24 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

24 HAZİRAN 1935 PAZARTESİ favacılık bahisleri Koruyucu silah top mu,uçak mı? Geçen gün kısaca söylemiş ol- duğum gibi, yer silahlariyle uçak üşürmek imkânsız denecek kadar Büç bir iştir... Bu güçlük, topun ağzından fırlayan merminin uça- Kın olduğu yüksekliğe varmak dçin sarfedeceği zamanın büyük- İüğünden doğuyor.. 5-6 bin met- re yüksekte uçan bir uçağa topçu Mermisi, en azı 30 saniyede va- gır; halbuki bu 30 saniye içinde iyi bir uçak, en azı, 2,5-3 kilometre yer değiştirecektir. Bundan anla- şılan şudur ki, topçunun, uçmanın 30 saniye sonra bulunacağı yere topunu çevirip ateş etmesi, uç- manın da düşürülmek için ne yük- sekliğini, ne hızını, ne de burnu- nun doğrusuna olan gidişini de- giştirmemesi lâzımdır. Gerçi, gayet güç bir iş olan topçunun atışlarını düzgün bir Jyolda ayar etmek için birçok araç- Ylar meydana getirilmektedir; fa- kat bu araçlar ne kadar ileri bir kertede olursa olsün, merminin _ıır!edaceği zamanla uçağın uçuş durumu böyle kaldığı müddetçe, sonuç daima şüpheli olarak kal- makta devam edecektir. İşte, uçağın düşürülmesi işine, imkânsız denecek kadar güç deyi- şimizin hikmeti bundan ibarettir. Bu arada, genel savaşta, sücl havacılık, henüz yeni doğuş çağı- nı yaşarken bile, topların göze çarpacak kadar bir sonuç elde e- demediklerini de söylememiz doğ- rudür. Londra'yı korumak için ingiliz- ler 387 top, 286 projektör, 30.000 insan kullanmışlardı; fakat bir devletin topçu kudreti kadar çok olan bu kalabalık silahla nihayet 12 tane kadar uçak düşrülmüş ol- duğunu düşünürsek, topun haki- katen etkisiz olduğunu anlamakta- güçlüğe uğramayız. Paris, düşman — uçaklarından korunmak için de aşağı yukarı aynı kertede büyük kuvvetler kul- lanıldı; bazen topların sayısı, Pa- ris'in harb alanının hemen geri- sinde bulunuşundan dolayı, daha çok büyük de oldu.. O kadar ki bu iş üzerinde çalışanlar bile bu- gün düzgün bir sayı söyliyeme- mektedirler... Buna karşın, Paris- te de, elde edilen sonuç Londra- dakinden farksız olmuştur; hattâ geridir bile diyebiliriz. Sonra, dü- şünmeli ki, mesela ingiliz otdusu, mevcud toplarının göze çarpacak kadar büyük bir kısmını - garb cephesinde - uçaklara karşı kulla- nılır. bir hale koyduğu zaman «aşağı yukarı - her kilometre bir uçak topu düşüyordu. Halbuki a- lınan sonuçlar harb boyunca şuna- lar olmuştur: 1914 de hiç uçak düşürüleme- miş, 915 de 20, 1916 da SO, 1917 de 95, 1918 de 176.. yani bütün harb boyunca 341 uçak düşürülmüştür. Yerlere sürünecek kadar her cins harb silahının ateş alanı için- den başlayarak görünmiyen yük- seklere kadar... değişik yükseklik- lerde uçan binlerce uçak üzerinde alınan bu sonuçlar sayılmıyacak kadar küçük değil midirler?. Top- çunun düşürdüğü uçak sayısı, pek büyük bir kuvvet kullanmış olma- sına karşın hava muharebelerinde düşürülenlerin onda birini ancak bulabilmiştir. Burada, bir fikir vermek - için, düşman uçaklarma karşı, alman hava müdafaası komutanlığının 1918 yılında, 2576 top biriktirmiş fakat, bütün savaş boyunca ancak 1588 uçak düşürebilmiş olduğunu söylemek lâzımdır. 