12 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

12 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SAYIFA 4 96 — Merkezde Partiyi alâkalandı- şton işlerin takibi için yapılacak temas- 'lar, Parti vekilleri İle umumi Kâtip ve- ya bunların namlarına harekete salâhi- ryetli zatlar arasında ağızdan veya yazı 'ile olur. Vilâyetlerde Partiyi alâkalan- idıran işler için yapılacak ağız veya ya- (zı temasları Parti reisleri ile valiler a- rasınıdadır. 97 — Partinin hükümetle temas mev- zuları lüzumlu görülürse Umumi Rois- lik Divanmmın tasdik edeceği bir tali- matla tesbit edilir. Görüşülerde özgenlik, soru ve isti- zah ( ) hakkındaki maddeye şu bülek eklenmiştir : Sual tahriri veya şifahi olur. Tahriri sual muayyen bir mevzu Üzerine veril- mişse sual ve cevab sual sahibi ile ve- kil arasında cereyan eder, Gerek tahri- ri ve gerek şifahi eual üzerine swal mevzuu olan meselelerin umumi mü- zakeresinin istizah mahiyetinde olma- mak üzere ruznameye alınması m kararile olur. Gaup üyelerinin Kamutay görüşü- Jerindeki ödevleriyle ilişikli olan mad. deye şu bölek eklenmiştir: Grupça yapılacak her türlü intihab mutlaka gizli reyle yapılır. Yalız U- mümi Riyaset Divanı tarafından nan- zed gösterilen zevatın intihabında açık vey kulanılır. Umumi Reislik Divanın- €a namzed gösterilmiyen seçimlerde — grup azaları kendilerinin namzedlikle- — rini açıktan grupa teklif edebilirler, Alınan kararların sonradan izah edil- eti için olan maddenin son böleğinin yeni şekli şudur: Grup müzakereleri hakkında bariç- te izahat verilmesi ve müzakere netice- | Terinin tebliği reisliğe aittir. Zabıtların — meşri, müzakerenin aleni olması grup — kararile olur. Haysiyet divanının vereceği karar- lar hakkmdaki maddenin ikinci böleği- nin son kramına şu parça ilâve edilmiş. ür: Kesinleşen karar grup — genel baş- karzılrk divanına hetmen yazı ile bildi- rilir. Parti — saylavlarının uyacakları noktalar hakkındaki kısmın birinci mad- desinin son böleğine ilâve olunan par- — ga şudür: “Her parti saylavı; saylavlrktan baş- — kane gibi işler yaptığını her ikinci teş- — Tin başında yazı ile genel başkanlık di- — Vanına bildirirler.,, Parti saylavlarının yapamıyacakları işler hakkındaki maddenin sonuna şu — kasım ilâve olunmuştur: « “Parti nebusu avukatlar, devlet, hu- /gasi idarelerle belediyeler, hayır cemi- Partinin veznesi — yoktur, paraları / Bankada saklanır. Merkezde umumi kâ- | ’ıb 've muhasip âzanın, vilâyetlerde Par- —Oti reisi İle muhasip âzanm çift imzasile : ıydıı'ı?ıı'. çekilir. Partiye aid malların csiliği hakkın- daki maddenin son böleğine şu eklen- miştir : Partiye ait her türlü hukuki tasar- /— tuflarda ve bu mabiyette üçüncü şahıs- — Jlarla yapılacak işlerde Partiyi temsile Umumi Kâtip salâhiyetlidir. Rarti işleri için yapılacak yolculuk- / larda harcanacak paralara aid madde- nin son böleği şöyle olmuştur : — A) Partice tavrif edilecek başka 3-lıı'nı. a B) Partice yurt dışmda — seyahate “memur edilcceklerin, dir edecekleri esasa göre; b 4 - Vilâyot idare heyetlerince