11 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

11 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 Dil İı!arl_. Kılavuz için dersler . İ — Şiciz — Eksin — İMciz *> Eksinlik İAciz duymak, aciz kalmak © Eksizmek İrde — İrade Devrim, eksinlerin işi değildir. — En büyük eksinlik, irde esksikli- — ğginden gelir. Devrimciler, büyük zorluklar karşısında, eksinmek değil, şevk- Jerini ırtırmılıtrıır, Adap — Edevler Adabı muaşeret e« Yaşama töreni 'Tören — Merasim — Adabı umumiye — Utsal törü 'Törü «« Örf ve taamül Yetki — Salâhiyet 'Törütüm — Teşri |— Törütgen yetgi — Salöhiyeti teşriiye Törümlü — Meşru Törümsüz — Gayri meşru Adabı erkân »- Yol yöntem, sıra saygı Deyim — tâbir — Terim — Istilah Uyum — Ahenk Edep kelimesi türkçedir: ta » kat adap karşısına onun aslını al- dık; edevler. Çünkü herhangi bir İşte adap, edilmek lâzım gelen şeylerdir. Ödenmnk lâzım gelen — şey, ödev (vazife) olduğu gibi, edilmek Zâzım gelen şey de, edev- dir. ©O halde diyeceksiniz, adabı muaşeret karşılığı olarak yaşama edevleri de diyebiliriz. Yalnır bu — kadar değil, geçim edevleri deyi - mini de kullanabilirsiniz. Fakat asıl terim yaşama töreni'dir. Adabı muaşeret'teki yumuşak ve gevşeklikle, yaşama töreni'n- deki keskin ses oyununu kıyasla- yınız, 'Tören! merasim'den yalnız -“daha güzel değil, daha asfl, anla - mı daha yerinde bir kelimedir. Merasim'in nereden geldiğini ve — ne demek olduğunu bilmezsiniz. Fakat Tören size hemen Türe'yi hbatırlatacaktır, $ O zaman Törümlü'nün — nasıl meşru anlamırı karşıladığını da karşılığı- gua şeriat yerine Türk Türe'sine benzemesinden daha tabiiğ — ne — olabilir ? y Törütgen yetgi, işte size, ço - — cuklarınıza bir türlü anlatamadı - — giniz, ve söyletemediğiniz salâhi- yeti teşriiye'nin karşılığı! Parti programının bir madde - — sinde şunu göreceksiniz: “Kamu - B hıvveflendımzîı. tay törütüm yetgisini, doğrudan — doğruya, kendi kullanır!,, Kamu- — tayın törütüm yetgisinin ona ne gibi haklar vermekte olduğunu yıırd bilgisi Hfıblırmdı görürsü - A!ımızdı. utanmak kelimesini bilmiyen yoktur. İşte ut bu keli - menin köküdür. Adabı umumiye'- bir sosyetenin ut ört ve taamülle- rinden başka nedir? Utsal törü her memlekete ve halka göre de - — ğişir, Utsal törü'nün hiç bir mem- — Teket ve halk için değişmiyen bağ- zı esaslatı da vardır. Törümlü ve törümsüz sözleri meşru ve gayri meşru kelimeleri - — nin terim olarak tam karşılığıdır. /"Fakat kullanma dilinde biz yollu — ve yolsuz kelimelerini de, gene bu arab kelimelerine karşı kullan - — maktayız. — Adele — Kası Eğitim — Terbiye â Beden eğitimi ile kasılarınızı .— Ulusalturkt.alabe — birliğinin toplantısı İstanbul, 10 (Telefon) — Ulu- — sal talebe birliği bugün altı aylık lıplı.