2576 top, herkes kolayca kabul edebilir ki, Avrupa'da birçok dev- letlerin yanyana gelseler bile, bi- riktiremiyecekleri büyük bir top- çu kuvvetidir.. Almanlar bu büyük topçu kuv- vetini fransız ve ruslardan aldık- ları toplarla meydana getirebil- mislerdir; yoksa, nomal kapasite ile hiç bir devletin bu kadar çok bir topçu kuvvetini uçaklara kar- şı hazırlıyamıyacağı besbelli bir şeydir, Burada, şu kadarını söy- liyeli mki, biz, yeni savaş icabla- rının, orduların her türlü silahla» rimun uçaklara kar$ı kullantlabilir halde hazırlanması ve yaya aske- rin de bu bakımdan - silahını de- ğiştirmesi inanınt haklı olarak beslemekteyiz, Görülüyor ki, binlerce de olsa- lar, yer silahlariyle, top ve tüfek le bir yüurdü korumak tamamen imkânsızdır. Ve bu imkânsızlık etki bakrmından olduğu kadar, pa- ra ve madde bakımından da aynı kertede kendini göstermektedir. Buna karşın, en güvenilir - silah, uçaklardır.. Düşmanın geleceği umulan yollar üzerine yerleştiri- lecek kuvvetli hava kıtaları, bun- ların yollarını kesebilir, Herhangi bir sebeble geç kalır da bunları havada yakalayamazsa; önünde sonunda meydanlarma inecekleri için, arkalarımır kovalıyarak, bun- ları iniş meydanlarında bombalar ve böylelikle de yurd gene koru- nabilir, Ulusal erkinliği yok etmek gi- bi kötü bir durumla kendini be- lirtmekte olan korkunç hava teh- likesine karşı en sağlam korun- ma yolu, büyük bir hava ordusu meydana getirmekten ibarettir.. ve başka kurtuluş çaremiz yoktur. Şakir Hazım GÖKMEN Hava tehlikesi bilen üyeler Köscoğlu Hakkı ve Tahsin kardeşler Ankara Etlik Kukarı Ayvalı bağlı No. 12 bağ 25, Süleyman Ödemiş tütün ekici ve mülk sahibi yardımı 300 lira yıllık yükeni 20, Salim Kayalar Öde- miş tütüncü yardımı 250 lira yıllık yü- keni 20, Mustafa Zigoşlu Ödemiş tü- tüncü yardımı 200 lira yıllık yükeni 20, Mustafa Esmi oğlu Ödemiş bakkal yardımı 200 lira yıllık yükeni 20, E- tem Karagöz Ödemiş tecimer yardımı 200 Jira, yıllık yükeni 20, Enver İskeçeli Ödemiş tütüncü yardımı 180 lira yıl- lik yükeni 20, Naci Serfiçe Ödemiş tecimer yardımı 100 lira yıllık yükeni 20, Mustafa Gönen Ödemiş tecimer yardımı 25 lira yıllık yükeni 20, Sarı Hasan Ödemiş tütüncü yardımı S0 li- ra yıllık yükeni 20, Fikri ve ortağı Ö- demiş diş hekimi yardımı 20 lira yıllık yükeni 20, İsmail Gürcü Ödemiş teci- mer yardımı 25 Hra yıllık yükeni 20, 1. Hakkı Selânikli Ödemis tecimer yardımı 20 lira yıllık yükeni 20, Ali Haydar Limnili Ödemiş tecimer yar- dımı 25 lira yıllık yükeni 20, M. Emin ve Hüsnü Eşmen Ödemiş tecimer yar- dımrı SO lira yıllık yükeni 20, Mustafa Kâmiloğlu Ödemiş tecimer — yardımı 30 lira yıllık yükeni 20, Gazi Hüseyin Ödemiş tecimer yardımı $0 lira yıllık yükeni 20, Mehmed Karagözoğlu Öde- miş tecimer yardımı 50 İira yıllık yü- keni 20, Selim Örsel Ödemiş tecimer yardımı 20 yıllık yükeni 20, Cevdet ve Hüsnü Ödemiş fırmicı yardımı 20 yıl- lek yükeni 20, Osman Ödemiş cozacı yardımı 20, yıllık yükeni 20, Tevfik Ö- demiş eczacı yardımı 20 yıllık yükeni 20, Mehmed Kızılcavlu