tavzif — Olunacak zatlara nakliye ,ikamet ve yi- yip içme Ücretlerimi karşılıyacak mik- “dar üzerinden idare heyetlerinin tayin edecekleri esasa göre; $ - Parti Umumi Kâtibinin harcirahı C.H.P. tı—züğü Genel Yönetim Kurulunun Hazırladığı Tüzük Taslağı İle İstenilen Değişkeler Umumi Kâtiple muhasip azanın tak- taslağı. Umumi Rislik Divanının kararlaştıraca- ğına göre; verilir. Harcanan paraların kontrolu için o- lan kısma şu medde ilâve olunmuştur : 137 — Parti merkerinin hesabları Umumi Roislik Divanının ve vilâyetler teşkilatı ile halkevlerinin hesabları U- mumi İdare Heyetinin koyacağı usul- lerle teftiş ve murakabe olunur. Yasav hüklümlerine şunlar ilave edil. miştir: $ — Seçimlere mareretsiz iştirak et- miyenler, 6 — Muarız bir namzed lehine gizli, açık çalışanlar ve kendi mücsseselerin- de bulunanların böyle hareket ve faali- yetlerine müsamaha gösterenler C) Faal vazifesi bulunmadığı halde kendisini vazife ve salâhiyet sahibi gösterenler. D) Parti teşkilâtı içinde yerlilik, ya barcılık gibi ikilik uyandıarnlar. E) Herhangi bir maksadı elde etmek için muhalif neşriyatı, vasıtaları ve propagandaları âlet olarak kullananlar, F) Parti kongrelerinin program, Par- ti gruplarının karar olarak kabul ettik- lerini vazife sahihi iken yapmayanlar. G) Parti vazifelerini yaparken bile- rek nizamnameye uymıyanlar. H) Partinin şerefini, haysiyetini kı- ranlar, İ) Partiye girmek istiyen yurddaşın yolunda müracaatını muameleye koy- mayan veya zorluk gösterenler. Gene yasav hükümlerinin cezaları- nın senuçları hakkındaki — maddesine "bunlar cezalı oldukları yıl içinde Parti kongrelerine giremezler. Kamutay gru- pundan çıkarılan parti grupundan da çıkarılmış olur,, böleği ile şu kısm ek- lenmiştir: Partiye kaydolunduktan gonra parti Ki bir arkadaş üzerinde dokuzuncu mad- dede yazılı hallerden biri bulunduğu anlaşılır veya bu sebepler kayıttan son- ra hasıl olursa vilâyet idare heyetinin esbabr mucibeli izahı ve umumi idare heyetinin kararı ile bu gibilerin Parti- den kayıtları silinir. Verilecek ceralara itirar süresi mad- desine şu bölek ilâve edilmiştir. Müdafaalarda müddet, ceza verileceği bildirildiği günden itibaren başlamak Üüzere bir aydır. Bu müddeti geçirerek müdafaa bakkını — kullanmıyanlar bu haklarını kaybederler. Tüzüğe Parti gazetecileri için şu kısım ilâve edilmiştir: 144 — Sahibi Partili olan gazetele- rin yazılarile Parti âralarının — intişar eden yazıları Parti prensipleri bakırmın. dan göz önünde tutulur. Arzu eden Partili gazetelere bu yolda görüş birli- ğine yarıyacak temıs ve toplantılar yapı- lr. Partililer sahibi bulundakları ga- zete, mecmua ve matbualarda Parti program ve nizammamesine aykırı ya. zılar neşrettiremezler. Parti örgütlerinde bulunanların ya- pabilecekleri işleri anlatan madde şöy- le değiştirilmiştir: Parti teşkilâtında çalışanlar uhde- sindeki Parti vazifelerile beraber âmme bizmetlerini gören imtiyazlı şirketler. le sermayesinin yüzde 50 den fazlası devlete, vilayete, belediyeye ait şirket- lerin idare heyetleri