ınııııı yaptı. Birlik marşının — birinci teşrinde yapılacak kongre- — (de görüşülmesi onandı. Prag'da toplanacak olan arsmılusal kurul - taya türk talebe birliği de gidecek- tir. I Ç Diğorda gene deprem oldu Kars, 10 (Anadolu Ajansı) — Digor kamunu çevresinde ge- ce ve gündüz aralıklı olarak yedi deprem olmuştur, Evelki deprem- lerden zarar gören yapılar bu de- fa yıkılmış, Tenci köyünde yeni- den sular fışkırmıştır, Ölü ve ya- ralı yoktur, Eski bir türk hekiminin adı kutlandı Ödemiş, 10 (A.A.) — Beş bu- Çük asır önce Mısırda Maristanı Mısır adımdaki şifa yurdunun ün- lü hekimi Ödemişin Birgi köyün- den türk doktoru Hıdır Alinin mermer anıtı büyük bir kalabalık ve hekimler odasından gönderilen üç bayan ;iki bay doktor, bütün Ö- demiş doktorlarr önünde açılma şenliği yapıldı. Bayan doktor Handan ve Manisadan gelen dok- tor Necdet söylev verdiler, Cumu- riyet çağında büyük türk ilimme- minin tarihin karanlığından çıka- rılışı ve bunun Büyük Kurultay gününe rastlayışı mutlu bir iş sa- yılmıştır. Ulusal savaşta yıllarla yurdu ve dağlarını tutan ve uzun asırlar kahramanlar yetiştiren birgililer tarihinde büyük türk he- klininin görünüşü ball Bnet ni kazanmıştır. İzmitde meyvacılık İzmit, 10 (A.A.) — İl meyva- uhğınm arıtılması (ıslahı) yolım- tarım direktörlüğünce zarari Wmııııııua—qnı bitmiş yaz uğraşı için daha geniş ölçüde hazırlıklar yapılmıştır. Bu ay içinde meyva ağaçları tarım fen memurları tarafından gözden geçirilecek ve bunlardan gereken- leri iâçlanacaktır. Adana'da pamuk fiatları Adana, 10 (A.A.) — Pamuk fi- atları birkaç gündür yükselmeğe başlamıştır. Kilosu 32 kuruşa ka- dar düşen pamuklarımız dün ve Öötey gün 40-41 kuruştan alınıp sa- tılmıştır. Türk kadınlIrğı ülkülerine kavuştuğu için kadınlar birliği kapandı İstanbul, 10 (Telefon) — Ka - dınlar Birliği dün toplandı. Önce çevrim kurulu râporu okundu, ve rapor tasvip edildi. Bundan son - ra birlik başkanı Bayan Lütfiye Bekir birliğin bütün ülkülerine ka. yuşmuş olduğunu, artık Kadınlar Birliğine ihtiyaç kalmadığını söy - Kyerek birliğin kapanmasımı ileri sürdü. Bu önerge kabul edildi. Bir- liğin mevcud parası Esirgeme ku - rumuna, eşyaları da Cumuriyet Halk Partisine verilecektir. , ULUS DUYUKLAR eşsiz bir şekilde kutlandı Yurdun her tarafından gelen dukları derin ve sarsılmaz bağ if Kurultayın :ıçdışı bütün yurdda | | telgroflarda C. H, Partisi dör- | düncü büyük kurultayının açıl- l dığı dünkü 9 mayıs gününün 1 büyük bir bayram günü olarak kutlandığı, yapılan toplantılar: | da partinin ve ulu Önder Ata- türk'ün ulusu karanlıktan ay- dınlığa çıkaran devrimlerle ba- şarılan işlerin sayılıp döküldü ğü, yer yer konferanslar ve eğ: lenceler verildiği bildirilmekte, dolayısiyle halkın ulu Öndere ve büyüklerimize karşı dııy— Kurultay dolayısiyle Antalya'da Antalya, 10 (AA.)y — C. H. Partisi dördüncü büyük kurulta- yının toplanması dolayısiyle day- relerle evler, dükkânlar Parti