Ödemiş — teci- mer yardımı 25 yıllık yükeni 25, Naz- mi Gönen Ödemiş Esnaf ve Ahali Ban- kası direktörü yardımı 20 yıllık yüke- ni 20, Cevat Padıl Ödemiş Ziraat B. Direktörü yardamı 20, yıllık yükeni 20, Besim Ödemiş manifaturacı yardımı 20 yıllık yükeni 20, Hasan Dayıcıkoğlu Ödemiş kahveci yardımı 20, yıllık yü- keni 20, H. Nuri Ödemiş hancı yardımı 20, yıllık yükeni 20, Ali Balabanlı Ö- demiş tütüncü yardımı 20, yıllık yü- keni 20, İsmail Talas Ödemiş tecimer yardımı 20, yıllık yükeni 20, Remzi Ödemiş otomobilci yardımı 20, yıllık yükeni 20, Osman Adagümeli Ödemiş tecimer yardımı 20, yıllık yükeni 20, LUS iİÇHA SAYIFA 3 ERLER Mucurda Atatürk heykeli Mucur, 23 (A.A.) — Türk us- talara yaptırılan Atatürk büstü- nün temel atma töreni bugün bü- tün mucurluların hazır bulundu ğu bir törenle yapılmıştır. Halk bu sırada coşküun sevinç göster - miştir. Boluda faydalı yağ - murlar Bolu, 23 ÇA.A.) — Öteygün yağan ve 25 dakika süren yağ - murdan sonra dün de saat 16 da bir saat devam eden — bereketli yağmur şehrimizde duyulan yağ- mur ihtiyacını tam olarak gider - miştir. Yağmur daha yağacak kadar hava serin ve bulutludur. Yağmur bütün Bolu çevresine de yağmıştır. Bu yüzden ürün ge- çen yıl kadar iyi olmaya yüz tut- muş, kuraklık ortadan kalkmış- tır. İspartada hava kuru - muna yardım İsparta, 23 (A.A.) — Hava tehlikesine karşı yardım tedbirle- rini çoğaltmak ergesile büyük bir toplantı daha yapılmıştır. Toplantı, ilbayın başkanlığın- da şarbaylık salonunda olmuştur. Toplantıda yurd sevgisi gös - teren ve hava tehlikesini bilen ü- ye yazılmış ve önemli veritler kaydedilmiştir. Üye yazılmaktan başka verit. te bulunanlarla yardımcı üye ya- zılanların sayısı üç yüze varmış - tır, Bazı kurumlarla fabrikalarda çalışan işçiler üye yazılmak için toplantılar yapmaktadırlar. Bayanlar arasında da bu iş i- çin çalışmalar vardır. Halk ha: va tehlikesine karşı büyük bir il- gi göstermekte ve üye yazılmak için hava kurumuna bayş vurmak- tadır. Samsunda üye yazimı Samsun, 23 (A.A.) — Cumu- riyet alanında büyük bir toplantı yapıldı. Saylavımız Ruşeni, ha- va tehlikesini halka apaçık anla- tan çok heyecanlı bir söylev ver- di. Halk, hava tehlikesini bilen- ler kurumuna üye olmak için bir- biriyle yarışıyor. Muğlada yurdsever bir vatandaş Muğla, 23 (A.A.) — Uçak ko- mitesi toplantılarını yapıyor ve hava tehlikesini bilen üye yaz - makta devam ediyor. Bugün ü- ye yazılanlar arasında Hüseyin Demirel adımda bir yurddaş 600 lira veritde bulunmuş ve yılda da yüzer lira vermeği yükenmiştir. Yeni vakıflar genel direktörü Samsun, 23 (A.A.) — Vakıflar genel direktörlüğüne atanan il - Bay Fahri Kiber bugün Ankara- ya gitmiştir. Dün şarbaylık onu- runa bir şölen vermiştir, Altmordu İzmir , şampiyonu İzmir, 23 (A.A.) — İzmir şam- piyonunu belli edecek olan maç dün Alsancak alanında Karşıya - ka ve Altınordu arasında yapıl- Ankara beş yılda nasıl bayındırlanacak ? (Başı i. ci sayıfada) Yalnız bayındırma plânmın araziye taptanmış olması için bütün alım işle - rinin bitirilmesi gerekmektedir. Bunun için de bugünkü