âzalık ve murakip- İikleri, vilâyet umumi meclisi, belediye meclisi, ticaret odaları, sanayi birlik. leri gibi karanç getiren vazifelerden bi. ri Üzerinde bulunanlar, HilâNiahmer, Himayeletfal reis ve âzalıkları gibi di- ğer fahri bir vazife dahi alamazlar. Hükmi şahsiyeti bulunmıyan halkevle- rile meslekf kulüb ve cemiyet idare he yetlerinde rejs ve âza olabilirler. Muvakkat madde Dördüncü Büyük Parti Kon- gresinin kabul ettiği program ve nizammamenin öz türkçeye çevril- mesi Umumi Reislik Divanınmın takdir ve tasdikine bırakılmıştır. ULUS Balkan paktının bekemi (Başı 1 inci sayıfada) ata,, gazetesi Yugoslavya başba - kanı B. Yevtiçin şu diyevini yaz- maktadır: *“ Birge asığlarımız yolunda Bükreşe ilk defa geliyor değilim. Buraya gelmekle duyduğum se - vinci artıran bir şey varsa o da Romanya ile Yugoslavyanın kü - çük anlaşma ve Balkan anlaşması gibi iki sağlam kurumda bulun - malarıdır. Romanya kamoyunu u- zun zamandanberi tanıyorum, ve- falr bir dost ve bayrı bir bağla - şık olan romen ulusunu selamla - makla bahtiyarım. Romanyaya gelen herhangi bir yugoslav gibi kendimi evimde — sanıyorum ve yurdlarımızın yalnız * geçmişleri bakımınmdan değil, halteri ve he- le gelecekleri bakımından ne ka- dar birleşik olduklarını görmekle artan bir sevinç — duyuyorum. Memleketlerimizin ötedenberi bir tek ereki olmuştur. Tabiiğ hakla - rımın korunması, barışm kurum « landırılması ve sınırların güven - ği Balkan anlaşmasının asığ birliği ve gitgide artan arsmulusal önemi ve en son uluslar sosyete - sine karşı olan ödevlerimiz bizi bu kere Bükreşte toplamaktadır. Amacımız kararlarımızı Balkan anlaşımında, barışta ve arsrulusal iş birliğinde daha etkin yapmak- tır. Ulusal bayramları günü dost - larrmız romanyalıların arasında bulunmakla ve S. M. İkinci Ka - rol'a derin saygı ve vefalığımızı sunmakla çok bahtiyarım.., B. Çaldaris'in bir yazısı Bükreş, 11 (A.LA) — (Heure actuelle) dergisi Balkan anlaş - masr konseyinin toplantısına ayır- dığı dünkü sayısında yunan baş- bakanı B. Çaldarisin bir yazısını yazmaktadır: * Sarsılmaz bir bağlılık ve a - çık ve öz bir kardeşlik: İşte Bal- kan anlaşmasını idare eden iki prensip,, başlıklı bu betkede B. Çaldaris bir yıllık — varlığı olan Balkan anlaşmasını gözden geçi- viyor ve diyor ki: “ Seçkin romen arkadaşımı - zın başkanlığında Balkan anlaş- ması memleketlerinin dört baka - nı, Atinada başlanan ve Ankara- da, Cenevrede karşılaşmak fırsa- tınr bulduk!'arı her yerde olan ça- Jışmalarını Bükreşte de ilerlete - e&leı'&ı Bizler hem doğrudan hem dolayısiyle doku - bgnn işleri gözden geçirece - Anlaşmamızın — temeli olan hrdqlîk her birimizle ilişiği o - lan arsmulusal meselelerin incelen- mesi ve bunlar etrafında faydalı kararlar — almak imkânlarını bir çok defalar bize vermiştir. Gü - nün büyük sıyasa meseleleri dı - şında, Ankarada geçende toplan- mış olan ekonomi hımeyımmn kararlarını yerine getirmek işi de görüşülecektir. Aramızdaki eko - nomik ilgilerin yoluna konması ve genişletilmesine — çalışacağız. Böylece hiç şüphesiz