6 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

6 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

TRREÇEAE TTTT Milyarlara malolan bu geniş örgüt bütün yetkisini kaybetti Vaşington, 5 (A.A.) — B. Ruz- yelt, gazetecilere, N.R.A. nın ye- ni şekli, kongre tarafından kabul edilirse, 6 haziranda yörürlüğe gi- receğini söylemiştir. Kurumun iş- yarlarını azaltmak ve iş meselele- rinde aracıl decek yedi komi: yonun kald i söylemiştir Bununla berabcı iş bürosunun, aracı devini görebilmesi için k 600 bin dolarlık bir kredi istemiş- tir. Vaşington, 5 (A.A.) — B. Ruz- veltin, kanunları yürür olmasa da N.R.A. örgütünü ortadan kaldır- mamak hakkındaki niyeti şaşkın- lık uyandırmıştır. Bazı çevenler, B. Ruzveltin, yüksek hakyerinin kararı dolayışile, N,R.A. da pek çok şey kaybetmiş olduğu fikrin- dedirler. Diğer çevenlerde, B. Ruzveltin endüstriyi N.R.A. kanunlarından kurtarmak istemesini, bundan or- taya çıkacak karışıklığın N.R.A, dan yana fikirleri çekeceğini um- masına vermektedirler. *“Tecim gaeztesi,, diyor ki: “B. Ruzvelt görünüşe göre bu- gün N.R.A, deneçini terketmekte- dir.,, Vaşington, 5 (A.A.) — B. Ruz- velt 600 endüstri koluna emir ve- ren N.R.A. sisteminden kesin ola- rak vazgeçmiştir. Kendisi gazete- cilere söylediklerinde, aşkın çalış- maya, düşük gündeliklere, çalışma şartlarına ,dışnomal önürdeşmeye dokunan bütün hükümlerin artık yürür olmıyacağını bildirmiştir. Böylece N.R.A. bir yönetim büro- su olacak ve yalnız şu işlerle uğ- raşacaktır: 1 — İşsizlik, gündelikler ve fi- yatlar üzerinde N.R.A. sistemi- nin ,yüksek hakyerinin kararına kadar yapmış olduğu etkileri araş- tırarak bunları saptamak 2 — Şimdiki durum hakkında bilge toplamak İşinin ve yetkesinin çerçevesi böylece çizilmiş olan N.R.A. nın önümüzdeki nisan ayının birine kadar çalışmasına devam edeceği sanılmaktadır. Kabine toplanıyor Vaşington, 5 (A.A.) — B. Ruz- velt, yüksek hakyerinin vermiş ol- duğu karar üzerine ortaya çıkan durumu görüşmek üzere kabineyi toplantıya çağırmıştır. İtalya - Habeş duru- | cerei aSj n mu gerginleşiyor (Başi 1. ci sayıfada) rulu başkanı Albay Virgi res- mini basarak Albayın verdiği de - gerli derslerin geniş bir tarzda ye- ritildiğini görmekle hoşnud oldu- ğunu yazmaktadır. (Tribuna) gazetesi de italyan - habeş anlaşmazlığının ancak iki kotarma yolu bulunduğunu yaza - rak diyor ki: “ — Ya Habeşistan'ın İtalya - ya saldırmak arzusu kırılacak ve Habeşistan İtalyanın haklarını ta nıyacak yahut da İtalya Afrikada her türlü sıyasal çalışmadan vaz geçecektir. İtalya - Habeş uzlaşma komisyonunun ilk toplantısı Roma, 5 (A.A.) — Italya - habeş uzlaşma komisyonunun ilk toplantısında başlangıç usulü hak- kında görüşülecektir. Komisyon, önce programını ve yetkisinin sı- nırını belitecek, bundan sonra ge- lecek toplantısının yerini ve tari- hini saptayacaktır. Doğu Afrikasına giden italyan kuvvetleri Roma, 5 (A,A.) — Askerlerin ve işçilerin doğu Afrikasına gön- derilmek üzere vapurlara bindiril- mesine