bay- raklarile süslenmiştir, Şehrin baş- tanbaşa elektrikle ışıklandırılma- sı için bütün tedbirler alınmıştır. Halkevinde yapılan — toplantıda Partinin tarihçesi ve başarıkları üzerinde konferanslar verilmiştir. Halk Partimizin dördüncü kurul- tayını pek ilgili bir surette karşı- Tamıştır. Eskişehir'de Eskişehir, 10 (A.A.) — Cum- rtiyet Halk Partisi dördüncü bü- yük kurultayı dolayısiyle bugün saat 14 de Halk partisi salonunda bir toplantı yapılmıştır. Toplantı- akşam halkevi tiyatro kolu tara- fından bir eğlence verilecektir. Çanakkale'de Çanakkale, 10 (A.A.) — C. H. Partisinin dördüncü büyük kurul- tayını memleket günlerden beri bir bayram olarak beklemekte ve bugüne hazırlanmakta idi. Bu bü- yük gün şerefine her taraf donan- mıştı. Ankara ve İstanbul radyo- ları açılmazdan önce halkevi sa- lonunda ulusal bir piyes gösteril- di. Şehirdeki bütün radyolarım çev- resi kadın, erkek halk ile dolmuş- tu. Partimizin eseri olan cumuri- yetin kamâlizm yolunda her vakit ileri gitmesine canla başla çalış- mak için herkes and içmektedir, ve Büyük Önder Atatürkle Parti- nin büyük kurultayını sevgi ve saygılarla kutlamak için koşmuş- lardır. Gece büyük bir fener alayı şehri baştan başa dolaşmıştır. $. Karahisarda Ş. Karahisar, 10 (A.A.) — Türk ulusunu soysallık ve genliğe ka- vuşturan C. H. Partisinin dördün- cü büyük kurultayının açılışını kutlamak için halk dün sabah er- kenden sokakları doldurarak ku- H'ığı bir daha tekrar edilmiş- tir. Dün birçok yerlerde, kurat, müze, okul, yol ve anıt açılma şenliği yapılmıştır. Ispartada yapılan toplantı- da, geçmişi kirli ve lekeli olan | beyinsiz bir adamın kaytaklığı hortlamaya çalışmış olmasın: ! dan dolayı wpartalıların duy- dukları tiksinti bildirilmiş ve | bu hareket ilenerek uspartalı- | ların devrime - bağlılıkları bir , kere daha tekrar olıınmuç!ıır rultayın açılışı saatini beklemiş- tir. Kadın erkek binlerce halk ve ' okula irdemleri (talebeleri) parti konağı önünde toplandı. Kaleden atılan bir topun işaretiyle saat 15 de kutlama töreni başladı. Parti çevrim kurulu ve üyeleri ve diğer aytaçlar (hatipler) Partinin yap- tığı verimler ve başarmaları anla- tan göylevler verdiler. Bundan sonra balk tarafından ulusal oyun- lar oynanmış, gece fener alayı ya- pılmıştır. Adana'da Adana, 10 (A.A.) — C. H. Par- tisi dördüncü büyük kurultayının toplanması dolayısiyle dün şehri- mizde çok parlak ve içten gelen bir gösteriş yapılmıştır. Büş:ı'ı!