faydalı son- uçlar verecek olan yakınlık plânı mızi dayıyacafımız. sağlam bir temel kurmuş olacağız.., Bay Maksimos ve Balkan paktı Bükreş, 11 ÇALA.) — Yunan salkuru başkanı B. Maksimos Bük- reş'e vardığında “Universul,, ga- zetesine aşağıdaki sözleri söyle- miştir; “— Romanyaya geldiğimden dolayı çok sevinçliyim. Rommanya- nımn bu kadar kıga bir zaman için- de her alanda elde ettiği ilerleme- lere gönülden hayranm. İkinci Ka- rolun yönetimi altında Romanya, Avrupa sryasa alanında herkecin Ruüs artistleri ne diyorlar? İstanbul, 11 (A.LA) — Rus ar- tistler salgıtı başkanı Bay Arka - noff bugün — saat 15 de İstanbul basın delegelerini Perapalasa ça- gararak memleketimizde bulun - dukları sırada edindikleri duygu hakkında aşağıdaki diyevde bu - Tunmuşlardır: ” — Memleketinize gelmez - den önce burada nasıl bir dinleyi- ci bulacağımız hakkımda hiç bir fikrim yoktu. Fakat gerek An - karada ve İzmirde ve gerek bu - rada verdiğimiz konserlerde hal- kmızın en teknik parçaları hakikiğ anlayışla dinlediğini büyük bir sevinçle gördük. Ankarada, İz- mirde ve burada bize gösterilen büyük iyi kabulü biz yalnız sana- tımıza karşı - gösterilmiş bir ilgi tarzında değil fakat sovyet - türk dostluğuna karşı gösterilen büyük bir iltifat sayıyoruz. Ankarada Büyük Önderiniz - den ve öteki büyüklerinizden çok iyi Mltifatlar gördük. Burada da asilbay bize Büyük Önderinizin gönderdiği armağanları getirdi. Bundan çok büyük bir sevinç duy- duk. Bu sevinci size de bildirmek isteriz. Ankarada ve yöresindeki köy- lerde türk halk şarkıları ve musi- ki hakkında araştırmalar yaptık ve bundan büyük bir zevk duy - ANKARA RADYOSU 19.30 — Tarım Bakanlığı saati 1940 — Musiki Gluck Gavotte Reger Largo Keman: Necdet Remri Piano: Ferhunde Ulvi 20 —— Dişçinin saati 20.10 — Musiki: Scarlatti 4 sonatea: sol ını)ııı!. majeur, RE min. ve Sol min. Piano: Ferhunde Ulvi 20.30 — Dans musikisi 20.50 — Haberler, —— tanıdığı, saydığı bir yer kazandı. Romanya kıralına saygılarımı ve yurdumun sevgi ve hayranlığını iletebileceğimden dolayı çok bah- tiyarım. Romanyanın elde ettiği ilerlemeleri kendi ilerleyişlerimiz gibi sanıyor ve seviniyoruz. Çün- kü hadiseler bütün balkan ulusla- rı arasında sıkı ve sağlam bir lışma birliği lüzumunu her gün daha çok anlatmaktadır. Geçen yıl temelını balkan anlaşmasının yakınlık hareketine de- vam isteğiyle balkan memleketle- rini gezdim. Bu devamlı konuş- malar biribirimizi daha iyi tanı- maya ve aramızdaki bağları da- ha iyi sıkıştırmaya yaramalıdır. Son hadiselerin ortaya çıkardığı ve her birimizi başka taraflardan ilgilemekle beraber yaşayışımıza dokunan hadiseler dayanışmamı- zın değerini ortaya çıkarmıştır, Yurdumun geçirmiş olduğu sınaç asığlarımızın biribirine bağlılığı- nt göstermiştir. Bağlılarımızın bi- zim yanlarımızı sevgi ile çevirdik- lerini görmekle çok bahtiyar ol- duük. Bizim inanımız şudur: Her birimizin felâketi öbürle- rimiz için de öyledir. Yalnız yur- duma olan sevgimden dolayı değil, bizim balkanlardaki yeni yaşayı- şımızın bir beldeki olarak da acu- nun önünle kendisini — gösteren bağlılık duygusiyle balkan dost larımıza minnetli oluşumu bildir- mek için bu fırsatı kullanryorum. Bükreş'te de gene bağlılık yo- hunda çalışacağız.,, Balkan gazetelerinde elbirliği Bükreş, 11 (A.A.) — Ramen basın bürosu direktörü B. Dragu, basın işbirliğini artırmak imkân- larmı görüşmek için balkan anlaş- ması gazetecilerini bugün toplan- tıya çağırmıştır. 