan işçiler arasında he- yecan uyandırmıştır. ajansı Netice yarın saat yedide belli olacak Sarbruk, 14 (A.A.) — Reylerin tas- nifi tam saat 17 de başlıyacak ve bütün gece sürecektir. Neticenin Grinviç sa- ati ile yarın saat yedide bilineceği u- muluyor. Fakat reyleri iki defa say- mak işinin bu saatten evel bitirilmesi umulmamaktadır. Bazı intihab müte- hassıslarına göre neticenin Grinviç sa- ati ile 9 dan evel anlaşılması kabi) de- ğgildir. Verilen reylerin yüzde sekseni almanlar lchinedir Pâris, 14 (A.A.) — Royter muhabi- rinden; Resmi fransız mebafiline gelen haberlere göre, Sar'da Almanya lehine verilen reyler, yüzde 80 i bulmaktadır. Almanya kazanırsa komünistle- re dokunulmıyacak Londra, 14 (A.A) — Bay Hitler'in Sardaki mümessili ve Sarın muhtemel valisi olan Ray Burkel Sarda nazi aleyh tarlarının istikbali hakkında Deyli Meyl'in husuzsl muhabirine şu bildisi- de bulunmuştur : * — Eğer Maksş Bravn elimc geçer- se, kapısının önüne iki muhafız koyar ve kendisine bir fenalık gelmemesi için daima nezaret altında bulundururum.,, Bay Burkel. Sarın Almsayaya tek- rar bağlandığını ilan eden neticeden sonza radyoda bir nutuk vererek Sar ko münistlerini Sardan ayrılmamaya davet edecek ve kendilerine hiç bir fenalık yapılmıyacağını bildirecektir. Bay Bru- kel, statüko taraftarlarına karşı her« hangi bir tecavüze teşebbüs eden şah- sın fena alman olduğunu bildirecektir. En gonra Sarlr 4000 yahudi hakkın- da da şöyle diyor: * — Bunlar tamamen alman yahudi. derinin tâbi olduklarr muameleye tâbi olacaktardır. Yahudiler hakkında hiç bir fena muamele yapılmıyacaktır. Yalnız alman aleyhtarı — çalışma gösterenler biraz Üzüleceklerdir. Ben yahudi mese- lesini bir sıyasa meselesi değil bir ilim meselesi olarak telakki ediyorum.,, Bay Brukel, bildirisini Bay Hitlerin görüşlerine tamamen uygün olduğunu teyid ettikten sonra, Sar valisi ile alman balkmın uzlaştırılmasına çalışa- cağını ve hiç bir suretle temerkür kamp larr tesisi niyetinde olmadığını söyle- miştir.r SOVYETLER BİRLİĞİNDE Müzik devrimimiz için - bir sovyet kompozitörü- nün düşünceleri Moskova, 14 (A.A.) — Sovyzt kome zitörlerinden — İppolitof . İvanof, övyet sanatı,, mecmuasında türk n zik devrim lede diy " — Türkiye'de mü nun, bir konservatuvarın tesisi, lâtin al. fabesinin kabulü ve saire gibi yeni ha yat devrimlerinin neticesi olarak yeni türk kültürünün tekâmülünü mektedir. Müzik sahasındaki ananelerin ulusal bir vasıf alarak halk kütlelerinin zihinlerinde kuvvetlice yer almış bulun- malarına ve ulustan zorlukla koparıla . bilmelerine rağmen hayat bu sahada da, yeni ihtiralar düşünmeğe ve yeni metot- larla yeni teknik malümat elde etmeğe göster sevk etmektedir. Alâkadarlar Türkiye'de müzik saha. sında gayet deeğrli vesikalar toplamış. lar ve onları tespit etmişlerdir. Fakat bir avrupalı, bu müzikin iptidai çalınışların dan büyük bir zevk almaz. Bunlar yon. tulmamış elmaslardır. Türk müzikinin terakki edebilmesi için ona müsikin mo dern tekniğinde en iyi ifadesini bulan uluslararası bir dil gerektir ve bu mü - zik mücevherlerini bu teknik vasıtasiy . le saantkârca işlemek icab etmektedir. Türk müziki için yeni devir böyle baş . lamalıdır, Bu sebebten dolayı, türk müziği sa- natkârlarının, bu yola girerken, en ön« ce, konservatuvarda ve müzik okulla . rında bu halk şarkılarımı tetkik etmele- ri ve bu şarkıların melodi ve ahenk hu. susiyetlerini keştetmeğe çalışmaları çok gerekli bir iştir. Türk sanatkârlarının bilhassa bu halik şarkılarındaki — ulusal hususiyetleri sezmeleri ve kültürleri iler de bulunan uluslar arasında yer alabil « mek için bunları korumaları Sanatta böyle bir yürüyüş, ulusal mü . sikin kendine hâs vasıflarını kaybettir- meden yeni eserler yaratmak için zen - gin bir melodi mevzuları ve makamları inalzemesi verir ve türk müziğinin bü - tün uluslar tarafından anlaşılmasını mümkün kılarak türk halk müzikinin nc kadar yüksek sanatkârane kıymetleri haiz bulunduğunu bütün dünyaya gös- gerektir. ŞİK DUYUMLAR İrlanda'da Hüler aleyhtarı bir konferans menedildi Dublen, 14 (A.LA.) — Alman komü- nist muharrirlerinden Tolter dün akşam bir