alım kanunlarına göre bir buçuk İki milyon firaya lüzüm var - der. İlk bakışta önemli görünen bu mik- dar bir şehir plânının hakikat olmas h kımından hiç de fazla değildir. Şimdiy- kadar başarılan yabancı şehir kurumla- rı gözden geçirilirse başşehrimizin pl5 - nn taptanması için istenilen 2 milyon lira çalışmamızı artıran ve bize umud veren bir dayanç ölmuetur. Bu para bir özverilik değil gerçek bir ihtiyaçtır. Plânlaştırına programı ile başabaş olarak 4-5 yılda — büdceye konarak az zamanda Ankaranın bayın- dırlaşmasında geçmiş yıllara göre bir- denbire yeni bir çalışma alanı açmağa, yenişehire göre durgun yatan cakişeh- ri de parlatmağa, açılar yollarla yapı - ma elverişli bir şekle koymağa ve plâ- nın csası olan oturma ve hükümet bök gesi yenişehrin yanında düzenli bir te- cim bölgesi olarak eskişehri de can - tandırmağa dölenmiştir. Bu sonuç araçlı veya araçsız şehir- de gerek halk ve gerek hükümet için bir kazanç ve bir gelir kaynağı olacaktır. Plânın toprakta taptanması için konul- ması gereken ayrım verilmekte geç ka- Tındıkça aymnı İşler uzun zaman sonra daha saypalı olacak ve gelişecek şehrin bugünden sağlıyacağı — gelir de uzun zaman geri kalmış olmuyacaktıı. Böylelikle direktörlük, örgütleri a- raciyle ödenmekte olan âalım karşılığı olarak yapı yollar kanununa eklenen kanunla kapanan yollarda ve yol faz - daları olan arsaların direktörlük tara « fından satılması saypalara karşı bir ge- lir olarak sağ'anmıştır. Şehir plânmın yeritilmesi sonucum- da başşehrin bir çok kısımlarında esas- lı, düzenli ve güzel uramlar meydana geldiği, plâna göre büyük — ve küçük caddelerin şehrin görünüşünü, günden güne güzelleştirdiği göre çarpmakta - dir. Plânmm en ufak ayrıntıları bile bü- yük bir özenle hazırlanmaktadır. Bu acada plünda Dış Bakanlığı ile istas - yon arasında büyük gençlik parkının esas projeleri hazırlanmış ve Bakanlar Kurulunun onayından geçmiş olduğu gibi detay plânları da bitmek Üzeredir. Eşsiz bir eser Bu yıl Çubuk barajı bitirilince Sa - rıkışladan gençlik parkına döşenecek borularla su, gençlik parkının şelale - sinden büyük havuza — dökülecek ve böylelikle halkın sıhhiğ ve estetik ihti- yaçları karşılandığı gibi şehrin başlan- gıcında çok az para harcanarak eşsiz bir güzellik sağlanmış olacaktır. Yenişehirde devlet sitesi Bend de- resi Roma bendinin yeniden yapılma- sı, Samanpazarı parkı projeleri, kale etekleri, Kabaküllük okulu çevresinla arkitektüral düzenlenmesi gibi bir çok yersel projeler de hazırlanmıştır. Di- rektörlük Ankaranın kanalizasyon iş - leriyle de yakından ilgilenmiş ve 932 Mnbıd bu önemli iş için ayırım istemiştir. Türlü bakanlıklarla ve en gok Finana Bakanlığiyle yapılan değet- ler sonucunda bu yıl Finans Bakanlığı- nan bu iş için 3 - S yıl —arasında 1,5 dnilyon İlra vermesi sağlanmıştır Yeşil yollar Modern bir şehrin kuruluşunda ta - get araçlarının önemi dolayısiyle yeşil ve yaya yollara son derece önem ve - rilmiştir. Çankaya caddesiyle fidanlık arasın- daki yeşil yol ağaçlandırılmıştır. Şeh- rin doğukuzeyi ve kuzeyi taraflarında