12 MAYIS 1933 PAZAR Varşova ıroruşmclerî (Başı İ inci sayıfada) de mutabık kalmışlardır. Fransız ve leh bakanları ba - rış hakkındaki dölene fransız — leh bağdaşının ifade etmekte ol- duğu sıkı dayanışmayı hadim kıl- mış olduklarından dolayı birbir - lerini kutlamışlardır. B. Laval'in Varşova radyosunda söylevi Varşova, 11 (A.A) — Merkez durağında bekliyen halkın kala - balığından kurtulmak için, B. La- valin bulunduğu — vagon, doğu durağma kadar çekilmiştir. B.B. Laval ve Beck, fransız salkurunun oturacağı Avrupa o - telinde büyük bir yemek vermiş- tir. Resmiğ görüşü bugün başlıya- caktır, Radyo ile yayılan bir söyle - viııdı Bi Laval demiştir ki: — uoı.knvı, Varşova göret. rTupada kollektif güvenliği elde et mek içindir. Fransız — politikası hiç kimseye karşı değildir. Bu po- Kitika, bir teki bile ayrılmaksızın bütün hükümetlerin, barışın ber- kiştirilmesi işinde elbirliği etme- leri amacını gütmektedir.,, B. Laval ve B. Bek görüştüler Varşova, 11 (A.A.) — Dışişler be- kanı Bay Bek, sabahleyin Bay Laval ile uzun bir görüşme yapmışlardır. Bu görüşmelere öğleden sonra devam edi- Jecektir. Görüşmelerin sonunda bit bildiriğ çıkarılması iktimali vardır. Polonya gazeteleri umudlu Varşova, 11 (A.LA) — Sağ ta: raf organı olan Kurjer Varzavski gazetesi yazıyor: * Polonyanın fransız dostluğu yalnız bir duygu ve kültür değil, fakat erkin Polonyanın ulusal a - sığlarının da — bir ifadesidir. B. Lavalin gelişi, Fransanm sovyet - fransız andlaşmasına rağmen, Po- honya ile anlaşmayı esaslı bir iş saydığını göstermektedir.,, Sağ taraf organı Viegzor Var- sovski, diyor ki: “ B. Lavalin gelişinin, bir ne zaket göreti çerçevesinden çıka - rak, fransız - polonya ilgilerinde yeni bir bahar açılmasını, ve Po- lonya ulusunun üzüntü ile baktı- ğt siyah bulutları gidermesini um- maktayız.., Şuşnig - Musolini görüşmeleri Floransa, 11 (A.A.) — Bay Şuşül- gin Duçecile konuşması iki saat sür- müştür. İki devlet adamı, İtalya ile A- vusturya arasında tam bir görüş biriği bulunduğunu anlamışlardır. Bay Muso Hini bugün Romaya, Bay Şuşnig de ya, rın Viyanaya gidecektir. Tophanede İstanbul Le vazım ÂAmirliği Satın Alma Komisyonu Hâanları. İLAN Harbiye ve merbutu mek- tebler için 59 bin kilo koyun eti ve 22 bin kilo sığır eti 29 mayıs 935 çarşamba gü- nü saat 15.30 da kapalı zarf- la alınacaktır. Her ikisinin tahmin edilen bedeli 34620 Kradır. Şartnamesi - 173 ku- ruş mukabilinde Ko. dan a- hmnabilir. Eksiltmeye gire- ceklerin 2596 buçuk lifa te- minat mektup veya makbuz- fariyle — tekliflerinin belli günde saat 14.30 a kadar Topanede satm alma komis- yonuna gelmeleri. (2480-1061) — 1—1883