Hitler aleyhtarı toplantıda konfe « rans verecekti. Fakat son dakikada al . man genel konsolosunun isteği GÜzerine bu konferans menedilmiştir. Bunun memleket arasında yapılmakta olan ti . caret görüşmeleriyle alâkadar olduğu sanılmaktadır . İtalya - Espanya hanedanlarını birleştiren evlenme Roma, 1b (A.LA) — Enfant Bcat risin prens Alessandro Torlonia dö Ci- vetella ile evlenmesi merasiminde hazır bulunmak üzere Ramaya 5000 ispanyol gelmiştir. Düğün merasimi bugün saat 11 de yapılacak ve merasimde italyan kıral ve koraliçesi ile İspanya kırallık ailesi ve bu aileye mensub 200 prens hazır bulunacaktır. Son alınan hediye Valansiya ve Barselon şehirlerinde halk tarafından toplanan para ile tedarik e- dilmiş olan sadeften yapılmış bir ta- Daktır. Londra'daki fransız - ingiliz görüşmelerinde paranın istikrarı konuşulacak Paris, 14 ÇALAY — Alman bazı du. yumlara göre Flanden ile Laval Lon- drayı ziyaretleri sırasında paraların u, mumiyetle istikrarına teşebbüs edecek- lerdir. Maamafih resmi franaız mahfelle- tinde Fransanın böyle bir teşebbüste bulunmuyacağını günkü paralara değer koymü işinin ayrı ayrı her memleketin kendisine aid olduğunu söylemektedir ALMANYA'DA Almanyada hnazist kıta larla ordu uzlaşıyor Berlin, 14 (ALA) — Hususı kıtâ rın alman — ordüsile uzlaştırılması D emri vakidir. GCeneral fon Blomberg - tarafındı verilen bir bira ziyafetinde bütün ordü gencralleri ve husust kıtaların sük şefleri hazır bulunduğu halde verilel bir konferansta bu urlaşmanın Berlindi 3 sonkânun tarihinde ordu ve nazi şel leri arasında yapılan — gizli bir toplafk tının neticesi olduğu bildirilmiştir. Berlin'de bir afganlı idam cdild Berlin, 14 ÇA.-A) — 6 haziran 193f de Afganistanın Berlin elçisini öldük. zen afganlı Kemal Seyid bu sabah Pİâi cnse hapishancsinin avlusunda balta il€ idam edilmiştir. İTALYA'DA faşist konseyinin kuru” 1 A.) — Büyük faşisi nci kurüm yıklönümü Bay Musolini ve bütün devlet adamla « rL hazır olduğu halde bu sabalı kutlan * mıştır. Milisin temelini atan büyük fas şist meclisi Roma üzerine yürüyüşteii biraz soara 13 .1 . 25 günü Grand Otel de Bay Musolini tarafından içtimaa da” vet olunmuştu. SVİÇRE'DE Konsey İran - Icak ihtilafını görüşüyor Cenevre, 1b (ALA) —Uluslar derne ği konseyi bugün bilhassa hudud tah- didi hakkındaki İran — İrak ihtilaft ile meşgul olacak ve son bir kaç haltâ zarfında az çok şiddeti artan Arnavut- luktaki yunaan azlıkları meselesini tet kik edecektir. İtalya konseyi Roma'da toplan- mıya çağıracakmış Cenevre, 14 (A.LA) — Bazı mahfcl lere göre, Ttalya uluslar derneği konse- yinir önümüzdeki toplantılarından biri- ni Roma'da yapmağa davet edecektir. Evelce bazı toplantılarını, Paris, Mzü- rid, Londra, Brüksel ve Romada yapmır olan konsey 1930 danberi devamlı suret te Cenevrede toplanmaktadır, İtalyanın daveti benüz resmi mahis yette di j İran - Irak ihtilafı hakkında İran başbakanının sözleri Tahrcan, 14 (A.A) — Başbakan Fur rugi Han İran — İrak ihtilafı hakkın” da mecliste yapılan bir istizaha cevab vererek demiştir ki; — Uluslar derneğine daima mü- said ve Cenevre kurumunun adalet ru- huna ve kendi isteklerinin haklı bulun- duğuna güveni olan İran, tahkikatın kendisi tarafından tazyik harckâtında bulunulmadığını isbat edeceğine inti- Zar etmektedir. ,, Furugi Han ihtilafın bir tarihçesi ni yaparak bunun İran ile Osmanlı im paratorluğu arasında hududu tesbit © den 1913 protokoluna aid bulunduğunu ve fakat bu protokolun mutcber olma- dığını ve çünkü kanuni bir surette tat- dik edilmediği gibi Türkiye taralından da ibtal edilmiş olduğunu bildirmiştir. Macarlar muhtıralarının Cenev- rede çabuk görüşülmesini dileyorlar Budapeşte, 14 (A.A) — Macar mat- buatı, Marsilya işi hakkında Cenevreye verilen macar muhtırasmın uluslar der- neği tarafından çabuk ve katt bir sü- rette tetkikini müttefikan istemekte ve€ bu tebliğatın Avrupa havasının barı$” kanlığına bir başlangıç olduğunu bildif mektedir. Bay Bek hasta Cenevre, 14 ÇALA) — Dün Cenevrer ye gelen Lehistan - dışartişler bakastf Bay Bek bronşitten tahatsızlanmıştıri Doktorlar kondisini drsart cıkmaktâf menetmişlerdir.