devam edilmektedir. Pa- zartesi günü Triyesteden Saturnia ismindeki büyük vapur dört bin iş- çiyi ve Ceneveden de Livorno va- puru bit işçiyi alarak Himandan çıkmışlardır Seferber edilmiş olan Laduada tümeninin bir kısmı da Cagliaride gemilere bindirilecektir. İtalya - Habeş 928 anlaş- ması bozuluyor Roma, 5 (A.A.) — Gazeteler, 1928 habeş - italyan andlaşma-ı - nın bozulacağını yazmaktadırlar. “Lavoro - Fascista,, bu mesele hakkında diyor ki: « Habeşista'nın meydan oku - yuşları, iki ülke arasındaki dostlu- ğa engeldir. İnsan şunu soruyor: « Habeşistan'ın, aldırmamaz - lıklarile reddetmekte bulunduğu bir anlaşmayı, İtalya'nın da boza rak özgürlüğünü elde etmesi doğ- ru olmaz mı? » Ciyornale D'ltalya, Habeşista- ni italyan sınırı üzerinde asker toplamakla suçlu görmektedir. Bursa (Özel beş yıl önceyedek 70 bin nüfuslu Bur- aytarımızdan) — Üç sa şehri kızlarını okutacak tek bir oku- O da Amerikan kolleji.. Şe- si ilk, beş okul bulunduğu — hatde amerikan — kollejinde la sahibti hirde erkekler için otuz tai tanesi di kızlar için bu başka bir orta okulun olmayısı, kadın- lık kültürü bakımından Bursa için bü yük bir boşkıktu. tikleri bu kooperatifte okurlara gerek her şey satılıyor. Okulun yemek salonundaki radyo- sundan yemeklerde müzik — dinleniyor. ise büyüklerimizin ulusal günlerde ve bayramlardaki söy- levleri dinleniyor. Çok büyük bir bahçenin ortasına kurulmuş olan bu okuülün — birar daha artık çok — geretli Başka zamanlarda genişletilmesi Talebeler basketbol oyftuyorlar. Türk kültür kurulunun bu boşluğu doldurmak için bir iki yıl önce Ame- rikan kollejinin bulunduğu yerde aç- tığı kız lisesinin bagün 79 u leyli ol- mak Üzere 153 okuru vardır. Bu yıl son sınıftan 26 kızımız çıkacaktır. İçlerinde İstanbuldan, Balıkesi den, İzmirden ve öteki Anadolu şehir- lerinden gelenler de bulunan bu okul kızlarının çoğu — bursalılardır. Dün direktöriyle birlikte gezdiğim kız lise- sinin en hoşuma giden tarafı spor İşl rine ve dil derslerine çok önem verili- Şi olmuştur. Çünkü: — okullarımızdan başka ötedenberi bütün spor kurulları- mızda dahi hüküm süren yanlış bir ka- Maç kazanmak, ün al- Bursa kız lisesinin #porda güttüğü yol bu değildir. Burada spor, spor ol- sun ve vücud kuvvetlensin diye yapıl- maktadır. Okulun güzel bir tenis kor- du, benyizbol, voleybol ve kroket alan- lart vardır. Kızlarımız boş zamanlarını diledikleri gibi bu spor alanlarında ge- çirmektedirler. Dil derslerinden — ingilizçeyi bir amerikalı mis, fransızcayı da bir fran- sız matmazeli okutmaktadır. Öğret- menlerden çoğunun aynı zamanda er- kek lisesi öğretmenleri olması kız li- sesindeki verimin eyi olduğunu göste- riyor. Hattâ bu sebeble Kültür Bakan- lığı bu okulun diğer liselerle bir oldu- ğunu kabul etmişti Lise okurlarının kooperatifleri ve bir kitab Gene kendilerinin yönet- burada b Sarsyı var, bir hal almış bulunuyor. Çünkü: okul Bursanın kız okurlarına yetmiyor, öğ - rendiğime göre, okulun bu geniş bah- çesine bazı ilâveler