yoksul halkın otura ihtiyacı içerisinde dı. Altınordu ikiye karşı üç sayı | Hendiliklerinden yaptırdıkları kerpiç ile maçı kazanarak İzmir şampi- yonu oldu. ev ve barakaların durumu — incelenmiş yerlere götürülerek nasıl yurdlandırı » lacakları hakkında Başbakanlığın o » naylamasından geçen bir çalışma tarmı saptanmış ve ilgili dayreler çalışmağa başlamışlardır. Yoksul halk ve işçi yurd- landırılması için clverişli hazne arsa- ları küçük parsellere bölünerek bunla- Tın Üzerine barakalarda oturanlar yer- leştirildikten sonra boşalacak olan bu barakalar yıkılacak ve yerleri de dü « zenlenecektir. Ankaranın çevresi Bir şehrin kurumunda ve gelişi » minde periferistik bir plân ve prog « ram içinde kuruluşun büyük bir öne- mi vardır. Dünyanın en iyi şehirleri sağda içi değil, çevresi güzel olan şehirler ol » muştur. Eldeki plân yalnız Ankara « nin şehir kısmı için olup çevresinde « ki yapıları kontrol edecek bir esas ku- rulmamıştı. Şehrin etrafını düzenleyici osaslar sağlanmazsa denkleşmiş bir şekilde ge- Kişimin kontrolu - kabil olamıyacak ve ileride büyük yönetsel, ekonomik, sos- yal güçlükler doğurabilecekti. Bu du- rumu göz önüne alan direktörlük Am kara çevresinin bayındırlığı ve böyle « likle yönetsel, teknik ve estetik denk « leşmeyi sağlamak ve şehir bayındırlaş- tırma sınırile uray sınırı arasındaki ye- rin bayındırlaştırma plânlarını düzen - lemek için gereken incelemeyi ve de « getleri yapmış ve bunun için büdeesi. ne ayırım da koymustur. Yurdda urbanism Direktörlük yapı ve yollar kanu « nunun özel meddeleriyle belitilen yet- kiler içinde urayların — ileride şehir planlarının hazırlanmasiyle de uğraş « makta ve bunların kontrol ve onay « Tanmalarını sonuçlamaktadır. — Bütün bu çalışma arasında direktörlükce © « narma ve ilavelerden başka 1420 yapı plânı incelenmiş ve yaptlarına izin ve- rilmiş olduğu gibi 2400 çap ve bölme hartaları ve yapı tarzları saptayan plâmn lar yapılmıştır. Şu kısa Izahlardan anlaşılacağı gi « bi bayındırtaştırma direktörlüğü bü « j tün finansal — darlıklara karşın başta * — Ankara şehri olmak üzere memleke « tin şehircilik işlerini yönetmek ve di zenlemek yolunda başarı İle çalışmış « tit .. . Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyot. Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen 5 et keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bulisteyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. KIRKINCI LİSTE — — 1. — Mahmi — Korunuk Tahtı himayede olan — Ko- runcak Örnekler: 1 - Kimsenin kho « runuğu olmak istemem. 2 - Büyük Britanya korun - caklarını savar mısınız? 3. — Menşe — I| -Çıkağ, 2 - Kö- ken Örnekler: 1 - Bu malın çıka- ğt neresidir, 2 - Bu aylenin kökeni hak « kında ne bilivorsynuz? 4. — Musahhih — Düzeltiç YA Örnek: Bir vazetede ağır so- ravlardan biri de düzeltiç - lerin üstündedir. 5. — Havale — Gönderi - “Örnek: Bankanın 300 lira « lek gönderisini aldınız mı? Not: Gazetemize gönderilc. k yazılarda bu kelimelerin otmanlı: raları kullanılmamasını rica ede- ve bunların evsiz kalmamaları için bu | çiz,