ı şe- hir baştan başa bayrak, yeşillik ve ışıklarla süslenmiş ve donanmış- tır. Programa uyularak saat 14.30 da bütün partililer, halkevliler, sporcular ve binlerce halk halkevi önünde ve hükümet caddesi bo- yunca toplanmışlardı. Büyük Ön- derimiz Atatürkün söylevinin her- şehrin belli başlışyerlerine radyo- lar ve hoparlörler konmuştu. Saat tam 15 te başlayan Atatürkün söy- levi çok güzel dinlenmiştir. Bun- dan sonra halkevi önünde Parti- nin devrimler ve işler hak- kında değerli söylevler verilmiş ve gece büyük bir fener alayı yapıl- mıştır. Adanamızın kurtuluş savaşını filme almak üzere şehrimize gelen salgıt (heyet) dün işe başlamıştır. Dün sabah 300 kadar yurttaş şeh- re sekiz kllomnır; uşkhku sa- vaşın yapıldığı Kurt Tepeye git- miş o tarihiğ günleri yaşatarak filmde rol almıştır. Dün C. H. Partisinin tarihi ve başardığı işler hakkında bütün ilk ve orta okullarda birinci derste konferanslar verilmiştir. İzmit'te İzmit, 10 (A.A.) — Cumuriyet Halk Partisinin dördüncü kurul- tayı dolayısiyle şehrimiz baştan başa donatıldı. Öğleden sonra Parti ve halkevi önünde büyük bir toplantı yapılarak radyolarla ku- rultaym açılışı ve Ulu Önderin söylevi dinlendi. Gece fener alayı yapıldı. Istanbulda yapilacak Tüze sarayı — için açıları proje yarışını Miymar- Asım Kömürcüoğlu- ııııııııııqın. khazcanan projenin resmini koyuyoruz ... D e SA Bugünkü sayımızda ge- çen kılavuz kelimeleri Abımsaklık * İrtişa Aday — Namzed Alan — Saha Amaç —— Maksat Anlaşmazlık —- İhtilâf Arıtılması — Islahı Asığ «« Menfaat Aşırı — Müfrit Atanmak — Tayin edilmek Aytar — Hatip Azı — İsyan Barış «« Sulh Basın — Matbüat Bayramak — Tesit etmeki Belge — Vesika Berkitmek — Teyid etmek Betke — Makale Bicge « Müşterek Borç — İstikraz Çevenler — Mehafil Çeven — Mahfil Çözelemek — 'Tahlil etmeti Dayanışma «« Tesanüt Değetlemek — Takdir etmeli Delege — Murahhas Deprem — Zelzeie Direktör — Müdür Diyev — Beyanat Doğu «« Şark Durluk — İstikrat Durum — Vaziyet Düşerge * Vecibe Eğlim & Temayül Etke — Âmil Endüstri & Sanayi Esintenmek «« İlham almati Genlik & Refah Göret — Ziyaret Gündem — Ruzname Güney Cenup Hakikiğ — Hakiki Hekimler — Etibba İçten — Samimi Hlenmek — Tayin etmek İlgi — Alâka İgilendirmek — Alâkalandırmaş İnanca — Teminat İN — Vilâyet Hlimmen — Alim İncelemek — Tetkin evmen İşyar « Memur İttifak — Bağlaşma Kamuğası — Menafii âmme Kanığ — Kani Kanıt — Delil Kaygu — Endişe Kıya © Cinayet Kovalamak »« Takib etmei Kural — Kaide Kurul — Heyet (Assambide) Kurağ — Bina Muhacir — Göçmen Okul — Mekteb Ortâak olmak — İştirax ermem Oturum — Celse Oylaşmak — 'Teatii efkâr etmek Ödel «- Vâde Öğrenek — Talimatname Önem -« Ehemmiyet Önemli — Ehemmiyetli Ötey gün — Evelsi gün Özel — Husust Pekiştirmek — Takviye etmeli Sağlamak — Temin etmek Saptamak — Tesbit etmek Sonuç — Netice Sücl — Askeri Şimdileyin * Halihasırda Sölen — Ziyafet 'Tecimel — Tiracf Tükel «« Tamamen 'Türe — Hukuk 'Tüze — Adalet Uçak — Tayyare Uğraş * Mücadele Ünlü — Meşbur Yüküm — Mecburiyet Yükümsel — Mecburt Zorağ «« Zaruret —CC TÜRK ÇOCUKLARI TÜRK KUŞU'na uçucu üve yazılınız BÜ ea n a ao CUMARTESİ — — —ram—a P- —F O ToON Y İK T EŞÇEMELA FEwkr ç AAA AAA — can öW LOT N ASN <MN S Y KA N <LT S Ö P