yapılması için dü- şünceler varmış. Bu düşüncelerin prog- ramlaştırılarak her yıl birer parçası yapılmak suretile hiç olmazsa beş yıl- da meydana getirilmesini gönül çok ister. Ova köylerinde temizlik Bursa, (Özel aytarımızdan) — Bu- rada halkevi köycükik komitesi Ova köyleri arasında bir temizlik yacışı aç- ZİRAN 1935 PERŞEMBE HAZİİ B ç Şi © Ticaret kanunu şerli Sıvas saylavı Vasfı Raşid Seviğ, uzun çalışma ile bize birçok değerli eserle- len sonra, bir de ticaret kanunu şer- hi vermiştir. Kitab 88 sayfalık tarihi bir mukaddeme ile başlamaktadır. Burada tanzimattan evel ve sonra osmanlı dev- letinin koyduğu kanunlardan bahsedil- miştir. Bundan sonra ticaret kanununun ma- hiyeti, tekâmülü, ecnebi devletlerin ticar ret kanunları ,ticaret kanunumuz, tica- ri teahhütleri borçlar hukukundan ayı- ran hususiyetler, emre yazılı senetler, bamiline yazılı senetler, ticaret kanu- nunun ayni haklara müteallik hususiyet- leri ayrr ayrı bahislerde tetkik edilmek- tedir. Doğrudan doğruya ticarete tcallük eden kısımda göre tica- retin tarifi ve ticaretin ehliyet şartları i zah edilmiştir. Bundan sonra kitab, ti- cari işleri ,ticaret kanunumuzun madde- leri sırasına göre şerhetmektedir. Kanunun müddeti, hukuk ve ceza mahkemeleri usulleri üzerinde değerli eserlerini tanıdığımız muharrir (368) sayfa içinde ticaret kanunu şerhini de iyi ve açık bir Üslüb ile yazmıştır. Eser herkesin lezzetle okuyacağı ve güçlüklerini kolayca halledebileceği şe kilde İyi tanzim edilmistir. Fiatı 25 ku- ruştur. mıştı. Bu yarışta birincili; Armud köyünde büyük bir köy bayra- mı yapıldı, Bayrama — ilbayımız Fazlı Güleçle köycülük komitesi Üyeleri de gelmişlerdi. Sayısı binlere varan köy- lüler bu köy bayramını gerçekten bir bayram gibi büyük bir sevinçle kutladı- lar. Zeybek oyunları - oynadılar.Halat gekme yarışı, yumurta koşusu yaptılar, ve birçok köy pehlivanları güreştiler, bayramın sonunda halkevi köycülük komitesi Armud köy sandığına S0 lira mükâfat verdi. Musa ATAŞ Talebeler Tâboratuyvarda çalışırlarken Ankara Levuzım Amirliği Satınalma Komisyonu Hânları İLAN 1 — Kırklarelinde 480 ton unun kapalı zarfla ihalesi 11-6-935 salı günü telgrafha- ne ayarı saat onbeşte yapı- lacaktır. 2 — Tahmin edilen bedeli 62400 lira ilk teminatı 4680 Kiradır. 3 — Şartnamesi Kırklare- H satın alma komisyonunda her gün görülebilecektir. 4 — Eksiltmeye girmek lstiyenlerin teklif mektupla- rı ihale günü saat 14 de ka- dar Kırklareli satın alma komisyon reisine vermeleri we saat on beşte komisyonda bulunmaları. (1201) 1—2106 İLAN İstanbul kumandanlığına bağlı Anadolu ve Rumeli ci- hetindeki birliklerin senelik ekmek erazk ve yem nakli- yatı olan 8578 tondan iba- WT TT C TTTURAŞ — ERREERE ” ret nakliyatı 15 haziran 935 cumartesi günü saat 15 de kapalı zarfla eksiltmeye ko- nulmuş tahmin edilen bedel 20963 lira 70 kuruş olup ilk teminatı 1573 liradır. Şart- namesi Fındıklıdaki — satın alma komisyonundan alına- bilir eksiltmeye girecekle- rin vakti muâyyeninden bir saat eveline kadar teklif mektuplarını Fındıklı İstan- bul kumandanlığı satın al- ma komisyonuna vermeleri, (1181) — 1—2087 Ankara Belediye Reisliği Hânları 6 haziran 935 den - itiba- ren birinci ekmeğe 9 kuruş oön para, ikinci ekmeğe 8, fı. rancalaya on beş kuruş yük sek fiat konulmuştur. (1293) 1—226? İLAN 1 — Yenişehirde 1171 in- ci adanın 3 parselinde Bay- tar Zekâiye ait arsa ile şuyu- landırıdan (136) M2 yer açık artırma ile satılacaktır. 2 — Muhammen bedeli (204) liradır. 3 — Muvakkat (15.30) liradır. 4 — Şartnamesini — gör- mek istiyenler her gün mu- hasebeye gelebilirler. 5 — İhale 17.6.935 pazar- tesi günü saat on beşte artır- ma ve eksiltme komisyonun- fda yapılacaktır. (1258) 1—2207 teminat İLAN 1tfaiye memüur ve müstah- demini için lüzumu olan (66) takım yazlık elbise nümüne- si ve şartnamesi mucibince açık eksiltmeye çıkarılmış- tır. Muhammen bedel (1040) liradır. 11 haziran 935 salı günü saat onda ihale yapıla- caktır. Taliplerin 9p 7,5 ve muvakkat teminat akçeleri- ni yatırdıktan sonra komis- yona müracaat etmeleri lâ- zımdır. (1205) 1—z2122 Tophanede İstanbul Le vazım Âmirliği Satın Alma Komisyonu Hânları, İLAN 73000 kilo süt 66500 kilo yoğurt 13 - haziran - 935 per- şembe günü saat 15,30 da kapalı zarfla — almacaktır. Tahmin bedeli 19400 lira - dır. İsteklilerin şartnamesi- ni görmek üzere her gün öğ- leden evvel ve eksiltmeye gireceklerin 1455 liralık ilk teminat mektup veya mak buzlariyle teklif mektupla- rın. belli saatten bir saat ev- el Topanede satmımalma ko- misyonuna vermeleri. (2816 *1183) 1—2088 İLAN Piyade ve atış okülu için 40.000 kilo koyun ve 30.000 kilo sığır etinin 15 haziran 935 cumartesi günü saat 15,30 da kapalı zarfla eksilt mesi yapılacaktır. Tahmin bedeli 21.700 liradır. Şartna- mesini göreceklerin her gün Ğ öğleden evel ve eksiltmesi için belli günde saat 14.30 a kadar 1627 buçuk lira ilk te minat mektub veya mak- buzlarile teklif mektubları- nı tophanede satın alma ko- misyona vermeleri. i—z2l0 ANKARA 3. cü SULH HU KUK HAKİMLİĞİNDEN: Ankaranın Hacı Seyyid ma. hallesinden sebzeci Cemal vefat eylemiş ve mahkemece terekesi- ne vaziyet edilmiş olduğundan kefaleti hasebile alacaklı olanlar da dahil olduğu halde bilcümle alacaklı ve borcluların - vesaiki resmiyelerile beraber bir ay zar- fında $. Üncü sulh hukuk mah- kemesine müracaatları ve alacak- larını vaktile kaydettirmiyenle sin mirasciya ne şahsan ve ne de terekeye izafeten takip edemiye- zum ilân olunur V Övesğz ankrlğü ün » Ki e GÜSi L TİĞARDĞİL Düi d İLAN ŞARTLARI Beher Beher Sayıfa Santimi Sayıfa Santimi 2 300 3 200 4 150 S 100 6 80 1 40 8 25 — kuruştur. 1 — Hayn işlerine ve yeni $ D çıkan kitablara aid ilânlardan $ y 6 15 tenzilât yapılır. ? — Zayi ilân bedelleri mak. D tu vüz otuz kuruştur. 3 — Tebrik, teşekkür, evlen me velfat ve katı alâka ilânla yandan maktuan beş lira almır ABÖNE ŞARTLARI Müddet — Dahilde Hariçte - Aylığı D . Aylığ, Ş Posta üereti ktulilara gönderilmiyer cevab